abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204425082
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 16:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja onder leiding van Pechtold is D66 vooral gegroeid en ook weer relevant geworden in het debat.

Met ongeveer dezelfde standpunten kon hij wel de aandacht naar zich toe trekken en aansprekend zijn voor mensen. Iets dat Thom de Graaf in 2002 en 2003 totaal niet lukte. Die snapte veel beter hoe je in deze tijd je moet onderscheiden van de rest en hoe je zaken moet spinnen.
Oja in 2003 zat De Graaf er inderdaad ook nog, dat is waar. Ik vond het samen met Koolmees in ieder geval de meest sympathieke en kundige D66-er van de laatste 20 jaar.

Pechtold was meer vilein en af en toe schreeuwerig.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2022 16:11:45 ]
pi_204435550
Nog een interessante vraag: Was Pim een uniek fenomeen en hadden we zonder Pim nooit een Wilders of Baudet gehad of was het in 2001 onvermijdelijk dat er een populist (wie dan ook) aan zat te komen?

Er zijn toch nog steeds wel Europese landen, met name Scandinavische, waar het populisme ook in 2022 nog steeds niet echt doorgebroken is? Had dat ook met Nederland kunnen gebeuren?
  donderdag 14 april 2022 @ 19:16:42 #203
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204435730
Gezien die markt er was had iemand anders die wel aangeboord. Al denk ik wel wat 11 september en de moord op Theo van Gogh een groot gat in de markt brachten voor opportunisten als Pim en Geert.
  donderdag 14 april 2022 @ 19:48:43 #204
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204436211
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nog een interessante vraag: Was Pim een uniek fenomeen en hadden we zonder Pim nooit een Wilders of Baudet gehad of was het in 2001 onvermijdelijk dat er een populist (wie dan ook) aan zat te komen?

Er zijn toch nog steeds wel Europese landen, met name Scandinavische, waar het populisme ook in 2022 nog steeds niet echt doorgebroken is? Had dat ook met Nederland kunnen gebeuren?
Dus de Scandinavische landen zijn er later mee. Lekker boeiend. Populisme maakt ook daar een opmars.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_204436547
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2022 19:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dat Deense anti-migratie systeem is natuurlijk ook gewoon populisme. In Zweden heb je de partij Zweden Democraten, in 2018 wonnen die gewoon 18% van de stemmen en volgens mij hebben die ook al meegeregeerd. Die zitten gewoon dicht tegen Wilders aan. De regeringspartij 'Vooruitgangspartij' in Noorwegen is puur populistisch. De populistische anti-islam en anti-klimaatpartij Finn's Party wint ondertussen het volledige platteland in Finland.

Alle democratiën hebben gewoon last van het populisme.

Edit: ik zie dat de Vooruitgangspartij niet meer regeert, maar dat hebben ze wel van 2013-2020 gedaan. Toen stapten ze er uit omdat de regering toe liet dat een IS-vrouw met een kind dat medische zorg nodig had terugkeerde naar Noorwegen.

Geert en Thierry (en vroeger Pim) zijn niet zo uniek als ze zelf denken. Ze praten over het algemeen gewoon talkingpoints van anderen na.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204442529
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2022 20:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat Deense anti-migratie systeem is natuurlijk ook gewoon populisme. In Zweden heb je de partij Zweden Democraten, in 2018 wonnen die gewoon 18% van de stemmen en volgens mij hebben die ook al meegeregeerd. Die zitten gewoon dicht tegen Wilders aan. De regeringspartij 'Vooruitgangspartij' in Noorwegen is puur populistisch. De populistische anti-islam en anti-klimaatpartij Finn's Party wint ondertussen het volledige platteland in Finland.

Alle democratiën hebben gewoon last van het populisme.

Edit: ik zie dat de Vooruitgangspartij niet meer regeert, maar dat hebben ze wel van 2013-2020 gedaan. Toen stapten ze er uit omdat de regering toe liet dat een IS-vrouw met een kind dat medische zorg nodig had terugkeerde naar Noorwegen.

Geert en Thierry (en vroeger Pim) zijn niet zo uniek als ze zelf denken. Ze praten over het algemeen gewoon talkingpoints van anderen na.
Zou kunnen hoor. Maar toch denk ik dat je de opkomst van Wilders niet los kunt zien van Fortuyn en de opkomst van Baudet niet los kunt zien van Wilders. In dat opzicht hebben ze dus wel een kettingreactie veroorzaakt in Nederland.

Ben gewoon benieuwd of we zonder Pim nog wat meer bruikbare zetels hadden gehad in plaats van de 25 die nu al 20 jaar worden verspeeld.

https://www.statista.com/statistics/883893/populism-in-europe/

Deze grafiek is trouwens wel interessant, daar zie je dat in Nederland al heel lange tijd het populistische electoraat ongeveer 20-25 procent is. In andere landen wisselt dat veel meer.
  vrijdag 15 april 2022 @ 15:56:11 #207
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_204445701
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2022 10:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zou kunnen hoor. Maar toch denk ik dat je de opkomst van Wilders niet los kunt zien van Fortuyn en de opkomst van Baudet niet los kunt zien van Wilders. In dat opzicht hebben ze dus wel een kettingreactie veroorzaakt in Nederland.

Ben gewoon benieuwd of we zonder Pim nog wat meer bruikbare zetels hadden gehad in plaats van de 25 die nu al 20 jaar worden verspeeld.

https://www.statista.com/statistics/883893/populism-in-europe/

Deze grafiek is trouwens wel interessant, daar zie je dat in Nederland al heel lange tijd het populistische electoraat ongeveer 20-25 procent is. In andere landen wisselt dat veel meer.
Met die immigratieproblematiek, islamisering, en het achterblijven van de "net niet minima" was het een kwestie van tijd voordat een figuur als Pim Fortuyn op het podium zou verschijnen. Je had vóór Fortuyn ook nog Janmaat (die ik overigens nooit bewust meegemaakt heb).
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 15 april 2022 @ 22:42:25 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204449619
Janmaat was meer een ouderwetse onversneden racist en kon het ook alleen maar daar over hebben. Bovendien had die het charisma van een asbak.
  zondag 17 april 2022 @ 18:54:20 #209
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_204467643
In de categorie 'zinloze stellingen', staat deze zo goed als zeker op nr 1.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_204488251
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat is ook weer overdreven. Het is best leuk om nog eens een beetje te filosoferen over hoe het had kunnen zijn. Alleen is de werkelijkheid vaak spannender, en dat is ook nu het geval denk ik.

Conclusie is dat hij in 2002 zeer waarschijnlijk geen premier was geworden. Met Balkenende wellicht wel 4 jaar had meegeregeerd en daarna (of al eerder) door te extreme uitspraken en intern gezeur in de oppositie was terecht gekomen en dat misschien nog een jaar of 10-15 had volgehouden.

Hij was nu al 74 geweest.
  woensdag 20 april 2022 @ 08:35:42 #211
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204488266
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat is ook weer overdreven. Het is best leuk om nog eens een beetje te filosoferen over hoe het had kunnen zijn. Alleen is de werkelijkheid vaak spannender, en dat is ook nu het geval denk ik.

Conclusie is dat hij in 2002 zeer waarschijnlijk geen premier was geworden. Met Balkenende wellicht wel 4 jaar had meegeregeerd en daarna (of al eerder) door te extreme uitspraken en intern gezeur in de oppositie was terecht gekomen en dat misschien nog een jaar of 10-15 had volgehouden.

Had ie samen met Wiegel op een balkon kunnen zitten om de hedendaagse politiek te duiden, Waldorf & Statler.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204488277
Stel? Volgens mij is het een feit dat hij nooit premier is geworden. :{
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_204488279
Eens. Rutte is toch ook nog steeds premier? Hij had allang moeten opstappen. Hij zit zo geramd in Den Haag, dat hij nagenoeg niet te verwijderen is.
pi_204488304
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:35 schreef Leandra het volgende:

[..]
Had ie samen met Wiegel op een balkon kunnen zitten om de hedendaagse politiek te duiden, Waldorf & Statler.
Wiegel is bij vlagen ook een bejaarde populist geworden ja. Volgens mij is de VVD die man liever kwijt dan rijk.
  woensdag 20 april 2022 @ 09:17:30 #215
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_204488486
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2022 18:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
:N

WGR / Stelling; Werkgever heeft NIETS met jouw politiek te maken.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_204489867
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:

Ik denk dat je er vrij weinig over kan zeggen. Balkenende maakte vooral een opmars omdat Fortuyn doodgeschoten werd en Melkert daardoor weggleed. Balkenende was opeens het redelijke alternatief.

Trump en de Brexit zag ook vrijwel niemand aankomen. Het volk denkt nogal eens anders dan de hoogopgeleide journalisten en politieke analisten. En dan had Fortuyn nog het voordeel dat je niet eens 51% van de stemmen hoeft te hebben om de grootste te zijn, gewoon groter zijn dan je politieke opponenten is goed genoeg.
pi_204490688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 12:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik denk dat je er vrij weinig over kan zeggen. Balkenende maakte vooral een opmars omdat Fortuyn doodgeschoten werd en Melkert daardoor weggleed. Balkenende was opeens het redelijke alternatief.
Dat heb ik al weerlegd hier boven, Balkenende stond al bovenaan voor Fortuyn dood werd geschoten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204490711
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat heb ik al weerlegd hier boven, Balkenende stond al bovenaan voor Fortuyn dood werd geschoten.
Begrijp jij het woordje 'vooral' wel?

Balkenende kon vooral een opmars maken omdat Fortuyn vermoord was, het CDA was het redelijke alternatief geworden en Melkert gleed weg.

PvdA en CDA stonden samen aan kop.

quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:
Op 3 mei bij de enige andere peiler: https://www.parlement.com(...)_groenlinks_staan_op
CDA gelijk aan de PvdA, samen aan kop.
pi_204490735
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Begrijp jij het woordje 'vooral' wel?

Balkenende kon vooral een opmars maken omdat Fortuyn vermoord was, het CDA was het redelijke alternatief geworden en Melkert gleed weg.

PvdA en CDA stonden samen aan kop.
[..]

Melkert was zo slecht in de debatten, die was altijd weggezakt. Zat ook in een dalende trend.
pi_204492158
quote:
1s.gif Op woensdag 20 april 2022 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Melkert was zo slecht in de debatten, die was altijd weggezakt. Zat ook in een dalende trend.
Ik denk vooral dat je kunt stellen dat de kans dat PVDA en CDA allebei kleiner zouden zijn geworden dan de LPF nihil is. (Gezien het populistische electoraat.) Was het CDA niet de grootste geworden dan had de PVDA wel die rol gepakt.

Alhoewel ik moet toegeven dat LPF, VVD en CDA dan nog steeds een kabinet hadden kunnen vormen. Die 76 zetels hadden ze wel gehaald.

Maar goed, 17 zetels verschil tussen CDA en LPF. Zelfs volgens hele pessimistische peilingen had het CDA nog een kleine voorsprong op de LPF. Vrijwel zeker wel dat ze het gered hadden.

https://www.parlement.com(...)pelt_nek_aan_nekrace
pi_204492304
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik denk vooral dat je kunt stellen dat de kans dat PVDA en CDA allebei kleiner zouden zijn geworden dan de LPF nihil is. (Gezien het populistische electoraat.) Was het CDA niet de grootste geworden dan had de PVDA wel die rol gepakt.

Alhoewel ik moet toegeven dat LPF, VVD en CDA dan nog steeds een kabinet hadden kunnen vormen. Die 76 zetels hadden ze wel gehaald.

Maar goed, 17 zetels verschil tussen CDA en LPF. Zelfs volgens hele pessimistische peilingen had het CDA nog een kleine voorsprong op de LPF. Vrijwel zeker wel dat ze het gered hadden.

https://www.parlement.com(...)pelt_nek_aan_nekrace
Normaal gesproken was de LPF niet de grootste geworden. Maar 2002 was zo'n bizar jaar, dat het mij niet verbaasd had als Fortuyn de grootste geworden was. Fortuyn was populair en bijna een hype. Na zijn dood werd al heel rap duidelijk dat de LPF uit een stelletje ruziemakers bestond en wisten mensen ook wel dat ze daar niet op moesten stemmen, maar met een levende Fortuyn was dat wel anders geweest. Daarbij was Fortuyn lastig te peilen, in Rotterdam stond hij op 5 zetels, wat er uiteindelijk 17 werden.
pi_204492365
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 18:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Normaal gesproken was de LPF niet de grootste geworden. Maar 2002 was zo'n bizar jaar, dat het mij niet verbaasd had als Fortuyn de grootste geworden was. Fortuyn was populair en bijna een hype. Na zijn dood werd al heel rap duidelijk dat de LPF uit een stelletje ruziemakers bestond en wisten mensen ook wel dat ze daar niet op moesten stemmen, maar met een levende Fortuyn was dat wel anders geweest. Daarbij was Fortuyn lastig te peilen, in Rotterdam stond hij op 5 zetels, wat er uiteindelijk 17 werden.
Ik heb het sentiment een beetje proberen te peilen aan de hand van Fok-topics de dagen voor de moord. Je zag daaraan al wel dat er een totaal gepolariseerd debat aan het ontstaan was. Je was voor of tegen Fortuyn.

Maar toch zie ik ook aanwijzingen dat de populistisch rechtse status van Fortuyn al duidelijk was begin mei 2002. Zie ook dit nieuwsbericht en reacties eronder.

Slaande ruzie binnen Lijst Pim Fortuyn
pi_204524863
Vind wel dat de aanhangers van Pim nog steeds niet in staat zijn tot enige nuance trouwens. De linkse partijen reageerden weliswaar af en toe wat overtrokken (vind met name de vergelijking van Thom de Graaf om meteen Anne Frank er bij te halen wel heel zwaar aangezet) maar er is natuurlijk nooit op enige manier aangezet tot moord.

Dat mensen na 20 jaar nog in halve complottheorieën denken is toch wel teleurstellend.
pi_204525482
@luxerobots @Hanca

Een poll onder CDA-stemmers in 2002 met de vraag: Wilde u voor de moord op Fortuyn al op het CDA stemmen?

91 procent zei ja. Dat betekent dus dat het CDA anders ook wel had gewonnen, want 90 procent van 43 is nog altijd 39 zetels.

En Hanca, ik zie in deze reportage toch echt weer een duidelijke aanwijzing die ik ook in 2022 nog zie. Dat het CDA het voor een groot deel van het rechtse electoraat moet hebben. 40 procent van de mensen geeft in deze reportage uit 2002 aan anders op de LPF te hebben gestemd als ze niet op het CDA hadden gestemd.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2022 11:55:09 ]
  zondag 24 april 2022 @ 12:42:34 #225
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_204525883
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 15:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Vond je dat echt? Ik vond hem op basis van wat ik gezien heb zoveel beter dan Pechtold. (Die overigens ook verschillende verkiezingen grandioos faalde.)
Pechtold is wat mij betreft de beste debater in Nederland van de laatste 30 jaar.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')