quote:Melkert gedroeg zich als een klein kind. melkert is voor mij van ver in de plus naar ver in de min gedaald door dit debat. Ook Dijkstal was een teleurstelling. blijft voor mij over: Balkenende....
Allemaal waar maar toch werkte die technocratie die Nederland lange tijd geweest is een stuk beter dan het emotiebeleid wat je nu steeds meer ziet.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:22 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Melkert als de ultieme technocraat meer dan wie dan ook de tegenpool was van Fortuyn. Ik denk dat hij gewoon oprecht niet kon begrijpen dat iemand ook maar iets zag in de praatjes van Pim tegenover zijn doortimmerde en verantwoorde plannen.
Ja dat is ook wel mijn idee. Hopelijk keert die tijd nog eens terug.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Allemaal waar maar toch werkte die technocratie die Nederland lange tijd geweest is een stuk beter dan het emotiebeleid wat je nu steeds meer ziet.
Als je tijd over hebt zou je eej stuk van dit debat uit 2002 (opvallend genoeg zonder Pim) nog eens terug moeten kijken. Alle constructieve lijsttrekkers bij elkaar die rustig elkaars plannen bespreken. Melkert vond ik hier zelfs vrij sympathiek en een verademing.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is ook wel mijn idee. Hopelijk keert die tijd nog eens terug.
Haha, 2 pagina's later is ineens iedereen een stemmer op Technocrats United geworden! Mijn levenswerk nadert zijn voltooing!quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Allemaal waar maar toch werkte die technocratie die Nederland lange tijd geweest is een stuk beter dan het emotiebeleid wat je nu steeds meer ziet.
Het is meer zo dat ik vandaag weer wat debatten uit de tijd Fortuyn heb teruggekeken en het me opviel dat het veel meer over de inhoud ging.quote:Op dinsdag 12 april 2022 21:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Haha, 2 pagina's later is ineens iedereen een stemmer op Technocrats United geworden! Mijn levenswerk nadert zijn voltooing!
Het was dan ook een grap, hequote:Op dinsdag 12 april 2022 21:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is meer zo dat ik vandaag weer wat debatten uit de tijd Fortuyn heb teruggekeken en het me opviel dat het veel meer over de inhoud ging.
Eigenlijk was dat RTL-debat vorig jaar met die mensen die aangesleept werden om lekker te schoppen tegen de lijsttrekkers wel het absolute dieptepunt als je dat hier mee vergelijkt.
Dat verschil ontstond na de moord op Fortuyn. Men koos juist voor Balkenende omdat hij als één van de weinigen Fortuyn redelijk met rust had gelaten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 18:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Balkenende had 43 zetels, dat is dus een verschil van 17 zetels. Echt absoluut uitgesloten dat hij in die resterende 9 dagen dat verschil had overbrugd.
Ik vind dat je hem enorm tekort doet. 43, 44 en 42 zetels was in een toen al enorm geseculariseerde samenleving echt een vrij ongekende prestatie. Dat het CDA in die jaren zo groot was mag je op zijn conto schrijven.quote:Op dinsdag 12 april 2022 22:30 schreef luxerobots het volgende:
Ik durf de stelling ook wel om te draaien. Zonder de moord op Fortuyn was de kans miniem dat Balkenende premier geworden was.
Hij werd niet voor niets een toevalspremier genoemd.
Hoe groeide ‘toevalspremier’ Balkenende in zijn rol?
Ik heb eerder het onderzoek van Intomart al aangehaald, maar ik zou graag de precieze peilingen uit die periode willen zien. Want volgens mij was de trend behoorlijk helder, Dijkstal of Melkert zou premier worden, maar Fortuyn wist in te breken en begon steeds meer kans te maken. Balkenende moest zelfs Gerrit Zalm achter zich laten...quote:Op woensdag 13 april 2022 08:55 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind dat je hem enorm tekort doet. 43, 44 en 42 zetels was in een toen al enorm geseculariseerde samenleving echt een vrij ongekende prestatie. Dat het CDA in die jaren zo groot was mag je op zijn conto schrijven.
2 maart: https://www.trouw.nl/nieu(...)-nederland~b0c04c4f/quote:Op woensdag 13 april 2022 11:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb eerder het onderzoek van Intomart al aangehaald, maar ik zou graag de precieze peilingen uit die periode willen zien. Want volgens mij was de trend behoorlijk helder, Dijkstal of Melkert zou premier worden, maar Fortuyn wist in te breken en begon steeds meer kans te maken. Balkenende moest zelfs Gerrit Zalm achter zich laten...
20 januari 2002: Nu.nl: Gros Nederlanders weet nog niet wie premier moet worden
6 mei 2002: Volkskrant: Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
De moord was duidelijk het kantelpunt, PvdA viel weg, en CDA steeg enorm.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:52 schreef Hanca het volgende:
Dan zie je twee weken later, na de moord, dat de PvdA gehalveerd is en het CDA dus de grootste is:
Nee, CDA was al aan het stijgen en zowel PvdA als VVD waren aan het dalen. De enige die het CDA nog van de winst af had kunnen houden was LPF, die stegen namelijk nog harder.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De moord was duidelijk het kantelpunt, PvdA viel weg, en CDA steeg enorm.
De trend was, achteraf gezien, inderdaad al eerder ingezet. Zonder moord zouden er waarschijnlijk drie kanshebbers zijn voor de zege. PvdA, CDA en LPF, VVD onder Dijkstal was weggegleden.quote:Op woensdag 13 april 2022 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, CDA was al aan het stijgen en zowel PvdA als VVD waren aan het dalen. De enige die het CDA nog van de winst af had kunnen houden was het LPF, die stegen namelijk nog harder.
Ik vind hem in de TV-serie van heden wel te negatief afgeschilderd. Schelden op zijn chauffeur als een klein kind. Ik denk niet dat hij in het echt zo arrogant is als wordt afgespeigeld.quote:Op dinsdag 12 april 2022 19:22 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat Melkert als de ultieme technocraat meer dan wie dan ook de tegenpool was van Fortuyn. Ik denk dat hij gewoon oprecht niet kon begrijpen dat iemand ook maar iets zag in de praatjes van Pim tegenover zijn doortimmerde en verantwoorde plannen.
Hij had wel een vrij autoritair imago dus dat geloof ik eigenlijk wel.quote:Op woensdag 13 april 2022 13:16 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik vind hem in de TV-serie van heden wel te negatief afgeschilderd. Schelden op zijn chauffeur als een klein kind. Ik denk niet dat hij in het echt zo arrogant is als wordt afgespeigeld.
Een paar maanden na de moord heeft Ad Melkert nog eens uitgebreid teruggeblikt op de hele episode. Vond hem daarin vrij saai overkomen, maar autoritair toch echt nog niet. (Het interview kun je grotendeels overslaan trouwens, bleef ook na de moord grotendeels bij de opstelling die hij had gekozen jegens Fortuyn.)quote:Op woensdag 13 april 2022 13:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hij had wel een vrij autoritair imago dus dat geloof ik eigenlijk wel.
Een jaar voor die verkiezing was er ook he artikel "De Melkert-methode" over zijn manier van de fractie leiden. Dat ging niet op een vriendelijke manier.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een paar maanden na de moord heeft Ad Melkert nog eens uitgebreid teruggeblikt op de hele episode. Vond hem daarin vrij saai overkomen, maar autoritair toch echt nog niet. (Het interview kun je grotendeels overslaan trouwens, bleef ook na de moord grotendeels bij de opstelling die hij had gekozen jegens Fortuyn.)
https://www.vpro.nl/progr(...)ht/m/ad-melkert.html
Ik geloof je hoor. Inhoudelijk sterk, maar miste verder wel leiderschap. Zelfs zonder Melkert had ik Balkenende daarom toch wel een aardige kans gegeven op de verkiezingswinst van 2002. Wellicht was Thom de Graaf dan ook minder in de vergetelheid geraakt en had veel linkse zetels gepakt want dat was best een charismatische man die goed kon debatteren. Nu sneeuwde hij volledig onder doordat hij geen enkele aandacht kreeg.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een jaar voor die verkiezing was er ook he artikel "De Melkert-methode" over zijn manier van de fractie leiden. Dat ging niet op een vriendelijke manier.
Al is dat bij de PvdA ook zo goed als onmogelijk.
Thom de Graaf was ook precies de verkeerde man in de verkeerde tijd. Toen was het idee bij D66 een beetje "hoe keuriger, genuanceerder en beschaafder, hoe beter". Alexander Pechtold heeft er uiteindelijk de juiste toon voor de nieuwe tijd voor weten te vinden.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:43 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik geloof je hoor. Inhoudelijk sterk, maar miste verder wel leiderschap. Zelfs zonder Melkert had ik Balkenende daarom toch wel een aardige kans gegeven op de verkiezingswinst van 2002. Wellicht was Thom de Graaf dan ook minder in de vergetelheid geraakt en had veel linkse zetels gepakt want dat was best een charismatische man die goed kon debatteren. Nu sneeuwde hij volledig onder doordat hij geen enkele aandacht kreeg.
Vond je dat echt? Ik vond hem op basis van wat ik gezien heb zoveel beter dan Pechtold. (Die overigens ook verschillende verkiezingen grandioos faalde.)quote:Op woensdag 13 april 2022 15:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Thom de Graaf was ook precies de verkeerde man in de verkeerde tijd. Toen was het idee bij D66 een beetje "hoe keuriger, genuanceerder en beschaafder, hoe beter". Alexander Pechtold heeft er uiteindelijk de juiste toon voor de nieuwe tijd voor weten te vinden.
Nouja onder leiding van Pechtold is D66 vooral gegroeid en ook weer relevant geworden in het debat.quote:Op woensdag 13 april 2022 15:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Vond je dat echt? Ik vond hem op basis van wat ik gezien heb zoveel beter dan Pechtold. (Die overigens ook verschillende verkiezingen grandioos faalde.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |