Vertel eens verder?quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:52 schreef Tijger_m het volgende:
En er was het achterkamertjes akkoord tussen Fortuyn en Balkenende.
Ik denk wel dat Balkenende (juist ook door zijn constructieve houding naar alle partijen) veel stemmers trok. VVD verloor 14 zetels, CDA won er 14.quote:Op dinsdag 12 april 2022 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Balkenende won de verkiezingen, het CDA schoot toen ook omhoog toen hij bekend werd.
Balkenende en Fortuyn hadden een "gentlemens agreement" om elkaar niet aan te vallen in de debatten en in de publiciteit, Balkenende profiteerde daar volop van na de moord op Fortuyn, uiteraard, maar had daarvoor ook al aardig garen gesponnen met die strategie.quote:
Zijn daar ook bronnen uit die tijd van? Overigens lijkt dat wel ongeveer te kloppen als ik de debatten zie uit die tijd waar je ze vrijwel voortdurend instemmend ziet knikken als de ander aan het woord is.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Balkenende en Fortuyn hadden een "gentlemens agreement" om elkaar niet aan te vallen in de debatten en in de publiciteit, Balkenende profiteerde daar volop van na de moord op Fortuyn, uiteraard, maar had daarvoor ook al aardig garen gesponnen met die strategie.
Vast wel maar de digitale archieven zijn wat minder accuraat dan ik zelf had verwacht.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zijn daar ook bronnen uit die tijd van? Overigens lijkt dat wel ongeveer te kloppen als ik de debatten zie uit die tijd waar je ze vrijwel voortdurend instemmend ziet knikken als de ander aan het woord is.
De houding van Balkenende was wel een opvallende, maar tegelijkertijd is het ook weer niet verwonderlijk dat centrum-rechts happiger was op een rechts alternatief dan de progressieve partijen. Dijkstal van de VVD gaf in die debatten ook aan het op veel punten gewoon eens te zijn met Fortuyn.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vast wel maar de digitale archieven zijn wat minder accuraat dan ik zelf had verwacht.
Dijkstal zat met het probleem dat hij feitelijk Paars vertegenwoordigde, net als de PvdA (die al een handicap hadden met Melkert) en D66 toendertijd en dat de stemming omgeslagen was, waar Paars ooit het beste idee ooit was riep iedereen om het hardst over de puinhopen in 2002.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De houding van Balkenende was wel een opvallende, maar tegelijkertijd is het ook weer niet verwonderlijk dat centrum-rechts happiger was op een rechts alternatief dan de progressieve partijen. Dijkstal van de VVD gaf in die debatten ook aan het op veel punten gewoon eens te zijn met Fortuyn.
Jawel maar Dijkstal was los van dat Paarse verhaal ook gewoon een oersaaie en niet-charismatische man. Denk wel de slechtste VVD-lijsttrekker van de laatste 25 jaar.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dijkstal zat met het probleem dat hij feitelijk Paars vertegenwoordigde, net als de PvdA (die al een handicap hadden met Melkert) en D66 toendertijd en dat de stemming omgeslagen was, waar Paars ooit het beste idee ooit was riep iedereen om het hardst over de puinhopen in 2002.
Als Kok doorgegaan was dan was de PvdA lang niet zo slecht uit de verkiezingen gekomen, denk ik, maar hij had er 8 zware jaren als premier opzitten.
Ja. Een ouderwetse liberaal ook nog eens, je zou hem een anti-Rutte kunnen noemenquote:Op dinsdag 12 april 2022 09:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Jawel maar Dijkstal was los van dat Paarse verhaal ook gewoon een oersaaie en niet-charismatische man. Denk wel de slechtste VVD-lijsttrekker van de laatste 25 jaar.
Waar ligt jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik zie je vaak afkeurend over de zittende kabinetten van de laatste 20 jaar.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja. Een ouderwetse liberaal ook nog eens, je zou hem een anti-Rutte kunnen noemen
Hangt ervan af, lokaal heb ik op een lokale groene partij gestemd, nationaal D66 omdat die de meeste aansluiting met mijn gedachten heeft maar ik ben economisch wat linkser dan D66 dus geen 100% maar dat doet geen enkele partij.quote:Op dinsdag 12 april 2022 09:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Waar ligt jouw politieke voorkeur eigenlijk? Ik zie je vaak afkeurend over de zittende kabinetten van de laatste 20 jaar.
Begrijpelijk dan ook wel dat je inhoudelijk wat minder warm loopt voor de centrumrechtse kabinetten van de laatste 20 jaar. Maar toch vind ik persoonlijk dat de kabinetten vanaf 2002 tot ongeveer 2018 (begin toeslagenaffaire) in Nederland met af en toe een paar flinke hobbels best goed in elkaar zaten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hangt ervan af, lokaal heb ik op een lokale groene partij gestemd, nationaal D66 omdat die de meeste aansluiting met mijn gedachten heeft maar ik ben economisch wat linkser dan D66 dus geen 100% maar dat doet geen enkele partij.
Vroeger PvdA stemmer, uiteindelijk een beetje tegen wil en dank en het, voor mij, schandalige behandelen van Samson was de druppel om over te stappen op D66.
Denk dit inderdaad, veel mooie plannen waarvan de meeste net als bij wilders onhaalbaar zijn.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 12:28 schreef Netsplitter het volgende:
Ook al was hij P-M geweest, dan had "zijn" kabinet binnen afzienbare tijd gevallen.
Het nadeel van Fortuin was dat hij geen solide plan had, net als Wilders.
En zodra hij op zijn "plannen" werd "aangevallen" liep hij als een klein kindje weg.
Ik was en ben geen fan van Balkenende, nee en ook niet van de door hem geleide coalities. Ik vond de VVD/PvdA coalitie veruit de beste van de laatste 20 jaar, bijvoorbeeld, omdat men toen wel harde keuzes durfde te maken die op dat moment nodig waren. Achteraf zal daar best wat aan gemankeerd hebben maar op dat moment vond ik het de juiste keuzes. De PvdA is daar hard op afgerekend en dat snap ik echt nog steeds niet.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:07 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Begrijpelijk dan ook wel dat je inhoudelijk wat minder warm loopt voor de centrumrechtse kabinetten van de laatste 20 jaar. Maar toch vind ik persoonlijk dat de kabinetten vanaf 2002 tot ongeveer 2018 (begin toeslagenaffaire) in Nederland met af en toe een paar flinke hobbels best goed in elkaar zaten.
Natuurlijk was er af en toe gedoe met het gedoogkabinet van 2010 met de PVV als treurig dieptepunt. Maar verder verliep het allemaal vrij rustig en gematigd en werd er goed financieel beleid gevoerd. Als D66-er zul jij ongetwijfeld vinden dat de sociale kant wat onderbelicht is. Dat kan ik me ook wel enigszins voorstellen. Maar ik vind dan de opkomst van woke in progressief Nederland weer een vrij dramatische ontwikkeling.
Prima verhaal wel ja. En ben het ook eens dat ik die PVDA-VVD coalitie prima vond. Zou graag zien dat de PVDA weer wat groter wordt, maar dan moeten ze wel echt betere mensen aan de top neerzetten. Zo'n Dijsselbloem vond ik uitstekend bijvoorbeeld. Ploumen een ramp.quote:Op dinsdag 12 april 2022 10:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik was en ben geen fan van Balkenende, nee en ook niet van de door hem geleide coalities. Ik vond de VVD/PvdA coalitie veruit de beste van de laatste 20 jaar, bijvoorbeeld, omdat men toen wel harde keuzes durfde te maken die op dat moment nodig waren. Achteraf zal daar best wat aan gemankeerd hebben maar op dat moment vond ik het de juiste keuzes. De PvdA is daar hard op afgerekend en dat snap ik echt nog steeds niet.
Ik ben geen D66'er. Ik heb D66 gestemd. Dat is in mijn optiek toch even wat anders. Ik ben geen partijlid, en ook nooit geweest. van welke partij dan ook. Ik stem op basis van ratio en wat mij aanspreekt in programma's en dat was de laatste twee maal D66, kan bij de volgende verkiezingen anders zijn.
Het hele woke verhaal is in mijn opinie een beetje een trieste frame om een soort van cultuur oorlog in gang te zetten met als voornaamste doel de aandacht af te leiden van echte problemen waarvoor de aanjagers van die discussies (als je het al zo kan noemen) geen antwoorden hebben.
Mat Herben is ondergewaardeerd geweest, vind ik.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 14:03 schreef Daffodil31LE het volgende:
Dat de LPF uiteindelijk een puinhoop werd is logisch. Als je de leider en naamgever van de partij ineens kwijtraakt terwijl er geen opvolger is, krijg je dat.
Nou kun je van Mat Herben zeggen wat je wil, ik denk wel dat hij zijn uiterste best heeft gedaan om de zooi een beetje bij elkaar te houden. Maar Mat is geen Pim. Ik denk dat Fortuyn zijn LPF toch iets langer in het gareel had gehouden dan Herben dat heeft volgehouden.
En dat er een groot deel condoleancestemmen op Fortuyn kwamen, is logisch en tegelijkertijd onlogisch. Sowieso op een dode gaan stemmen is niet het slimste idee ooit, al kan ik me indenken dat een aantal stemmen per post al waren verstuurd toen Fortuyn nog leefde.Je kan er ook gevoeglijk van uitgaan dat die mensen die op een dode Fortuyn hebben gestemd, dat ook op een levende Fortuyn hadden gedaan, terwijl er bij anderen die de onzin van stemmen op een dode - en nu op iemand anders stemden - ook op een levende Fortuyn hadden willen stemmen.
Altijd 100% overtuigd van zijn eigen gelijk en dan is politiek een lastige plek. Ja, campagne voeren gaat dan uitstekend als je de enige bent die zijn mond mag open doen maar zodra je met coalities te maken krijgt wordt het een ander verhaal.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:42 schreef Harvest89 het volgende:
Of hij het nooit was geworden zullen we niet weten.
Maar als hij premier was geworden was het niet voor lange duur.
Interessante man, maar ook erg moeilijk in de omgang.
Overal waar Fortuyn kwam ontstond er ruzie. Het was een dramaqueen.
Ik denk dat een levende Fortuyn meer stemmen getrokken had dan een dode. De laatste 9 dagen van de campagne werd het sentiment sowieso al steeds meer dat de LPF een partij vol ruziemakers was.quote:Op dinsdag 12 april 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:
Ik weet het niet, sowieso was de LPF niet zo groot geworden bij zijn leven dus PM zat er toch al niet in mischien had hij als minister uit de voeten gekund maar het valt te betwijfelen.
Fortuyn was bij leven alleen niet de grootste geworden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 12:29 schreef Nielsch het volgende:
Balkenende was sowieso premier geworden.
Enerzijds omdat het CDA sowieso de grootste was geworden. Anderzijds omdat het CDA wel een coalitie had gevormd met VVD en PvdA om Fortuyn - wanneer hij had geleefd en de grootste was geworden - buitenspel te zetten als premier.
Fortuyn werd niet goed gepeild. Intomart gaf Fortuyn in Rotterdam tussen de 5 en 10 zetels, en was daarbij de meest optimistische peiler. Uiteindelijk haalde Fortuyn in Rotterdam 17 zetels. Dat is een enorm verschil. En op basis van die onderschatting van het fenomeen Fortuyn, zou hij ook landelijk de grootste hebben kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 april 2022 13:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Fortuyn was bij leven alleen niet de grootste geworden.
Het was zelfs niet ondenkbaar dat we dan premier Melkert hadden gehad.
Gezien populistische partijen nooit boven de 30 zetels uit zijn gekomen is het buitengewoon onwaarschijnlijk dat een levende Fortuyn meer zetels had binnengehaald.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:07 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Fortuyn werd niet goed gepeild. Intomart gaf Fortuyn in Rotterdam tussen de 5 en 10 zetels, en was daarbij de meest optimistische peiler. Uiteindelijk haalde Fortuyn in Rotterdam 17 zetels. Dat is een enorm verschil. En op basis van die onderschatting van het fenomeen Fortuyn, zou hij ook landelijk de grootste hebben kunnen worden.
Of zoals de Volkskrant kopte op de ochtend van de dag van de moord:
Volkskrant: Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
Ik denk dat Fortuyn toch wel wat breder scoorde dan de ''populistische partijen''. Hij was lang niet zo extreem als Wilders en Baudet en had ook duidelijke nieuwe punten en inzichten.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien populistische partijen nooit boven de 30 zetels uit zijn gekomen is het buitengewoon onwaarschijnlijk dat een levende Fortuyn meer zetels had binnengehaald.
In Rotterdam heeft Leefbaar na Fortuyn ook nog goed gescoord. Maar ze hebben nooit meer dat succes van Fortuyn geėvenaard.quote:Het is ook onzin om Rotterdam naar de rest van het land te extrapoleren. Daar doet leefbaar het wel vaker goed terwijl landelijke populisten niet beter scoren dat de LPF in 2002.
Balkenende had 43 zetels, dat is dus een verschil van 17 zetels. Echt absoluut uitgesloten dat hij in die resterende 9 dagen dat verschil had overbrugd.quote:Op dinsdag 12 april 2022 14:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat Fortuyn toch wel wat breder scoorde dan de ''populistische partijen''. Hij was lang niet zo extreem als Wilders en Baudet en had ook duidelijke nieuwe punten en inzichten.
[..]
In Rotterdam heeft Leefbaar na Fortuyn ook nog goed gescoord. Maar ze hebben nooit meer dat succes van Fortuyn geėvenaard.
En hoewel we het nooit zullen weten, denk ik dat een levende Fortuyn wel eens de grootste had kunnen worden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |