Aan ile flottante heb ik me een keer helemaal misselijk gegeten toen ik met mijn ouders in een frans hotel was waar het "a volonté" werd geserveerd, maw "all you can eat". Het was superlekker, ze bleven maar opscheppen, maar ik heb het daarna nooit meer gegeten.quote:Op zondag 10 mei 2020 19:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Het was best lekker (ik ben meer van een kaas dessert) en leuk om te maken.
île flottante
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik wil hier vanuit gaanquote:Op zondag 10 mei 2020 20:57 schreef Farenji het volgende:
Mijn hopjesvla is niet helemaal wat ik ervan gehoopt had. De smaak is prima, heel lekker zelfs, maar de structuur is nogal meh... Ik vind hem te dik, en tot overmaat van ramp zitten er dikke klonten in... Misschien komt dat doordat ik ipv maizena aardappelzetmeel heb gebruikt, en misschien wel te veel? Heb voor de rest letterlijk het recept uit "het nieuwe Haagse kookboek" gevolgd, toch wel een autoriteit dacht ik.
Toch foto's.
Suiker smelten...
[ afbeelding ]
Tot het mooie karamel is.
[ afbeelding ]
Met melk erbij wordt dat natuurlijk karamelk.
[ afbeelding ]
Eidooiers + bindmiddel erdoorheen roeren, en dan flink sterke espresso erbij.
[ afbeelding ]
Room erbij, en koken tot ie "gloep" gaat zeggen.
[ afbeelding ]
Af laten koelen, en serveren met opgeklopt eiwit.
[ afbeelding ]
Ondanks de klonten toch best te eten, maar ook behoorlijk machtig!
T is vrij simpel. Mij was ooit eens gezegd dat het een enorm werk was, viel heel erg mee. Geen techniek was nieuw. Sommige recepten hebben er nog caramel overheen, maar dat leek me extreem zoet. Daarom gisteren rabarbermoes gemaakt...en compleet vergetenquote:Op zondag 10 mei 2020 21:12 schreef Farenji het volgende:
[..]
Aan ile flottante heb ik me een keer helemaal misselijk gegeten toen ik met mijn ouders in een frans hotel was waar het "a volonté" werd geserveerd, maw "all you can eat". Het was superlekker, ze bleven maar opscheppen, maar ik heb het daarna nooit meer gegeten.
Toch weer een keer proberen, nu ik dit zie.
Dat heb ik ook gedaan, zo stond het ook in het recept. Maar misschien had ik er wat meer melk doorheen moeten roeren, of beter roeren ofzo, ik weet het niet.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ik wil hier vanuit gaan
https://coquinaria.nl/vier-keer-vla/#hopjesvla
Ik denk dat je een verkeerde volgorde hebt gebruikt met het ei.
Je had eerst het ei door je zetmeelbron (aardappel) moeten roeren en dan met wat hete melk familie moeten maken, voordat je het mengsel bij de melk doet.
Nu is het ei eerst een geklutst ei geworden.
Oh, maar dat is makkelijk.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:22 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
T is vrij simpel. Mij was ooit eens gezegd dat het een enorm werk was, viel heel erg mee. Geen techniek was nieuw. Sommige recepten hebben er nog caramel overheen, maar dat leek me extreem zoet. Daarom gisteren rabarbermoes gemaakt...en compleet vergeten
SPOILER: ProcesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tadaaaaaaaaa, fluweelzacht en superromig citroenpuddinkje!
Let me see you stripped down to the bone
Op de foto lijkt ie ook wel erg dik. Maar dat vertekent misschien. Mijn vla is heet nog prima schenkbaar en dikt pas in bij afkoelen.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan, zo stond het ook in het recept. Maar misschien had ik er wat meer melk doorheen moeten roeren, of beter roeren ofzo, ik weet het niet.
Ik had overigens van te voren gegoogeld en ik las dat aardappelzetmeel en maizena inwisselbaar zou moeten zijn, ook qua bindkracht, en dat aardappelzetmeel zelfs een mooier glanzend resultaat zou geven.
Op welke snelheid staat de mixer dan?quote:Op zondag 10 mei 2020 19:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
De slagroom wordt bij het kloppen steeds boter. Vier pogingen gedaan![]()
Ik ben er klaar mee. Dan maar trifle zonder room hoor.
Recept bewaard. Die ga ik een keer maken.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:19 schreef marc0871 het volgende:
https://coquinaria.nl/vier-keer-vla/#hopjesvla
Ik heb dit recept gevolgd, is wat machtiger met eidooiers (en eiwitten) en room:quote:Op zondag 10 mei 2020 21:33 schreef golfer het volgende:
[..]
Recept bewaard. Die ga ik een keer maken.
Lijkt er toch op alsof het ergens veel te hard is gegaan.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gedaan, zo stond het ook in het recept. Maar misschien had ik er wat meer melk doorheen moeten roeren, of beter roeren ofzo, ik weet het niet.
Ik had overigens van te voren gegoogeld en ik las dat aardappelzetmeel en maizena inwisselbaar zou moeten zijn, ook qua bindkracht, en dat aardappelzetmeel zelfs een mooier glanzend resultaat zou geven.
Staat er toch heel logisch in.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb dit recept gevolgd, is wat machtiger met eidooiers (en eiwitten) en room:
[ afbeelding ]
Voor hartige sauzen vind ik het erg goed werken, het bindt helder en wordt niet zo'n papje zoals met maizena en het heeft ook minder bijsmaak.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:36 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Lijkt er toch op alsof het ergens veel te hard is gegaan.
Misschien toch het aardappelzetmeel? (Sorry, blijf het toch een rare keuze vinden)
Ik ben toch al geen fan van aardappelzetmeel.
Ik krijg er altijd glibberige klonten van in mijn sauzen![]()
Het lijkt ook sneller en sterker te binden dan allesbinder, bloem of maizena.
Ik ken deze versie met gebakken eiwit niet. Die met de gepocheerde eiwitten had ik voor het eerst gegeten zonder te weten wat het was, het leek op vanillevla met slagroom, maar bleek veel lekkerder!quote:Op zondag 10 mei 2020 19:32 schreef Kaatje1 het volgende:
Het was best lekker (ik ben meer van een kaas dessert) en leuk om te maken.
île flottante
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb zo'n pakje in de kast staan en had geen idee wat ik ermee moest doen. Dank voor deze tip.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor hartige sauzen vind ik het erg goed werken, het bindt helder en wordt niet zo'n papje zoals met maizena en het heeft ook minder bijsmaak.
Dat heb ik wel eens gehad met een staafmixer.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:31 schreef AnneX het volgende:
[..]
Op welke snelheid staat de mixer dan?
Misschien op te hoge snelheid? Of ongeduldig?
Wel jammer!
dat is nummer 3quote:Op zondag 10 mei 2020 21:56 schreef drakin het volgende:
Ik heb nog een dessert gemaakt:
[ afbeelding ]
Sinaasappel-citroen eigen bedenksel
[ afbeelding ]
Zal ik nog een 4e maken?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |