quote:Op dinsdag 5 mei 2020 16:18 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus. Maar als je zegt dat je een strenge lockdown van een aantal weken wil ben je een bangerijk en aansteller.
Rutte is goed bezig maar het mag wel minder vrijblijvend en veel meer worden nageleefd. En dus een strenge lockdown van een paar weken. Hoe strenger, hoe beter. En hoe beter het ook voor ons is.
Dus kom maar op met die strenge lockdown in juni. Het is echt voor de gezondheid van ons allen. En er zijn er gelukkig meer die er zo over denken.
Ja, dat doe ik ook. Ik ben daar echt heel bewust mee bezig. Niet alleen in de supermarkt, ook op straat.quote:
Dat heb ik nog nergens in dat soort bewoordingen gelezen moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:07 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Daarnaast is de stijging verwacht en ingecalculeerd. Dus een stijging komt er, maar dat is okay bevonden.
Herkenbaar, heel soms wil ik nog weleens een ander pad nemen in de ah,maar ik heb echt geen zin om continu te wachten en overal te lopen zigzaggen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 16:54 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Maar het interesseert de mensen over het algemeen ook gewoon niet.
Genoeg mogelijkheden, maar niemand neemt een andere route.
Zou ik op zich nog wel voor zijn.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:09 schreef F.Sinatra het volgende:
Je kunt dan beter bepaalde uren hanteren voor mensen die de afstand wél willen behouden.
De rest doet het toch niet.
Je zegt het zelf al: kan. Nergens op gebasseerd en is ook nergens gebeurd tot nu toe.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat heb ik nog nergens in dat soort bewoordingen gelezen moet ik zeggen.
Je hebt ook echt maar heel weinig speelruimte. Er is nog geen enkele vorm van groepsimmuniteit en het aantal gevallen kan dus heel makkelijk weer exploderen. In een paar weken tijd kan je weer terug zijn op het punt dat de ziekenhuizen volkomen vol stromen.
Klopt. Maar wat hierboven en onder gezegd wordt...quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Zou ik op zich nog wel voor zijn.
Het is alleen niet zo simpel dat wanneer de mensen die geen afstand willen houden, alleen zichzelf daar mee hebben. Ze nemen groter risico besmet te raken. Maar op hun beurt kunnen zij anderen ook weer makkelijker besmetten.
Hoe meer mensen besmet zijn, hoe groter het risico dat anderen die alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen ook besmet worden.
Tenzij iedereen schouder aan schouder staat en letterlijk in elkaars nek staat te hijgen maakt het ook geen reet uit. En op straat al helemaal niet.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Herkenbaar, heel soms wil ik nog weleens een ander pad nemen in de ah,maar ik heb echt geen zin om continu te wachten en overal te lopen zigzaggen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-mondmasker-a3998708quote:Wat voor mondkapje heb je als particulier eigenlijk nodig? Daarvoor zijn nog geen richtlijnen, omdat het RIVM mondkapjes in de openbare ruimte tot dusver niet zinvol achtte. Maar een woordvoerder van het RIVM verwacht dat chirurgische mondmaskers aangeraden zullen worden. FFP-maskers – gecertificeerde beschermingsmaskers – zijn namelijk schaars en duur, omdat deze momenteel in groten getale in de zorg worden gebruikt. Bovendien is het lastiger ademen door een FFP-masker, aangezien dit strak aansluit op het gezicht. „Even gaan winkelen met een mondkapje is er dan niet bij”, zegt de woordvoerder.
(...)
En dan is er nog het mondkapje van textiel, al dan niet in de vorm van een sjaal over neus en mond. Hoewel er op het internet allerlei patronen te vinden zijn die je helpen je eigen mondkapje te naaien, zijn stoffen mondmaskers niet het beste idee. „Schijnveiligheid”, zegt Jean-Luc Murk, arts-microbioloog bij het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. „Er zijn onderzoeken met bijvoorbeeld een sjaal als mondmasker en het bleek dat die echt nauwelijks beschermt.” Ook Murk pleit voor het chirurgische mondmasker voor particulieren.
Als je je mondkapje hebt uitgekozen, is het belangrijk dat je het op de juiste manier op- en afzet. Murk: „Als je het masker opzet, moet je ervoor zorgen dat mond en neus goed bedekt zijn, maar ook dat het geen grote kieren naast je neus vormt. Sommige maskers hebben daarom een metalen stripje bij de neus dat je goed moet aanduwen.” Een chirurgisch masker kun je ongeveer drie uur dragen. Als je het afzet, kun je het kapje beter niet aanraken. „En anders moet je je handen daarna goed desinfecteren.”
Voor nu is dit gewoon de beste keuze. Terug naar zo goed als 0 en contractonderzoek moet je dan minimaal anderhalf jaar doen. Dat blijkt gewoon niet te gaan zolang het grootste gedeelte van de bevolking weinig tot geen last ondervindt van een besmetting.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 16:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het kan wel, maar men maakt de afweging om dat niet te doen. Over een maand of twee weten we hoe slim die keuze is.
Ik blijf dat zo dom vinden, die milde cases worden niet gedetecteerd hoe kan je het dan tracen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:16 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Voor nu is dit gewoon de beste keuze. Terug naar zo goed als 0 en contractonderzoek moet je dan minimaal anderhalf jaar doen. Dat blijkt gewoon niet te gaan zolang het grootste gedeelte van de bevolking weinig tot geen last ondervindt van een besmetting.
Ja, te veel mensen inderdaad. Mensen denken dat het gaat loslopen, die komen van een koude kermis thuis.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:04 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mwah, heel veel mensen doen er gewoon ook geen enkele moeite (meer) voor.
Terwijl we het júíst zullen moeten hebben van het naleven van de extra hygiëne als we de lockdown gaan versoepelen.
Ben benieuwd waar ze vandaan gaan komen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:16 schreef houdafstand het volgende:
Het lijkt erop dat het RIVM/het OMT het standpunt "als je mondkapjes gebruikt, dan graag chirurgische mondkapjes" gaat innemen:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-mondmasker-a3998708
ik probeer het ook wel maar het lukt niet echt, stond vandaag nog voor het stoplicht met de fiets achter een andere fietser keurig op afstand, tot het gewoon helemaal volliep met z'n 4en naast elkaar, daar sta je dan met je goeie gedragquote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:09 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, dat doe ik ook. Ik ben daar echt heel bewust mee bezig. Niet alleen in de supermarkt, ook op straat.
The Guardian, coronavirus live newsquote:Majority of new Spain virus cases among medics
More than 70% of new virus cases detected in Spain over the past 24 hours have been among medical staff, the health ministry said.
With the epidemic well in remission after peaking over a month ago, Spain has begun moves to ease out of the lockdown following weeks in which the rate of deaths and new infections has steadily declined.
These latest figures confirm a trend in recent weeks that showed medical staff accounting for most new infections.
Since the epidemic began, Spain has counted more than 250,000 infections, including those people shown to have had the virus through antibody tests.
Of that figure, 18% of cases – or 43,956 – have involved health staff, in what Fernando Simon, who heads the ministry’s emergencies department, said was a “significant occurrence”.
Ik zou me daar echt niet al te druk om maken. You'll be finequote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik probeer het ook wel maar het lukt niet echt, stond vandaag nog voor het stoplicht met de fiets achter een andere fietser keurig op afstand, tot het gewoon helemaal volliep met z'n 4en naast elkaar, daar sta je dan met je goeie gedrag
doe ik ook niet maar het is maar om aan te geven dat het niet makkelijk isquote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:23 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zou me daar echt niet al te druk om maken. You'll be fine
Uiteindelijk wel, maar dan moet je het nog even volhouden en niet nu al allerlei activiteiten weer opstarten.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 16:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Want dat lukt met de huidige daling niet?
Het is ook niet houdbaar, je ziet het concept nu al met de week verder afbrokkelen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
doe ik ook niet maar het is maar om aan te geven dat het niet makkelijk is
Inderdaad ... jammer ...quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik probeer het ook wel maar het lukt niet echt, stond vandaag nog voor het stoplicht met de fiets achter een andere fietser keurig op afstand, tot het gewoon helemaal volliep met z'n 4en naast elkaar, daar sta je dan met je goeie gedrag
Ik begrijp je punt. Ik mijd om die reden wel routes met stoplicht ook. Maar ik ben risicogroep. Ik kan me voorstellen dat een vitale twintiger in een dergelijke situatie wat laconieker is.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:20 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ook dat, volgens dat onderzoek van die bloedbank zijn er al honderdduizenden besmet (geweest). Die hebben allemaal rondgelopen en contact gehad met andere mensen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:18 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ik blijf dat zo dom vinden, die milde cases worden niet gedetecteerd hoe kan je het dan tracen.
We zullen het zien.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:38 schreef FerryN7 het volgende:
Ben daarom ook wel benieuwd over een maand nadat alles open is hoe het is met de besmettingen. Heel veel mensen houden zich er niet meer aan en juist straks gaat het veel drukker worden weer. Misschien zal het meevallen, maar stel dat we weer een grote piek gaan krijgen. Moet dan weer bepaalde dingen op slot of toch maar doorgaan en zien waar het schip strandt?
Doorgerekend 500.000, en dat was al zeker een maand geleden. Ruim 10x zoveel als het aantal officieel gemelde gevallen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:34 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ook dat, volgens dat onderzoek van die bloedbank zijn er al honderdduizenden besmet (geweest). Die hebben allemaal rondgelopen en contact gehad met andere mensen.
Dit kunnrn grote autofabrikanten toch nooit volhouden? Geen wonder dat Elon Musk wil dat de lockdown opgeheven wordt.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 15:26 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/05/coronablog-5-mei-a3998721
Autoverkoop VK daalt met 97 procent
De autoverkoop in het Verenigd Koninkrijk is door de coronacrisis goeddeels opgedroogd. In april werden 4.321 nieuwe auto's verkocht, ruim 97 procent minder ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Daarmee ligt het maandelijkse aantal nieuwe autoregistraties op het laagste niveau sinds februari 1946, blijkt dinsdag uit cijfers van branchevereniging Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).
De meeste Britse autodealers zagen zich eind maart vanwege de coronamaatregelen in het land genoodzaakt de deuren te sluiten. In maart werden al 45 procent minder nieuwe auto's verkocht. SMMT heeft nu voor de tweede keer het verwachte aantal verkopen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. De branchevereniging verwacht nu 27 procent minder autoverkopen in 2020.
De autobranche is wereldwijd een van de zwaarst getroffen sectoren door de uitbraak van het coronavirus. Halverwege maart werd de productie stilgelegd in 90 procent van de Europese autofabrieken, die langzaamaan weer op gang zijn gekomen. In Nederland, waar de showrooms wel open bleven, daalde het aantal nieuwe autoverkopen vorige maand met ruim de helft.
In Duitsland, dat de grootste automarkt van Europa heeft, werden in maart bijna 38 procent minder auto's geregistreerd. Cijfers over april zijn nog niet gepubliceerd. Later op dinsdag spreekt bondskanselier Angela Merkel met vertegenwoordigers van de Duitse auto-industrie.
============
Die ene 3% zullen wel aankopen zijn die niet meer geannuleerd konden worden. Want wie koopt er nu een auto in zulke onzekere tijden? Waarin het maandenlang niet gebruikt kan worden en minder waard wordt en ook nog eens verzekeringen en een parkeervergunning kost.
Niks aan de hand, alleen wat kroegen en kappers hebben nu wat economische tegenwind als ik sommigen hier hoor.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:40 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dit kunnrn grote autofabrikanten toch nooit volhouden? Geen wonder dat Elon Musk wil dat de lockdown opgeheven wordt.
Jojo-effecten gaan echt dodelijk zijn voor de moraal. Moet je coûte que coûte voorkomen.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel, maar dan moet je het nog even volhouden en niet nu al allerlei activiteiten weer opstarten.
Ik ben bang dat het voortijdig opheffen van maatregelen alleen maar tot een jojo-effect gaat leiden.
Ik heb begrepen dat de VVD de SER niet te belangrijk wil maken. Verder is Bruls chef van de veiligheidsregio’s en niet Halsema.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:42 schreef houdafstand het volgende:
15.12 uur | Kabinet wint breder advies in over aanpak corona
Het kabinet gaat op bredere schaal advies inwinnen over de coronamaatregelen. Naast de medische experts van het outbreak management team (OMT) zullen ook lokale bestuurders en deskundigen vanuit andere disciplines betrokken worden in de besluitvorming over een geleidelijke exit uit de lockdown, zo melden Haagse bronnen.
Hoe die advisering precies vorm gaat krijgen is nog onduidelijk. Het kabinet zou denken aan een drietal teams gericht op verschillende aandachtsgebieden, die gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen. Meerdere kennisinstellingen, planbureaus en lokale bestuurders zouden reeds zijn benaderd.
FD paywall:
https://fd.nl/economie-po(...)n-over-aanpak-corona
"Haagse bronnen verwachten dat volgende week duidelijk wordt hoe de expertteams eruit gaan zien en wat hun bevoegdheden zullen zijn."
Waarschijnlijk: de SER (werkgevers en werknemers), het SCP (Kim Putters) en de Veiligheidsregio's (Femke Halsema)?
Erg laat met maatregelen nemen, laks met zieken en nu nog steeds zieken hun goddelijke gang laten gaan, het hele land door laten reizen, internationaal laten reizen etc.quote:
Ga je ook lekker biertje drinken 1 juni?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 16:22 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Dat wil ik nog weleens zien als corona enigszins is uitgewoeid in landen waar ze zelf strenger durven te zijn. Wij zullen 1 van de achterblijvers worden omdat ons beleid zo soft is.
En onvermijdelijk. Als we geluk hebben en Corona gedraagt zich als influenza dan jojo'en we pas vanaf het najaar. Is dat niet zo dan is het een maand meer open en dan een maand weer verder dicht.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jojo-effecten gaan echt dodelijk zijn voor de moraal. Moet je coûte que coûte voorkomen.
Klopt, maar Halsema vervult wel een belangrijke rol. Na het overleg van 20 april is het volgende afgesproken:quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat de VVD de SER niet te belangrijk wil maken. Verder is Bruls chef van de veiligheidsregio’s en niet Halsema.
Als we nog een beetje druk zetten misschien zelfs eerderquote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:46 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Ga je ook lekker biertje drinken 1 juni?
Uiteindelijk zal de VVD wel kiezen voor economie boven volksgezondheid.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 17:58 schreef houdafstand het volgende:
En ik denk dat de SER erg belangrijk gaat worden. Hans de Boer (BNO NCW), Dirk Beljaarts (Koninklijke Horecabond), Jacco Vonhof (MKB Nederland), en Ed Nijpels zitten in de SER, dus waarom zou de VVD tegen zijn?
https://eenvandaag.avrotr(...)n-gefrustreerd-zijn/quote:Morgen versoepeling van coronaregels aangekondigd? 'Politiek merkt dat mensen gefrustreerd zijn'
05-05-2020 16:03
Politiek
Auteur: Marloes Lemsom
Morgen kondigt het kabinet mogelijk soepeler regels aan voor contactberoepen zoals kappers. En per 1 juni gaan de middelbare scholen wellicht weer open. Op sportwedstrijden met publiek, evenementen en kerkdiensten hoeven we voorlopig nog niet te rekenen.
De politiek merkt dat mensen zijn gefrustreerd, ziet politiek commentator Joost Vullings. "Mensen willen meer duidelijkheid." Hij verwacht dat die duidelijkheid in de persconferentie morgen tenminste deels zal worden gegeven. Een aantal zaken zullen weer worden toegestaan, met de kanttekening dat het weer kan worden teruggedraaid als het aantal coronagevallen weer toeneemt.
'Vermijdt drukte'
Volgens Joost gaat premier Rutte morgen bekend maken dat onder andere de kappers weer open mogen. "Contactberoepen mogen vanaf maandag weer. Dierentuinen kunnen in overleg met de lokale overheid weer open, maar ook musea. En op 1 juni wordt verwacht dat de middelbare scholen, desnoods deels, weer open gaan. Ook de terrassen kunnen dan wellicht weer open."
Het nieuwe mantra wordt, na 'blijf thuis' en 'houd afstand' nu 'vermijd drukte', weet Vullings. Voor bezoekers van sportwedstrijden, evenementen en kerkdiensten heeft hij slecht nieuws: die zullen wellicht moeten wachten tot er een vaccin is.
'Thuiswerken blijft de norm'
Voor Inge Spijkerman, eigenaresse van een kapsalon in Zwolle, zou het geweldig zijn. "Ik plan nu al mensen in voor na 20 mei. Ik hoop echt dat we snel open kunnen, want ik heb weer inkomsten nodig", vertelt ze. Al voor de 'intelligente lockdown' kwam ze erachter dat op 1,5 meter werken voor haar niet mogelijk is. "Ik werk alleen, dus ik hoef gelukkig geen plexiglas te plaatsen, maar ik ben wel heel benieuwd of ik straks met een mondkapje moet gaan werken."
Toch zal de 1,5 meter echt niet zomaar verdwijnen, zegt Joost Vullings. "Verder blijft thuiswerken voorlopig nog wel even de norm", zegt hij. "Ook ziet het kabinet volle stadions tijdens voetbalwedstrijden nog lang niet zitten."
Hoe zit het voor musea?
"Wij zijn klaar om open te gaan", zegt Robbert Roos enthousiast. Hij is directeur van KunsthalKAdE in Amersfoort. "We hebben onze kunsthal verbouwd, stickers aangebracht voor de looproute, de garderobe verplaatst. Ik hoop dat het kabinet morgen zegt: 'Jullie mogen open', maar ik verwacht dat het pas na 20 mei mag."
Het kabinet was tot nu toe terughoudend met het openen van bedrijven of musea die veel mensen aantrekken die met het openbaar vervoer komen. Eerder sprak Rutte over een 'worsteling' als het gaat om het versoepelen van de maatregelen. Ook zag hij dat er sprake was van 'verrommeling' van het naleven van de coronamaatregelen.
Getest worden
Naast het nieuws voor bedrijven, melden bronnen in Den Haag verder dat morgen bekend wordt dat je binnenkort getest kan worden als je langer dan 24 uur klachten hebt. Mocht dan blijken dat je gewoon verkouden bent, dan hoef je niet met je gezin in quarantaine.
Dat is mijn gedacht ook nog steeds. Draag mondkapje wanneer je dat zinnig vindt maar ga op grond van veronderstellingen niet een ander daartoe verplichten.quote:Op dinsdag 5 mei 2020 14:57 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het staat iedere kapper vrij er een te dragen. En iedereen vrij om alleen naar kappers te gaan die er een dragen.
Mooi nieuwsquote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:03 schreef houdafstand het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)n-gefrustreerd-zijn/
Binnenkort (mogelijk ook per 1 juni?) kan iedereen met milde klachten getest worden. Goed nieuws!
Kortom iedereen gaat klachten faken want iedereen wil getest wordenquote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:03 schreef houdafstand het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)n-gefrustreerd-zijn/
Binnenkort (mogelijk ook per 1 juni?) kan iedereen met milde klachten getest worden. Goed nieuws!
HazMat beschermt meteen tegen eikenprocessierups. Two birds, one stone!quote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is mijn gedacht ook nog steeds. Draag mondkapje wanneer je dat zinnig vindt maar ga op grond van veronderstellingen niet een ander daartoe verplichten.
Zelf kun je altijd nog een HazMat aantrekken wanneer je je niet veilig voelt zodat je veilig bent voor of tegen anderen.
quote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:08 schreef RipCity het volgende:
[..]
Kortom iedereen gaat klachten faken want iedereen wil getest worden
https://nos.nl/artikel/23(...)komende-maanden.htmlquote:NOS Nieuws • Politiek • Vandaag, 17:54
Kabinet komt met 'spoorboekje' corona-aanpak voor komende maanden
Het kabinet komt morgenavond met een opzet voor versoepelingen van de coronamaatregelen voor de komende maanden. Haagse bronnen spreken over een 'spoorboekje', dat duidelijk moet maken op welke termijn welke sector minder strenge regels kan verwachten. Horecaondernemers en contactberoepen zoals kappers kunnen mogelijk binnenkort hun zaak weer openen.
Er wordt wel een duidelijk voorbehoud gemaakt; iedereen moet zich aan de anderhalvemetersamenleving houden en mensen met klachten moeten thuisblijven. Ook mag het aantal coronapatiënten niet te sterk stijgen.
Het toekomstperspectief is bedoeld voor de komende maanden. Het kabinet houdt er namelijk rekening mee dat er voorlopig geen vaccin is en dat er daarom het komend jaar tot anderhalf jaar nog coronamaatregelen nodig zijn. Wel breekt er een nieuwe fase van voorzichtige versoepeling aan; er zal meer benadrukt worden wat er kan en minder wat er niet kan.
Weinig zicht
Premier Rutte wil met het plan een duidelijker perspectief bieden. De afgelopen tijd groeide de kritiek, ook in de Tweede Kamer, dat het kabinet te weinig zicht gaf op de toekomst en dat daardoor het onbehagen onder de bevolking over de aanpak van de coronacrisis toenam.
Rutte zei de afgelopen tijd bij herhaling dat het nog te vroeg was voor een andere aanpak. De kans was te groot dat het virus zich weer zou verspreiden en dat zou te gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid, aldus Rutte. Afgelopen zondag in het Catshuis heeft een aantal ministers de premier weten te overtuigen van een aangepaste koers.
Geen exacte datum
In het spoorboekje worden voor de meeste sectoren nog geen exacte data genoemd, zo zeggen bronnen in Den Haag. Daar is het nog te vroeg voor. De kans is wel groot dat er een datum voor de opening van de kapsalons wordt genoemd, vanaf volgende week. Dat zal dan ook gelden voor de andere contactberoepen, zoals nagelstylisten en schoonheidsspecialisten. Wel moet de brancheorganisaties hier achter staan.
Het Outbreak Management Team (OMT) heeft het kabinet geadviseerd dat het vrijgeven van de contactberoepen zal leiden tot een aanvaardbaar risico. Wel zijn er meerdere voorwaarden opgesteld waar ze aan moeten voldoen. Zo zal er, net als bij zorgmedewerkers en leraren, een "laagdrempelig testbeleid" gevoerd gaan worden. Dat betekent dat als kappers en visagisten zich ziek voelen, ze getest kunnen worden.
Ook zijn er strenge voorwaarden opgesteld over de inrichting van de kapperszaken. Net als bij winkels moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat mensen te dicht bij elkaar in de buurt komen. Het gebruik van mondkapjes voor contactberoepen zal vrijwillig zijn, zo luidt het advies.
Strandtenthouders
Ook wordt mogelijk bekendgemaakt dat horecaondernemers hun terrassen vanaf 1 juni kunnen openen, zo ook de strandtenthouders. Vanaf die datum gaan naar alle waarschijnlijkheid ook de middelbare scholieren weer naar school.
Eigenlijk was het kabinet van plan rond 12 mei vooruit te kijken naar versoepelingen na 19 mei. "Rutte heeft zich in het Catshuis laten overtuigen dat hij nadrukkelijker naar de toekomst moet kijken", aldus NOS-verslaggever Xander van der Wulp. "Ook omdat het vaccin nog lang op zich laat wachten." De overgangsfase van misschien wel anderhalf jaar tot het vaccin, zal zeker ingrijpend zijn voor grote evenementen en bijeenkomsten in grote stadions, benadrukt Van der Wulp.
De specialisten van het OMT hebben gisteren een advies opgesteld dat morgenmiddag wordt besproken in de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing. Daarna volgt dan de persbijeenkomst met in ieder geval premier Rutte en mogelijk ook minister De Jonge van Volksgezondheid.
Zijn natuurlijk niet de slimste, maar dat optreden is ook van de gekke.quote:
Nederland heeft wel een berg woord-spreukjes liggen, nu hebben ze het over een "spoorboekje",quote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:11 schreef houdafstand het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)komende-maanden.html
Wat is daar het nut van?quote:Op dinsdag 5 mei 2020 18:08 schreef RipCity het volgende:
[..]
Kortom iedereen gaat klachten faken want iedereen wil getest worden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |