Maar ik wil op het terras zitten, veel belangrijker!!! Volgens menig Nederlander die opeens de kroegtijger in zich weet te vinden.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Het gros van de ondernemers weten, ondanks claims van standaard 80+ uur per week, niet eens wat werken is.
Laat ze maar eens een maand mee draaien in de zorg, dan piept het gros wel anders. Bovendien zouden ze dan een beetje respect voor de medemens krijgen in plaats van dat egocentrisch gelul de hele tijd.
Ze hebben jaren aan een stuk bakken met geld verdiend. Dat er nu niks binnen komt is klote, maar om dan maar te roeptoeteren dat mensen in de zorg simpelweg maar wat harder moeten gaan werken gaat alle perken te buiten! Zum kotzen. Ik hoop dat iedere ondernemer die er zo over denkt als jij keihard failliet gaat
Zo. Dat is er uit.
Waar haal je die 560.000 vandaan op 20 maart? Pas half april werd de 3 à 4% van Sanquin gerapporteerd. Er zit inderdaad wat vertraging op die cijfers, maar die vertraging geldt ook voor het aantal doden.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:10 schreef Za het volgende:
[..]
Volgen het RIVM hebben 560.000 Nederlanders het virus doorgemaakt voor 20 maart.
Dat zou betekenen dat er voor 20 maart tussen de 2700 en 5600 coronadoden gevallen zijn.
Die zie ik nergens terug in de lijstjes.
(het waren er 106 rond die datum)
wat doen we dan met de rest?quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:18 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
We kunnen dat overschot aan groente en fruit ook weggeven aan voedselbanken of voor een prikkie aan mensen en gezonder eten stimuleren.
Dat bmi eens omlaag krijgen. 50% van het land heeft overgewicht en 15% obesitas.
Schandalig dat het niet besproken wordt terwijl het een enorme comorbidity blijkt te zijn.
Haha je bent wel een prima trol moet ik zeggen, maar met deze post geef je jezelf toch wel weg. Log maar weer in als hooibaal zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:01 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Gewoon ff doorbijten en solidair blijven, jongens. Hoe moeilijk is dat je een paar maanden niet naar je kroeg kan, zeg? Je kan gewoon alcohol in de winkel kopen.
Dat gejank komt ook m'n neus uit. Iedereen is plotsklap een kroegtijger geworden door de sluiting van kroegen, kroegen waar men waarschijnlijk maar eens in het jaar komt.
Zeker. Dankjequote:
Nee dat kan het niet.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:17 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Het land kan die 100000 doden makkelijk aan. Maar je ziet wat paniek nu met de economie doet.
Het vertrouwen in de economie is extreem laag nu. Het openen van kroegen gaat dat echt niet oplossen. De economische schade zit veel dieper dan bedrijven die nu dicht zijn.
Alle autobedrijf zijn bijvoorbeeld gewoon open. Toch koopt vrijwel niemand een auto meer.
Dat heb ik ook al vaak gezegd. Het openen van bedrijven helpt maar in hele beperkte mate om de economie weer aan te zwengelen, want mensen blijven gewoon weg.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:17 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
De economische schade zit veel dieper dan bedrijven die nu dicht zijn.
Alle autobedrijf zijn bijvoorbeeld gewoon open. Toch koopt vrijwel niemand een auto meer.
Het verbaast me iedere keer weer hoe slecht men hier met academische nuance om kan gaan. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Het is een continuüm tussen heel erg besmettelijk (veel symptomen) en nauwelijks besmettelijk (weinig tot geen symptomen).quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:13 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Dat was ook geen misser dan volgens jou want er werd immers nihil gezegd ipv niet, toch?
De metingen zijn gedaan in de eerste week van april en ze moesten 2 weken klachtenvrij zijn van wat ik begreep.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Waar haal je die 560.000 vandaan op 20 maart? Pas half april werd de 3 à 4% van Sanquin gerapporteerd. Er zit inderdaad wat vertraging op die cijfers, maar die vertraging geldt ook voor het aantal doden.
Sneu? Roepen dat onze mensen die aan de frontlinie van deze pandemie staan simpelweg maar wat harder moeten werken met gevaar voor eigen leven zodat piet zn kroeg weer open kan gooien, dàt is sneu.quote:
echt verbaast het je? Praten in extremen van tante truus en oom japie geeft toch zo lekker jouw eigen mening weer? Helemaal als je stiekem eigelijk er helemaal geen verstand van hebt....quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het verbaast me iedere keer weer hoe slecht men hier met academische nuance om kan gaan. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Het is een continuüm tussen heel erg besmettelijk (veel symptomen) en nauwelijks besmettelijk (weinig tot geen symptomen).
Uiteindelijk draait het toch steeds weer om de horeca-ondernemer en dan specifiek voor de kroeg/terras.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:17 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Nuance moeten we wel houden, inderdaad. Excuses als ik alle ondernemers op 1 hoop gooiHet zijn vooral veel horecaondernemers die veel moeite hebben, veel waarvan we kunnen missen als kiespijn.
En dus is het raar om te doen alsof alle ondernemers zielig zijn en hier nooit op in hadden kunnen spelen. Evenals het tegenovergestelde onzin is: dat dit simpel ondernemersrisico is.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:16 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat is juist wat ik bedoel. Het is zo verschrikkelijk afhankelijk van van alles.
Totale doden mét Corona, niet iedereen is te redden met een IC opname dus het aantal personen dat daarmee is gered is veel lager, ik ging uit van een 50% extra te redden. (dat zijn de mensen in de meest slechte gezondheid die je dan redt)quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:16 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Uiteraard, maar in jouw initiële bericht had je het erover wat er zou gebeuren als risicogroepen matig aan social distancing doen en dan lijkt me 100.000 vrij accuraat.
Er mogen toch maximaal drie mensen op bezoek per huishouden? Dus ik zou zeggen nee, mits je je hebt gehouden aan de anderhalve meter regels.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 12:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik ben gister op een verjaardag geweest waar ook nog 3 andere mensen waren, ben ik nu strafbaar?
Bingo!quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Sneu? Roepen dat onze mensen die aan de frontlinie van deze pandemie staan simpelweg maar wat harder moeten werken met gevaar voor eigen leven zodat piet zn kroeg weer open kan gooien, dàt is sneu.
Heb niet het idee dat dat een heel serieuze post was. Dat jij je zo uit de tent laat lokken met uitspraken dat alleen mensen in de zorg hard werken is behoorlijk sneu.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Sneu? Roepen dat onze mensen die aan de frontlinie van deze pandemie staan simpelweg maar wat harder moeten werken met gevaar voor eigen leven zodat piet zn kroeg weer open kan gooien, dàt is sneu.
Maar wat voor risico's kleven er aan dan? Als mensen toch weg blijven? De opening met bepaalde maatregelen in achtneming is dan een mooie eerste stap om weer wat aan te zwengelen.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al vaak gezegd. Het openen van bedrijven helpt maar in hele beperkte mate om de economie weer aan te zwengelen, want mensen blijven gewoon weg.
Als je in een risicogroep zit of je baan kwijt bent ga je natuurlijk niet uit eten, ook al zou het mogelijk zijn.
Dat heeft toch niet direct met het virus te maken? Dat komt omdat mensen in financiëel door deze shit in onzekerheid verkeren. Niet omdat ze bang zijn om het virus op te lopen.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al vaak gezegd. Het openen van bedrijven helpt maar in hele beperkte mate om de economie weer aan te zwengelen, want mensen blijven gewoon weg.
Als je in een risicogroep zit of je baan kwijt bent ga je natuurlijk niet uit eten, ook al zou het mogelijk zijn.
Ik zeg niet dat ik dat wil, maar dat kan wel gebeuren als men alle maatregelen stopzet.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:20 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Nee dat kan het niet.
Wat maf en zo ontzettend erg dat je dat zegt.
Dat zijn gewoon Spaanse Griep taferelen.
Ik word er naar van.
Over drammen gesproken.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:15 schreef BoerHagenees het volgende:
[..]
Nee makkelijk scoren is het door maar door te drammen dat ondernemers open gegooid moeten worden, desnoods illegaal tegen de noordverordening en maatregelen in, want fuck sociaal zijn zeg. BV Nederland boven alles he.
quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Omdat het een grote no-go is om een mensenleven uit te drukken in geld. Heeft Ford ooit bijna de kop gekost. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ford_Pintoquote:Op vrijdag 1 mei 2020 12:49 schreef ludovico het volgende:
100.000 doden als je het virus los laat op de samenleving en risicogroepen matig aan social distancing doen. Dat weten we nu misschien te verlagen naar 50.000 (? gok) door social distancing maatregelen.
Maar het grootste deel van die verlaging zal met de minst rigoureuze maatregelen al bewerkstelligt worden. Veel maatregelen hebben niet of nauwelijks effect op het al dan niet overstijgen van de IC capaciteit. De economie wordt heel hard aangetast van dat feit maar heeft praktisch weinig voordelen. Vertragen heeft als je onder de max IC capaciteit is praktisch geen zin, want het vaccin komt te laat / risicogroepen isoleren zich goed.
De rekensom die ik straks laat zien zijn gemiddelde kosten en baten voor de totale lockdown in NL op dit moment, dat betekent dat veel maatregelen véél goedkoper zijn en relatief veel baten hebben (ouderen isoleren, geen evenementen) dan andere maatregelen (scholen dicht, bijna geen baten, veel kosten).
Allerlei economische forecasts kaarten aan 10% krimp in de economie, dat is voor NL 90 miljard euro.
Dat is dus 1800 miljard per 1 miljoen geredde levens (90miljard en 50.000*20 om makkelijker te rekenen), cq, 1.800.000 euro per mensenleven.
De gemiddelde dode is 80+, stel er zou triage voorkomen waarvan ik de ethiek begrijp dat je dat niet wilt.... Dan gaat dat over deze groep mensen, jonge gezonde mensen krijgen dan éérst zorg.
Op 80 jarige leeftijd heb je nog +- 5 jaar te leven, in al mindere gezondheid.
Dus dat is 1.8 miljoen euro per gered leven GEMIDDELD van de huidige corona maatregelen.
Corrigeer je voor kosten per levensjaar zit je op 360.000 euro.
Corrigeer je voor gezondheid kom je boven de 400.000 euro uit per gered levensjaar.
Ik wil benadrukken dat dit gemiddelde kosten zijn. In alle maatregelen zijn dus prima maatregelen aanwezig die véél goedkoper zijn maar ook maatregelen die véél duurder zijn.
Daarnaast zijn we erg afhankelijk van het buitenland in Nederland dus ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat de economie sowieso geen hit zou krijgen van Corona. Echter als de hele wereld zich puur had beziggehouden met ouderen goed isoleren en evenementen / kroegen dicht dan was de economische pijn velen malen kleiner.
Ook users die mij sowieso gaan aanvallen dat een mensenleven niet in kosten is uit te drukken, dat is allemaal heel leuk en aardig maar dat is niet rationeel, er is niet ongelimiteerd geld aanwezig in de samenleving en we moeten dus keuzes maken uit schaarste. Op dit moment worden vele onderzoeken niet uitgevoerd als ze meer kosten dan 80.000 euro per gered levensjaar, omdat we het anders niet kunnen betalen.
Dit houdt in dat we, als we 400.000 euro zouden uitgeven per gezond levensjaar, dat we een 5-voudig aantal "Gezonde levensjaren" hadden kunnen redden via methode B.
Een andere kanttekening aan dit verhaal is dat de economie misschien wel structurele schade krijgt, - faillissementen en langdurig minder inkomen voor iedereen. Dan zou dat dit verhaal nog schever trekken.
Nog een andere kanttekening zou zijn dat mensen die werkloos raken sowieso al inboeten in levenskwaliteit ende genot en ook gezondheid. Laat staan ondernemers die hun levenswerk verloren zien gaan vanwege iets waar zij niks aan kunnen doen. Dat is allemaal extreem pijnlijk.
Dus kijk voorbij de IC's.
Oki prima, laat ik dan hopen dat nauwelijks niet weer erg veel blijkt te zijn zoals in vorige gevallen.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het verbaast me iedere keer weer hoe slecht men hier met academische nuance om kan gaan. Het is gewoon niet zo zwart-wit. Het is een continuüm tussen heel erg besmettelijk (veel symptomen) en nauwelijks besmettelijk (weinig tot geen symptomen).
Dat zegt ook niemand zover ik kan zien. Er wordt alleen wel even nuance aangebracht bij de users die wijzen naar de zzp-er die in een duurder huis dan henzelf woont en ook zijn hand ophoudt bij de staat.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 13:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En dus is het raar om te doen alsof alle ondernemers zielig zijn en hier nooit op in hadden kunnen spelen. Evenals het tegenovergestelde onzin is: dat dit simpel ondernemersrisico is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |