abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192889265
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:46 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Zoals wat? Je mag gewoon naar buiten, je mag op bezoek bij vrienden en je mag naar de winkel.
Sporten, biosje, strand, stedentripje, etentje, drankje. Jezus moet men oprecht uitleggen welke leuke dingen niet kunnen en dat elke dag winkelen daar niet onder valt? :')

Wat een sneu leven moet je dan hebben.
pi_192889273
quote:
quote:
We moeten ons realiseren dat er altijd een of ander virus zal zijn. Of het erger is dan de griep, moeten we maar bekijken
}:|
pi_192889274
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:24 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Oversterfte daald vanaf week 14. Dat was de eerste week van april. Laten we aannemen dat het moment van overlijden ongeveer een maand na het moment van besmetting is. Dat betekend dat de besmettingen afnemen na de eerste week maart. Dus dat is nog voordat de scholen werden gesloten.
pi_192889275
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:51 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Sporten, biosje, strand, stedentripje, etentje, drankje. Jezus moet men oprecht uitleggen welke leuke dingen niet kunnen en dat elke dag winkelen daar niet onder valt? :')

Nou ja de betreffende user zei vrienden al een tijdje niet te hebben gezien en daar werd op gereageerd dat dat wel kan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_192889280
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:49 schreef ludovico het volgende:
100.000 doden als je het virus los laat op de samenleving en risicogroepen matig aan social distancing doen. Dat weten we nu misschien te verlagen naar 50.000 (? gok) door social distancing maatregelen.
Maar het grootste deel van die verlaging zal met de minst rigoureuze maatregelen al bewerkstelligt worden. Veel maatregelen hebben niet of nauwelijks effect op het al dan niet overstijgen van de IC capaciteit. De economie wordt heel hard aangetast van dat feit maar heeft praktisch weinig voordelen. Vertragen heeft als je onder de max IC capaciteit is praktisch geen zin, want het vaccin komt te laat / risicogroepen isoleren zich goed.

De rekensom die ik straks laat zien zijn gemiddelde kosten en baten voor de totale lockdown in NL op dit moment, dat betekent dat veel maatregelen véél goedkoper zijn en relatief veel baten hebben (ouderen isoleren, geen evenementen) dan andere maatregelen (scholen dicht, bijna geen baten, veel kosten).

Allerlei economische forecasts kaarten aan 10% krimp in de economie, dat is voor NL 90 miljard euro.
Dat is dus 1800 miljard per 1 miljoen geredde levens (90miljard en 50.000*20 om makkelijker te rekenen), cq, 1.800.000 euro per mensenleven.

De gemiddelde dode is 80+, stel er zou triage voorkomen waarvan ik de ethiek begrijp dat je dat niet wilt.... Dan gaat dat over deze groep mensen, jonge gezonde mensen krijgen dan éérst zorg.

Op 80 jarige leeftijd heb je nog +- 5 jaar te leven, in al mindere gezondheid.

Dus dat is 1.8 miljoen euro per gered leven GEMIDDELD van de huidige corona maatregelen.
Corrigeer je voor kosten per levensjaar zit je op 360.000 euro.
Corrigeer je voor gezondheid kom je boven de 400.000 euro uit per gered levensjaar.

Ik wil benadrukken dat dit gemiddelde kosten zijn. In alle maatregelen zijn dus prima maatregelen aanwezig die véél goedkoper zijn maar ook maatregelen die véél duurder zijn.

Daarnaast zijn we erg afhankelijk van het buitenland in Nederland dus ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat de economie sowieso geen hit zou krijgen van Corona. Echter als de hele wereld zich puur had beziggehouden met ouderen goed isoleren en evenementen / kroegen dicht dan was de economische pijn velen malen kleiner.

Ook users die mij sowieso gaan aanvallen dat een mensenleven niet in kosten is uit te drukken, dat is allemaal heel leuk en aardig maar dat is niet rationeel, er is niet ongelimiteerd geld aanwezig in de samenleving en we moeten dus keuzes maken uit schaarste. Op dit moment worden vele onderzoeken niet uitgevoerd als ze meer kosten dan 80.000 euro per gered levensjaar, omdat we het anders niet kunnen betalen.

Dit houdt in dat we, als we 400.000 euro zouden uitgeven per gezond levensjaar, dat we een 5-voudig aantal "Gezonde levensjaren" hadden kunnen redden via methode B.

Een andere kanttekening aan dit verhaal is dat de economie misschien wel structurele schade krijgt, - faillissementen en langdurig minder inkomen voor iedereen. Dan zou dat dit verhaal nog schever trekken.

Nog een andere kanttekening zou zijn dat mensen die werkloos raken sowieso al inboeten in levenskwaliteit ende genot en ook gezondheid. Laat staan ondernemers die hun levenswerk verloren zien gaan vanwege iets waar zij niks aan kunnen doen. Dat is allemaal extreem pijnlijk.

Dus kijk voorbij de IC's.
Neem gelijk de onvermijdelijke tweede (grotere) golf mee die we krijgen als we de maatregelen te vroeg loslaten en reken gelijk de economische implicaties daarvan uit.

Ik kan je nu al vertellen dat de huidige economische malaise kinderspel is, vergeleken met de gevolgen van een tweede golf.
pi_192889283
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:49 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Onmogelijk om een discussie te hebben met mensen die zo kinderachtig zijn dat ze niet weten hoe ze moeten reageren als ze wederom op feiten uitgeluld zijn.

Geef anders even een bron waaruit de expertise van De Hond moet blijken.
Je kunt toch gewoon naar het verhaal luisteren, wat niet ontkent wordt door een viroloog die er naast zat maar zijn verhaal nuanceerde.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192889295
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:46 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Zoals wat? Je mag gewoon naar buiten, je mag op bezoek bij vrienden en je mag naar de winkel.
Grote feestjes. Familie bij elkaar. Veel sporten. Theater dicht. Bios dicht. Restaurants. Toerisme. Daten is nogal moeilijk. Trouwerijen. Begrafenissen werken heel wat anders nu. Rutte wil eigenlijk niet eens dat we de winkels opzoeken (terwijl ze wel open zijn..). En dan noem ik maar wat.
pi_192889297
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 11:30 schreef Noek het volgende:
Nou ja, wel klaar mee. Ik lees wel weer hoe wij ondernemers dit hadden aan moeten zien komen en hoe creatief we moeten zijn.

Hoe gaat het met de leraren?
Er is een verschil tussen 'aan moeten zien komen' en juist een potje hebben voor onvoorziene kosten. Je kunt als ondernemer ook (langdurig) ziek worden, je bedrijfswagen kan kapot gaan, je pand kan in de fik vliegen etc. Er zijn tal van zaken die kunnen gebeuren die kunnen gebeuren en waarvoor je je niet kunt (of wilt) verzekeren.

Daarmee uiteraard niet gezegd dat je het maanden uit moet kunnen uithouden. Noch dat het geldt voor alle ondernemers. Ik zou zeggen: wie de schoen past...
pi_192889312
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:20 schreef Tris het volgende:

[..]

Welke expertise heeft hij niet?
Is hij dediplomeerd viroloog?
pi_192889315
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen 'aan moeten zien komen' en juist een potje hebben voor onvoorziene kosten. Je kunt als ondernemer ook (langdurig) ziek worden, je bedrijfswagen kan kapot gaan, je pand kan in de fik vliegen etc. Er zijn tal van zaken die kunnen gebeuren.

Daarmee uiteraard niet gezegd dat je het maanden uit moet kunnen uithouden. Noch dat het geldt voor alle ondernemers. Ik zou zeggen: wie de schoen past...
Een potje voor onvoorziene kosten kun je toch niet vergelijken met een regenton voor onvoorziene complete droogte aan de inkomstenkant...
In Southern Sun
pi_192889317
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:51 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Nou ja de betreffende user zei vrienden al een tijdje niet te hebben gezien en daar werd op gereageerd dat dat wel kan.
Ik had het niet over mezelf. Enorme introvert, dus persoonlijk heb ik er niet echt moeite mee. Alleen dat er mensen zijn die er wél moeite mee hebben en dat ik dat begrijp.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2020 12:55:59 ]
pi_192889338
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:26 schreef Za het volgende:

[..]

Het staat je vrij om te denken dat men met SMS berichten een virus kan onderdrukken, of dmv het testen van 0,6% van de bevolking, ik geloof daar niet in.

Het virus uit zich bij 90% asymptomatisch, dat maakt het onmogelijk om het op deze manier aan te pakken op een bevolking van 51 miljoen.

Dit is meer een soort propaganda verhaal waar mensen van onder de indruk zijn dan een realistische aanpak. IMO
Volgens het rivm vind asymptomatische verspreiding niet plaats...
pi_192889340
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:55 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik had het niet over mezelf. Enorme introvert, dus persoonlijk heb ik er niet echt moeite mee. Alleen dat er mensen zijn die er wél moeite mee hebben en dat ik dat begrijp.
Ja ok maar de boodschap is hetzelfde :).
In Southern Sun
pi_192889345
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:51 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Ik vind het nogal overdreven hysterisch als je daar schijnbaar zo'n ontzettende moeite mee hebt. En veel van die zaken zijn nog steeds mogelijk als je maar afstand houdt.
pi_192889347
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:49 schreef ludovico het volgende:

100.000 doden als je het virus los laat op de samenleving en risicogroepen matig aan social distancing doen.
Klopt dat wel?

Uit het representatieve onderzoek van Sanquin in opdracht van het RIVM bleek dat op 20 maart 560.000 Nederlanders het coronavirus reeds doorgemaakt hadden.
230 daarvan kwamen op een IC terecht (waarvan 3/4 het overleefd).

Dmv welke berekening zouden er dan 100.000 doden vallen?
pi_192889358
quote:
O jee :{
pi_192889363
quote:
quote:
Overigens er is geen enkel bewijs dat in de buitenlucht het virus overdraagbaar is, dus terrassen kunnen sowieso open.’’
8)7
pi_192889364
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:57 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Ik vind het nogal overdreven hysterisch als je daar schijnbaar zo'n ontzettende moeite mee hebt. En veel van die zaken zijn nog steeds mogelijk als je maar afstand houdt.
Waarom daar zo over oordelen? De een heeft het daar moeilijk mee, de ander niet. Beetje inlevingsvermogen is nooit weg.
In Southern Sun
pi_192889366
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:52 schreef JochemSjakie het volgende:
Neem gelijk de onvermijdelijke tweede (grotere) golf mee die we krijgen als we de maatregelen te vroeg loslaten en reken gelijk de economische implicaties daarvan uit.

Ik kan je nu al vertellen dat de huidige economische malaise kinderspel is, vergeleken met de gevolgen van een tweede golf.
Je lees het verhaal niet, als je het compleet los laat zit je op 100.000 doden. De malaise zit hem in dat je hele grimmige beelden op straat krijgt omdat alle risicogroepen tegelijkertijd zouden sterven.

Echter zitten alle risicogroepen ook voor zichzelf in isolatie en zullen niet drukbezochte evenementen gaan bezoeken dus die 100.000 gaan we nimmer nooit halen in Nederland.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192889372
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:57 schreef Za het volgende:

[..]

Klopt dat wel?

Uit het representatieve onderzoek van Sanquin in opdracht van het RIVM bleek dat op 20 maart 560.000 Nederlanders het coronavirus reeds doorgemaakt hadden.
230 daarvan kwamen op een IC terecht (waarvan 3/4 het overleefd).

Dmv welke berekening zouden er dan 100.000 doden vallen?
Met een sterftepercentage tussen de 0,5% en 1% kom je ergens tussen 85.000 en 170.000 uit.
pi_192889375
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:14 schreef Confetti het volgende:

[..]

Wereldvreemde ondernemer inderdaad. De Staat is de baas en is almachtig. Die macht wordt niet vaak ingezet en dus heeft hij moeite met accepteren van de realiteit.
Dat vooral. Die wereldvreemdheid. Ondernemers hebben geen vergunning om kratten bier te verkopen, dus terecht dat dit aan banden wordt gelegd.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 12:59:41 #72
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192889379
Ik ben gister op een verjaardag geweest waar ook nog 3 andere mensen waren, ben ik nu strafbaar?
pi_192889385
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:59 schreef BoerHagenees het volgende:

[..]

Dat vooral. Die wereldvreemdheid. Ondernemers hebben geen vergunning om kratten bier te verkopen, dus terecht dat dit aan banden wordt gelegd.
Je plaat loopt vast.
In Southern Sun
pi_192889394
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Volgens het rivm vind asymptomatische verspreiding niet plaats...
Hoe lang ga je nog dit soort leugens verspreiden?
quote:
Op basis van de huidige literatuur zijn het voornamelijk symptomatische personen die bijdragen aan de verspreiding en lijkt de bijdrage van de asymptomatische personen en presymptomatische transmissie aan de verspreiding beperkt (Ghinai 2020, ECDC 2020c).
Beperkt =/= onmogelijk...
pi_192889396
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 12:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik ben gister op een verjaardag geweest waar ook nog 3 andere mensen waren, ben ik nu strafbaar?
Ja
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')