quote:
Op dinsdag 28 april 2020 12:39 schreef Noek het volgende:Oh ja? Ik heb echt geen idee. Hou aan deze kwestie alleen maar meer vragen over.
Daar waar anderen hun waarheid al lang en breed hebben bepaald, ben ik zoekende en roepende in een woestijn.
Dat is klote, de mooiste info heb ik hier gevonden:
Hendrik Streeck zit op een school in Gangelt in Noordrijn-Westfalen in het district Heinsberg, een van de centra van de Duitse uitbraak van het coronavirus. Achter hem staat een schoolbord met een kaart van de wereld en de planeten van ons zonnestelsel. Hij draagt een blauwe kiel, het ademmasker bungelt aan zijn nek. Samen met zijn team onderzoekt de viroloog van de Universiteit van Bonn momenteel mensen voor wat momenteel de grootste Duitse studie is over de verspreiding van het coronavirus. De school, die momenteel niet wordt gebruikt vanwege Corona, is het hoofdkantoor. Tijdens de videoconferentie stuurde NRW-premier Armin Laschet hem een sms en de huismeester kwam binnen en vroeg of hij iets wilde eten.
ZEIT ONLINE: Professor Streeck, hoe is uw stemming?
Hendrick Streeck: Bedankt, goed. De medische studenten die ons hier in de studie ondersteunen, zijn ongelooflijk gemotiveerd. En de Gangelter zijn geweldig. De leraren van de school bakken voor ons taarten en binnen een paar dagen was alles voorzien van wifi en werd er een computerstation neergezet.
ZEIT ONLINE: U bent eigenlijk experts in het HI-virus. Met het nieuwe coronavirus Sars-CoV-2 ben je nu een gewilde expert als viroloog. Hoe is dat voor jou persoonlijk?
HENDRIK STREECK
is sinds 2019 hoogleraar virologie aan de universiteit van Bonn en is de opvolger van Christian Drosten. Hij is ook de directeur van het Institute for HIV Research.
Streeck: Sars-CoV-2 bepaalt elke dag. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit aan iets anders heb gedacht. En dat klopt. Covid-19 komt steeds dichter bij ons allemaal. Bijna iedereen kent nu iemand die besmet is.
ZEIT ONLINE: Veel mensen staren tegenwoordig elke dag naar het aantal gevallen en vragen zich af: is de curve eindelijk afgevlakt? Wat vind je daarvan?
Streeck: Het is goed dat de aantallen stijgen en dat de capaciteit van de klinieken nog steeds niet wordt overschreden. Het is een teken dat ons gezondheidszorgsysteem veel kan. Gelukkig hebben we tot nu toe geen situatie gehad waarin we moesten beslissen welke mensen nog behandeld konden worden. Het aantal gratis intensive care-bedden vind ik sowieso het belangrijkst. Het laat zien of we nog steeds behandelingscapaciteiten hebben voor de ernstige Covid 19-gevallen.
ZEIT ONLINE: En wat te doen met het dodental, dat tot dusver relatief laag is geweest in Duitsland?
Streeck: We kunnen achteraf alleen antwoorden of en hoeveel het maandelijkse sterftecijfer stijgt met Covid-19. Ik heb de gevallen van 31 van de 40 overledenen uit de wijk Heinsberg nader bekeken - en het verbaasde me niet erg dat deze mensen stierven. Een van de overledenen was meer dan 100 jaar oud en een normale verkoudheid had tot de dood kunnen leiden. Maar zoals ik al zei: de studie loopt nog.
ZEIT ONLINE: Moeten we nader bekijken waar mensen echt aan zijn gestorven?
Streeck: Ik denk het wel. Het is vaak erg belangrijk om te weten of mensen zijn overleden aan virale longontsteking, dat wil zeggen Covid-19 of iets anders. Sars-CoV-2 werd in de keel gedetecteerd bij een van de Heinsberger-patiënten. Maar hij had geen longontsteking, maar stierf aan een hartstilstand.
ZEIT ONLINE: Er is een openbare discussie of de politiek te veel naar individuele experts luistert. Hoe classificeer je jezelf daar?
Streeck: Op dit moment vertrouw je te veel op modelberekeningen. Maar deze modellen zitten vol aannames die niemand heeft getest. En het hoeft vaak maar een verkeerde aanname te zijn of één ding wordt genegeerd en het hele model stort in.
ZEIT ONLINE: Heeft u een voorbeeld?
Streeck: In de - echt goede - modelstudies van het Imperial College over de voortgang van de epidemie gaan de auteurs er bijvoorbeeld van uit dat 50 procent van de huishoudens waarin zich een geval voordoet, niet voldoet aan de vrijwillige quarantaine . Waar komt zo'n veronderstelling vandaan? Ik denk dat we meer feiten moeten creëren.
ZEIT ONLINE: Dat is precies wat u in Gangelt wilt doen. U bent zojuist begonnen met de meest uitgebreide studie over Covid-19 in Duitsland tot nu toe. Wat is je doel
Streeck: We testen voor het eerst in een steekproef van de Duitse bevolking of ze besmet zijn of waren met het coronavirus. En dit door middel van een uitstrijkje en antilichaamtest in het bloed. Op deze manier kunnen we ook het aantal niet-gerapporteerde infecties inschatten. In totaal onderzoeken we 1.000 mensen uit 500 huishoudens. Ze komen net naar school, twaalf huishoudens per uur. Hier vragen we hen bijvoorbeeld of ze bij de carnavalsessie waren van waaruit de uitbraak in deze regio zou zijn begonnen; of u eerdere medische aandoeningen heeft of bepaalde medicijnen gebruikt waarvan wordt vermoed dat ze de infectie verergeren. Vervolgens nemen we bloed en uitstrijkjes uit de keel. Dinsdag hebben we alle deelnemers uitgenodigd voor de carnavalsessie. Zelfs als je het niet gelooft ze zijn nog niet allemaal getest. Daarnaast reconstrueert mijn doctoraatsstudent momenteel de sessie. Hij vraagt de deelnemers waar ze precies op de petvergadering zaten en met wie ze spraken.
ZEIT ONLINE: Kan de infectieketen op deze manier worden gereconstrueerd?
Streeck: Hopelijk. We zijn begonnen vast te leggen wie wie mogelijk heeft besmet. Keer op keer werd vermoed dat het spoelwater de bierglazen niet goed desinfecteerde en dat de mensen besmet waren. Maar dat is waarschijnlijk niet waar. De meesten van de vergadering dronken gebotteld bier. En andere dingen passen ook niet.
ZEIT ONLINE: Welke?
Streeck: We zijn verrast dat veel mensen direct na het carnaval ziek werden, vaak een dag later. Dit komt niet overeen met de incubatietijd van enkele dagen die we aannemen voor Covid-19. En er zijn nog andere sporen: eind januari zou een hele school min of meer verlamd zijn. Bijna alle kinderen en ouders waren ziek. We controleren nu of deze mensen antilichamen hebben. Zo ja, dan kijken we ernaar.
ZEIT ONLINE: Onderzoekt u mensen later opnieuw?
Streeck: We bespreken dit momenteel. We zien dat het aantal infecties in Gangelt niet meer toeneemt. Hier ben je al over de berg. Dit is het beste moment om een monster te bekijken. Maar als de maatregelen in Gangelt voor het eerst versoepeld werden, willen we dit graag als project begeleiden.
ZEIT ONLINE: Direct nadat de uitbraak in Heinsberg in februari begon, onderzocht u al huishoudens van geïnfecteerde mensen. Doe je dit opnieuw?
Streeck: Ja, vanaf dinsdag gaan de hygiënisten naar de huishoudens van de mensen die we positief hebben getest. Daar verzamelen ze lucht en verwijderen ze afstandsbedieningen en deurgrepen. We hebben al monsters genomen in 70 huishoudens, maar we willen een grotere steekproef, hoewel ik me kan voorstellen wat er uit de tests zal komen.
ZEIT ONLINE: Wat dan?
Streeck: We hebben virussen gevonden op objecten of deurknoppen. Ook in het toiletwater als iemand diarree had. Het is ons echter nooit gelukt om er intacte virussen van te kweken. Dit geeft in ieder geval aan dat de meeste mensen niet via oppervlakken besmet raken. Maar we hebben de methodologie nu verfijnd. Ik weet zeker dat dit ons meer verfijnde inzichten zal geven.
ZEIT ONLINE: Laten we het hebben over de symptomen die u bij geïnfecteerde mensen heeft aangetroffen. Ze waren een van de eersten die een bijna volledig verlies van geur en smaak beschreven. Zijn er nog andere nieuwe inzichten?
Streeck: Uit onze gegevens tot nu toe blijkt dat ongeveer een derde van de patiënten zelfs gedurende meerdere dagen diarree heeft. Dat is meer dan gedacht. Bovendien - we hebben dit zelf nog niet vastgesteld, maar hebben het vaak gehoord - kunnen doofheid en duizeligheid optreden. In het begin lette je niet op al deze dingen omdat ze niet passen bij een luchtwegaandoening.
ZEIT ONLINE: Ze gaan echter samen met casusrapporten waarin wetenschappers beschrijven dat een Sars-CoV-2-infectie symptomen kan veroorzaken die verband houden met het zenuwstelsel, waaronder hoofdpijn. In sommige gevallen vonden onderzoekers zelfs ernstig hersenletsel bij overleden patiënten ( Radiology: Poyiadji et al., 2020 ). Is het bekend dat Sars-virussen hiertoe in staat zijn?
Streeck: ieder geval niet in de leerboeken. Sars-CoV-2 is een nogal verrassend virus . Een die blijkbaar symptomen kan veroorzaken in verschillende orgaansystemen en soms een tweefasenverloop heeft, dat wil zeggen dat het eerst de keel en vervolgens de longen aantast.
ZEIT ONLINE: Een andere grote onbekende is waarom sommige mensen ernstig ziek worden en anderen nauwelijks merkbaar.
Streeck: het hangt af van verschillende factoren. Eerdere ziekten spelen een rol en de reactie van het immuunsysteem. Veel hiervan is echter nog niet begrepen. We werden onlangs verrast door een onderzoek waarvan de auteurs virussen in het bloed vonden ( Jama: Young et al., 2020 ). We hebben dit bij al onze eerste 70 patiënten onderzocht en hebben nooit virussen in het bloed gevonden. We hebben dit meegedeeld aan het Paul Ehrlich Instituut, omdat het ook relevant is voor bloeddonatie. En nu vragen we ons af of het virus alleen in het ernstige beloop in het bloed terechtkomt, maar niet in het milde beloop. We willen dergelijke vragen onderzoeken.
ZEIT ONLINE: Als het gaat om serieuze vooruitgang: kan het zijn dat een deel van de bevolking wordt beschermd omdat deze mensen kruisimmuniteit hebben tegen een andere coronavirusinfectie?
Streeck: Het is een heel opwindende vraag of er een bestaande immuniteit kan zijn, dat wil zeggen een soort kruisimmuniteit. Er zijn tenslotte naast Sars-CoV-2 nog vier andere coronavirussen die al jaren de wereld rondreizen, maar meestal een zeer milde loop hebben. Er zijn zelden ernstige cursussen. Zoiets hadden we deze winter opgemerkt bij een deel van de medewerkers van ons instituut. Nu kijken we of hun immuunsysteem Sars-2 gedeeltelijk kan herkennen.
ZEIT ONLINE: Vragen over de immuunreactie zijn fascinerend, maar zullen politici waarschijnlijk niet helpen. Binnenkort is het tijd om na 19 april te beslissen hoe verder te gaan met de vrij strikte maatregelen. Jij en je studie hopen op snelle resultaten.
Streeck: Natuurlijk, want hopelijk geven onze gegevens je een beter idee van welke maatregelen werken en welke niet. Maar we moeten afwachten wanneer er resultaten zijn. De grootste fout die we kunnen maken, is te snel conclusies trekken en advies geven. Gewoon om ze daarna te moeten herzien. Hopelijk kunnen we rond of na Pasen specifieke aanbevelingen schrijven. Ik heb nauw contact met de Staatskanselarij van Noordrijn-Westfalen en premier Armin Laschet. De deelstaat Noordrijn-Westfalen is dankbaar voor de financiering van onze studie.
ZEIT ONLINE: Een belangrijke vraag is hoe het virus überhaupt wordt overgedragen. Winkels en winkels zijn gesloten, mensen moeten thuis blijven. En je hebt onlangs bij Markus Lanz gezeten en gezegd dat er geen infecties zijn gevonden in de kapper, tijdens het besturen van een bus of winkelen. Zijn de maatregelen te zwaar?
Streeck: Als er nog individuele uitzendingen zijn, bijvoorbeeld in de supermarkt of bij de kapper, is dat niet goed, maar ook geen groot probleem. Er is altijd gezegd dat het ons doel niet is om het virus volledig in te dammen, maar om onder de capaciteitslimiet van de ziekenhuizen te blijven. We zouden het virus niet kunnen bevatten als we twee of drie jaar niet thuis willen zitten. Bovendien is het echt tijd dat we op gegevens vertrouwen.
ZEIT ONLINE: Wat bedoel je?
Streeck: Onze voorlopige gegevens geven op zijn minst aanwijzingen dat het virus niet via oppervlakken wordt overgedragen, maar in nauw contact. En de zaak bij München, de eerste in Duitsland, wijst in dezelfde richting. Tijdens haar bezoek besmette de medewerker van de leverancier van auto-onderdelen uit China alleen collega's met wie ze heel nauw samenwerkte. Er was geen uitzending in het restaurant, de taxichauffeur was niet besmet en niemand in het openbaar vervoer. Ook al lijkt deze vrouw zeer besmettelijk te zijn geweest.
ZEIT ONLINE: Zie je dat ook in Gangelt? Dat de infectieketens kunnen worden opgespoord en dat de nieuw geïnfecteerden de geïnfecteerden kennen?
Streeck: Bijna iedereen kent elkaar in Gangelt. Maar ja, we kunnen meestal begrijpen hoe het was.
ZEIT ONLINE: Bovendien hebben de huidige beperkingen bepaalde bijwerkingen. Ze hebben gevolgen voor de economie, ook de werkloosheid neemt toe en huiselijk geweld en zelfmoorden zijn mogelijk. Nemen we het allemaal serieus genoeg?
Streeck: Als viroloog kan ik niet zeggen wat de economische en psychologische gevolgen zullen zijn.
ZEIT ONLINE: Maar u sprak zich om andere redenen uit tegen een strikte avondklok. Waarom?
Streeck: Een reden is dat we alles doen wat slecht is voor ons immuunsysteem. We hangen thuis rond en gaan niet de zon in. Zitten op een deken in het park met slechts vier is verboden. Maar we kijken daar ook niet naar de feiten. Sars-CoV-2 is een druppelinfectie en geen infectie in de lucht. Als het mazelen waren en we allemaal geen immuunbescherming hadden, zou ik ook adviseren om het openbaar vervoer te vermijden. Ik zou me ook anders gedragen bij pokken.
ZEIT ONLINE: Als we praten over hoe verder te gaan, is het omgaan met de risicogroepen een belangrijk punt. Hoe zou het eruit kunnen zien?
Streeck: Het draait allemaal om de oudere en pre-zieke mensen. Idealiter zou het ziekenhuis- en verpleeghuispersoneel wekelijks kunnen worden getest. En voor familie en bezoekers zou er een machine voor de ingang staan die een snelle test mogelijk zou maken. Als de test negatief is, kunnen ze binnenkomen. Als dit bij de sneltest niet werkt, moet je andere opties bedenken. Maar het ergste zou zijn als we bepaalde mensen gewoon opsluiten.
ZEIT ONLINE: Of het nu in de Berlijnse trompetclub is of bij de après-ski in Ischgl: grote evenementen zijn vaak het startpunt geweest voor uitbraken. Moeten ze voorlopig verboden blijven?
Streeck: We willen feiten creëren en niet speculeren.
https://www.zeit.de/wisse(...)tz-massnahmen-studie