abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:30:23 #1
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192783240

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:30:55 #2
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_192783246
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Staat gewoon in de brede heroverwegingen welke deze week gelekt zijn.
En dat zijn vrij radicale voorstellen.
Maar die zijn bij mijn weten opgesteld voor de huidige crisis.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:31:00 #3
3542 Gia
User under construction
pi_192783248
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:18 schreef Ven1972 het volgende: [..] Kijk, dat is wel erg veel zeker, maar helaas is dat voor Nederland nu een erg grote risico dat het mis kan gaan voor risicogroep. Echter moeten we nagaan dat het coronavirus nu echt heel ernstige schade heeft toegebracht in Nederland op financieel gebied, maar zeker op grote mate fysiek en metaal gebied.
Volgens mij blijft Nederland één van de rijkste landen ter wereld. Alle landen worden getroffen.

Dan moeten we allemaal maar wat minder. Maar 1 auto voor de deur. Geen vakanties, geen restaurantje. Kleding 2 jaar dragen, i.p.v. maandelijks nieuwe outfit.

En noem maar op.
pi_192783270
Maar in hoeverre had je de economie kunnen redden met minder maatregelen? Alle landen om ons heen zitten in lockdown, voor een export land als Nederland is dat een ramp. Je kunt beperkt de kapper, horeca etc. openen maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. De toeristen blijven alsnog weg, dus heel veel zal de horeca nou ook weer niet profiteren. En iedereen is het erover eens dat je niet zomaar weer kroegen vol kunt stampen of festivals kunt gaan houden.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:32:21 #5
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192783271
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:27 schreef Wirelessmouse het volgende:
ik vraag mij altijd af hoe anderen het zien, bijvoorbeeld user hooibaal. Nu tot oktober zo doorgaan? En dan? Komen we langzaam weer uit huis om het leven wat op gang te brengen?
Laten we eerst maar eens afwachten welke gevolgen het heropenen van de basisscholen met zich meebrengt. Hopelijk klopt de voorspelling dat kinderen een beperkte rol spelen in de verspreiding.

Maar ik denk dat de plaatsen waar veel mensen op een kleine ruimte zijn eigenlijk nog taboe blijven totdat er een vaccin is. Ik zie het ook liever anders, maar er is niet veel keus.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_192783272
quote:
12s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

U-bocht contructie, die "vitale" zaken zijn/worden in leven gehouden om te zorgen dat we "overleven" zonder te kijken wat de economische consequenties zijn.

Ik zie daarmee geen economische afweging maar vooral hoe kunnen we op alle mogelijke manieren de "gezondheid" laten prevaleren zodanig dat mensen nog net niet gaan muiten.
Er zijn tal van zaken/sectoren die vanuit economische overwegingen open mochten blijven, maar de afremming van het virus vermoeilijkten, omdat mensen meer op straat waren te vinden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192783280
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:31 schreef Gia het volgende:
Dan moeten we allemaal maar wat minder. Maar 1 auto voor de deur. Geen vakanties, geen restaurantje. Kleding 2 jaar dragen, i.p.v. maandelijks nieuwe outfit.

We moeten toch juist meer consumeren om de economie op gang te helpen?

Ik snap sowieso het schuldenprobleem niet. Ieder land ter wereld heeft toch te maken met gigantisch stijgende schulden?
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192783294
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:33 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik snap sowieso het schuldenprobleem niet. Ieder land ter wereld heeft toch te maken met gigantisch stijgende schulden?
Dat laatste lijkt mij ook.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:34:42 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_192783296
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:32 schreef Simmertje het volgende:
Maar in hoeverre had je de economie kunnen redden met minder maatregelen?
Inderdaad. Het is een illusie om te denken dat een pandemie de economie niet raakt.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:34:52 #10
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_192783304
quote:

[..]

Volgens mij blijft Nederland één van de rijkste landen ter wereld. Alle landen worden getroffen.

En noem maar op.
Ja, dit. Het is niet alsof Nederland ineens arm wordt, terwijl de rest zo doorgaat als voorheen.

Weet je wanneer dat wel gebeurt? Als Nederland nu laks is en hier een brandhaard laat ontstaan/in stand houdt, terwijl andere landen het in hun gebied onder controle krijgen!
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:35:08 #11
432997 Ven1972
Man met humor
pi_192783311
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt mij ook.
Alle landen krijgen te maken met een grote financiële problemen is echt zeker.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_192783313
quote:

[..]

En noem maar op.
Klinkt heel mooi en nobel, maar dat gaan de mensen nooit accepteren.
pi_192783318
quote:
Het kabinet voorziet door het virus een flinke economische krimp. Het gaat uit van veel lagere belastinginkomsten en is ook nog enorme bedragen kwijt aan steunmaatregelen. Hoekstra rekent met een staatsschuld van 65,2 procent van het bbp. Volgens de gangbare EU-regels is de toegestane grens 60 procent, maar ook die is versoepeld.
Ja, het is vervelend, maar 65,2% is nog altijd vele malen lager dan het gemiddelde van de EU vóór de crisis.

vrijdag 24 april 2020 @ 15:37:04 #14
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192783326
quote:
Dat maakt het toch niet minder problematisch.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:37:25 #15
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192783332
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:32 schreef Simmertje het volgende:
Maar in hoeverre had je de economie kunnen redden met minder maatregelen? Alle landen om ons heen zitten in lockdown, voor een export land als Nederland is dat een ramp. Je kunt beperkt de kapper, horeca etc. openen maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. De toeristen blijven alsnog weg, dus heel veel zal de horeca nou ook weer niet profiteren. En iedereen is het erover eens dat je niet zomaar weer kroegen vol kunt stampen of festivals kunt gaan houden.
Ja, niet. Kunnen we allemaal boos worden op Rutte dat het café nog niet open mag, maar de oorzaak van de economische ellende is globaal. En ook niet het gevolg van beleid, maar van een pandemie.
pi_192783339
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:37 schreef Zeroku het volgende:

[..]

Dat maakt het toch niet minder problematisch.
Dat lijkt me wel toch? Als ik tien euro verlies is dat minder erg als de rest 100 euro verliest.

Net zoals ik per saldo niet zoveel aan 10 euro winst heb als de rest 100 euro wint.
pi_192783356
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:32 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Laten we eerst maar eens afwachten welke gevolgen het heropenen van de basisscholen met zich meebrengt. Hopelijk klopt de voorspelling dat kinderen een beperkte rol spelen in de verspreiding.

Maar ik denk dat de plaatsen waar veel mensen op een kleine ruimte zijn eigenlijk nog taboe blijven totdat er een vaccin is. Ik zie het ook liever anders, maar er is niet veel keus.
Ben ik het op zich wel mee eens, maar...

Stel dat de besmettingen / doden weer oplopen... wat dan? Verder aankijken of de "IC limiet" wordt gehaald? Toch nog een versoepeling er bij op 20 mei?

Of tot waar mogen ze oplopen? Maar dit is meer iets wat ik van het beleid / de planning van het kabinet mis.

Dat is wel een beetje wat ik mis in het beleid van het kabinet
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:40:09 #18
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192783363
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:39 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Ben ik het op zich wel mee eens, maar...

Stel dat de besmettingen / doden weer oplopen... wat dan? Verder aankijken of de "IC limiet" wordt gehaald? Toch nog een versoepeling er bij op 20 mei?

Of tot waar mogen ze oplopen? Maar dit is meer iets wat ik van het beleid / de planning van het kabinet mis.

Dat is wel een beetje wat ik mis in het beleid van het kabinet
700, volgens mij.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:40:12 #19
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_192783364
https://nos.nl/artikel/23(...)nfectiemiddelen.html
Trump is een idioot maar het volk is dus geen haar beter. Geen wonder dat ze zo'n president hebben.... Soort zoekt soort :')
quote:
Medici vrezen dat Amerikaanse burgers zelf met de suggestie van Trump aan de slag gaan. Een gezondheidsdienst van de overheid constateerde deze week nog dat het aantal vergiftigingen door schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen in de coronapandemie omhoog is geschoten.

Een van de slachtoffers was een vrouw die al haar groenten in een mengsel van water, azijn en 10 procent bleek liet weken. Ze werd onwel en met een ernstig zuurstoftekort in het ziekenhuis opgenomen, waar ze herstelde.

Ook de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit kreeg veel extra meldingen binnen: van braken, diarree, scherpe bloeddrukdaling en acuut leverfalen als gevolg van het innemen van desinfectiemiddelen.
Echt ik snap er niks van. Groente gewoon wassen lijkt mij echt wel voldoende en andere koop je groente die je mag koken, dat overleeft t virus vast niet.
Mensen raken besmet door andere mensen niet door het eten van groente. 8)7

Wat ontzettend triest dat mensen zó bang zijn geworden. ;(
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_192783365
quote:

[..]

Het probleem is denk ik meer dat Nederlandse politici weer een overreactie gaan vertonen en extreem gaan bezuinigen. Daar ben ik bang voor. Terwijl als je nuchter bent je ook kan denken: oke de staatsschuld stijgt hard maar daar hebben alle EU landen mee te maken. De norm van 60% parkeren we dus maar even want iedereen zal dat nu een zorg zijn.
pi_192783370
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:37 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ja, niet. Kunnen we allemaal boos worden op Rutte dat het café nog niet open mag, m
En daar is die weer....

Om te janken gewoon.
Go hard or go home
pi_192783377
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:40 schreef hooibaal het volgende:

[..]

700, volgens mij.
Dus boven de 700 gaan de scholen weer dicht?
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:41:46 #23
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_192783383
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:37 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Ja, niet. Kunnen we allemaal boos worden op Rutte dat het café nog niet open mag, maar de oorzaak van de economische ellende is globaal. En ook niet het gevolg van beleid, maar van een pandemie.
Klopt. Het is de traagheid en de 'onzichtbaarheid' die het voor mensen zo moeilijk te bevatten valt.

Het is alsof je woont aan de voet van een vulkaan die volgens vulkanologen over een week gaat uitbarsten en boos wordt omdat de winkels/horeca nu 'al' dicht moeten en de mensen moeten evacueren. Zoiets.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_192783389
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:40 schreef deedeetee het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)nfectiemiddelen.html
Trump is een idioot maar het volk is dus geen haar beter. Geen wonder dat ze zo'n president hebben.... Soort zoekt soort :')

Dus er zijn incidenten en het volk is tyfus dom?
Deze stelling is mogelijk nog dommer dan een liter chloor in je ogen te spuiten.
Go hard or go home
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:42:25 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192783391
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:20 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dit is wel echt giga zeg.. hoe lang zal het duren voor we deze klap te boven zijn? :{ 5 jaar?
Eén seconde om een cijfer bij te printen en klaar. O ja, volgend jaren minder waarde voor je pensioen. duurdere uitgegaven en sws veel langer met minder doorwerken en vooral vrijheden/kansen opgeven omdat je het overleefd hebt,

De gevolgen zijn sws immens. Die ¤92Miljard valt in het niet bij de $30.000Miljard omzetverlies wereldwijd, dit jaar alleen al. Net zoals de USA, de EU nu een aanvullend steunpakket heeft bedacht van ¤2000Miljard.

Dat "geld=vertrouwen" wat ons allemaal, en vooral zij die het niet kunnen ontlopen, keihard zal raken. Ik ga niet klagen maar waar ik de afgelopen jaren keihard voor gebuffeld heb, zal behoorlijk waardelos blijken te zijn en dan ben ik nog "blij" dat ik hopelijk in doen/laten redelijk onafhankelijk kan blijven opereren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:42:59 #26
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192783395
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:38 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel toch? Als ik tien euro verlies is dat minder erg als de rest 100 euro verliest.

Net zoals ik per saldo niet zoveel aan 10 euro winst heb als de rest 100 euro wint.
Jawel, want het speelveld is breder dan alleen landen. Het maakt je ook inder aantrekkelijk om in te investeren ipv in iets anders, zijnde niet landen.
pi_192783401
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:40 schreef deedeetee het volgende:
Groente gewoon wassen lijkt mij echt wel voldoende en andere koop je groente die je mag koken, dat overleeft t virus vast niet.
Klopt. Bij 60/70 graden gaan respiratoire virussen alleen al dood door de temperatuur.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:43:56 #28
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_192783405
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:41 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dus boven de 700 gaan de scholen weer dicht?
Niet bij 701 lijkt me. Maar als het er weer boven komt en blijft stijgen, dan wel denk ik.
pi_192783412
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:40 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het probleem is denk ik meer dat Nederlandse politici weer een overreactie gaan vertonen en extreem gaan bezuinigen. Daar ben ik bang voor. Terwijl als je nuchter bent je ook kan denken: oke de staatsschuld stijgt hard maar daar hebben alle EU landen mee te maken. De norm van 60% parkeren we dus maar even want iedereen zal dat nu een zorg zijn.
De norm van 60% is al losgelaten.

Ben wel benieuwd waar we op zouden moeten bezuinigen dan. Knappe politicus die bezuinigingen in de zorg/onderwijs erdoor gaat krijgen.
  vrijdag 24 april 2020 @ 15:44:38 #30
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_192783414
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:42 schreef Noek het volgende:

[..]

Dus er zijn incidenten en het volk is tyfus dom?
Deze stelling is mogelijk nog dommer dan een liter chloor in je ogen te spuiten.
Veel is niet een paar incidenten hoor.

quote:
Ook de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit kreeg veel extra meldingen binnen: van braken, diarree, scherpe bloeddrukdaling en acuut leverfalen als gevolg van het innemen van desinfectiemiddelen.
:6
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')