Er valt wat voor te zeggen dat je 1.5 meter risico niet neemt als het niet nodig is, maar als het niet anders kan dat je dat risico gewoon accepteert. In alle redelijkheid.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Die laatste 5% kan je toch niet los zien van je eerste argument, 1.5 meter?
Daarom moest er horeca dicht, daarom kunnen we niet meer maar de kapper, daarom kunnen we niet meer vliegen, etc. Het ‘verkrachten’ van de economie is een gevolg van die 1.5. Niet een aanvulling.
Het daalt tenminste niet meer echt, denk je dat je over langere termijn moet kijken, je hebt bijvoorbeeld ook weekend effect.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Aantal opnames neemt toch weer iets toe nu?
Nee. Ik doe enkel een voorspelling, gezien hun houding de afgelopen weken.quote:Op donderdag 23 april 2020 13:59 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Jij denkt echt dat de regering dat voor zijn lol doet, of niet?
Nuttiger om het op de lange termijn te vergelijken met vorige donderdagen imo. Dan is er ook gewoon nog steeds een daling te zien.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Lastig is wel dat nu mogelijk blijft hangen (niet in de laatste plaats bij Rutte en De Jonge zelf) dat 23.000 IC-opnames voorkomen zijn door het gevoerde beleid. Dan zou ik ook voorzichtig zijn met het toestaan van terrasjes en strandtenten, terwijl het effect daarvan (zolang het gaat om niet-kwetsbare mensen zonder klachten en zij bezoek met kwetsbare mensen mijden) gering is op het aantal IC-opnames, lijkt me.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:16 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Die modellen gaat uit van het meest negatieve beeld, een perfect laboratorische verspreiding, en zo is het nergens in de wereld gelopen. Zelfs in India, waar het nu wel zeker 3-4 maanden bezig zal zijn, zijn er geen miljoenen doden, en de hygiëne is daar top heb ik gehoord.
Zijn ze over het algemeen ook niet. Relatief gezien lopen mensen met die leeftijden veel minder risico. Dat wil echter niet zeggen dat er geen uitzonderingen zijn.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:21 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Maar hoe kan dat nou, ik lees net dat ouders van basisschoolkinderen geen risicogroep zijn.
Pff heftig om te zien..quote:Op donderdag 23 april 2020 14:27 schreef Kyran het volgende:
[ afbeelding ]
t/m 59 jaar is de kans dat je levend van de IC komt groter dan dat je komt te overlijden, vanaf 60 kantelt het opeens en is de kans groter dat je komt te overlijden, vanaf 65 loopt het helemaal scheef.
Laat wel zien dat triage en relatief weinig mensen van 80+ op de IC een juiste beslissing is, hoe kut het ook is.
100% max capacity = 200% normal capacity, dat geloof ik best.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:21 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je kan niet maandelang op 200% capaciteit draaien op de IC. Dat snap je toch wel? Je snapt toch wel dat een groot deel van reguliere zorg nu afgeschaald of helemaal gestopt is?
Je gooit er trouwens weer een percentage in wat nergens op slaat. Percentage in leeftijdscategorie 20-50 is een HEEEEL stuk meer dan die zogenaamde 1% die je weer uit je duim zuigt. Kapt daar mee.
Ook interessante grafieken van NICE:quote:Op donderdag 23 april 2020 14:27 schreef Kyran het volgende:
[ afbeelding ]
t/m 59 jaar is de kans dat je levend van de IC komt groter dan dat je komt te overlijden, vanaf 60 kantelt het opeens en is de kans groter dat je komt te overlijden, vanaf 65 loopt het helemaal scheef.
Laat wel zien dat triage en relatief weinig mensen van 80+ op de IC een juiste beslissing is, hoe kut het ook is.
Je hebt dus geen flauw idee van de capaciteit en problematiek in de zorg, maar wil die wel nog meer gaan belasten om de grootste schade in de economie op te lossen, terwijl maar de vraag is of de grootste schade veroorzaakt wordt door de maatregelen, of door het gegeven dat we midden in een pandemie zitten (stil gevallen export, historisch laag consumentenvertrouwen). Maar laten we gewoon de gok maar nemen.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zal allemaal zeker toenemen. Hebben we capaciteit tekort op de IC nu om de grootste schades aan de economie op te lossen? Wat naar mijn mening de scholen zijn en verder eigenlijk tamelijk weinig.
Als die 2400 max capacity haalbaar is dan werken we met 1200 op 50% van max capacity, dan zou iedereen eigenlijk tamelijk normale diensten moeten draaien en het overige deel van de zorg toch wel aardig opgepakt moeten kunnen worden. Scholen dichtgooien terwijl die nauwelijks tot druk op de IC's leiden: Want ouders zijn geen risicogroep, kinderen al helemaal niet, en ze zijn een fractie van het aantal mensen van de totale samenleving... Cq minder dan 1% effect op de IC's. Dat is hem niet. Slechte maatregel.
Al moet ik toegeven dat die stijging van de levensverwachting enigszins misleidend is. Die wordt berekend op basis van de sterfte in dat jaar: de fractie van de personen van elke leeftijd die dat jaar gestorven zijn.quote:Op donderdag 23 april 2020 13:38 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Niet elke recessie gaat gepaard met binnen zitten natuurlijk.
Maar het argument dat een recessie ook levens kost kan dan de prullenbak in, aangezien de levensverwachting omhoog gaat dan.
Waarom staan er geen percentages bij die grafiek?quote:Op donderdag 23 april 2020 14:27 schreef Kyran het volgende:
Wel lastig om op basis hiervan te zetten wat de kans is voor een specifiek persoon omdat er zoveel andere factoren afhankelijk zijn.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:27 schreef Kyran het volgende:
[ afbeelding ]
Oh, zo. Ja, die voorspelling lijkt me redelijk.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:25 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Nee. Ik doe enkel een voorspelling, gezien hun houding de afgelopen weken.
0,000 wat, dus 1 dag meer om te leven?quote:Op donderdag 23 april 2020 14:32 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Al moet ik toegeven dat die stijging van de levensverwachting enigszins misleidend is. Die wordt berekend op basis van de sterfte in dat jaar: de fractie van de personen van elke leeftijd die dat jaar gestorven zijn.
bvb (2018):
0-jarigen: 0,00310 (maw, 310 op 100.000 babies gestorven voordat ze 1 jaar werden)
1 jarigen: 0,00043
2-jarigen: 0,00018
3-jarigen: 0,00010
..
21-jarigen: 0,00025
..
36-jarigen: 0,00050
..
70-jarigen: 0,01446
..
95-jarigen: 0,25859
Dan neemt men een ingebeelde cohort van 100.000 pasgeboren babies, berekent hoeveel daarvan elk jaar zouden sterven volgens die kansen, en hoeveel er overblijven in het volgende jaar: 99690 worden 1 jaar, 99647 worden 2 jaar, ... 29028 worden 90 jaar, etc.
De gemiddelde bereikte leeftijd van die groep van 100.000 is de levensverwachting voor dat jaar.
Sterfgevallen op jonge leeftijd hebben veel meer invloed op dat cijfer dan sterfgevallen op hoge leeftijd.
Tijdens een recessie is er minder werk, minder verkeer, worden er minder huizen en kantoren gebouwd, wordt er minder steenkool gedolven etc. Waardoor minder jonge mensen omkomen op de weg, bij werkongevallen, instortingen... Daardoor gaat de berekende levensverwachting in zo'n jaar sterk omhoog. Armoede, ondervoeding, zwakkere gezondheid door de recessie zal pas jaren later tot extra doden leiden, en als de economie dan herstelt zullen ook meer jongeren omkomen in werkongevallen, waardoor de levensverwachting in die jaren daalt of minder sterk stijgt.
De dalende trend is wel voorbij kan je vaststellen en het lijkt er idd op dat de trend langzaam weer naar boven gaat.quote:Op donderdag 23 april 2020 14:24 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik zeg dat scholen een gigantisch effect heeft op de economie, maar slechts 1% of minder op de IC. Heb je argumenten waarom scholen het zwaar ondergeschoven kindje zijn in deze vergelijking?quote:Op donderdag 23 april 2020 14:30 schreef JFlip het volgende:
[..]
Je hebt dus geen flauw idee van de capaciteit en problematiek in de zorg, maar wil die wel nog meer gaan belasten om de grootste schade in de economie op te lossen, terwijl maar de vraag is of de grootste schade veroorzaakt wordt door de maatregelen, of door het gegeven dat we midden in een pandemie zitten (stil gevallen export, historisch laag consumentenvertrouwen). Maar laten we gewoon de gok maar nemen.
2-jarigen: 0,00018quote:Op donderdag 23 april 2020 14:35 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
0,000 wat, dus 1 dag meer om te leven?
Snel land nog verder op slotquote:Op donderdag 23 april 2020 14:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De dalende trend is wel voorbij kan je vaststellen en het lijkt er idd op dat de trend langzaam weer naar boven gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |