abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:21:02 #1
458679 Ruse
Super, man
pi_192687027
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.

Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?

Deel hier je ervaringen
got some money in my pocket, don’t remember where I got it
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:26:40 #2
458679 Ruse
Super, man
pi_192687104
TS begint; ik verdien sinds kort een aardig salaris, bovenmodaal. Daarmee kan ik een redelijke hypotheek krijgen waarmee ik in de stad waar ik woon met een beetje geluk een prima starterswoning zou kunnen kopen. Door de lage rentes kan ik ook prima de hypotheek en bijkomende lasten betalen, en daarnaast maandelijks aflossen aan DUO. Er blijft dan ook genoeg over om te sparen, evt. extra af te lossen of bijvoorbeeld 20% achteruit te gaan in salaris.

Mijn baan is behoorlijk zeker, ik heb een vast contract en werk bij een bedrijf wat niet echt geraakt zal worden door de corona-crisis. Al met al niet een onredelijk groot risico lijkt mij.

Als ik echter mijn studieschuld opgeef, kan ik geen noemenswaardige hypotheek meer afsluiten. Het kopen lukt dan simpelweg niet en ik zal de komende 5 jaar moeten spenderen aan het aflossen van mijn studieschuld voordat ik echt kans maak op een eigen woning.

Wat zouden jullie doen?
pi_192687138
De vraag zou niet moeten zijn wat je 'mag' lenen maar wat je maximaal moet willen lenen

Ik vind dat je sowieso er beter aan doet om een bepaald % onder de max hypotheekbedragen te gaan zitten. Dat de studieschuld meeweegt is dan alleen maar goed. Het feit dat je dan niet meer dan een bouwkeet kan kopen is beter als realisme aan te nemen ipv dat je vanuit een soort gevoel van 'ik heb ook recht op een koophuis' allerlei dingen gaat verzwijgen en jezelf vervolgens in een risicovolle positie zet.

Er is niet voor niks die toets van de bank of je wel de hypotheek gaat kunnen betalen. Neem dat advies serieus zou ik zeggen.

Zelf heb ik er dus op aangedrongen om de studieschuld mee te laten wegen en dat is mij goed bevallen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2020 18:35:13 ]
pi_192687182
Ik zou nu vooral rustig aan doen. In het leven kan veel veranderen. Ook banen die zeker lijken hoeven niet zeker te zijn. Het kan om veel redenen helemaal niet zo goed met een bedrijf gaan als je denkt. Als je niet in het management zit kun je dat normaal echt niet goed beoordelen. Het kan bovendien zijn dat de Corona situatie nog erger wordt voor het beter wordt, en dan kunnen de huizenprijzen gaan dalen (kan natuurlijk ook gewoon meevallen en doorstijgen).

Al met al best momenteel wat onzekerheden waardoor je niet moet staan springen om een grote lening te ondergaan. Bovendien is het bij verzwijgen een risico dat ze er achter komen en je huis gedwongen moet verkopen. Als het dan 'onder water' staat ben je heel ver van huis. Letterlijk.

Er zullen vast meningen langskomen dat verzwijgen niets uit maakt, maar er zijn gevallen dat het wel mis ging, en je moet je ernstig afvragen of je dat risico wilt nemen.
pi_192687282
Een beetje off-topic: de hele wetgeving rond hypotheken is niet realistisch. Kon je vroeger tegen de klippen op lenen zonder af te lossen, is heden ten dage het beleidsadagio "los zo veel en zo snel mogelijk af ". Terwijl de rente peanuts laag is.

Zit je als starter dus met hoge hypotheeklasten, die niet door de rente, maar door de aflossing worden veroorzaakt.

Veel logischer zou zijn, om de hypotheekrente aftrek, annuitair af te bouwen, terwijl je zelf mag bepalen of, wanneer en hoeveel je aflost (in overleg met de bank).

Overigens is de DUO rente 0%?

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 18-04-2020 20:15:10 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:42:57 #6
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_192687361
Is het niet mogelijk dat je ouders garant staan voor de lening? Of het samen met hen koopt? Bij de meeste huurwoningen betaal je maandelijks evenveel als bij je hypotheek, dus hoe eerder kopen hoe beter... Al hangt dit natuurlijk ook van de financiėle situatie van je ouders af en of je broers / zussen hebt.

Lijkt me toch een betere en veiliger oplossing dan dingen verzwijgen.
pi_192687376
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:38 schreef blomke het volgende:
Een beetje off-topic: de hele wetgeving rond hypotheken is niet realistisch. Kon je vroeger tegen de klippen op lenen zon der af te lossen, is heden ten dage het beleidsadagio " los zo veel en zoo snel mogelijk af". Terwijl de rente peanuts laag is.

Zit je als starter dus met hoge hypotheeklasten, die niet door de rente, maar door de aflossing worden veroorzaakt.

Veel logischer zou zijn, om de hypotheekrente aftrek, annuitair af te bouwen, terwijl je zelf mag bepalen of, wanneer en hoeveel je aflost (in overleg met de bank).
Misschien inderdaad een eigen topic over openen, maar wil daar best op reageren dat het wellicht logischer is dan je denkt.
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:45:34 #8
458679 Ruse
Super, man
pi_192687409
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.

Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.

Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
pi_192687413
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:26 schreef Ruse het volgende:
Wat zouden jullie doen?
Formeel ben je verplicht de schuld op te geven. Je helpt jezelf echter in de penarie, want kopen is dus geen opties als ik je verhaal goed begrijp? Dus wat anders kan je doen, dan je hypotheek optimaliseren??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192687488
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.

Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.

Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Met het risico dat je huis op dat moment veel minder waard is dus je het met verlies moet verkopen en je met een schuld achterblijft, of dat het gewoon weg op dat moment niet lukt om je huis te verkopen, etc.

Ik zou als ik jou was gewoon eerst je studieschuld aflossen en pas daarna een huis kopen.
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:55:34 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192687591
Verzwijgen is niet ok. Uitendelijk teken je voor "alles naar waarheid" etc en als dat uitkomt heb je echt een probleem. De hypotheekadviseur kan je alleen echt goed adviseren als je open en eerlijk bent over je situatie.

Ik denk trouwens niet dat het lukt om het te verzwijgen. Wel wat anderen aangeven, wel zeggen en dan aangeven dat je je schuld niet wilt meenemen in de berekening. Dat is iets anders.
pi_192687595
quote:
Zoals hierboven gesteld zal je vast mensen hebben die kunnen reageren dat het in hun geval goed is gegaan. Het is ook erg aantrekkelijk omdat je als koper over het algemeen een lagere maandlast ziet dan als huurder. Dat stimuleert het gevoel dat je wil kopen enorm. Het probleem is juist dat de ratio anders kan zijn dan alleen naar de succesverhalen te kijken.

quote:
En zie daar waarom er dus regels zijn opgesteld. Je denkt niet na over je schuld en bezit, maar alleen over je maandlasten. Je zingt het wel een tijdje uit met lagere maandlasten wanneer het even tegen zit.
Om de kortzichtige impuls tegen te gaan, zijn er dus regels gesteld.

quote:
Buiten een persoonlijk drama waardoor jij zonder werk kan komen, zijn er bijvoorbeeld ook recessies (zoals je nu met Corona gaat krijgen). Wanneer veel mensen financieel onzeker zijn of wanneer het water echt aan je lippen staat, kan je zomaar je huis voor 70% of minder van de waarde moeten verkopen. Dan zit je zonder huis maar nog wel met de restschuld en nog een andere schuld erbij.
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:56:24 #13
458679 Ruse
Super, man
pi_192687607
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Formeel ben je verplicht de schuld op te geven. Je helpt jezelf echter in de penarie, want kopen is dus geen opties als ik je verhaal goed begrijp? Dus wat anders kan je doen, dan je hypotheek optimaliseren??
Nee, kopen met het noemen van de schuld is in deze stad echt geen optie. Het enige alternatief is dan eerst aflossen, dat kost me zo 5 jaar. Ik heb ook geen ouders of andere familie die me hierbij kunnen helpen wb garant staan oid.

Het scheve is dat het qua maandlasten echt geen probleem is, door de lage rentes nu. Ik wil daar graag gebruik van maken. Dat het huis onder water komt te staan zie ik ook echt niet gebeuren, de druk is hier zo hoog op de markt dat ik me niet voor kan stellen dat er iets meer gebeurt dan dat de prijzen een tijdje stabiliseren. Als ik vijf jaar wacht staat mijn leven nog 5 jaar stil, want ik huur nu een kleine kutstudio waar ik niks kan, voor hetzelfde bedrag als de hypotheek op een koophuis.
pi_192687610
quote:
Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.
Hoeveel zou je aan DUO terug betalen / maand?
  zaterdag 18 april 2020 @ 18:58:06 #15
458679 Ruse
Super, man
pi_192687630
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoeveel zou je aan DUO terug betalen / maand?
iets meer dan 200 euro per maand
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:00:48 #16
458679 Ruse
Super, man
pi_192687675
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:55 schreef Lunatiek het volgende:
Verzwijgen is niet ok. Uitendelijk teken je voor "alles naar waarheid" etc en als dat uitkomt heb je echt een probleem. De hypotheekadviseur kan je alleen echt goed adviseren als je open en eerlijk bent over je situatie.

Ik denk trouwens niet dat het lukt om het te verzwijgen. Wel wat anderen aangeven, wel zeggen en dan aangeven dat je je schuld niet wilt meenemen in de berekening. Dat is iets anders.
wel noemen en niet meewegen in de berekening dat heb ik nog nooit gehoord, kan me niet voorstellen dat ze dat doen
pi_192687700
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:55 schreef snabbi het volgende:
Je zingt het wel een tijdje uit met lagere maandlasten wanneer het even tegen zit.
Om de kortzichtige impuls tegen te gaan, zijn er dus regels gesteld.
Ik meen dat de annuitaire hypotheek pas sinds 2013 verplicht is voor HRA. De crisis begon in 2008 en de decennia daarvoor was aflossen zowat "not done", terwijl de rente in de jaren '80 t/m 2010 veel hoger was dan tijdens en na de hypotheekmaatregelen.

Dus dat het om kortzichtige impulsen gaat, terwijl de situatie al decennia bestond…..
pi_192687707
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:58 schreef Ruse het volgende:

[..]

iets meer dan 200 euro per maand
En dat mag je 60 maanden uitstellen?
pi_192687718
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:00 schreef Ruse het volgende:
wel noemen en niet meewegen in de berekening dat heb ik nog nooit gehoord, kan me niet voorstellen dat ze dat doen
Oh, hypotheekadviseurs zijn tot de meest vreselijke dingen in staat. Geheid als jij zegt dat je het noemt, dat de adviseur dan zegt…" dan krijgt u de hypotheek niet rond en dus beter niet meewegen"
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:08:22 #20
458679 Ruse
Super, man
pi_192687778
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]

En dat mag je 60 maanden uitstellen?
ja, iedereen met een studieschuld heeft die 60 maanden, om de aflossing stop te zetten als het financieel minder gaat

Wat je zegt over die voorgaande situaties met hypotheken, dat heb ik ook in mn achterhoofd; tegenwoordig is alles al best aan de veilige kant. Je lost gewoon af, je mag sowieso maar 100% financieren, alles is al voorbereid op eventuele prijsdalingen. Je leenbedrag is al lager dan het was. Waarom moet die studieschuld dan ook nog zo onevenredig zwaar drukken, terwijl daar ook al een veiligheid in zit voor als het tegenzit.
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:09:11 #21
458679 Ruse
Super, man
pi_192687802
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Oh, hypotheekadviseurs zijn tot de meest vreselijke dingen in staat. Geheid als jij zegt dat je het noemt, dat de adviseur dan zegt…" dan krijgt u de hypotheek niet rond en dus beter niet meewegen"
dat is me inderdaad al meerdere keren getipt, maar dan is dan de adviseur, niet de verstrekker
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:10:54 #22
458679 Ruse
Super, man
pi_192687831
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2020 18:43 schreef snabbi het volgende:

[..]

Misschien inderdaad een eigen topic over openen, maar wil daar best op reageren dat het wellicht logischer is dan je denkt.
ik ben hier ook wel benieuwd naar hoor, misschien inderdaad een nieuw topic openen? wat mij betreft kan het ook hier, het valt dan onder de verdieping van dit onderwerp, toch?
pi_192687934
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:10 schreef Ruse het volgende:
ik ben hier ook wel benieuwd naar hoor, misschien inderdaad een nieuw topic openen?
Doe ik.
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:19:08 #24
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_192687949
Dit topic komt om de zoveel tijd langs en de antwoorden zijn vaak in de trant van "DIT MOET JE NIET WILLEN". De praktijk leert echter dat het verzwijgen niet zo gek veel nadelen kent in een markt waarin de huizenprijzen gelijk blijven of stijgen.

Het verzwijgen is eigenlijk maar in twee situaties relevant:

• Je NHG, indien je huis minder dan ¤310k is
• Je je hypotheek niet meer kunt betalen.

In het eerste geval dekt de NHG je eventuele restschuld niet, maar als het huis voor tenminste de aankoopwaarde verkocht kan worden, is dat dus niet relevant.

In het tweede geval biedt het verzwijgen van je studieschuld een grondslag voor de bank om je huis direct te verkopen, maar de bank weet ook dat zij dan een stuk minder inkomsten zullen hebben dan dat het via een reguliere verkoop gebeurt. Zij zullen hier dus heel terughoudend mee omgaan en ook de voorkeur hebben aan de situatie dat jij gewoon keurig je hypotheek blijft betalen.

Daarnaast hebben alle banken afgesproken tot in ieder geval 1 juni geen huizen openbaar te verkopen als gevolg van alle perikelen rondom corona.

Kortom; als jij je hypotheek keurig blijft betalen, zal er geen haan naar kraaien dat jij je studieschuld niet hebt vermeld.

quote:
99s.gif Op zaterdag 18 april 2020 19:08 schreef Ruse het volgende:
ja, iedereen met een studieschuld heeft die 60 maanden, om de aflossing stop te zetten als het financieel minder gaat
Ook dit is een factor die veel vergeten wordt. Je kunt zonder reden vijf jaar stoppen met aflossen.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  zaterdag 18 april 2020 @ 19:34:33 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192688269
Gedaan en geen spijt van want mijn netto inkomen is nu 1000 euro hoger dan toen ik mijn huis kocht 2,5 jaar geleden.

Ik moet wel zeggen, we zijn ook gaan verbouwen (opknapper, we gaan er nog 6000-7000 euro in steken en het plan is om er nog zeker 12 jaar te wonen). Dus het eerste jaar heb ik niets gespaard, alles ging naar het huis. Ik ben 6 maanden geleden voor een andere werkgever gaan werken en bij de overstap heb ik een vast contract onderhandeld. Na de verbouwing ben ik meer gaan aflossen dus over 4 jaar ben ik van DUO af en dan ga ik nog meer sparen dan ik nu doe. Ik hoef niet groter te wonen, ik wil wel ooit buitenaf wonen maar daar heb je een flink startkapitaal voor nodig.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')