Misschien inderdaad een eigen topic over openen, maar wil daar best op reageren dat het wellicht logischer is dan je denkt.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:38 schreef blomke het volgende:
Een beetje off-topic: de hele wetgeving rond hypotheken is niet realistisch. Kon je vroeger tegen de klippen op lenen zon der af te lossen, is heden ten dage het beleidsadagio " los zo veel en zoo snel mogelijk af". Terwijl de rente peanuts laag is.
Zit je als starter dus met hoge hypotheeklasten, die niet door de rente, maar door de aflossing worden veroorzaakt.
Veel logischer zou zijn, om de hypotheekrente aftrek, annuitair af te bouwen, terwijl je zelf mag bepalen of, wanneer en hoeveel je aflost (in overleg met de bank).
Formeel ben je verplicht de schuld op te geven. Je helpt jezelf echter in de penarie, want kopen is dus geen opties als ik je verhaal goed begrijp? Dus wat anders kan je doen, dan je hypotheek optimaliseren??quote:
Met het risico dat je huis op dat moment veel minder waard is dus je het met verlies moet verkopen en je met een schuld achterblijft, of dat het gewoon weg op dat moment niet lukt om je huis te verkopen, etc.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.
Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.
Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Zoals hierboven gesteld zal je vast mensen hebben die kunnen reageren dat het in hun geval goed is gegaan. Het is ook erg aantrekkelijk omdat je als koper over het algemeen een lagere maandlast ziet dan als huurder. Dat stimuleert het gevoel dat je wil kopen enorm. Het probleem is juist dat de ratio anders kan zijn dan alleen naar de succesverhalen te kijken.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Het is natuurlijk een risico, dat besef ik me en daarom denk ik er ook goed over na en daarom heb ik ook mede de vraag hier gesteld. Ik ben heel erg benieuwd naar mensen die dit dus wel gedaan hebben, hoop dat er een paar reageren.
En zie daar waarom er dus regels zijn opgesteld. Je denkt niet na over je schuld en bezit, maar alleen over je maandlasten. Je zingt het wel een tijdje uit met lagere maandlasten wanneer het even tegen zit.quote:Het zou kunnen dat ik krap kom te zitten, bijvoorbeeld als ik mijn baan verlies. Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.
Buiten een persoonlijk drama waardoor jij zonder werk kan komen, zijn er bijvoorbeeld ook recessies (zoals je nu met Corona gaat krijgen). Wanneer veel mensen financieel onzeker zijn of wanneer het water echt aan je lippen staat, kan je zomaar je huis voor 70% of minder van de waarde moeten verkopen. Dan zit je zonder huis maar nog wel met de restschuld en nog een andere schuld erbij.quote:Mocht het zo zijn dat ik echt langdurig heel krap kom te zitten, dan kan ik toch altijd nog het huis weer verkopen?
Nee, kopen met het noemen van de schuld is in deze stad echt geen optie. Het enige alternatief is dan eerst aflossen, dat kost me zo 5 jaar. Ik heb ook geen ouders of andere familie die me hierbij kunnen helpen wb garant staan oid.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef blomke het volgende:
[..]
Formeel ben je verplicht de schuld op te geven. Je helpt jezelf echter in de penarie, want kopen is dus geen opties als ik je verhaal goed begrijp? Dus wat anders kan je doen, dan je hypotheek optimaliseren??
Hoeveel zou je aan DUO terug betalen / maand?quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:45 schreef Ruse het volgende:
Ik heb mijn 60 aflossingsvrije maanden van DUO nog achter de hand, die kan ik inzetten als ik achteruit ga in inkomen, of ik kan ze inzetten om bijvoorbeeld een buffer op te bouwen aan spaargeld. De DUO rente is inderdaad nihil en ik zie het meer zitten om dat te spreiden dan daar nu al mijn geld aan uit te geven.
iets meer dan 200 euro per maandquote:Op zaterdag 18 april 2020 18:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoeveel zou je aan DUO terug betalen / maand?
wel noemen en niet meewegen in de berekening dat heb ik nog nooit gehoord, kan me niet voorstellen dat ze dat doenquote:Op zaterdag 18 april 2020 18:55 schreef Lunatiek het volgende:
Verzwijgen is niet ok. Uitendelijk teken je voor "alles naar waarheid" etc en als dat uitkomt heb je echt een probleem. De hypotheekadviseur kan je alleen echt goed adviseren als je open en eerlijk bent over je situatie.
Ik denk trouwens niet dat het lukt om het te verzwijgen. Wel wat anderen aangeven, wel zeggen en dan aangeven dat je je schuld niet wilt meenemen in de berekening. Dat is iets anders.
Ik meen dat de annuitaire hypotheek pas sinds 2013 verplicht is voor HRA. De crisis begon in 2008 en de decennia daarvoor was aflossen zowat "not done", terwijl de rente in de jaren '80 t/m 2010 veel hoger was dan tijdens en na de hypotheekmaatregelen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:55 schreef snabbi het volgende:
Je zingt het wel een tijdje uit met lagere maandlasten wanneer het even tegen zit.
Om de kortzichtige impuls tegen te gaan, zijn er dus regels gesteld.
En dat mag je 60 maanden uitstellen?quote:
Oh, hypotheekadviseurs zijn tot de meest vreselijke dingen in staat. Geheid als jij zegt dat je het noemt, dat de adviseur dan zegt…" dan krijgt u de hypotheek niet rond en dus beter niet meewegen"quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:00 schreef Ruse het volgende:
wel noemen en niet meewegen in de berekening dat heb ik nog nooit gehoord, kan me niet voorstellen dat ze dat doen
ja, iedereen met een studieschuld heeft die 60 maanden, om de aflossing stop te zetten als het financieel minder gaatquote:Op zaterdag 18 april 2020 19:02 schreef blomke het volgende:
[..]
En dat mag je 60 maanden uitstellen?
dat is me inderdaad al meerdere keren getipt, maar dan is dan de adviseur, niet de verstrekkerquote:Op zaterdag 18 april 2020 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Oh, hypotheekadviseurs zijn tot de meest vreselijke dingen in staat. Geheid als jij zegt dat je het noemt, dat de adviseur dan zegt…" dan krijgt u de hypotheek niet rond en dus beter niet meewegen"
ik ben hier ook wel benieuwd naar hoor, misschien inderdaad een nieuw topic openen? wat mij betreft kan het ook hier, het valt dan onder de verdieping van dit onderwerp, toch?quote:Op zaterdag 18 april 2020 18:43 schreef snabbi het volgende:
[..]
Misschien inderdaad een eigen topic over openen, maar wil daar best op reageren dat het wellicht logischer is dan je denkt.
Doe ik.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:10 schreef Ruse het volgende:
ik ben hier ook wel benieuwd naar hoor, misschien inderdaad een nieuw topic openen?
Ook dit is een factor die veel vergeten wordt. Je kunt zonder reden vijf jaar stoppen met aflossen.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:08 schreef Ruse het volgende:
ja, iedereen met een studieschuld heeft die 60 maanden, om de aflossing stop te zetten als het financieel minder gaat
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |