Nou ja, een patroon van onderschatting en onvoldoende voorbereiding van zowel RIVM als kabinet, om dan vervolgens met groepsimmuniteit aan te komen kakken en vooral met de deskundigheid van het RIVM te schermen. Dat is nou juist iets wat bij leiderschap niet gebeurt.quote:Op zaterdag 25 april 2020 14:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
In mijn ogen staat dat los van elkaar.
De belangrijkste fout van het kabinet is de lage testcapaciteit, wat mij betreft. Mensen die daar in 2019 wat over geroepen hebben, maken pas echt indruk op mij. Vervolgens heeft het kabinet adviezen van het RIVM gevolgd, op zich begrijpelijk maar in eerste instantie foutief.
Nee, dat is te makkelijk. Die stellingnames zijn het product van het zien van de ernst, in een vroeg stadium, en kijken hoe andere landen het gedaan hebben zoals Taiwan, iets wat het kabinet grovelijk heeft verzaakt.quote:Als kritische oppositie heb je grofweg twee smaken: zeggen dat ze niet moeten ingrijpen of zeggen dat ze wel snel en hard moeten ingrijpen. Baudet koos de juiste optie. Pluspunten voor hem, maar ook weer niet zo moeilijk. Even een artikeltje van medium.com lezen en je bent er.
Is toch ook gewoon logisch? Je dringt aan op een bepaald maatregelenpakket, als Rutte dan eindelijk ook bijdraait en ongeveer die maatregelen doorvoert dan steun je dat. Dat neemt niet weg dat het veel te laat was en dat daardoor het probleem verergerd en verlengd is, maar dat is geen reden om het niet te steunen.quote:Toch kreeg ik wel respect voor Baudet, vooral ook omdat hij voor de intelligente lockdown stemde en niet zoals Geert een totale wilde.
Nee. Ten eerste is die oppositie niet zo voordehandliggend, aangezien valse media het dommige deel van hun publiek wijs kunnen maken dat het een draai is. Ten tweede ging het om voorbereiden, alvast met een exitstrategie komen voor als het zover is en dan heel voorzichtig stapjes naar normalisering zetten. Dat is ook weer consistent aangezien deze crisis geholpen was geweest met vooruitdenken.quote:Tot mijn verrassing kwam Baudet toen met de blunder van de te snelle versoepeling, waaruit bleek dat hij het probleem toch niet fundamenteel had begrepen, maar gewoon voordehandliggende oppositie voerde. Erg jammer, een enorme gemiste kans in mijn ogen.
Dat staat er niet los van. Hij heeft namelijk te maken met de gevolgen van het kabinetsbeleid en hoe dat uitgevoerd wordt. Als dan twee weken het kabinet ontzettend zijn best heeft gedaan maar geheel tevergeefs, dan verspreidt het virus zich nog steeds via zorgmedewerkers, zijn er geen tests om letterlijk gecontroleerd te versoepelen en weten nog steeds niks over de verspreidingsgraad omdat De Jonge de beloofde representatieve steekproef toch niet heeft willen doen.quote:Nogmaals, wat het kabinet allemaal verkeerd heeft gedaan staat hier compleet los van. Dat is een beetje calimero-gedrag. Wees zelfkritisch, zou ik zeggen, i.p.v. het ja-maar-zij-vingertje.
Waar het mis gaat is dat nieuwsverslaggeving geen opiniestuk hoort te zijn. Verder ben ik de laatste jaren erg geinteresseerd geraakt in het opinievormende deel van de journalistiek, om het vriendelijk te zeggen. De macht van de herhaling, beeldvorming, de beelden, gelul over bijzaken, de agendering, de negering, de koppen, de selectiviteit en het woordgebruik. Bij de Telegraaf is dat altijd manipulatief geweest, bij Volkskrant, Trouw en NRC doen ze al tijden hetzelfde.quote:Op zaterdag 25 april 2020 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De afgelopen weken heb ik in de kranten die ik in de bus krijg (Volkskrant en een AD-regio titel) goede interviews gelezen met ministers Hoekstra en De Jonge. Die zijn bewust in een vraag/antwoord vorm gegoten, zodat je kunt lezen welke vragen de verslaggever heeft gesteld. Dergelijke interviews bieden ook ruimte om meer de diepte in te gaan (veel meer dan een of ander vluchtige persco, waarbij journalisten wat oppervlakkige vragen kunnen stellen).
Dat beschouw ik als uitstekende journalist. Stel de juiste vragen en laat de lezer beoordelen of de minister de juiste antwoorden geeft.
Verder wil ik je er nogmaals op wijzen dat je voornamelijk columns aanhaalt in je eerdere post. Opiniestukken zijn geen nieuwsverslaggeving.
Ik dus niet. Dat kan komen omdat het me bekend voorkomt van voetbaltransfernieuws dat geen nieuws was van meer dan 10 jaar geleden. Daar had je heel vaak 'bronnen rondom de club' om van de transferverzinsels een artikeltje te maken. Maar ik vind dat bij iedereen en zeker journalisten de alarmbellen zouden moeten afgaan.quote:Helemaal gemist.
Het is nogal wat. Het zou dus niet één anomie bron zijn maar meerdere, en beide zijn geen bronnen bij het ministerie, maar rond het ministerie. Waar moet ik dan aan denken? Partners van medewerkers? Tweedehands informatie, als in doorverteld. Of per ongeluk iets opgevangen? Een schoonmaker of een postbezorger? En bron nummer twee net zo?quote:Vreemd. Als dergelijk nieuws mij wordt toegefluisterd door anonieme bronnen, dan zoek ik bevestiging bij de woordvoering van het ministerie. Als die geen reactie wil geven, dan schrijf ik dat gewoon op.
Nee. Wat _-_ratjetoe_-_ zegt klopt. Baudet wilde twee weken na de lockdown al beginnen met versoepelen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, hij heeft twee weken nadat Ruttes maatregelen aanvang namen en steeds verstrengd moesten worden aangegeven dat er na half april versoepeld zou moeten worden, dus nog eens twee weken later, een maand na het (wijjfelende) begin van Rutte's niet zo intelligente lockdown. Dat kon niet, maar dat komt ook omdat het kabinet voor geen meter opschiet met het klaar maken voor een versoepeling. Het falen van het kabinet kun je natuurlijk niet aan Baudet tegenwerpen.
Als je het filmpje uit die tweet kijkt, bijna direct in het begin, dan zie je dat Baudet het heeft over vanaf begin mei.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nee. Wat _-_ratjetoe_-_ zegt klopt. Baudet wilde twee weken na de lockdown al beginnen met versoepelen.
Baudet op 7 april:
[ afbeelding ]
Laat je nu bewust zinnen weg?quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:28 schreef luxerobots het volgende:
Baudet in het begin van het filmpje:
''Als we nu daadwerkelijk gaan managen, en dat hoop ik dat gaat gebeuren, dan kunnen we begin mei hier toch echt uitkomen''
Later in het filmpje, vanaf minuut 4.
''Want dan kunnen we in mei met een kickstart de economie weer draaiende krijgen.''
Baudet in tweet: ''Nu is het tijd om richting gecontroleerde exit-strategie te gaan''
Kortom, vanaf 7 april wilde Baudet versoepelen, en dan in mei is het weer los.
Nog even voor de goede orde. Een kleine statistiek van 7 april:
[ afbeelding ]
''Als we nu daadwerkelijk gaan managen, en dat hoop ik dat gaat gebeuren, dan kunnen we begin mei hier toch echt uitkomen. Dan kun je van wat we nu hebben, een korte lock down, naar een lock in'quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, dat is meestal als je citeert.
Als ik belangrijke zinnen mis, mag je het melden.
En dat tussen haakjes heb je er zelf bijgezet?quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:59 schreef Degodvader het volgende:
[..]
''Als we nu daadwerkelijk gaan managen, en dat hoop ik dat gaat gebeuren, dan kunnen we begin mei hier toch echt uitkomen. Dan kun je van wat we nu hebben, een korte lock down, naar een lock in'
''Nu alles op alles zetten om eind april dat (refererend aan een exitstrategie) klaar te hebben. Dan kunnen we in mei met een kickstart de economie weer draaiende krijgen.''
'
Heel toevallig dat je deze zinnen weg laat ja.
Baudet zegt niet dat hij 'nu' op zeven april wil versoepelen. Hij heeft het over een exitstrategie zodat je vanaf mei kunt versoepelen.
Dat tussen de haakjes heb ik er zelf bij gezet ja. Dat is vrij normaal, zo verwijswoorden in het citaat verduidelijken om geen hele paragrafen te hoeven citeren. Weinig'quote:Op zaterdag 25 april 2020 21:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dat tussen haakjes heb je er zelf bijgezet?
Baudet zei het zelf: ''Nu is het tijd om richting gecontroleerde exit-strategie te gaan''
En hij zegt niets dat dat ontkracht.
Omdat Baudet dat wil? Wat ik zeg klopt gewoon.quote:Op zondag 26 april 2020 08:07 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Waarom jij zegt dat hij op 7 april al wil versoepelen is mij dan ook niet duidelijk. Hij zegt dat niet. Dat hij niets 'ontkracht' wat hij niet zegt is dan ook nogal logisch.
quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:28 schreef luxerobots het volgende:
Baudet in het begin van het filmpje:
''Als we nu daadwerkelijk gaan managen, en dat hoop ik dat gaat gebeuren, dan kunnen we begin mei hier toch echt uitkomen''
Later in het filmpje, vanaf minuut 4.
''Want dan kunnen we in mei met een kickstart de economie weer draaiende krijgen.''
Baudet in tweet: ''Nu is het tijd om richting gecontroleerde exit-strategie te gaan''
Kortom, vanaf 7 april wilde Baudet versoepelen, en dan in mei is het weer los.
Je laat natuurlijk weer 'toevallig' relevante zinnen weg. Baudet zegt helemaal nergens dat hij nu wil versoepelen. Zijn tweet is nota bene in toekomende tijd. Hij heeft het over nu richting een exitstrategie werken, zodat we in mei van lock down naar lock in kunnen.quote:Op zondag 26 april 2020 10:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Omdat Baudet dat wil? Wat ik zeg klopt gewoon.
Baudet wilde 7 april beginnen met versoepelen, en dan is het begin mei weer los.
[..]
Hij wilde een periode van ongeveer twee weken om terug te keren naar normaal.quote:Op zondag 26 april 2020 10:59 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Je laat natuurlijk weer 'toevallig' relevante zinnen weg. Baudet zegt helemaal nergens dat hij nu wil versoepelen. Zijn tweet is nota bene in toekomende tijd. Hij heeft het over nu richting een exitstrategie werken, zodat we in mei van lock down naar lock in kunnen.
Op 29 maart zei hij dat inderdaad. In het filmpje van 7 april (wat jij ook weet, want je hebt het gezien), zegt hij dat de crisis tot nu toe slecht gemanaged is, en als je vanaf nu (op 7 april dus) goed gaat doen, je vanaf mei naar een lock in kan.quote:Op zondag 26 april 2020 11:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hij wilde een periode van ongeveer twee weken om terug te keren naar normaal.
Zie ook het filmpje hierboven. Gepubliceerd op 29 maart.
Enig idee hoe slecht de situatie er nog uitzag op 29 maart? Of 7 april?quote:Op zondag 26 april 2020 11:05 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Op 29 maart zei hij dat inderdaad. In het filmpje van 7 april (wat jij ook weet, want je hebt het gezien), zegt hij dat de crisis tot nu toe slecht gemanaged is, en als je vanaf nu (op 7 april dus) goed gaat doen, je vanaf mei naar een lock in kan.
Dat spreekt elkaar dus geenszins tegen.
Klopt allemaal, het is ook een belachelijk plan om over twee weken naar een lock-in te willen. Maar het tegendeel heb ik ook nooit beweerd.quote:Op zondag 26 april 2020 11:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Enig idee hoe slecht de situatie er nog uitzag op 29 maart? Of 7 april?
Er kwamen nog volop patiënten het ziekenhuis binnen, er waren steeds meer IC-bedden nodig, men was nog volop bezig met bijschalen. IC-personeel stond bijna op omvallen.
En dan komt Baudet wel even met beleid dat afschalen van maatregelen in twee weken mogelijk maakt
29 maart, datum van het filmpje:
[ afbeelding ]
7 april, datum tweet.
[ afbeelding ]
Het is gewoon weer de tegenstelling tussen vooruit kijken en het 'van dag tot dag bekijken'. Blijkbaar moet de oppositie dezelfde kortzichtigheid aan de dag leggen als waarmee het kabinet de crisis heeft verergerd.quote:Op zondag 26 april 2020 11:05 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Op 29 maart zei hij dat inderdaad. In het filmpje van 7 april (wat jij ook weet, want je hebt het gezien), zegt hij dat de crisis tot nu toe slecht gemanaged is, en als je vanaf nu (op 7 april dus) goed gaat doen, je vanaf mei naar een lock in kan.
Misschien is het een goed idee dat jij je gewoon focust op het probleem met Baudet zijn plan: zo snel weer naar 'normaal' is een kansloos idee.
Jawel, Thierry wil de lockdown voor een korte periode en daarna versoepelen. terugkijkend kan je concluderen dat dat echt niet had gewerkt.quote:Op zondag 26 april 2020 11:05 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Misschien is het een goed idee dat jij je gewoon focust op het probleem met Baudet zijn plan: zo snel weer naar 'normaal' is een kansloos idee.
Hoe spreekt dat tegen? Hij wilde dat op 29 maart, hij wilde dat op 7 april.quote:Op zondag 26 april 2020 12:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jawel, Thierry wil de lockdown voor een korte periode en daarna versoepelen. terugkijkend kan je concluderen dat dat echt niet had gewerkt.
De situatie op de ic's is zelfs nu nog buitengewoon druk. Hoe graag ik ook zou versoepelen. Het is gewoon erg lastig. En er moet ook niet opnieuw een piek komen.quote:Op zondag 26 april 2020 12:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Jawel, Thierry wil de lockdown voor een korte periode en daarna versoepelen. terugkijkend kan je concluderen dat dat echt niet had gewerkt.
Hij wilde vooral een snelle lockdown, ipv dat getreuzel van het kabinet. Dan had je dus de verspreiding van het virus grotendeels gestopt terwijl de uitbraak nog veel kleiner was. Als de lockdwon met minder besmetting ingaat kom je er met veel minder besmettingen uit. Minder besmettingen biedt mogelijkheid tot meer versoepeling.quote:Op zondag 26 april 2020 12:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Op 29 maart roepen dat wat we nu doen tot maximaal half april mag durenquote:Op zondag 26 april 2020 11:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Enig idee hoe slecht de situatie er nog uitzag op 29 maart? Of 7 april?
Er kwamen nog volop patiënten het ziekenhuis binnen, er waren steeds meer IC-bedden nodig, men was nog volop bezig met bijschalen. IC-personeel stond bijna op omvallen.
En dan komt Baudet wel even met beleid dat afschalen van maatregelen in twee weken mogelijk maakt
29 maart, datum van het filmpje:
[ afbeelding ]
7 april, datum tweet.
[ afbeelding ]
Met de bestuurlijke slagkracht van dit kabinet wel ja. Of wil je zeggen dat jij de inspanning van het kabinet om de testcapaciteit en de beschermingsmiddelenvoorraad uit te breiden als optimaal beoordeelt?quote:Op zondag 26 april 2020 13:30 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
En ja, dan kan wel leuk zeggen dat dat er tegen die tijd voldoende test- en IC-capaciteit moet zijn, maar dat was natuurlijk totaal onrealistisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |