Hoiquote:BMW ALPINA B5 BITURBO Touring Allrad
Motor
Zylinder V8 90°
Hubraum (ccm) 4395
Bohrung (mm) 89,0
Hub (mm) 88,3
Verdichtungsverhältnis (:1) 10,0
Leistung / bei Drehzahl (kW (PS) / 1/min) 447 (608) / 5750 - 6250
Drehmoment / bei Drehzahl (Nm / 1/min) 800 / 3000 - 5000![]()
quote:Op donderdag 9 april 2020 14:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Heeft er iemand hier trouwens ervaring met plaatsen van een brug? Gewoon eenvoudige 2 koloms...
Inderdaad nuttiger dan jouw tellerstandenquote:Op donderdag 9 april 2020 17:20 schreef Hyperdude het volgende:
Sorry.
Laatste nuttige bijdrage uit vorige topic:
[..]
Thanks. Ja eenvoudigste brug van die nussbaum is al ¤5600.... zal ongetwijfeld mooi spul zijn maar ik was niet van plan een autogarage te beginnen.quote:Op donderdag 9 april 2020 18:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hier ga je direct naar een PDF van Nussbaum. Daar staat van alles in hoe je 'm moet installeren. Met name vanaf p. 57
https://www.google.nl/url(...)5WFkbVRhi_onaCVzMk8_
Mijn garage heeft alles van Nussbaum, maar dat is niet de goedkoopste.
Concrete quality: C20/25
Concrete thickness: min 200mm hebben ze het over. Wat dat C20/25 precies inhoudt weet ik niet.![]()
https://uk.nussbaumlifts.com/
Denk dat dit wel dingen zijn waar je beter een goeie tweedehandse kan halen dan een matige nieuwe.quote:Op donderdag 9 april 2020 19:39 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Thanks. Ja eenvoudigste brug van die nussbaum is al ¤5600.... zal ongetwijfeld mooi spul zijn maar ik was niet van plan een autogarage te beginnen.
Wordt te breed denk ik 4 koloms.... de loods is maar 4m breed hé, zo'n 2 koloms past net. Als ik jouw Twinbusch bekijk is dat 3.6mquote:Op donderdag 9 april 2020 20:21 schreef daNpy het volgende:
C20 is de (sterkte?)klasse van het beton.
Ik ga voor een Twinbusch. Maar in jouw geval zou ik een 4 kolommer nemen, die is qua bouw breder maar dan kun je er ook makkelijker (onder)door naar achteren toe om onder je vlonder te parkeren.
3.7m moet normaal gesproken hoog genoeg zijn idd.
Wel spiegels inklappen bij een Range Rover Sport X7quote:
2500 tussen de palen. Past een bus nog tussenquote:Op donderdag 9 april 2020 20:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wel spiegels inklappen bij een Range Rover Sport X7
Oh nee gaat net
[ afbeelding ]
Da's wel een goeie. Wellicht dat ik dan toch naar 400V neigquote:Op vrijdag 10 april 2020 07:54 schreef boegschroef het volgende:
zo'n 230 brug gebruikt vaak een enorm grote overbrenging waardoor deze enorm langzaam omhoog en omlaag gaat. Voor hobby/thuis gebruik is dat vaak niet zo erg.
Moet er nog veel aangepast worden in de meterkast als je krachtstroom wil plaatsen? Heb al 3x50A ofzo door de laadpalen...quote:Op vrijdag 10 april 2020 07:54 schreef boegschroef het volgende:
zo'n 230 brug gebruikt vaak een enorm grote overbrenging waardoor deze enorm langzaam omhoog en omlaag gaat. Voor hobby/thuis gebruik is dat vaak niet zo erg.
Dat is erg veel. Dan betaal je ook debiel veel vastrecht?quote:Op vrijdag 10 april 2020 08:34 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Moet er nog veel aangepast worden in de meterkast als je krachtstroom wil plaatsen? Heb al 3x50A ofzo door de laadpalen...
1 2 3 | 3 fasen t/m 3 x 25 A ¤ 16,0003 ¤ 19,3604 Groter dan 3 x 25 A t/m 3 x 35 A** ¤ 58,2977 ¤ 70,5402 Groter dan 3 x 35 A* t/m 3 x 50 A ¤ 84,4484 ¤ 102,1826 |
Dat klopt maar we besparen er ook wel debiel veel brandstof mee met 3 EV'squote:Op vrijdag 10 april 2020 08:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat is erg veel. Dan betaal je ook debiel veel vastrecht?
Heb je al een krachtgroep in je meterkast?
[ code verwijderd ]
Nou je het zegt... in de meterkast zie ik dat er op een paar groepen idd 400V staat.quote:Op vrijdag 10 april 2020 09:15 schreef daNpy het volgende:
Dan moet je die een (laten) installeren. Zijn die laadpalen geen krachtstroom?
https://www.hornbach.nl/s(...)0075951/artikel.html
Kan je zelf uitlijnen?quote:Op zaterdag 18 april 2020 03:18 schreef -Richard- het volgende:
To do;
Radiateur vervangen en transmissiekoeler slang (oem).
BC Racing spring seat & Pillowball housing vervangen.
Uitlijnen!![]()
Carosserie spuitwerk
APK keuring.
Oh das minder, is BT media wel een optie audiopakket oid? Of totaal niet mogelijk?quote:Op donderdag 16 april 2020 14:40 schreef Hyperdude het volgende:
S7SPA Navi Prof./Mob. tel. voorber. Bluetooth
Heb ik in 2011 5-serie. Alleen foon via BT, volgens mij.
Maar misschien bij 3-serie anders
Ik ben er al uit, is inderdaad simpel op te lossen:quote:Op zaterdag 18 april 2020 13:15 schreef Hyperdude het volgende:
Er is vast voldoende aftermarket voor BT te vinden. Goedkoper en meer mogelijkheden dan origineel 2011.
Maar ik luister nog naar dezelfde shit die ik in 2016 op de harde schijf heb gezet en heb geen Spotify, Netflix enzo.
Weet er echt weinig vanaf.
Als ik op Amazon reviews lees is het niet een echt goede oplossing. Maar voor een paar dollar zou ik ook niet al te veel eisen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 19:19 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik ben er al uit, is inderdaad simpel op te lossen:
Ik snap ook niet helemaal hoezo de e90 serie schijnbaar geen bluetooth media heeft, maar wel bluetooth bellen, vrij onlogisch?quote:Op dinsdag 21 april 2020 19:43 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Als ik op Amazon reviews lees is het niet een echt goede oplossing. Maar voor een paar dollar zou ik ook niet al te veel eisen.![]()
En hoe herken ik dat Combox? En dat upgrade sound system, is dat de versie waar harman kardon op de speakers staat?quote:This should work on all iDrive equipped cars produced from September 2010 and on if they are equipped with Combox (S6VCA) and HiFi sound system (S676A) or higher.
Ik heb nog geen BMW, je zegt nu 3 afkortingen waarvan ik geen idee heb wat het betekendquote:Op dinsdag 21 april 2020 19:58 schreef daNpy het volgende:
CCC is een ander systeem dan de CIC in de LCI
LCI (Life Cycle Impulse) = na-facelift.quote:Op dinsdag 21 april 2020 20:03 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik heb nog geen BMW, je zegt nu 3 afkortingen waarvan ik geen idee heb wat het betekend
Kijk nou komen we ergens. Dus als je CIC hebt (2009+), dan heb je zo te zien bluetooth audio streaming, mits je een accesoire koopt (voor iphone), maar standaard op niet-iphone?quote:Op dinsdag 21 april 2020 20:16 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
LCI (Life Cycle Impulse) = na-facelift.
CCC en CIC zijn generaties van infotainment systeem.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IDrive
Het kan maar ik doe het niet. Ik print mijn wensen uit op papier en ga daarmee naar mijn vaste adres toe. Zeker door de extra afstel mogelijkheden laat ik dat niet aan het toeval over.quote:
Mijn E91 uit 2011 heeft de navi (CIC) met groot scherm en origineel basic audio (waar later een Alpine set bij is gezet) en ik kan gewoon over bluetooth muziek streamen. Premium audio is volgens mij niet perse een vereiste.quote:Op dinsdag 21 april 2020 20:31 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Kijk nou komen we ergens. Dus als je CIC hebt (2009+), dan heb je zo te zien bluetooth audio streaming, mits je een accesoire koopt (voor iphone), maar standaard op niet-iphone?
En de facelift is van 2008+ toch? Ik wilde sowieso voor een 2010+ gaan, maar dan is het dus nog even uitzoeken of het wel of niet bluetooth audio streaming heeft. Tot nu toe te lezen dus wel, mits premium audio? En dat zal dan vermoedelijk dat pakket zijn waarbij de harman-kardon speakers zitten?
Zelfde dus als destijds bij mijn F30. Sterker nog, ik had ook nog de combox en hifi audio in mijn auto, maar alsnog geen audio streaming. Alle hardware op de auto, maar softwarematig toch gedeactiveerd. Is een optie van een paar honderd euro, of gewoon voor een paar tientjes laten coderen.quote:Op dinsdag 21 april 2020 19:47 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet helemaal hoezo de e90 serie schijnbaar geen bluetooth media heeft, maar wel bluetooth bellen, vrij onlogisch?
En dan zie ik dit en lijkt het er toch in te zitten?, maar waarschijnlijk alleen vanaf 2010? Jammer dat het niet super duidelijk is hoe/wanneer je het wel hebt.
Edit:
[..]
En hoe herken ik dat Combox? En dat upgrade sound system, is dat de versie waar harman kardon op de speakers staat?
Ik ga gewoon bij een eventuele testrit mijn telefoon aanmelden en het testen, want schijnbaar weet ik het alleen dan zeker.quote:Op donderdag 23 april 2020 23:24 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Zelfde dus als destijds bij mijn F30. Sterker nog, ik had ook nog de combox en hifi audio in mijn auto, maar alsnog geen audio streaming. Alle hardware op de auto, maar softwarematig toch gedeactiveerd. Is een optie van een paar honderd euro, of gewoon voor een paar tientjes laten coderen.
Makkelijkste voor jou is gewoon controleren of je een combox hebt, zit denk ik in de kofferbak. Als die er is, dan gewoon laten coderen, kost je ergens tussen de 50-100 euro.
SPOILER: optielijstOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
Je banden slijten ook scheef af?quote:Op woensdag 22 april 2020 01:13 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Het kan maar ik doe het niet. Ik print mijn wensen uit op papier en ga daarmee naar mijn vaste adres toe. Zeker door de extra afstel mogelijkheden laat ik dat niet aan het toeval over.
Ga nog iets meer negatieve wielvlucht (VA) bewerkstelligen. Van -0,7 naar -1,0
Achter was ‘t prima op -1,8.
Dat kan natuurlijk ook, maar het model die ik wil (e93) heeft standaard bluetooth voor bellen, dan heb ik liever dat diezelfde bluetooth ook voor media werkt, voor het gemak.quote:Op zaterdag 25 april 2020 11:50 schreef Sheffield het volgende:
Betreffende de BT.
Ik heb ik mijn 2003 E39 een Gateway Lite BT ingebouwd, deze komt (in mijn geval) op de aansluiting van de CD-Wisselaar. Werkt prima voor mij, doorspoelen naar volgende nummer werkt dan ook via de radio (en stuurbediening).
Ja, dat is eigenlijk wel logischerquote:Op zaterdag 25 april 2020 16:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook, maar het model die ik wil (e93) heeft standaard bluetooth voor bellen, dan heb ik liever dat diezelfde bluetooth ook voor media werkt, voor het gemak.
Dan moet je dus een LCI hebben en naviquote:Op zaterdag 25 april 2020 16:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook, maar het model die ik wil (e93) heeft standaard bluetooth voor bellen, dan heb ik liever dat diezelfde bluetooth ook voor media werkt, voor het gemak.
Ja maar het is dus blijkbaar ook soms zo dat alle hardware er in zit maar dat het alsnog uit staat.quote:Op zaterdag 25 april 2020 19:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan moet je dus een LCI hebben en navi
Dat merk je bij de proefrit dan toch.quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:26 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja maar het is dus blijkbaar ook soms zo dat alle hardware er in zit maar dat het alsnog uit staat.
Klopt maar ik probeer te achterhalen of het aan de opties te zien is, blijkbaar dus niet. Of er is bar weinig over bekend.quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:28 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat merk je bij de proefrit dan toch.
Niet meer dan 1mm over op een 225/245 band (beide een keer vervangen). Sporing vreet banden, wielvlucht valt wel meequote:
Sja sommigen zetten veel negatief camber omdat het mooi is.quote:Op zaterdag 25 april 2020 23:44 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Niet meer dan 1mm over op een 225/245 band (beide een keer vervangen). Sporing vreet banden, wielvlucht valt wel mee
Of denk jij daar anders over?
Als ik je goed begrijp:quote:Op zaterdag 25 april 2020 20:26 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja maar het is dus blijkbaar ook soms zo dat alle hardware er in zit maar dat het alsnog uit staat.
Ha! Duidelijkquote:Op zondag 26 april 2020 00:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Sja sommigen zetten veel negatief camber omdat het mooi is.
Als je banden niet recht afslijten past je setup niet bij je rijstijl zeg ik altijd
Bij mijn E91 sleten de voorbanden ook aan de buitenzijde af. Achter ook, maar in mindere mate. Voor heb ik daarom dat pinnetje van de topmount weggetikt en beide kanten max naar binnen gezet. Dat scheelt bij mij iigquote:
Super duidelijk! Dankjewel!quote:Op maandag 27 april 2020 10:22 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp:
3 serie van type 'Exx'?
Dan ben je het CIC (Car Infotainment Computer) profossional systeem nodig (8,8inch) scherm en inderdaad de reeds genoemde Combox.
De combox is de vervanger van de USB/Telefonie module uit de eerdere generaties en omvat functies van beide modules tesamen in eén module. Afhankelijk van voertuig uitrusting ook een simkaart voor de SOS oproep.
Dat de combox erin zit is niet aannemelijk. Om je te vertellen welke je moet hebben:
[ afbeelding ]
Links in zijn hand, de onderste is de MULF module: een USB module.
Rechts in zijn hand zie je de TCU module, voor bleutooth telefonie en ook optioneel SOS systeem
Rechts in de auto zie je de Combox module, zichtbare verschillen zijn die 2 kuiltjes en de scherpere hoeken van de module. De MULF module is wat ronder.
Nogmaals de combox:
[ afbeelding ]
[..]
Ha! Duidelijk![]()
Vanaf november 2010 is de Combox geleverd in auto's, daarbij aanwezig dient dan optie 6FL/6NR te zijn. Tenminste fabrieksaf dan, een achteraf inbouw kan ook maar dan is de eigenaar normaliter wel op de hoogte van de inbouw.quote:Op maandag 27 april 2020 15:41 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Super duidelijk! Dankjewel!
Nog 2 vragen:
-Er is dus niet een bepaald bouwjaar vanaf wanneer er altijd een combox in zit? Het kan toch haast niet volledig willekeurig zijn gekozen auto 1 krijgt TCU en auto 2 krijgt combox?
-Is het bij een cabrio ook zichtbaar gewoon in de achterbak? (vanwege de andere soort achterbak)
Wist niet dat de E91 daarvoor ook gevoelig was, grappig. Mijn 1er had dat ook toen ik 'm kocht. Zero wielvlucht en 't toespoor zorgden voor die buitenzijde slijtage. Dat pinnetje weghalen scheelde bij mij ook nogal.quote:Op maandag 27 april 2020 10:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bij mijn E91 sleten de voorbanden ook aan de buitenzijde af. Achter ook, maar in mindere mate. Voor heb ik daarom dat pinnetje van de topmount weggetikt en beide kanten max naar binnen gezet. Dat scheelt bij mij iig
Bedankt voor je duidelijke antwoord, super!quote:Op maandag 27 april 2020 17:22 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Vanaf november 2010 is de Combox geleverd in auto's, daarbij aanwezig dient dan optie 6FL/6NR te zijn. Tenminste fabrieksaf dan, een achteraf inbouw kan ook maar dan is de eigenaar normaliter wel op de hoogte van de inbouw.
Maar het beste is om zorgvuldig je opties van de toekomste auto te bekijken en is die dan nogsteeds interessant dan kun je zo even onder de koffervloer kijken.
Altijd een combox is niet het geval, wanneer wel of niet hangt af van de geselecteerde optielijst.
Ja, bij een cabrio zit deze ook onder de vloer gemonteerd. Die kun je er zo uitpakken net als de coupe/sedan.
Een maat van me heeft een ramvolle 335i met fabrieksaf CIC prof. de auto heeft ook bluetooth/usb ingang en toch geen combox, reden: bouwjaar. is een 2009 voertuig en toen was de combox dus nog niet beschikbaar.
[..]
Wist niet dat de E91 daarvoor ook gevoelig was, grappig. Mijn 1er had dat ook toen ik 'm kocht. Zero wielvlucht en 't toespoor zorgden voor die buitenzijde slijtage. Dat pinnetje weghalen scheelde bij mij ook nogal.
Hoeveel goede E93's die aan de eisen en budget voldoen, zou je kunnen vinden in 500 km rond bv. Utrecht?quote:Op maandag 27 april 2020 17:22 schreef -Richard- het volgende:
[..]
...
Maar het beste is om zorgvuldig je opties van de toekomste auto te bekijken en is die dan nogsteeds interessant dan kun je zo even onder de koffervloer kijken.
Altijd een combox is niet het geval, wanneer wel of niet hangt af van de geselecteerde optielijst.
...
Kan ook aan mijn rijstijl liggenquote:Op maandag 27 april 2020 17:22 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Wist niet dat de E91 daarvoor ook gevoelig was, grappig. Mijn 1er had dat ook toen ik 'm kocht. Zero wielvlucht en 't toespoor zorgden voor die buitenzijde slijtage. Dat pinnetje weghalen scheelde bij mij ook nogal.
Er staan er wel aardig wat op marktplaats, maar ik heb geen haast, ik ga denk ik pas eind vd zomer kopen, kans dat mensen ze dan gaan verkopen is groter dan nu. En kans dat het geld scheelt is ook aardig aanwezig.quote:Op maandag 27 april 2020 17:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoeveel goede E93's die aan de eisen en budget voldoen, zou je kunnen vinden in 500 km rond bv. Utrecht?25?
Ik zou nu beginnen met kritisch rondkijken.quote:Op maandag 27 april 2020 18:28 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Er staan er wel aardig wat op marktplaats, maar ik heb geen haast, ik ga denk ik pas eind vd zomer kopen, kans dat mensen ze dan gaan verkopen is groter dan nu. En kans dat het geld scheelt is ook aardig aanwezig.
Denk dat de gemiddelde BMW e93 eigenaar wel een spaarpotje heeft. Maar na de zomer verkopen is heel logisch, nog even lekker open rijden en daarna weg doen.quote:Op maandag 27 april 2020 18:34 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ik zou nu beginnen met kritisch rondkijken.
Genoeg mensen die momenteel geld nodig hebben.
Blijven mooie bakken.quote:Op maandag 27 april 2020 18:43 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Denk dat de gemiddelde BMW e93 eigenaar wel een spaarpotje heeft. Maar na de zomer verkopen is heel logisch, nog even lekker open rijden en daarna weg doen.
Maar ja ik kijk nu ook al rond, vond laatst bijna de perfecte, maar was net iets te duur.
Alhoewel nog beter zou natuurlijk een 330 of 335 zijn.
Daar ben ik totaal niet in thuis haha. Ik blijf maar aanmodderen met m'n 130iquote:Op maandag 27 april 2020 17:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Hoeveel goede E93's die aan de eisen en budget voldoen, zou je kunnen vinden in 500 km rond bv. Utrecht?25?
Je kent de e90, e91 en e93 ookquote:Op donderdag 30 april 2020 09:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
E92 is een erg mooi model, helaas alleen als coupe uitgebracht.
kijk maar eens goed naar de E92. het is een compleet ander chassis.quote:
Is dat je 330e?quote:Op donderdag 30 april 2020 09:47 schreef Maharbal het volgende:
Ik kan wel leven met een paar van die nieuwe modellen. Jammer dat de individual kleur er niet heel goed uit komt in de garage.
[ afbeelding ]
Ja, ik heb mijn best gedaan om 'm fout te makenquote:Op donderdag 30 april 2020 12:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat een gangsterbak.... je was toch een jurist ofzo?
Dan frot je toch een coupe voorkant op een sedan of station? Dan heb je dezelfde voorkant iig. Tussen de M3's van die generatie werkt het zo in ieder geval, want die hebben allemaal dezelfde bumper/motorkap/zijschermen voor zover ik weet.quote:Op donderdag 30 april 2020 10:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
kijk maar eens goed naar de E92. het is een compleet ander chassis.
E90 is qua interieur mooi en de facelift versie kan er nog wel mee door.
E93 is het eerste IKEA klapdak model van BMW
quote:Op donderdag 30 april 2020 09:56 schreef spectrumanalyser het volgende:
E92 is een erg mooi model, helaas alleen als coupe uitgebracht.
quote:Op donderdag 30 april 2020 10:19 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
kijk maar eens goed naar de E92. het is een compleet ander chassis.
Kan nergens vinden dat die op een ander platform zou staan.quote:Compared with previous generations of the 3 Series, the coupé has more external styling differences to the sedan models. These include the tail-light design (L-shaped on the coupe), more steeply angled headlights and smaller side windows. As per its E46 predecessor, the doors of the coupe are longer and have frameless door windows, the rear seat holds two passengers (compared with a three-person bench for the sedan) with a rear centre console tray and the front seatbelts are on motorised arms that extend from the B-pillar to hand the seatbelts to the driver and/or passenger.
Die hebben dan een DCT versnellingsbak, was een optie destijds.quote:Op maandag 4 mei 2020 21:06 schreef delano.888 het volgende:
Vraagje, ik zit naar een e93 te kijk rond de 2010-2012.
Waarom hebben sommige een "normale" automaatpook (alles in 1 lijn) en sommige de moderne versie met park knopje bovenop?
Het lijkt niet aan de jaren te liggen, ik zie zowel uit 2010 met nieuwe pook en uit 2012 met oude pook, vreemd?
Dus met DTC heb je de moderne pook? Wat raar dat die 2 dingen gelinkt zijn, heeft toch weinig met elkaar te maken zou je zeggen. Is het dan ook zo dat de schakelflippers weer gelinkt zijn aan DTC & moderne pook?quote:Op maandag 4 mei 2020 21:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Die hebben dan een DCT versnellingsbak, was een optie destijds.
Ik heb er niet heel veel verstand van. Maar zover ik weet heb je de standaard 6-traps automaat met koppelomvormer (rechte pook zeg maar). Als optie kon je kiezen voor de DCT bak, welke lijkt op de bak in een M3. Deze heeft een dubbele koppeling en dus geen koppelomvormer.quote:Op maandag 4 mei 2020 22:55 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dus met DTC heb je de moderne pook? Wat raar dat die 2 dingen gelinkt zijn, heeft toch weinig met elkaar te maken zou je zeggen. Is het dan ook zo dat de schakelflippers weer gelinkt zijn aan DTC & moderne pook?
Da's voor de gemiddelde E36 zo langzamerhand een hele prestatie.quote:
Laten doen dus terugbrengen.quote:
Of plug ff goed vastgezet=carter gesloopt.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 19:07 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Laten doen dus terugbrengen.
Kan zijn dat ze de ring bij de filter niet vervangen hebben, geen olie erop gedaan bij monteren, filterkap scheef erop gedraaid, geen nieuwe ring bij de plug gebruikt.
Die is in de 'scene' wel aardig bekend. 28 jaar oud ondertussen.quote:Op vrijdag 15 mei 2020 19:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Da's voor de gemiddelde E36 zo langzamerhand een hele prestatie.
Maar als ik je posts zo lees is deze E36 vast bovengemiddeld.
Vandaag terug geweest bij de garage waar ik de oliewissel had laten doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2020 19:31 schreef xaban06 het volgende:
Geen peilstok, ik lees het uit via de dashboard, daar staat ie op max.
Het is echt na de oliewissel. Ik heb een eigen parkeerplek, nooit olie op de grond gezien, nu sinds paar dagen wel.
Ik zal maandag eens bellen.
Hebben ze nog wel ff een paar druppels olie voor je erbij gegoten dat ze verspild hebben op de grond?quote:Op maandag 18 mei 2020 22:28 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Vandaag terug geweest bij de garage waar ik de oliewissel had laten doen.
Carterplug (opnieuw) aangedraaid. Geen lekkage meer.
Nope, maar volgens mij gaat het hooguit om enkele tientallen ml.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 08:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hebben ze nog wel ff een paar druppels olie voor je erbij gegoten dat ze verspild hebben op de grond?
Samco maakt deze niet (speciale vervanger voor de E36 325i faltenbalg met 2 aansluitingen voor de carterventilatie)quote:
Lijkt mij een beetje overdrevenquote:
Is het niet zo dat alle luchtfilters van papier zijn? De Mahle filter voor mijn blok is zelfs goedkoper dan de MANN. Heeft Mahle een betere doorstroming dan MANN?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:18 schreef pvdplanet het volgende:
Mahle maakt luchtfilters van papier met een betere doorstroming dan K&N.
(Leverancier Ferrari F1 team)
Ik heb in zowel de Z4 als 130i (beide N52) Mahle luchtfilters gemonteerd.
Elke 10000km vervangen...
K&N & Green is katoen met olielaagquote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:38 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Is het niet zo dat alle luchtfilters van papier zijn? De Mahle filter voor mijn blok is zelfs goedkoper dan de MANN. Heeft Mahle een betere doorstroming dan MANN?
Ik hoef geen beter geluid, meer performance, of wat dan ook. Belangrijkste vind ik wat het meest ‘gezonde’ is voor mijn blok. Prijs maakt mij daarbij niet uit. Moet gewoon fatsoenlijk en goed zijn.
Die tijd is ook wel een beetje voorbij, ze worden strenger en strenger. In Belgie (spa en zolder) wordt je vrij snel naar huis gestuurd.quote:Op donderdag 28 mei 2020 12:28 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
Voor een circuitauto maakt het allemaal niet uit: liefst veel herrie en veel koude lucht happen zonder restrictie.
Zandvoort idem. Daar moet je ook een airbox voor je throttlebodies hebben anders kun je het vergeten, zelfs tijdens racesquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:32 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Die tijd is ook wel een beetje voorbij, ze worden strenger en strenger. In Belgie (spa en zolder) wordt je vrij snel naar huis gestuurd.
Stond hier vorige week "Knecht" op Mahle filtertje. BMW OEMquote:Op donderdag 28 mei 2020 12:28 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
...
Sommige komen uit dezelfde fabriek zoals Hengst en Mahle.
BMW laat z'n luchtfilterkasten bij Mann en Bosch bouwen.
Mahle komt er in de test qua 'flow' vaak het beste uit zonder in filtereigenschappen in te boeten.
...
Gotverdekut. Het is 1 week goed gegaan. Alweer olie op de grond. Spijt dat ik preventief een oliewissel heb laten doen. Pfffff.quote:Op maandag 18 mei 2020 22:28 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Vandaag terug geweest bij de garage waar ik de oliewissel had laten doen.
Carterplug (opnieuw) aangedraaid. Geen lekkage meer.
Hulde voor de info. Thanks!quote:Op donderdag 28 mei 2020 12:28 schreef pvdplanet het volgende:
[..]
K&N & Green is katoen met olielaag
Pipercross is schuim met olielaag
De OEM filters van Bosch, Mann,
Febi etc zijn van papier.
Sommige komen uit dezelfde fabriek zoals Hengst en Mahle.
BMW laat z'n luchtfilterkasten bij Mann en Bosch bouwen.
Mahle komt er in de test qua 'flow' vaak het beste uit zonder in filtereigenschappen in te boeten.
Voor een circuitauto maakt het allemaal niet uit: liefst veel herrie en veel koude lucht happen zonder restrictie.
Oliefilters is weer een ander verhaal, daar loont het juist om een filter te kiezen met een extra kartonnen buitenmantel voor de stevigheid.
Wat een prutsers.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:32 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Gotverdekut. Het is 1 week goed gegaan. Alweer olie op de grond. Spijt dat ik preventief een oliewissel heb laten doen. Pfffff.
Geen idee. Ik heb het laten uitvoeren. Mag er toch wel vanuit gaan dat ze de aandraaimomenten weten en aanhouden.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ringetje wel vervangen van de carterplug met de juiste?
of te hard aangedraaid.
Ik zou daar een half uurtje vervelend gaan doen en dan daar nooit meer komen.quote:Op donderdag 28 mei 2020 19:42 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Geen idee. Ik heb het laten uitvoeren. Mag er toch wel vanuit gaan dat ze de aandraaimomenten weten en aanhouden.
Al iets gevonden?quote:Op donderdag 28 mei 2020 20:06 schreef xaban06 het volgende:
BMW Specialist / Garage in Zuid Holland wat jullie kunnen aanraden? Liefst Den Haag / Rotterdam en omgeving.
A Kerkhof in Rotterdam en Automaan in Pijnacker, beiden schijnen wel goede te zijn. Zelf altijd naar Automaan geweest, beetje gemengde ervaring.quote:Op donderdag 28 mei 2020 20:06 schreef xaban06 het volgende:
BMW Specialist / Garage in Zuid Holland wat jullie kunnen aanraden? Liefst Den Haag / Rotterdam en omgeving.
Volgens mij kun je kiezen uit verschillende M-pakketjes. Dat verschilt wel per model denk ik. Maar in de regel: M-pakket interieur, M-pakket exterieur en M-pakket onderstel. Adaptief onderstel (dus instelbaar) is volgens mij een andere optie (en verschilt ook per model). M-interieur kun je vaak herkennen aan de zwarte hemel (dat was vroeger in ieder geval, weet niet hoe dat bij modernere modellen is). Let goed op, want mensen gooien graag de termen M-pakket in advertenties. Makkelijkst is om het chassisnummer even op te vragen, dan kun je online de originele optielijst zien. Het komt geregeld voor dat mensen Chinese M-pakket bumpers op hun auto gooien en zeggen dat het een M-pakket heeft.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 18:45 schreef delano.888 het volgende:
(Heb nog geen BMW) als je bij een e93 het m-sport pakket neemt hč, wat krijg je dan allemaal extra? Ik zie voornamelijk de voorbumper, een paar M logo's, en andere velgen meestal. De sportstoelen met uitschuifbare beensteun zie ik ook in niet-m versies.
Wat is er allemaal anders? Ik lees soms iets over sport onderstel, betekend dat keuze in comfort niveau qua demping of iets dergelijks? Want die comfort/sport knoppen die ik bij de M3 weer zie, zie ik bij de normale e93 m-sport versies niet in het interieur.
Ligt wat lager en is straffer. Sportiever dus. Beste is om met allebei even te rijden om te kijken wat je het fijnst vindt.quote:Op zaterdag 13 juni 2020 19:33 schreef delano.888 het volgende:
Ah super dankje. Maar wat is dan anders aan het m pakket onderstel in vergelijking met het normale onderstel?
Hmm goeie, ja vind het ook zo wat om maar overal proefritjes te gaan maken. Denk dat ik liever voor de normale versie ga dan, zo comfortabel mogelijk heb ik het liefst, ben geen racer. Maar vind wel het m-pakket uiterlijk een stuk mooier, dus zal eens kijken of er 1 te vinden is met m-uiterlijk maar niet m-onderstel.quote:Op zondag 14 juni 2020 01:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ligt wat lager en is straffer. Sportiever dus. Beste is om met allebei even te rijden om te kijken wat je het fijnst vindt.
Onbeperkt proefrijden vind ik ook niet nodig, maar je moet toch ook proberen wat er verkrijgbaar is? Zou beide versies proberen als je ze tegenkomt. Bij een cabrio zou ik in beginsel niet voor een "hard" onderstel gaan.quote:Op zondag 14 juni 2020 10:46 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Hmm goeie, ja vind het ook zo wat om maar overal proefritjes te gaan maken. ...
Ja lastig, ik heb hiervoor een auto uit 2001 gereden dus heel kritisch zal ik niet zijn. Maar ik ga sowieso proefrijden, maar ik wacht toch liever even op de perfecte auto (qua opties enz) die ik dan misschien ook wil kopen. Proefrijden in een auto die ik sowieso niet wil kopen vind ik zo lullig.quote:Op zondag 14 juni 2020 18:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Onbeperkt proefrijden vind ik ook niet nodig, maar je moet toch ook proberen wat er verkrijgbaar is? Zou beide versies proberen als je ze tegenkomt. Bij een cabrio zou ik in beginsel niet voor een "hard" onderstel gaan.
En idd. nieuw is het niet meer na al die jaren.
Lachen ben benieuwd wat een beurtje daarvoor kost bij de dealer, als ze hem überhaupt willen doen.quote:Op maandag 15 juni 2020 06:27 schreef pvdplanet het volgende:
BMW zonder nieren te koop
https://www.marktplaats.n(...)1-bouwjaar-1932.html
Instelbaar als in vanuit de auto met een druk op de knop harder/zachter te zetten? Dacht dat dat alleen op de M3 zat..quote:Op zondag 14 juni 2020 18:08 schreef boegschroef het volgende:
Mijn e92 had ook een instelbaar onderstel als onderdeel van het totale M pakket. Maar dat was wel een keuze.
Hou er rekening mee dat de e93 alweer 13 jaar oud is. Als er nog geen nieuwe schokbrekers onderzitten weet ik niet wat er nog over is van de orginele 'comfort'
Automaan (zeer) slechte ervaring mee.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 22:05 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
A Kerkhof in Rotterdam en Automaan in Pijnacker, beiden schijnen wel goede te zijn. Zelf altijd naar Automaan geweest, beetje gemengde ervaring.
Nee, helaas.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 17:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Al iets gevonden?
Heb zelf geen idee, want geen Zuid Hollander.
In welke opzichte? Zelf had ik na enkele maanden problemen met een onderdeel die zij hadden gemonteerd. Moest onderzoekskosten voorschieten totdat zij het probleem hebben gevonden. Bij Breeman waar ik ook veel onderhoud liet doen zijn ze wat makkelijker daarin, maar betaalde dan ook bijna het dubbele.quote:Op maandag 15 juni 2020 19:54 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Automaan (zeer) slechte ervaring mee.
[..]
Nee, helaas.
Mijn ervaring stamt van 6-7 jaar terug, wellicht langer. Had wat problemen met een E46 destijds, het een ander laten vervangen, voor iets boven de 1000 euro. Waren ze sommige onderdelen (bobine) vergeten goed aan te sluiten + probleem was niet opgelost.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:09 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
In welke opzichte? Zelf had ik na enkele maanden problemen met een onderdeel die zij hadden gemonteerd. Moest onderzoekskosten voorschieten totdat zij het probleem hebben gevonden. Bij Breeman waar ik ook veel onderhoud liet doen zijn ze wat makkelijker daarin, maar betaalde dan ook bijna het dubbele.
quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:36 schreef boegschroef het volgende:
Leg er een bak onder, een automaat blijft nog uren nadruppelen nadat je de pan er onder uit hebt.
Haal eerst de vul plug los, het komt voor dat je die niet los krijgt, als de olie er dan al uit is heb je een probleem.
Verder is het niet zo moeilijk.
een hevelpomp bedoel je?quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]![]()
Net mijn momentsleutel binnen. Eerst de vul plug losdraaien was ik inderdaad van plan. Ik heb trouwens geen nieuwe vul plug, ik draai de oude gewoon weer terug..
Hoop dat het niet lang blijft nadruppelen... ik zal namelijk een brug moeten huren en ga niet 3 uurtjes de brug bezet houden vanwege het druppelen
Ik moet trouwens nog een pompje kopen, om het olie erin te pompen, hoe heet zoiets?
En het is gegarandeerd knoeien, want je moet vaak van onderen vullen, dus het buisje knikken, in de fles knijpen, etc.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef boegschroef het volgende:
ik gebruik altijd van die flessen waar je een dop op kan zetten waar je in kan knijpen. Meestal is dat standaard bij versnellingsbak olie:
Dit idee: [ afbeelding ]
Dan heb je geen pompje nodig, maar dat is nu waarschijnlijk een beetje te laat
Heb jij (zelf) een momentsleutel die zo weinig aan kan dan?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:25 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb die van mijn GM automaat al gedaan, inderdaad zo'n oliepompje en checken dat de vulplug los wil.
De rest spreekt voor zich, en zorgvuldig de moment sleutel gebruiken. Het kleppenblok moet op 8Nm.
De truuk is om de versnellingsbak steun los te maken en de bak wat te laten zakken, vaak kan je er dan ineens heel goed bij. Geloof me ik heb zeker 30 bakken op deze manier gevuld, gaat prima zonder knoeien. Het enige nadeel is dat je hierdoor tegen de tijd dat hij bijna vol zit af en toe de bak recht moet hangen om hem niet te vol te doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
En het is gegarandeerd knoeien, want je moet vaak van onderen vullen, dus het buisje knikken, in de fles knijpen, etc.
Bij m'n DAF lukt dat dus niet en is een pompje veel makkelijkerquote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:01 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De truuk is om de versnellingsbak steun los te maken en de bak wat te laten zakken, vaak kan je er dan ineens heel goed bij. Geloof me ik heb zeker 30 bakken op deze manier gevuld, gaat prima zonder knoeien. Het enige nadeel is dat je hierdoor tegen de tijd dat hij bijna vol zit af en toe de bak recht moet hangen om hem niet te vol te doen.
Ieder z'n ding
Klopt! Eentje met het bereik 5-25Nm heb ikquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb jij (zelf) een momentsleutel die zo weinig aan kan dan?
Cool. Check je die ook regelmatig, of laat je hem checken?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:15 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Klopt! Eentje met het bereik 5-25Nm heb ik
Ik heb die GM tranmissie uhh.. 2 jaar geleden gedaan? Ik gebruikte toen een Smoos momentsleutel van Datona. Bij de afgelopen distributieketting wissel begin dit jaar kapte de 3/8 versie ermee. Die klikte niet meer af bij 55Nm. Dus.. draad kapot gedraaid '' want die moment sleutel moet gewoon gaan klikken''... Mijn gevoel zei stop, mn verstand zei doorgaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Cool. Check je die ook regelmatig, of laat je hem checken?
Bij die lage momentjes is het risico groter als er wat fout gaat (ervaring)
Ja, dat feest ken ik dus van een brandstof pomp vastzetten. Kan prima met de hand, maar ik wilde het een keer netjes doenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:21 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ik heb die GM tranmissie uhh.. 2 jaar geleden gedaan? Ik gebruikte toen een Smoos momentsleutel van Datona. Bij de afgelopen distributieketting wissel begin dit jaar kapte de 3/8 versie ermee. Die klikte niet meer af bij 55Nm. Dus.. draad kapot gedraaid '' want die moment sleutel moet gewoon gaan klikken''... Mijn gevoel zei stop, mn verstand zei doorgaan.
Helaas...
Hoe dat precies gaat niet, maar bij de bedrijven waar ik werkte lieten we dit wel jaarlijks doen omdat we er mee meten. Hoe dit prive zit weet ik niet precies voor dit soort gereedschap.quote:Dus sinds een maandje heb ik nu een Gedore sleutel, 2-25 dus en eentje van 10-50 Nm.
Door de leeftijd dus nog niet laten checken (fabrieks calibratie zit er immers bij ).. Heb jij een idee hoe dat in zijn werk gaat?
Heb dat nog niet eerder laten doen en het is wel zeer verstandig dat te doen, want inderdaad de toleranties bij dat fijn mechanische spul zijn nou eenmaal klein.
quote:
Zal eens een keer kijkenquote:
Haha, ja, daar is het te laat voor.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef boegschroef het volgende:
ik gebruik altijd van die flessen waar je een dop op kan zetten waar je in kan knijpen. Meestal is dat standaard bij versnellingsbak olie:
Dit idee: [ afbeelding ]
Dan heb je geen pompje nodig, maar dat is nu waarschijnlijk een beetje te laat
Gaaf! Ik heb ook een ZF 6HP21 (of een 6HP19, geen idee).quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:25 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb die van mijn GM automaat al gedaan, inderdaad zo'n oliepompje en checken dat de vulplug los wil.
De rest spreekt voor zich, en zorgvuldig de moment sleutel gebruiken. Het kleppenblok moet op 8Nm.
Ik ga mijn ZF 6HP tranmissie binnenkort ook afronden. Diezelfde set heb ik ook net binnen. Ik ga van de General Motors GA6L45R transmissie over naar ZF 6HP21. Daarop wil ik over een klein tijdje een stage 3 xHP flash schrijven.
Ben dan zeer waarschijnlijk de eerste met een elektronische pook (zo'n DCT versie) icm ZF automaat en een N52 motorblok in de 1 serie![]()
De huidige GM automaat was nieuw goed, maar na 2 ton slijtage wel flink minder geworden. Helaas is er niet bij 1 ton een flush uitgevoerd. Heb zelfs een keer gehad met volgas uitaccelereren uit de bocht dat het motortoerental steeg zonder dat ik wheelspin had. Dat was schrikbarend.
Het 128i project waarin ik al enige tijd participeer is stage 1 gereed. Dat wil zeggen dat de mechanische afdeling geheel in orde is. Stage 2 is het interieur naar luxe upgraden. (climate control, stuur en stoelverwarming, NBT-EVO navigatie, Top-hifi audio enzovoort)
Een N20 (benzine 2.0 Turbo) in een 1 E81 serie is echt goede fun! Qua power vergelijkbaar aan mijn 130i, maar het turbokoppel is echt super.. en de 8 traps automaat ook!
Filmpje van acceleratie:
De 6HP19 is vrijwel gelijk aan de 21. Als ik het goed begrepen heb ik de 19 generatie 1 en bij generatie 2 is de benaming 6HP19TU. Die weer gelijkstaat aan de benaming 6HP21.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 16:25 schreef xaban06 het volgende:
Gaaf! Ik heb ook een ZF 6HP21 (of een 6HP19, geen idee).
Wat is stage 3 xHP flash
Wat is het verschil tussen een flush en een oliewissel? Kan ik een flush zelf ook uitvoeren?
Trouwens speciaal hiervoor een momentsleutel gekocht, een 3/8" 5-25 Nm.
Nog tips wat ik gelijk mee kan pakken nu de boel toch open is? (Bijna) alle zichtbare rubberen delen ga ik sowieso vervangen.
Onderdeel 1 en 2 van https://www.realoem.com/b(...)-325i&diagId=24_1047
Onderdeel 5, 6 en 7 van https://www.realoem.com/b(...)-325i&diagId=24_1042
1 2 3 | The Stage 3 file kind of changes everything from the standard calibration. Shiftpoints, shiftpressures and timings are adapted in all modes, to improve shift-speeds significantly. S and M modes shift aggressively with throttle blips and super-fast upshifts. S revs out all the way to 7000 and M let's you hit the rev-limiter like in manual car. If you love having fun with your car, this is the Stage for you. |
Best nog wel wat in prijs gezakt... zat onder de rest van de M135i's met deze km-stand. En verkoop via een bedrijf niet privé dus dan verwacht je ook wel dat je iets meer kan vragen. Maar goed was ook niet echt een mooie periode voor aanschaf van zo'n auto. En blijkbaar vinden mensen 3 deurs toch vaak een probleemquote:
Welcome back! Blijft een dikke bak 😎quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[ afbeelding ]
Hij is weer terug hoor![]()
Niemand wilde hem kopen.. dwazen, toen m'n Tesla maar weggedaan daar was nog veel interesse voor vanwege lage bijtelling. Ach ja, benzine kost nu toch niet zoveel... heb het rijgedrag wel gemist, is wel wat anders dan een Berlingo, E36 318i of een Golf 5 op LPG
Een 130i is ook geen straf toch?quote:Op zondag 21 juni 2020 15:53 schreef -Richard- het volgende:
Inderdaad een dikke wagen. Zou er zelf graag een hebben. Maar ik zit nog met de 130i in m'n mik. Daar wil ik graag nog wat kilometers bij op drukken nu 't ding zo fijn rijd. Zou ook zonde zijn van 'm'n moeite.
Maar ook als je wat grotere dingen versjouwt (bank plat). Maar ik ben sowieso van de stationsquote:Op donderdag 25 juni 2020 11:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind 3 deurs er echt veel mooier uitzien (zoals bij iedere auto). Natuurlijk is 5 deurs wel praktischer maar alleen als je jonge kinderen hebt dan, want beenruimte heb je achterin sowieso niet.
Maar mijn bank kan ook plat... uiteindelijk is de auto toch even lang? Het is iets vervelender erin te krijgen omdat je niet van de zijkant kan helpen maar daar merk ik niet echt nadelen van. Belangrijkste is de hatchback achterkant en geen sedan, dat is wel onpraktisch. Maar goed ik heb dan ook een Berlingo voor dat soort ongein.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar ook als je wat grotere dingen versjouwt (bank plat). Maar ik ben sowieso van de stationsVind het wel mooi dat de 3-deurs geen stijlen om de voorramen heeft.
Precies dat bedoel ik inderdaad. Maar niet enorm verschil nee. Mij zou het vooral voor de looks zijn. Wisselt per model of ik 3 of 5-deurs prefereer.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar mijn bank kan ook plat... uiteindelijk is de auto toch even lang? Het is iets vervelender erin te krijgen omdat je niet van de zijkant kan helpen maar daar merk ik niet echt nadelen van. Belangrijkste is de hatchback achterkant en geen sedan, dat is wel onpraktisch. Maar goed ik heb dan ook een Berlingo voor dat soort ongein.
Was bij m'n E36 wel het geval, stroomde er letterlijk uit. Onderdeel van ¤35 piek uiteindelijk. Een vriend met een C3 daarentegen liep het ook heel snel eruit en temperatuur naar rood maar dat lijkt toch de koppakking te zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:46 schreef Tarado het volgende:
helaas een koelwaterpeil waarschuwing (E38), wel bijgevuld maar helaas was het binnen een kwartier alweer raak, als het er zo hard uitloopt moet het toch wel een slang of een aansluiting zijn of is dat te gemakkelijk gedacht?
Vaak wel, niet altijd.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind 3 deurs er echt veel mooier uitzien (bij iedere auto). Natuurlijk is 5 deurs wel praktischer maar alleen als je jonge kinderen hebt dan, want beenruimte heb je achterin sowieso niet.
En een S-klasse coupe danquote:Op donderdag 25 juni 2020 12:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vaak wel, niet altijd.
Seat Leon bv vind ik er een beetje karig uitzien in 3-deurs, daklijn van 5-deurs vind ik mooier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja dikke bak, een coupé hoort ook gewoon 2/3-deurs te zijn (zie o.a. 4 en 6 serie).quote:Op donderdag 25 juni 2020 13:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En een S-klasse coupe dan![]()
[ afbeelding ]
Naja de S-klasse is er natuurlijk wel in 5 deurs maar heb geen idee meer hoe dat tegenwoordig werkt want ze hebben zoveel soorten types. Het lijkt niet op een echte S-klasse eigenlijk, eerder een verlengde E-klasse coupe ofzo.quote:Op donderdag 25 juni 2020 13:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja dikke bak, een coupé hoort ook gewoon 2/3-deurs te zijn (zie o.a. 4 en 6 serie).
Maar deze is er toch ook niet als 5-deurs? In 90% van de gevallen vind ik 3 deurs idd mooier, maar dus niet altijd zoals bij de Leon en de 1-serie F20 maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Vind hem als 5-deurs ook niet verkeerd.
Ja echt belachelijk hoeveel verschillende types Mercedes maakt, vroeger kende ik ze nog allemaal van buiten maar nu boeit het me niet meer, teveel om bij te houdenquote:Op donderdag 25 juni 2020 14:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja de S-klasse is er natuurlijk wel in 5 deurs maar heb geen idee meer hoe dat tegenwoordig werkt want ze hebben zoveel soorten types. Het lijkt niet op een echte S-klasse eigenlijk, eerder een verlengde E-klasse coupe ofzo.
Motor gaat niet aan maar ik hoor daarvoor wel een ander geluid ik denk de startmotor. Het nakijken van het contactslot is dat iets dat je bij een willekeurige garage kan doen? Of moet je hiervoor echt naar een BMW garage..quote:Op zondag 28 juni 2020 22:46 schreef xaban06 het volgende:
Motor gaat niet aan zeg je, maar doet je startmotor wel iets, of gebeurd er helemaal niets.
Bij mijn E46 ook gehad, werd steeds erger. Bij mij gebeurde er niets. Sleutel draaide wel, maar gebeurde niets.
Ik zou je contactslot na laten kijken.
Zoiets dacht ik ook al, ik heb hier vlakbij een garage. Ach ik ga straks langs en dan hoor ik het wel van ze. Een belangrijke reden voor mij voor de E46 is dat de elektronica nog niet zo ingewikkeld is als de latere BMW's.quote:Op maandag 29 juni 2020 08:05 schreef NoComment het volgende:
Ik zou wel altijd proberen naar iemand te gaan die vaker of bijna alleen met BMW's werkt. Ik zoek mijn garages altijd wel merk-specifiek uit. Aan de andere kant, het is gewoon een auto en een E46 is nog niet overdreven complex lijkt me? E90 met z'n Canbus systeem en meer computers dan ik in huis heb is een ander verhaal.
Dat bedoel ik. Daarom begon ik na de garage beurt ook nog maar eens over het stuurslot.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 17:20 schreef -Richard- het volgende:
Handig.. Bij hun is het niet voorgekomen en jij staat straks thuis en 't ding wil niet starten![]()
Heb niet het idee dat het probleem ook maar enigsinds is opgelost, maar je zult het meemaken inderdaad.
Haha nee, geen idee wat de maximum snelheid van mijn auto is. Zal wel 200-230kmh zijn. Zo snel zal ik ook nooit rijden, maar mocht ik het ooit toch doen moet het wel veilig zijn.quote:Op woensdag 1 juli 2020 21:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Parapluutje gewoon. Geen prop, dat is toch wat minder veilig. Je hebt geen auto die 300 km/u ofzo gaat dus dan zou ik me daar geen zorgen over maken.
Ik heb trouwens wel een prop zitten in één van m'n bandenmet een M135i eigenlijk niet zo verstandig. Volgens mij kan je ZR band beter niet proppen maar anderen zeggen weer maakt niet uit. Ach ja, was toch niet meer van plan om 250 te rijden. Dat heeft me al genoeg gekost
Ik zou echt m'n band niet vervangen omdat er een spijker in heeft gezeten, zeker niet met zulke maten. Maar dat is natuurlijk de veiligste oplossing. Prop de minst veilige, paraplu er tussen in. Die laatste is wel meer werk voor de garage dus zal ook wel meer kosten. Vroeger toen ik oude BMW's reed kocht ik tweedehands banden bij zo'n buitenlander en interesseerde je propjes, scheurtjes enzo je allemaal nietquote:Op woensdag 1 juli 2020 21:36 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Haha nee, geen idee wat de maximum snelheid van mijn auto is. Zal wel 200-230kmh zijn. Zo snel zal ik ook nooit rijden, maar mocht ik het ooit toch doen moet het wel veilig zijn.
Een paraplu is veilig zeg je? Is een 255/30/19 band, precies in het midden.
Joh ik heb een keer maanden rondgereden met een band waar die zooi in zat. Als dat eenmaal z'n werk doet lekt het niet meer hoorquote:Op woensdag 1 juli 2020 22:10 schreef daNpy het volgende:
Pfoe ja dat is wel een kut keuze.
Voor een auto zou ik sneller een prop/paraplu doen. Liefste nieuw maar met 250+ per band denk je wel 2x na.
Heb overigens wel eens circuittraining gedaan met 1 band die (die dag) gerepareerd was met die latex troep erin... als het eenmaal zit, dan is het geen centje pijn en we hebben dat ding flink afgestampt
Ja, dat snap ik. Sowieso boeit het weinig als bij driften een band klapt.quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:58 schreef rival het volgende:
Ik doe rustig een dag weeze (driften) met een prop in de band
Even rekening mee houden dus als je naar het buitenland gaat met de auto.quote:In veel landen, waaronder Duitsland, is bandenreparatie op deze manier verboden.
Tja your choice, zoals je ziet zijn de meningen verdeeld. Rival z'n leven is ook weinig waard, die van mij ook niet echt. Ik reed met misvormde banden met scheuren rond als het moest. Nu niet meer... vooral met veel regen zijn goede banden van levensbelang. Maar in de zomer en als je het zelf weet van de auto, kun je wel met wat minder doenquote:Op donderdag 2 juli 2020 09:29 schreef xaban06 het volgende:
Net contact gehad waar ik de banden eronder heb laten zetten. Zij doen een prop erin + sealen vanuit binnen, maar paraplu doen ze niet.
Doen of ergens anders heen gaan?
Ja als ik dan toch bezig ben.... kan ik gewoon over de hele dorpel spuiten?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef Hyperdude het volgende:
Is het niet netter om die grijze dorpels even met een spuitbus helemaal opnieuw te doen?
Echt glad is het af fabriek niet en het ziet er toch altijd uit als "grijs met vette vingers".![]()
3M Body Gard/ Schutz
[ afbeelding ]
Vraag anders ff je spuiter. Volgens mij wel, maar ben geen spuiter.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja als ik dan toch bezig ben.... kan ik gewoon over de hele dorpel spuiten?
Kijk eens of je het zwarte eraf kan krijgen en er blauwe lak onder zit.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja als ik dan toch bezig ben.... kan ik gewoon over de hele dorpel spuiten?
Huh wist ik niet eens haha. Maar goed, die dorpel is ook al paar keer getectyleerd en ik kan me ook niet voorstellen dat de lak eronder nog erg mooi is. Bovendien lees ik ook dat het best een kut klusje is om dat grijs eraf te krijgen. Hmmmmm....quote:Op vrijdag 3 juli 2020 21:08 schreef Mr.Ping het volgende:
[..]
Kijk eens of je het zwarte eraf kan krijgen en er blauwe lak onder zit.
Volgens mij was dit het geval bij de E36, en hoef je alleen de dopjes te spuiten.
Even gezocht... is alweer 20 jaar geleden voor mij. Linkje
Ik heb ook jaren gereden met gepropte banden, als ie er goed inzit is het toch geen probleem?quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:58 schreef rival het volgende:
Ik doe rustig een dag weeze (driften) met een prop in de band
Ik nog niet gedaan op de M135i...heb het gevoel dat ik m'n hele koppeling sloop als ik gas ga geven terwijl ik op de rem trap. Nah, hij is snel genoeg in sport mode en versnellingsbak in S.quote:Op zaterdag 4 juli 2020 19:44 schreef Pap89 het volgende:
Pas voor het eerst de launchcontrol geprobeerd met de 328i, maar dat gaat nog verrassend vlot 👌
Nieuwe plaat zozo , waarom heb je dat gedaan? En wat heeft het je in totaal allemaal gekost?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja your choice, zoals je ziet zijn de meningen verdeeld. Rival z'n leven is ook weinig waard, die van mij ook niet echt. Ik reed met misvormde banden met scheuren rond als het moest. Nu niet meer... vooral met veel regen zijn goede banden van levensbelang. Maar in de zomer en als je het zelf weet van de auto, kun je wel met wat minder doen
Anyway, ik heb eindelijk maar nieuw plaatdeel op m'n cabrio linksvoor gezet en gespoten. Ziet er prima uit, alleen hij heeft de onderkant ook gespoten, terwijl bij mijn E36 de dorpel gewoon van dat mat zwarte is. Iemand een idee of er misschien een spray ofzo is die een beetje die kleur zwart kan maken? Nu staat het raar.
[ afbeelding ]
Ik heb zo smerig veel geld en ik had geen zin om m'n auto te wassen dus dan vervang je gewoon maar wat plaatwerkquote:Op maandag 6 juli 2020 09:07 schreef LethalNinja het volgende:
Nieuwe plaat zozo , waarom heb je dat gedaan? En wat heeft het je in totaal allemaal gekost?
Ik heb wel eens navraag gedaan bij de BMW specialist over 't vervangen en overspuiten van de platen links en rechts (roest) zou ik toch zo'n 1500 euro kwijt zijn
Indrukwekkend hoe je met zo weinig geld dan toch tot dit soort oplossingen komt.quote:Op maandag 6 juli 2020 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik heb zo smerig veel geld en ik had geen zin om m'n auto te wassen dus dan vervang je gewoon maar wat plaatwerk
Nee, vorige eigenaar is daar ooit gecrashed en heeft het volgens mij geschilderd ipv van gespoten dus na een winter of 2 brokkelde al het lak eraf en begon het plaatwerk helemaal te deuken enzo.
[ afbeelding ]
Het interesseerde me al die jaar te weinig, maar nu toch maar vervangen. Monteren was nog wel even een probleempje want het heeft daar intern wel een klap gehad dus alles past net niet. Uiteindelijk hebben we het goed gekregen alleen het knipperlicht moet wel met kit vast.
Plaatdeel was ¤50 (uiteraard niet origineel, maar zag er goed uit), spuiten en monteren was ¤250. Nu even een nieuwe foto maken op dezelfde plek... als het weer mee werkt.
Plaatdeel was gewoon nieuw en online te bestellen. Spuiten is volgens mij vrij standaard tarief voor een plaatdeel bij een kleine spuiter / beunhaas. Kan nog wel goedkoper als je iemand kent denk ik, of meerdere plaatdelen tegelijk doet.quote:Op maandag 6 juli 2020 09:29 schreef LethalNinja het volgende:
Indrukwekkend hoe je met zo weinig geld dan toch tot dit soort oplossingen komt.
Wat kansloos van de vorige eigenaar, ik heb al 't één en ander gehoord/ gelezen maar kom op
Een knappe E30 cabrio is nog lastiger te vinden... en duurquote:Op maandag 6 juli 2020 10:45 schreef Pap89 het volgende:
Als ik ooit verhuisd ben en wat meer plek heb op onze toekomstige oprit, komt er ook wel een bmw cabrio. Een e30 of gewoon een 1/2 serie nog geen idee
Klopt, al snel richting 20k en zelfs duurder.quote:Op maandag 6 juli 2020 10:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Een knappe E30 cabrio is nog lastiger te vinden... en duur
Z1 staat nog op mijn lijstje, tijdloze autoquote:Op maandag 6 juli 2020 10:45 schreef Pap89 het volgende:
Als ik ooit verhuisd ben en wat meer plek heb op onze toekomstige oprit, komt er ook wel een bmw cabrio. Een e30 of gewoon een 1/2 serie nog geen idee
Dat is inderdaad een nette prijs en dan is het ook acceptabel als je wat dingen moet opknappen. Die homo cabrio's hoeven van mij ook niet dan pak ik de fiets wel ;-)..quote:Op maandag 6 juli 2020 09:38 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Plaatdeel was gewoon nieuw en online te bestellen. Spuiten is volgens mij vrij standaard tarief voor een plaatdeel bij een kleine spuiter / beunhaas. Kan nog wel goedkoper als je iemand kent denk ik, of meerdere plaatdelen tegelijk doet.
Ach ja, ik had die auto voor ¤2000 gekocht, vond het een vrij nette prijs eigenlijk want voor de rest werkte alles. Als je nu op gaspedaal kijkt vind je ze bijna niet meer, alleen nog een paar nette E36's voor ¤5000+. Moet de dorpels een beetje tectyleren maar voor de rest valt het qua roest wel mee. Op de angel eyes na is ie ook best origineel. Heb nu ook een windscherm gekocht, dat scheelt echt een hoop.
En blijf het een mooie cabrio vindenZou niet dood gevonden willen worden in al die homo cabrio's die je tegenwoordig rond ziet rijden, lijken wel allemaal voor vrouwen gemaakt. Als ik zoiets reed zou ik het willen blinderen ipv open maken.
[ afbeelding ]
You know itquote:Op vrijdag 3 juli 2020 14:58 schreef YoshiBignose het volgende:
Rival z'n leven is ook weinig waard, die van mij ook niet echt.
Ik heb zelf nooit een probleem ermee gehad. Ik weet dat er een prop in mijn band zat toen ik door Europa ging. (ben zelfs een dag op circuit Catalunya wezen rijden)quote:Op zaterdag 4 juli 2020 10:12 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik heb ook jaren gereden met gepropte banden, als ie er goed inzit is het toch geen probleem?
Deze moet je nooit meer wegdoen! En laat je dorpel spuiten of spuit em zelf. Maakt hem een stuk mooier. Niet van je voorscherm de onderkant zwart maken lullo.quote:Op maandag 6 juli 2020 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik heb zo smerig veel geld en ik had geen zin om m'n auto te wassen dus dan vervang je gewoon maar wat plaatwerk
Nee, vorige eigenaar is daar ooit gecrashed en heeft het volgens mij geschilderd ipv van gespoten dus na een winter of 2 brokkelde al het lak eraf en begon het plaatwerk helemaal te deuken enzo.
[ afbeelding ]
Het interesseerde me al die jaar te weinig, maar nu toch maar vervangen. Monteren was nog wel even een probleempje want het heeft daar intern wel een klap gehad dus alles past net niet. Uiteindelijk hebben we het goed gekregen alleen het knipperlicht moet wel met kit vast.
Plaatdeel was ¤50 (uiteraard niet origineel, maar zag er goed uit), spuiten en monteren was ¤250. Nu even een nieuwe foto maken op dezelfde plek... als het weer mee werkt.
Helaas was dat een leugen. Schijnt inderdaad dat onder dat zwarte van je dorpel gewoon lak zit, maar goed spuiten is sneller dan dat eraf krijgen. Nu je het zegt had ik eigenlijk wel rondom meteen kunnen spuiten... niet eens aan gedacht. Ach ja kan altijd nog, eerst de belangrijke dingen en technisch maar wat beter in orde maken en dan kijken of dat ding nog de moeite waard is om in te investeren. Hij lekt nog steeds olie op meerdere plekken.quote:Op maandag 6 juli 2020 15:04 schreef rival het volgende:
Bumpers meteen meespuiten omdat je toch smerig veel geld hebt.
Dat heet gewoon "markeren van het territorium". Doet m'n A112 Abarth ookquote:Op maandag 6 juli 2020 17:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Helaas was dat een leugen. Schijnt inderdaad dat onder dat zwarte van je dorpel gewoon lak zit, maar goed spuiten is sneller dan dat eraf krijgen. Nu je het zegt had ik eigenlijk wel rondom meteen kunnen spuiten... niet eens aan gedacht. Ach ja kan altijd nog, eerst de belangrijke dingen en technisch maar wat beter in orde maken en dan kijken of dat ding nog de moeite waard is om in te investeren. Hij lekt nog steeds olie op meerdere plekken.
Ja hoe vaak/veel je bij moet vullenquote:Op dinsdag 7 juli 2020 07:42 schreef NoComment het volgende:
[..]
Al is er natuurlijk wel een verschil tussen markeren en keihard lekken
Ik dacht altijd dat BMW motorblokken de olie een beetje verdeelden over het chassis om roest tegen te gaan!quote:Op maandag 6 juli 2020 17:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Helaas was dat een leugen. Schijnt inderdaad dat onder dat zwarte van je dorpel gewoon lak zit, maar goed spuiten is sneller dan dat eraf krijgen. Nu je het zegt had ik eigenlijk wel rondom meteen kunnen spuiten... niet eens aan gedacht. Ach ja kan altijd nog, eerst de belangrijke dingen en technisch maar wat beter in orde maken en dan kijken of dat ding nog de moeite waard is om in te investeren. Hij lekt nog steeds olie op meerdere plekken.
Ik vond het meevallen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:36 schreef spectrumanalyser het volgende:
oliefilterhuispakking staat op het lijstje, schijnt een aardige klus te zijn.
krijg nou wat, je hebt gelijk. de O-ring 11421709513, goed dat je het zegt. thanks.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:47 schreef rival het volgende:
[..]
Ik vond het meevallen.
Er zit daar binnenin een O ring. Dat is degene die waarschijnlijk lekt. (Bij bmw wisten ze direct wat er aan de hand was toen ik het woord oliefilterhuis noemde)
Je moet de dynamo en het oliefilterhuis ervoor loshalen als ik het goed herinner.
YW!quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
krijg nou wat, je hebt gelijk. de O-ring 11421709513, goed dat je het zegt. thanks.
het schoonmaken van het oppervalk zie ik wat tegenop. met scotch brite of iets zachters materiaal.
Remmenreiniger en een doekje, als er niks vast gerot zit is dat prima. Hoe meer materiaal je weghaalt/ beschadigt hoe slechter het wordt.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 12:13 schreef rival het volgende:
[..]
YW!
De oude pakking bleef bij mij hangen dat was wel ff kloten maar ook weer geen ramp.
Schoonmaken doe ik meestal met remmenreiniger
Doet ie het al weer normaal?quote:Op zaterdag 11 juli 2020 16:05 schreef xaban06 het volgende:
... Echter, schakelt ie niet meer zo soepel als voorheen
Nee, heb er ook niks meer aan gedaan.quote:
Thanks voor de tip, maar wat vind je er tricky aan? Dat er teveel olie in komt?quote:Op vrijdag 17 juli 2020 12:24 schreef Hyperdude het volgende:
Even oppassen wat je doet. Klinkt een beetje "tricky".
Dat er iets kapot gaat?quote:Op zaterdag 18 juli 2020 08:46 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks voor de tip, maar wat vind je er tricky aan? Dat er teveel olie in komt?
Auto schakelt weer zoals het hoort, gelukkig. Was dus inderdaad te weinig olie.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 10:45 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat er iets kapot gaat?
"Niet zo soepel schakelen" lijkt mij niet zo'n goed teken.
quote:Op zaterdag 18 juli 2020 18:39 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Auto schakelt weer zoals het hoort, gelukkig. Was dus inderdaad te weinig olie.
Weet je ook welke software dat is? Of heb je mogelijk nog een link?quote:Op maandag 20 juli 2020 22:54 schreef boegschroef het volgende:
Carly is veel te duur, voor de e92 en nieuwere modellen heb je gewoon een andere kabel en software nodig. Volgensmij kocht ik de mijne via ebay voor nog geen 15 euro. Werkt prima voor alles, uitlezen coderen, navigatie updates enz.
Mijn E92 is van 2007 met een LCI look :-)quote:Op dinsdag 21 juli 2020 11:20 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb die software hier allemaal op een laptop staan maar die database (ediabas) alleen al is iets van 17GB groot.
Volgensmij voor de e92 gebruikte ik INPA (er zijn verschillende versies in omloop) en NCS. Maar de e92 heeft 2 verschillende protocolen, voor maart 2008 en na maart 2008. Na 2008 werk INPA niet voor alles meer, dan kan je beter DIS gebruiken, maar ook de kabel is dan anders.
De keren dat ik een bak vulde met olie moest ik vullen tot het eruit kwam.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 08:46 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks voor de tip, maar wat vind je er tricky aan? Dat er teveel olie in komt?
Oh tis al opgelostquote:Op zaterdag 18 juli 2020 18:39 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Auto schakelt weer zoals het hoort, gelukkig. Was dus inderdaad te weinig olie.
Tijd dan om de auto in de ruilen?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:15 schreef pvdplanet het volgende:
Grootlicht in 1 van de Z4 koplampen doet het niet (dual xenon)
Dacht dat die zooi een autoleven mee ging?
Ediabas is de database, INPA is de software die met de auto werkt. Je hebt beide nodig om het werkend te krijgen. Vaak kan je op ebay of aliexpress de software 'kopen' voor een paar euro. Dan krijg je een linkje naar de software en kan je het downloaden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 11:52 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Mijn E92 is van 2007 met een LCI look :-)
INPA kan ik dus nergens vinden. Straks eens opnieuw zoeken.
Is INPA hetzelfde als ediabas?
Bij mijn bak moet het als volgt:quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:07 schreef rival het volgende:
[..]
De keren dat ik een bak vulde met olie moest ik vullen tot het eruit kwam.
[..]
Oh tis al opgelost
Via Ali geregeld, thanksquote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:31 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ediabas is de database, INPA is de software die met de auto werkt. Je hebt beide nodig om het werkend te krijgen. Vaak kan je op ebay of aliexpress de software 'kopen' voor een paar euro. Dan krijg je een linkje naar de software en kan je het downloaden.
Subframe rubbers kunnen het ook zijnquote:Op vrijdag 24 juli 2020 08:51 schreef rival het volgende:
Mijn auto bonkt bij het wegrijden. Gaat om een E46 sedan.
Het lijkt het rubber van mijn diff te zijn. Die wilde ik zojuist gaan bestellen maar ik kan die niet vinden met realoem.
Gaat om het "achterste rubber" als het ware.
Kan iemand helpen?
https://www.realoem.com/b(...)1999-E46-BMW-316i_19
E89 is daar inderdaad nooit mee geleverd. Dat is geen wagen om mee in de file te staanquote:Op zondag 26 juli 2020 09:33 schreef delano.888 het volgende:
Kan het kloppen dat de Z4 nooit met adaptive cruise is geleverd?
Zie hier bijvoorbeeld 1 met vrijwel alle opties, zelfs verwarmd stuur wat volgens mij vrij zeldzaam is, maar geen adaptive cruise.
https://www.autoscout24.n(...)x=5&cldtsrc=listPage
En de 3 serie van dezelfde jaren heeft de optie wel, vreemd dan toch?
Tja, als je hem als daily driver hebt zou het wel fijn zijn. Jammer.quote:Op zondag 26 juli 2020 12:30 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
E89 is daar inderdaad nooit mee geleverd. Dat is geen wagen om mee in de file te staan
Bij de i3 stopt hij inderdaad naar 0 en dan moet je als je weer wil rijden even licht het pedaal intrappen. Geen idee of die ACC hetzelfde is als de andere BMW's.quote:Op zondag 26 juli 2020 16:56 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tja, als je hem als daily driver hebt zou het wel fijn zijn. Jammer.
Overigens (de oude) active cruise kan toch niet accelereren vanaf 0? Alleen stoppen toch? (Dus heb je niks aan bij file?)
ah dankje! Die link even opslaan! Ik denk dat ik nummer 9 nodig heb.quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:36 schreef pvdplanet het volgende:
Real OEM is shit (vooral op de telefoon), dit is effe beter:
http://bmwfans.info/parts(...)e/rear_axle_carrier/
Weet niet of dit het juiste model 316i is. Overigens beter van Meyle of Lemforder bestellen via de Duitse onderdelensites of Amazon.de
quote:Op vrijdag 24 juli 2020 18:50 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Subframe rubbers kunnen het ook zijn
Dat achterste rubber is sowieso niet goed meer dus daar begin ik maar mee. Als ie dan op de brug staat check ik meteen de door jullie genoemde dingen!quote:Op zaterdag 25 juli 2020 01:06 schreef daNpy het volgende:
Of de koppeling-klep (cdv clutch diverter valve). Bekend probleem
P -> D -> P -> D ga ik straks eens proberen.quote:Op maandag 27 juli 2020 20:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
maar niet van P naar D, dan hoor je het niet?
zijn je motorsteunen nog goed.
test vooral wat er gebeurt als je van rijrichting veranderd. dus van vooruit naar achteruit naar vooruit.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 14:12 schreef xaban06 het volgende:
[..]
P -> D -> P -> D ga ik straks eens proberen.
Motorsteunen, geen idee.
Zelf nog niet buiten de auto gestaan, maar als je buiten de auto staat, zeggen ze dat het geluid van achteren komt. Als je binnen dit lijkt het van voren te komen.
P -> D -> P -> D, geen geluid.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
test vooral wat er gebeurt als je van rijrichting veranderd. dus van vooruit naar achteruit naar vooruit.
ik kreeg de indruk dat je dan het geluid pas te horen krijgt.
dan denk ik aan versleten motorsteun of draagarmrubber
ik bedoelde inderdaad een paar meter rijden na wisselen rijrichting. dan belast je namelijk telkens de ophanging en motorsteun anders. zodra je in dezelfde richting blijft rijden is de belasting gelijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 15:55 schreef xaban06 het volgende:
[..]
P -> D -> P -> D, geen geluid.
Geluid komt pas bij het rijden, niet bij het schakelen. En alleen als ik wissel van vooruit/achteruit.
Dus, stoppen, rijden, stoppen, rijden, hoor je het niet.
Wil ik het geluid horen, moet ik dus echt van D naar R schakelen en dan rijden (of andersom, R naar D).
Mja, echt gebonk is het dus niet. Het is een licht geluid. Alsof iets los hangt en door het rijden komt het in beweging en 'botst' het ergens het aan.quote:Op dinsdag 28 juli 2020 16:22 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
ik bedoelde inderdaad een paar meter rijden na wisselen rijrichting. dan belast je namelijk telkens de ophanging en motorsteun anders. zodra je in dezelfde richting blijft rijden is de belasting gelijk.
versleten rubber in de ophanging of versleten motorsteun is mogelijk.
het geluid hoef ik niet te horen. uit mijn ervaring is het een bonkend geluid, andere omschrijven het geluid weer anders. soms merk je ook wat afwijkend gedrag bij hard afremmen.
het helpt om te (laten) kijken naar de rubbers in de ophangdelen en motorsteunen.
Iets in de ophanging lijkt mij ook wat waarschijnlijker dan bij de motor. Een motor zet zich sowieso af bij gas geven en "slaat terug" bij gas los dus dan zou je dat ook moeten merken. Of bij de versnellingsbak natuurlijk daar die mechanisch ook wisselt.quote:
Nee, maar volgens mij kan je dat wel programmeren als je je daar in wil verdiepen. De i3 doet het ook niet automatisch..... het is toch een stadsautootje hé. Als je een keer bij een hele krappe plek inparkeert dan zit je er niet op te wachten dat je bij starten automatisch je spiegels beschadigtquote:Op vrijdag 31 juli 2020 00:01 schreef delano.888 het volgende:
Als je een e93 loopt met inklapbare buitenspiegels, kan je die dan ook altijd laten inklappen bij op slot zetten? Of alleen handmatig met het knopje?
Mijn voornamelijkste reden is dat ik een auto heb gereden die het had, en dat ik het erg fijn vond dat ik op afstand kon zien (aan de spiegels dus) of de auto op slot zat. Nooit meer twijfelen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 07:03 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee, maar volgens mij kan je dat wel programmeren als je je daar in wil verdiepen. De i3 doet het ook niet automatisch..... het is toch een stadsautootje hé. Als je een keer bij een hele krappe plek inparkeert dan zit je er niet op te wachten dat je bij starten automatisch je spiegels beschadigtMaar goed heb het altijd een beetje nutteloos gevonden. Als je ziet hoe de spiegels inklappen dan scheelt het je misschien 2 cm...
Ze hebben het wel beveiligd onder het rijden. Bij m'n Kia kon je de spiegels gewoon inklappen op de snelweg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |