Lachen ben benieuwd wat een beurtje daarvoor kost bij de dealer, als ze hem überhaupt willen doen.quote:Op maandag 15 juni 2020 06:27 schreef pvdplanet het volgende:
BMW zonder nieren te koop
https://www.marktplaats.n(...)1-bouwjaar-1932.html
Instelbaar als in vanuit de auto met een druk op de knop harder/zachter te zetten? Dacht dat dat alleen op de M3 zat..quote:Op zondag 14 juni 2020 18:08 schreef boegschroef het volgende:
Mijn e92 had ook een instelbaar onderstel als onderdeel van het totale M pakket. Maar dat was wel een keuze.
Hou er rekening mee dat de e93 alweer 13 jaar oud is. Als er nog geen nieuwe schokbrekers onderzitten weet ik niet wat er nog over is van de orginele 'comfort'
Automaan (zeer) slechte ervaring mee.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 22:05 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
A Kerkhof in Rotterdam en Automaan in Pijnacker, beiden schijnen wel goede te zijn. Zelf altijd naar Automaan geweest, beetje gemengde ervaring.
Nee, helaas.quote:Op zaterdag 6 juni 2020 17:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Al iets gevonden?
Heb zelf geen idee, want geen Zuid Hollander.
In welke opzichte? Zelf had ik na enkele maanden problemen met een onderdeel die zij hadden gemonteerd. Moest onderzoekskosten voorschieten totdat zij het probleem hebben gevonden. Bij Breeman waar ik ook veel onderhoud liet doen zijn ze wat makkelijker daarin, maar betaalde dan ook bijna het dubbele.quote:Op maandag 15 juni 2020 19:54 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Automaan (zeer) slechte ervaring mee.
[..]
Nee, helaas.
Mijn ervaring stamt van 6-7 jaar terug, wellicht langer. Had wat problemen met een E46 destijds, het een ander laten vervangen, voor iets boven de 1000 euro. Waren ze sommige onderdelen (bobine) vergeten goed aan te sluiten + probleem was niet opgelost.quote:Op dinsdag 16 juni 2020 12:09 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
In welke opzichte? Zelf had ik na enkele maanden problemen met een onderdeel die zij hadden gemonteerd. Moest onderzoekskosten voorschieten totdat zij het probleem hebben gevonden. Bij Breeman waar ik ook veel onderhoud liet doen zijn ze wat makkelijker daarin, maar betaalde dan ook bijna het dubbele.
quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:36 schreef boegschroef het volgende:
Leg er een bak onder, een automaat blijft nog uren nadruppelen nadat je de pan er onder uit hebt.
Haal eerst de vul plug los, het komt voor dat je die niet los krijgt, als de olie er dan al uit is heb je een probleem.
Verder is het niet zo moeilijk.
een hevelpomp bedoel je?quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:48 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Net mijn momentsleutel binnen. Eerst de vul plug losdraaien was ik inderdaad van plan. Ik heb trouwens geen nieuwe vul plug, ik draai de oude gewoon weer terug..
Hoop dat het niet lang blijft nadruppelen... ik zal namelijk een brug moeten huren en ga niet 3 uurtjes de brug bezet houden vanwege het druppelen
Ik moet trouwens nog een pompje kopen, om het olie erin te pompen, hoe heet zoiets?
En het is gegarandeerd knoeien, want je moet vaak van onderen vullen, dus het buisje knikken, in de fles knijpen, etc.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef boegschroef het volgende:
ik gebruik altijd van die flessen waar je een dop op kan zetten waar je in kan knijpen. Meestal is dat standaard bij versnellingsbak olie:
Dit idee: [ afbeelding ]
Dan heb je geen pompje nodig, maar dat is nu waarschijnlijk een beetje te laat
Heb jij (zelf) een momentsleutel die zo weinig aan kan dan?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:25 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb die van mijn GM automaat al gedaan, inderdaad zo'n oliepompje en checken dat de vulplug los wil.
De rest spreekt voor zich, en zorgvuldig de moment sleutel gebruiken. Het kleppenblok moet op 8Nm.
De truuk is om de versnellingsbak steun los te maken en de bak wat te laten zakken, vaak kan je er dan ineens heel goed bij. Geloof me ik heb zeker 30 bakken op deze manier gevuld, gaat prima zonder knoeien. Het enige nadeel is dat je hierdoor tegen de tijd dat hij bijna vol zit af en toe de bak recht moet hangen om hem niet te vol te doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:43 schreef daNpy het volgende:
[..]
En het is gegarandeerd knoeien, want je moet vaak van onderen vullen, dus het buisje knikken, in de fles knijpen, etc.
Bij m'n DAF lukt dat dus niet en is een pompje veel makkelijkerquote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:01 schreef boegschroef het volgende:
[..]
De truuk is om de versnellingsbak steun los te maken en de bak wat te laten zakken, vaak kan je er dan ineens heel goed bij. Geloof me ik heb zeker 30 bakken op deze manier gevuld, gaat prima zonder knoeien. Het enige nadeel is dat je hierdoor tegen de tijd dat hij bijna vol zit af en toe de bak recht moet hangen om hem niet te vol te doen.
Ieder z'n ding
Klopt! Eentje met het bereik 5-25Nm heb ikquote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb jij (zelf) een momentsleutel die zo weinig aan kan dan?
Cool. Check je die ook regelmatig, of laat je hem checken?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:15 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Klopt! Eentje met het bereik 5-25Nm heb ik
Ik heb die GM tranmissie uhh.. 2 jaar geleden gedaan? Ik gebruikte toen een Smoos momentsleutel van Datona. Bij de afgelopen distributieketting wissel begin dit jaar kapte de 3/8 versie ermee. Die klikte niet meer af bij 55Nm. Dus.. draad kapot gedraaid '' want die moment sleutel moet gewoon gaan klikken''... Mijn gevoel zei stop, mn verstand zei doorgaan.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Cool. Check je die ook regelmatig, of laat je hem checken?
Bij die lage momentjes is het risico groter als er wat fout gaat (ervaring)
Ja, dat feest ken ik dus van een brandstof pomp vastzetten. Kan prima met de hand, maar ik wilde het een keer netjes doenquote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:21 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Ik heb die GM tranmissie uhh.. 2 jaar geleden gedaan? Ik gebruikte toen een Smoos momentsleutel van Datona. Bij de afgelopen distributieketting wissel begin dit jaar kapte de 3/8 versie ermee. Die klikte niet meer af bij 55Nm. Dus.. draad kapot gedraaid '' want die moment sleutel moet gewoon gaan klikken''... Mijn gevoel zei stop, mn verstand zei doorgaan.
Helaas...
Hoe dat precies gaat niet, maar bij de bedrijven waar ik werkte lieten we dit wel jaarlijks doen omdat we er mee meten. Hoe dit prive zit weet ik niet precies voor dit soort gereedschap.quote:Dus sinds een maandje heb ik nu een Gedore sleutel, 2-25 dus en eentje van 10-50 Nm.
Door de leeftijd dus nog niet laten checken (fabrieks calibratie zit er immers bij ).. Heb jij een idee hoe dat in zijn werk gaat?
Heb dat nog niet eerder laten doen en het is wel zeer verstandig dat te doen, want inderdaad de toleranties bij dat fijn mechanische spul zijn nou eenmaal klein.
inderdaadquote:
Zal eens een keer kijkenquote:
Haha, ja, daar is het te laat voor.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:41 schreef boegschroef het volgende:
ik gebruik altijd van die flessen waar je een dop op kan zetten waar je in kan knijpen. Meestal is dat standaard bij versnellingsbak olie:
Dit idee: [ afbeelding ]
Dan heb je geen pompje nodig, maar dat is nu waarschijnlijk een beetje te laat
Gaaf! Ik heb ook een ZF 6HP21 (of een 6HP19, geen idee).quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:25 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb die van mijn GM automaat al gedaan, inderdaad zo'n oliepompje en checken dat de vulplug los wil.
De rest spreekt voor zich, en zorgvuldig de moment sleutel gebruiken. Het kleppenblok moet op 8Nm.
Ik ga mijn ZF 6HP tranmissie binnenkort ook afronden. Diezelfde set heb ik ook net binnen. Ik ga van de General Motors GA6L45R transmissie over naar ZF 6HP21. Daarop wil ik over een klein tijdje een stage 3 xHP flash schrijven.
Ben dan zeer waarschijnlijk de eerste met een elektronische pook (zo'n DCT versie) icm ZF automaat en een N52 motorblok in de 1 serie
De huidige GM automaat was nieuw goed, maar na 2 ton slijtage wel flink minder geworden. Helaas is er niet bij 1 ton een flush uitgevoerd. Heb zelfs een keer gehad met volgas uitaccelereren uit de bocht dat het motortoerental steeg zonder dat ik wheelspin had. Dat was schrikbarend.
Het 128i project waarin ik al enige tijd participeer is stage 1 gereed. Dat wil zeggen dat de mechanische afdeling geheel in orde is. Stage 2 is het interieur naar luxe upgraden. (climate control, stuur en stoelverwarming, NBT-EVO navigatie, Top-hifi audio enzovoort)
Een N20 (benzine 2.0 Turbo) in een 1 E81 serie is echt goede fun! Qua power vergelijkbaar aan mijn 130i, maar het turbokoppel is echt super.. en de 8 traps automaat ook!
Filmpje van acceleratie:
De 6HP19 is vrijwel gelijk aan de 21. Als ik het goed begrepen heb ik de 19 generatie 1 en bij generatie 2 is de benaming 6HP19TU. Die weer gelijkstaat aan de benaming 6HP21.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 16:25 schreef xaban06 het volgende:
Gaaf! Ik heb ook een ZF 6HP21 (of een 6HP19, geen idee).
Wat is stage 3 xHP flash
Wat is het verschil tussen een flush en een oliewissel? Kan ik een flush zelf ook uitvoeren?
Trouwens speciaal hiervoor een momentsleutel gekocht, een 3/8" 5-25 Nm.
Nog tips wat ik gelijk mee kan pakken nu de boel toch open is? (Bijna) alle zichtbare rubberen delen ga ik sowieso vervangen.
Onderdeel 1 en 2 van https://www.realoem.com/b(...)-325i&diagId=24_1047
Onderdeel 5, 6 en 7 van https://www.realoem.com/b(...)-325i&diagId=24_1042
1 2 3 | The Stage 3 file kind of changes everything from the standard calibration. Shiftpoints, shiftpressures and timings are adapted in all modes, to improve shift-speeds significantly. S and M modes shift aggressively with throttle blips and super-fast upshifts. S revs out all the way to 7000 and M let's you hit the rev-limiter like in manual car. If you love having fun with your car, this is the Stage for you. |
Best nog wel wat in prijs gezakt... zat onder de rest van de M135i's met deze km-stand. En verkoop via een bedrijf niet privé dus dan verwacht je ook wel dat je iets meer kan vragen. Maar goed was ook niet echt een mooie periode voor aanschaf van zo'n auto. En blijkbaar vinden mensen 3 deurs toch vaak een probleemquote:
Welcome back! Blijft een dikke bak 😎quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[ afbeelding ]
Hij is weer terug hoor Niemand wilde hem kopen.. dwazen, toen m'n Tesla maar weggedaan daar was nog veel interesse voor vanwege lage bijtelling. Ach ja, benzine kost nu toch niet zoveel... heb het rijgedrag wel gemist, is wel wat anders dan een Berlingo, E36 318i of een Golf 5 op LPG
Een 130i is ook geen straf toch?quote:Op zondag 21 juni 2020 15:53 schreef -Richard- het volgende:
Inderdaad een dikke wagen. Zou er zelf graag een hebben. Maar ik zit nog met de 130i in m'n mik. Daar wil ik graag nog wat kilometers bij op drukken nu 't ding zo fijn rijd. Zou ook zonde zijn van 'm'n moeite.
Maar ook als je wat grotere dingen versjouwt (bank plat). Maar ik ben sowieso van de stations Vind het wel mooi dat de 3-deurs geen stijlen om de voorramen heeft.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind 3 deurs er echt veel mooier uitzien (zoals bij iedere auto). Natuurlijk is 5 deurs wel praktischer maar alleen als je jonge kinderen hebt dan, want beenruimte heb je achterin sowieso niet.
Maar mijn bank kan ook plat... uiteindelijk is de auto toch even lang? Het is iets vervelender erin te krijgen omdat je niet van de zijkant kan helpen maar daar merk ik niet echt nadelen van. Belangrijkste is de hatchback achterkant en geen sedan, dat is wel onpraktisch. Maar goed ik heb dan ook een Berlingo voor dat soort ongein.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar ook als je wat grotere dingen versjouwt (bank plat). Maar ik ben sowieso van de stations Vind het wel mooi dat de 3-deurs geen stijlen om de voorramen heeft.
Precies dat bedoel ik inderdaad. Maar niet enorm verschil nee. Mij zou het vooral voor de looks zijn. Wisselt per model of ik 3 of 5-deurs prefereer.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar mijn bank kan ook plat... uiteindelijk is de auto toch even lang? Het is iets vervelender erin te krijgen omdat je niet van de zijkant kan helpen maar daar merk ik niet echt nadelen van. Belangrijkste is de hatchback achterkant en geen sedan, dat is wel onpraktisch. Maar goed ik heb dan ook een Berlingo voor dat soort ongein.
Was bij m'n E36 wel het geval, stroomde er letterlijk uit. Onderdeel van ¤35 piek uiteindelijk. Een vriend met een C3 daarentegen liep het ook heel snel eruit en temperatuur naar rood maar dat lijkt toch de koppakking te zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:46 schreef Tarado het volgende:
helaas een koelwaterpeil waarschuwing (E38), wel bijgevuld maar helaas was het binnen een kwartier alweer raak, als het er zo hard uitloopt moet het toch wel een slang of een aansluiting zijn of is dat te gemakkelijk gedacht?
Vaak wel, niet altijd.quote:Op donderdag 25 juni 2020 11:09 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vind 3 deurs er echt veel mooier uitzien (bij iedere auto). Natuurlijk is 5 deurs wel praktischer maar alleen als je jonge kinderen hebt dan, want beenruimte heb je achterin sowieso niet.
En een S-klasse coupe danquote:Op donderdag 25 juni 2020 12:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Vaak wel, niet altijd.
Seat Leon bv vind ik er een beetje karig uitzien in 3-deurs, daklijn van 5-deurs vind ik mooier.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja dikke bak, een coupé hoort ook gewoon 2/3-deurs te zijn (zie o.a. 4 en 6 serie).quote:Op donderdag 25 juni 2020 13:17 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En een S-klasse coupe dan
[ afbeelding ]
Naja de S-klasse is er natuurlijk wel in 5 deurs maar heb geen idee meer hoe dat tegenwoordig werkt want ze hebben zoveel soorten types. Het lijkt niet op een echte S-klasse eigenlijk, eerder een verlengde E-klasse coupe ofzo.quote:Op donderdag 25 juni 2020 13:22 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja dikke bak, een coupé hoort ook gewoon 2/3-deurs te zijn (zie o.a. 4 en 6 serie).
Maar deze is er toch ook niet als 5-deurs? In 90% van de gevallen vind ik 3 deurs idd mooier, maar dus niet altijd zoals bij de Leon en de 1-serie F20 maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Vind hem als 5-deurs ook niet verkeerd.
Ja echt belachelijk hoeveel verschillende types Mercedes maakt, vroeger kende ik ze nog allemaal van buiten maar nu boeit het me niet meer, teveel om bij te houdenquote:Op donderdag 25 juni 2020 14:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Naja de S-klasse is er natuurlijk wel in 5 deurs maar heb geen idee meer hoe dat tegenwoordig werkt want ze hebben zoveel soorten types. Het lijkt niet op een echte S-klasse eigenlijk, eerder een verlengde E-klasse coupe ofzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |