Op het moment dat ik een fietser voor mij zie voorsorteren moet ik 'm wel even de ruimte geven om af te kunnen slaan. Dus erachter blijven.quote:Op maandag 6 april 2020 15:30 schreef HSG-BOMBER het volgende:
De auto bestuurder omdat hij beter had moeten kijken. Jij omdat je er niet vanuit moet gaan dat je voorrang krijgt op je fietsje.
Ja de hele tijd totdat ik vol in de ankers moestquote:Op maandag 6 april 2020 15:34 schreef Debsterr het volgende:
Had je de hele tijd je hand nog uitgestoken? Of alleen toen je richting midden ging?
Huh dus we moeten allemaal.maar stil staan?quote:Op maandag 6 april 2020 15:30 schreef HSG-BOMBER het volgende:
De auto bestuurder omdat hij beter had moeten kijken. Jij omdat je er niet vanuit moet gaan dat je voorrang krijgt op je fietsje.
Dan zit hij sowieso fout lijkt me.quote:Op maandag 6 april 2020 15:43 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ja de hele tijd totdat ik vol in de ankers moest
We reden allebei op dezelfde weg, wou het verhaal gewoon duidelijk omschrijven.quote:Op maandag 6 april 2020 15:35 schreef Heph844 het volgende:
Ik snap het niet helemaal, reed je nou allebei op dezelfde weg? Wat heeft er dan mee te maken of dat een voorrangsweg is?
Ik denk dat hij met zijn ogen/gedachten elders was ....quote:Op maandag 6 april 2020 15:51 schreef krijtlijk het volgende:
Nog even als aanvulling, ik heb bijhoorlijk fietsangst waardoor ik altijd extra goed uitkijk en geen risico's neem als ik twijfel dus ben zeer zeker geen roekeloze fietser. Ik vermoed ook dat hij behoorlijk het tempo er in had zitten omdat hij zo snel naast mij zat.
Maar je gaat dus gewoon naar links en gaat ervan uit dat hij wel wacht?quote:Op maandag 6 april 2020 15:51 schreef krijtlijk het volgende:
Nog even als aanvulling, ik heb bijhoorlijk fietsangst waardoor ik altijd extra goed uitkijk en geen risico's neem als ik twijfel dus ben zeer zeker geen roekeloze fietser. Ik vermoed ook dat hij behoorlijk het tempo er in had zitten omdat hij zo snel naast mij zat.
Dankje, ik weet zeker dat ik ruim voldoende op tijd ben gaan voorsorteren, dus voel me nu wat minder kutquote:Op maandag 6 april 2020 15:37 schreef trein2000 het volgende:
11 lid 2 RVV. Hij moet je rechts inhalen.
Hij hoefde nergens op te wachten, hij had mij rechts kunnen inhalen want ik was ruim op tijd aan het voorsorteren en er was rechts genoeg ruimte.quote:Op maandag 6 april 2020 15:56 schreef halfway het volgende:
[..]
Maar je gaat dus gewoon naar links en gaat ervan uit dat hij wel wacht?
Misschien niet leuk om te horen, maar heb je niet zelf misschien de snelheid verkeerd ingeschat?quote:Op maandag 6 april 2020 15:51 schreef krijtlijk het volgende:
Ik vermoed ook dat hij behoorlijk het tempo er in had zitten omdat hij zo snel naast mij zat.
Ruim voldoende kan ook te vroeg zijnquote:Op maandag 6 april 2020 15:57 schreef krijtlijk het volgende:
Dankje, ik weet zeker dat ik ruim voldoende op tijd ben gaan voorsorteren, dus voel me nu wat minder kut
Dan zat je formeel/juridisch in ieder geval helemaal goed. Bestuurders die links af willen slaan en willen voorsorteren, doen dat door richting te geven (in jouw geval met de hand) en zo links mogelijk te gaan rijden. Achteropkomend verkeer moet je dan rechts inhalen.quote:Op maandag 6 april 2020 15:58 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Hij hoefde nergens op te wachten, hij had mij rechts kunnen inhalen want ik was ruim op tijd aan het voorsorteren en er was rechts genoeg ruimte.
Ik sorteer ook niet zo snel voor omdat ik zo angstig ben op de fiets, maar ik weet zeker dat als hij beter had opgelet, misschien niet te hard had gereden of de regels had gekend dat er geen probleem was geweest. Ik heb zelf ook een rijbewijs en rijervaring dus ik ben geen domme fietser die geen benul heeft.quote:Op maandag 6 april 2020 16:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dan zat je formeel/juridisch in ieder geval helemaal goed. Bestuurders die links af willen slaan en willen voorsorteren, doen dat door richting te geven (in jouw geval met de hand) en zo links mogelijk te gaan rijden. Achteropkomend verkeer moet je dan rechts inhalen.
Dat gezegd hebbende: zelf sorteer ik eigenlijk nooit voor op de fiets, omdat ik het gewoon kut vind om midden op de weg te rijden. Ik kijk over mijn schouder als ik af wil slaan, en dan sla ik af of ik wacht even op een auto die er langs moet.
Inhalen is een bijzondere verrichting, daarbij moet je voorrang verlenen aan al het kruisend wegverkeer.quote:Op maandag 6 april 2020 16:24 schreef Fer het volgende:
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang, dat dan weer wel. Dus als hij al ter hoogte van jou was, voordat je linksaf kon, had je moeten wachten.
Nee. Hij hoort daar helemaal niet links te zitten. Als die auto vol in de ankers moest omdat TS ineens naar links ging had je een punt. Maar dan op basis van een andere regel.quote:Op maandag 6 april 2020 16:24 schreef Fer het volgende:
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang, dat dan weer wel. Dus als hij al ter hoogte van jou was, voordat je linksaf kon, had je moeten wachten.
Ik denk eerder dat TS de snelheid te laag heeft ingeschat en de bestuurder moest uitwijken toen TS naar links kwam.quote:Op maandag 6 april 2020 16:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Inhalen is een bijzondere verrichting, daarbij moet je voorrang verlenen aan al het kruisend wegverkeer.
Automobilist had sowieso rechts in moeten halen als TS links (dus aan de wegas) voorgesorteerd stond.
En ook dan is de bestuurder fout, als hij TS naar links ziet komen dan moet hij snelheid minderen, niet uitwijken. En al helemaal niet op de niet voor hem bestemde weghelft.quote:Op maandag 6 april 2020 16:31 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat TS de snelheid te laag heeft ingeschat en de bestuurder moest uitwijken toen TS naar links kwam.
Inhalen een bijzondere verrichting? Waar uit blijkt dat?quote:Op maandag 6 april 2020 16:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Inhalen is een bijzondere verrichting, daarbij moet je voorrang verlenen aan al het kruisend wegverkeer.
Automobilist had sowieso rechts in moeten halen als TS links (dus aan de wegas) voorgesorteerd stond.
Jij weet niet hoe ver die bestuurder achter was cq hoe hard hij reed. Remmen is niet altijd een optie.quote:Op maandag 6 april 2020 16:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En ook dan is de bestuurder fout, als hij TS naar links ziet komen dan moet hij snelheid minderen, niet uitwijken. En al helemaal niet op de niet voor hem bestemde weghelft.
Ik heb eerder de indruk dat die bestuurder TS even bewust links inhaalde om te irriteren.
Het veranderen van rijstrook is al een bijzondere verrichting.quote:Op maandag 6 april 2020 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Inhalen een bijzondere verrichting? Waar uit blijkt dat?
In dat geval rijd je als automobilist al te hard. Je moet altijd je snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie.quote:Op maandag 6 april 2020 16:34 schreef trein2000 het volgende:
Jij weet niet hoe ver die bestuurder achter was cq hoe hard hij reed. Remmen is niet altijd een optie.
Hij verminderde toch ook snelheid? Ging vol in de akkersquote:Op maandag 6 april 2020 16:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
En ook dan is de bestuurder fout, als hij TS naar links ziet komen dan moet hij snelheid minderen, niet uitwijken. En al helemaal niet op de niet voor hem bestemde weghelft.
Ik heb eerder de indruk dat die bestuurder TS even bewust links inhaalde om te irriteren.
Om de gemiddelde fietser in te halen hoef ik echt niet van rijstrook te wisselen hoor. Bovendien hebben veel wegen niet eens rijstroken.quote:Op maandag 6 april 2020 16:34 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het veranderen van rijstrook is al een bijzondere verrichting.
[..]
Fietsers die plotsklaps van de fietsstrook af komen kun je geen rekening mee houden. Anders moet je overal 30 gaan rijden.quote:In dat geval rijd je als automobilist al te hard. Je moet altijd je snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie.
TS steekt de hand uit, kijkt over de schouder en komt dan naar links om voor te sorteren. Als je dat als automobilist niet ziet, dan moet je je serieus af gaan vragen of je wel een rijbewijs verdient.quote:Op maandag 6 april 2020 16:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Om de gemiddelde fietser in te halen hoef ik echt niet van rijstrook te wisselen hoor. Bovendien hebben veel wegen niet eens rijstroken.
[..]
Fietsers die plotsklaps van de fietsstrook af komen kun je geen rekening mee houden. Anders moet je overal 30 gaan rijden.
Als ik fiets voer ik die handelingen uit in 2 seconde ofzo. Als je dan ineens naar links vliegt heb je als automobilist net de kans om te gaan remmen. Maar dan sta je nog lang niet stil.quote:Op maandag 6 april 2020 16:40 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
TS steekt de hand uit, kijkt over de schouder en komt dan naar links om voor te sorteren. Als je dat als automobilist niet ziet, dan moet je je serieus af gaan vragen of je wel een rijbewijs verdient.
Spookrijden of een uitwijkmanouvre?quote:En als je als automobilist daarna ook nog eens gaat spookrijden om TS in te halen (die inmiddels op het midden van de weg fietst) dan doe je het gewoon met opzet. Aan de rechterkant is meer dan genoeg ruimte om te passeren.
Jij wijkt altijd uit in precies de richting waar het van uit te wijken object naartoe beweegt?quote:
Als je voor me langs kruist heb ik weinig andere keus he?quote:Op maandag 6 april 2020 16:44 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Jij wijkt altijd uit in precies de richting waar het van uit te wijken object naartoe beweegt?
Waarom ben je er zo op gebrand dat de fietser zomaar naar links is gekomen zonder goed in te schatten?quote:Op maandag 6 april 2020 16:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je voor me langs kruist heb ik weinig andere keus he?
Als er voor mij langs een fietser kruist dan heb ik maar 1 optie en dat is gewoon als een idioot REMMEN. En dat is, mits die fietser ineens uit het luchtledige opduikt en als dat al zo is, dan ben ik niet op aan het letten én rijd ik veel te hard voor de situatie.quote:Op maandag 6 april 2020 16:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je voor me langs kruist heb ik weinig andere keus he?
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.quote:Op maandag 6 april 2020 16:47 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Waarom ben je er zo op gebrand dat de fietser zomaar naar links is gekomen zonder goed in te schatten?
Dan ben je best wereldvreemd.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Jij hebt duidelijk nog nooit met Golfjes GTI te maken gehad die geblindeerde achterlichten hebben.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Theoretisch heb je vast gelijk. Praktisch zou dat betekenen dat je zodra er een fietser enkele hinderden meters voor je rijd je al in de remmen moet. Altijd en overal. En als je dat doet is de hele goegemeente ook kwaad want je rijdt te langzaam.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als er voor mij langs een fietser kruist dan heb ik maar 1 optie en dat is gewoon als een idioot REMMEN. En dat is, mits die fietser ineens uit het luchtledige opduikt en als dat al zo is, dan ben ik niet op aan het letten én rijd ik veel te hard voor de situatie.
Want als ik in een bebouwde kom rijd met fietsstroken aan weerskanten dan let ik ook op of er fietsers naast of voor mij rijden, en als er een afslag is, dan is er altijd kans dat die plotseling oversteken.
Ik woon niet in de grote stad nee. Hier gaan we normaal met elkaar om.quote:Op maandag 6 april 2020 16:49 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit met Golfjes GTI te maken gehad die geblindeerde achterlichten hebben.
Want jij hebt binnen de bebouwde kom honderden meters stopafstand? Dan zal je vast blut zijn van alle bekeuringen...quote:Op maandag 6 april 2020 16:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Theoretisch heb je vast gelijk. Praktisch zou dat betekenen dat je zodra er een fietser enkele hinderden meters voor je rijd je al in de remmen moet.
Ja, met niet doorgetrokken streepquote:Op maandag 6 april 2020 16:39 schreef MeesterPlusser het volgende:
Zat er een fietsstrook aan de rijstrook vast?
Ik kom ook wel eens een fietser tegen buiten de bebouwde komquote:Op maandag 6 april 2020 16:52 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Want jij hebt binnen de bebouwde kom honderden meters stopafstand? Dan zal je vast blut zijn van alle bekeuringen...
Dan is dat over het algemeen niet op een fietsstrook, al helemaal niet bij kruisingen...quote:Op maandag 6 april 2020 16:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik kom ook wel eens een fietser tegen buiten de bebouwde kom
Ik kan je hier in de directe omgeving al zo een paar plekken aanwijzen...quote:Op maandag 6 april 2020 16:56 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dan is dat over het algemeen niet op een fietsstrook, al helemaal niet bij kruisingen...
Omdat de auto vol in de remmen ging. Er dus niet vanuit ging dat TS naar links zou komen.quote:Op maandag 6 april 2020 16:47 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Waarom ben je er zo op gebrand dat de fietser zomaar naar links is gekomen zonder goed in te schatten?
Niet zo onzinnig.quote:Op maandag 6 april 2020 16:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Theoretisch heb je vast gelijk. Praktisch zou dat betekenen dat je zodra er een fietser enkele hinderden meters voor je rijd je al in de remmen moet. Altijd en overal. En als je dat doet is de hele goegemeente ook kwaad want je rijdt te langzaam.
Nee idd. Een van de redenen dat ik fietsangst heb. Ik krijg regelmatig geen voorrang wanneer ik er wel recht op heb, door fietsers, auto's en voetgangers, heb soms het idee dat ik onzichtbaar ben. Ik moet een kwartier fietsen naar mijn werk maar het komt in een ochtend regelmatig voor dat ik 3 keer in de ankers moet.quote:Op maandag 6 april 2020 15:55 schreef maily het volgende:
[..]
Ik denk dat hij met zijn ogen/gedachten elders was ....
Maar zulke akkefietjes zijn al helemaal geen feest als je fietsangst hebt ....
Waarom lijkt je dat het meest realistisch. Het staat namelijk haaks op wat TS zegtquote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Vanaf het moment dat TS zijn hand uitsteekt en begint met voorsorteren moet de auto erachter blijven (of evt rechts inhalen). Dit is niet gebeurd, want de auto wilde TS links inhalen terwijl deze voorsorteerde en ook al een tijdje op het midden van de weg reed.quote:ik kijk ruim van tevoren achterom en zie op ruime afstand een auto achter mij. Ik steek mijn hand uit en ga voorsorteren dus ik reed al even midden op de weg.
Dan had je aan de linkerkant van het fietspad stil moeten gaan staan en moeten wachten tot de auto voorbij was.quote:
Lekkere nuance, al het tegemoetkomend verkeer moet je voorrang verlenen als afslaand bestuurder.quote:Op maandag 6 april 2020 16:24 schreef Fer het volgende:
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang, dat dan weer wel. Dus als hij al ter hoogte van jou was, voordat je linksaf kon, had je moeten wachten.
Je kraamt onzin uit. Zie art. 17 lid 1 onder b RVV.quote:Op maandag 6 april 2020 18:00 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dan had je aan de linkerkant van het fietspad stil moeten gaan staan en moeten wachten tot de auto voorbij was.
Je dient als fietser gewoon op het fietspad te blijven, als je wil afslaan moet je dus links op het fietspad wachten tot de auto voorbij is alvorens je gaat afslaan.quote:Op maandag 6 april 2020 18:03 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Je kraamt onzin uit. Zie art. 17 lid 1 onder b RVV.
Nee dusquote:Op maandag 6 april 2020 18:21 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je dient als fietser gewoon op het fietspad te blijven, als je wil afslaan moet je dus links op het fietspad wachten tot de auto voorbij is alvorens je gaat afslaan.
Onzin. Leer de regels.quote:Op maandag 6 april 2020 18:21 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je dient als fietser gewoon op het fietspad te blijven, als je wil afslaan moet je dus links op het fietspad wachten tot de auto voorbij is alvorens je gaat afslaan.
En iemand die linksaf wil, terwijl er een auto vlak achter je rijdt, moet wachten.quote:Op maandag 6 april 2020 18:01 schreef lipje het volgende:
[..]
Lekkere nuance, al het tegemoetkomend verkeer moet je voorrang verlenen als afslaand bestuurder.
Iemand die je inhaalt terwijl je aangeeft af te willen slaan is ronduit asociaal en mag zijn rijbewijs inleveren.
Klopt, maar daar is hier geen sprake van. Zie post #52quote:Op maandag 6 april 2020 18:24 schreef Fer het volgende:
[..]
En iemand die linksaf wil, terwijl er een auto vlak achter je rijdt, moet wachten.
Als hij voorgesorteerd staat in het midden van de weg nietquote:Op maandag 6 april 2020 18:24 schreef Fer het volgende:
[..]
En iemand die linksaf wil, terwijl er een auto vlak achter je rijdt, moet wachten.
Maar dan zou ik niet gaan inhalen. Dan zou ik even defensief gaan rijden en kijken wat ie nou aan het doen is. Toch?quote:Op maandag 6 april 2020 15:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Misschien niet leuk om te horen, maar heb je niet zelf misschien de snelheid verkeerd ingeschat?
[..]
Ruim voldoende kan ook te vroeg zijnFeitelijk fiets je dan gewoon een stuk midden op de weg... Als je dan niet daadwerkelijk afslaat zou ik als automobilist ook in verwarring raken om wat voor actie je gaat uithalen.
Als ik zie hoeveel mensen gewoon op hun telefoon zitten in de auto vind ik het zoals TS beschrijft ook realistisch.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Waar lees jij dat er überhaupt een fietspad was?quote:Op maandag 6 april 2020 18:21 schreef madam-april het volgende:
[..]
Je dient als fietser gewoon op het fietspad te blijven, als je wil afslaan moet je dus links op het fietspad wachten tot de auto voorbij is alvorens je gaat afslaan.
In post #43.quote:Op maandag 6 april 2020 19:12 schreef Chia het volgende:
[..]
Waar lees jij dat er überhaupt een fietspad was?
Klinkt gewoon als een fietssuggestiestrook?quote:Op maandag 6 april 2020 19:21 schreef Degodvader het volgende:
[..]
In post #43.
Niet dat dit wat uitmaakt trouwens.
Het zou een ook een fietsstrook of een fietssuggestiestrook kunnen zijn. Klopt.quote:Op maandag 6 april 2020 19:24 schreef Chia het volgende:
[..]
Klinkt gewoon als een fietssuggestiestrook?
Hij zat fout!, want jij wilde links afslaan, je hebt ruim van te voren gekeken en voorgesorteerd.quote:Op maandag 6 april 2020 15:26 schreef krijtlijk het volgende:
Zit even helemaal te shaken want ik ben zonet bijna aangereden. Ik fietste op een voorrangsweg en ik wou linksaf slaan, ik kijk ruim van tevoren achterom en zie op ruime afstand een auto achter mij. Ik steek mijn hand uit en ga voorsorteren dus ik reed al even midden op de weg. Op het moment dat ik daadwerkelijk wil afslaan gaat de achteropkomende automobilist op de linkerweghelft vol in de ankers en ik ook. Hij wou mij dus inhalen terwijl ik aan het voorsorteren was. Ik werd helemaal verrot gescholden dus nu begin ik te twijfelen wie er fout zat, iemand een idee?
Nou, dan was het een tokkie, ik heb achterom gekeken, de situatie ingeschat en daarop gereageerd.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat me dat het meest realistische scenario lijkt. Je bent wel een enorme tokkie als je een voorsorterende fietser links gaat inhalen terwijl je gewoon rustig kunt afremmen. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Dat is toch tegenstrijdig met het artikel die op pagina 1 ter sprake komt?quote:Op maandag 6 april 2020 17:35 schreef Snuitebolletje het volgende:
Jij had de inhalende auto voor moeten laten gaan en achter de auto af moeten slaan.
Hand uitsteken en er van uit gaan dat de auto stopt is levensgevaarlijk.
RVV artikel 18:
1. Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Ik sorteer ook bijna nooit voor maar im dit geval was er de ruimte voor!quote:Op maandag 6 april 2020 16:02 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dan zat je formeel/juridisch in ieder geval helemaal goed. Bestuurders die links af willen slaan en willen voorsorteren, doen dat door richting te geven (in jouw geval met de hand) en zo links mogelijk te gaan rijden. Achteropkomend verkeer moet je dan rechts inhalen.
Dat gezegd hebbende: zelf sorteer ik eigenlijk nooit voor op de fiets, omdat ik het gewoon kut vind om midden op de weg te rijden. Ik kijk over mijn schouder als ik af wil slaan, en dan sla ik af of ik wacht even op een auto die er langs moet.
Nee. Jij mag hem niet hinderen. Maar als jij daar staat/rijdt er er is volop ruimte rechts moet hij er rechts voorbij.quote:Op dinsdag 7 april 2020 01:28 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Dat is toch tegenstrijdig met het artikel die op pagina 1 ter sprake komt?
Waar uit blijkt dat we hier te maken hebben met een verplichte fietsstrook?quote:Op dinsdag 7 april 2020 02:43 schreef MeesterPlusser het volgende:
Je mag als fietser in deze casus geen gebruik maken van de rijstrook van de auto. Je dient verplicht de baan waar je moet fietsen te gebruiken. Dus gebruik maken de rijstrook van de auto is voor het afslaan niet toegestaan op deze weg.
Ik blijf het wel lastig vinden zonder een foto van het straat beeld.
Je mag eventueel de locatie in een PM sturen.
Gewoon niet waar. Zie art. 17 lid 1 onder b rvv. Misschien is je theorie even opfrissen een goed idee.quote:Op dinsdag 7 april 2020 02:43 schreef MeesterPlusser het volgende:
Je mag als fietser in deze casus geen gebruik maken van de rijstrook van de auto. Je dient verplicht de baan waar je moet fietsen te gebruiken. Dus gebruik maken de rijstrook van de auto is voor het afslaan niet toegestaan op deze weg.
Ik blijf het wel lastig vinden zonder een foto van het straat beeld.
Je mag eventueel de locatie in een PM sturen.
Lijkt mij wel ja, want als je als auto niet ziet wat een fietser die midden op de weg fietst van plan is, dan is er zomaar links langs willen skurten wel een van de meest roekeloze opties.quote:Op dinsdag 7 april 2020 01:19 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Nou, dan was het een tokkie, ik heb achterom gekeken, de situatie ingeschat en daarop gereageerd.
Inderdaad automobilist zat fout. 100%quote:Op maandag 6 april 2020 20:13 schreef Twintig het volgende:
Hij zat fout!, want jij wilde links afslaan, je hebt ruim van te voren gekeken en voorgesorteerd.
Bovendien hij moet je rechts inhalen.
Nee, dat moet je niet. Dit lees ik zo vaak op Fok maar is klinklare onzin. Je MOET voorrang verlenen. Een regel dat je voorrang 'moet krijgen' bestaat niet en slaat ook helemaal nergens op.quote:Maar Inderdaad je hebt wel voorrang, maar je moet geen voorrang afdwingen, maar krijgen.
Het is de praktijk. Als jij voorrang neemt terwijl je dat niet krijgt, veroorzaak je een ongeval. Dat kun je honderd keer gelijk hebben volgens de voorrangsregels, in je graf heb je daar niet veel aan (en ik neem aan dat het bewust veroorzaken van een ongeval ook nog ergens een artikel is).quote:Op dinsdag 7 april 2020 07:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Inderdaad automobilist zat fout. 100%
[..]
Nee, dat moet je niet. Dit lees ik zo vaak op Fok maar is klinklare onzin. Je MOET voorrang verlenen. Een regel dat je voorrang 'moet krijgen' bestaat niet en slaat ook helemaal nergens op.
Toch lijkt me dit niet van toepassing op de situatie van TS.quote:Op dinsdag 7 april 2020 07:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is de praktijk. Als jij voorrang neemt terwijl je dat niet krijgt, veroorzaak je een ongeval. Dat kun je honderd keer gelijk hebben volgens de voorrangsregels, in je graf heb je daar niet veel aan (en ik neem aan dat het bewust veroorzaken van een ongeval ook nog ergens een artikel is).
Ook vanaf een fietsstrook mag je voorsorteren. Alleen als je niet vanaf de rijbaan komt mag je niet voorsorteren en moet je oversteken (zoals een van de rijbaan door een berm gescheiden fietspad).quote:Op dinsdag 7 april 2020 02:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar uit blijkt dat we hier te maken hebben met een verplichte fietsstrook?
Op een forum hoor je het verhaal altijd van één kant hč.quote:Op dinsdag 7 april 2020 08:09 schreef descon het volgende:
Zonder plaatjes en het verhaal van de automobilist kan je hier toch niks van maken.
Hoop dat TS aan de fietsangst werkt. Bij angst heb je vaak overdreven reacties of twijfel je te lang om een beslissing te maken. Hierdoor kan je verwarring veroorzaken bij mede weg gebruikers die daardoor ook weer niet voorspelbare reacties hebben.
Lees post #7 eens.quote:Op dinsdag 7 april 2020 08:09 schreef descon het volgende:
Zonder plaatjes en het verhaal van de automobilist kan je hier toch niks van maken.
Hoop dat TS aan de fietsangst werkt. Bij angst heb je vaak overdreven reacties of twijfel je te lang om een beslissing te maken. Hierdoor kan je verwarring veroorzaken bij mede weg gebruikers die daardoor ook weer niet voorspelbare reacties hebben.
Verkeer draait alles om communiceren. TS zegt ruim van tevoren voorsorteren. Dit kan ook gezien worden als midden op de weg rijden als je arm niet uitsteekt als richting aanwijzer
"Ik lees zo vaak op FOK!..."quote:Op dinsdag 7 april 2020 08:06 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Toch lijkt me dit niet van toepassing op de situatie van TS.
Tsja. Dit komt alleen allemaal uit je dikke duim. En staat haaks op wat TS zegt, namelijk dat TS al enige tijd met uitgestoken hand op het midden van de weg fietste.quote:Op dinsdag 7 april 2020 08:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
"Ik lees zo vaak op FOK!..."
Ik heb het vermoeden dat TS met zijn fietsangst heel veel moeite heeft met het inschatten van afstanden en snelheden en dat TS ook moeite heeft met het vangen van een bal als die naar TS wordt gegooid.
Dan kan je wel "ruim op tijd" richting aangeven en voorsorteren, maar is dat voor de automobilist ook nog tijdig?
Je hebt dan wel rechten, maar als jij je bij wijze van spreken voor die auto werpt met je fiets om je voorrangsrecht op te eisen, heb je geen poot om op te staan.
Voorrang nemen bestaat niet. Je hebt voorrang of je hebt het niet.quote:Op dinsdag 7 april 2020 07:57 schreef Lunatiek het volgende:
Het is de praktijk. Als jij voorrang neemt terwijl je dat niet krijgt, veroorzaak je een ongeval. Dat kun je honderd keer gelijk hebben volgens de voorrangsregels, in je graf heb je daar niet veel aan (en ik neem aan dat het bewust veroorzaken van een ongeval ook nog ergens een artikel is).
Als het zo vaak voor komt zo toch ook eens kritisch kijken naar hoe jij je op de weg gedraagt als fietser zijnde.quote:Op maandag 6 april 2020 17:27 schreef krijtlijk het volgende:
Dit was binnen de bebouwde kom waar je 50 mag maar ivm de meerdere drempels is er adviessnelheid van 30 km per uur
[..]
Nee idd. Een van de redenen dat ik fietsangst heb. Ik krijg regelmatig geen voorrang wanneer ik er wel recht op heb, door fietsers, auto's en voetgangers, heb soms het idee dat ik onzichtbaar ben. Ik moet een kwartier fietsen naar mijn werk maar het komt in een ochtend regelmatig voor dat ik 3 keer in de ankers moet.
Mijn ervaring in het leven is dat de grote meerderheid niet doet aan de regels, maar wel aan vinden. En al heb je dan de regels bij de hand dan nog wil men daar niet de discussie over voeren, het gaat erom dat ze vinden dat ze gelijk hebben en meestal past dat in hun straatje.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:30 schreef Degodvader het volgende:
Overigens schrik ik er wel van hoe slecht sommigen hier de verkeersregels beheersen, en vooral 'vinden' dat het zus of zo moet, zonder de regels te kennen.
En waarom sommigen er allerlei feiten bijverzinnen om TS maar ongelijk te kunnen geven is mij ook een raadsel.
Alleen in het geval van TS komt het op zijn route regelmatig voor dat anderen zich niet aan de regels houden volgens. Tot soms wel 3x per rit.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:42 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Mijn ervaring in het leven is dat de grote meerderheid niet doet aan de regels, maar wel aan vinden. En al heb je dan de regels bij de hand dan nog wil men daar niet de discussie over voeren, het gaat erom dat ze vinden dat ze gelijk hebben en meestal past dat in hun straatje.
Het zijn gewoon de soort mensen waarmee je geen discussie kan houden, vooral het erkennen dat je fout zit is lastig. En zo'n discussie online is anders dan als het in het echt gebeurd, mensen zijn soms zo geschrokken dat ter plekke niet goed kunnen nadenken of discussiëren. Dat komt dan pas later, maar dan is de situatie alweer voorbij.
Mijn advies aan TS, je lijkt goed te hebben gehandeld. Mogelijk heeft de automobilist een fout gemaakt, maar gelukkig is alles uiteindelijk goed gegaan. Probeer niet stil te staan wat er precies is gebeurt tenzij jij een gesprek kan voeren met die automobilist over dit voorval. En dan nog moet je maar hopen dat het iemand is waar je een discussie mee kan houden.
Kortom, probeer het los te laten.
Het beeld wat TS schetst is natuurlijk ook maar haar eigen beeld. Dat is ook zeker niet objectief.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:30 schreef Degodvader het volgende:
En waarom sommigen er allerlei feiten bijverzinnen om TS maar ongelijk te kunnen geven is mij ook een raadsel.
Dat wij uitgaan van wat TS zegt, nogal wiedes. En als TS ons niet het juiste verhaal vertelt, komt dat voor TS' rekening. Maar waarom zou je er feiten gaan bijverzinnen om TS maar ongelijk te geven? Dat gaat nergens over en is ook nergens op gebaseerd.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:52 schreef Piles het volgende:
[..]
Het beeld wat TS schetst is natuurlijk ook maar haar eigen beeld. Dat is ook zeker niet objectief.
Als TS hier alleen komt om een aai over de bol te krijgen, en te horen dat het allemaal niet aan haar ligt, dan is een topic openen misschien niet het beste idee.
Dat vind ik niet. Vaak genoeg dat hier maar het halve verhaal verteld wordt.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:54 schreef Degodvader het volgende:
Dat wij uitgaan van wat TS zegt, nogal wiedes.
De tendens die ik vaak in WGR zie is dat een topic geopend wordt voor een wenselijk antwoord. En als er dan een kritisch antwoord komt, is het opeens stomquote:Dat laatste is trouwens een tendens die ik in heel WGR zie.
Kritisch zijn is inderdaad terecht. Maar dat is toch echt wel wat anders dan zelf feiten gaan verzinnen - altijd in het nadeel van TS, soms tegenstrijdig aan wat TS schrijft - om vervolgens op basis van die zelfverzonnen feiten te stellen dat TS fout zit.quote:Op dinsdag 7 april 2020 10:04 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat vind ik niet. Vaak genoeg dat hier maar het halve verhaal verteld wordt.
Dat sommige reacties wat kritischer zijn is logisch en niet verkeerd. Er worden ook geen feiten bij verzonnen, maar kritische vragen gesteld ('kan het ook zijn dat...').
[..]
De tendens die ik vaak in WGR zie is dat een topic geopend wordt voor een wenselijk antwoord. En als er dan een kritisch antwoord komt, is het opeens stom
Vind het niet offtopic, want in dit topic is dat helaas volop aan de orde. Terwijl TS gewoon een eenduidig verhaal schrijft. Bij inconsequenties kan doorvragen (dus ook niet gelijk van alles verzinnen) zinvol zijn, maar is het iets logischer als er verwarring ontstaat over de exacte toedracht. Hier is weinig verwarring mogelijk hoor, dat toont o.a. jouw post #52 al aan, waarvoorquote:Op dinsdag 7 april 2020 10:06 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Kritisch zijn is inderdaad terecht. Maar dat is toch echt wel wat anders dan zelf feiten gaan verzinnen - altijd in het nadeel van TS, soms tegenstrijdig aan wat TS schrijft - om vervolgens op basis van die zelfverzonnen feiten te stellen dat TS fout zit.
Maar goed, dit wordt wat offtopic.
Zit niet zo onzinnig uit je nek te kletsen. TS heeft gelijk. Automobilist zit fout. TS heeft ook een aanrijding weten te voorkomen, ondanks de grote fout van de ander, dus waarom de TS bij zichzelf te rade moet gaan is mij een raadsel.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:49 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Alleen in het geval van TS komt het op zijn route regelmatig voor dat anderen zich niet aan de regels houden volgens. Tot soms wel 3x per rit.
Dan kun je wel zeggen laat het los, maar lijkt mij verstandiger dat TS dan ook eens kritisch naar zichzelf kijkt als het zovaak voor komt.
Als fietser ben je gewoon kwetsbaar en als een wegsituatie zo is dat het anderen uitnodigt zich niet aan de regels te houden dan hou ik de eer aan mezelf en pas ik me aan naar de omstandigheden.
Je mag het overige verkeer niet hinderen met je acties.quote:Op dinsdag 7 april 2020 07:35 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Gewoon niet waar. Zie art. 17 lid 1 onder b rvv. Misschien is je theorie even opfrissen een goed idee.
Als die andere situaties van deze categorie zijn dan ben ik het zeker met je eens. Inschatten en inleven in je omgeving is vaak belangrijker dan volgens de wet.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:49 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Alleen in het geval van TS komt het op zijn route regelmatig voor dat anderen zich niet aan de regels houden volgens. Tot soms wel 3x per rit.
Dan kun je wel zeggen laat het los, maar lijkt mij verstandiger dat TS dan ook eens kritisch naar zichzelf kijkt als het zovaak voor komt.
Als fietser ben je gewoon kwetsbaar en als een wegsituatie zo is dat het anderen uitnodigt zich niet aan de regels te houden dan hou ik de eer aan mezelf en pas ik me aan naar de omstandigheden.
Ik zeg alleen dat ik hoop dat er aan gewerkt word, niet dat het de oorzaak is van deze situatie.quote:Op dinsdag 7 april 2020 08:14 schreef Chia het volgende:
[..]
Op een forum hoor je het verhaal altijd van één kant hč.Wel typisch dat je hoor en wederhoor zo belangrijk vindt, maar het geen probleem vindt om vervolgens allerlei aannames te doen over TS en haar angst die ook geen enkel verband houden met wat ze zelf beschrijft
Ik denk eigenlijk dat TS met die angst alleen maar even wilde duidelijk maken dat ze niet zo suďcidaal is als de gemiddelde fietser en dat ze zich defensief opstelt. Dat is immers wat ze zelf schrijft, dus daar ga ik dan ook vanuit in plaats van zelf volop verder speculeren over of verkeersdeelname nog wel verantwoord is (wat je je mi af zou moeten vragen als snelheden en afstanden inschatten niet lukt..).
Hoe krijg je deze onzin uit je toetsenbord. Werkelijk. De RVV is een uitwerking van de WVW (dmv delegatie door wetgever)quote:Op dinsdag 7 april 2020 11:14 schreef MeesterPlusser het volgende:
[..]
Je mag het overige verkeer niet hinderen met je acties.
RVV is ondergeschikt aan de WVW1994
quote:Overigens schrik ik er wel van hoe slecht sommigen hier de verkeersregels beheersen, en vooral 'vinden' dat het zus of zo moet, zonder de regels te kennen.
Die regels zijn niet in steen gehouwen of zo. Het eerste dat je bij je rijlessen leert is je gezond verstand gebruiken, wat vaak wil zeggen dat je de regels niet klakkeloos toepast, maar vooral kijkt naar de veiligheid van jezelf en anderen.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:30 schreef Degodvader het volgende:
Overigens schrik ik er wel van hoe slecht sommigen hier de verkeersregels beheersen, en vooral 'vinden' dat het zus of zo moet, zonder de regels te kennen.
Maar daar is hier geen sprake van. TS heeft met gezond verstand gehandeld - en bovendien volgens de verkeersregels. TS valt niets te verwijten.quote:Op dinsdag 7 april 2020 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die regels zijn niet in steen gehouwen of zo. Het eerste dat je bij ke rijlessen leert is je gezond verstand gebruiken, wat vaak wil zeggen dat je de regels niet klakkeloos toepast, maar vooral kijkt naar de veiligheid van jezelf en anderen.
Van mijn eigen rij-examen: "waarom stop je hier?"
"Als ik doorrijdt rij ik over die mensen heen die door rood lopen en dat geeft zo'n rommel."
Geslaagd.
Uitstekend verhaal. gefeliciteerd met je rijbewijs, maar op tijd voorsorteren en richting aangeven lijkt me niet direct een geval van blind de regels volgen met gevaar voor eigen leven.quote:Op dinsdag 7 april 2020 11:57 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Die regels zijn niet in steen gehouwen of zo. Het eerste dat je bij je rijlessen leert is je gezond verstand gebruiken, wat vaak wil zeggen dat je de regels niet klakkeloos toepast, maar vooral kijkt naar de veiligheid van jezelf en anderen.
Van mijn eigen rij-examen: "Waarom stop je hier?"
"Als ik doorrijd, rij ik over die mensen heen die door rood lopen en dat geeft zo'n rommel."
Geslaagd.
Dat waag ik te betwijfelen als die automobilist in een woonwijk hard moest remmen voor een fietser die voorsorteerde.quote:Op dinsdag 7 april 2020 11:47 schreef Degodvader het volgende:
Overigens is hier in het geheel geen sprake van hinderen van de automobilist.
TS krijgt bijna een ongeluk en was dus niet erg verstandig bezig. Dat is geen kwestie van schuld of regels, maar simpel gebrek aan verkeersinzicht als dit inderdaad zo vaak voorkomt.quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:01 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Maar daar is hier geen sprake van. TS heeft met gezond verstand gehandeld - en bovendien volgens de verkeersregels. TS valt niets te verwijten.
Waar de drang vandaan komt om de schuld vooral (of mede) bij TS neer te leggen is me dan ook een raadsel.
Check post 52 even. Daaruit volgt dat als de automobilist inderdaad 50 kmu reed:quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat waag ik te betwijfelen als die automobilist in een woonwijk hard moest remmen voor een fietser die voorsorteerd.
Tuurlijk kan het een onoplettende automobilist zijn geweest maar als je dit elke dag minstens drie keer in een kwartier meemaakt, dan denk ik toch eerder aan een fietser die geen snelheden en afstanden kan inschatten (en dan is fietsen inderdaad heel eng). Dan denk je dat je tijdig je hand uitsteekt, want die auto is maar liefst 100 meter ver weg, maar voordat hij kan reageren schuif jij je fiets al naar links.
Ik denk dat TS wel een achteruitkijkspiegel op de fiets kan gebruiken.
Nja. Ik denk dat je vooral alle feiten en regels wil negeren, en vast blijft houden aan wat jij vindt, omdat...?quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
TS krijgt bijna een ongeluk en was dus niet erg verstandig bezig. Dat is geen kwestie van schuld of regels, maar simpel gebrek aan verkeersinzicht als dit inderdaad zo vaak voorkomt.
Net zoals "u rijdt op een snelweg en wilt inhalen. Kan dat?" In de praktijk kijk je eerst even of er links een Audi of een Kia aan komt, alleen in het tweede geval "kan dat" doorgaans.
Of, en het is maar een suggestie, de auto achter haar was niet erg verstandig bezig door een fietser die links rijdt en de hand uitsteekt naar links nog eens proberen links in te halen.quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:14 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
TS krijgt bijna een ongeluk en was dus niet erg verstandig bezig.
Auto zat fout.quote:Op maandag 6 april 2020 15:26 schreef krijtlijk het volgende:
Zit even helemaal te shaken want ik ben zonet bijna aangereden. Ik fietste op een voorrangsweg en ik wou linksaf slaan, ik kijk ruim van tevoren achterom en zie op ruime afstand een auto achter mij. Ik steek mijn hand uit en ga voorsorteren dus ik reed al even midden op de weg. Op het moment dat ik daadwerkelijk wil afslaan gaat de achteropkomende automobilist op de linkerweghelft vol in de ankers en ik ook. Hij wou mij dus inhalen terwijl ik aan het voorsorteren was. Ik werd helemaal verrot gescholden dus nu begin ik te twijfelen wie er fout zat, iemand een idee?
Wat zijn de feiten? Ik wil er best in meegaan dat de automobilist in kwestie verkeerd zat en zich niet aan de regels hield.quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:19 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Nja. Ik denk dat je vooral alle feiten en regels wil negeren, en vast blijft houden aan wat jij vindt, omdat...?
Deze regel is hier niet van toepassing. Beide verkeersdeelnemers reden op dezelfde (rij)strook. Dan gelden de regels voor inhalen, en verkeer wat richting aangeeft naar links mag je niet links inhalen.quote:Op maandag 6 april 2020 16:24 schreef Fer het volgende:
Rechtdoor op dezelfde weg heeft voorrang, dat dan weer wel. Dus als hij al ter hoogte van jou was, voordat je linksaf kon, had je moeten wachten.
Er zijn maar weinig wegen in Nederland met een fietsstrook. De meeste stukken rood asfalt aan de zijkant, zijn fietssuggestiestroken en zijn daarmee feitelijk geen afzonderlijke strook. Alleen als er op de weg een fietsje in die strook geschilderd na elke kruising, is het een fietsstrook.quote:Op maandag 6 april 2020 16:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
...
Want als ik in een bebouwde kom rijd met fietsstroken aan weerskanten dan let ik ook op of er fietsers naast of voor mij rijden, en als er een afslag is, dan is er altijd kans dat die plotseling oversteken.
Hoogstwaarschijnlijk was sprake van een fietssuggestiestrook. Er is dan feitelijk dus helemaal geen onderscheid tussen 'strook voor fietsers' en 'strook voor auto'.quote:Op dinsdag 7 april 2020 02:43 schreef MeesterPlusser het volgende:
Je mag als fietser in deze casus geen gebruik maken van de rijstrook van de auto. Je dient verplicht de baan waar je moet fietsen te gebruiken. Dus gebruik maken de rijstrook van de auto is voor het afslaan niet toegestaan op deze weg.
Ik blijf het wel lastig vinden zonder een foto van het straat beeld.
Je mag eventueel de locatie in een PM sturen.
Als je als fietser regelmatig 3x per rit in zo'n situatie komt zoals TS aangeeft, dan kun je wel het recht aan je zij hebben (wat ik ook nergens ontken), maar dan moet je toch echt ook naar jezelf kijken en bedenken wat je anders kunt doen zodat je minder vaak in die situatie komt. Recht hebben en krijgen blijven nog altijd twee hele verschillende zaken....quote:Op dinsdag 7 april 2020 10:49 schreef The_End het volgende:
[..]
Zit niet zo onzinnig uit je nek te kletsen. TS heeft gelijk. Automobilist zit fout. TS heeft ook een aanrijding weten te voorkomen, ondanks de grote fout van de ander, dus waarom de TS bij zichzelf te rade moet gaan is mij een raadsel.
Misschien moet je jezelf wat water op de fiets begeven, want dan kom je erachter dat veel automobilisten de regels aan hun laars lappen. Probeer maar eens in de spits over een fietspad op een voorrangsweg te rijden zonder gehinderd te worden door automobilisten die zonder te kijken het fietspad oprijden (vanuit zijstraten en afslaand.)
Nogmaals dat slaat helemaal nergens op. Wat moet je precies anders doen als je elke dag op dezelfde voorrangsweg rijdt en elke dag door automobilisten uit zijstraten en afslaande automobilisten bijna wordt aangereden?quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:08 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Als je als fietser regelmatig 3x per rit in zo'n situatie komt zoals TS aangeeft, dan kun je wel het recht aan je zij hebben (wat ik ook nergens ontken), maar dan moet je toch echt ook naar jezelf kijken en bedenken wat je anders kunt doen zodat je minder vaak in die situatie komt. Recht hebben en krijgen blijven nog altijd twee hele verschillende zaken....
Klopt, maar als je zoals TS regelmatig 3x per rit overkomt, dan moet je toch wel een keer ga nadenken of je zaken niet beter anders kunt aanpakken.quote:Op dinsdag 7 april 2020 12:21 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Of, en het is maar een suggestie, de auto achter haar was niet erg verstandig bezig door een fietser die links rijdt en de hand uitsteekt naar links nog eens proberen links in te halen.
Echt heel bijzonder dat je je niet aan de regels zou moeten houden, omdat een anders dat niet doet.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Klopt, maar als je zoals TS regelmatig 3x per rit overkomt, dan moet je toch wel een keer ga nadenken of je zaken niet beter anders kunt aanpakken.
als ik dat zou weten als fietser dan zou ik die kruisingen langzamer benaderen zodat ik op moment dat zo'n gek doorrijdt op tijd kan stoppen.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:14 schreef The_End het volgende:
[..]
Nogmaals dat slaat helemaal nergens op. Wat moet je precies anders doen als je elke dag op dezelfde voorrangsweg rijdt en elke dag door automobilisten uit zijstraten en afslaande automobilisten bijna wordt aangereden?
Vraag me toch af hoe TS het voor elkaar krijgt als dit 3x keer per rit voorkomt. Fiets toch regelmatig en dan red ik 3x per maand niet eens.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:14 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Klopt, maar als je zoals TS regelmatig 3x per rit overkomt, dan moet je toch wel een keer ga nadenken of je zaken niet beter anders kunt aanpakken.
Als niet aan de regels houden er voor zorgt dat ik niet op de motorkap van een auto kom te liggen doe ik dat iddquote:Op dinsdag 7 april 2020 15:16 schreef The_End het volgende:
[..]
Echt heel bijzonder dat je je niet aan de regels zou moeten houden, omdat een anders dat niet doet.Zou een mooie boel worden op de weg als iedereen zo denkt als jij.
Dit komt geen 3x per rit voor, het komt regelmatig 3x per rit voor dat je geen voorrang krijgt op het moment dat je dat wel hoort te hebben.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:27 schreef descon het volgende:
[..]
Vraag me toch af hoe TS het voor elkaar krijgt als dit 3x keer per rit voorkomt. Fiets toch regelmatig en dan red ik 3x per maand niet eens.
Hier aan het einde van de straat is het dagelijkse kost dat je geen voorrang krijgt. Het staat er bekend als 'één van de gevaarlijkste punten in de gemeente'. Verkeer wat voorrang heeft krijgt het gewoon niet.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:27 schreef descon het volgende:
[..]
Vraag me toch af hoe TS het voor elkaar krijgt als dit 3x keer per rit voorkomt. Fiets toch regelmatig en dan red ik 3x per maand niet eens.
[..]
Als niet aan de regels houden er voor zorgt dat ik niet op de motorkap van een auto kom te liggen doe ik dat idd
quote:Op maandag 6 april 2020 17:27 schreef krijtlijk het volgende:
Dit was binnen de bebouwde kom waar je 50 mag maar ivm de meerdere drempels is er adviessnelheid van 30 km per uur
[..]
Nee idd. Een van de redenen dat ik fietsangst heb. Ik krijg regelmatig geen voorrang wanneer ik er wel recht op heb, door fietsers, auto's en voetgangers, heb soms het idee dat ik onzichtbaar ben. Ik moet een kwartier fietsen naar mijn werk maar het komt in een ochtend regelmatig voor dat ik 3 keer in de ankers moet.
Hij heeft het toch echt over 3x per rit in de ankers.quote:Op dinsdag 7 april 2020 16:06 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dit komt geen 3x per rit voor, het komt regelmatig 3x per rit voor dat je geen voorrang krijgt op het moment dat je dat wel hoort te hebben.
Als je door centrum Amsterdam moet fietsen lijkt dat me niet eens zo schrikbarend veel.
Dat klopt, maar niet voor deze specifieke situatie. Het gaat dan over het volgende:quote:Op dinsdag 7 april 2020 16:59 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
[..]
Hij heeft het toch echt over 3x per rit in de ankers.
Dus 3x per rit moeten remmen omdat danwel een fietser, danwel een auto, danwel een voetganger je geen voorrang verleend. Zeker als je fietsers meetelt schrik ik daar niet echt van.quote:Ik krijg regelmatig geen voorrang wanneer ik er wel recht op heb, door fietsers, auto's en voetgangers, heb soms het idee dat ik onzichtbaar ben
Maar dan maakt het dat in mijn ogen eigenlijk nog wat erger, als je zelfs in ankers moet langzame voetgangers en mede fietsers.quote:Op dinsdag 7 april 2020 18:22 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat klopt, maar niet voor deze specifieke situatie. Het gaat dan over het volgende:
[..]
Dus 3x per rit moeten remmen omdat danwel een fietser, danwel een auto, danwel een voetganger je geen voorrang verleend. Zeker als je fietsers meetelt schrik ik daar niet echt van.
We kunnen er ook alleen maar naar gissen waarom je de schuld blijft leggen bij iemand die zich aan de regels houdt.quote:Op dinsdag 7 april 2020 20:24 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar dan maakt het dat in mijn ogen eigenlijk nog wat erger, als je zelfs in ankers moet langzame voetgangers en mede fietsers.
Dan fiets je misschien gewoon harder dan de gemiddelde fietser in een druk gebied, waardoor de andere weggebruikers je snelheid verkeerd inschatten.
Maar goed, dat is aan TS om te bepalen, wij kunnen er alleen naar gissen.
Ik leg de schuld niet bij iemand die zich niet aan de regels houd.quote:Op dinsdag 7 april 2020 21:07 schreef The_End het volgende:
[..]
We kunnen er ook alleen maar naar gissen waarom je de schuld blijft leggen bij iemand die zich aan de regels houdt.
Doorrijden op de fietssuggestiestrook tot over de kruising en je daar zo opstellen dat je de weg haaks kruist, zodat je goed zicht hebt op het kruisende verkeer. Want laten we wel zijn, als fietser heb je geen goed zicht op het verkeer achter je en dan is het lastig anticiperen.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:14 schreef The_End het volgende:
[..]
Nogmaals dat slaat helemaal nergens op. Wat moet je precies anders doen als je elke dag op dezelfde voorrangsweg rijdt en elke dag door automobilisten uit zijstraten en afslaande automobilisten bijna wordt aangereden?
Wat een onzin, als fietser heb je juist veel meer zicht, als je achter je kijkt.quote:Op woensdag 8 april 2020 22:21 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Doorrijden op de fietssuggestiestrook tot over de kruising en je daar zo opstellen dat je de weg haaks kruist, zodat je goed zicht hebt op het kruisende verkeer. Want laten we wel zijn, als fietser heb je geen goed zicht op het verkeer achter je en dan is het lastig anticiperen.
Als je achter je kijkt, kijk je niet voor je. Fietsen hebben meestal geen spiegels om snel achteruit te kijken. Fietsers kijken heel zelden achter zich, gaan vaak slingeren als ze het wel doen en tegenwoordig mag je al blij zijn dat ze voor zich kijken in plaats van op hun telefoon.quote:Op vrijdag 10 april 2020 06:22 schreef dop het volgende:
[..]
Wat een onzin, als fietser heb je juist veel meer zicht, als je achter je kijkt.
(Geen dode hoek, breder en hoger gezichtsveld))
Er wordt te weinig ge anticipeert op elkaars gedrag, en dat is wat alle weggebruikers beter kunnen doen.
Wie in deze slecht keek en anticipeerde kun je eeuwig over blijven discussiëren.
Uiteindelijk is elkaars fouten opvangen ook een belangrijk deel van het verkeer.
Allemaal ja maar.quote:Op vrijdag 10 april 2020 06:34 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je achter je kijkt, kijk je niet voor je. Fietsen hebben meestal geen spiegels om snel achteruit te kijken. Fietsers kijken heel zelden achter zich, gaan vaak slingeren als ze het wel doen en tegenwoordig mag je al blij zijn dat ze voor zich kijken in plaats van op hun telefoon.
Het blijft moeilijk anticiperen op die manier, snelheid inschatten ook.
ik sorteer juist meer voor om rare/onduidelijke situaties te voorkomen, en dan zo dat er links en rechts geen auto langs kan, die auto zal maar even rustig aan moeten doen..quote:Op vrijdag 10 april 2020 05:45 schreef Andromache het volgende:
Ik ben al jaren geleden gestopt met voorsorteren als fietser vanwege te veel aso's op de weg die er niks van snappen.
Zelden zo veel onzin in 1 post gezien.quote:Op maandag 13 april 2020 02:19 schreef Werkperd het volgende:
Dan komt de vraag of je als fietser wel kunt voorsorteren gezien je geen signaal kunt afgeven. Immers is een uitgestoken hand voor ieder anders opvatbaar.
Daarnaast is er een te grote snelheidsverschil. Auto rijdt vijftig en jij op je fietsje maar 10.
Je moest langs de weg stoppen om je vervolgens haaks op te stellen. Zo kon je een duidelijk overzicht hebben op het kruispunt.
Dat is nu ook mijn plan.quote:Op vrijdag 10 april 2020 05:45 schreef Andromache het volgende:
Ik ben al jaren geleden gestopt met voorsorteren als fietser vanwege te veel aso's op de weg die er niks van snappen.
Ga jij je theorie examen eens overdoen!quote:Op maandag 13 april 2020 02:19 schreef Werkperd het volgende:
Dan komt de vraag of je als fietser wel kunt voorsorteren gezien je geen signaal kunt afgeven. Immers is een uitgestoken hand voor ieder anders opvatbaar.
Op de fiets een hand uitsteken en de weg afsnijden waarbij het snelheidsverschil met de achterligger 40km/h bedraagt is ook geen verantwoordelijke manier van voorsorteren.quote:Op maandag 13 april 2020 18:17 schreef lipje het volgende:
[..]
Ga jij je theorie examen eens overdoen!
Het eerste wat je leert op de fiets is je hand uit steken als je van richting verandert. Zo zijn er wel meer afspraken die algemeen bekend dienen te zijn als je deelneemt aan het verkeer.
Als er een geel of oranje hesje (het donkerblauwe uniform zullen ze omwille van zichtbaarheid wel uitgebreid hebben) het verkeer staat te regelen, dan hoop ik dat je zijn armgebaren wel begrijpt.
dus op een lege weg zonder zicht op enig verkeer mag het wel?quote:Op maandag 13 april 2020 18:40 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Op de fiets een hand uitsteken en de weg afsnijden waarbij het snelheidsverschil met de achterligger 40km/h bedraagt is ook geen verantwoordelijke manier van voorsorteren.
Daarom, rechts even stoppen, omkijken en oversteken.quote:Op maandag 13 april 2020 18:54 schreef lipje het volgende:
[..]
dus op een lege weg zonder zicht op enig verkeer mag het wel?
Jij nuanceert de situatie van TS wel heel erg naar het “ voordeel “ van de automobilist.
imho: dat kan niet overal (drukte, geen extra ruimte etc) en dat verwachten autombilisten niet, hier iig niet en krijg je alleen maar onduidelijke situaties.quote:Op maandag 13 april 2020 19:46 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Daarom, rechts even stoppen, omkijken en oversteken.
Je kunt toch snelheid minderen en alvast een stukje naar rechts uitwijken om zo vervolgens over je schouder heen te kijken voor een correctie anticipatie?quote:Op maandag 13 april 2020 20:07 schreef mschol het volgende:
[..]
imho: dat kan niet overal (drukte, geen extra ruimte etc) en dat verwachten autombilisten niet, hier iig niet en krijg je alleen maar onduidelijke situaties.
automobilist dient gewoon rekening met het bijna onmogelijke te houden.
oneerlijk voor de auto? vast.. maar als een fietser onder zijn auto ligt heeft hij een 'probleem' met zijn verzekering.
Onzin want hij reed al even tegen het midden van de weg, alleen de automobilist had blijkbaar haast en wilde er ruimschoots omheen vliegen.quote:Op maandag 13 april 2020 19:59 schreef Fer het volgende:
TS is veel te laat begonnen met voorsorteren, daarom moest die auto hard remmen.
Ik pas me ook aan, ik durf niet hard te fietsen omdat ik dan niet op tijd kan remmen als ik weer eens geen voorrang krijg.quote:Op dinsdag 7 april 2020 09:38 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Als het zo vaak voor komt zo toch ook eens kritisch kijken naar hoe jij je op de weg gedraagt als fietser zijnde.
Voorrang moet je namelijk krijgen, niet eisen. Het is namelijk een plicht voorrang te geven, geen recht voorrang te krijgen.
Misschien dat je alles precies goed doet volgens de regels, maar als ik op bepaalde wegen als kwetsbare fietser merk dat andere weggebruikers mij regelmatig geen voorrang geven, dan pas ik me aan.
Precies wat ik ook doe, ik probeer oogcontact te maken om te kijken of diegene mij ziet.quote:Op dinsdag 7 april 2020 15:17 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
als ik dat zou weten als fietser dan zou ik die kruisingen langzamer benaderen zodat ik op moment dat zo'n gek doorrijdt op tijd kan stoppen.
Dit overkomt mij werkelijk nooit.quote:Op maandag 27 april 2020 15:43 schreef krijtlijk het volgende:
Vandaag ging het weer mis. Ik fietste op een fietspad en er kwam een fietser van rechts met haaientanden aan zijn kant. Ik maakte oogcontact, hij zag mij maar fietste toch door. Dus ik moest vol in de ankers en ben raar terecht gekomen en heb nu een scheurtje in mijn kuitspier.
Nee een jochie van 12 ofzo, zijn moeder riep nog dat hij moest stoppen maar het was al te laat.quote:
Dat kind was ongeveer 12...die heeft 2 jaar geleden ofzo nog fietsexamen gedaan. Moet ik dan bij elke afslag of kruispunt van mijn fiets stappen en zo voor verwarring zorgen?quote:Op maandag 27 april 2020 16:00 schreef Fer het volgende:
Een kind, je had er misschien een beetje rekening mee kunnen houden, dat zo’n kind wellicht niet gaat stoppen.
Je moet leren om snel te kunnen stoppen, als dit nodig is. Als ik richting een kruising of druk punt fiets, gaan mijn handen al vanzelf naar de remhendels en bereid ik mij voor op dat ik eventueel moet remmen. Ongeacht of ik nu voorrang heb of niet.quote:Op maandag 27 april 2020 16:15 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Dat kind was ongeveer 12...die heeft 2 jaar geleden ofzo nog fietsexamen gedaan. Moet ik dan bij elke afslag of kruispunt van mijn fiets stappen en zo voor verwarring zorgen?
Ik had mijn handen aan de remmen en hij zag mij waardoor je er vanuit gaat dat iemand stopt. En doordat ik zo snel stopte wist ik erger te voorkomen. Als ik niet zo snel had gereageerd had ik hem omver gefietst. Belachelijk om te denken dat ik hier schuldig in ben.quote:Op maandag 27 april 2020 16:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Je moet leren om snel te kunnen stoppen, als dit nodig is. Als ik richting een kruising of druk punt fiets, gaan mijn handen al vanzelf naar de remhendels en bereid ik mij voor op dat ik eventueel moet remmen. Ongeacht of ik nu voorrang heb of niet.
In dit geval zag het kind al aankomen, dan zou je je eigenlijk niet moeten laten verassen, door zo’n fout.
Voorrang krijg je, dat neem je niet. Verder is dit de basis van gevaarherkenning op je theorie examen. De vorige situatie vond ik dat jij gelijk had. Bij deze had je kunnen anticiperen en dat heb je niet gedaan...quote:Op maandag 27 april 2020 16:25 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik had mijn handen aan de remmen en hij zag mij waardoor je er vanuit gaat dat iemand stopt. En doordat ik zo snel stopte wist ik erger te voorkomen. Als ik niet zo snel had gereageerd had ik hem omver gefietst. Belachelijk om te denken dat ik hier schuldig in ben.
Niet schuldig, wel aansprakelijk. Jij moet oppassen voor kinderen in het verkeer. Ook als ze fouten maken.quote:Op maandag 27 april 2020 16:25 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik had mijn handen aan de remmen en hij zag mij waardoor je er vanuit gaat dat iemand stopt. En doordat ik zo snel stopte wist ik erger te voorkomen. Als ik niet zo snel had gereageerd had ik hem omver gefietst. Belachelijk om te denken dat ik hier schuldig in ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |