abonnement Unibet Coolblue
pi_192471332
Viroloog Hendrik Streeck is er zeker van dat het coronavirus niet overleeft op voorwerpen. BELGA

Duits onderzoek
“Virus niet overdraagbaar via voorwerpen”

HEINSBERG

“Het coronavirus wordt niet doorgegeven via klinken, gsm’s, afstandsbedieningen, katten of in kapsalons of winkels. Het gevaar op besmetting bestaat vooral als mensen urenlang samenzijn in een enge ruimte.” Dat stelt de Duitse viroloog Hendrik Streeck na onderzoek in de regio Heinsberg nabij Sittard.

Prof.dr. Hendrik Streeck (42) is als directeur van het Instituut voor Virologie van de universiteit Bonn vooral geïnteresseerd in het effect van het coronavirus op de mens en zijn immuunsysteem. Hij baseert zich op feiten en niet op algemene rekenmodellen.

Als eerste onderzoeker trok Streeck met zijn team van deur tot deur in de zwaar getroffen gemeente Gangelt (Heinsberg), waar het virus midden februari uitbrak na een carnavalszitting. Elke coronapatiënt hebben ze er ondervraagd en er zijn stalen genomen van de lucht, en uitstrijkjes van deurklinken, gsm’s, afstandsbedieningen, wc-brillen, enz. Eerste vaststelling was dat twee op de drie besmette personen een paar dagen last hadden van ruik- en smaakverlies.

Après-ski

Dinsdagavond verraste Streeck door nieuwe bevindingen kenbaar te maken in de ZDF-talkshow Lanz. “We weten nu zeker dat Covid-19 geen contactbesmetting is. Er is geen enkel levend virus aangetroffen op voorwerpen, ook niet bij de zwaarst geïnfecteerde gezinnen. Er is ook geen enkele bewezen besmetting bij het inkopen, bij kappers of in restaurants”, aldus viroloog Streeck. “Een deurklink kan alleen besmettelijk zijn als iemand in zijn handen hoest, de klink vastneemt en dadelijk erna iemand anders de klink aanraakt.”

De grote uitbraken van corona zijn er volgens hem gekomen op plaatsen waar veel mensen langere tijd samen waren, zoals bij de après-ski in Ischgl, het voetbal in Bergamo en de carnavalszitting in Gangelt.

De rest van het artikel:
https://www.hbvl.be/cnt/d(...)gbaar-via-voorwerpen


Het lijkt tegenstrijdig met eerdere onderzoeken, zou als het waar blijkt te zijn wel meer mogelijkheden bieden om enigszins de teugels te laten vieren.

(aan de mods kan iemand de titel tussen quotes zetten)

[ Bericht 1% gewijzigd door Zalmslaatje op 06-04-2020 01:28:02 ]
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  maandag 6 april 2020 @ 01:51:53 #2
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192471664
Dus één onderzoek zegt iets anders dan meerdere eerdere onderzoeken en dan is dit een onderzoek wat niet in een gecontroleerde ruimte is gedaan
Ik vind het nogal wat om dan zo stellig te beweren dat contactbesmetting uitgesloten is
pi_192471732
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 01:51 schreef the-eye het volgende:
Dus één onderzoek zegt iets anders dan meerdere eerdere onderzoeken en dan is dit een onderzoek wat niet in een gecontroleerde ruimte is gedaan
Ik vind het nogal wat om dan zo stellig te beweren dat contactbesmetting uitgesloten is
Mee eens, al zeggen onderzoeken die onder ideale omstandigheden (voor het virus dan) in een lab zijn gedaan ook niet alles waarschijnlijk.
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
  maandag 6 april 2020 @ 06:01:25 #4
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192472408
Het RIVM is hier niet blij mee, die hadden ingezet op contact overdracht, handen wassen en een mondkapje is maar schijnveiligheid
pi_192472409
Bij het voetbal in Bergamo? In de Serie A wordt volgens mij geen zaalvoetbal gespeeld.
pi_192472575
Eigelijk wel logisch, het OV kan dus sluiten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192472585
De zoveelste viroloog die zijn plasje komt doen.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 6 april 2020 @ 07:25:15 #8
80382 manny
30 is best veel
pi_192472594
Dat zou goed nieuws zijn, maar de meningen (ook onder virologen) lopen nogal uiteen geloof ik...
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_192472605
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 06:02 schreef ijs. het volgende:
Bij het voetbal in Bergamo? In de Serie A wordt volgens mij geen zaalvoetbal gespeeld.
Volgens mij moet enge ruimte in de titel ook dicht op elkaar gepakte mensenmassa zijn.
pi_192472728
Klinkt logisch, die hypothese hou ik zelf ook aan, vanwege de hoge besmetting in drukke gebieden (Madrid, Milaan, New York etc), hopelijk komt er nog eens wetenschappelijk bewijs.
pi_192472769
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 06:02 schreef ijs. het volgende:
Bij het voetbal in Bergamo? In de Serie A wordt volgens mij geen zaalvoetbal gespeeld.
Maar een groot deel van de supporters zat voor en na de wedstrijd in de kroeg.
pi_192472789
Op dat ene cruiseschip vonden ze anders nog steeds coronavirus op voorwerpen en oppervlakken nadat de passagiers al weken vertrokken waren.
Dus dat virus leeft veel langer.
pi_192472797
Misschien is het dan niet meer sterk genoeg dat het nog mensen kan besmetten.
pi_192472856
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 07:57 schreef quirina het volgende:
Op dat ene cruiseschip vonden ze anders nog steeds coronavirus op voorwerpen en oppervlakken nadat de passagiers al weken vertrokken waren.
Dus dat virus leeft veel langer.
Op dat cruiseschip is RNA aangetroffen op verschillende oppervlakken, geen levend virus

https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6912e3_w
pi_192472869
Hoe kan dan een tijger besmet raken door een verzorger?
pi_192472871
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 01:51 schreef the-eye het volgende:
Dus één onderzoek zegt iets anders dan meerdere eerdere onderzoeken en dan is dit een onderzoek wat niet in een gecontroleerde ruimte is gedaan
Ik vind het nogal wat om dan zo stellig te beweren dat contactbesmetting uitgesloten is
Zo gaat dat he, met onderzoeken. Dit betekent niet dat je je eerdere conclusies overboord moet gooien, maar wel dat er op zijn minst onderbouwde twijfels over zijn.
pi_192472876
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 06:01 schreef THEFXR het volgende:
Het RIVM is hier niet blij mee, die hadden ingezet op contact overdracht, handen wassen en een mondkapje is maar schijnveiligheid
Het RIVM zegt juist dat je wel vaak je handen moet wassen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19 (https://www.rivm.nl linkje 'Maatregelen Nederland')
pi_192472895
quote:
13s.gif Op maandag 6 april 2020 08:13 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Het RIVM zegt juist dat je wel vaak je handen moet wassen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19 (https://www.rivm.nl linkje 'Maatregelen Nederland')
Dat zegt-ie toch!? Maar wat heb je aan het wassen van je handen, als de lucht lava is.
  Admin maandag 6 april 2020 @ 08:20:37 #19
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_192472907
Gevaarlijk, dit soort mensen die met een halve aanname op basis van 'onderzoek' de eerdere bevindingen van heel veel andere onderzoeken van tafel veegt. Niet zozeer omdat hij een dergelijke claim doet, maar omdat er veel teveel mensen zijn die dan meteen de eerdere berichten vergeten omdat deze uitleg beter past in hun eigen wereldje. 'Het klinkt zo lekker veilig, dus zal het wel waar zijn', terwijl op dat cruiseschip nog na twee weken ofzo levend virus werd aangetroffen, we al weten dat het virus uren kan overleven op papier, karton en plastic en mogelijk zelfs dagen op zaken als aluminium.

En ook nu zullen er ondanks dat weer mensen zijn die de beweringen van deze enkeling voor waar aannemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_192472930
Ondertussen worden supermarktmedewerkers die vakken vullen, zonder mondkapje de hele tijd tussen al die struinende mensen gezet. Onbegrijpelijk. Zij zouden in elk geval in aanmerking moeten komen voor een medisch goedgekeurde mondkap. Zij zitten ook nog vaak laag te werken dus als iemand wat virus verspreidt valt het naar beneden, al met al super kwetsbare positie.

Misschien is het een idee om als er besluiten genomen worden van hogerhand, er intelligente mensen bij te zetten die out of the box kunnen denken?
pi_192473020
Het Belang van Limburg komt hiermee? :')
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 6 april 2020 @ 08:34:47 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_192473021
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:09 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Op dat cruiseschip is RNA aangetroffen op verschillende oppervlakken, geen levend virus

https://www.cdc.gov/mmwr/(...)htm?s_cid=mm6912e3_w
Hoe zou jij het verschil tussen RNA en een 'levend virus' omschrijven?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 6 april 2020 @ 08:38:40 #23
74056 crew  ToT
pi_192473051
Spookhuizen verbieden dus.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 6 april 2020 @ 08:40:39 #24
74056 crew  ToT
pi_192473064
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:23 schreef Mondkapje het volgende:
Ondertussen worden supermarktmedewerkers die vakken vullen, zonder mondkapje de hele tijd tussen al die struinende mensen gezet. Onbegrijpelijk. Zij zouden in elk geval in aanmerking moeten komen voor een medisch goedgekeurde mondkap. Zij zitten ook nog vaak laag te werken dus als iemand wat virus verspreidt valt het naar beneden, al met al super kwetsbare positie.

Misschien is het een idee om als er besluiten genomen worden van hogerhand, er intelligente mensen bij te zetten die out of the box kunnen denken?
In drogisterijen is het nog veel erger; super nauwe gangpaden waarin je als een stel hamsters moet zigzaggen omdat er van alles afgezet is met lint, en dan is het bijna onmogelijk om niet met je knieën of mandje langs een medewerkster te schuren die wat op de onderste schap aan het inpakken is.
pi_192473107
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoe zou jij het verschil tussen RNA en een 'levend virus' omschrijven?
Als jouw haar op een trapleuning ligt wil dat nog niet zeggen dat het kan bijten omdat het eerder onderdeel was van een lichaam dat kon bijten.

Verschil tussen jouw erfelijke materiaal en wat je lichaam kan.

RNA is erfelijk materiaal van Covid19. Vergelijk het met DNA. Lang niet zeker dat brokjes erfelijk materiaal van Covid 19 zich als een volwaardig virus gaat gedragen

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2020 08:53:38 ]
  maandag 6 april 2020 @ 08:51:05 #26
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192473144
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:20 schreef Danny het volgende:
Gevaarlijk, dit soort mensen die met een halve aanname op basis van 'onderzoek' de eerdere bevindingen van heel veel andere onderzoeken van tafel veegt. Niet zozeer omdat hij een dergelijke claim doet, maar omdat er veel teveel mensen zijn die dan meteen de eerdere berichten vergeten omdat deze uitleg beter past in hun eigen wereldje. 'Het klinkt zo lekker veilig, dus zal het wel waar zijn', terwijl op dat cruiseschip nog na twee weken ofzo levend virus werd aangetroffen, we al weten dat het virus uren kan overleven op papier, karton en plastic en mogelijk zelfs dagen op zaken als aluminium.

En ook nu zullen er ondanks dat weer mensen zijn die de beweringen van deze enkeling voor waar aannemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Precies, mensen horen wat ze graag willen horen. Zeker nu we gaan meemaken dat mensen het (al) niet meer trekken en sowieso makkelijker zullen worden.
Ik vermoed dat media geilheid hier ook parten speelt. Beweren nu zeker te weten dat covid-19 geen contact besmetting oplevert zou ik zelfs fake news durven noemen want het is niet zeker.
pi_192473179
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoe zou jij het verschil tussen RNA en een 'levend virus' omschrijven?
Virussen leven per definitie niet omdat ze niet zich met elkaar kunnen voortplanten maar altijd een gastheer nodig hebben.
  maandag 6 april 2020 @ 09:11:46 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_192473358
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Virussen leven per definitie niet omdat ze niet zich met elkaar kunnen voortplanten maar altijd een gastheer nodig hebben.
Mijn punt idd.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 6 april 2020 @ 09:15:13 #29
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192473406
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 08:40 schreef ToT het volgende:

[..]

In drogisterijen is het nog veel erger; super nauwe gangpaden waarin je als een stel hamsters moet zigzaggen omdat er van alles afgezet is met lint, en dan is het bijna onmogelijk om niet met je knieën of mandje langs een medewerkster te schuren die wat op de onderste schap aan het inpakken is.
Blijkbaar teveel moeite gevraagd om gewoon één winkelrichting te maken van begin tot einde. Iets vergeten? Pech, opnieuw beginnen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 6 april 2020 @ 09:27:49 #30
74056 crew  ToT
pi_192473556
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2020 09:15 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Blijkbaar teveel moeite gevraagd om gewoon één winkelrichting te maken van begin tot einde. Iets vergeten? Pech, opnieuw beginnen.
Soms is het lastig als je een oneven aantal gangpaden hebt, of dat ze soms haaks op elkaar staan, maar dan nog moet het wel mogelijk zijn om het allemaal in 1 richting te laten lopen, maar het is wel kut als er meerdere mensen voor je zitten te treuzelen om te kijken wat ze moeten hebben, terwijl jijzelf weet dat wat jij moet hebben vlak bij de kassa ligt en er gewoon snel langs wil.
  maandag 6 april 2020 @ 09:34:11 #31
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192473613
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 09:27 schreef ToT het volgende:

[..]

Soms is het lastig als je een oneven aantal gangpaden hebt, of dat ze soms haaks op elkaar staan, maar dan nog moet het wel mogelijk zijn om het allemaal in 1 richting te laten lopen, maar het is wel kut als er meerdere mensen voor je zitten te treuzelen om te kijken wat ze moeten hebben, terwijl jijzelf weet dat wat jij moet hebben vlak bij de kassa ligt en er gewoon snel langs wil.
Dan leer je jezelf aan niet voor één dingetje naar de winkel te gaan
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 6 april 2020 @ 09:36:54 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192473631
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 08:38 schreef ToT het volgende:
Spookhuizen verbieden dus.
:D _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_192473636
Wat een raar bericht. In dit soort tijden zou je dit soort mensen moeten censureren. Hij spreekt elk ander onderzoek en logica tegen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 6 april 2020 @ 09:38:28 #34
74056 crew  ToT
pi_192473646
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dan leer je jezelf aan niet voor één dingetje naar de winkel te gaan
Zeg dat maar tegen onze anderhalf maand oude baby die helemaal overstuur was van een verstopte neus waarbij door de druk achter de oogkassen 1 oog naar voren puilde.
Ik had snel neusspray voor hem nodig.
pi_192473723
Ik vraag me ook af in welke mate we mazzel hebben met het weer. Dan bedoel ik niet de temperatuur maar de wind. Het waait hier in Groningen al langer dan een maand bovengemiddeld hard en/of veel en het gemiddelde is al niet mis. Natuurlijk verspreidt het virus daardoor verder, maar zo snel over zo'n groot gebied en zoveel lucht, ook in de hoogte, dat de kans op besmetting wel kleiner moet worden.

De invloed van carnaval en de bijbelgordel wil ik niet bagatelliseren, maar de gebieden waar het over het algemeen en de laatste tijd het hardste waait lijken relatief licht getroffen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_192473760
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:37 schreef Confetti het volgende:
Wat een raar bericht. In dit soort tijden zou je dit soort mensen moeten censureren. Hij spreekt elk ander onderzoek en logica tegen.
Dat valt toch wel mee?

Hij spreekt het hoesten en niezen niet tegen, versterkt dit zelfs door ademen erbij te nemen.

Dat er levend virus aan is getoond ergens, hoeft toch niet te betekenen dat dit een grote besmettingsbron is? (ook zo verwoord door Jaap en Marion (van RIVM) Daarnaast hebben wij niet groot ingezet op schoonmaken en steriliseren van werk/huis na het vinden van een zieke. Het verandert in mijn ogen weinig aan de huidige zaken.

Overigens moeten we dan een dip in de cijfers terugzien van het moment rond 23 maart dat we "massaal" naar buiten gingen. Dat zou dan een positief effect moeten hebben, tov de week ervoor en erna dat iedereen met z'n gezin ineens samen zat.

[ Bericht 6% gewijzigd door _I op 06-04-2020 10:01:02 ]
pi_192473865
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoe zou jij het verschil tussen RNA en een 'levend virus' omschrijven?
RNA of DNA an sich kan niet infecteren. Sterker nog, het kan op zichzelf staant geeneens een cel binnendringen. Degradeert uiteindelijk ook relatief snel, zeker onder invloed van UV en andere mutagene zaken. Je hebt een zogenaamd 'delivery system' nodig om dat RNA of DNA in een cel te krijgen.

Een levend virus betekent dat er een eiwitmantel aanwezig is met daarin alle inhoud van het virus incl. DNA (cq. alles wat nodig is om een cel te infecteren en daarna het DNA-vermeerderingsproces te hacken en zichzelf te repliceren). Andere voorbeelden zijn bacteriofagen, die een 'injectie' van RNA/DNA doen in een cel (heeft verder niets met Corona te maken, puur als voorbeeld van delivery system). Dat is een fundamenteel verschil met enkel RNA of DNA.

PCR testen (de testen die ze gebruiken om virus aanwezigheid aan te tonen bij vermoedelijke besmettingen) testen echter op aanwezigheid van bepaalde stukken RNA/DNA en dupliceren dit exponentieel totdat een apparaat dit kan detecteren. Als dat stuk RNA/DNA niet in je sample aanwezig is, zal het aparaat geen verschil detecteren met een regulier watersample en ben je dus negatief getest.

Je moet een inoculatietest doen met een sample om te zien of het virus nog leeft en in staat is om
te repliceren. Deze testen verschillen van PCR testen en duren ook veel langer. Daarom zijn ze ook niet praktisch voor de gezondheidszorg, wel voor fundamenteel onderzoek.

[ Bericht 15% gewijzigd door kirsten. op 06-04-2020 10:04:09 ]
  maandag 6 april 2020 @ 10:03:08 #38
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192473955
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 09:38 schreef ToT het volgende:

[..]

Zeg dat maar tegen onze anderhalf maand oude baby die helemaal overstuur was van een verstopte neus waarbij door de druk achter de oogkassen 1 oog naar voren puilde.
Ik had snel neusspray voor hem nodig.
Okee dan mag het ;)
  maandag 6 april 2020 @ 10:04:10 #39
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192473976
Ow, kijk dat schept mogelijkheden.

Restaurants en cafe's weer open, maar dan wel alleen de terrassen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192474106
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:04 schreef Red_85 het volgende:
Ow, kijk dat schept mogelijkheden.

Restaurants en cafe's weer open, maar dan wel alleen de terrassen.
Festivals (met minder mensen), vakanties, stranden, bossen, ...

Zolang je maar niet binnenzit.
pi_192474107
Het komt door het zingen waarbij je hard uitademt (dicht bij elkaar) en in ademt.

1. Wintersport Apres Ski--> hossen en 'keihard; meezingen vlak bij elkaar.
2. Champions League wedstrijd in Bergamo --> club zingend aanmoedigend dicht op elkaar.
3. Carnaval Brabant --> hassen en zingen op een kluitje. Intiem zijn met elkaar (zoenen/omhelzen)
4. Geloof/kerken/Bijbelbelt, brandhaarden --> Italie, Spanje, Bijbelbelt. Gaan vaak naar de kerk zingen bij elkaar en krijgen sacrament (stukje cracker) van de pastoor in de handen een voor een het virus overdragende.
- edit: adverteren kan middels een mail naar pr@fok.nl -
  maandag 6 april 2020 @ 10:58:09 #42
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192474679
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:13 schreef meneertje1972 het volgende:
Het komt door het zingen waarbij je hard uitademt (dicht bij elkaar) en in ademt.

1. Wintersport Apres Ski--> hossen en 'keihard; meezingen vlak bij elkaar.
2. Champions League wedstrijd in Bergamo --> club zingend aanmoedigend dicht op elkaar.
3. Carnaval Brabant --> hassen en zingen op een kluitje. Intiem zijn met elkaar (zoenen/omhelzen)
4. Geloof/kerken/Bijbelbelt, brandhaarden --> Italie, Spanje, Bijbelbelt. Gaan vaak naar de kerk zingen bij elkaar en krijgen sacrament (stukje cracker) van de pastoor in de handen een voor een het virus overdragende.
Misschien raar gedacht maar nu blijken dieren geinfecteerd te kunnen worden. Zou een blaffende hond die corona heeft het dan niet gewoon verspreiden?
pi_192475658


[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 06-04-2020 12:31:36 ]
pi_192475947
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 07:25 schreef manny het volgende:
Dat zou goed nieuws zijn, maar de meningen (ook onder virologen) lopen nogal uiteen geloof ik...
ja wat ik best raar vind eigenlijk. Iets is toch zo en niet anders? Waarom dan andere dingen willen beweren dan wat je collega-viroloog net heeft gezegd? :? Of is het niet zo simpel als 1+1=2 en niet 3.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192475988
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 01:51 schreef the-eye het volgende:
Dus één onderzoek zegt iets anders dan meerdere eerdere onderzoeken en dan is dit een onderzoek wat niet in een gecontroleerde ruimte is gedaan
Ik vind het nogal wat om dan zo stellig te beweren dat contactbesmetting uitgesloten is
Ja, want onderzoeken die aantonen dat een virus onder ideale labomstandigheden kan overleven (c.q. aangetoond kan worden) in minimale hoeveelheden (c.q. waardoor je nauwelijks besmet kunt raken) leveren wel definitief bewijs over wat er gebeurt in het echte, niet-klinische leven.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192476001
Deze man doet toch wel zeer interessante dingen, los van het oppervlakken onderzoek.

https://www.thelocal.de/2(...)ntrys-worst-hit-spot
pi_192476044
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:09 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja wat ik best raar vind eigenlijk. Iets is toch zo en niet anders? Waarom dan andere dingen willen beweren dan wat je collega-viroloog net heeft gezegd? :? Of is het niet zo simpel als 1+1=2 en niet 3.
Je hebt geen idee hoe wetenschap werkt?

Zoveel verschillen de meningen overigens niet, maar ik snap dat dat lastig is te doorgronden wanneer je alleen (verdraaide) mediaberichten leest en wanneer men niet het verschil tussen 'kunnen aantonen' en 'kunnen besmetten' weet.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192476097
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:14 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Je hebt geen idee hoe wetenschap werkt?
blijkbaar niet dan. Ik stel gewoon even een vraag. Mag toch? Fijn. Thanks!
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192476110
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:16 schreef Apotheose het volgende:

[..]

blijkbaar niet dan. Ik stel gewoon even een vraag. Mag toch? Fijn. Thanks!
Ik stelde toch ook gewoon even een vraag?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192476195
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 07:54 schreef ZwangerPetro het volgende:

[..]

Maar een groot deel van de supporters zat voor en na de wedstrijd in de kroeg.
Nou, wat daar ook speelde, het stadion van Bergamo is relatief klein. Omdat het zo'n grote wedstrijd was, werd voor Milaan gekozen om de wedstrijd af te werken.

Dus heel Bergamo liep uit om de reis van 70 kilometer te maken. Volle bussen, volle treinen. Daarna inderdaad kroegen, verbroederen met de supporters van Valencia en na de wedstrijd weer allemaal terug.

Dronken en gelukkig want de wedstrijd werd met 4-1 gewonnen. Ook bij de achterblijvers zal het ongetwijfeld heel gezellig zijn geweest in kroegen.

Het is wel een verhaal waar echt alles tegenzat.
pi_192476205
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik stelde toch ook gewoon even een vraag?
ja das altijd zo nadelig van geschreven teksten. Je weet niet altijd goed hoe het is bedoeld. Ik vatte het op als een soort van 'jeetje begrijp je dat dan niet'. Dus sorry....
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192476223
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:21 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja das altijd zo nadelig van geschreven teksten. Je weet niet altijd goed hoe het is bedoeld. Ik vatte het op als een soort van 'jeetje begrijp je dat dan niet'. Dus sorry....
Nou, dat is dus hoe wetenschap werkt. Een heleboel mensen spreken elkaar net zolang tegen totdat je ongeveer een consensus hebt. Paradoxaal genoeg.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192476392
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:20 schreef Danny het volgende:
Gevaarlijk, dit soort mensen die met een halve aanname op basis van 'onderzoek' de eerdere bevindingen van heel veel andere onderzoeken van tafel veegt. Niet zozeer omdat hij een dergelijke claim doet, maar omdat er veel teveel mensen zijn die dan meteen de eerdere berichten vergeten omdat deze uitleg beter past in hun eigen wereldje. 'Het klinkt zo lekker veilig, dus zal het wel waar zijn', terwijl op dat cruiseschip nog na twee weken ofzo levend virus werd aangetroffen, we al weten dat het virus uren kan overleven op papier, karton en plastic en mogelijk zelfs dagen op zaken als aluminium.

En ook nu zullen er ondanks dat weer mensen zijn die de beweringen van deze enkeling voor waar aannemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het is overigens niet waar dat er op een cruiseschip na twee weken nog levend virus aangetroffen werd.
  maandag 6 april 2020 @ 12:33:09 #54
80382 manny
30 is best veel
pi_192476432
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:09 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja wat ik best raar vind eigenlijk. Iets is toch zo en niet anders? Waarom dan andere dingen willen beweren dan wat je collega-viroloog net heeft gezegd? :? Of is het niet zo simpel als 1+1=2 en niet 3.
Ze zijn allemaal aan het pionieren denk ik, en hopelijk volgt er nu een degelijk proces van testen / valideren en dan hopelijk eenduidigheid. Geen idee hoe dat dan precies werkt.

ik heb em ergens anders hier ook gepost, maar als je tijd hebt kan je deze podcast luisteren om in ieder geval iets meer achtergrond te krijgen over waar ze mee bezig zijn

https://soundcloud.com/ru(...)egen-het-coronavirus
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_192476468
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:37 schreef Confetti het volgende:
Wat een raar bericht. In dit soort tijden zou je dit soort mensen moeten censureren. Hij spreekt elk ander onderzoek en logica tegen.
Wetenschappers censuren :'). Ontdekkingen geschieden meestal als een vastgeroest paradigma verbroken wordt.
  maandag 6 april 2020 @ 12:36:00 #56
80382 manny
30 is best veel
pi_192476481
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 08:20 schreef Danny het volgende:
Gevaarlijk, dit soort mensen die met een halve aanname op basis van 'onderzoek' de eerdere bevindingen van heel veel andere onderzoeken van tafel veegt. Niet zozeer omdat hij een dergelijke claim doet, maar omdat er veel teveel mensen zijn die dan meteen de eerdere berichten vergeten omdat deze uitleg beter past in hun eigen wereldje. 'Het klinkt zo lekker veilig, dus zal het wel waar zijn', terwijl op dat cruiseschip nog na twee weken ofzo levend virus werd aangetroffen, we al weten dat het virus uren kan overleven op papier, karton en plastic en mogelijk zelfs dagen op zaken als aluminium.

En ook nu zullen er ondanks dat weer mensen zijn die de beweringen van deze enkeling voor waar aannemen. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Nu ga je volgens mij precies de vakuil in waarvoor je terecht waarschuwt. Ook dat cruise-schip onderzoeksresultaat was een n=1 waar later heel veel kanttekeningen bij gezet zijn.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_192476681
Kritisch onderzoek wordt gezien als gevaarlijk. Tegenspraak kan beter gecensureerd worden. Niet conformeren aan eerdere onderzoeken is fake news.

Wat een enge samenleving hebben gemaakt. Die beste man is prof.dr en de fokkers hier denken het niet alleen beter te weten, maar weigeren uberhaupt open te staan voor een andere onderbouwde lezing van het hele verhaal.

Eng eng eng

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2020 12:50:03 ]
pi_192476743
HOE LANG KAN HET VIRUS DAT COVID-19 VEROORZAAKT, OP OPPERVLAKKEN LEVEN?

Carolyn Machamer, een celbioloog die gespecialiseerd is in coronavirussen, bespreekt het nieuwste onderzoek naar het virus dat COVID-19 veroorzaakt

Volgens een recente studie gepubliceerd in het New England Journal of Medicine , kan SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, tussen de uren en enkele dagen in de lucht en op oppervlakken leven. Uit de studie bleek dat het virus tot 72 uur houdbaar is op kunststoffen, 48 uur op roestvrij staal, 24 uur op karton en 4 uur op koper. Het is ook drie uur in de lucht detecteerbaar.

Carolyn Machamer , hoogleraar celbiologie, wiens laboratorium aan de Johns Hopkins School of Medicine jarenlang de basisbiologie van coronavirussen heeft bestudeerd, sloot zich aan bij Johns Hopkins MPH / MBA-kandidaat Samuel Volkin voor een korte bespreking van deze bevindingen en wat ze betekenen voor inspanningen om beschermen tegen verspreiding van het virus. Het gesprek is bewerkt voor lengte en duidelijkheid.

Volkin: Volgens dit rapport klinkt het alsof het COVID-19-virus mogelijk dagenlang op oppervlakken leeft. Hoe bezorgd moeten we zijn over ons risico om besmet te raken door simpelweg iets aan te raken waarmee een geïnfecteerde persoon dagen geleden contact heeft gehad?
Machamer: Wat veel pers krijgt en uit de context wordt gepresenteerd, is dat het virus 72 uur op plastic kan blijven zitten - wat echt eng klinkt. Maar wat belangrijker is, is de hoeveelheid virus die overblijft. Het is minder dan 0,1% van het startende virusmateriaal. Infectie is theoretisch mogelijk, maar onwaarschijnlijk op de niveaus die na een paar dagen overblijven. Mensen moeten dit weten.

https://hub.jhu.edu/2020/03/20/sars-cov-2-survive-on-surfaces/
pi_192476764
Dat laatste stukje wordt vaak weggelaten in de krant, te postief.
pi_192476768
Johns Hopkins Universiteit daar veegt de gemiddelde fokker zonder handomdraai de vloer mee aan
pi_192477381
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:54 schreef Jed1Gam het volgende:
Dat laatste stukje wordt vaak weggelaten in de krant, te postief.
Plus als je eens nuchter nadenkt hoeveel raak je aan per dag en wat is de kans dat een besmet persoon daar toevlallig tegenaan heeft zitten te hoesten, en wat is de kans dat nadat je het hebt aangeraakt er ook voldoende virus deeltjes op je hand zitten die daarna in je slijmvliezen terecht kunnen komen. Contact besmettingen zijn secundaire besmettingen die veel minder plaatsvinden als direct besmetting van door de lucht vliegende deeltjes.
  Admin maandag 6 april 2020 @ 14:19:26 #62
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_192478075
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:36 schreef manny het volgende:

[..]

Nu ga je volgens mij precies de vakuil in waarvoor je terecht waarschuwt. Ook dat cruise-schip onderzoeksresultaat was een n=1 waar later heel veel kanttekeningen bij gezet zijn.
Klopt. Hoewel ik dat ook niet persé geloof vind ik het persoonlijk verstandiger om liever iets te voorzichtig te zijn dan niet voorzichtig genoeg. Zelfs als beiden niet waar zijn zou ik alsnog voorzichtig blijven met oppervlaktecontact e.d. Kleine moeite. Raak ik een oppervlak niet aan terwijl ik niet besmet kon worden is er niets aan de hand. Raak ik 'm WEL aan en het blijkt TOCH mogelijk erdoor besmet te raken dan kan ik zomaar besmet zijn of iemand anders onbedoeld besmetten.

quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 12:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Kritisch onderzoek wordt gezien als gevaarlijk. Tegenspraak kan beter gecensureerd worden. Niet conformeren aan eerdere onderzoeken is fake news.

Wat een enge samenleving hebben gemaakt. Die beste man is prof.dr en de fokkers hier denken het niet alleen beter te weten, maar weigeren uberhaupt open te staan voor een andere onderbouwde lezing van het hele verhaal.

Eng eng eng
Zet je aluhoedje even af en bedenk even dat hij prof.dr. is die beweert dat het NIET mogelijk is, terwijl tientallen andere prof.dr's beweren dat het WEL mogelijk is. Beetje zoals de enkele prof.dr die beweert dat roken helemaal geen kanker veroorzaakt. Ook hier geldt weer dat het beter is om iets TE voorzichtig te zijn dan niet voorzichtig genoeg.

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 13:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Plus als je eens nuchter nadenkt hoeveel raak je aan per dag en wat is de kans dat een besmet persoon daar toevlallig tegenaan heeft zitten te hoesten, en wat is de kans dat nadat je het hebt aangeraakt er ook voldoende virus deeltjes op je hand zitten die daarna in je slijmvliezen terecht kunnen komen. Contact besmettingen zijn secundaire besmettingen die veel minder plaatsvinden als direct besmetting van door de lucht vliegende deeltjes.
die kans is groter dan wanneer je gewoon het aanraken van dergelijke oppervlakken tot een minimum beperkt. Verder blijft het devies gewoon; raak je iets aan, was je handen en blijf van je gezicht af.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  maandag 6 april 2020 @ 14:27:45 #63
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_192478180
Ik hoorde Michael Osterholm al drie weken geleden bij Joe Rogan zeggen dat dit virus zich voornamelijk via de lucht verspreid. Handen wassen is altijd verstandig, maar zal bij de verspreiding van dit virus weinig zoden aan de dijk zetten.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  maandag 6 april 2020 @ 14:46:55 #65
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192478466
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:11 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, want onderzoeken die aantonen dat een virus onder ideale labomstandigheden kan overleven (c.q. aangetoond kan worden) in minimale hoeveelheden (c.q. waardoor je nauwelijks besmet kunt raken) leveren wel definitief bewijs over wat er gebeurt in het echte, niet-klinische leven.
Ik vind de term "nauwelijks besmet kan raken" behoorlijk tricky in een tijd dat wereld in brand staat omdat men niet precies weet wat er gaande is en er heel mensen nog steeds te makkelijk over besmettingsgevaar denken.
Om daar dan mee op de buis te verschijnen ipv dit onderzoek te koppelen aan eerder onderzoeken en er met overheid en instanties over te babbelen is ronduit onverantwoordelijk. Blijkbaar is the 15 minutes of fame wel heel erg belangrijk voor deze man
pi_192478846
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:46 schreef the-eye het volgende:

Blijkbaar is the 15 minutes of fame wel heel erg belangrijk voor deze man
Die 15 minutes of fame heeft hij niet nodig, hij is door de minister van binnenlandse zaken aangesteld als leading man inzake het corona onderzoek in Duitsland.

Streeck has since seen the most COVID-19 patients in Germany because he was asked by the Ministry of the Interior in NRW to take over the diagnosis.
https://www.merkur.de/wel(...)tut-zr-13636707.html
  maandag 6 april 2020 @ 15:14:34 #67
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192478898
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:10 schreef Za het volgende:

[..]

Die 15 minutes of fame heeft hij niet nodig, hij is door de minister van binnenlandse zaken aangesteld als leading man inzake het corona onderzoek in Duitsland.

Streeck has since seen the most COVID-19 patients in Germany because he was asked by the Ministry of the Interior in NRW to take over the diagnosis.
https://www.merkur.de/wel(...)tut-zr-13636707.html
Wel opmerkelijk dan dat na het melden van zijn onderzoeksresultaten de grens gelijk dicht gaat en Nederland als een risicogebied wordt aangemerkt door Duitsland.
De video in je link is niet door Nederlanders te bekijken
pi_192479168
quote:
6s.gif Op maandag 6 april 2020 15:14 schreef the-eye het volgende:

Wel opmerkelijk dan dat na het melden van zijn onderzoeksresultaten de grens gelijk dicht gaat en Nederland als een risicogebied wordt aangemerkt door Duitsland.
De video in je link is niet door Nederlanders te bekijken
Daar is het Robert Koch instituut verantwoordelijk voor niet Hendrik Streeck.
( Heel Nederland is volgens Duitsland een risicogebied vanwege het coronavirus. Ons land is door het Robert Koch Institut aangewezen als een 'no go'. https://www.rtvoost.nl/ni(...)ronarisicogebied-aan)

Streeck kan zich niet vinden in de aanpak van het Robert Koch instituut en de maatregelen welke zij voorstellen, zie links.
  maandag 6 april 2020 @ 15:34:18 #69
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_192479188
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:33 schreef Za het volgende:

[..]

Daar is het Robert Koch instituut verantwoordelijk voor niet Hendrik Streeck.

Streeck kan zich niet vinden in de aanpak van het Robert Koch instituut en de maatregelen welke zij voorstellen, zie links.
Okee
(was ook maar een grap joh)
pi_192479210
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 15:34 schreef the-eye het volgende:

Okee
(was ook maar een grap joh)
OK :)

Ik vind hem wel interessant die Streeck.
pi_192479626
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:19 schreef Danny het volgende:

[..]

Zet je aluhoedje even af en bedenk even dat hij prof.dr. is die beweert dat het NIET mogelijk is, terwijl tientallen andere prof.dr's beweren dat het WEL mogelijk is.
Dan zou ik nog goed een keer die onderzoeken lezen, want ze zitten allemaal vrij goed op één lijn hoor. Het is gewoon weer de discussie wie de strengste lockdown heeft. Er wordt gedaan alsof er grote verschillen zijn, maar bij nadere bestudering valt dat hartstikke mee.

quote:
die kans is groter dan wanneer je gewoon het aanraken van dergelijke oppervlakken tot een minimum beperkt. Verder blijft het devies gewoon; raak je iets aan, was je handen en blijf van je gezicht af.
Ja hoor, iedere keer als je "iets" aanraakt je handen wassen. Oeps, de deurklink van de keuken naar de woonkamer aangeraakt, gelijk maar weer handen wassen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192479652
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 14:27 schreef KillemWieft het volgende:
Ik hoorde Michael Osterholm al drie weken geleden bij Joe Rogan zeggen dat dit virus zich voornamelijk via de lucht verspreid.
Het is maar net hoe je dat interpreteert. Als je 'via de lucht' interpreteert als in 'door de lucht binnen een kleine straal van een besmet persoon', dan ja. Als je 'via de lucht' interpreteert als 'je loopt naar buiten en je raakt besmet omdat er allemaal virusdeeltjes rond dwarrelen', dan nee.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192480240
Heeft regen eigenlijk invloed op de verspreiding? Niet als in dat dan minder mensen buiten zijn, maar als in de verspreiding door iemand die buiten loopt en ademt/niest/hoest.
pi_192480911
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:19 schreef Danny het volgende:
Zet je aluhoedje even af en bedenk even dat hij prof.dr. is die beweert dat het NIET mogelijk is, terwijl tientallen andere prof.dr's beweren dat het WEL mogelijk is
En hoeveel sokpoppen van de autoriteiten met academische credentials hebben niet beweerd dat mondkapjes ineffectief zouden zijn? Niet dat ik per se uitga van de juistheid van de stelling die Hendrik Streeck doet maar een ogenschijnlijke concensus zeker wanneer die via gecontroleerde media verspreid wordt zegt mij niet zo heel veel meer. :B *O*
pi_192483421
Lijkt me onwaarschijnlijk.

Hoe kan die tijger dan ook besmet zijn bijvoorbeeld?
pi_192486914
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 19:40 schreef Hamzoef het volgende:
Lijkt me onwaarschijnlijk.

Hoe kan die tijger dan ook besmet zijn bijvoorbeeld?
Via niesen van de verzorger bv.

Als je niest of hoest komen de druppeltjes behoorlijk ver, omdat ze gepakt zijn door een “reizende” gaswolk, een nies kan tot 61 meter reizen. De wolk ervoor dat het reizende pathogenen 5 tot 61 meter ver kunnen komen.

pi_192487138
Wat is onderzocht kan door gewoon om je heen kijken toch ook worden bevestigd? Het virus is besmettelijk maar een heel stuk minder dat bijvoorbeeld het noro virus. 1 besmetting daarvan en het hele verzorgingshuis is de sjaak.

Ik ken in mijn wijde omgeving niemand met Corona. Was het echt zo besmettelijk als alle spookverhalen die de rondte doen had de wereld er heel anders uitgezien.
  maandag 6 april 2020 @ 23:05:22 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192487319
Wat een rare TT. Dus spookhuizen en escape rooms zijn een grote besmettingsbron?
Resistance is futile.
pi_192487725
Kijk hier even naar deze 2 clips van de mythbusters.
Clip 1 hoever nies druppels kunnen verplaatsen.
Clip 2 wat de beste manier is om verspreiding van nies druppels te beperken.
Doe uw voordeel er mee.


ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
pi_192487808
Mooi, stoppen met die onzin en weer het leven hervatten.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_192495747
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:13 schreef meneertje1972 het volgende:
Het komt door het zingen waarbij je hard uitademt (dicht bij elkaar) en in ademt.

1. Wintersport Apres Ski--> hossen en 'keihard; meezingen vlak bij elkaar.
2. Champions League wedstrijd in Bergamo --> club zingend aanmoedigend dicht op elkaar.
3. Carnaval Brabant --> hassen en zingen op een kluitje. Intiem zijn met elkaar (zoenen/omhelzen)
4. Geloof/kerken/Bijbelbelt, brandhaarden --> Italie, Spanje, Bijbelbelt. Gaan vaak naar de kerk zingen bij elkaar en krijgen sacrament (stukje cracker) van de pastoor in de handen een voor een het virus overdragende.
dat denk ik ook.
de overeenkomst is inderdaad steeds omstandigheden waarbij je hard uitademt (dicht bij elkaar) en in ademt.
zingen is daar een voorbeeld van, maar zwaar ademen kan ook met andere reden:
bv hoog in de bergen is de lucht ijler, minder zuurstof, daar gaat iedereen zwaarder ademen.
wie slechte conditie heeft, oud is, of dik, gaat ook zwaarder ademen bij simpel blokje om lopen.

als dit inderdaad een rol speelt bij de verspreiding,
dan werken mondkapjes daarom juist averechts.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_192532185
Streeck will be stuck in the dilemma between scientific accuracy and the increasingly urgent desire for reliable results. For example, if the statement that Sars-CoV-2 is detectable on surfaces and objects in the area of ​​infected and sick people, but is no longer viable, leads some to the misleading conclusion that the virologist considers measures such as school closures to be exaggerated.

https://www.general-anzei(...)ebnisse_aid-49970225
  donderdag 9 april 2020 @ 12:55:09 #84
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_192532234
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 07:20 schreef halfway het volgende:
Eigelijk wel logisch, het OV kan dus sluiten.
Vandaar dus ook de grote uitbraken in London, Parijs en New York. Dit leek me eigenlijk ook wel logisch.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_192532499
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 12:55 schreef BlaZ het volgende:

Vandaar dus ook de grote uitbraken in London, Parijs en New York. Dit leek me eigenlijk ook wel logisch.
Madrid.
  donderdag 9 april 2020 @ 13:26:22 #86
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_192532708
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 13:11 schreef Za het volgende:

[..]

Madrid.
En Milaan. Het is dus vooral zaak dat we stoppen met het OV gebeuren en weer volop auto's gaan gebruiken.
Met een verbod op treinen, bussen, uitgaansgelegenheden, concerten en restaurants heb je denk ik alles onder controle. Op restaurants na lijkt me dat eigenlijk wel een prettige ontwikkeling.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 9 april 2020 @ 13:33:07 #87
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_192532818
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 13:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]

En Milaan. Het is dus vooral zaak dat we stoppen met het OV gebeuren en weer volop auto's gaan gebruiken.
Met een verbod op treinen, bussen, uitgaansgelegenheden, concerten en restaurants heb je denk ik alles onder controle. Op restaurants na lijkt me dat eigenlijk wel een prettige ontwikkeling.
Hopelijk gaan de kappers wel over niet al te lange tijd weer open, misschien onder aangepaste omstandigheden.

Alhoewel haar tot op m'n schouders misschien wel een keer leuk is.
  donderdag 9 april 2020 @ 13:37:45 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_192532890
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 13:33 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Hopelijk gaan de kappers wel over niet al te lange tijd weer open, misschien onder aangepaste omstandigheden.

Alhoewel haar tot op m'n schouders misschien wel een keer leuk is.
Dat is inderdaad wel belangrijk.
Misschien kun je een foto plaatsen, dan kunnen de fokkers je advies geven over je haarlengte.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_192532970
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 14:34 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

dat denk ik ook.
de overeenkomst is inderdaad steeds omstandigheden waarbij je hard uitademt (dicht bij elkaar) en in ademt.
zingen is daar een voorbeeld van, maar zwaar ademen kan ook met andere reden:
bv hoog in de bergen is de lucht ijler, minder zuurstof, daar gaat iedereen zwaarder ademen.
wie slechte conditie heeft, oud is, of dik, gaat ook zwaarder ademen bij simpel blokje om lopen.

als dit inderdaad een rol speelt bij de verspreiding,
dan werken mondkapjes daarom juist averechts.
En wat dan als je op visite gaat bij iemand. Stel je houdt afstand is het dan genoeg of al te laat omdat iemand daar de hele dag al aan het ademen is.
pi_192546093
ik denk t laatste. ik ga voor de zekerheid gewoon niet.
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')