Als je echt goed wil gaan analyseren moet je steeds kijken naar de rapportages van een week terug. Zelf geen tijd voor.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Paganitzu het volgende:
Van 29 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
Kan je op basis van de grafiek van 29 maart de grafiek van 2 april voorspellen?
Verklaar je nader?quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef KP het volgende:
Wat een kuttopics zijn dit geworden. Jammer.
Ik denk dat 26 maart representatiever is, want ook een donderdag.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Paganitzu het volgende:
Van 29 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
Nee joh! Gewoon weer lekker vliegen naar de VS met z'n allen!quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, hoor. Maar 1 september is misschien wel een beetje aan de vroege kant. Zelfs als de situatie in Nederland onder controle is, zit je nog met de rest van de wereld waar het er misschien wel heel anders aan toe gaat dan hier.
Omdat sommige users ook maar te dom zijn om de simpelste vorm van statistiek en logica te begrijpen, en dat roepen: TOTAL LOCKDOWN!quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef KP het volgende:
Ik moet ook nog werken tussendoor, heb je een timeframe of beschrijving van model/dataset?quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat treft, dat heeft Dhr. Van Dissel gisteren al namens mij gedaan: https://debatgemist.tweedekamer.nl/debatten/update-coronavirus-0
We zitten helemaal niet aan de max van het aantal testen, waar haal je die onzin vandaan? Vanaf maandag gaan we zelfs omhoog knallen qua aantal testen, dan wordt de thuiszorg ook getest bijvoorbeeld. Al weken worden er alleen nog maar mensen getest die bij het ziekenhuis komen, in het begin werd er meer getest in de directe omgeving van bevestigde gevallen.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:25 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Er worden maximaal 4k aan tests gedaan, de afgelopen 24 uur zelfs maar 3k omdat er 9 labs ineens geen rapportages meer hebben gedaan.
Ja, logisch dat als je aan de max zit qua testen dat er een afvlakking is, dat begrijp je zelf hopelijk ook.
GereDathan over een week: JAAA Er komt niets meer bij op de IC's! AFVLAKKING! (dat ze dan vol liggen doet er niet toe).
Totdat er voldoende groepsimmuniteit is blijf je kans houden op weer een uitbraak. Dus het zal tot die tijd balanceren blijven.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, hoor. Maar 1 september is misschien wel een beetje aan de vroege kant. Zelfs als de situatie in Nederland onder controle is, zit je nog met de rest van de wereld waar het er misschien wel heel anders aan toe gaat dan hier.
De dagcijfers zeggen juist weinig over de tendens, hooguit over de omvang van het probleem.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef NealMoonshine het volgende:
[..]
Met andere woorden, om zo snel mogelijk de tendens in te kunnen schatten, moet je wel naar die dagelijks gerapporteerde cijfers kijken, en niet naar de effectieve dagcijfers.
Wat je bijvoorbeeld ziet is dat 21 maart eerst achterstond op 20 maart. Waardoor sommigen hier zeggen : Zie je, het aantal daalt!quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Paganitzu het volgende:
Van 29 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 2 april 2020 14:28 schreef GereDathan het volgende:
[..]
We zitten helemaal niet aan de max van het aantal testen, waar haal je die onzin vandaan? Vanaf maandag gaan we zelfs omhoog knallen qua aantal testen, dan wordt de thuiszorg ook getest bijvoorbeeld. Al weken worden er alleen nog maar mensen getest die bij het ziekenhuis komen, in het begin werd er meer getest in de directe omgeving van bevestigde gevallen.
Zie bijgevoegde ppt van het RIVM.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik moet ook nog werken tussendoor, heb je een timeframe of beschrijving van model/dataset?
Helemaal eens.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef KP het volgende:
Is het leven in Wuhan dan weer normaal zoals het voor december was? Ik kan me niet voorstellen dat het openbare leven daar weer in volle gang is.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:25 schreef GereDathan het volgende:
[..]
1 augustus duurt nog 4 maanden, dat is langer dan de hele crisis in Wuhan geduurd heeft van uitbraak tot opheffen maatregelen.
Voor het grootste gedeelte, ja.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:25 schreef Markesh het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid..
Dus 1 september draait het leven weer zoals een half jaar geleden?
Alles is weer open, scholen, horeca ect ect?
Mensen reizen weer gewoon de hele wereld over?
Dit. Gewoon. Dit.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef NealMoonshine het volgende:
[..]
Denk dat jij het niet begrijpt? Het is niet omdat het dagelijkse gerapporteerde cijfer niet uitsluitend betrekking heeft op de laatste 24 uur, dat het daarom onbruikbaar is of onvergelijkbaar? Juist omdat de echte dagelijkse cijfers pas na een dag of vier goed beoordeeld kunnen worden, is het (voor een dagelijkse analyse) beter om naar die cijfers te kijken. De vertraging op meldingen moet dan weliswaar als een constante beschouwd worden. Als die vertraging verergert (door drukte in de ziekenhuizen bijvoorbeeld), vertekent dat uiteraard de resultaten, maar correcte dagresultaten zullen dan ook nog langer op zich laten wachten.
Met andere woorden, om zo snel mogelijk de tendens in te kunnen schatten, moet je wel naar die dagelijks gerapporteerde cijfers kijken, en niet naar de effectieve dagcijfers.
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie geen bijgevoegde pptquote:Op donderdag 2 april 2020 14:29 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zie bijgevoegde ppt van het RIVM.
Paar dagen terug zijn de winkels voor het eerst opengegaan.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is het leven in Wuhan dan weer normaal zoals het voor december was? Ik kan me niet voorstellen dat het openbare leven daar weer in volle gang is.
Het is niet heel ingewikkeld hoor.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ik moet ook nog werken tussendoor, heb je een timeframe of beschrijving van model/dataset?
Behalve dan dat de daling van 20 --> 21 maart al dusdanig miniem was dat die eerste conclusie ('zie je, het aantal daalt') sowieso al voorbarig was.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:28 schreef Pumpalov het volgende:
[..]
Wat je bijvoorbeeld ziet is dat 21 maart eerst achterstond op 20 maart. Waardoor sommigen hier zeggen : Zie je, het aantal daalt!
Terwijl uiteindelijk blijkt dat met terugwerkende kracht het aantal gevallen dus wél gestegen is.
Het is nog niet normaal zoals begin december, maar vanaf komende week wordt de lockdown officieel opgeheven.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is het leven in Wuhan dan weer normaal zoals het voor december was? Ik kan me niet voorstellen dat het openbare leven daar weer in volle gang is.
Zonder van alles op te moeten zoeken enzo, wat is de aanpak van Zuid-Korea?quote:Op donderdag 2 april 2020 14:01 schreef Zeroku het volgende:
Ik begreep net dat in Duitsland gisteren/vandaag is gesproken over het feit dat de aanpak die o.a. Zuid-Korea hanteert beter zou scoren in de modelleringen dan 'onze' aanpak en lockdowns. Artikel daarover zou vandaag in Lancet komen, maar kan 'm nog niet vinden.
lockdown opheffen =/= het normale leven weer oppakken. De nasleep van deze crisis gaat een jaar, zo niet jaren, duren.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:32 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het is nog niet normaal zoals begin december, maar vanaf komende week wordt de lockdown officieel opgeheven.
Zie dit filmpje van enkele dagen geleden: https://www.nu.nl/279910/(...)aanden-lockdown.html
Ah, de makkelijke uitweg. Bedankt, je bevestigd mijn vermoeden.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:16 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dat bij jou geen zin heeft.
Maar dit concludeerde ik dus al een aantal dagen eerder op basis van de grafieken van het RIVM. Dus prima zoals jij en anderen het doen hoor, je loopt alleen een paar dagen achter in de conclusiesquote:Op donderdag 2 april 2020 14:30 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit. Gewoon. Dit.
Het is niet zo moeilijk, gewoon een kwestie van willen zien. Dit is een vertraagde, maar uiterst betrouwbare manier om er naar te kijken.
Het laat ook duidelijk stabilisatie van groei zien als je naar afgelopen week kijkt en je kan zelfs voorzichtig zeggen dat er een afname in groei is. Echter zijn de aantallen nog steeds te hoog en dat gaat voor problemen op de IC zorgen.
Wat trouwens ook voorspeld wordt door het RIVM en de NVIC.
Zijn wij het een keer eens met het RIVM is het weer niet goed.
https://www.tweedekamer.n(...)presentatie_rivm.pdfquote:Op donderdag 2 april 2020 14:30 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie geen bijgevoegde ppt
Van 26 maart.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Als je echt goed wil gaan analyseren moet je steeds kijken naar de rapportages van een week terug. Zelf geen tijd voor.
Heeft ook helemaal niemand gedaan, maar dat doet niet ter zake blijkbaar.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Behalve dan dat de daling van 20 --> 21 maart al dusdanig miniem was dat die eerste conclusie ('zie je, het aantal daalt') sowieso al voorbarig was.
Ben benieuwd waaruit je dat afleidt, gezien de maximale incubatie en ziekteverlopen is er volgens mij niet direct een reden tot toename aantal sterfgevallen, en we zien dit ook niet echt.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het is niet heel ingewikkeld hoor.
1) Piek in aantal ziekenhuisopnames lijkt ongeveer te zijn bereikt.
2) Aangezien mensen vrij lang op de IC blijven liggen, en de nieuwe aanwas voorlopig constant hoog is, zal het aantal mensen op de IC nog even blijven doorgroeien (volgens RIVM tot 1 mei).
3) Daaraan gerelateerd, zal het aantal sterfgevallen waarschijnlijk ook nog even blijven toenemen. Zeker als de maximale IC-capaciteit wordt bereikt, wat lijkt te gaan gebeuren.
Dat is toch wel iets anders dan je hiervoor zei.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:30 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Voor het grootste gedeelte, ja.
In Nederland zijn 1 september de horeca, scholen en alles weer open. Evenementen vinden gewoon weer plaats.
Of we de HELE wereld over reizen, dat weet ik niet. Zoals ik al eerder aangaf denk ik dat Europa en de USA de boel dan goed hebben opgelost. Voor Zuid-Afrika en bijvoorbeeld Iran en India vrees ik dat het anders ligt.
Thanks, ga hem na mijn call even doornemenquote:Op donderdag 2 april 2020 14:33 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
https://www.tweedekamer.n(...)presentatie_rivm.pdf
Zoals ik aangaf, ik maak wel een verschil tussen de continenten. Ik denk dat China, Rusland, Europa en Amerika de boel op 1 augustus weer behoorlijk hebben draaien. In China is dat al deels het geval.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Probleem is ook dat er nu veel sneller geregistreerd wordt dan destijds. Maar je ziet meteen hoe bewerkelijk het is. De cijfers van destijds zijn inmiddels bijna verdubbeld.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:34 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Van 26 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
Kan je op basis van de grafiek van 26 maart de grafiek van 2 april voorspellen?
Tja, toch lastig omdat er toen minder gevallen waren, dus een andere administratieve werkelijkheid. Wellicht kan je de rapporten van de afgelopen dagen wel gebruiken volgende week? Maar zou ook kunnen dat ze administratieve processen dan verbeterd hebben, dus het blijft een lastige kwestie.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:34 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Van 26 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
In de afgelopen 24 uur zijn de op één na meeste ziekenhuisopnames geweest sinds het begin van de uitbraak.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er is gewoon een dalende lijn te zien, niets 12% toename...
[ afbeelding ]
De cijfers van de afgelopen 24 uur zijn uiteraard bruikbaar. Maar niet om op dit moment te vertellen of de uitbraak toeneemt, afvlakt of afneemt. Dit zal overigens wel weer gaan gebeuren, als we straks echt afnemen komt er weer meer tijd voor rapportages op dezelfde dag.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:27 schreef NealMoonshine het volgende:
[..]
Denk dat jij het niet begrijpt? Het is niet omdat het dagelijkse gerapporteerde cijfer niet uitsluitend betrekking heeft op de laatste 24 uur, dat het daarom onbruikbaar is of onvergelijkbaar? Juist omdat de echte dagelijkse cijfers pas na een dag of vier goed beoordeeld kunnen worden, is het (voor een dagelijkse analyse) beter om naar die cijfers te kijken. De vertraging op meldingen moet dan weliswaar als een constante beschouwd worden. Als die vertraging verergert (door drukte in de ziekenhuizen bijvoorbeeld), vertekent dat uiteraard de resultaten, maar correcte dagresultaten zullen dan ook nog langer op zich laten wachten.
Verklaar je nader? De dagelijkse cijfers betreffen meerdere dagen en vertroebelen de tendens dus wel enigszins, maar om nu te zeggen dat ze weinig zeggen? Dat zal bovendien vooral spelen als er zeer grote verschillen tussen dagen zijn, wat niet direct te verwachten is. En dan nog zul je er sneller een tendens in kunnen aflezen dan in de 24 uur cijfers.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De dagcijfers zeggen juist weinig over de tendens, hooguit over de omvang van het probleem.
Klassieke retorische truc wel.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Heeft ook helemaal niemand gedaan, maar dat doet niet ter zake blijkbaar.
2) of 3)? Want beide zijn geselecteerd. RIVM voorspelt een overbelasting van de IC (boven de 1900 corona-bedden / 2400 totaal IC-bedden). In dat geval zullen de sterftecijfers toenemen.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:35 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Ben benieuwd waaruit je dat afleidt, gezien de maximale incubatie en ziekteverlopen is er volgens mij niet direct een reden tot toename aantal sterfgevallen, en we zien dit ook niet echt.
Ja, vergelijkbare vorm, alleen de y-as wat hoger. We kunnen dus concluderen dat de groei afneemt.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:34 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Van 26 maart.
[ afbeelding ]
Van 2 april.
[ afbeelding ]
Ja.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Tja, toch lastig omdat er toen minder gevallen waren, dus een andere administratieve werkelijkheid. Wellicht kan je de rapporten van de afgelopen dagen wel gebruiken volgende week? Maar zou ook kunnen dat ze administratieve processen dan verbeterd hebben, dus het blijft een lastige kwestie.
Voor ons Nederlands, ik heb nergens voor de hele wereld beweerd en constant aangegeven waar ik denk dat het lastiger zal zijn. Overigens heb ik altijd 1 augustus aangehouden.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:35 schreef Markesh het volgende:
[..]
Dat is toch wel iets anders dan je hiervoor zei.
Je zei dat het leven weer normaal was op 1 september
Zoals je zelf al aangeeft zeggen de gerapporteerde dagcijfers alleen maar wat wanneer de rapporteervertraging evenredig is. Gezien de grote bulk van Limburgse rapportages die we er nu bij krijgen kun je volgens mij wel stellen dat deze vertraging absoluut niet evenredig verdeeld is.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:39 schreef NealMoonshine het volgende:
[..]
Verklaar je nader? De dagelijkse cijfers betreffen meerdere dagen en vertroebelen de tendens dus wel enigszins, maar om nu te zeggen dat ze weinig zeggen? Dat zal bovendien vooral spelen als er zeer grote verschillen tussen dagen zijn, wat niet direct te verwachten is. En dan nog zul je er sneller een tendens in kunnen aflezen dan in de 24 uur cijfers.
Nog beter: de dagelijkse gerapporteerde cijfers per 24 uur naast elkaar leggen. Dus hoeveel van de vandaag gemelde gevallen had betrekking op de voorbije 24 uur en hoeveel was dat gisteren? Hoeveel van de vandaag gemelde gevallen had betrekking op 24 tot 48 uur geleden en hoeveel was dat gisteren? Etc. Dat is eigenlijk het scherpste beeld dat je kunt krijgen, maar wel wat lastiger te interpreteren voor de doorsnee lezer.
https://www.trouw.nl/buit(...)and-houden~b6149926/quote:Op donderdag 2 april 2020 14:33 schreef Lingue het volgende:
[..]
Zonder van alles op te moeten zoeken enzo, wat is de aanpak van Zuid-Korea?
Die conclusies kan je iig trekken, maar ad 2) wel dat dit met name Limburg is (zie Figuur 5).quote:Op donderdag 2 april 2020 14:41 schreef Paganitzu het volgende:
[..]
Ja.
Wat mij betreft is de enige observaties die je kan maken obv. deze data
1) Tot een week geleden namen de aantallen opnames nog steeds toe.
2) De administratieve vertraging is opgelopen tot in elk geval een week.
Een combinatie van testen, opsporen en nog meer testen en een bevolking die zich heel streng aan de maatregelen houdt.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:33 schreef Lingue het volgende:
[..]
Zonder van alles op te moeten zoeken enzo, wat is de aanpak van Zuid-Korea?
overal worden noodhospitals opgezet in het land, alsof het zo weer voorbij isquote:Op donderdag 2 april 2020 14:19 schreef Markesh het volgende:
[..]
Je leeft echt onder een steen als je werkelijk denkt dat iedereen over een masnd weer gewoon verder kan gaan met zijn leven.
Verbijsterend gewoon
Zo makkelijk gaat dat helaas niet. Op basis van de eerste grafiek zou je kunnen concluderen dat er 20-23 maart een daling was, maar, zo blijkt nu, was er nauwelijks een daling, als die er überhaupt al was.quote:Op donderdag 2 april 2020 14:40 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Ja, vergelijkbare vorm, alleen de y-as wat hoger. We kunnen dus concluderen dat de groei afneemt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |