abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 maart 2020 @ 02:37:17 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192198208

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD.
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
• Dagelijkse updates en analyse door Dr. John Campbell
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Artikel met simulaties over waarom social distancing werkt
Video over wat exponentiële groei is en hoe dat werkt bij uitbraken
Video over wat Corona is, wat het doet en de maatregelen

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Alle gevallen, in een lijst
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• wie geen symptomen vertoont is onwaarschijnlijk het virus te verspreiden
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar
  zondag 22 maart 2020 @ 02:38:54 #2
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_192198215
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:35 schreef aTypisch het volgende:

[..]

_O-

lekker autoritair
Blijkbaar moet het; Henk en Ingrid hebben nog steeds niet door dat straks 5 a 10 procent van de bevolking sterft als we zo door blijven gaan.
  zondag 22 maart 2020 @ 02:39:48 #3
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192198218
JulianBAbbott twitterde op zondag 22-03-2020 om 02:19:55 BREAKING: Victoria and NSW will push for a lockdown of non-essential activities, including businesses.

This will include not going to restaurants and pubs.

Victoria will also push for schools to be shut from Tuesday.

If they do not agree, Victoria will go it alone. reageer retweet
are we infinite or am I alone
  zondag 22 maart 2020 @ 02:40:09 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_192198220
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:36 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Het niet downplayen als je later wil dat het volk je serieus neemt, was wel een mooi begin geweest.
Voorbereid zijn ook wel.
En kijken naar onderzoeksresultaten, bevindingen en adviezen van mensen die inmiddels al wel ervaring met dit specifieke virus hadden serieus nemen, was wel een leuke (en snellere) voortgang geweest.
Ja dat is makkelijk praten achteraf. Alle andere virusuitbraken sinds 1918 hebben in Nederland nooit voet aan de grond gekregen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 maart 2020 @ 02:41:21 #5
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_192198227
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:32 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Maar vertel eens dan, wat had jij beter gedaan als jij verantwoordelijk was?
Als je dit nog steeds niet weet dan heb je hier dus niet lang genoeg meegelezen om een oordeel over mij te kunnen hebben of mij een "doemdenker" te kunnen noemen.

Het aanpakken van een uitbraak als deze valt of staat met je burgers, want dat zijn je verspreiders. Als je je burgers niet goed inlicht, bewust of onbewust verkeerde informatie geeft, informatie achterhoudt en niet duidelijk maakt wat de eventuele gevolgen zijn als ze zich niet aan de maatregelen houden dan doe je het gewoon niet goed. Er zijn nog steeds mensen die geen flauw idee hebben wat de consequenties gaan zijn als we het niet hard genoeg afremmen.

Jij en ik weten misschien hoe Google werkt en halen hier en daar informatie. Ik heb bijvoorbeeld Technische Briefings van de Tweede Kamer gekeken. Meeste informatie omtrent wat het RIVM doet en welke adviezen ze geven heb ik daaruit gehaald. Een gemiddelde burger heeft geen idee wat een briefing is, wanneer die zijn en dat ze die kunnen inzien.

Als je je burgers niet goed op de hoogte brengt van de situatie, het constant downplayed en daarna met slappe maatregelen komt dan kan je niet verwachten dat ze serieus worden genomen en altijd worden opgevolgd. Ik weet bijna zeker dat wanneer er strengere maatregelen genomen gaan worden de burgers op de kop gaan krijgen van Rutte, want die luisterden niet.

Dat is stap 1 .... Voor de rest heb ik dingen al vaak genoeg gepost, dus die kan je opzoeken :)
  zondag 22 maart 2020 @ 02:41:22 #6
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_192198228
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:38 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Blijkbaar moet het; Henk en Ingrid hebben nog steeds niet door dat straks 5 a 10 procent van de bevolking sterft als we zo door blijven gaan.
Dit is gewoon ongefundeerde onzin.
pi_192198230
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:40 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Ja dat is makkelijk praten achteraf. Alle andere virusuitbraken sinds 1918 hebben in Nederland nooit voet aan de grond gekregen.
Dus jij vond dat het wel hout sneed toen het RIVM zei dat de kans dat het nier zou komen nihil was omdat er geen rechtstreekse vluchten vanaf Wuhan kwamen?
  zondag 22 maart 2020 @ 02:42:16 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192198232
In een paar uur nieuwe maatregelen hier. Land en stad volledig dicht. Het leger wordt uiteengezet.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_192198234
quote:
14s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:32 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Ik hoop het zo!
Niet vanwege verplichte vakantie, want ik werk sowieso al heb ik er wel steeds meer moeite mee nu ouders steeds meer toch gebruik willen maken van de opvang. Beetje schietschijf idee.
Maar ik denk dat de meerderheid van de bevolking wel een beetje tegen zichzelf i n bescherming genomen mag worden ;)
Of het een meerderheid is betwijfel ik, maar er is duidelijk een gedeelte van de bevolking dat het buskruit niet heeft uitgevonden. Ik verbaasde mij ook over de sommige beelden vandaag. Maar hier in het dorp bijvoorbeeld is het al dagen uitgestorven. Hier zal met een lockdown feitelijk niet veel veranderen.
pi_192198238
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:38 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

joh, tot een weekje geleden was het voor de meeste van NL nog een griepje en werd er lacherig over gedaan

dat je het dan nu door hebt en boos wordt op andere die het nog iets later (gaan) zien is het vooral jezelf op de borst kloppen ipv de situatie helemaal door hebben

en dan oproepen tot een totale lockdown omdat mensen nog iets trager zijn met hun begrip dan jij _O-

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2020 02:44:19 ]
pi_192198243
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dit is gewoon ongefundeerde onzin.
Wat hiervan is volgens jou onzin? het percentage sterfte of dat Henk en Ingrid dat niet snappen?
  zondag 22 maart 2020 @ 02:44:28 #12
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192198245
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:39 schreef crystal_meth het volgende:
JulianBAbbott twitterde op zondag 22-03-2020 om 02:19:55 BREAKING: Victoria and NSW will push for a lockdown of non-essential activities, including businesses.

This will include not going to restaurants and pubs.

Victoria will also push for schools to be shut from Tuesday.

If they do not agree, Victoria will go it alone. reageer retweet
mooi op tijd ook
  zondag 22 maart 2020 @ 02:46:27 #13
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_192198250
quote:
10s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:43 schreef aTypisch het volgende:

[..]

joh, tot een weekje geleden was het voor de meeste van NL nog een griepje en werd er lacherig over gedaan

dat je het dan nu door hebt en boos wordt op andere die het nog iets later (gaan) zien is het vooral jezelf op de borst kloppen ipv de situatie helemaal door hebben

en dan oproepen tot een totale lockdown omdat mensen nog iets trager zijn met hun begrip dan jij _O-
Waar zijn de griepjesroepers van FOK! eigenlijk. Kunnen we die al uitschelden?
pi_192198253
Henk en Ingrid zijn nog dommer dan ik dacht als je de reacties op het twitteracount van Geert Wilders bekijkt. Die geloven (ook) niet in het RIVM maar in Jensen! :')
  zondag 22 maart 2020 @ 02:47:33 #15
311468 Van_Poppel
pi_192198256
quote:

[..]

Voor mij hoeft er geen totale lock down te komen; gewoon alle niet essentiële winkels sluiten en handhaven op een samenscholingsverbod. Het is maar net welke definitie je hebt voor een lockdown.
  zondag 22 maart 2020 @ 02:47:41 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192198257
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:41 schreef Kyran het volgende:

Dat is stap 1 .... Voor de rest heb ik dingen al vaak genoeg gepost, dus die kan je opzoeken :)
Je kunt niet verwachten dat users 405 topics door gaan spitten he. Zag dan gewoon dat je geen zin hebt om het te herhalen ;)
  zondag 22 maart 2020 @ 02:48:26 #17
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192198259
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:42 schreef Pumpalov het volgende:
In een paar uur nieuwe maatregelen hier. Land en stad volledig dicht. Het leger wordt uiteengezet.
bron?
pi_192198261
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:42 schreef Pumpalov het volgende:
De economie gaat voor! Rutte is te slap.
pi_192198264
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:47 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Voor mij hoeft er geen totale lock down te komen; gewoon alle niet essentiële winkels sluiten en handhaven op een samenscholingsverbod. Het is maar net welke definitie je hebt voor een lockdown.
En misschien de maximale groepsgrootte terugdringen van 100 naar 5 zou misschien ook wel een goeie zijn. Gaan mensen misschien snappen dat (verjaardags-)feestjes ook niet zo'n goed idee zijn.
  zondag 22 maart 2020 @ 02:50:11 #20
332000 Oerbeer
Sinds 2009
pi_192198266
Van dat item van Nieuwsuur kreeg ik wel spontaan jeuk. De gemiddelde Nederlander negeert de instructies of begrijpt het niet, zoals die slungel met z'n 'ik val niet in de risicogroep dusja' :')
  zondag 22 maart 2020 @ 02:50:48 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192198269
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]

bron?
Bron is mijn eerlijke weergave van de situatie in Bulgarije.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 22 maart 2020 @ 02:50:56 #22
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192198271
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:15 schreef PoezeligDing het volgende:
[..]
Jammer dat ze die groep 2 beperken tot ouderen en kwetsbaren die niet meer zelfstandig wonen.
Want degenen die ik ken en in die categorie vallen maar wel alle vrijheid hebben hebben, houden zich totaal niet aan de regels/ richtlijnen als die wel aan de anderen worden opgelegd.

Zou een verbod op alles boven de 65 op straat al niet flink wat ellende kunnen schelen?
Ik denk nu hardop.
Punt zoals je ook (denk ik) zegt , we kunnen de groepen niet keihard volgens vaste lijnen afbakenen en daarmee dan een selectief verbod uitvaardigen. Je kunt niet zeggen met 20 vrij en met 60 thuis.
Alleen al de definitie wat en wie is "kwetsbaar" kun je op afstuderen.

Wat men poogt te doen een zekere afbakening van mensen die met kennis van nu vallen in de statische risicogroep. Men vertaald dit naar iets dat we (h)erkennen. Zeg maar beginnend vanaf 50+.
Leeftijd zelf ansich speelt geen rol maar wel dat met de stijgende leeftijd, gemiddeld ook de weerbaarheid afneemt. Los daarvan zijn er tal van (ook erg) jongere mensen met allerlei aandoeningen die vatbaar zijn voor gevolgen van een besmetting.

Wat men NU doet is de groep die reeds "24/7" zorg krijgt achter de deur zetten, zoals verpleeg/zorgcentra min of meer dicht of stringente maatregelen. Je kunt dit zien als verbod.
Verder beperkt men door indringend advies, de beweging van ouderen (die zoals ik meemaak, doodsbang zijn). Dit gebeurd ook praktisch (het busje rijdt niet meer).

Een verbod gaat niet werken omdat dit niet te handhaven is in de "vrije" wereld vanwege haar (gebrek? aan) "sociale cultuur". Ook degene die het verbod handhaaft kan net zo goed verspreider zijn van het virus.

Verder wil ik opmerken dat er geen "ze" is, het is wij hebben een parlementaire democratie met een regering die ook in tijden van crisis moeilijke beslissingen neemt voor het welzijn en de welvaart van onze samenleving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 maart 2020 @ 02:51:04 #23
416575 crew  Evenstar
pi_192198273
quote:

[..]

Hey, ik mag dat roepen hoor :D
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 maart 2020 @ 02:52:32 #24
416575 crew  Evenstar
pi_192198277
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:47 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Je kunt niet verwachten dat users 405 topics door gaan spitten he. Zag dan gewoon dat je geen zin hebt om het te herhalen ;)
Als iemand het netjes vraagt wil ik dat best doen, geen probleem. Echter moet iemand niet eerst komen roepen dat ik een doemdenker ben en dan pas vragen wat mijn standpunt is.
  zondag 22 maart 2020 @ 02:53:33 #25
311468 Van_Poppel
pi_192198285
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 02:49 schreef Mammietje het volgende:

[..]

En misschien de maximale groepsgrootte terugdringen van 100 naar 5 zou misschien ook wel een goeie zijn. Gaan mensen misschien snappen dat (verjaardags-)feestjes ook niet zo'n goed idee zijn.
Bestaat die maximale groepsgrootte van 100 nog steeds? Dan mag je dus nog steeds buurtfeestjes organiseren :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')