I knowquote:Op zondag 15 maart 2020 18:11 schreef Pvt.Webster het volgende:
Bizar...
En 3 weken niet naar de sportschool
Ik vind het uitermate interessant zij het dat ik dit nog nooit zo heb meegemaakt in mijn jonge leventje.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ben ik de enige hier die het eigenlijk wel spannend vind
Het gekke is denk ik dat de restaurant in het ziekenhuis openblijft voor de zieken. Terwijl dit ook horeca is want de chirurg eet daar en dus niet meer in de gesloten restaurant in de stad. oneerlijke concurrentie.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Horror scenario idd. Gaat zoveel cafe's en restaurants de kop kosten, dat ik me afvraag wat er nog overblijft straks. Tenzij de huur van al die plekken op een of andere manier stopgezet kan worden.
het zijn onzekere tijden, maar zolang je nog boodschappen kan halen dan overleven we het welquote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Dat en als het rond de 6000 ligt wat ze denken, dan zit je op 0,03quote:Op maandag 16 maart 2020 00:34 schreef -0- het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen plausibele verklaring nog aangezien nog niet alle bedden vol zijn. Pas als alles vol ligt gaat dat een rol spelen.
Veel logischer is dat Duitsland veel meer getest heeft.
jupquote:Op maandag 16 maart 2020 00:41 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
Ik lag even te woelen en ben er maar uitgegaan
wat een ongelofelijke dingen ontvouwen zich de afgelopen dagen
Ik dit ook wel aan de ene kant.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel rustgevend dat de situatie eindelijk een beetje serieus genomen wordt door de samenleving.
Als het een film zou zijn zou ik hem wel spannend vinden.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste preppers hier ook wel op kicken. Hier heb je in feite de helft van je leven naar uitgekeken en nu zie je pas dat het terecht was dat je al die maatregelen hebt genomen, terwijl iedereen je voor gek verklaarde.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind het uitermate interessant zij het dat ik dit nog nooit zo heb meegemaakt in mijn jonge leventje.
We maken een sterk staaltje geschiedenis mee
Het is dan ook ingrijpend, als je alles door rekent is iedereen en alles belangrijk. Hoop dat de regering dan ook diep in de potjes gaat grijpen voor iedereen die hierdoor geraakt wordt.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dit dus. Als ze er gewoon achter gezet hadden "Inclusief/exclusief indirect personeel"
Ik heb een working cocker spaniel van 1,5 jaar. Die wordt gek als ze niet een paar uur per dag buiten is. Dan kauwt ze zich een weg naar buiten door al het meubilair.quote:
Ja dit zullen we ons nog wel lang herinneren.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik vind het uitermate interessant zij het dat ik dit nog nooit zo heb meegemaakt in mijn jonge leventje.
Ja, wat was dat?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik dit ook wel aan de ene kant.
Aan de andere kant het gevoel dat we enorm te laat zijn ermee (zeker met de inkomende vluchten enzo) en het eeuwig zonde is van dat tijdverlies. Ik krijg dat 'we zijn een beetje stout' van die GGD directeur bij Op1 eind februari niet van m'n netvlies over het niet in quarantaine zetten van degenen die uit Italië terugkwamen etc.
quote:Op maandag 16 maart 2020 00:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste preppers hier ook wel op kicken. Hier heb je in feite de helft van je leven naar uitgekeken en nu zie je pas dat het terecht was dat je al die maatregelen hebt genomen, terwijl iedereen je voor gek verklaarde.
Yep, nu behoren we ook tot een generatie die iets meegemaakt heeft.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef roos94 het volgende:
[..]
Lijkt me iets om te vermijden ja.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:46 schreef Fer het volgende:
Hoe zou het zitten met grote bedrijfskantines. Is dat is ook een eetgelegenheid.
Het is enkel wel jammer dat je niet eeuwig in potjes kan grijpen en we uiteindelijk in een recessie belanden. Begint al morgen (Of vandaag...) voor de zenuw benauwde beurzen.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:46 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het is dan ook ingrijpend, als je alles door rekent is iedereen en alles belangrijk. Hoop dat de regering dan ook diep in de potjes gaat grijpen voor iedereen die hierdoor geraakt wordt.
Ja, uiteraard, is ook horeca, vallen onder dezelfde cao.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:46 schreef Fer het volgende:
Hoe zou het zitten met grote bedrijfskantines. Is dat is ook een eetgelegenheid.
Is ook extern personeel.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Ja, uiteraard, is ook horeca, vallen onder dezelfde cao.
tja.. ik ben helemaal niet bang om dood te gaanquote:Op maandag 16 maart 2020 00:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste preppers hier ook wel op kicken. Hier heb je in feite de helft van je leven naar uitgekeken en nu zie je pas dat het terecht was dat je al die maatregelen hebt genomen, terwijl iedereen je voor gek verklaarde.
Daar heb je niet zo heel lang plezier vanquote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Yep, nu behoren we ook tot een generatie die iets meegemaakt heeft.
Ik had altijd gehoopt op global nuclear war, maar goed...
Dat was dan waarschijnlijk ook wel het laatste wat je meegemaakt had.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Doe jij niet hetzelfde?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef aTypisch het volgende:
[..]
denk dat je het liefst je prepping spul nooit wil gebruiken
niet voor een ander denken
Op sommige momenten wel een beetje. Dan voelt het alsof we in zo'n slechte RTL rampenfilm zitten die ook elk moment weer afgelopen kan zijn en dat alles dan toch nog wel een beetje goed kwam en de hoofdpersonen gingen zoenen en trouwen en nou ja je kent die films wel.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef Tengano het volgende:
[..]
keep on dreaminquote:Op maandag 16 maart 2020 00:46 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het is dan ook ingrijpend, als je alles door rekent is iedereen en alles belangrijk. Hoop dat de regering dan ook diep in de potjes gaat grijpen voor iedereen die hierdoor geraakt wordt.
Dat maakt deze maatregel van vitale beroepen zo moeilijk, een chirurg kan niet zonder personeel functioneren. Zeg dan alles gaat dicht en de chirurg moet zijn eigen verantwoording nemen en zelf een oplossing zoeken voor zijn kinderen. Kom op zeg dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn. Desnoods wijs je de kinderen op zijn eigen verantwoording of neem je een babysitter. Er zijn nu genoeg tieners thuis.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dit dus. Als ze er gewoon achter gezet hadden "Inclusief/exclusief indirect personeel"
quote:
Koolmonoxidevergiftigingquote:Op maandag 16 maart 2020 00:48 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
tja.. ik ben helemaal niet bang om dood te gaan
zolang het maar pijnloos is
Daarom moet je de noodtoestand uitroepen. Zodat er snel meer IC bedden bij kunnen en ze normaal ziekenhuis personeel in stroomversnelling kunnen opleiden tot mensen die opletten bij IC bedden dat degene niet stopt met ademen. Zonder al te veel bureaucratie wat enkel mogelijk is met een noodtoestand.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:48 schreef hjansen82 het volgende:
Is het grootste probleem met dit virus dat er te weinig IC plekken zijn, omdat de patienten beademd moeten worden om ze te redden? Met de varkensgriep was dit niet nodig, dus daarom ook een minder groot probleem.
Ik heb mij vergistquote:Op zondag 15 maart 2020 18:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoop wel dat dat blijft. Doen ze in Italië ook nog post- en pakketten bezorgen gezien de situatie?
ZZP'ers zijn hoe dan ook de Sjaak, hopelijk komt daar een goeie regeling voor met deeltijd WW oid. De regering heeft een hoop te doen.quote:
Het gaat niet zozeer om functies ansich maar om diensten vervuld door mensen die in stand moeten blijven om Nederland basaal overeind te houden. Er is sws een groep van 100 bedrijven die vitaal zijn aangemerkt waarbij zij precies in kaart (moeten) hebben wie van hun personeel noodzakelijk is.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:42 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de punt die ik ook probeer te maken. Een vitaal beroep is zo onduidelijk. Een chirurg dat snap ik meteen, maar de chirurg heeft ook een schone werkplek nodig, dus schoonmaker, de chirurg moet kunnen eten en drinken, dus cafetaria in het ziekenhuis, de toiletjuffrouw voor de wc daar, de receptionist van het ziekenhuis. Het is ineens allemaal belangrijker dan bijvoorbeeld de Tandarts als deze echt dicht is.
Ik hoopte op een menselijke landing op Mars.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik voorzie dat er morgen ook wel een paar open zullen zijn en 10 tallen personeel samen zit te eten en in dezelfde pan soep roert en over de stapel broodjes niest.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
En dan moet je nog bedenken dat Nederland 1 van de duidelijkste landen is wegens onze platte manier van leven. Laat staan hoe andere landen er aan toe zijn.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:49 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Dat maakt deze maatregel van vitale beroepen zo moeilijk, een chirurg kan niet zonder personeel functioneren. Zeg dan alles gaat dicht en de chirurg moet zijn eigen verantwoording nemen en zelf een oplossing zoeken voor zijn kinderen. Kom op zeg dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn. Desnoods wijs je de kinderen op zijn eigen verantwoording of neem je een babysitter. Er zijn nu genoeg tieners thuis.
Ja wie weet hoeveel mensen daar blij mee zouden zijnquote:Op maandag 16 maart 2020 00:50 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
heb sowieso 150 flessen wijn thuis..desnoods drink ik mezelf wel naar de tyfus
quote:‘Laat me de verwarring wegnemen: er komt een drama op ons af’: prof UGent schrijft open brief
Wim Derave is professor aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen, vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van de Universiteit Gent.
WIM DERAVE 15 maart 2020, 12:04
Ik begrijp dat veel mensen verward zijn door de coronacrisis. Toegegeven, het is niet makkelijk te begrijpen: een onzichtbaar virus dat alleen kan bestreden worden op het moment dat het nog niet echt heeft toegeslagen. Laat me die verwarring wegnemen: er komt een drama op ons af. Als we de huidige maatregelen strikt opvolgen, dan zal het hels zijn, maar misschien nog niet catastrofaal.
Maar dit weekend ging het al mis. Dus het zal wel catastrofaal worden. We lopen met open ogen in de afgrond, uit eigenbelang.
JE-M’EN-FOUTISME
Er is geen tijd meer om lacherig te doen over de adviezen, het er nog eens goed van te pakken en een lockdownparty te organiseren. De maatregelen die donderdag aangekondigd waren, moesten eigenlijk woensdag al zijn ingegaan. Om het organisatorisch haalbaar te maken, liet de regering ze pas ingaan in de nacht van vrijdag op zaterdag; niét om de mensen nog één avond te kunnen laten genieten van gezelligheid met vrienden op café of restaurant.
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zeer veel begrip voor het leed van de restaurant- en café-uitbaters, de organisatoren van alle ontelbare events die gecanceld moeten worden en die zullen geconfronteerd worden met (bijna) faillissementen van organisaties, zelfstandigen en bedrijven. Maar de ‘reçette’ van één vrijdagavond gaat hierin geen soelaas bieden.
Zelfs een mooie opbrengst op vrijdagavond verdwijnt in het niet bij de verliezen die gepaard gaan met één dag later in ‘social distancing’ gaan. Dat ene etentje maakte dus wél uit. Binnen drie weken gaan we ons dit laatste bacchanaal serieus beklagen.
Het maakt me verdrietig. We zijn een eigenwijs en tegendraads volk. Je m’en fous, zeggen we. Veel te veel gesteld op onze individuele verlangens om deze epidemie de baas te kunnen. Ons individualisme gaat ons de das om doen. De enige landen (zoals Japan, Hongkong en Singapore) die er tot nu toe in geslaagd zijn om de epidemie in bedwang te houden, die ‘#FlattenTheCurve’ echt hebben gerealiseerd, zijn landen 1) die getraind zijn in epidemieën (SARS, vogelgriep, etc), 2) die snel reagerende overheden hebben die drastisch kunnen en durven ingrijpen, en 3) wiens bevolking grote burgerzin en veel discipline heeft, en die het collectief boven het individu plaatsen. In België hebben we geen van die drie. Aan de eerste twee kunnen we zelf weinig doen, maar dat derde, dat hebben we aan onszelf te danken.
RED EENS EEN LEVEN
Dit is een historische kans. We kunnen nu echt iets betekenen voor elkaar en voor het land. Ieder van ons kan nu een leven redden door zich verantwoord te gedragen, door het collectief boven het individu te plaatsen.
Onze taak is duidelijk. De besmettingsgraad voor dit fel onderschatte virus is 2 à 3. Dit betekent dat elke besmette persoon gemiddeld 2 à 3 andere mensen besmet. Dit lijkt mee te vallen, denk je, maar dat is niet zo. Want als je twee andere mensen besmet, dan besmetten zij elk ook twee andere mensen (dus 4 in totaal), en zij op hun beurt (8) en hun beurt (16), en als je dit 10 keer herhaalt, heb je in je eentje meer dan 16.000 mensen besmet.
Dat was het optimistische scenario. Als je elk 3 mensen besmet (en zij doen dat op hun beurt ook), dan heb je na even veel dagen 1,5 miljoen mensen besmet. Aangezien je niet de enige bent die besmettingen doorgeeft, zitten we binnen enkele weken in een situatie waar alle haarden met elkaar versmolten zijn en dat 60 tot 70 procent van alle mensen in Europa besmet is.
We moeten de besmettingsgraad dus onder de 1 brengen! Je moet met zo weinig mogelijk mensen in contact komen, zodat je 1) zelf niet besmet geraakt, of 2) maximum 1 andere mens besmet (maar liefst geen enkele) als dat wel zo is. Aangezien de meeste mensen niet alleen wonen, en aangezien het bijna onmogelijk is om je huisgenoten (partner, kinderen) niet te besmetten als je zelf besmet bent, is dat tweede in de praktijk bijna onmogelijk. Dus enkel het eerste is haalbaar: zorgen dat je niet besmet raakt.
Aangezien we niet weten wie er besmet is en wie niet (de labo’s kunnen zo veel analyses niet aan), moet je ervan uitgaan dat iedereen potentieel besmet is. Dat is het venijnige aan dit beestje: je weet pas een week later dat je al een week eerder besmet was, dus het staat bij niemand op het voorhoofd af te lezen. Binnen enkele weken wordt de kans vrij groot dat de mensen voor en achter je in de rij bij de bakker besmet zijn. Momenteel zijn er zogezegd maar ruim 500 mensen besmet in België, maar dat aantal ligt in realiteit 10 tot 15 keer hoger (wetenschappers zijn het eens over die aantallen), dus 5.000 à 10.000 vandaag in België, maar dat is over een paar dagen een veelvoud hiervan.
De opdracht is duidelijk: isoleer jezelf met je huispartners. Beperk contact met anderen tot het strikt noodzakelijke (bv. voeding inkopen), en hou in dat geval afstand van elkaar en volg de regels van handhygiëne etc. Vrienden bezoeken behoort niet tot de opties. Het leed van de genomen maatregelen is zeer groot (bv de financiële verliezen in de horeca, de reissector, de culturele sector etc), maar het wordt nog veel zuurder voor iedereen als die maatregelen zinloos worden gemaakt, door toch nog af te spreken met vrienden en de feestjes voortaan thuis te organiseren (in plaats van op café of restaurant).
HAMSTERS EN EEKHOORNS
Veel mensen ergeren zich aan andere mensen die hamsteren. Ik begrijp die ergernis, maar ik begrijp ook de hamsteraars. Eigenlijk doen hamsteraars weinig fout. Het is een natuurlijke reactie (hamsters en eekhoorns doen het ook), het is ook des mensen. Het is niet zo gek om te denken dat er een probleem kan komen als de drie bakkers in je buurt binnen enkele weken alledrie tegelijk ziek in bed liggen met Covid-19. Hamstergedrag raad ik af, want het is vervelend, maar het is niet gevaarlijk. Lockdownfeestjes en homeparty's zijn wel extreem gevaarlijk. Dat is regelrecht egoïsme.
(Trouwens, de echte asociale hamsteraars zitten op de beurs. Die brokers verkopen massaal hun aandelen bij het begin van een crisis (wat de crash verder uitlokt) en kopen dan doodleuk terug in als de put bereikt is, en het bloedbad voltrokken is. Zij maken winst in volle miserie. Gewone mensen hamsteren wc-papier voor cash; brokers hamsteren cash voor waardepapier (aandelen), en ze hebben dat geld helemaal niet nodig.)
FRONTLINIE
De oorlog van de komende weken en maanden zal in de ziekenhuizen worden gestreden. Dat wordt het slagveld, en het zal niet mooi zijn. De frontsoldaten zijn de verplegers en verpleegsters, dokters en alle helden in de zorg. De meeste andere mensen zullen wel merken dat het oorlog is, maar zullen de vijand niet recht in de ogen kijken. Ze zullen de maatregelen wel voelen, maar de eigenlijke gevechten alleen op tv zien. Tenzij je zelf een zieke (groot)vader of (groot)moeder naar het ziekenhuis moet brengen en daar te horen krijgen dat hij/zij te oud is om nog verzorgd te worden en je best terug naar huis keert om hem/haar daar te laten sterven. Dat is pure horror, en ik hoop dat je daarvan gespaard blijft.
De frontsoldaten zullen daar niet van gespaard blijven. Ze zullen hartverscheurende keuzes moeten maken, omdat ze niet iedereen kunnen helpen die hulp nodig heeft. In Italië sterven momenteel veel meer mensen dan eigenlijk zou moeten voor het virus. Voor elke vier coronasterfgevallen hadden er drie vermeden kunnen worden als er genoeg bedden, verzorgers en vooral beademingstoestellen waren geweest.
De frontsoldaten riskeren hun leven, want de beschermende kledij en maskers gaan ooit op zijn en onvoldoende kunnen aangevuld worden. Binnen enkele weken is de epidemie overal tegelijk ontploft en is er een wereldwijde schaarste op beschermende kledij, mondmaskers etc.
Volgens de berekeningen van de experts gaan onze eigen klinieken onvoldoende capaciteit hebben om deze epidemie te doorstaan. Zelfs in een optimistisch scenario, waarbij slechts 30 in plaats van 60 procent van de Belgische bevolking geïnfecteerd zal geraken (op voorwaarde dus dat niemand nog home party's houdt en vrienden bezoekt vanaf nu), zullen 150.000 Belgen moeten gehospitaliseerd worden, waarvan 30.000 in de intensieve zorgen en aan de beademing. We hebben niet eens een fractie van die capaciteit ter beschikking! Ze mogen absoluut niet allemaal tegelijk komen, we moeten de epidemie vertragen. Een deel van die 30.000 zullen we kunnen redden, de rest zal dus sterven. In Italië is dit dus momenteel één op de vier die kan gered worden, en zij zitten al op de knieën en ze zitten nog niet eens op de piek van de epidemie!
Het voelt vreemd om deze zinnen op te schrijven. Het lijkt alsof wij dit niet kunnen meemaken, dat het niet past in ons wereldbeeld, dat zachter is en minder rauw. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal het toch gebeuren. Ik vind allerminst genoegen in het bang maken van mensen, maar zo lang veel mensen de ernst nog steeds niet vatten, moeten we expliciet zijn.
We kunnen twee dingen doen. Het eerste is extra capaciteit creëren. Dat is wat de ziekenhuizen nu doen (vandaar dat je gisteren en vandaag bij alle ziekenhuizen hoort dat ambulante consultaties geannuleerd worden, en niet-dringende ingrepen uitgesteld worden). Maar dat blijft volstrekt onvoldoende. Dus hangen we af van de tweede strategie, de discipline van de bevolking om de epidemie minder snel te laten stijgen. Flatten the curve, dus. We slagen hier op dit moment niet in. We zitten nog redelijk in het begin, maar we volgen momenteel het groepje Europese landen die Italië achterna gaan. Niks geen ‘flattening the curve’ zoals in Japan, Hongkong en Singapore. Maar ook niet zo dramatisch als in de VS.
Wie de komende weken de pech heeft om ernstig ziek te worden, zal afhankelijk zijn van de moed, zelfopoffering en onbaatzuchtigheid van de helden van de zorg. Zij gaan pauzes overslaan, dubbele shiften draaien, oververmoeid verderwerken, het werk van hun door corona gevelde collega ook nog erbij nemen, en dit weken, zelfs maanden aan een stuk. Mijn schoonzus, Gaella Labarque, zal als verpleegster werken op een corona-afdeling. Ik krijg tranen in mijn ogen bij de gedachte.
In een normale oorlog hangt de ernst van het gevecht niet af van de discipline van je eigen achterhoede. Nu wel. Hoe meer wij ons nu gedragen, hoe minder de kans dat onze frontsoldaten binnen enkele weken door de knieën gaan.
Doe het voor Gaella, en voor alle frontsoldaten: “Flatten the curve, and spread the word!”
Kan nog. Trump is maf genoeg.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Kan het gevolg zijnquote:Op maandag 16 maart 2020 00:51 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Ik hoopte op een menselijke landing op Mars.Niet op een wereldwijde virusuitbraak.
Sorry hoor maar je kunt niet vier weken lang op bammetjes leven als je lange dagen moet maken in het ziekenhuis als verpleging of als dokter. Reken maar dat kantines daar gewoon open zijn.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Lijkt me iets om te vermijden ja.
Iedereen gewoon zijn eigen bammetjes smeren.
Help me even ajb want ik heb hier nul verstand van. Hoezo kunnen er meer IC bedden bij door een noodtoestand? Waar komen die bedden en beademingsapparaten dan ineens zo snel vandaan?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:50 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Daarom moet je de noodtoestand uitroepen. Zodat er snel meer IC bedden bij kunnen en ze normaal ziekenhuis personeel in stroomversnelling kunnen opleiden tot mensen die opletten bij IC bedden dat degene niet stopt met ademen. Zonder al te veel bureaucratie wat enkel mogelijk is met een noodtoestand.
Zo gebeurt dat ook tijdens een oorlog.
Ik weet niet meer wie het riep, maar hoorde in het nieuws op de radio een paar uur geleden dat het ZZPérs werd verweten niet in loondienst te werken en daarom geen steun ontvangen. Zou wel een erg kwalijke zaak zijn.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:50 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
ZZP'ers zijn hoe dan ook de Sjaak, hopelijk komt daar een goeie regeling voor met deeltijd WW oid. De regering heeft een hoop te doen.
Ja, "die Europeanen nemen niet genoeg maatregelen, we nuken ze"quote:
twitter:YonhapNews twitterde op maandag 16-03-2020 om 00:52:40(URGENT) S. Korea to start carrying out special quarantine measures on arrivals from Europe at midnight https://t.co/ZReLjgiPLp reageer retweet
Als je lang achter elkaar bang bent en jezelf angst aan jaagt of laat jagen, kan dat op die plek in je lijf gaan zitten. Neem afstand.quote:
Ik heb dat fragment godzijdank niet gezien en dat hou ik ook zoquote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Aan de andere kant het gevoel dat we enorm te laat zijn ermee (zeker met de inkomende vluchten enzo) en het eeuwig zonde is van dat tijdverlies. Ik krijg dat 'we zijn een beetje stout' van die GGD directeur bij Op1 eind februari niet van m'n netvlies over het niet in quarantaine zetten van degenen die uit Italië terugkwamen etc.
die kerel zou gelijk zijn ontslag moeten indienen na die uitspraak, wat een idiootquote:Op maandag 16 maart 2020 00:44 schreef Greys het volgende:
[..]
Gaat gebeuren. Dat ze iets vinden.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Horror scenario idd. Gaat zoveel cafe's en restaurants de kop kosten, dat ik me afvraag wat er nog overblijft straks. Tenzij de huur van al die plekken op een of andere manier stopgezet kan worden.
Met een noodtoestand hoef je je niet te houden aan wetten, ofterwel onnodige en tijdmakende bureaucratie. Is niet voor niets dat tijdens een oorlog mensen snel geholpen worden.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef Greys het volgende:
[..]
Help me even ajb want ik heb hier nul verstand van. Hoezo kunnen er meer IC bedden bij door een noodtoestand? Waar komen die bedden en beademingsapparaten dan ineens zo snel vandaan?
Op zich niks dat we niet al weken zagen aankomen, toch?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:53 schreef Generationalpha het volgende:
Wat een totale chaos. Niemand weet het ook.
Waarom wordt die kut trump zelf niet eens besmet met corona? 70+. evil karma, weg ermeequote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, "die Europeanen nemen niet genoeg maatregelen, we nuken ze"
Sow. Virus ook weg.
Ik zag het aankomen maar toch overvalt het me.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich niks dat we niet al weken zagen aankomen, toch?
correct, dat heb ik ook gelezen echt zo van "jammer joh, jij bent niet in loondienst gegaan, pech gehad"quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik weet niet meer wie het riep, maar hoorde in het nieuws op de radio een paar uur geleden dat het ZZPérs werd verweten niet in loondienst te werken en daarom geen steun ontvangen. Zou wel een erg kwalijke zaak zijn.
Hier ben ik niet zo zeker van. een kantine is vaak cruciaal voor functionerend personeel. Als je dat dichtgooit dan komt de chirurg ook niet meer. Want dan zou je ook kunnen zeggen dat de schoonmakers niet hoeven te komen, administratief medewerkers, doktersassistenten of verplegend personeel. Een ziekenhuis functioneert alleen alles iedereen daar zijn werk doet, dus ook de catering voor het werkende personeel die thuis geen warm eten krijgen ivm lange werkdagen. wat nu zeker het geval is.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:47 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Oké dank je, dat kan ik volgen, maar waar toveren ze alle extra materialen/apparatuur voor IC dan alsnog zo snel vandaan? Elk land heeft ze voor zichzelf nodig.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:55 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Met een noodtoestand hoef je je niet te houden aan wetten, ofterwel onnodige en tijdmakende bureaucratie. Is niet voor niets dat tijdens een oorlog mensen snel geholpen worden.
Is amper voor te stellen omdat nu elke arts zich dient te houden aan 5000 regels, en wij daar gewend aan zijn.
Ik vind ZZP’er altijd zo’n domme benaming. Het is gewoon ondernemer. Ik heb ook geen personeel, maar heb door mijn werk als belastingadviseur geen last van deze crisis. En er zijn genoeg ondernemers met een eenmanszaak die wel personeel hebben en hier wel last van hebben, bijvoorbeeld in de horeca.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik weet niet meer wie het riep, maar hoorde in het nieuws op de radio een paar uur geleden dat het ZZPérs werd verweten niet in loondienst te werken en daarom geen steun ontvangen. Zou wel een erg kwalijke zaak zijn.
tl;drquote:Op maandag 16 maart 2020 00:51 schreef van_Lamehuizen het volgende:
https://www.demorgen.be/m(...)YGjJB1BnQj%3Famp%3D1
[..]
twitter:spectatorindex twitterde op maandag 16-03-2020 om 00:39:55BREAKING: First dose for possible coronavirus vaccine to be trialled tomorrow in the United States reageer retweet
Dat wij per inwoner heel weinig IC-bedden hebben is een feit. Alleen kan je de huidige sterftecijfers niet toeschrijven aan het aantal bedden. De IC's liggen nog (lang) niet vol. Gisteren zeiden ze 40 tot 50 patiënten op IC, vandaag 50 tot 60.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:29 schreef polderturk het volgende:
Hieronder een bericht can Paulgo. We zijn de lul.
Hieronder een goed nieuwsartikel, waar gesteld wordt dat juist het aantal IC bedden per 100.000 inwoners zo van invloed is op de sterftecijfers aan corona en eigenlijk nog erger de veel hogere sterfte kans van andere niet-besmette ongevals/ernstig zieke patienten bij zo'n pandemie:
"It turns out one of the key factors affecting the mortality rate of coronavirus disease, or COVID-19, appears to be the availability of intensive-care beds – and that means the availability of ventilators. Countries whose governments decided to invest in large numbers of ventilators appear to have half the mortality rate of countries that didn’t.
The world leaders in equipped-bed availability are the United States, with 35 beds with ventilators for every 100,000 people, and Germany and Taiwan, with 30 each. Italy has about a dozen. Canada, with 10 to 12 ICU beds for every 100,000 people"
bron:
https://www.theglobeandma(...)adly-cost-of-a-lack/
Ons land bungelt bijna onderaan in de EU met het absurd lage aantal van 6,4 IC bedden per 100.000 inwoners..
[ afbeelding ]
Dit is ook een plausibele verklaring dat in ons land maar liefst 10 keer meer patienten (20 doden op 1135 besmettingen)overlijden aan corona dan in ons buurland Duitsland ( 11 doden op 5426 besmettingen)..
Daar zouden wij naast dit kabinet ook alle kabinetten uit het verleden voor moeten verantwoordelijk stellen....
Het bezuinigen op de verpleegkundeopleidingen, studiestops bij geneeskunde enz.
Wiebes.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
2022; first dose of vaccine finally allowed outside of the United Statesquote:Op maandag 16 maart 2020 00:57 schreef Gehrman het volgende:
twitter:spectatorindex twitterde op maandag 16-03-2020 om 00:39:55BREAKING: First dose for possible coronavirus vaccine to be trialled tomorrow in the United States reageer retweet
Niet alleen ZZP maar ook nul-uren contracten. En ik heb het ook gehoord. Werd ook iets geroepen over deeltijd WW, maar we gaan het afwachten.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
quote:Op maandag 16 maart 2020 00:51 schreef van_Lamehuizen het volgende:
https://www.demorgen.be/m(...)YGjJB1BnQj%3Famp%3D1
[..]
Denk dan meer aan: Die Europeanen hebben Amerika besmet, we zullen ze straffen.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef tesssssssss het volgende:
Sow. Virus ook weg.
Snap ikquote:Op maandag 16 maart 2020 00:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb dat fragment godzijdank niet gezien en dat hou ik ook zo
Als we niet in een noodtoestand zouden leven (Zoals nu) moet je voor elke aankoop langs meerdere semi-overheids kantoortjes. Mensen die accepteren dat je extra materialen koopt, mensen die die mensen accepteren, mensen die die mensen controleren. Begrijp je wat ik bedoel?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:56 schreef Greys het volgende:
[..]
Oké dank je, dat kan ik volgen, maar waar toveren ze alle extra materialen/apparatuur voor IC dan alsnog zo snel vandaan? Elk land heeft ze voor zichzelf nodig.
haha jij bent wel echt heel bang hèquote:Op maandag 16 maart 2020 00:53 schreef Generationalpha het volgende:
Wat een totale chaos. Niemand weet het ook.
Dat mortality cijfer van Italié is wel iets om op te letten ja Ik verwacht dat dat nog wel naar de 10 % gaat voordat er weer licht aan de horizon gaat gloren. En dan is dat meteen waar landen als Nederland zich op kan gaan vooebereiden.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:57 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat wij per inwoner heel weinig IC-bedden hebben is een feit. Alleen kan je de huidige sterftecijfers niet toeschrijven aan het aantal bedden. De IC's liggen nog (lang) niet vol. Gisteren zeiden ze 40 tot 50 patiënten op IC, vandaag 50 tot 60.
Verschil in de cijfers moeten wij nu vooral zoeken in testcapaciteit en testbeleid. Wij testen hier echt belachelijk weinig. Volgens mij was het nog maar dag 3 toen het RIVM en de GGD opriepen om vooral niet meer je huisarts te bellen en dat het niet uit zou maken als ze niet alles in kaart konden brengen. Afgelopen donderdag hebben ze nog een stapje terug gedaan en testen ze nu alleen nog maar bij ziekenhuisopnames en bij patiënten die risico lopen.
De percentages zijn echt "all over the place" als je op WorldOMeters kijkt.
Duitsland: 0.2% van 5813
Zwitsterland: 0.6% van 2217
Zuid-Korea: 0.9% van 8162
Nederland: 1.8% van 1135
VS: 1.9% van 3668
Frankrijk: 2.3% van 5423
Spanje: 3.7% van 7845
China: 4.0% van 80849
Italië: 7.3% van 24747
Ben bang dat de komende 2 tot 4 dagen Italië nog veel harder gaat stijgen. Complete lockdown ging maandagavond in, dus eigenlijk rekenen vanaf dinsdag. Morgen is dan dus dag 7 van lockdown.
Dan nog hopen dat die exodus van het noorden naar het zuiden op zondag voor de lockdown niet voor een massa verspreiding heeft gezorgd, want dan komt er nog een golf achteraan.
wel bizar dat het allemaal oudere mensen zijnquote:Op maandag 16 maart 2020 00:57 schreef Generationalpha het volgende:
Dit gaan we dus in Nederland ook krijgen...
https://nos.nl/video/2327217-gewoon-een-griepje.html
En als dan het intuberen niet helemaal vlekkeloos goed gaat wordt je niet gelijk gekielhaald door een medisch tuchtcollege omdat je misschien niet alle (herhaal)kwalificaties hebt.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:55 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Met een noodtoestand hoef je je niet te houden aan wetten, ofterwel onnodige en tijdmakende bureaucratie. Is niet voor niets dat tijdens een oorlog mensen snel geholpen worden.
Is amper voor te stellen omdat nu elke arts zich dient te houden aan 5000 regels, en wij daar gewend aan zijn.
Regering heeft jarenlang mensen gemotiveerd ZZP'er te worden, worden ze nu zo in de rug gestoken.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:57 schreef Greys het volgende:
[..]
Wiebes.
https://www.nu.nl/coronav(...)-risico-genomen.html
Doet me denken aan een South Park aflevering, We nuke imaginationlandquote:Op maandag 16 maart 2020 00:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Sow. Virus ook weg.
Paar duizend doden max lijkt me. 10/20k?quote:Op maandag 16 maart 2020 01:01 schreef Tengano het volgende:
Voor de mensen die bang zijn:
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Dat is eigenlijk nog het vervelendste, dit had allemaal prima voorkomen kunnen worden door hard in te grijpen begin Februari. Maar toen was de kans op verspreiding naar Nederland volgens het RIVM nog zeer gering.quote:Op maandag 16 maart 2020 00:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich niks dat we niet al weken zagen aankomen, toch?
Die 3 afleveringen waren top.quote:Op maandag 16 maart 2020 01:02 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Doet me denken aan een South Park aflevering, We nuke imaginationland
kan je dit ook even posten in dit forum?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:57 schreef Gehrman het volgende:
Oké dank! Dus je hebt bv kans dat we de half miljoen mondkapjes die we volgens Bruins van Duitsland zouden krijgen/kopen (en afgelopen donderdag zouden komen maar artsen smeken er nog steeds om) dan bv wel geleverd kunnen worden door een Noodtoestand? Begrijp ik het dan een beetje?quote:Op maandag 16 maart 2020 00:59 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als we niet in een noodtoestand zouden leven (Zoals nu) moet je voor elke aankoop langs meerdere semi-overheids kantoortjes. Mensen die accepteren dat je extra materialen koopt, mensen die die mensen accepteren, mensen die die mensen controleren. Begrijp je wat ik bedoel?
Met een noodtoestand hoef je je niet te houden aan alle regeltjes in dit prachtige land.
Tuurlijk wilt elk land ze maar je vertraagd het proces ze te krijgen als je moet leven met tientallen regeltjes waardoor je een week verder bent voor je de order mag plaatsen.
Dat mij ouders dood gaan, dat mijn buren dood gaan, dat de mensen op mijn werk dood gaan. Dat mijn vriendin met COPD dood gaat.quote:Op maandag 16 maart 2020 01:01 schreef Tengano het volgende:
Voor de mensen die bang zijn:
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
'Vrij nihil' zelfs.quote:Op maandag 16 maart 2020 01:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk nog het vervelendste, dit had allemaal prima voorkomen kunnen worden door hard in te grijpen begin Februari. Maar toen was de kans op verspreiding naar Nederland volgens het RIVM nog zeer gering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |