abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:11:02 #201
472645 BLS
verbindt.
pi_192490654
Ik had voor het reisje al een droog kuchje. Dat heeft best wel lang aangehouden. Een kuchje viel destijds - toen onze leiders nog onwetend en naïef waren - niet onder Corona tenzij je er ook koorts bij krijgt. Koorts heb ik echter niet gehad. Mevrouw BLS begon tijdens het reisje ook te hoesten maar ook dat werd niet erger en was was na een week of twee weer over. Het kan net zo goed een verkoudheid zijn geweest. Je hebt er niets aan zo lang onze leiders alleen willen testen als iemand half op sterven ligt. Mijn hoop is nu gevestigd op immuniteitstesten zodat de strijders die het virus hebben verslagen veilig aan de wederopbouw van ons vaderland kunnen beginnen.
  Redactie Sport dinsdag 7 april 2020 @ 18:11:34 #202
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192498913
Flinke brand in een Talent gisteren bij Brilon: https://bahnblogstelle.ne(...)tter_impression=true
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 7 april 2020 @ 18:57:55 #203
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192499726
In Emden vond vorig jaar een botsing plaats tussen een trein en een stilstaande loc. Naar nu blijkt is de trein gedurende ruim een minuut achteruit gereden :X

https://www.eisenbahn-unf(...)=publicationFile&v=3
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 7 april 2020 @ 20:30:44 #204
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192502209
En nog een ongevalsrapport, in 2016 reed een dieseltrein van Abellio bij station Remscheid door rood en botste niet veel later op een spoorwegovergang op een auto. Naar nu blijkt vertrok de machinist door rood, realiseerde de machinist zich niet dat de door PZB ingezette snelremming daaraan verwant was, en reed door.

https://www.eisenbahn-unf(...)2_Remscheid_Hbf.html
  dinsdag 7 april 2020 @ 20:35:14 #205
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192502327
En nog wat meer nieuws:

Provincie Limburg stemt in met verdubbelen spoor

Provinciale Staten heeft maandag groen licht gegeven voor het traject tussen tussen Heerlen en Landgraaf. Door het verdubbelen van dit spoor komt de Internationale treinverbinding tussen Amsterdam en Aken een stap dichterbij.

https://www.zo-nws.nl/con(...)et-verdubbelen-spoor
pi_192507067
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:11 schreef BLS het volgende:
...
Hier nergens last van. Wel gek hoor zo kort geleden. De Nederlandstalige kaasfonduemeneer in Brig zal het niet zo druk meer hebben gehad als dat weekeinde.
  woensdag 8 april 2020 @ 10:17:48 #207
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192510325
Inderdaad ja, ben blij dat we dat reisje nog hebben kunnen maken. Kun je toch wel even op teren, mentaal gezien.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 14:13:16 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192514218
Ik ben wel blij dat ik een auto heb en in het Noorden woon wat dat betreft. Je kunt hier nog maar plekken waar je er toch even uit bent maar waar je geen hond tegen komt O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport woensdag 8 april 2020 @ 15:30:00 #209
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192515391
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 14:13 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben wel blij dat ik een auto heb en in het Noorden woon wat dat betreft. Je kunt hier nog maar plekken waar je er toch even uit bent maar waar je geen hond tegen komt O+
Dat heb ik afgelopen weekend nog gedaan. Twee uur rondgereden met een bus en niemand gezien O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_192515623
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 14:13 schreef derLudolf het volgende:
Ik ben wel blij dat ik een auto heb en in het Noorden woon wat dat betreft. Je kunt hier nog maar plekken waar je er toch even uit bent maar waar je geen hond tegen komt O+
Misschien kun je eer kaartje kopen voor een theatershow van Soundos el Ahmadi daar komt verder ook geen hond dus 1,5 meter afstand is geen probleem
  woensdag 8 april 2020 @ 16:21:32 #211
472645 BLS
verbindt.
pi_192516118
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 01:20 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Hier nergens last van. Wel gek hoor zo kort geleden. (...)
Nou precies. Nog geen week later ging het land soort van op slot omdat het aantal besmettingen uit de hand liep. Gezien waar wij allemaal zijn geweest zou je verwachten dat we afgelopen weken ziek op bed hebben gelegen. En collega's, vrienden en familie die we daarna nog hebben gezien. En ondertussen krijgen mensen met wie je geen contact hebt gehad het wel, terwijl ze alleen hun alledaagse dingen hebben gedaan. Ik vind het niet te verklaren. Er is volgens mij nog zo veel over dit virus wat we nog niet weten.
pi_192517616
quote:
14s.gif Op woensdag 8 april 2020 10:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Inderdaad ja, ben blij dat we dat reisje nog hebben kunnen maken. Kun je toch wel even op teren, mentaal gezien.
Ik ben net met het boekje begonnen <3
Bier.
  woensdag 8 april 2020 @ 19:19:11 #213
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192518940
Heb je nou mooi de tijd voor :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2020 @ 19:20:05 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192518960
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 15:49 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Misschien kun je eer kaartje kopen voor een theatershow van Soundos el Ahmadi daar komt verder ook geen hond dus 1,5 meter afstand is geen probleem
:D

Wie ben jij, Peter Pannekoek? :P
pi_192519410
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:20 schreef James1988 het volgende:
Wie ben jij, Peter Pannekoek? :P
Ik heb zijn show gezien. Peter Pannekoek zou geen grappen over slechte cabaretiers mogen maken.
pi_192519434
quote:
9s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:43 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik heb zijn show gezien. Peter Pannekoek zou geen grappen over slechte cabaretiers mogen maken.
Hehehehehehehehehehe, nice.
Bier.
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 19:46:56 #217
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192519467
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 15:49 schreef Salatrel het volgende:

[..]

Misschien kun je eer kaartje kopen voor een theatershow van Soundos el Ahmadi daar komt verder ook geen hond dus 1,5 meter afstand is geen probleem
Ach nee, ik rol liever door een rol glaswol als ik jeuk wil krijgen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 9 april 2020 @ 13:34:53 #218
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192533373
lekker ruim zitten met elke 1.5 meter een stoel
  donderdag 9 april 2020 @ 18:01:51 #220
472645 BLS
verbindt.
pi_192538597
De optie voor grensoverschrijdend vervoer klinkt interessant. Naar Aken of Düsseldorf ermee ohnee 3000 volt, dus Brussel - wacht, wat? Waarvoor hebben we dan straks ICNG-B?

[ Bericht 19% gewijzigd door BLS op 09-04-2020 18:20:43 ]
  donderdag 9 april 2020 @ 19:31:18 #221
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192540678
Misschien voor kort grensoverschrijdend verkeer, bijvoorbeeld dat ze de IC Zwolle - Roosendaal omleggen naar Zwolle - Antwerpen zodat de Benelux niet meer in Breda hoeft te stoppen? Of lust DDNG geen 25 kV?

Breda - Etten-Leur - Roosendaal zou je dan kunnen opvangen door de sprinter Weert - Tilburg Universiteit door te laten rijden naar Roosendaal.

(Aannemende dat er tegen die tijd niet een compleet andere lijnvoering geldt).
  donderdag 9 april 2020 @ 20:06:58 #222
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192541712
Antwerpen - Roosendaal - Breda - Tilburg - Eindhoven - Roermond - Sittard - Maastricht - Liège-Guillemins - Leuven - Brussel - Antwerpen v.v.?
So we just called him Fred
  donderdag 9 april 2020 @ 20:11:29 #223
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192541830
Het zou trouwens best kunnen dat ze die 3000V alleen maar opnemen in de eisen zodat er tijdens de ontwerpfase al rekening mee wordt gehouden, mocht er worden besloten om het Nederlandse spoorwegnet om te bouwen naar 3kV.
  donderdag 9 april 2020 @ 20:56:16 #224
472645 BLS
verbindt.
pi_192542898
Dat zou een rare omweg zijn om gewoon voorbereiding op 3 kV te vragen. 25kV hoeft er trouwens niet in te zitten volgens de publicatie op https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/192212
  donderdag 9 april 2020 @ 22:36:56 #225
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_192545262
Zolang NS niet met dubbeldekkers over de HSL wil rijden is 25kV inderdaad niet nodig.

Ik vind vooral de maximumsnelheid van 160 km/h opvallend, ik had niet verwacht dat er nog nieuwe Intercity's worden besteld voor minder dan 200. NS houdt geen rekening meer met toekomstige snelheidsverhogingen op bestaande trajecten (Amsterdam-Utrecht-Arnhem bijv.), of denkt men dat ICNG dan voldoende capaciteit biedt?
pi_192545370
Of er zijn geen plannen voor snelheidsverhoging hoger dan 160 km/h waar deze treinen worden ingezet.
  donderdag 9 april 2020 @ 23:04:56 #227
472645 BLS
verbindt.
pi_192545729
De IJssellijn en Veluwelijn zullen wel in aanmerking komen aangezien daar DDZ rijdt. Misschien met de opties nog wat VIRM vervangen op de Oude Lijn. Dan kom je niet boven de 140 km/u uit. De HSL wordt doorgekoppeld op de Flevo/Hanzelijn met ICNG. Ik verwacht dat alles via Asd-Ut de komende 10 tot 15 jaar nog wel door VIRM gedomineerd wordt.
  Redactie Sport donderdag 9 april 2020 @ 23:45:41 #228
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192546396
DDZ rijdt tegenwoordig (nou ja, voor de Corona dan) ook veel naar Enschede, dat is ook nog een optie.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 10 april 2020 @ 08:28:07 #229
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_192548146
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 22:43 schreef b2py het volgende:
Of er zijn geen plannen voor snelheidsverhoging hoger dan 160 km/h waar deze treinen worden ingezet.
Dus we blijven tot 2067 overal maximaal 160 rijden?

quote:
1s.gif Op donderdag 9 april 2020 23:04 schreef BLS het volgende:Ik verwacht dat alles via Asd-Ut de komende 10 tot 15 jaar nog wel door VIRM gedomineerd wordt.
De komende 10 jaar misschien nog wel, maar vanaf 2030 zullen ook daar treinen met een gelijkvloerse instap moeten gaan rijden, tenminste op een deel van de ritten. Ook kan er dan geen VIRM meer in IC's naar bestemmingen als Den Helder, Vlissingen of Venlo.
En dan is er dus de keuze uit ICNG of DDNG.
pi_192548976
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 22:36 schreef ReisT het volgende:
Zolang NS niet met dubbeldekkers over de HSL wil rijden is 25kV inderdaad niet nodig.

Ik vind vooral de maximumsnelheid van 160 km/h opvallend, ik had niet verwacht dat er nog nieuwe Intercity's worden besteld voor minder dan 200. NS houdt geen rekening meer met toekomstige snelheidsverhogingen op bestaande trajecten (Amsterdam-Utrecht-Arnhem bijv.), of denkt men dat ICNG dan voldoende capaciteit biedt?
Is er überhaupt een dubbeldekker met gelijkvloerse brede instap die harder kan dan 160?

Ik vind het vooral jammer dat er over een combinatie van enkeldeks en dubbeldeks rijtuigen wordt gesproken. Zit niet te wachten op dat gedrocht van een Desiro HC. Kan maar één dubbeldekker bedenken die de aanschaf waard is en dat is een Stadler Kiss.

quote:
Is er überhaupt een dubbeldekker met gelijkvloerse brede instap die harder kan dan 160?
Meteen m'n eigen luie vraag beantwoord, de Stadler Kiss 200 blijkbaar.

[ Bericht 11% gewijzigd door Ireyon op 10-04-2020 10:02:04 ]
  vrijdag 10 april 2020 @ 10:24:13 #231
472645 BLS
verbindt.
pi_192549314
Met een instap op de onderverdieping op 76 cm krijg je een behoorlijk steile helling naar beneden, een balkon met nauwelijks egale ondergrond en vervolgens nog een helling naar het compartiment. Dat is eigenlijk niet te doen voor rolstoelgebruikers, want een deel van de onderverdieping is balkon maar boven de draaistellen moet je ook nog eens ruimte vrij houden bij de trappen. Bovendien zijn het echte capaciteitsvreters. Dus ik snap wel dat NS kiest voor een concept met deels dubbeldekkers, prima voor de meeste mensen, maar ook deels enkeldeks voor de toegankelijkheid. In de tender staat trouwens dat de dubbeldeksrijtuigen een instap moeten hebben die geschikt is voor 76 cm, dus niet per se gelijkvloers. Een hoge instap boven de draaistellen is volgens mij niet uitgesloten en daarmee win je echt capaciteit, want de ruimte bij de trappen is tegelijk het balkon en de hele onderverdieping is vrij voor zitplaatsen.

[ Bericht 19% gewijzigd door BLS op 10-04-2020 10:31:30 ]
pi_192549589
Maar de nieuwe KISS die DB Regio besteld heeft, wordt geschikt voor een 76cm hoge instap en krijgt evengoed een volledig rolstoeltoegankelijke onderverdieping.
  vrijdag 10 april 2020 @ 12:01:12 #233
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_192550738
Heeft er iemand een Pesa Sundeck gezien? Er in gezeten?



https://www.railjournal.c(...)eck-coach-from-pesa/
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport vrijdag 10 april 2020 @ 12:04:05 #234
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192550777
De Desiro HC heeft ook bij alle deuren een instap van 76cm, maar vervolgens zit de hele trein vol met kleinere of grotere hellingen. Echt een verschrikking, als je even niet goed oplet val je daardoor.

Van het perron naar de bovenverdieping ga je direct bij het instappen al met een helling omlaag. Vervolgens moet je halverwege die helling de trap op naar het deel boven het draaistel. En vervolgens moet je vanaf daar nog een trap op naar boven.

Dan geef mij maar gewoon een kleine opstap vanaf het perron naar het balkon en vanaf hier één trap omhoog of omlaag.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 10 april 2020 @ 12:09:36 #235
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192550842
De ÖBB heeft een melding gedaan van de nieuwe nachttrein van/naar Amsterdam: https://schienencontrol.g(...)-421%20Amsterdam.pdf

Vertrek uit Amsterdam wordt 19.38u met aankomst in Innsbruck om 9.14u. In Nürnberg gaat de helft van de trein verder met NJ 491 (uit Hamburg) naar Wenen en komt daar om 8.47u aan.

Andersom wordt er om 20.44u uit Innsbruck en om 20.13u uit Wenen vertrokken. Aankomst in Amsterdam is om 9.58u.

Beide treindelen zouden een capaciteit van 270 reizigers hebben, totaal dus 540 zit-/lig-/slaapplaatsen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 10 april 2020 @ 12:26:47 #236
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_192551026
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 april 2020 12:01 schreef bork het volgende:
Heeft er iemand een Pesa Sundeck gezien? Er in gezeten?
Nee, maar ik heb wel wat interieurplaatjes gevonden: https://minskmaz.com/news(...)deck-jako-lukowianka Wel vrij smalle trappetjes zo te zien.
  vrijdag 10 april 2020 @ 12:52:13 #237
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_192551358
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 12:09 schreef dennistd het volgende:
De ÖBB heeft een melding gedaan van de nieuwe nachttrein van/naar Amsterdam: https://schienencontrol.g(...)-421%20Amsterdam.pdf

Vertrek uit Amsterdam wordt 19.38u met aankomst in Innsbruck om 9.14u. In Nürnberg gaat de helft van de trein verder met NJ 491 (uit Hamburg) naar Wenen en komt daar om 8.47u aan.

Andersom wordt er om 20.44u uit Innsbruck en om 20.13u uit Wenen vertrokken. Aankomst in Amsterdam is om 9.58u.

Beide treindelen zouden een capaciteit van 270 reizigers hebben, totaal dus 540 zit-/lig-/slaapplaatsen.
Als ik goed tel komt dat neer op 2 zitwagons, 2 couchettewagons (waarvan 1 met ruimte voor rolstoelgebruikers) en 1 slaapwagon per deel. Had wel meet slaapwagons verwacht eigenlijk. Dacht dat daar de meeste winst mee werd gemaakt en die altijd vrij snel vol zitten.
  vrijdag 10 april 2020 @ 13:06:17 #238
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192551537
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 12:04 schreef dennistd het volgende:
De Desiro HC heeft ook bij alle deuren een instap van 76cm, maar vervolgens zit de hele trein vol met kleinere of grotere hellingen. Echt een verschrikking, als je even niet goed oplet val je daardoor.

Van het perron naar de bovenverdieping ga je direct bij het instappen al met een helling omlaag. Vervolgens moet je halverwege die helling de trap op naar het deel boven het draaistel. En vervolgens moet je vanaf daar nog een trap op naar boven.

Dan geef mij maar gewoon een kleine opstap vanaf het perron naar het balkon en vanaf hier één trap omhoog of omlaag.
Ter illustratie, dat ziet er zo uit:

  vrijdag 10 april 2020 @ 19:37:52 #239
472645 BLS
verbindt.
pi_192556578
Nu ik foto's van de Desiro HC bekijk, valt me ook op dat de rolstoelsymbooltjes juist op de deuren in de dubbeldeksrijtuigen staan.
  vrijdag 10 april 2020 @ 19:43:34 #240
472645 BLS
verbindt.
pi_192556675
quote:
5s.gif Op vrijdag 10 april 2020 12:01 schreef bork het volgende:
Heeft er iemand een Pesa Sundeck gezien? Er in gezeten?

[ afbeelding ]

https://www.railjournal.c(...)eck-coach-from-pesa/
Even een interieurfoto gezocht...



Echt gewoon alles is niet logisch aan deze trein. Deuren niet boven de draaistellen, oké handig zodat ze op perronhoogte kunnen zijn, al verlies je daar wel ruimte mee. Maar dan toch een opstapje |:(
En dan die trappen...

Maarja, Pesa :')
  vrijdag 10 april 2020 @ 19:45:53 #241
472645 BLS
verbindt.
pi_192556709
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 10:44 schreef Ireyon het volgende:
Maar de nieuwe KISS die DB Regio besteld heeft, wordt geschikt voor een 76cm hoge instap en krijgt evengoed een volledig rolstoeltoegankelijke onderverdieping.
... maar krijgt ook veel kritiek van rolstoelgebruikers.
  Moderator vrijdag 10 april 2020 @ 19:48:56 #242
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192556762
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 19:43 schreef BLS het volgende:
Deuren niet boven de draaistellen
Dat heeft die Desiro van Abellio ook
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 10 april 2020 @ 19:53:23 #243
472645 BLS
verbindt.
pi_192556862
Bij de Pesa is het compartimenten, trappen, deur, draaistel.

Bij de Desiro compartimenten, deur met verdieping er boven, trappen, draaistel.

Probeer je het te snappen? ^O^
pi_192556940
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 19:45 schreef BLS het volgende:

[..]

... maar krijgt ook veel kritiek van rolstoelgebruikers.
Ze zijn nog niet eens af, laat staan dat ze al rijden :?
  vrijdag 10 april 2020 @ 20:00:31 #245
472645 BLS
verbindt.
pi_192557004
Natuurlijk, maar je kunt alvast veel afleiden uit maten en tekeningen. Zoals dat de hellingen 15 procent zijn en rolstoelgebruikers geven aan dat dat te steil is.
  vrijdag 10 april 2020 @ 20:10:32 #246
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_192557202
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 19:43 schreef BLS het volgende:

[..]

Even een interieurfoto gezocht...

[ afbeelding ]

Echt gewoon alles is niet logisch aan deze trein. Deuren niet boven de draaistellen, oké handig zodat ze op perronhoogte kunnen zijn, al verlies je daar wel ruimte mee. Maar dan toch een opstapje |:(
En dan die trappen...

Maarja, Pesa :')
:D iedereen met een maatje meer komt het balkon niet eens af joh, zo smal is die doorgang. :|W _O-
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 10 april 2020 @ 20:24:20 #247
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192557437
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 20:00 schreef BLS het volgende:
Natuurlijk, maar je kunt alvast veel afleiden uit maten en tekeningen. Zoals dat de hellingen 15 procent zijn en rolstoelgebruikers geven aan dat dat te steil is.
Dat is zelfs voor een loeisterke rolstoeller al erg veel. Laat staan als je wat minder sterk bent. Of wat te denken van een elektische stoel van 150 kilo die door de draai op drie wielen komt te staan.. één aangedreven en twee draaiwieltjes. Compleet niet vanuit de doelgroep bedacht.
pi_192568694
Hoeveel rolstoelers nemen elke dag de trein? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
pi_192569065
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 15:48 schreef pretpletter het volgende:
Hoeveel rolstoelers nemen elke dag de trein? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Momenteel niet zo heel veel neem ik aan
pi_192569358
calandamountain twitterde op zaterdag 11-04-2020 om 16:32:48 Winter - Frühling - Sommer... alles da! 😅 https://t.co/PNDHC2mRLC reageer retweet


Een plaatje!
pi_192569785
NS doet via Twitter een oproep om geen plezier-ritjes te maken.
Vervolgens komt er een reactie op dat bericht van een reiziger die wegens een te volle trein op Gouda moest uitstappen. Gek hè.
El_Jairus twitterde op zaterdag 11-04-2020 om 12:23:56 @NS_online Wanneer je van Rotterdam naar Alkmaar moet zien te komen met sprinters en je genoodzaakt bent uit te stappen bij Gouda, omdat de conducteur de trein te vol vond. Hele rit ineens opgeheven. reageer retweet
Als het geld van je ov-chipkaart je enige zorg is dan denk ik niet dat zijn reis noodzakelijk was.

In Spanje mag niet eens verder dan 150 meter van je huis af.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 11 april 2020 @ 17:48:07 #252
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192570150
a) Waar maak je uit op dat het geld op zijn OV-chipkaart zijn enige zorg was?
b) Dan nog is het niet aan jou om te bepalen of zijn reis noodzakelijk was.
c) En de kindertjes in Afrika hebben het nog slechter.

Please sit down.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 11 april 2020 @ 19:41:47 #253
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_192571771
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 09:55 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Is er überhaupt een dubbeldekker met gelijkvloerse brede instap die harder kan dan 160?

Meteen m'n eigen luie vraag beantwoord, de Stadler Kiss 200 blijkbaar.
Volgens mij gaat harder dan 160 niet met twee bladen per deuropening. Zie ook de deuren van ICNG.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_192571806
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 april 2020 19:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij gaat harder dan 160 niet met twee bladen per deuropening. Zie ook de deuren van ICNG.
Dat schijnt ondertussen dus wel te kunnen, met een drukdichte deur dus en ook al een flinke tijd ondertussen. Weet alleen niet meer precies waar ik dat nou vandaan had... Somda misschien of reddit....
Bier.
  zaterdag 11 april 2020 @ 19:47:01 #255
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192571857
Skyscrapercity schijnt ook nogal wat spoorkennis te zitten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_192571876
Ja, dat is zo.
Bier.
  zaterdag 11 april 2020 @ 19:53:55 #257
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192571952
Dus misschien dat je het daar gelezen hebt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 11 april 2020 @ 20:10:30 #258
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_192572197
Ook als je treinen met 300 km/u tegenkomt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 11 april 2020 @ 20:28:25 #259
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192572446
De KISS 1-stellen van Westbahn hebben dubbelblads deuren en die rijden 200 km/h op lijnen waar ook Railjets rijden die 230 km/u rijden. Er waren toch wat problemen met die deuren, daarom heeft de 2e levering KISS-stellen enkelblads deuren gekregen.

Wat de 3e lichting treinstellen krijgt is mij niet bekend, maar ik verwacht dat ook die enkelblads deuren zal krijgen.
pi_192578805
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 april 2020 19:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij gaat harder dan 160 niet met twee bladen per deuropening. Zie ook de deuren van ICNG.
Kan prima, maar je trein is dan niet drukdicht. De enkele deurbladen van de ICNG zijn specifiek voor de drukdichtheid voor de tunnels.
Dat grapje zag je bij dat KISS geval in Oostenrijk. De eerste generatie was niet drukdicht en veel mensen klaagden over hun oren. Met de tweede generatie kwamen er enkelbladsdeuren en kon er dus eenvoudiger drukdichtheid gecreëerd worden in de trein.

Edit: en uiteraard heb ik weer eens niet ver genoeg naar onder gedscrolled om te zien of iemand ergens een antwoord had gegeven 8)7
Sorry James :P
pi_192633045
Het civiele werk voor HS2 ter waarde13 miljard pond is vandaag gegund aan vier consortia die gaan beginnen met ontwerp en realisatie. Stapje dichterbij naar uitvoeren treindienst.
  donderdag 16 april 2020 @ 09:47:38 #262
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192644536
Goede investering!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 april 2020 @ 17:06:06 #263
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192651166
Arriva is volgens berichten op Somda aan het slepen met materieel. Het aanrijdingsstel van Winsum en een gereviseerd 2/6je staan nu in Winterswijk voor een nieuw jasje, terwijl twee andere noordelingen in Blerick zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 17 april 2020 @ 09:34:35 #264
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192661242
Ja... Als je de spullenboel wilt opknappen kan je dat het beste doen als er weinig reizigers zijn.
pi_192663130
gisteren ging er een VolkerRail 203-1 met videoinspectie voorbij in Alkmaar. het leek wel alsof ie op het traject den helder Amsterdam aan het pendelen was. videoinspectie was ook blauw gemaakt, in dezelfde kleurstelling als de VolkerRail loc
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_192670221
Per eind maand verstevigde dienstregeling, straks de aangezette verstevigde dienstregeling? 😂
  vrijdag 17 april 2020 @ 18:13:16 #267
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192670251
Nog ff en mensen van mijn postuur mogen ook weer mee :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 17 april 2020 @ 19:38:26 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192672082
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 april 2020 09:34 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Ja... Als je de spullenboel wilt opknappen kan je dat het beste doen als er weinig reizigers zijn.
Het was sowieso het plan al vanwege de nieuwe concessie
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 18 april 2020 @ 09:43:00 #269
472645 BLS
verbindt.
pi_192680521
DB Regio heeft de aanbesteding Netz Franken-Südthüringen gewonnen. Hoewel er nu vrij nieuwe Talent 2-treinstellen ("Hamsters") rijden, is de capaciteit per trein nu onvoldoende en is er nieuw materieel geëist met een grotere capaciteit. DB heeft ingeschreven met de Desiro HC. Voor de RE Nürnberg - Coburg - Sonneberg over de hogesnelheidslijn komt er een variant die drukdicht is, ETCS heeft en 190 km/h kan. Het moet dienstregeling 2024 van start gaan.

Ik ben benieuwd of die nog eerder in dienst komen dan de Skoda-locs en rijtuigen voor de Nürnberg-Ingolstadt-München Express :')

https://www.lok-report.de(...)dthueringen-aus.html
pi_192722637
Maar 160km/h is ook helemaal niet nodig 140 km/h is snel genoeg voor Nederland. Je krijgt alleen maar meer slijtage aan treinen en het spoor en een hoger energie verbruik. Tijdwinst zal minimaal zijn.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
pi_192725675
Zijn er trajecten waar een snelheidsverhoging nog daadwerkelijk echt voordelen heeft?

Zoals een aansluiting die nu net niet gehaald wordt? Of een omloop die er uit kan?
  Redactie Sport dinsdag 21 april 2020 @ 04:16:53 #273
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192726540
Als je op Amersfoort-Enschede een minuut of 10 kunt pakken kun je met een korte kering in Enschede af ipv een lange. Bij minder tijdswinst wordt de kering niet lang genoeg, zeker als je bij vertraging achter de stopper terecht komt.

Een versnelling van de 3600 (IC Zwolle-Roosendaal) op Zutphen-Nijmegen zou trouwens ook niet verkeerd zijn: daarmee kan de overstap van/naar de Maaslijn gemaakt worden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_192727338
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 04:16 schreef dennistd het volgende:
Als je op Amersfoort-Enschede een minuut of 10 kunt pakken kun je met een korte kering in Enschede af ipv een lange. Bij minder tijdswinst wordt de kering niet lang genoeg, zeker als je bij vertraging achter de stopper terecht komt.

Een versnelling van de 3600 (IC Zwolle-Roosendaal) op Zutphen-Nijmegen zou trouwens ook niet verkeerd zijn: daarmee kan de overstap van/naar de Maaslijn gemaakt worden.
Volgens mij heb je aan drie minuten per richting voldoende, dan heb je er al zeker zeven minuten kering. Arnhem - Utrecht met een non-stop IC zou bijvoorbeeld ook fors sneller kunnen.
  Moderator dinsdag 21 april 2020 @ 08:23:35 #275
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192727379
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 21:15 schreef WcPot het volgende:
Maar 160km/h is ook helemaal niet nodig 140 km/h is snel genoeg voor Nederland. Je krijgt alleen maar meer slijtage aan treinen en het spoor en een hoger energie verbruik. Tijdwinst zal minimaal zijn.
Maar ProRail heeft allemaal certificaten gekocht zodat alle energie groen is :P

Meer tijdwinst kan worden behaald door niet elke stoeptegel IC station te laten zijn. Dan zou 160km/u ook meer nut hebben :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 21 april 2020 @ 08:28:52 #276
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192727419
Aja.. Die discussie weer. Juist op de lange verbindingen tussen de Randstad en de landsdelen stoppen de IC's niet zo veel. Vanuit Utrecht ben je zo in Groningen of Enschede. Op de verbinding naar Nijmegen loopt al een project om het aantal stops vanuit Utrecht terug te brengen naar 2. Dan hou je Maastricht over en voor de rest gaat het voornamelijk om verbindingen die hun eigen broek en die van een losse stoptrein niet kunnen ophouden. Maar wat subsidie er tegenaan?
  dinsdag 21 april 2020 @ 09:54:06 #277
472645 BLS
verbindt.
pi_192728601
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 08:23 schreef derLudolf het volgende:
Meer tijdwinst kan worden behaald door niet elke stoeptegel IC station te laten zijn. Dan zou 160km/u ook meer nut hebben :)
Eerder juist een extra station bedienen door 160 km/h te rijden. Zo kun je bijvoorbeeld Barneveld Noord openen zonder dat de reistijd Amersfoort - Apeldoorn toeneemt.
pi_192739433
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 21:15 schreef WcPot het volgende:
Maar 160km/h is ook helemaal niet nodig 140 km/h is snel genoeg voor Nederland. Je krijgt alleen maar meer slijtage aan treinen en het spoor en een hoger energie verbruik. Tijdwinst zal minimaal zijn.
Dit horen we nou al jaren maar toch blijkt dat als je 160/180/200 gaat rijden er opeens overal en nergens twintig overstappen extra gehaald kunnen worden en je in een half uur korter van Groningen in Den Haag bent. Nederland is groter dan die 50km rondom het groene hart.
Bier.
  dinsdag 21 april 2020 @ 21:26:34 #279
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_192741730
160 km/h op Amersfoort-Apeldoorn zou bijvoorbeeld uitstekend helpen om de treindienst in Deventer een beetje meer uit elkaar te trekken en overstaptijden aan de norm te laten voldoen.

Met 160-180 km/h op de Hanzelijn kan je in 2023 vanuit Zwolle de intercity naar Amersfoort het eerste laten vertrekken zodat die aansluit op het pad van de trein naar Den Haag in Amersfoort zonder de landelijke dienstregeling overhoop te hoeven gooien.

Met 160 km/h op Zwolle - Groningen kan de IC én beide knopen aan blijven doen én ook kunnen stoppen op Europapark wat tot een snelle overstap op de toekomstige sneltrein Winschoten zou zorgen. Dat is een half uur tijdswinst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 21-04-2020 21:32:22 ]
pi_192741924
Mensen onderschatten het echt. Als ik 3 minuten eerder in Zwolle ben en de trein gaat 3 minuten later weg, dan spaar ik een half uur per dag aan reistijd uit. Ik heb een fiets aangeschaft vanwege dit overstapgeneuzel en daar zat ik niet eens heel erg op te wachten. Als de overstap gerepareerd wordt ga ik denk ik ook weer gewoon terug naar de bus, helemaal buiten de zomer.
Bier.
pi_192742609
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 21:26 schreef Mr_Klaasje het volgende:
160 km/h op Amersfoort-Apeldoorn zou bijvoorbeeld uitstekend helpen om de treindienst in Deventer een beetje meer uit elkaar te trekken en overstaptijden aan de norm te laten voldoen.

Met 160-180 km/h op de Hanzelijn kan je in 2023 vanuit Zwolle de intercity naar Amersfoort het eerste laten vertrekken zodat die aansluit op het pad van de trein naar Den Haag in Amersfoort zonder de landelijke dienstregeling overhoop te hoeven gooien.

Met 160 km/h op Zwolle - Groningen kan de IC én beide knopen aan blijven doen én ook kunnen stoppen op Europapark Hoogeveen wat tot een snelle overstap op de toekomstige sneltrein Winschoten zou zorgen. Blije NIMBY leidt. Dat is een half uur tijdswinst.
FTFY :+
dag
pi_192742940
Never forget. Never surrender.
Bier.
  Redactie Sport woensdag 22 april 2020 @ 00:57:20 #283
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192745318
Als de Meinweg nou toch helemaal afbrandt, kunnen we dan niet ook gewoon de IJzeren Rijn weer heropenen? Die beesten zijn dan toch allemaal dood O-)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport donderdag 23 april 2020 @ 13:07:31 #284
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192766067
Machinist gaat er na aanrijding met auto op overweg vandoor: https://bahnblogstelle.ne(...)on-an-bahnuebergang/ 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  PR/Manusje van alles donderdag 23 april 2020 @ 13:27:39 #285
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_192766422
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 13:07 schreef dennistd het volgende:
Machinist gaat er na aanrijding met auto op overweg vandoor: https://bahnblogstelle.ne(...)on-an-bahnuebergang/ 8)7
Hij liep al achter op de dienstregeling. _O-
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 23 april 2020 @ 15:33:14 #286
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192768111
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2020 13:07 schreef dennistd het volgende:
Machinist gaat er na aanrijding met auto op overweg vandoor: https://bahnblogstelle.ne(...)on-an-bahnuebergang/ 8)7
Was vast dronken of zo. Schijnt nogal eens te gebeuren daar in duitsland
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 23 april 2020 @ 21:04:42 #287
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_192773358
quote:
10s.gif Op donderdag 23 april 2020 13:27 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Hij liep al achter op de dienstregeling. _O-
Maar desondanks geen haltes overslaan. O+
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Redactie Sport zondag 26 april 2020 @ 14:35:09 #288
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192813978
Strukton heeft drie 1700'en overgenomen van NS. Dat is op zich niet zo heel gek, maar wel dat ze er ook twee DDAR-stuurstanden bij gekocht hebben. Daar schijnen ze accupakketten in onder te willen brengen om zo in combinatie met een 1700-loc zonder bovenleiding te kunnen rijden :o
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 14:53:47 #289
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192814176
Gaaf :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport zondag 26 april 2020 @ 16:06:53 #290
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_192814867
In de buurt van Göttingen is vorig jaar de bliksem ingeslagen op een Anrufschranke. Installatie kapot, daarom moest er sindsdien een paar dagen van tevoren gebeld worden zodat DB twee man kon sturen om de afzethekken tijdelijk aan de kant te zetten. Maar ja, dat was toch wel veel werk: daarom is nu besloten om de overweg maar geheel af te zetten waardoor vijf boeren hun land niet meer kunnen bereiken 8)7

https://www.ndr.de/nachri(...)kleinschneen100.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 26 april 2020 @ 16:54:34 #291
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_192815318
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 14:35 schreef dennistd het volgende:
Strukton heeft drie 1700'en overgenomen van NS. Dat is op zich niet zo heel gek, maar wel dat ze er ook twee DDAR-stuurstanden bij gekocht hebben. Daar schijnen ze accupakketten in onder te willen brengen om zo in combinatie met een 1700-loc zonder bovenleiding te kunnen rijden :o
Sow :D _O_
pi_192828259
Steek ik mijn iPhone lader in de usb poort van een flirt om hem op te laden: “dit accessoire is niet geschikt voor iPhone

Laden doet ie overigens wel.
  Moderator maandag 27 april 2020 @ 14:02:49 #293
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192828428
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 16:06 schreef dennistd het volgende:
In de buurt van Göttingen is vorig jaar de bliksem ingeslagen op een Anrufschranke. Installatie kapot, daarom moest er sindsdien een paar dagen van tevoren gebeld worden zodat DB twee man kon sturen om de afzethekken tijdelijk aan de kant te zetten. Maar ja, dat was toch wel veel werk: daarom is nu besloten om de overweg maar geheel af te zetten waardoor vijf boeren hun land niet meer kunnen bereiken 8)7

https://www.ndr.de/nachri(...)kleinschneen100.html
Bouwhek vs trekker, dat is echt geen spannend duel :7

Nadeel is natuurlijk wel dat alle trekkers in Duitsland een kenteken hebben.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192828907
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 13:52 schreef Salatrel het volgende:
Steek ik mijn iPhone lader in de usb poort van een flirt om hem op te laden: “dit accessoire is niet geschikt voor iPhone

Laden doet ie overigens wel.
nu heeft ie corona :'(
pi_192844415
ProRail gaat dinsdag aan het einde van de middag de aanbesteding van het computergestuurde hart van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS publiceren. Het ‘ERTMS Central Safety System’ (CSS) gaat in de toekomst de spoorinfrastructuur aansturen. Met de ingebruikname van het nieuwe systeem wordt de omslag gemaakt van analoog naar digitaal. De spoorbeveiligingsinstallaties worden dan niet meer per baanvak, maar centraal aangestuurd. Het contract heeft een waarde van 300 tot 400 miljoen euro.

Projectmanager aanbesteding ERTMS Cees Erpenbeek de Wolff van Verdonck Klooster & Associates en programmamanager implementatie ERTMS Michiel Vijverberg van ProRail vertellen in een interview met SpoorPro hoe de aanbesteding van het ‘ERTMS Central Safety System’ (CSS) eruit komt te zien. De aanbesteding verschijnt dinsdag aan het einde van de middag op TenderNed.

Beheer en ontwikkeling
Het systeem wordt in eerste instantie voor minimaal de zeven baanvakken uit het programmabesluit ERTMS ontwikkeld die gepland staan om voor 2030 te worden uitgerold. Het gaat om de uitrol van ERTMS Baseline 3, Release 2 (B3R2). “De leverancier die het contract krijgt is ook verantwoordelijk voor het beheer en de toekomstige ontwikkeling”, vertelt Michiel Vijverberg. Het gaat om een raamcontract met een looptijd van twaalf jaar. Daarnaast mag nog voor een langere tijd onderhoud worden uitgevoerd.

“Het CSS bestaat uit computers die centraal in Nederland worden neergezet, en niet meer naast de baan en in relaishuizen. Deze computers worden in de bestaande datacentra van ProRail geïnstalleerd. Daar komt voldoende back-up en redundantie. We willen niet alleen een veilig, maar ook een heel betrouwbaar systeem. Die centrale computers worden met een netwerk verbonden aan de buitenelementen zoals de tunnelinstallaties, overwegen en assentellers.”

Mentaliteitsverandering
Deze architectuurwijziging vraagt wel een mentaliteitsverandering van de spoorsector, vertelt Cees Erpenbeek de Wolff die jarenlange ervaring in de IT-sector heeft. “De spoorsector leeft nu een wereld van ATB, een analoge wereld met een relaisgestuurd systeem. De implementatie van ERTMS luidt de digitale transformatie op het spoor in en betekent niet alleen een technologische verandering, maar ook een enorme verandering in de bestaande processen en een aanpassing van de benodigde kennis en ervaring bij medewerkers van alle betrokken organisaties.”

ProRail vraagt leveranciers die ervaring hebben met ERTMS om op de aanbesteding te reageren. Zij moeten net als ProRail een verandering ondergaan. De digitale transformatie zorgt er volgens Erpenbeek de Wolff ook voor dat de eisen en wensen aan de markt anders zijn dan bij een traditioneel beveiligingssysteem. “Ik heb vanuit mijn ervaring in de IT gemerkt dat het belangrijk is om naar andere samenwerkingsmodellen te gaan als het om dit soort complexe systemen gaat. Dat willen we ook bij dit contract met de ERTMS-leverancier introduceren.”

De samenwerking in de keten zal met de komst van ERTMS veranderen, vertelt Erpenbeek de Wolff. “Waar je in Nederland een heel duidelijk model hebt met ProRail als opdrachtgever, de erkende aannemers en erkende ingenieursbureaus krijgt nu de systeemleverancier ook een rol in de keten. Dat maakt deze hele implementatie ook zo spannend en uitdagend.” Volgens hem wijkt dit af van de manier waarop andere landen dit doen. “In Noorwegen regelt de systeemleverancier bijvoorbeeld alles zelf.”

Ervaringen
Vijverberg vult aan: “We gebruiken veel van de kennis en ervaring die buitenlandse inframanagers hebben opgedaan, zoals in Denemarken, Noorwegen en België. Daarnaast maken we ook gebruik van de kennis die is opgedaan bij projecten als de Hoekse Lijn en de Noord/Zuidlijn. Ook duiken we in de problematiek waar tegenaan is gelopen, om hiervan te leren.”

Het systeem moet voor elk baanvak worden geconfigureerd”, legt Vijverberg uit. “Ingenieursbureaus maken hiervan de ontwerpen.” Maar het systeem moet ook verder worden ontwikkeld, zegt hij. “Nadat je die initiële ontwikkeling hebt gehad, zijn we niet klaar. Technisch komen er nieuwe wensen en eisen bij. Zo moeten er interfaces met onze buurlanden worden gemaakt en nieuwe functionaliteiten worden ontwikkeld. En er zullen nieuwe functionaliteiten zijn die we gaan doorontwikkelen. Daarnaast zal er een moment zijn waarop we van Level 2 Baseline 3 naar Level 3 gaan. Voor al deze ontwikkelingen wordt de leverancier straks verantwoordelijk.”

Naast de doorontwikkeling is de leverancier ook verantwoordelijk voor het beheer. Vijverberg: “Daarin is een groot verschil met hoe we het in het verleden deden. In het verleden kochten we treinbeveiligingen in. Dat implementeerden we vervolgens in de baan. Als het eenmaal goed was geïmplementeerd, vroegen we de leverancier om dit in stand te houden.”

Ontwikkeling in de tijd
“Nu vragen we leveranciers om het niet alleen in stand te houden, maar ook om te zorgen dat het zich mee blijft ontwikkelen in de tijd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Betuweroute. Die hebben we ruim twaalf jaar geleden geïmplementeerd. Dat is vergelijkbaar met de Nokia 3310 van toen. Daar draait de Betuweroute nog steeds op”, zegt hij. “Maar net als in de IT-wereld is het van belang om functionaliteiten te kunnen doorontwikkelen. Dat pad waarop we zaten gaan we verlaten. We krijgen straks één IT-implementatie in heel Nederland die elke keer de ontwikkelingen volgt. Dat is een hele grote uitdaging.”

De leverancier die de opdracht binnenhaalt, wordt ook gevraagd om het systeem klaar te maken voor een open architectuur. Dit sluit aan bij het Europese initiatief EULYNX dat werkt aan standaardisatie van beveiligingssystemen voor het spoor. Dit zorgt ervoor dat (onderdelen van) beveiligingssystemen van verschillende leveranciers op elkaar kunnen worden aangesloten en dat opdrachtgevers in staat zijn om met meerdere leveranciers samen te werken. Vijverberg: “We willen ook dat het CSS ingericht is zodat het makkelijk is om een stap te maken naar de cloud of naar signalling as a service.”

Naar verwachting wordt de aanbesteding eind 2021 afgerond met een getekend contract. Er staat ongeveer twee jaar voor het ontwikkelingstraject van het CSS. Daarna wordt er twee jaar getest, onder meer op het proefbaanvak op de Hanzelijn. De verwachting is dat het eerste ERTMS-baanvak tussen Kijfhoek en Roosendaal in 2026 operationeel zal zijn.

bron https://www.spoorpro.nl/s(...)n-op-de-markt-gezet/
  woensdag 29 april 2020 @ 10:04:56 #296
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_192854671
Best lef om dat in deze periode gewoon door te zetten!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 29 april 2020 @ 19:31:38 #297
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192862791
NS experimenteert weer ergens mee hoor :') :'(



Wat voor de vliegende neuk is het doel van dat scherm als er aan de ene kant toch niemand mag zitten 8)7 Denkt er dan HELEMAAL NIEMAND na daar? Godverdomme nog -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 29 april 2020 @ 19:40:27 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_192862990
Ha, dat dacht ik dus ook al. Mij lijkt het nuttiger om die schermen tussen de stoelen te plaatsen.

Maar er zal vast wel over nagedacht zijn.
  woensdag 29 april 2020 @ 19:40:48 #299
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_192862999
Daar staan al schermen :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_192863327
quote:
9s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:31 schreef Dr_Flash het volgende:
NS experimenteert weer ergens mee hoor :') :'(

[ afbeelding ]

Wat voor de vliegende neuk is het doel van dat scherm als er aan de ene kant toch niemand mag zitten 8)7 Denkt er dan HELEMAAL NIEMAND na daar? Godverdomme nog -O-
In de volgende 4zits kan iemand zitten? Zover komen die spetters wel als jij ongegeneerd gaat zitten hoesten of niezen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')