https://www.nu.nl/algemee(...)en-rotmaatregel.htmlquote:De verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 kilometer per uur overdag geldt op zijn vroegst vanaf het lange weekend van donderdagavond 12 maart tot en met maandag 16 maart.
Dan worden de borden met de nieuwe snelheden langs de wegen aangepast,
schrijft minister
Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer) maandag aan de Kamer.
Als de werkzaamheden dat weekend niet door kunnen gaan, bijvoorbeeld als gevolg van slecht weer, volgt een tweede poging van donderdagavond 26 maart tot en met zondagavond 30 maart.
Overal in Nederland wordt de snelheid tussen 6.00 uur en 19.00 uur verlaagd naar 100 kilometer per uur.
In de avond en de nacht mag nog wel 130 kilometer per uur worden gereden waar dat nu ook nog mag.
Het kabinet besloot vorige maand de snelheid te verlagen vanwege de stikstofuitstoot en -neerslag.
Sinds de Raad van State een streep zette door het stikstofbeleid, liggen veel projecten stil.
Het kabinet wil met de snelheidsverlaging ruimte creëren voor de bouw en infrastructuur en in mindere mate voor natuurherstel.
quote:Premier Mark Rutte vindt het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur op alle snelwegen een "rotmaatregel", maar wel nodig voor een groter belang: het behoud van banen in de bouwsector.
Overdag mag op snelwegen in Nederland straks niet harder worden gereden dan 100 kilometer per uur.
Volgens Rutte is het denkbaar dat de maximumsnelheid in de toekomst weer omhoog kan, maar is dat niet waarschijnlijk.
"Het is denkbaar, maar laten we niet de indruk wekken dat we over een jaar weer 130 kilometer per uur kunnen rijden.
Dat is helaas niet waarschijnlijk. Het zal echt voor langere tijd zijn", zei Rutte woensdagochtend tijdens een persconferentie.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) - net als de premier een VVD'er - is evenmin blij met de snelheidsverlaging.
"Ik had dit liever niet gedaan, laat dat duidelijk zijn.
Maar het is echt noodzakelijk. Als je ondernemers spreekt, dan hoef je niet te twijfelen."
quote:13 november 2019 10:43
Laatste update: 13 november 2019 17:12
quote:02 december 2019 16:29
Laatste update: 02 december 2019 20:41
nieuws van vandaag NPOquote:Op vrijdag 13 maart 2020 20:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Stikstoftopic #44738. En ook nog eens naar aanleiding van een hoopje uit het archief getrokken artikelen:
[..]
[..]
https://www.nporadio5.nl/(...)van-paasschen-100-kmquote:Eerste maximumsnelheden morgen omlaag - Olivier van Paasschen - 100 km
politici hebben een oplossing voor een door hen zelf bedacht probleem wat een gevolg is van een door hen zefl verzonnen plichtquote:Op vrijdag 13 maart 2020 22:41 schreef Cockwhale het volgende:
Trieste oplossing met een triest resultaat bedacht door trieste politici. Triest.
Die doorstroming komt er niet, het worden juist veel meer files door deze snelheid. En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 00:53 schreef kurk_droog het volgende:
Prima maatregel. Mensen kunnen niet rijden dus als de doorstroming zo vooruit gaat ben ik tevreden.
Verkeersdeskundigen verwachten juist het tegenovergestelde door minder snelheidsverschillen en doordat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Die doorstroming komt er niet, het worden juist veel meer files door deze snelheid. En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.
Als je langer in termen van tijd rijdt dan produceer je meer. Het gaat niet om de snelheid maar om een draaiende motor. In files trek je weer op en dan weer stationair, dat optrekken is vooral de boosdoener.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Verkeersdeskundigen verwachten juist het tegenovergestelde door minder snelheidsverschillen en doordat auto’s dichter op elkaar kunnen rijden.
Als je harder rijd dan ben je fout en aansprakelijk , men zegt te blijven controleren op snelheidquote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:12 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dit kan alleen een succes worden als de politie flink gaat controleren...
Door lagere snelheden ontstaan er minder files. Het is best simpel, doe alsof iedereen tot maximaal 200 km p/u rijdt (behalve vrachtwagens e.d.) en de verkeersdrukte blijft hetzelfde. Zijn er dan meer of minder files?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Die doorstroming komt er niet, het worden juist veel meer files door deze snelheid. En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.
Onzin.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Die doorstroming komt er niet, het worden juist veel meer files door deze snelheid. En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.
Dat zullen we nog wel eens zien!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
....men zegt te blijven controleren op snelheid
quote:De politie zegt geen capaciteit te hebben om vaker dan nu te controleren. Bovendien wordt er volgens de politie al relatief veel gehandhaafd op de Nederlandse wegen. Dat gebeurt met trajectcontroles, mobiele radarsets en surveillance-auto's.
zei de snelheidsmaniak strijdvaardigquote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:04 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dat zullen we nog wel eens zien!
Politie niet van plan 100 km/u extra te controleren, 'wel meer boetes mogelijk'.
[..]
Het is afhankelijk van het toerental van de motor, dus niet de snelheid. Lagere of hogere snelheid leidt niet tot filevorming, wel de hoeveelheid auto's leidt tot een file.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Door lagere snelheden ontstaan er minder files. Het is best simpel, doe alsof iedereen tot maximaal 200 km p/u rijdt (behalve vrachtwagens e.d.) en de verkeersdrukte blijft hetzelfde. Zijn er dan meer of minder files?
Twee, het verbruik van een auto dat langzaam in een file rijdt is vele malen lager dan dezelfde auto die dat stuk met 120 km p/u aflegt. De weerstand van de auto groeit exponentieel. Dat was een belangrijk argument waarom het verhogen van de maximum snelheid van 120 naar 130 zo'n enorm slecht idee was
et tu brutus: Het is afhankelijk van het toerental van de motor, dus niet de snelheid. Lagere of hogere snelheid leidt niet tot filevorming, wel de hoeveelheid auto's leidt tot een file.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 10:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Onzin.
Lagere snelheid, auto's kunnen dichter op elkaar rijden, betere doorstroming, beter aangepast op snelheid in- en uitvoegen.
Op plekken met grotere snelheidsverschillen zijn meer files, dus de snelheid heeft wel degelijk invloed.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:
[..]
Lagere of hogere snelheid leidt niet tot filevorming, wel de hoeveelheid auto's leidt tot een file.
het gaat om de hoeveelheid auto'squote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Op plekken met grotere snelheidsverschillen zijn meer files, dus de snelheid heeft wel degelijk invloed.
Ook.quote:
de lengte van het traject blijft zo, niet de hoeveelheid auto'squote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:37 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ook.
Maar met lagere snelheidsverschillen kun je meer auto's kwijt voordat er file ontstaat.
Wat zeg je hier nu precies?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:38 schreef cempexo het volgende:
[..]
de lengte van het traject blijft zo, niet de hoeveelheid auto's
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.
en spelletjes worden door mensen gespeeld, niet door de organisaties.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
Ik hou het erop dat de her-invoering van de 100 km limiet een kracht spelletje is tussen ambtenaren,
de landelijke overheid wil woningen bouwen, de provinciale overheid en gemeentes niet , dus voert de overheid de 100 km limiet in
Er is een kracht spelletje gaan de tussen de gekozen overheid en de provincies en gemeentes
Als je nadenkt weet je dat het in de totale tijd wel gaat schelen. Kom maar op met 100.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 08:07 schreef cempexo het volgende:
[..]
Die doorstroming komt er niet, het worden juist veel meer files door deze snelheid. En dus meer uitstoot want je bent langer op de snelwegen met een draaiende motor.
Als m'n tank bijna leeg is ga ik ook altijd sneller rijden want ik wil thuis zijn voor de brandstof op is.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:41 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik weet niet wat voor rare hersenkronkel je nu probeert, maar het feit dat je met dit soort nepnieuws komt, zegt denk ik wel genoeg:
[..]
het verschil tussen vast en variabelen, dus het traject en de hoeveelheid auto'squote:
Lagere snelheid is kortere afstand tussen auto's, meer auto's op zelfde traject.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:42 schreef cempexo het volgende:
[..]
het verschil tussen vast en variabelen, dus het traject en de hoeveelheid auto's
quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als m'n tank bijna leeg is ga ik ook altijd sneller rijden want ik wil thuis zijn voor de brandstof op is.
Lagere snelheid zorgt voor betere doorstroming door minder grote snelheidsverschillen en omdat auto’s dichter op elkaar rijden.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:33 schreef cempexo het volgende:
[..]
Het is afhankelijk van het toerental van de motor, dus niet de snelheid. Lagere of hogere snelheid leidt niet tot filevorming, wel de hoeveelheid auto's leidt tot een file.
meer aanbod van auto's leidt tot meer files.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:44 schreef nostra het volgende:
Blijft een krankzinnige maatregel ten opzichte van wat het oplevert, maar de filedruk zal de komende weken wel nul zijn.
Grote snelheidsverschillen tussen langzaam en snel verkeer ook. Die worden nu kleiner.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:47 schreef cempexo het volgende:
[..]
meer aanbod van auto's leidt tot meer files.
Hoe minder brandstof verbruik hoe hoger op -korte- termijn de bijbehorende belastingen omhoog gaan voor de burger. En ook het bedrijfsleven uiteraard.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Lagere snelheid zorgt voor betere doorstroming door minder grote snelheidsverschillen en omdat auto’s dichter op elkaar rijden.
Verder heb ik in veel auto’s gereden en al deze auto’s hadden een lager toerental als ik 100 reed ipv 130
dus goede maatregel, minder economie dan minder files, dan minder stikstof en meer natuur in de duingebiedenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:44 schreef nostra het volgende:
Blijft een krankzinnige maatregel ten opzichte van wat het oplevert, maar de filedruk zal de komende weken wel nul zijn.
De meeste Nederlanders weten ook wel dat 100 rijden eigenlijk beter is dan 130. Alleen ja, 130 is leuker dan 100.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus goede maatregel, minder economie dan minder files, dan minder stikstof en meer natuur in de duingebieden
Ja haal er wat anders bij. Files kosten ook geld, is dit meer of minder dan de belasting?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:54 schreef cempexo het volgende:
[..]
Hoe minder brandstof verbruik hoe hoger op -korte- termijn de bijbehorende belastingen omhoog gaan voor de burger. En ook het bedrijfsleven uiteraard.
Nu gaan we op de linkerbaan en de rechterbaan 100 km rijden. Ik denk dat de realiteit wordt dat de linkerbaan 100 km wordt en de rechterbaan iets van 80. Om op de linkerbaan te komen is bij veel verkeer haast niet meer mogelijk, het wordt één grote massa auto's die geen openingen toelaat.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 11:47 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Lagere snelheid zorgt voor betere doorstroming door minder grote snelheidsverschillen en omdat auto’s dichter op elkaar rijden.
Verder heb ik in veel auto’s gereden en al deze auto’s hadden een lager toerental als ik 100 reed ipv 130
Niet alleen de automobilist gaat meer betalen, maar het gehele bedrijfsleven mbt de factor brandstof gaat meer betalen. En die gaan die kosten weer op de verbruiker, de automobilist, verhalen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:10 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ja haal er wat anders bij. Files kosten ook geld, is dit meer of minder dan de belasting?
Maar je bent het er nu wel mee eens dat er minder verbruik komt dus?
Maakt netto niets uit dan natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 12:16 schreef cempexo het volgende:
[..]
Niet alleen de automobilist gaat meer betalen, maar het gehele bedrijfsleven mbt de factor brandstof gaat meer betalen. En die gaan die kosten weer op de verbruiker, de automobilist, verhalen.
gaat niet om de CO2 uitstoot , het gaat om de stikstod depositi op de kwetsbare natuur en om de boeren te beschermenquote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dan hebben we iets van 0,12% minder uitstoot wereldwijd en dat lost alles op? Sorry, ik geloof er niet in. Ik ga ook zeer OostIndisch blind rijden. Ik zie gewoon bepaalde borden niet en hou me aan wat mijn navigatie aangeeft als max snelheid.
Stoer hoor. Denk ook echt dat de politie dat als valide reden gaat zien. Bovendien gaat de verhoging landelijk per 16 maart in, dus die twee dagen zullen wel meevallen. Vanaf maandag zijn alle navigatieapps up-to-date als het goed is: https://nos.nl/artikel/23(...)e-navigatie-app.htmlquote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zie gewoon bepaalde borden niet en hou me aan wat mijn navigatie aangeeft als max snelheid.
totdat de brieven op de mat vallen....quote:Op zaterdag 14 maart 2020 13:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dan hebben we iets van 0,12% minder uitstoot wereldwijd en dat lost alles op? Sorry, ik geloof er niet in. Ik ga ook zeer OostIndisch blind rijden. Ik zie gewoon bepaalde borden niet en hou me aan wat mijn navigatie aangeeft als max snelheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |