abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_191934894
Koning Willem-Alexander heeft excuses aangeboden voor het Nederlands geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949). Hij deed dat net bij de start van het staatsbezoek in het bijzijn van de Indonesische president Joko Widodo.....

In een verklaring in het presidentieel paleis in Bogor zei de koning dat het goed is onze geschiedenis onder ogen te zien. ,,Het verleden kan niet worden uitgewist en moet iedere generatie opnieuw worden onderkend.’’

Daarbij doelt hij op de bloedige onafhankelijkheidsoorlog in Nederlands-Indië na de Japanse capitulatie. Nationalisten riepen op 17 augustus 1945 de onafhankelijkheid uit en Nederland stuurde 120.000 militairen om de orde en het gezag te herstellen.

Bij de strijd die volgde vielen vele duizenden slachtoffers aan beide zijden. Daarbij gebruikten Nederlandse militairen buitensporig geweld.

Voor het eerst
,,In de jaren direct na de Proklamasi (onafhankelijkheid) volgde een pijnlijke scheiding die aan velen het leven heeft gekost. Voor de geweldontsporing aan Nederlandse zijde in die jaren wil ik hier nu, in navolging van eerdere uitspraken van mijn regering, mijn spijt uitspreken en excuses overbrengen. Dit doe ik in het volle besef dat de pijn en het verdriet van de getroffen families generaties lang voelbaar blijven.’’

,,Het is een hoopvol en bemoedigend dat landen die eens tegenover elkaar stonden, nu dichter bij elkaar zijn gekomen en een nieuwe relatie hebben ontwikkeld op basis van respect, vertrouwen en vriendschap. De band tussen ons wordt steeds sterker en diverser. Dat doet me goed. En ik weet dat dit gevoel op grote schaal wordt gedeeld in Nederland.”

,,Veel mensen in Nederland voelen een diepe band met Indonesië. Het verheugt ons dat een groeiend aantal jonge Indonesiërs op hun beurt interesse toont in ons land. We zien dat onder meer aan het aantal jonge mannen en vrouwen dat naar Nederland komt om te studeren. En we zien het in de nauwe werkrelaties tussen onze twee landen op het gebied van wetenschap, economie, waterbeheer, natuurbescherming en klimaat.”

Het is voor het eerst dat een Nederlands staatshoofd excuses aanbiedt. Bij het laatste staatsbezoek, van Beatrix in 1995, bleef dat vanwege de politieke gevoeligheid achterwege.

De hele speech van de koning is hier te lezen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-indonesie~ae345c22/

Zie ook
NWS / Geen koninklijke excuses bij bezoek aan Indonesië, maar waarom niet?

[ Bericht 36% gewijzigd door Frutsel op 10-03-2020 09:06:43 ]
West-Melanesia
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 10 maart 2020 @ 08:19:55 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191934919
Hele mooie speech van de koning.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 10 maart 2020 @ 08:27:38 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_191935015
Heb de vorige draad nauwelijks gevolgd maar...

Ik dacht toch dat de koning vanwege de politieke onschendbaarheid geen politieke uitspraken deed?

Voorts vind ik dergelijke acties prima, mits het niet resulteert in meer en meer gejank om geld.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 08:50:11 #4
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_191935308
In principe een mooi gebaar, maar er had ook iets gezegd mogen worden over het geweld tegen de toenmalige bewoners van Nederlandse herkomst en gemengd bloed. Het buitensporige geweld gepleegd door Nederlandse soldaten op Indonesische burgers, zal gedeeltelijk zijn oorsprong hebben in de gruwelijke moorden gepleegd door de rebellen op Nederlandse burgers en soldaten. Bovendien is een deel van de Indonesische burgers die het geweld ondergingen, zelf onderdeel van dit gewapende verzet geweest.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_191935338
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:50 schreef EdvandeBerg het volgende:
In principe een mooi gebaar, maar er had ook iets gezegd mogen worden over het geweld tegen de toenmalige bewoners van Nederlandse herkomst en gemengd bloed. Het buitensporige geweld gepleegd door Nederlandse soldaten op Indonesische burgers, zal gedeeltelijk zijn oorsprong hebben in de gruwelijke moorden gepleegd door de rebellen op Nederlandse burgers en soldaten. Bovendien is een deel van de Indonesische burgers die het geweld ondergingen, zelf onderdeel van dit gewapende verzet geweest.
Je bedoelt de ploppers, de extremisten die alles afmaakten wat blank was of iets met blanken te maken had. Vrouwen en kinderen niet gespaard.

[ Bericht 0% gewijzigd door Oceanier op 10-03-2020 08:59:42 ]
West-Melanesia
pi_191935397
Het geweld van de Nederlandse soldaten kwam inderdaad niet bepaald uit het niets.

Meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië.

Maar goed, wij bieden nu wel onze excuses aan vanwege ons buitensporig gedrag.
Jammer dat het niet andersom ooit zo zal zijn.

Wel van de oude strijders, die denken er wel met spijt aan terug.
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 09:06:17 #7
8781 crew  Frutsel
pi_191935493
quote:
Federatie Indische Nederlanders: 'Excuses van koning voelen als dolksteek'

De Federatie Indische Nederlanders (FIN) zegt onaangenaam verrast te zijn door de uitspraken van koning Willem-Alexander tijdens zijn bezoek aan Indonesië. Het staatshoofd bood zijn excuses aan voor het Nederlandse geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949). Volgens de organisatie voelt dat als "een dolksteek".

Als vertegenwoordiger van de Nederlands-Indische gemeenschap laat de FIN weten "diep getroffen" te zijn door de excuses van de koning, omdat daarbij "voorbij wordt gegaan aan het leed van Indisch Nederland".

Een woordvoerder benadrukt de slachtoffers en nabestaanden niet van tevoren zijn geïnformeerd. "De Nederlands-Indische gemeenschap heeft zwaar geleden. Dit voelt als een dolksteek."

Tijdens de onafhankelijkheidsoorlog zijn naar schatting in totaal 100.000 personen om het leven gekomen.

De FIN vindt het ongepast dat nu excuses worden aangeboden, omdat er tot en met 2021 een onderzoek loopt naar de gebeurtenissen in Nederlands-Indië. Pas als deze resultaten bekend zijn, moet naar eventuele excuses worden gekeken, aldus de organisatie.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust en Genocidestudies.

Koning biedt Indonesië excuses aan: 'Pijn en verdriet duren voort'Koning biedt Indonesië excuses aan: 'Pijn en verdriet duren voort'
'Koning is onderdeel geworden van zeer beladen onderwerp'
"De koning is nu onderdeel geworden van een zeer beladen onderwerp", aldus de woordvoerder van de FIN, die meent dat de koning voorsorteert op het onderzoek dat nog moet worden afgerond. Ook laat hij weten dat er sprake is van een eenzijdig excuus.

"Het zou goed zijn als ook Indonesië zijn verantwoordelijkheid neemt voor het geweld tijdens de onafhankelijkheidsstrijd."

In aanloop naar het staatsbezoek riep de FIN de Nederlandse regering op om bij Indonesië aan te dringen op erkenning en excuses voor oorlogsmisdaden die Indonesiërs begingen tegen (Indische) Nederlanders.
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 10:09:43 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191936391
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het geweld van de Nederlandse soldaten kwam inderdaad niet bepaald uit het niets.

Meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië.

Maar goed, wij bieden nu wel onze excuses aan vanwege ons buitensporig gedrag.
Jammer dat het niet andersom ooit zo zal zijn.

Wel van de oude strijders, die denken er wel met spijt aan terug.
beetje geschiedenisvervalsing hoor dit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_191936604
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het geweld van de Nederlandse soldaten kwam inderdaad niet bepaald uit het niets.

Meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië.

Maar goed, wij bieden nu wel onze excuses aan vanwege ons buitensporig gedrag.
Jammer dat het niet andersom ooit zo zal zijn.

Wel van de oude strijders, die denken er wel met spijt aan terug.
En het geweld van de Indonesiërs kwam ook niet uit het niets, daar ging een paar honderd jaar Nederlandse overheersing aan vooraf.

Als je meent dat je in het verleden iets fout hebt gedaan dan hoef je niet eerst te gaan onderhandelen wie waarvoor zijn excuses moet aanbieden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191936611
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het geweld van de Nederlandse soldaten kwam inderdaad niet bepaald uit het niets.

Meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië.

Maar goed, wij bieden nu wel onze excuses aan vanwege ons buitensporig gedrag.
Jammer dat het niet andersom ooit zo zal zijn.

Wel van de oude strijders, die denken er wel met spijt aan terug.
De inheemse Indonesiërs hadden dan ook niet Nederland bezet. Als je een land bezet moet je niet gek opkijken als de bezette partij zich op een gegeven moment tegen je keert. Het was de Britten al vele malen overkomen, onder andere in de VS en Ierland.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191936635
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het geweld van de Nederlandse soldaten kwam inderdaad niet bepaald uit het niets.

Meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië.

Maar goed, wij bieden nu wel onze excuses aan vanwege ons buitensporig gedrag.
Jammer dat het niet andersom ooit zo zal zijn.

Wel van de oude strijders, die denken er wel met spijt aan terug.
Jij vindt natuurlijk ook dat onze regering excuses moet maken voor het verzet dat door Nederlandse burgers werd gepleegd tegen de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_191936643
je kan volgens mij geen excuses maken voor iets waar je niet zelf bij betrokken was of waar je zelf verantwoordelijk voor was. Anders is er geen einde in zicht.
pi_191936675
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De inheemse Indonesiërs hadden dan ook niet Nederland bezet. Als je een land bezet moet je niet gek opkijken als de bezette partij zich op een gegeven moment tegen je keert. Het was de Britten al vele malen overkomen, onder andere in de VS en Ierland.
De Britten hadden Amerika niet bezet, er bestond simpelweg geen Amerika toen ze daar kwamen. Ze hadden het gekoloniseerd.
pi_191936684
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:27 schreef KI1234 het volgende:
je kan volgens mij geen excuses maken voor iets waar je niet zelf bij betrokken was of waar je zelf verantwoordelijk voor was. Anders is er geen einde in zicht.
Dit zijn dan ook geen individuele excuses. De koning vertegenwoordigt in deze de Nederlandse staat. Dat is naar mijn idee toch niet even wat anders.

Want terwijl 'de Nederlander' niet schuldig is aan de misdaden die zijn gepleegd in Indonesië, is de Nederlandse staat dat wel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_191936688
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:27 schreef thedeedster het volgende:
Heb de vorige draad nauwelijks gevolgd maar...

Ik dacht toch dat de koning vanwege de politieke onschendbaarheid geen politieke uitspraken deed?

Voorts vind ik dergelijke acties prima, mits het niet resulteert in meer en meer gejank om geld.
hij mag geen persoonlijke mening verkondigen. maar in deze functie is hij de officiele spreekbuis van de regering.
pi_191936738
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit zijn dan ook geen individuele excuses. De koning vertegenwoordigt in deze de Nederlandse staat. Dat is naar mijn idee toch niet even wat anders.

Want terwijl 'de Nederlander' niet schuldig is aan de misdaden die zijn gepleegd in Indonesië, is de Nederlandse staat dat wel.
In een oorlog sneuvelen er mensen. Wat wil je? Dat oorlogen met kussen en knuffelen worden uitgevochten? 🤣
pi_191936741
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:27 schreef KI1234 het volgende:
je kan volgens mij geen excuses maken voor iets waar je niet zelf bij betrokken was of waar je zelf verantwoordelijk voor was. Anders is er geen einde in zicht.
De excuses worden dan ook gemaakt door de Nederlandse regering, niet door de koning persoonlijk. En laat de Nederlandse regering er nou net bij betrokken zijn.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191936761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:36 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De excuses worden dan ook gemaakt door de Nederlandse regering, niet door de koning persoonlijk. En laat de Nederlandse regering er nou net bij betrokken zijn.
Als je niet toen zelf in de regering zat was je ook niet verantwoordelijk. Punt. Einde discussie.
pi_191936768
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:36 schreef KI1234 het volgende:

[..]

In een oorlog sneuvelen er mensen. Wat wil je? Dat oorlogen met kussen en knuffelen worden uitgevochten? 🤣
In een oorlog zijn er ook regels. Zoals dat je niet een heel dorp van 450 man uitmoordt als je op zoek bent naar 1 onafhankelijkheidsstrijder.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191936773
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:36 schreef KI1234 het volgende:

[..]

In een oorlog sneuvelen er mensen. Wat wil je? Dat oorlogen met kussen en knuffelen worden uitgevochten? 🤣
Het is echter niet de bedoeling dat in een oorlog complete dorpen vol ongewapende burgers worden uitgemoord.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_191936778
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:37 schreef KI1234 het volgende:

[..]

Als je niet toen zelf in de regering zat was je ook niet verantwoordelijk. Punt. Einde discussie.
Dat zeg ik toch: WimLex is niet persoonlijk verantwoordelijk.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191936795
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is echter niet de bedoeling dat in een oorlog complete dorpen vol ongewapende burgers worden uitgemoord.
Als ze dat niet hadden gedasn dan hadden de indo's hoogstwaarschijnlink hen vermoord. Het is dood of wordt gedood. Helaas. Oorlogen zijn nooit eerlijk geweest.
pi_191936863
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:36 schreef KI1234 het volgende:

[..]

In een oorlog sneuvelen er mensen. Wat wil je? Dat oorlogen met kussen en knuffelen worden uitgevochten? 🤣
Yippp , dat is wat ik wil.
Veel gezonder.... tenzij iemand een virusje heeft
pi_191936882
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:39 schreef KI1234 het volgende:

[..]

Als ze dat niet hadden gedasn dan hadden de indo's hoogstwaarschijnlink hen vermoord. Het is dood of wordt gedood. Helaas. Oorlogen zijn nooit eerlijk geweest.
Indo's ?
Je gebruikt hier deze naam voor Indonesiërs, neem ik aan ? Doe maar niet... dat schept verwarring met Indische Nederlanders die deze bijnaam gebruiken als geuzennaam
En zo lag het niet dat Indonesiërs massaal Nederlandse burgers en soldaten wilden vermoorden
pi_191936887
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

beetje geschiedenisvervalsing hoor dit
Nee hoor.

Het ging over en weer, dat zeg ik en dat zeggen de oud strijders / zij die het nog kunnen herinneren ook.

Dat het in de koloniale tijd, wereldwijd overigens, er anders aan toeging dan wij nu kunnen voorstellen wat dat betreft, tja.
Dat is net zoiets als zeuren over slavernij, nu, alsof je erbij was.

Maar wat dit stukje betreft zijn excuses heen en weer niet meer dan normaal.
Het is dus jammer dat het puur van 1 kant komt, hoewel ook dat eerder had gemogen.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 10:51:45 #26
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_191936956
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij vindt natuurlijk ook dat onze regering excuses moet maken voor het verzet dat door Nederlandse burgers werd gepleegd tegen de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Dat Nederlandse verzet dat duizenden ongewapende Duitse burgers en NSB'ers vermoordde? Dat verzet dat Duitse soldaten ontvoerde en hen gruwelijk folterde, waarna ze dood werden gevonden met de afgesneden genitalien in de mond?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Moderator dinsdag 10 maart 2020 @ 10:58:33 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191937068
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee hoor.

Het ging over en weer, dat zeg ik en dat zeggen de oud strijders / zij die het nog kunnen herinneren ook.

Dat het in de koloniale tijd, wereldwijd overigens, er anders aan toeging dan wij nu kunnen voorstellen wat dat betreft, tja.
Dat is net zoiets als zeuren over slavernij, nu, alsof je erbij was.

Maar wat dit stukje betreft zijn excuses heen en weer niet meer dan normaal.
over en weer ja

niet 'meer een reactie vanwege het ronduit racistische karakter van geweld door de, destijds, rebellen in Indonesië'

want dat was het niet, gewoon een oorlog tussen de Nederland en Indonesie (niet rebellen destijds) en dat geweld gaat idd over en weer
quote:
Het is dus jammer dat het puur van 1 kant komt, hoewel ook dat eerder had gemogen.
eens
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_191937069
Koningshuizen horen nooit hun excuses te maken. Dat is politiek getint.
pi_191937097
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Koningshuizen horen nooit hun excuses te maken. Dat is politiek getint.
Het Koningshuis heeft dan ook geen excuses gemaakt maar het hoofd van onze staat. Mark Rutte is eindverantwoordelijk en met hem is het heus wel afgestemd.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191937219
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:00 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het Koningshuis heeft dan ook geen excuses gemaakt maar het hoofd van onze staat. Mark Rutte is eindverantwoordelijk en met hem is het heus wel afgestemd.
Het hoofd van de staat en de koning zijn in deze dezelfde persoon, alleen al om die reden was dit zeer onverstandig.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 11:15:57 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_191937322
Had hij beter anders kunnen doen dit. Niet out of the blue.

Waar 2 vechten hebben er 2 schuld. Tijdje terug een documentaire over deze oorlog met interviews van soldaten van beide kanten en die soldaten hadden allen zoiets van 'tis gebeurd, respect voor elkaar, geen nare gevoelens voor elkaar meer'.

"t is zoals 't is', verder met het leven en lessen er uit trekken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_191937333
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:08 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Het hoofd van de staat en de koning zijn in deze dezelfde persoon, alleen al om die reden was dit zeer onverstandig.
Jij had het over het Koningshuis...

Moet het staatshoofd dan ook maar niet meer de troonrede voorlezen en wetten ondertekenen. Ook allemaal politiek getint namelijk... Ootjekatootje vult wel even de rol van het staatshoofd in hoor. Misschien kun je ook nog met een inhoudelijke onderbouwing komen?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191937457
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:16 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Jij had het over het Koningshuis...

Moet het staatshoofd dan ook maar niet meer de troonrede voorlezen en wetten ondertekenen. Ook allemaal politiek getint namelijk... Ootjekatootje vult wel even de rol van het staatshoofd in hoor. Misschien kun je ook nog met een inhoudelijke onderbouwing komen?
Hij was een beetje dom... Dat dekt de lading wel.
pi_191937477
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:26 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Hij was een beetje dom... Dat dekt de lading wel.
Dat is jouw mening. I disagree.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191937513
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:30 schreef KI1234 het volgende:

[..]

De Britten hadden Amerika niet bezet, er bestond simpelweg geen Amerika toen ze daar kwamen. Ze hadden het gekoloniseerd.
Ik denk dat de inheemse bevolking daar anders over dacht.
pi_191937543
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 11:15 schreef Red_85 het volgende:
Had hij beter anders kunnen doen dit. Niet out of the blue.

Waar 2 vechten hebben er 2 schuld. Tijdje terug een documentaire over deze oorlog met interviews van soldaten van beide kanten en die soldaten hadden allen zoiets van 'tis gebeurd, respect voor elkaar, geen nare gevoelens voor elkaar meer'.

"t is zoals 't is', verder met het leven en lessen er uit trekken.
Dat soldaten zich over een voorbije oorlog heen kunnen zetten zegt niets over wie toen aan de goede of verkeerde kant stond.
Er zijn bijvoorbeeld ook Amerikaanse en Duitse soldaten die jaren na de oorlog vrienden zijn geworden en toch vinden we dat 'de Duitsers' fout zaten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_191937839
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:24 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

En het geweld van de Indonesiërs kwam ook niet uit het niets, daar ging een paar honderd jaar Nederlandse overheersing aan vooraf.

Klopt... op een zeker moment was er een krachtige volksbeweging die de Nederlandse dictatuur niet meer wilde.
Als Nederland gedurende de oorlog herhaaldelijk had gezegd... dat men de dictatuur na de oorlog zou opheffen, vervangen voor een democratie en daarmee aansturen op een onafhankelijke souvereine staat Indonesie, dan was er veel minder geweld vanuit nationalistische motieven.

Er was moordzuchtig geweld in de revolutionaire stemmingen najaar 1945 en deze moordpartijen kun je ook zien als etnisch geweld. Etnic cleansing , Al dan niet onder de vlag van een verlangen naar een eigen staat.
pi_191937992
Mooi gebaar.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 12:05:01 #39
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_191938114
Of dit echt handig geweest is laat ik in het midden, maar dat Wim Lex een ruimhartige koning is met veel gevoel voor volk en medemens laat weinig twijfel.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 10 maart 2020 @ 12:18:18 #40
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_191938345
thierrybaudet twitterde op dinsdag 10-03-2020 om 11:46:58 Steeds maar weer “sorry”, steeds maar capituleren. Als nazaat van trotse Indische Nederlanders schaam ik me voor de Nederlandse regering die onze geschiedenis miskent en de tegen onze bevolkingsgroep gepleegde misdaden negeert. #FVD https://t.co/nPGxiHRkGb reageer retweet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_191938403
Haha Thierry Bidet ook weer pissed... dit maakt het er alleen maar mooier op :D
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_191938532
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:18 schreef Nikonlover het volgende:
thierrybaudet twitterde op dinsdag 10-03-2020 om 11:46:58 Steeds maar weer “sorry”, steeds maar capituleren. Als nazaat van trotse Indische Nederlanders schaam ik me voor de Nederlandse regering die onze geschiedenis miskent en de tegen onze bevolkingsgroep gepleegde misdaden negeert. #FVD https://t.co/nPGxiHRkGb reageer retweet
Thierry, my homeboy indo, ik heb je nooit gehoord over de etnische moordpartijen te Indonesie 45-50
Europeanen, mn Nederlanders of mensen die Nederlands georienteerd waren werden beroofd, mishandeld, vermoord. Wat men schaart onder "Nederlanders" zijn de schattingen 3000 minimaal vermoord, mogelijk nog een paar duizend meer
Ga je nu in de toekomst daar meer over praten.... om stemmen te winnen onder mensen van Indische komaf ?

En wat valt er toch te schamen?
pi_191938614
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 08:52 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je bedoelt de ploppers, de extremisten die alles afmaakten wat blank was of iets met blanken te maken had. Vrouwen en kinderen niet gespaard.
Dat klopt er was gewoon een overlevingsstrijd van de Nederlandse bezetter gaande met alle wederzijdse wreedheden vandien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De inheemse Indonesiërs hadden dan ook niet Nederland bezet. Als je een land bezet moet je niet gek opkijken als de bezette partij zich op een gegeven moment tegen je keert. Het was de Britten al vele malen overkomen, onder andere in de VS en Ierland.
Klopt en eigenlijk zou ons land meer de excuses mogen aanbieden aan Indonesie wegens 300 jaar kolonialisme( Lees de Max Havelaar van Multatuli eens.)
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 10:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij vindt natuurlijk ook dat onze regering excuses moet maken voor het verzet dat door Nederlandse burgers werd gepleegd tegen de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Dat zou zeker ook op zijn plaats zijn. 8-) Moet de Nedralndse regering dan ook schadevergoeding en pensioen aan de voormalige Wehrmacht soldaten gaan betalen en een schadevergoeding aan te bieden aan Duitsland wegens het jarenlang demoniseren van Duitsers door hun als moffen te betitelen? En een schadevergoeding aan Belgie, dit wegens het jarenlang discrimineren van Belgen door middel van het doelbewust verspreiden van ranzige Belgenmoppen?? Jongens de nedferlandse overheid is gek geworden
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_191938725
Overigens heb ik wel het idee dat de Indonesiërs zich minder druk maken over het voormalige kolonialisme van Nederland dan de Surinamers.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 10 maart 2020 @ 12:49:52 #45
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191938808
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:44 schreef Nielsch het volgende:
Overigens heb ik wel het idee dat de Indonesiërs zich minder druk maken over het voormalige kolonialisme van Nederland dan de Surinamers.
Surinamers staan volgens mij over het algemeen veel positiever tegenover Nederland dan Indonesiërs en Antillianen.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 10 maart 2020 @ 13:07:27 #46
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_191939112
Hij moet excuses aanbieden voor Opa Bernhard, dat was degene die de oorlog heeft gestart
De onderkoning van Indonesia en vriend van Hitler, stadhouder van nederland
https://www.quotenet.nl/q(...)n-wapenhandel-27375/


https://www.trouw.nl/nieu(...)n-soekarno~bc5498f7/

https://joop.bnnvara.nl/n(...)-indonesie-te-worden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 10 maart 2020 @ 13:53:44 #47
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_191939753
Goeie zaak.
Nu moet Indonesië nog excuses aanbieden voor het mutileren van onze dode soldaten, zoals het afsnijden van geslachtsdelen en die in de mond van het lijk stoppen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_191940284
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 13:53 schreef Eiwitshake het volgende:
Goeie zaak.
Nu moet Indonesië nog excuses aanbieden voor het mutileren van onze dode soldaten, zoals het afsnijden van geslachtsdelen en die in de mond van het lijk stoppen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe niet zo stupide identiteitspolitiek.... zwartwit slachtofferrol innemen voor het eigen westerse volk, andere volkeren demoniseren
pi_191940342
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2020 12:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Surinamers staan volgens mij over het algemeen veel positiever tegenover Nederland dan Indonesiërs en Antillianen.
Surinamers kun je veel tegenkomen in Nederland. Maar Indonesiers zijn zeldzaam hier
Dus... hoeveel kun je weten uit eigen ervaringen?
Surinamers groeien op met de verhalen over Nederlandse kolonialisme.
In Indonesie is Nederland ook de boze vijand .... zo is dat met nationalisme.
Toch zijn de meeste Indonesiers niet zo perse gebeten op Nederlanders en ze maken zich niet druk over excuses krijgen ...
  dinsdag 10 maart 2020 @ 22:27:54 #50
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_191950112
Het is wel weer erg knullig aangepakt allemaal. Kan me wel vinden in de argumentatie van de FIN: als je zo nodig excuses wil maken, had dat dan op z'n minst eerst t.o.v. de Indische Nederlanders gedaan (en als de lopende onderzoeken zijn afgerond).
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')