quote:Pandemie
Volgens de Amerikaanse professor aan de prestiqieuze Harvard universiteit Marc Lipsitch wordt de Corona-virus-besmetting een wereldwijde pandemie waar 40 tot 70% van de mensheid besmet mee zal raken.
Volgens Lipsitch zullen de meeste patienten lichtjes ziek zijn, of geen symptomen krijgen, net als met de gewone griep het geval is. Wel is dit virus levensbedreigend voor oudere en zieke mensen.
Bron
Het is maar een griepjequote:Coronavirussen
De coronavirussen zijn een grote familie van virussen die ziekten veroorzaken. Deze virussen zijn zoönotisch, dat betekent dat ze overgedragen kunnen worden tussen dieren en mensen. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft meer informatie over het virus op hun website.
Veel voorkomende tekenen van infectie zijn ademhalingsproblemen, koorts en hoesten. In ernstige gevallen kan het leiden tot een longontsteking, nierfalen en is het dodelijk. De standaard aanbevelingen die de WHO doet om verspreiding te voorkomen zijn: regelmatig handen wassen, mond en neus bedekken bij hoesten en niezen en het grondig koken van vlees en eieren.
Eerder uitgebroken coronavirussen zijn MERS en SARS. Dat laatste virus werd in 2003 ook in China ontdekt. Het werd overgedragen van civetkatten op mensen. Er zijn verschillende coronavirussen die al wel onder dieren circuleren, maar waar nog geen mensen door zijn besmet.
Bron
bronquote:Hoewel slijm buiten het lichaam als iets onsmakelijks wordt gezien, helpt het binnenin het lichaam de longen te beschermen tegen ziekteverwekkers en houden ze de luchtwegen vochtig. Epitheelcellen met trilhaartjes zwemmen in het slijm rond en ruimen daar afvalstoffen als pollen en virussen op.
Frieman legt uit dat het SARS-virus goed was in het infecteren en doden van deze trilhaarcellen, die zich vervolgens ophoopten en de luchtwegen van de patiënt met afvalstoffen en vocht vulden. Hij denkt dat hetzelfde gebeurt bij het nieuwe coronavirus, omdat uit het eerste onderzoek naar COVID-19 is gebleken dat bij veel patiënten een dubbele longontsteking optreedt, die zich onder meer uit in kortademigheid.
Daarna begint fase twee en slaat het immuunsysteem alarm. Opgeschrikt door het binnendringende virus, begint het lichaam de ziekte te bestrijden door de longen te overspoelen met immuuncellen, die de beschadigde cellen opruimen en het longweefsel repareren.
Als alles naar behoren werkt, is dit ontstekingsproces nauwgezet en beperkt tot de besmette weefsels. Maar soms slaat het immuunsysteem op hol en begint wild om zich heen te slaan, waarbij ook gezonde cellen worden verwoest.
“Je krijgt door zo’n immuunrespons dus te maken met méér in plaats van minder schade,” zegt Frieman. Nog meer afvalstoffen hopen zich in de longen op en de longontsteking wordt erger.
De longen vullen het lichaam aan met levengevende zuurstof. Leer alles over de anatomie van de longen, hoe de organen ademhaling mogelijk maken en hoe ze gevoelig zijn voor ziekten.
In de derde fase verergert de longontsteking zich nog verder, wat kan leiden tot respiratoire insufficiëntie. Ook als de patiënt hierdoor niet overlijdt, kan de schade aan de longen onherstelbaar zijn. Volgens de WHO leidde SARS tot het ontstaan van gaten in de longen, waardoor ze een “honingraatvormige aanblik” kregen, en het lijkt erop dat dit patroon ook bij patiënten van het nieuwe coronavirus is te herkennen.
De gaten ontstaan waarschijnlijk door de hyperreactiviteit van het immuunstelsel, wat tot de vorming van littekenweefsel en een verstijving van de longen leidt.
In dat geval moet de patiënt doorgaans aan de beademing. Intussen worden de membranen tussen de longblaasjes en de bloedvaten steeds poreuzer, waardoor de blaasjes zich met vocht kunnen vullen en de bloedbaan niet langer van zuurstof kunnen voorzien.
“In zeer ernstige gevallen verdrinken de longen en kan de patiënt niet meer ademhalen,” zegt Frieman. “Dat is hoe mensen aan de ziekte overlijden.”
Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com
• Gedetailleerde overzichtskaart: HIERquote:
twitter:rivm twitterde op donderdag 27-02-2020 om 21:20:37Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc#coronavirus #ncov #patiënt #virus https://t.co/UGQPIdJ7Tl reageer retweet
twitter:rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 10:52:39Vannacht is een tweede patiënt met #COVID19 gediagnosticeerd. De GGD Amsterdam is gestart met het contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/kEBMjZtcir#covid #coronavirus #sarscov2 #corona https://t.co/7fcezFfbfM reageer retweet
Confirmedtwitter:rivm twitterde op vrijdag 28-02-2020 om 13:25:57Waar kun je terecht met vragen over het #coronavirus? ? Veel vragen en antwoorden: https://t.co/Xrjsu9rHta??? Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD? Andere vragen: 0800-1351#COVID #COVID19 #RIVM #vragen #antwoorden https://t.co/SGznUUMvs9 reageer retweet
quote:1. Carnavalvierder uit Loon op Zand
2. Vrouw uit Amsterdam, zit in Diemen
3. Partner van #2
4. Jongste kind van #2
5. Vrouw van #1
6. Dochter van #1
7. Vrouw uit Delft
8. Vrouw uit Nieuwendijk, Gemeente Altena. Op 21 februari opgenomen met klachten in het ziekenhuis van Gorinchem, en vervolgens naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht en daar positief getest.
9. Man uit Dalen, gemeente Coevorden, onbekend waar die het virus heeft opgelopen, wel 3 dagen carnaval gevierd in Tilburg
10. Vrouw uit Tilburg
Die hebben met de brexit nu ook veel meer geld voor hun NHSquote:Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef kilon het volgende: Terwijl in het VK al 10.000 mensen zijn getest voor een totaal van 23 cases op het moment.
Tot nu toe was mijn argument om niet te staken altijd omdat die leerlingen wel het examen moeten doen en dus niet te veel les kunnen missen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:25 schreef Elvi het volgende:
[..]
Leerkrachten kunnen makkelijk thuis blijven. Die staken toch om de haverklap
Staken terwijl je 6 maanden per jaar vrij bentquote:Op zondag 1 maart 2020 19:30 schreef kilon het volgende:
[..]
Tot nu toe was mijn argument om niet te staken altijd omdat die leerlingen wel het examen moeten doen en dus niet te veel les kunnen missen.
Maar als het zo doorgaat hebben we in mei toch geen examen. Dus ja, ik kan net zo goed thuisblijven
Zo, dat is lekker succesvol geweest. Veel toegevoegde waarde.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef kilon het volgende:
Terwijl in het VK al 10.000 mensen zijn getest voor een totaal van 23 cases op het moment.
1 of 2 keer?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef eenjongen... het volgende:
Zojuist gehoord dat iemand die ik ken vandaag getest is. Morgen de uitslag.
Waarop?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef eenjongen... het volgende:
quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef eenjongen... het volgende:
Ach, als je 10.000 vluchtelingen gaat screenen en je pikt er 23 terroristische oorlogsmisdadigers tussenuit, vind ik het wel een goede catch.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zo, dat is lekker succesvol geweest. Veel toegevoegde waarde.
Sterkte.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef eenjongen... het volgende:
Donderdag 1quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef vosss het volgende:
Weet iemand nog hoeveel mensen we gister hadden en eergister etc?
Ik wil wel een excelsheetje bijhouden
Er is nog geen enkel jong kind aan doodgegaan.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:25 schreef Lospedrosa het volgende:
PS kinderen hebben nog gewoon leerplicht. Die leerkrachten gaan ook gewoon. Dan zal je op een triest kantoor thuisblijven? Zwak zeg
Terwijl jonge kinderen eerder doodgaan aan het virus.
Een regio waar het virus al is vastgesteld, deze persoon is blijkbaar in direct contact geweest met een van de al bekende besmette personen.quote:
We zijn nu 3 dagen bezig toch? Of 2?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef vosss het volgende:
Weet iemand nog hoeveel mensen we gister hadden en eergister etc?
Ik wil wel een excelsheetje bijhouden
Met zo'n virus heb je geen realitysoap meer nodigquote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Je zag wel dat de sfeer bij het RIVM en Bruins wat minder was vanmiddag. Die weten nu dat ze mogelijk een zeer kostbare fout hebben gemaakt met de eerdere richtlijnen.
En exact gelijk aan de fout die is gemaakt in Italiëquote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Je zag wel dat de sfeer bij het RIVM en Bruins wat minder was vanmiddag. Die weten nu dat ze mogelijk een zeer kostbare fout hebben gemaakt met de eerdere richtlijnen.
Ja een zware maar ja gewoon een griepvirus waarvan 3% sterft.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:28 schreef ToT het volgende:
[..]
En DUS is het maar een griepje.....okay......
Doe 's niet zo geheimzinnig dan.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Een regio waar het virus al is vastgesteld, deze persoon is blijkbaar in direct contact geweest met een van de al bekende besmette personen.
Klopt dit?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:32 schreef arj1o1 het volgende:
[..]
Er is nog geen enkel jong kind aan doodgegaan.
En ze hadden nog wel zo hard hun ogen dichtgeknepen, hun vingers in hun oren gestopt en zo hard "LALALALALALALALA" geroepen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Intussen feliciteert Rutte het RIVM net op Twitter met hun zeer goede werk en 'hun richtlijnen gaan we volgen'.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Ik verheug me al op het gamen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ahjoh lekker man. Ze gunnen ons twee weekjes vrij. Ik kijk er al naar uit. Twee weken Netflix en wat hand en span werk. Lekker man.
Dankjequote:Op zondag 1 maart 2020 19:32 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Donderdag 1
Vrijdag 2
Zaterdag 6 (7 was nog niet bevestigd)
Zondag 10
Ook een grafiek graag.quote:
Wat??? Serieus??? Die vent is echt debielquote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Intussen feliciteert Rutte het RIVM net op Twitter met hun zeer goede werk en 'hun richtlijnen gaan we volgen'.
Heeft Rutte überhaupt meegekregen waarom er niet eerder getest werd in Gorinchem? Het bejubelde protocol?
Joh, die zit rond deze tijd al in de apres-ski, moet je dus niet zo serieus nemen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Intussen feliciteert Rutte het RIVM net op Twitter met hun zeer goede werk en 'hun richtlijnen gaan we volgen'.
Heeft Rutte überhaupt meegekregen waarom er niet eerder getest werd in Gorinchem? Het bejubelde protocol?
Ja doe ik, maar nog niet echt spectaculair nu he. Geef het een paar dagenquote:
Kan je nagaan hoeveel mensen dagelijks opgenomen worden met acute longproblemenquote:Op zondag 1 maart 2020 19:34 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
En exact gelijk aan de fout die is gemaakt in Italië
Prutsers
En bij iedere nieuwe patiënt beginnen die 2 weken opnieuw.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
Ahjoh lekker man. Ze gunnen ons twee weekjes vrij. Ik kijk er al naar uit. Twee weken Netflix en wat hand en span werk. Lekker man.
Gaat nog een heel apart debat worden in de Tweede Kamer.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef Greys het volgende:
[..]
quote:Op zondag 1 maart 2020 19:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat??? Serieus??? Die vent is echt debiel
twitter:MinPres twitterde op zondag 01-03-2020 om 16:04:48Beatrixziekenhuis Gorinchem uit voorzorg tijdelijk ‘bevroren’; nu 10 coronabesmettingen in ons land. Nederland leeft mee met iedereen die dit raakt. Sprak Jaap van Dissel van @rivm: hem gecomplimenteerd zijn goede werk en dat van alle betrokkenen - hun adviezen volgen we. reageer retweet
Ik sta wel bekend om mijn nonchalante gedrag m.b.t. ziektesquote:
Wij kijken nergens meer van op.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:23 schreef matthijst het volgende:
[..]
Of een soort kick: dat ze gebruikte tampons in hun neus stoppen
Mogelijk????? Dat is geen mogelijk kostbare fout. Dat IS een kostbare fout; daarover bestaat geen enkele twijfel. Op voorhand al niet overigens.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:33 schreef Jojoke het volgende:
Ik gun iedereen hun vrije daagjes. Jij niet?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:37 schreef kilon het volgende:
[..]
En bij iedere nieuwe patiënt beginnen die 2 weken opnieuw.
Klopt, over een week waarschijnlijk wel. Kunnen we het naast Italië leggen om te zien waar het naartoe gaat.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja doe ik, maar nog niet echt spectaculair nu he. Geef het een paar dagen
Dat bepaal ik zelf nog wel.twitter:MinPres twitterde op zondag 01-03-2020 om 16:04:48Nederland leeft mee met iedereen die dit raakt. . reageer retweet
Als je geen verstand hebt waar je over praat, kun je beter niks zeggen, lijkt me....quote:Op zondag 1 maart 2020 19:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja een zware maar ja gewoon een griepvirus waarvan 3% sterft.
Rutte lacht het virus gewoon het land uit.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Achja. Wat is goed. Wat is fout.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Mogelijk????? Dat is geen mogelijk kostbare fout. Dat IS een kostbare fout; daarover bestaat geen enkele twijfel. Op voorhand al niet overigens.
Ach, zodra Omtzigt weer met zeer goede Kamervragen erover komt, zal VVD vast net als van de week wederom mekkeren over 'de toon' van de vragen van het CDA. Want dat is belangrijker dan antwoorden.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:37 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Gaat nog een heel apart debat worden in de Tweede Kamer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |