Hoe koppel je precies vrouwenonderdrukking en slavernij aan 'persoonlijke vrijheid'?quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En ik geef je tal van voorbeelden van zaken die ooit onder persoonlijke vrijheden vielen, maar nu duidelijk niet meer. Het feit dat iets (ooit) onder persoonlijke vrijheid valt, is geen valide argument. Veel concreter kan ik het niet voor je uitspellen hoor...
Blijkbaar zijn ze inmiddels zo ver buiten de sfeer van 'persoonlijke vrijheid' gekomen dat jij het enorm vergezocht vindt. Wat welbeschouwd mijn punt alleen maar benadrukt.
Jij vindt vrouwenkiesrecht een brutaal voorbeeld?quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het brutale zit hem in de vergelijkingen die daarvoor van stal gehaald worden.
Nee, ik ben bang voor stompzinnigheid en dat is wat een aantal recente veranderingen en plannen daartoe kenmerkt.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Typische reactie van iemand die bang is voor verandering.
Zo interessant is het niet, dit hele debat is in de 18e eeuw al gesettled. Het is volstrekt legitiem om te poneren dat de rol van de overheid niet is om veranderingen door te voeren op het persoonlijke leven van haar burgers anders dan wanneer schade aan anderen kan worden aangetoond. Dit is een vrij basaal uitgangspunt van een liberale samenleving als de onze. Het lijkt me niet dat kan worden aangetoond dat wanneer iemand twee biertjes drinkt op een terras, dit schadelijk is voor anderen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Mijn mening is niet relevant hier. Ik heb eerder ook al gezegd dat ik het een moeilijke kwestie vind.
Ik heb alleen gezegd dat ik me het kan voorstellen. Evenals ik snap dat er hele argumenten voor én tegen zo'n verbod zijn en dat het helemaal niet zo vergezocht is als sommigen hier doen voorkomen.
De enige mening die ik je kan geven is dat ik het een verdomd interessante casus vind. Vandaar dat ik hier ook zoveel berichten geplaatst heb.
Nee.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij vindt vrouwenkiesrecht een brutaal voorbeeld?
Meen je dit echt?quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe koppel je precies vrouwenonderdrukking en slavernij aan 'persoonlijke vrijheid'?
Ik pleit er niet voor dat alcohol verboden wordt onder het mom van 'vrouwenonderdrukking'. Dat uiteindelijk vrouwenonderdrukking om andere reden de kop in gedrukt is, zal ik ook erkennen. Dat doet verder niets af aan de analogie. Misschien moet je nog eens teruggaan naar wat de analogie daadwerkelijk was. Hint: niet 'vrouwenonderdrukking staat gelijk aan alcoholconsumptie'.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dit, lieve mensen, noemen wij de onjuiste analogie, een zeer hardnekkige vorm van een drogredenering.
De vrouw in kwestie waar jij naar verwijst koos er niet zelf voor onderdrukt te worden, dat werd voor haar bepaald. Een persoon die kiest een drankje te nuttigen, een hamburger te eten of een sigaret op te steken maakt wel een eigen keuze.
Een gordel heeft hoofdzakelijk invloed op de bestuurder zelf. De gordel is er vooral voor zelfbescherming.quote:Zonder gordel rijden in een voertuig bestaande uit zeer harde materialen en met de capaciteit om zich met hoge snelheid te verplaatsen, heeft direct drastisch effect op de bestuurder wanneer deze om wat voor reden ook de macht over het stuur verliest (men kiest daar trouwens zelden voor) en/of op tegenliggers in geval van aanrijding met een dito uit harde materialen bestaand, snel verplaatsend voertuig.
quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Nee, ik ben bang voor stompzinnigheid en dat is wat een aantal recente veranderingen en plannen daartoe kenmerkt.
Ja natuurlijk, dat is waar DireStraits' hele vergelijking om draait.quote:
Het gebruik van het woord gotspe was derhalve onzin.quote:
Pffft, het is echt te abstract voor je. Misschien had je iets minder moeten drinken in jouw leven.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk, dat is waar DireStraits' hele vergelijking om draait.
Hint: niet 'vrouwenonderdrukking staat gelijk aan alcoholconsumptie'.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik pleit er niet voor dat alcohol verboden wordt onder het mom van 'vrouwenonderdrukking'. Dat uiteindelijk vrouwenonderdrukking om andere reden de kop in gedrukt is, zal ik ook erkennen. Dat doet verder niets af aan de analogie. Misschien moet je nog eens teruggaan naar wat de analogie daadwerkelijk was. Hint: niet 'vrouwenonderdrukking staat gelijk aan alcoholconsumptie'.
[..]
Een gordel heeft hoofdzakelijk invloed op de bestuurder zelf. De gordel is er vooral voor zelfbescherming.
De rest ga ik niet reageren als je niet op normale toon kunt discussiëren. Ik weet nog steeds niet wie "jullie" is.
Ja hoor, de morele filosofie heeft sinds de 18e eeuw stilgestaan, ik denk het ook. John Stuart Mill, geestelijk vader van het hedendaagse liberalisme komt overigens uit de 19e eeuw.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:48 schreef TTSS het volgende:
[..]
Zo interessant is het niet, dit hele debat is in de 18e eeuw al gesettled. Het is volstrekt legitiem om te poneren dat de rol van de overheid niet is om veranderingen door te voeren op het persoonlijke leven van haar burgers anders dan wanneer schade aan anderen kan worden aangetoond. Dit is een vrij basaal uitgangspunt van een liberale samenleving als de onze.
Het lijkt me niet dat aangetoond kan worden dat als ik mijn kind één keer sla dat dat schadelijk is.quote:Het lijkt me niet dat kan worden aangetoond dat wanneer iemand twee biertjes drinkt op een terras, dit schadelijk is voor anderen.
Misschien moet je eerst even rustig de zaken lezen aleer je weer gepikeerd de bemoeizuchtige healthfreak komt uithangen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het gebruik van het woord gotspe was derhalve onzin.
Ik drink geen alcohol.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Pffft, het is echt te abstract voor je. Misschien had je iets minder moeten drinken in jouw leven.
Ik zou zeggen, lees mijn berichten terug. Ik heb het meermaals expliciet uitgespeld.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog maar eens: hoe rijm jij persoonlijke vrijheid aan vrouwenonderdrukking en slavernij in je vergelijking met de persoonlijke vrijheid van iemand om een bier te drinken.
Integendeel.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, lees mijn berichten terug. Ik heb het meermaals expliciet uitgespeld.
De taak van de overheid in een liberale samenleving is gebaseerd op het principe van het sociale contract en het principe van schade.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja hoor, de morele filosofie heeft sinds de 18e eeuw stilgestaan, ik denk het ook. John Stuart Mill, geestelijk vader van het hedendaagse liberalisme komt overigens uit de 19e eeuw.
Bovendien kent ook het liberalisme tal van substromingen.
Uiteraard wel... wat een vergelijking....quote:Het lijkt me niet dat aangetoond kan worden dat als ik mijn kind één keer sla dat dat schadelijk is.
Je hebt echt niet gelezen wat ik hier schrijf, hè?quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dat moet gelden als argument dat iemand die ervoor kiest een biertje te drinken ook best beperkt kan worden in diens persoonlijke vrijheid, want vrouwenonderdrukking was ooit ook heel normaal.
quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogmaals, ik gebruik het niet om het ingrijpen van de overheid te legitimeren, ik gebruik het als tegenargument tegen 'de overheid heeft niets te maken met de persoonlijke sfeer'.
Dan nog klopt je redenering voor geen meter, want waar de overheid in het geval van vrouwenonderdrukking en slavernij persoonlijke vrijheid kwam BRENGEN, gaat jouw visie van de overheid vooral persoonlijke vrijheden AFNEMEN.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je hebt echt niet gelezen wat ik hier schrijf, hè?
[..]
Zo zie ik het ook. Maar dat schijnt niet abstract te zijn. De logica is mij wel duidelijk.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan nog klopt je redenering voor geen meter, want waar de overheid in het geval van vrouwenonderdrukking en slavernij persoonlijke vrijheid kwam BRENGEN, gaat jouw visie van de overheid vooral persoonlijke vrijheden AFNEMEN.
De invulling van het sociale contract verschilt enorm per denker. Leg Hobbes eens naast Locke. Totaal verschillende opvattingen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:54 schreef TTSS het volgende:
[..]
De taak van de overheid in een liberale samenleving is gebaseerd op het principe van het sociale contract en het principe van schade.
Tuurlijk niet. Eén klap gaat echt geen meetbaar effect sorteren hoor.quote:Uiteraard wel... wat een vergelijking....
Ik heb reacties op zijn posts gezien die het verwijt 'niet abstract kunnen denken' valideren.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het brutale zit hem in het feit dat Dire anderen verwijt niet abstract te kunnen denken... terwijl hij zelf op de proppen komt met de meest onzinnige vergelijkingen.
En de persoonlijke vrijheid afnam van anderen... En juist die mensen gebruikten dezelfde argumenten als hier in dit topic tot in den treure herhaald worden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan nog klopt je redenering voor geen meter, want waar de overheid in het geval van vrouwenonderdrukking en slavernij persoonlijke vrijheid kwam BRENGEN, gaat jouw visie van de overheid vooral persoonlijke vrijheden AFNEMEN.
Bingo, weer een.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De invulling van het sociale contract verschilt enorm per denker. Leg Hobbes eens naast Locke. Totaal verschillende opvattingen.
[..]
Tuurlijk niet. Eén klap gaat echt geen meetbaar effect sorteren hoor.
Bovendien zijn er tal van landen waarbij een 'goed pak op de broek' bij de opvoeding hoort en zelfs binnen Nederland zijn er tal van mensen die dat vinden vallen onder 'opvoedingsvrijheid'.
Over kromme vergelijkingen gesproken.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hebt letterlijk niets begrepen van mijn vorige bericht merk ik al.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
waarom het verbieden van het drinken van alcohol of het roken van een sigaret 'hetzelfde is'.
Ja, dat zeg ik... dat is waarom je hele redenering zo belabberd is.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En de persoonlijke vrijheid afnam van anderen... En juist die mensen gebruikten dezelfde argumenten als hier in dit topic tot in den treure herhaald worden.
Dat daarmee anderen persoonlijk vrijheid krijgen is uiteraard een prima legitimering waarom de situatie veranderde, maar is geen onderdeel van mijn vergelijking.
IFYP.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"De vrijheid van anderende overheid om anderen hun vrijheid te ontnemen." Dat is waar je vergelijkingen op zijn gebaseerd.
We weten het Jack; het drinken van een biertje, het roken van een sigaretje of het eten van een hamburger is geen echte vrije keuze maar een DWANGMATIGE HANDELING wegens grove verslaving.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Over kromme vergelijkingen gesproken.
... en wie zorgde voor die verandering? Ofwel: wie maakte zich hard VOOR het verruimen van de persoonlijke vrijheid van vrouwen en slaven?quote:
Ah, ik zie dat de argumenten al weer op zijn.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We weten het Jack; het drinken van een biertje, het roken van een sigaretje of het eten van een hamburger is geen echte vrije keuze maar een DWANGMATIGE HANDELING wegens grove verslaving.
Zoiets was het toch?
quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De invulling van het sociale contract verschilt enorm per denker. Leg Hobbes eens naast Locke. Totaal verschillende opvattingen.
[..]
Tuurlijk niet. Eén klap gaat echt geen meetbaar effect sorteren hoor.
Bovendien zijn er tal van landen waarbij een 'goed pak op de broek' bij de opvoeding hoort en zelfs binnen Nederland zijn er tal van mensen die dat vinden vallen onder 'opvoedingsvrijheid'.
Beiden staan in exact dezelfde traditie van een overheid wiens taak het is om in te grijpen wanneer mensen een gevaar zijn VOOR ANDEREN, die invulling is precies hetzelfde en de basis van de liberale staat. Dit laat dus geen ruimte voor het verbieden van een biertje op het terras, of een sigaartje in je tuin, en dat is waar het over gaat dus ik zie je graag daarover argumenteren in plaats van over onvergelijkbare andere voorbeelden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
Maar dat is het toch, beste Jack? Anders zeg je dus gewoon dat je inderdaad keuzes wil verbieden voor anderen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, ik zie dat de argumenten al weer op zijn.
quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:07 schreef TTSS het volgende:
[..]
[..]
Beiden staan in exact dezelfde traditie van een overheid wiens taak het is om in te grijpen wanneer mensen een gevaar zijn VOOR ANDEREN, die invulling is precies hetzelfde en de basis van de liberale staat. Dit laat dus geen ruimte voor het verbieden van een biertje op het terras, of een sigaartje in je tuin, en dat is waar het over gaat dus ik zie je graag daarover argumenteren in plaats van over onvergelijkbare andere voorbeelden.
Vergeet het vuurwerk niet. Alle topics die ook maar enigszins met vermaak en of genotsmiddelen te maken hebben moet aangepakt worden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We weten het Jack; het drinken van een biertje, het roken van een sigaretje of het eten van een hamburger is geen echte vrije keuze maar een DWANGMATIGE HANDELING wegens grove verslaving.
Zoiets was het toch?
Nee hoor, het sociale contract van Hobbes was vanuit puur eigen belang beredeneerd. Iedereen is erbij gebaat om één allesheerser (leviathan) aan te wijzen, omdat dat vanuit iedere individu het beste is.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:07 schreef TTSS het volgende:
[..]
[..]
Beiden staan in exact dezelfde traditie van een overheid wiens taak het is om in te grijpen wanneer mensen een gevaar zijn VOOR ANDEREN, die invulling is precies hetzelfde en de basis van de liberale staat. Dit laat dus geen ruimte voor het verbieden van een biertje op het terras, of een sigaartje in je tuin, en dat is waar het over gaat dus ik zie je graag daarover argumenteren in plaats van over onvergelijkbare andere voorbeelden.
Probleem: PV1 =/= PV2quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:08 schreef DireStraits7 het volgende:
Maar blijkbaar kun je abstract redeneren, dus zal ik hem als logisch syllogisme opschrijven:
PV = Persoonlijk Vrijheid
Honderd jaar geleden: PV1 en PV2 werden als moreel verantwoord gezien
Honderd jaar later: PV1 is ondertussen moreel niet meer verantwoord, PV2 nog wel.
Nu is er een discussie of PV2 afgeschaft moet worden.
Voorstanders van PV2: DE OVERHEID HEEFT NIETS TE MAKEN MET PV's!
Ik: de overheid mocht ooit ook PV1 afschaffen, dus in theorie zou het PV2 ook af mogen schaffen.
Daarmee niet gezegd dat PV2 afgeschaft moet worden, maar het argument dat de overheid niets met PV's te maken heeft is aantoonbaar onjuist gezien het eerdere ingrijpen bij PV1, waar inmiddels ook voorstanders van PV2 erkennen dat PV1 inmiddels moreel onverantwoord is.
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de eerste keer al helder.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar dat is het toch, beste Jack? Anders zeg je dus gewoon dat je inderdaad keuzes wil verbieden voor anderen.
Makkelijker is het om te beweren dat het helemaal geen echte keuzes zijn.
En dat kun jij. Jij weet per slot van rekening ook wat mensen echt gelukkig maakt, en zo.
Irrelevant voor het argument.quote:
Kortom: je wil keuzes verbieden op basis van wat jij denkt dat beter is voor anderen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de eerste keer al helder.
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de vorige twee keer al helder.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kortom: je wil keuzes verbieden op basis van wat jij denkt dat beter is voor anderen.
Gast, serieus?quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Irrelevant voor het argument.
Oh dat het niet NIET zou kunnen bestrijdt niemand, integendeel, ik reken erop dat het allemaal verboden gaat worden. De vraag is in hoeverre dat met bescherming te maken heeft en niet met ordinair rendementsdenken, en waarom het nodig is met de meest achterlijke vergelijkingen op de proppen te komen om dat komende verbod 'moreel' te duiden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat PV1 ooit afgeschaft is, is geen reden om PV2 ook af te schaffen, dat ben ik met je eens. Maar dat betoog ik ook nergens.
Echter, dat PV1 ooit afgeschaft is, is meteen het bewijs dat PV2 niet NIET afgeschaft kan worden o.b.v. het argument dat de overheid niets te zeggen heeft over eender welk PV's.
Ik snap dat het lastig is om toe te moeten geven dat je graag keuzes voor anderen wil maken. Maar goed, alwetend was je al, dus waarom je hier zo moeilijk over doet is me een raadsel.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de vorige twee keer al helder.
Jij gaat uit van de veronderstelling dat PV1 werkelijk een liberaal verdedigbare vrijheid was, dat is in geen van jouw voorbeelden het geval.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat PV1 ooit afgeschaft is, is geen reden om PV2 ook af te schaffen, dat ben ik met je eens. Maar dat betoog ik ook nergens.
Echter, dat PV1 ooit afgeschaft is, is meteen het bewijs dat PV2 niet NIET afgeschaft kan worden o.b.v. het argument dat de overheid niets te zeggen heeft over eender welk PV's.
Locke borduurt voort op Hobbes, ja ze verschillen van mening over de totstandkoming van de staat, maar niet over de functie daarvan.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee hoor, het sociale contract van Hobbes was vanuit puur eigen belang beredeneerd. Iedereen is erbij gebaat om één allesheerser (leviathan) aan te wijzen, omdat dat vanuit iedere individu het beste is.
1300 gewonden.quote:
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de vorige drie keer al helder.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
Je hoeft niet nog een keer extra te bevestigen dat je argumenten op zijn. Dat was de vorige twee keer al helder.
Toe, vertel nog eens waarom auto's buiten je VERBOTEN zone vallen.quote:
En dan anderen verwijten dat vergelijkingen nergens op slaan.quote:Op donderdag 27 februari 2020 20:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Toe, vertel nog eens waarom auto's buiten je VERBOTEN zone vallen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |