In mijn vakgebied zorgen bladen met een hoge impactfactor eigenlijk alleen maar voor scheve ogen. Het komt zelden voor dat er een artikel in een van de Nature bladen wordt gepubliceerd, waar geen luchtje aanzit. Onnodig hypen van resultaten. Als je er een beetje verstand van hebt, van mijn vak, prik je er door heen. Andersom zijn er artikelen in bladen met een impact factor 3-4, die honderden keren geciteerd zijn. Wat zegt die impactfactor dan? Dat werk heeft zich dan in de praktijk toch bewezen?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 00:04 schreef Shivo het volgende:
Dat is toch van de gekke, waar de UU mee bezig is. Allemaal gelijk, zodat er niemand meer echt zijn best hoeft te doen. De nivellering is in Nederland volledig doorgeslagen.
Mijn indruk is dat search committees en promotiecommissies vaak geen flauw benul hebben van wat een impactfactor of een citatie is. Het zijn toch vaak de mindere goden die dat werk doenquote:Op vrijdag 18 februari 2022 16:15 schreef Shivo het volgende:
Hoe ga je impact wegen zonder IF en zonder citaties? Zonder her gebruik van data om vast te stellen dat een onderzoeker impact heeft? Dat gaat leiden tot nepotisme. De luidste stemmen in de promotie commissie krijgen de overhand.
Deze aanpak komt uit de alfa hoek, de zachte wetenschap, waar impact sowieso lastig te meten is omdat er nauwelijk signaal boven de ruis uit stijgt.
Het gaat alleen om de impact factor, niet om de citaties. Het voornaamste punt is dat de impact factor van een blad wordt gedreven door andere publicaties, niet door je eigen werk. Volgens mij mag je dus wel het aantal citaties naar een artikel blijven noemen, want dat zegt iets over de kwaliteit van je eigen werk.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 16:15 schreef Shivo het volgende:
Hoe ga je impact wegen zonder IF en zonder citaties? Zonder her gebruik van data om vast te stellen dat een onderzoeker impact heeft? Dat gaat leiden tot nepotisme. De luidste stemmen in de promotie commissie krijgen de overhand.
Deze aanpak komt uit de alfa hoek, de zachte wetenschap, waar impact sowieso lastig te meten is omdat er nauwelijk signaal boven de ruis uit stijgt.
Lekker boeiend. De uitslag hier was duidelijk: F&L / Het grote gelijk.quote:Op zaterdag 16 april 2022 20:12 schreef Bestweter het volgende:
"Derdeyn Gregoire: Een astronaut is iemand die met de Amerikanen de ruimte is in gegaan, een kosmonaut iemand die met de Russen de ruimte is in gegaan, een taikonaut iemand met de Chinezen. Het spijt me voor u, maar Frank De Winne is dus géén astronaut." schreef Greg Derdeyn.
Juist of fout?
Daar staat dan 75 euro tegenover (toe maar, gaat me minstens een halve dag kosten..). Is dat het wel waard als de auteur van de grant weet wie de grant gereviewd heeft?quote:According to Finnish legislation the applicant is entitled to know the names of the panel members and the external reviewers who have reviewed the application. The applicant will receive the review report of his application as a pdf file. The name of the reviewer will be shown in the report.
Handig als de ontvanger van de grant dan ook gelijk jouw grants gaat goedkeuren, zo wast de ene hand de ander. En natuurlijk volledig onwenselijk.quote:Op woensdag 25 mei 2022 11:38 schreef Lyrebird het volgende:
Grant review voor een Finse aanvraag. Dat gaat er zo aan toe:
[..]
Daar staat dan 75 euro tegenover (toe maar, gaat me minstens een halve dag kosten..). Is dat het wel waard als de auteur van de grant weet wie de grant gereviewd heeft?
Al die publicaties en een H-index van 47. Dus veel output maar niemand die er om geeft. Veel gescheer, weinig wol.quote:Op maandag 16 mei 2022 09:42 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.zonmw.nl/nl/a(...)-en-bestuurslid-nwo/iemand die door nature genoemd word als hyperprolific author (ongezond prolific) word voorzitter van ZonMW.
47.. dat is toch prima? Er zaten ook erg veel publicaties in Nature tussen.quote:Op vrijdag 27 mei 2022 04:21 schreef Shivo het volgende:
[..]
Al die publicaties en een H-index van 47. Dus veel output maar niemand die er om geeft. Veel gescheer, weinig wol.
Hoe kom je aan 47? Want volgens scopus is het 74: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57189595440quote:Op vrijdag 27 mei 2022 04:21 schreef Shivo het volgende:
[..]
Al die publicaties en een H-index van 47. Dus veel output maar niemand die er om geeft. Veel gescheer, weinig wol.
quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:28 schreef Viv het volgende:
Aangezien ik tegenwoordig "scientist" in mijn functietitel heb staan, zal ik me ook maar eens melden hier.
Lekker. Wat ga je sciencen dan?quote:Op zaterdag 21 januari 2023 14:28 schreef Viv het volgende:
Aangezien ik tegenwoordig "scientist" in mijn functietitel heb staan, zal ik me ook maar eens melden hier.
Het valt me in Nederland op dat wetenschappers/onderzoekers veel moeite hebben zichzelf wetenschapper te noemen. "Tja, wat ik doe, dat is geen echte wetenschap."quote:Op maandag 23 januari 2023 10:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lekker. Wat ga je sciencen dan?
Scientist klinkt wel veel toffer dan het suffe onderzoeker / researcher dat ze hier op me geplakt hebben.
Ik was heel blij toen ik eindelijk van die kung-fu titel master af wasquote:Op maandag 23 januari 2023 10:41 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lekker. Wat ga je sciencen dan?
Scientist klinkt wel veel toffer dan het suffe onderzoeker / researcher dat ze hier op me geplakt hebben.
Tja, voor mij voelt dat ook precies zo hoor: ik ben gewoon een beetje aan het aanrommelen.quote:Op maandag 23 januari 2023 10:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Het valt me in Nederland op dat wetenschappers/onderzoekers veel moeite hebben zichzelf wetenschapper te noemen. "Tja, wat ik doe, dat is geen echte wetenschap."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |