abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:22:06 #201
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350521
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik ook niet. De NOS blijkbaar wel.
De NOS geeft alleen door wat iemand schijnbaar denkt in Nederland, en zoals al eerder gezegd, als je niet weet dat een stel 'geallieerde' volkeren waren die hier de boel op stelten hebben gezet ontbreekt het elk historisch besef.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:22:51 #202
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350532
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar dat heeft niks te maken met de geallieerde opmars natuurlijk.
Ze vechten niet voor niks om een stukje grond wat schijnbaar toch best strategisch belangrijk is.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:22:53 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191350534
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:20 schreef Id_do_her het volgende:

Beetje jammer wel dat dit verdedigingssysteem wat ons eeuwen geleden zo goed geholpen heeft misbruikt werd.
Het was natuurlijk ook behoorlijk obsolete ivm het luchtwapen.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:24:04 #204
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350557
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het was natuurlijk ook behoorlijk obsolete ivm het luchtwapen.
Tja Nederland rekende erop dat roepen dat je neutraal was goed genoeg was om niet keihard overrompeld te worden.
pi_191350576
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 18:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

judaisten ?
Ik bedoel de aanhangers van judaisme, het joodse geloof. Het stoorde mij nogal dat onze politici daar met een keppeltje liepen terwijl de herdenking niet in een synagoge was. Atheistische en christelijke joden waren immers ook slachtoffer van de holocaust, het was geen religieuze maar een racistische vervolging.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:25:27 #206
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350589
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

met focus bedoel ik niet.. kwantiteit van artikelen maar .. het uitvergroten van een heel heel klein onderdeel van een situatie om dat belangrijker of groter te laten lijken dan het is.
Ja, eens. De tweede wereldoorlog kleiner laten lijken dan dat het is, is kwalijk.
pi_191350608
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

De waterlinie hebben we zelf verzonnen...
Ja?

Je moet niet wijzer willen zijn dan je vinger lang is. Doordat de Duitsers dreigden ons land onder water te zetten hebben de geallieerden ons links laten liggen en zijn ze eerst Berlijn aan gaan vallen. Natuurlijk zijn we een klein landje, maar men moet niet doen alsof de geallieerden ons niks vonden..

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:20 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Beetje jammer wel dat dit verdedigingssysteem wat ons eeuwen geleden zo goed geholpen heeft misbruikt werd.
Dat wel ja. Maar goed, alles positieve zaken hebben negatieve punten en andersom.

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:21 schreef SpecialK het volgende:

[..]

met focus bedoel ik niet.. kwantiteit van artikelen maar .. het uitvergroten van een heel heel klein onderdeel van een situatie om dat belangrijker of groter te laten lijken dan het is.
Nou, ik zou de oorlog nog willen zien die wordt gewonnen zonder logistiek. Dus wel logisch dat er even aandacht voor is..

Tevens hebben de mensen die zeggen "geallieerd is geallieerd" ook een punt. Maar dat zijn vaak ook de mensen die als het een negatief iets betreft mensen wel in hokjes willen plaatsen.
  Moderator dinsdag 4 februari 2020 @ 20:26:56 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191350610
en welk opzicht lijkt het groter dan het is dan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:27:05 #209
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191350614
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:25 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ja, eens. De tweede wereldoorlog kleiner laten lijken dan dat het is, is kwalijk.
Ga je lekker?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_191350621
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:29:57 #211
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350681
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:26 schreef Fries1956 het volgende:
Dat wel ja. Maar goed, alles positieve zaken hebben negatieve punten en andersom.
[..]
Elk wapen kan tegen je gebruikt worden ja.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:31:02 #212
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350706
quote:
Wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries.
pi_191350718
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:22 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

De NOS geeft alleen door wat iemand schijnbaar denkt in Nederland, en zoals al eerder gezegd, als je niet weet dat een stel 'geallieerde' volkeren waren die hier de boel op stelten hebben gezet ontbreekt het elk historisch besef.
Wat ben je in vredesnaam hier aan het doen? De boel aan het bagatelliseren? Ten eerste waarom "geallieerde"? Ze waren toch gewoon geallieerd? Ze werkten samen namelijk. En dat de boel op stelten zetten is ook schrijnend. Ze hebben de nazi's verslagen. Dat er uitspattingen zijn geweest is ook duidelijk, maar meestal niet door de bevrijders maar door mensen die daarna kwamen.

Als er ooit een derde wereldoorlog uitbreekt en Polen wordt bezet of Belgie dan geef jij je waarschijnlijk niet als vrijwilliger op..
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:32:31 #214
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350731
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ga je lekker?
Ok, dat was dus niet je bedoeling.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:33:48 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_191350749
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:22 schreef Id_do_her het volgende:
Ze vechten niet voor niks om een stukje grond wat schijnbaar toch best strategisch belangrijk is.
Het was gewoon de nadering richting het aanvalsdoel (Berlijn). Dat Market Garden een grote mislukking was kwam door eoa eigenwijze Brit. De bedoeling erachter was natuurlijk prima te verdedigen, als je een snelle opmars wil moet je de bruggen in handen hebben.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:34:04 #216
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350758
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:31 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Wat ben je in vredesnaam hier aan het doen? De boel aan het bagatelliseren? Ten eerste waarom "geallieerde"? Ze waren toch gewoon geallieerd? Ze werkten samen namelijk. En dat de boel op stelten zetten is ook schrijnend. Ze hebben de nazi's verslagen. Dat er uitspattingen zijn geweest is ook duidelijk, maar meestal niet door de bevrijders maar door mensen die daarna kwamen.

Als er ooit een derde wereldoorlog uitbreekt en Polen wordt bezet of Belgie dan geef jij je waarschijnlijk niet als vrijwilliger op..
Ik omschrijf het gewoon wat losjes. :')

Ja het is een heel serieus onderwerp, dat zei ik net ook meerdere keren.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:35:15 #217
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350776
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het was gewoon de nadering richting het aanvalsdoel (Berlijn). Dat Market Garden een grote mislukking was kwam door eoa eigenwijze Brit. De bedoeling erachter was natuurlijk prima te verdedigen, als je een snelle opmars wil moet je de bruggen in handen hebben.
Montgomery ja, en inderdaad, één van de laatste overwinningen van de Duitsers. Je zou kunnen zeggen dat het een brug te ver was.
pi_191350781
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ik omschrijf het gewoon wat losjes. :')

Ja het is een heel serieus onderwerp, dat zei ik net ook meerdere keren.
O dan heb ik het verkeerd begrepen. Kan ook zijn dat het komt omdat ik iedere dag weer over de oorlog lees. Dus als mensen die helden dan kleiner maken dan ze zijn kan ik daar niet goed tegen :)
pi_191350816
Gesneuvelde geallieerde Marokkaanse militairen, begraven in Zeeland.

Waarschijnlijk zijn deze Marokkaanse militairen aangespoeld.
Vrijwel zeker is dat ze niet op Nederlands grondgebied hebben gevochten.
In 1940 waarschijnlijk beschoten door de Duitsers ergens op de Noordzee en aangespoeld in Nederland.
Helemaal terecht dat ze in Nederland een militair graf krijgen.
Want dat is hetzelfde als dat een Engelse vliegenier die boven Nederland is neergeschoten een militair graf krijgt in Nederland.
De Engelse vliegenier heeft namelijk ook niet op Nederlands grondgebied gevochten.
In feite is dat hetzelfde als met die Amerikaan.

Amerikaanse neger-soldaten die zich ergeren aan Zwarte Piet (toen al).

Een bewijs dat er dus wel degelijk zwarte soldaten hebben gevochten in Nederland.

Hieronder foto's van Marokkaanse geallieerde krijgsgevangenen in Zeeland.

Marokkaanse krijgsgevangenen in Zeeland
https://www.verzetsmuseum(...)rokko-krijgsgevangen

quote:
‘We hadden nog nooit een neger gezien. Eentje zei altijd Bye Bye tegen ons. We dachten dat hij zo heette, pas later begrepen we dat het Engels was.’
Francina Tatenhove

Dwangarbeid in Zeeland in 1943
In de zomer van 1943 komen er opnieuw Marokkanen in Zeeland. Het zijn gevangenen genomen soldaten die als dwangarbeiders voor de Duitsers moeten werken. Ze bouwen mee aan de Atlantik-Wall, de grote Duitse verdedigingslinie langs de kust.

De inwoners van Zeeland hebben nog nooit zulke mannen gezien, gehuld in lange donkere jassen, met rare hoofddeksels en sandalen. De Marokkanen worden ondergebracht in kleine kampen in Middelburg, Borssele, Domburg, Aagtekerk en Koudekerke bij Vlissingen.

Marokkaanse krijgsgevangenen voor een barak in het kamp te Kouderkerke, zomer 1944. De man rechts heeft een zogenaamde slangenstok in zijn hand. Dit waren stokken versierd met slangenfiguren, die de gevangenen met dorpsbewoners ruilden tegen eten en kleding. (foto: Zeeuws Archief)De graafploeg van Marokkaanse krijgsgevangenen in Middelburg, 1943. (foto: particuliere collectie)

Steun van dorpsbewoners
De dorpsbewoners hebben medelijdenmet de vreemdelingen, die ver van huis zijn opgesloten achter prikkeldraad. Ze breien warme mutsen en sjaals voor de gevangenen en brengen soms wat eten. Als dank krijgen de dorpsbewoners van de Marokkanen zelfgemaakte slangenstokken en ringen van muntgeld. Er ontstaan zelfs vriendschappentussen de dorpelingen en de Marokkanen.

Maar even onverwachts als ze zijn gekomen vertrekken de Marokkanen weer, in het najaar van 1944. Ze worden overgebracht naar kampen in Frankrijk en Duitsland.

Na de strijd in Zeeland in de meidagen van 1940 werden Franse en Marokkaanse soldaten gevangen genomen en met goederentreinen overgebracht naar Duitsland. Overal waar de treinen stilstonden, maakten de gevangenen contact met de bevolking die hen eten en drinken gaven. (foto: Vredeseducatie)

Zeelanders over Marokkaanse dwangarbeiders
'Ik was negen jaar toen ik in Vlissingen een vreemde groep mensen voorbij zag komen. Donkere mannen, gekleed in vodden, liepen door de Badhuisstraat. Ze werden bewaakt door Duitse soldaten met geweren in de aanslag. Af en toe riepen ze wat onverstaanbaars. Ik wilde een van de mannen een koekje geven, maar ik werd afgesnauwd door een bewaker.'
Piet Quite

‘Elke morgen en avond liepen de Marokkanen op weg naar hun werk door onze straat in Vlissingen. Als we naar school moesten, reden we soms in dezelfde tram als de Marokkanen. De meisjes probeerden zo dicht mogelijk bij ze te zitten en probeerden een praatje te maken of gaven briefjes door. Op een gegeven moment moesten de meisjes bij de directeur van de school komen. De Duitse bewakers hadden geklaagd. Het werd verboden nog langer contact te hebben met de Marokkanen.’
Ad van Dijk

‘Je kan het een vorm van naastenliefde noemen. Vooral mijn jongere zusje en broertje brachten eten aan de Marokkanen. Bij kleine kinderen maakten de Duitse bewakers geen problemen. We brachten een keer pannenkoeken. Mijn moeder zei tegen mijn zusje dat ze eerst de Duitse schildwacht een pannenkoek moest aanbieden. Wanneer die in de smaak zou vallen, mochten de gevangenen vast ook wel een pannenkoek.’
Ad van Dijk

Marga van Dijk‘Met sommige Marokkanen waren we bevriend. Ik herinner me Bellaïd Ben Achmed, door ons Nimbou genoemd. In het begin was hij moe en neerslachtig. Hij had heimwee en moest ook heel hard werken. Op een gegeven moment vertelde hij ons dat hij de volgende ochtend heel vroeg zou vertrekken naar Frankrijk. Waarschijnlijk vonden de bewakers hem te lastig. We stonden die ochtend op het balkon voor ons huis om Nimbou en nog een paar andere gevangenen uit te zwaaien. Vanuit Frankrijk heeft hij ons later nog brieven gestuurd.’
Marga van Dijk

‘Ik had een poesiealbum waar een van de Marokkanen iets in heeft geschreven. Hij heette Louis Merzouqui. Hij schreef in het Frans en in het Arabisch. Mijn broer Ad heeft er een tekening bij gemaakt. We kregen ook een foto van hem, waarop hij samen met zijn broer staat. Die broer was eerder in de oorlog gesneuveld.’
Marga van Dijk

‘De Marokkanen in Borssele zaten gevangen achter prikkeldraad in een barak aan de Zeedijk. Ik had nog nooit zulke donkere mannen gezien. Ze hadden mooie krullen en dat vond ik prachtig. Het liefst ging ik met een paar vriendinnen naar het kamp. Hoewel het een rottijd was, vonden we het heel spannend. Ik was naaister en breide wel eens kleren voor de Marokkanen. Eigenlijk mocht dat niet. Als de Duitsers zagen dat ze een trui van ons aan hadden, pakten ze die af. Dus breide ik sokken, onderbroeken en onderhemden, want die konden ze niet zien.'
Francina Tatenhove

'Het dorp betoont hen veel sympathie, vrouwen wassen voor hen, sommigen doen zelfs meer. Er is één werkelijk beeldschone jongen bij, en profiel als een woestijngazelle. Hij is zilversmid van beroep en maakt in vaders werkplaatsje sieraden van geldstukken die de mensen brengen. Soms maken ze muziek, op meegebrachte en zelfgemaakte instrumenten, ze dansen en zingen. Ik verga van nostalgie als ik dat hoor, maar echt contact kan ik niet met hen krijgen. Ook hun etensgeuren brengen een armzalige vleug oosterse romantiek in dit afgelegen oord.’
dagboekaantekening van Hans Warren

'Mijn moeder Neeltje Joziasse-de Witte had een kruidenierswinkeltje. Bij de toonbank had ze een doos neergezet met het opschrift ‘Voor de Marokkanen’. Daar konden de klanten spullen in stoppen, meestal was dat voedsel of kleding. Elke dag kwamen de gevangenen op de terugweg van hun werk even langs om te kijken of er wat in zat. Als dank kreeg mijn moeder slangenstokken en ringen, die ze weer aan de klanten gaf die wat in de doos hadden gedaan. Na de oorlog ontving ze bedankbriefjes van de Marokkaanse dwangarbeiders. Ze was hier erg blij mee en heeft ze zorgvuldig bewaard.'
Jannie Joziasse

'Het was voor ons kinderen een hele belevenis toen de Marokkanen in Koudekerke gevangen zaten. Wij gingen vaak naar het Marokkanenkamp, zoals wij het noemden. Wij praatten met de gevangenen over het prikkeldraad, in gebarentaal want we verstonden elkaar niet. In ruil voor wat eten kregen we stokken, waarop slangen waren uitgesneden. Jarenlang heb ik deze stokken bewaard.'
B. Mosselman
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:38:23 #220
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191350830
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:26 schreef sp3c het volgende:
en welk opzicht lijkt het groter dan het is dan
Ik ben bang dat dit een subjectieve discussie is. Het NOS artikel heeft als insteek ondersteuning te zijn aan iemand die vind dat "het belangrijk is dat we die link met donkere soldaten kennen".

Om "beter samen te kunnen leven".

Met andere woorden... we hebben een verhaal... dat geven we even grotere significantie dan andere verhalen... omdat we vinden dat witte mensen eens beter moeten zijn naar arme donkere zielen in de samenleving.

Ik zal wel heel cynisch zijn maar ... ik heb na 10 jaar social-justice berichtgeving in de media en op internet eigenlijk een vies smaakje in mijn mond van dit soort berichten.

Verder kan ras me geen fuck schelen. Nooit heb ik in mijn leven naar een donker persoon gekeken en gedacht... "oeh.. jouw volk zal wel helemaal niks hebben bijgedragen aan de 2e wereldoorlog en daarom haat ik jou". En andersom zou ik niet nu ineens naar iemand kijken en denken "oeh jouw grootvader was een oorlogsheld dus ik verafgood jou"...

We zijn allemaal volgevreten pap-en-patat kindjes hier. Iedereen die iets cools heeft gedaan voor de vrijheid is dood of zwaar dement.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:39:20 #221
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350845
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:35 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

O dan heb ik het verkeerd begrepen. Kan ook zijn dat het komt omdat ik iedere dag weer over de oorlog lees. Dus als mensen die helden dan kleiner maken dan ze zijn kan ik daar niet goed tegen :)
Dat vind ik wel tof eigenlijk, zo respectvol dat je er boos om kan worden. En die opmerking over die vrijwilliger mag je in het vervolg ook bij je houden.
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:40:00 #222
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_191350856
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Gesneuvelde geallieerde Marokkaanse militairen, begraven in Zeeland.

[ afbeelding ]

Waarschijnlijk zijn deze Marokkaanse militairen aangespoeld.
Vrijwel zeker is dat ze niet op Nederlands grondgebied hebben gevochten.
In 1940 waarschijnlijk beschoten door de Duitsers ergens op de Noordzee en aangespoeld in Nederland.
Helemaal terecht dat ze in Nederland een militair graf krijgen.
Want dat is hetzelfde als dat een Engelse vliegenier die boven Nederland is neergeschoten een militair graf krijgt in Nederland.
De Engelse vliegenier heeft namelijk ook niet op Nederlands grondgebied gevochten.
In feite is dat hetzelfde als met die Amerikaan.

Amerikaanse neger-soldaten die zich ergeren aan Zwarte Piet (toen al).
[ afbeelding ]
Een bewijs dat er dus wel degelijk zwarte soldaten hebben gevochten in Nederland.

Hieronder foto's van Marokkaanse geallieerde krijgsgevangenen in Zeeland.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Marokkaanse krijgsgevangenen in Zeeland
https://www.verzetsmuseum(...)rokko-krijgsgevangen
[..]

Daar wilde ik ook al over beginnen, maar ik hield me in.

Goede post.
pi_191350876
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik bedoel de aanhangers van judaisme, het joodse geloof. Het stoorde mij nogal dat onze politici daar met een keppeltje liepen terwijl de herdenking niet in een synagoge was. Atheistische en christelijke joden waren immers ook slachtoffer van de holocaust, het was geen religieuze maar een racistische vervolging.
Zeg toch gewoon joden.
pi_191350917
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:38 schreef SpecialK het volgende:

Verder kan ras me geen fuck schelen. Nooit heb ik in mijn leven naar een donker persoon gekeken en gedacht... "oeh.. jouw volk zal wel helemaal niks hebben bijgedragen aan de 2e wereldoorlog en daarom haat ik jou".
Ik heb ook zo nooit gedacht..... waarom begin je er eigenlijk over ?
Reageer je op iemand die je het verwijt?
  dinsdag 4 februari 2020 @ 20:44:55 #225
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191350940
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 20:43 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik heb ook zo nooit gedacht..... waarom begin je er eigenlijk over ?
Reageer je op iemand die je het verwijt?
Ik reageer op wat mijn perceptie is van de achterliggende insteek van het NOS artikel... en ik heb ruim en breed toegegeven dat dat volledig subjectief is en het resultaat is van jaren lang dit soort artikelen te mogen lezen uit allerhande hoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')