De oorspronkelijke vraag waar dit topic om draaide heb ik hier al beantwoord:quote:Op maandag 10 februari 2020 21:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus de vraag aan jou is, waar trek jij die arbitraire grens?
Daarna is het een beetje ontaard in een welles//nietes discussie of iemand een allochtoon is danwel migratie achtergrond heeft, en nu dus tot hoeveel generaties je dat zou kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 12:19 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
Migranten zijn voor mij Nederlanders als ze Nederlands praten met hun kinderen en Nederlandse vrienden hebben, en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
Maar die germaanse cultuur bestaat niet meer in die vorm van 1500 jaar geleden.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:07 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hartstikke fout.
Voor de rest reageer ik niet meer op je, zoals je zelf vast wel weet.
Moest even een traantje wegpinken, wat is ie mooi he.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:00 schreef Harvest89 het volgende:
Jefferson Davis, ik geef jou een confederate flag.
Laten we dit topic versieren.
[ afbeelding ]
Nu alleen nog een leuk Lynyrd Skynyrd plaatje opzetten en dan is dit topic helemaal af.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:10 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Moest even een traantje wegpinken, wat is ie mooi he.
Vind ik heerlijke muziek!quote:Op maandag 10 februari 2020 22:11 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nu alleen nog een leuk Lynyrd Skynyrd plaatje opzetten en dan is dit topic helemaal af.
Inderdaad, velen helaas niet, en dat is precies waar het mis gaat.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:13 schreef Lavenderr het volgende:
Belangrijke vraag is: zien migranten zichzelf als Nederlanders?
Kijk, daar ontpop je je al als niet-Nederlander. Natuurlijk is de Nederlandse cultuur Germaans, net als vrijwel alle culturen in Noordwest-Europa. Je merkt het aan onze taal, onze woordenschat, onze rechtspraak, onze feestdagen, diverse gebruiken. Er zijn lokale variaties wegens andere invloeden, maar we hebben meer gemeen met andere Germaanse culturen dan met pakweg Romaanse culturen. Om van culturen verderop maar te zwijgen.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De gernaanse cultuur bestaat al 1500 jaar niet meer.. En Nederland is medegevormd door ook niet-germaanse culturen. Bijv het christendom , komend uit het midden-oosten via Italie
En wat moet er zonodig in ere worden gehouden?
De Nederlandse taal? Prima, maar de germanen in deze regio spraken 2000 jaar geleden andere talen.
Moeten we naar de kerk gaan in ere houden? Nou.... geen zin in .
Nee, en zo willen ze zich ook niet zien en dat is niet alleen in Nederland maar in heel west Europa.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:13 schreef Lavenderr het volgende:
Denk je? Ik ben een andersdenkende Nederlander. Je gaat toch niet jouw denken uitroepen tot het ware Nederlandse denken ?quote:Op maandag 10 februari 2020 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Kijk, daar ontpop je je al als niet-Nederlander.
Je verwijst naar restanten, die zich ook tot andere verschijnselen ontwikkeld hebben.quote:Natuurlijk is de Nederlandse cultuur Germaans, net als vrijwel alle culturen in Noordwest-Europa.
Ik zou jou eerder als niet-Nederlander zien, gezien de manier waarop je 'onze' gebruiken jezelf toe-eigent en je spreekt tegen je landgenoten.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Kijk, daar ontpop je je al als niet-Nederlander. Natuurlijk is de Nederlandse cultuur Germaans, net als vrijwel alle culturen in Noordwest-Europa. Je merkt het aan onze taal, onze woordenschat, onze rechtspraak, onze feestdagen, diverse gebruiken. Er zijn lokale variaties wegens andere invloeden, maar we hebben meer gemeen met andere Germaanse culturen dan met pakweg Romaanse culturen. Om van culturen verderop maar te zwijgen.
Het christendom hier is heel anders dan elders, zie Grieks-Orthodox en Moderne Devotie.
De helft? Optimist.quote:Op maandag 10 februari 2020 21:57 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou voor de grap wel eens willen zien wat er gebeurt als 100 willekeurige autochtone Nederlanders die inburgerings- en taaltesten moeten maken. Volgens mij zakt dan de helft.
Dan ben ik een allochtoon. Mijn overgrootvader kwam uit Duitsland. Maar ik ben blank dus niemand noemt mij een allochtoon, natuurlijk.quote:Op maandag 10 februari 2020 22:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als al je overgrootvaders buitenlands zijn is de kans groot ja.
Onze rechtspraak heeft nog voldoende Germaanse roots om van de Latijnse af te wijken. Grieks hebben we niet mee te maken gehad, eerder semitisch.quote:Op maandag 10 februari 2020 23:15 schreef Briqq het volgende:
[..]
Ik zou jou eerder als niet-Nederlander zien, gezien de manier waarop je 'onze' gebruiken jezelf toe-eigent en je spreekt tegen je landgenoten.
Je woont in een land met een basis in Grieks/Romeinse wetten, schrijft met Arabische cijfers en hangt waarschijnlijk een Semitisch geloof aan.
Meer multi-culti dan dat kan ik niet zo snel verzinnen.
Ik weet het niet, ik heb vier overgrootvaders. Eén woonde in Duitsland, één in Amsterdam en de twee anderen in de Hollandse stad waar ik nu woon. Van een van die laatsten weet ik uit mijn hoofd waar die woonde (adres), van de ander en van de Amsterdammer kan ik het opzoeken. Van de Duitser kan ik minstens één woning in Duitsland aanwijzen, maar dat werd niet gevraagd.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 01:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ben ik een allochtoon. Mijn overgrootvader kwam uit Duitsland. Maar ik ben blank dus niemand noemt mij een allochtoon, natuurlijk.
Belangrijkere vraag: krijgen migranten de kans om zich te zien als Nederlander, of worden ze steeds beoordeeld op hun achtergrond?quote:Op maandag 10 februari 2020 22:13 schreef Lavenderr het volgende:
Laten we zeggen dat het elkaar versterkt. De discussie of het kip of het ei nu eerder was lijkt me niet zo nuttig.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 07:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Belangrijkere vraag: krijgen migranten de kans om zich te zien als Nederlander, of worden ze steeds beoordeeld op hun achtergrond?
Als je mensen steeds weg zet, moet je niet gek kijken als ze zichzelf op een gegeven moment ook niet thuis voelen. En dat met name is er nu aan de hand met een deel van de migranten.
Nee, maar als niet migrant kan je aan het ene niks doen, aan het andere wel. Dus stop met het behandelen van Nederlanders met een andere achtergrond als buitenlanders. Dan zul je zien dat zij zich vanzelf ook meer Nederlander gaan voelen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laten we zeggen dat het elkaar versterkt. De discussie of het kip of het ei nu eerder was lijkt me niet zo nuttig.
Een probleem met "gedeelde normen en waarden" is de herkomst ervan. Wij hebben die in Nederland vooral uit het christendom (en voor een deel Germaanse achtergrond). Migranten uit Duitsland, België, Frankrijk, UK, Scandinavië kunnen daarom veel makkelijker Nederlander worden, en dat gebeurt ook (ik ken voorbeelden uit die landen).quote:Op dinsdag 11 februari 2020 07:56 schreef theunderdog het volgende:
Migranten zijn een veel te grote groep om als niet-Nederlander, of Nederlander te bestempelen. Het hangt er allemaal vanaf.
Nederlanderschap draait om gedeelde normen en waarden. Migranten kunnen wat mij betreft dus absoluut Nederlander worden, maar of de meeste daarin slagen?
Als je namelijk van mening bent dat migranten onmogelijk Nederlander kunnen worden, dan begeef je je op etnisch-nationalisme. En dat lijkt mij hoogst onwenselijk.
Aan de andere kant kun je ook zeggen: gedraag je eens als een normale Nederlander en je zult ook zo worden behandeld. Het schiet niet zo op als je de discussie zo aanpakt.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar als niet migrant kan je aan het ene niks doen, aan het andere wel. Dus stop met het behandelen van Nederlanders met een andere achtergrond als buitenlanders. Dan zul je zien dat zij zich vanzelf ook meer Nederlander gaan voelen.
Je weet dat de grootste stroming in de islam pacifistisch is en dat bijna alle stromingen in de islam zeer vredelievend zijn en naastenliefde hoog in het vaandel hebben staan?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 08:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een probleem met "gedeelde normen en waarden" is de herkomst ervan. Wij hebben die in Nederland vooral uit het christendom (en voor een deel Germaanse achtergrond). Migranten uit Duitsland, België, Frankrijk, UK, Scandinavië kunnen daarom veel makkelijker Nederlander worden, en dat gebeurt ook (ik ken voorbeelden uit die landen).
Kijk je naar wat meestal de "niet-Westerse immigranten" wordt genoemd, dan zijn dat doorgaans moslims. En die hebben heel andere normen en waarden.
Ja, er zijn ook Nederlandse moslims, bekeerlingen. Soms hebben ze een soort neder-islam, een gematigde manier van denken, waarbij ze hun normen en waarden niet heel erg veranderen en de islam vooral privé beleven. Anderen zijn radicaler en je ziet daar een weerstand van de rest van de Nederlanders, want iemand die zich zo afkeert van de groep is een verrader.
Probleem zit dus niet primair in het migreren, maar in de religie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |