Het is dat ze een kleurtje hebben maar anders zou je van de meesten niet zeggen dat ze een migratieachtergrond hebben.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:41 schreef BasEnAad het volgende:
Ik zie Indo's en Surinamers wel gelijk als Nederlanders
Die haten ook alles wat Nederlands is? Appels met peren vergelijken. Niemand zal ontkennen dat dat Nederlanders zijn. Het zal je niet verbazen dat je onder Nederlanders ook een groot deel asociale klootzakken hebt. Alleen die zijn in hun verdere gedragingen vrijwel nooit anti Nederlands.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als blanke Nederlanders zich als straattuig gedragen, zie je ze dan ook niet als Nederlanders? Zie Duindorp met de jaarwisseling bijvoorbeeld.
Ikzelf zou het ook niet doen hoor, ik zou proberen volledig te assimileren als ik ergens voor de rest van mijn leven ging wonen. Maar als iemand thuis een aantal herinneringen aan zijn vaderland wil hebben vind ik dat niet echt een punt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet geheel mee eens. Nederlander zijn is deel uitmaken van de groep, dat houdt ook in dezelfde dingen delen. Als je mee wilt doen met de groep moet je voldoende op de hoogte zijn van waar de groep zich mee bezighoudt. Dus weten wat er in het Achtuurjournaal was. Of hoe je hutspot maakt of een Indische rijstschotel. Bij IKEA komen. Dat soort dingen. Als je over eten praat met collega's en je hebt alleen exotische voorbeelden dan ben je géén Nederlander.
Ik weet uit ervaring dat dit maar een heel klein deel van de oudere generatie is, en die zullen door Canadezen wellicht (terecht) ook niet als Canadezen gezien worden. De jongeren zijn volledig, maar dan ook volledig Canadees.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 17:49 schreef Janneke141 het volgende:
Van die mensen die al dertig jaar in Canada wonen, onderling Nederlands spreken, Lingo kijken en eens per half jaar een postpakket hagelslag en drop bestellen. Dat zijn de echte Nederlanders.
Sylvana Simons is in deze wel een interessant voorbeeld.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 21:16 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is dat ze een kleurtje hebben maar anders zou je van de meesten niet zeggen dat ze een migratieachtergrond hebben.
Of ze moeten Sylvana heten
Wat versta je onder "respecteren"?quote:Op vrijdag 31 januari 2020 12:19 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
Met respecteren bedoel ik inderdaad oa het staan schreeuwen "zwarte piet is racisme" bij de aankomst van de Sint. Die swj sneeuwvlokjes doen enkel mee voor de aandacht, die hebben verder toch niets beters te doen.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 14:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat versta je onder "respecteren"?
'respecteren' is geen acties voeren voor verandering van Zwarte Piet?
Wie deelneemt aan zulke acties kan prima Nederlands zijn verder, wel of niet met een migrantenachtergrond.
Than I am your guy.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 12:19 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
Migranten zijn voor mij Nederlanders als ze Nederlands praten met hun kinderen en Nederlandse vrienden hebben, en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
Bij een sintoptocht schreeuwen anti-ZP.... maakt mensen niet minder Nederlands.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 15:28 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Met respecteren bedoel ik inderdaad oa het staan schreeuwen "zwarte piet is racisme" bij de aankomst van de Sint. Die swj sneeuwvlokjes doen enkel mee voor de aandacht, die hebben verder toch niets beters te doen.
Dat maakt ze anti Nederlands, en daar hoef je inderdaad geen migrant voor te zijn of kleurtje voor te hebben.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bij een sintoptocht schreeuwen anti-ZP.... maakt mensen niet minder Nederlands.
Wel 'anders Nederlands" Dat deden vele boeren ook laatst... die vertraagden met hun trekkers het verkeer op de snelwegen... Dat doen Nederlanders ook bijna nooit. .. idem "anders Nederlandse meningsuiting"
Onzin ... Je verkettert zo mensen tot " vijanden"quote:Op vrijdag 31 januari 2020 15:48 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
[..]
Dat maakt ze anti Nederlands, en daar hoef je inderdaad geen migrant voor te zijn of kleurtje voor te hebben.
Dat doen ze toch echt helemaal zelfquote:Op vrijdag 31 januari 2020 15:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Onzin ... Je verkettert zo mensen tot " vijanden"
Ik ben pro-Nederland, maar tegen het zp-theater.
Het gaat erom hoe wij ze zien, zie de OP en TT.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 15:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bij een sintoptocht schreeuwen anti-ZP.... maakt mensen niet minder Nederlands.
Wel 'anders Nederlands" Dat deden vele boeren ook laatst... die vertraagden met hun trekkers het verkeer op de snelwegen... Dat doen Nederlanders ook bijna nooit. .. idem "anders Nederlandse meningsuiting"
Ironisch.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 16:12 schreef Hanca het volgende:
Wat een onzin. Waarom zou zwarte schmink de ultieme Nederlandse cultuur zijn?
Juist het recht hebben op de mening dat iemand zwart schminken niet goed is, dat is Nederlands. De Nederlandse cultuur is verdraagzaamheid. Mensen die niet verdraagzaam zijn en die een hekel hebben aan mensen met andere meningen of overtuigingen, die doen de Nederlandse cultuur geweld aan.
quote:Op vrijdag 31 januari 2020 16:12 schreef Hanca het volgende:
Wat een onzin. Waarom zou zwarte schmink de ultieme Nederlandse cultuur zijn?
Juist het recht hebben op de mening dat iemand zwart schminken niet goed is, dat is Nederlands. De Nederlandse cultuur is verdraagzaamheid. Mensen die niet verdraagzaam zijn en die een hekel hebben aan mensen met andere meningen of overtuigingen, die doen de Nederlandse cultuur geweld aan.
Dat zie je wel meer terug, ik kwam dat ook tegen hier:quote:Op maandag 27 januari 2020 19:10 schreef JohnBMiller het volgende:
Dag dames en heren,
recent kwam tijdens een conversatie dat ik voerde met een gezelschap bestaande uit onder meer vrienden met een migratieachtergrond de vraag ter sprake of die desbetreffende vrienden zichzelf zagen als Nederlander.
Een opmerking die me is bijgebleven en de aanleiding vormde voor het openen van dit topic is die van een Marokkaans-Nederlandse vriend met drie masterdiploma's die het als vanzelfsprekend beschouwde dat dat niet zo is. De reden die hij daarvoor aanvoerde is dat hij het als een gegeven zag dat hij ongeacht de omstandigheden niet als Nederlander gezien gaat worden.
Ik kijk hier zelf anders tegenaan maar het zou zo kunnen zijn dat dat het gevolg is van de bubbel waarin ik me begeef.
Mijn vraag aan jullie is in essentie dus simpel: Zien jullie migranten per definitie als niet-Nederlands?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden maar nog meer naar jullie motivering.
https://www.parlement.com/id/vl5pbtjcsnuw/geen_eindstationquote:Geen eindstation
31 januari 2020, column J.Th.J. van den Berg
Felix Rottenberg, ooit voorzitter van de Partij van de Arbeid, heeft voor de tweede keer de tocht gemaakt naar de Akbarstraat in Amsterdam, in de ‘Kolenkitbuurt’. Daar is hij gaan onderzoeken hoe het staat met de integratie van migranten en hun nakomelingen in de wijksamenleving, nadat hij dat in 2002 voor het eerst had gedaan. Samen met Gülşah Doğan heeft hij er een schitterende tv-documentaire van gemaakt, onlangs door de NTR uitgezonden, nadat hij er achttien jaar geleden in een serie tv-documentaires het eerste verslag van had gedaan.
Er is in de Kolenkitbuurt zichtbaar veel veranderd. Enerzijds is er bijna geen van de oorspronkelijke autochtone winkels meer over; die zijn alle vervangen door winkeliers met een herkomst als migrant. Anderzijds is er fors afgebroken: daarbij zijn oude naoorlogse flatgebouwen vervangen door nieuwbouw, bestemd voor welvarender Amsterdammers. De gedachte daarachter is dat door de bevolking meer te ‘mengen’ de integratie van migranten en hun families zal worden bevorderd. Uit de documentaire blijkt wel dat dit nog niet echt heeft geholpen. Al moet wel worden gezegd, dat er meer ‘gemengde’ scholen ontstaan. Dat gaat met wrijving gepaard, maar er is reden om te geloven dat door die wrijving ook warmte ontstaat.
Wat echter ook zichtbaar wordt is, wat ook in een uitstekende reportage van NRC Handelsblad van 25/26 januari1) is te lezen: ‘Juist degenen die het sterkst geïntegreerd zijn, de hoogste opleidingen en de beste banen hebben, voelen (…) een sterke afkeer van Nederland. Dat noemen onderzoekers de “integratie-paradox”. Juist die groep die de meeste contacten heeft met autochtonen, zegt de meeste discriminatie en uitsluiting te ervaren. Het gevoel dat je, hoewel je alles gedaan hebt wat van je geëist werd, toch niet als volwaardig meetelt’.
‘Dat, zou je kunnen zeggen, is het werkelijke multiculturele drama: hoe sterker migrantengroepen zich emanciperen, hoe feller een deel van de autochtonen zich verzet. (…) En juist wie zich emancipeert, zich bemoeit met de samenleving omdat hij zich daarbij betrokken voelt, merkt daar het meeste van.’ Aldus het verslag in de NRC. Die waarneming wordt in de documentaire van Rottenberg en Doğan bondig samengevat door de antropoloog Sinan Čankaya: ‘Integratie heeft geen eindstation’.
Dat alles kan de indruk wekken dat wij in Nederland (en niet alleen hier) bezig zijn aan een mission impossible, als het gaat om integratie van etnische minderheden, vooral als zij een niet-Europese herkomst hebben. Niemand zal ontkennen dat het om een traag en moeizaam proces gaat, maar het is tegelijk onzin om te denken dat het om een mislukt project gaat, ook al wordt dat van het integratiebeleid al gezegd vanaf het moment dat er, veertig jaar geleden, aan werd begonnen. Dan wordt voorbij gegaan aan het fors gestegen opleidingsniveau van migrantenfamilies; het dalende geboortecijfer; de stijgende deelname aan vrijwilligerswerk en vooral de sterk gestegen arbeidsparticipatie, al zijn migranten onevenredig kwetsbaar voor werkloosheid bij economische stagnatie.
Ook de criminaliteit pleegt onder tweede generaties te stijgen. Dat heeft trouwens ook te maken met de behoefte van vooral jongens zich zo vroeg mogelijk los te maken van het gesloten ouderlijk milieu. Liever dan een lange opleiding te volgen, gaan jongens snel werk zoeken. Zo verdienen ze hun eigen geld, maar verkleinen zij hun toekomstkansen, want bij de minste tegenwind verliezen zij hun baantje weer. De verleiding van veel verdienende criminaliteit wordt dan wel erg groot.
Het beeld is dus gemengd, maar het is zeker niet ontmoedigend. Te minder, omdat migranten en hun kroost ook hierin emanciperen dat zij gaan ‘terug praten’ en niet alle kritiek en paternalisme meer voor zoete koek nemen. Dat levert een hinderlijk soort politieke stroming als DENK op, maar die hoe dan ook bijdraagt aan het zelfvertrouwen onder migranten. Het levert ook vrijmoedige columnisten en schrijvers die de Nederlandse samenleving kritisch bekijken en dat pittig verwoorden.
Intussen is wel duidelijk dat er een aantal generaties nodig is om integratie tot stand te brengen, ook omdat de migratie niet stopt. Het gaat om ‘wederzijdse aanpassing’ zoals ooit het Tweede Kamerlid en latere hoofd minderhedenbeleid bij Binnenlandse Zaken, wijlen Henk Molleman het noemde. Of, in de formulering van Diederik Samsom: ‘een kwestie van wikken en wegen, duwen en trekken en vallen en opstaan.’
1)
Lamiyae Aharouay en Mark Lievisse Adriaanse, ‘Heeft zich hier een multicultureel drama voltrokken?’, NRC Weekend, 25/26 januari 2020, 20–23
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |