abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:16:56 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191239470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:41 schreef BasEnAad het volgende:
Ik zie Indo's en Surinamers wel gelijk als Nederlanders :'(
Het is dat ze een kleurtje hebben maar anders zou je van de meesten niet zeggen dat ze een migratieachtergrond hebben.
Of ze moeten Sylvana heten |:)
  Moderator dinsdag 28 januari 2020 @ 21:27:54 #77
236264 crew  capricia
pi_191239670
Ja. Kleur heeft er niet zoveel mee te maken.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 29 januari 2020 @ 09:20:03 #78
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_191244905
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En als blanke Nederlanders zich als straattuig gedragen, zie je ze dan ook niet als Nederlanders? Zie Duindorp met de jaarwisseling bijvoorbeeld.
Die haten ook alles wat Nederlands is? Appels met peren vergelijken. Niemand zal ontkennen dat dat Nederlanders zijn. Het zal je niet verbazen dat je onder Nederlanders ook een groot deel asociale klootzakken hebt. Alleen die zijn in hun verdere gedragingen vrijwel nooit anti Nederlands.
  woensdag 29 januari 2020 @ 09:31:01 #79
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_191245079
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet geheel mee eens. Nederlander zijn is deel uitmaken van de groep, dat houdt ook in dezelfde dingen delen. Als je mee wilt doen met de groep moet je voldoende op de hoogte zijn van waar de groep zich mee bezighoudt. Dus weten wat er in het Achtuurjournaal was. Of hoe je hutspot maakt of een Indische rijstschotel. Bij IKEA komen. Dat soort dingen. Als je over eten praat met collega's en je hebt alleen exotische voorbeelden dan ben je géén Nederlander.
Ikzelf zou het ook niet doen hoor, ik zou proberen volledig te assimileren als ik ergens voor de rest van mijn leven ging wonen. Maar als iemand thuis een aantal herinneringen aan zijn vaderland wil hebben vind ik dat niet echt een punt.

Ik ben het wel met je eens dat je ook volledig op de hoogte moet zijn wat hier in de samenleving gebeurd ja. Daarom had ik ook als voorbeeld die advocaat Chalid bij de slimste mens. Die weet van alles over de Nederlandse politiek, weet wie "Ome Willem" was heeft kennis van de Nederlandse geschiedenis. Is gewoon Nederlands opgevoed zeg maar. Dan ben je ook een Nederlander.

Het probleem hier is dat de 3e en zelfs 4e generatie enorm vastklampen aan..... ja wat eigenlijk? Hun vaderland is het niet want grootouder of zelfs overgrootouder is er geboren dus belachelijk dat ze zich daar zo mee identificeren. Maar ik vrees dat dat ook niet gaat veranderen. Straks is het het land van hun betovergrootouders of oudouders en dan hangen ze er nog steeds aan vast. En dit wordt ook actief gestimuleerd door Marokko en Turkije. En het maar gek vinden dat men ze niet als Nederlanders beschouwd :')

[ Bericht 0% gewijzigd door RealistAtheist op 29-01-2020 09:37:52 ]
  woensdag 29 januari 2020 @ 09:34:04 #80
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_191245102
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 17:49 schreef Janneke141 het volgende:
Van die mensen die al dertig jaar in Canada wonen, onderling Nederlands spreken, Lingo kijken en eens per half jaar een postpakket hagelslag en drop bestellen. Dat zijn de echte Nederlanders.
Ik weet uit ervaring dat dit maar een heel klein deel van de oudere generatie is, en die zullen door Canadezen wellicht (terecht) ook niet als Canadezen gezien worden. De jongeren zijn volledig, maar dan ook volledig Canadees.

Verder altijd een beetje sneu een ja maar hullie doen het ook argument. :')
  woensdag 29 januari 2020 @ 09:45:00 #81
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191245196
-Nee-

[ Bericht 50% gewijzigd door capricia op 29-01-2020 11:02:17 ]
pi_191259956
Wat is de drive om Nederlander te zijn.
Vervlakken ze dan niet hun cultuur als ze niet Marrokaan/etc/ willen blijven/zijn ?
pi_191261045
Ik zie mezelf als Nederlander en Nederlanders zien mij ook als Nederlander.
  donderdag 30 januari 2020 @ 11:15:54 #84
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_191261197
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 21:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is dat ze een kleurtje hebben maar anders zou je van de meesten niet zeggen dat ze een migratieachtergrond hebben.
Of ze moeten Sylvana heten |:)
Sylvana Simons is in deze wel een interessant voorbeeld.

Hoeveel zouden er zijn geweest die in haar TMF tijd riepen dat ze geen echte Nederlander was? Maar ondertussen is ze minder Nederlands geworden door hier langer te wonen?
  donderdag 30 januari 2020 @ 13:07:48 #85
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_191263195
Iedereen met een Nederlands paspoort die vloeiend Nederlands spreekt is voor mij een Nederlander, huidskleur of afkomst maakt voor mij niets uit, ze mogen zelfs plat spreken :B

vrijdag 31 januari 2020 @ 12:19:14 #86
489622 JeffersonFinisDavis
The South Will Rise Again
pi_191277408
Migranten zijn voor mij Nederlanders als ze Nederlands praten met hun kinderen en Nederlandse vrienden hebben, en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
#jesuismila #jesuischarlie #jesuisrushdie #jesuistheo #jesuisfortuyn #jesuiswilders #jesuisbaudet
Echte NSB'ers stemmen D66 of GroenLinks!
https://www.youtube.com/watch?v=g5EHpok66SU
pi_191279299
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:19 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
Wat versta je onder "respecteren"?
'respecteren' is geen acties voeren voor verandering van Zwarte Piet?
Wie deelneemt aan zulke acties kan prima Nederlands zijn verder, wel of niet met een migrantenachtergrond.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 31-01-2020 14:57:49 ]
  vrijdag 31 januari 2020 @ 15:28:11 #88
pi_191280217
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 14:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat versta je onder "respecteren"?
'respecteren' is geen acties voeren voor verandering van Zwarte Piet?
Wie deelneemt aan zulke acties kan prima Nederlands zijn verder, wel of niet met een migrantenachtergrond.
Met respecteren bedoel ik inderdaad oa het staan schreeuwen "zwarte piet is racisme" bij de aankomst van de Sint. Die swj sneeuwvlokjes doen enkel mee voor de aandacht, die hebben verder toch niets beters te doen.
#jesuismila #jesuischarlie #jesuisrushdie #jesuistheo #jesuisfortuyn #jesuiswilders #jesuisbaudet
pi_191280385
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:19 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:
Migranten zijn voor mij Nederlanders als ze Nederlands praten met hun kinderen en Nederlandse vrienden hebben, en uiteraard Nederlandse gebruiken op zijn minst respecteren (Zoals bv sinterklaas en zwarte piet).
Than I am your guy.
  vrijdag 31 januari 2020 @ 15:41:24 #90
pi_191280405
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:39 schreef polderturk het volgende:

[..]

Than I am your guy.
*O* <O) 8}
pi_191280463
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:28 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:

[..]

Met respecteren bedoel ik inderdaad oa het staan schreeuwen "zwarte piet is racisme" bij de aankomst van de Sint. Die swj sneeuwvlokjes doen enkel mee voor de aandacht, die hebben verder toch niets beters te doen.
Bij een sintoptocht schreeuwen anti-ZP.... maakt mensen niet minder Nederlands.
Wel 'anders Nederlands" Dat deden vele boeren ook laatst... die vertraagden met hun trekkers het verkeer op de snelwegen... Dat doen Nederlanders ook bijna nooit. .. idem "anders Nederlandse meningsuiting"
  vrijdag 31 januari 2020 @ 15:48:43 #92
pi_191280494
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wel 'anders Nederlands" Dat deden vele boeren ook laatst... die vertraagden met hun trekkers het verkeer op de snelwegen... Dat doen Nederlanders ook bijna nooit. .. idem "anders Nederlandse meningsuiting"
Dat maakt ze anti Nederlands, en daar hoef je inderdaad geen migrant voor te zijn of kleurtje voor te hebben.
pi_191280642
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:48 schreef JeffersonFinisDavis het volgende:

[..]

Dat maakt ze anti Nederlands, en daar hoef je inderdaad geen migrant voor te zijn of kleurtje voor te hebben.
Onzin ... Je verkettert zo mensen tot " vijanden"
Ik ben pro-Nederland, maar tegen het zp-theater.
  vrijdag 31 januari 2020 @ 16:04:52 #94
pi_191280754
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onzin ... Je verkettert zo mensen tot " vijanden"
Ik ben pro-Nederland, maar tegen het zp-theater.
Dat doen ze toch echt helemaal zelf oO/
  vrijdag 31 januari 2020 @ 16:11:20 #95
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191280866
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 15:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het gaat erom hoe wij ze zien, zie de OP en TT.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_191280879
Wat een onzin. Waarom zou zwarte schmink de ultieme Nederlandse cultuur zijn?

Juist het recht hebben op de mening dat iemand zwart schminken niet goed is, dat is Nederlands. De Nederlandse cultuur is verdraagzaamheid. Mensen die niet verdraagzaam zijn en die een hekel hebben aan mensen met andere meningen of overtuigingen, die doen de Nederlandse cultuur geweld aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 31 januari 2020 @ 16:16:31 #97
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_191280951
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 16:12 schreef Hanca het volgende:

Juist het recht hebben op de mening dat iemand zwart schminken niet goed is, dat is Nederlands. De Nederlandse cultuur is verdraagzaamheid. Mensen die niet verdraagzaam zijn en die een hekel hebben aan mensen met andere meningen of overtuigingen, die doen de Nederlandse cultuur geweld aan.
Ironisch.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_191281760
Migranten zijn in mijn ogen pas Nederlander als ze:

- Nederlands spreken/schrijven/verstaan op B2 niveau of hoger.
- Geslaagd voor inburgeringsexamen.
- Volledig genaturaliseerd zijn en afstand hebben gedaan hun oorspronkelijke nationaliteit. Uiteraard geen dubbel paspoort e.d.
- De Nederlandse normen, waarden en cultuur respecteren en uitdragen.
- Loyaliteit primair richting Nederland en Nederlanders hebben.
- Eventuele kinderen Nederlandstalig opvoeden.

Volgens mij vrij simpel. Jammer dat dit bij zo velen niet gelukt is of daar geen moeite voor doen.
pi_191282053
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 16:12 schreef Hanca het volgende:

pi_191292815
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2020 19:10 schreef JohnBMiller het volgende:
Dag dames en heren,

recent kwam tijdens een conversatie dat ik voerde met een gezelschap bestaande uit onder meer vrienden met een migratieachtergrond de vraag ter sprake of die desbetreffende vrienden zichzelf zagen als Nederlander.

Een opmerking die me is bijgebleven en de aanleiding vormde voor het openen van dit topic is die van een Marokkaans-Nederlandse vriend met drie masterdiploma's die het als vanzelfsprekend beschouwde dat dat niet zo is. De reden die hij daarvoor aanvoerde is dat hij het als een gegeven zag dat hij ongeacht de omstandigheden niet als Nederlander gezien gaat worden.

Ik kijk hier zelf anders tegenaan maar het zou zo kunnen zijn dat dat het gevolg is van de bubbel waarin ik me begeef.

Mijn vraag aan jullie is in essentie dus simpel: Zien jullie migranten per definitie als niet-Nederlands?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden maar nog meer naar jullie motivering.
Dat zie je wel meer terug, ik kwam dat ook tegen hier:
quote:
Geen eindstation

31 januari 2020, column J.Th.J. van den Berg

Felix Rottenberg, ooit voorzitter van de Partij van de Arbeid, heeft voor de tweede keer de tocht gemaakt naar de Akbarstraat in Amsterdam, in de ‘Kolenkitbuurt’. Daar is hij gaan onderzoeken hoe het staat met de integratie van migranten en hun nakomelingen in de wijksamenleving, nadat hij dat in 2002 voor het eerst had gedaan. Samen met Gülşah Doğan heeft hij er een schitterende tv-documentaire van gemaakt, onlangs door de NTR uitgezonden, nadat hij er achttien jaar geleden in een serie tv-documentaires het eerste verslag van had gedaan.

Er is in de Kolenkitbuurt zichtbaar veel veranderd. Enerzijds is er bijna geen van de oorspronkelijke autochtone winkels meer over; die zijn alle vervangen door winkeliers met een herkomst als migrant. Anderzijds is er fors afgebroken: daarbij zijn oude naoorlogse flatgebouwen vervangen door nieuwbouw, bestemd voor welvarender Amsterdammers. De gedachte daarachter is dat door de bevolking meer te ‘mengen’ de integratie van migranten en hun families zal worden bevorderd. Uit de documentaire blijkt wel dat dit nog niet echt heeft geholpen. Al moet wel worden gezegd, dat er meer ‘gemengde’ scholen ontstaan. Dat gaat met wrijving gepaard, maar er is reden om te geloven dat door die wrijving ook warmte ontstaat.

Wat echter ook zichtbaar wordt is, wat ook in een uitstekende reportage van NRC Handelsblad van 25/26 januari1) is te lezen: ‘Juist degenen die het sterkst geïntegreerd zijn, de hoogste opleidingen en de beste banen hebben, voelen (…) een sterke afkeer van Nederland. Dat noemen onderzoekers de “integratie-paradox”. Juist die groep die de meeste contacten heeft met autochtonen, zegt de meeste discriminatie en uitsluiting te ervaren. Het gevoel dat je, hoewel je alles gedaan hebt wat van je geëist werd, toch niet als volwaardig meetelt’.

‘Dat, zou je kunnen zeggen, is het werkelijke multiculturele drama: hoe sterker migrantengroepen zich emanciperen, hoe feller een deel van de autochtonen zich verzet. (…) En juist wie zich emancipeert, zich bemoeit met de samenleving omdat hij zich daarbij betrokken voelt, merkt daar het meeste van.’ Aldus het verslag in de NRC. Die waarneming wordt in de documentaire van Rottenberg en Doğan bondig samengevat door de antropoloog Sinan Čankaya: ‘Integratie heeft geen eindstation’.

Dat alles kan de indruk wekken dat wij in Nederland (en niet alleen hier) bezig zijn aan een mission impossible, als het gaat om integratie van etnische minderheden, vooral als zij een niet-Europese herkomst hebben. Niemand zal ontkennen dat het om een traag en moeizaam proces gaat, maar het is tegelijk onzin om te denken dat het om een mislukt project gaat, ook al wordt dat van het integratiebeleid al gezegd vanaf het moment dat er, veertig jaar geleden, aan werd begonnen. Dan wordt voorbij gegaan aan het fors gestegen opleidingsniveau van migrantenfamilies; het dalende geboortecijfer; de stijgende deelname aan vrijwilligerswerk en vooral de sterk gestegen arbeidsparticipatie, al zijn migranten onevenredig kwetsbaar voor werkloosheid bij economische stagnatie.

Ook de criminaliteit pleegt onder tweede generaties te stijgen. Dat heeft trouwens ook te maken met de behoefte van vooral jongens zich zo vroeg mogelijk los te maken van het gesloten ouderlijk milieu. Liever dan een lange opleiding te volgen, gaan jongens snel werk zoeken. Zo verdienen ze hun eigen geld, maar verkleinen zij hun toekomstkansen, want bij de minste tegenwind verliezen zij hun baantje weer. De verleiding van veel verdienende criminaliteit wordt dan wel erg groot.
Het beeld is dus gemengd, maar het is zeker niet ontmoedigend. Te minder, omdat migranten en hun kroost ook hierin emanciperen dat zij gaan ‘terug praten’ en niet alle kritiek en paternalisme meer voor zoete koek nemen. Dat levert een hinderlijk soort politieke stroming als DENK op, maar die hoe dan ook bijdraagt aan het zelfvertrouwen onder migranten. Het levert ook vrijmoedige columnisten en schrijvers die de Nederlandse samenleving kritisch bekijken en dat pittig verwoorden.

Intussen is wel duidelijk dat er een aantal generaties nodig is om integratie tot stand te brengen, ook omdat de migratie niet stopt. Het gaat om ‘wederzijdse aanpassing’ zoals ooit het Tweede Kamerlid en latere hoofd minderhedenbeleid bij Binnenlandse Zaken, wijlen Henk Molleman het noemde. Of, in de formulering van Diederik Samsom: ‘een kwestie van wikken en wegen, duwen en trekken en vallen en opstaan.’
1)
Lamiyae Aharouay en Mark Lievisse Adriaanse, ‘Heeft zich hier een multicultureel drama voltrokken?’, NRC Weekend, 25/26 januari 2020, 20–23
https://www.parlement.com/id/vl5pbtjcsnuw/geen_eindstation
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')