ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op zaterdag 25 januari 2020 23:51 schreef dennistd het volgende: 22:07 in Groningen is wel vrij laat... Heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar James wat meer denk ik
Ik had gecontroleerd of Randstad (en James-town) nog bereikbaar waren om dat tijdstip Maar volgens mij was er vanuit de hoek vorige keer ook geen animo omdat het aardig vroeg werd om rond 10u tijd in Enschede of Hengelo te zijn
Op zaterdag 25 januari 2020 23:51 schreef dennistd het volgende: 22:07 in Groningen is wel vrij laat... Heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar James wat meer denk ik
Ik ben hoe dan ook de sjaak, als je die rondjes een uur eerder plant kan ik er ook maar met moeite zijn
Venlo en Heerlen wordt ik weer minder enthousiast van
En eerlijk gezegd heb ik optie 1 als eerste gemaakt en toen gepland dat het via Leer is. Dan pak ik vanaf daar de trein naar Haren (Ems) waar ik 's ochtends al de trein naar Münster heb gepakt
Bij Heerlen is de uiterste tijd de IC van 19.49 naar Eindhoven, maar zelfs dan zou het voor mij na middernacht worden voordat ik terug kan zijn in Groningen
Op zondag 26 januari 2020 00:38 schreef derLudolf het volgende: Niet toevallig een weekend met werkzaamheden gekozen? Ik kan om 21:22 vertrekken en nog in Emmen arriveren
klopt, maar zo laat zou ik het niet meer willen maken als het niet nodig is
Wat misschien ook nog wel leuk is om te doen is de wintersporttrein op de RE57 naar Winterberg. Die rijdt met een 218 en een ratjetoe aan rijtuigen. De heenrit is niet te doen (7.07u uit Oberhausen ) maar de terugrit uit Winterberg (16.57u) is wel haalbaar. Ik kom dan op zoiets:
Op zondag 26 januari 2020 01:33 schreef dennistd het volgende: Wat misschien ook nog wel leuk is om te doen is de wintersporttrein op de RE57 naar Winterberg. Die rijdt met een 218 en een ratjetoe aan rijtuigen. De heenrit is niet te doen (7.07u uit Oberhausen ) maar de terugrit uit Winterberg (16.57u) is wel haalbaar. Ik kom dan op zoiets: [ code verwijderd ]
Op zondag 26 januari 2020 01:33 schreef dennistd het volgende: Wat misschien ook nog wel leuk is om te doen is de wintersporttrein op de RE57 naar Winterberg. Die rijdt met een 218 en een ratjetoe aan rijtuigen. De heenrit is niet te doen (7.07u uit Oberhausen ) maar de terugrit uit Winterberg (16.57u) is wel haalbaar. Ik kom dan op zoiets: [ code verwijderd ]
En eerlijk gezegd heb ik optie 1 als eerste gemaakt en toen gepland dat het via Leer is. Dan pak ik vanaf daar de trein naar Haren (Ems) waar ik 's ochtends al de trein naar Münster heb gepakt
Heerlen heeft een heel mooi nieuw station, de moeite waard.
Op zondag 26 januari 2020 00:24 schreef derLudolf het volgende: Ik had nog even gekeken of Münster en Munster in een dag zouden kunnen, maar iets heel leuks kon ik er niet van maken.
Dat is het zeker waard. De lijn Uelzen - Bremen (via Munster) is echter een 2-uursdienst, dus die pas je overal moeilijk in (ook de 15/20 minuten stop in Soltau is apart) wel geinig om te zien met de armseintjes in Munster.
Op zondag 26 januari 2020 01:33 schreef dennistd het volgende: Wat misschien ook nog wel leuk is om te doen is de wintersporttrein op de RE57 naar Winterberg. Die rijdt met een 218 en een ratjetoe aan rijtuigen. De heenrit is niet te doen (7.07u uit Oberhausen ) maar de terugrit uit Winterberg (16.57u) is wel haalbaar. Ik kom dan op zoiets: [ code verwijderd ]
Ik ben best wel een beetje op de 218s maar ik durf nog niet zover bij huis weg zonder auto met zuurstoffles en 29 feb ga ik zelf twee weken naar Regensburg.
Op zondag 26 januari 2020 00:24 schreef derLudolf het volgende: Ik had nog even gekeken of Münster en Munster in een dag zouden kunnen, maar iets heel leuks kon ik er niet van maken.
Er is ook nog een Münster in Hessen met een treinstation, de RB vanuit Frankfurt (Pesa Link, Dreieichbahn) stopt er
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2020 00:03:59 ]
Met een rondje Münster(Westf)Hbf - Keulen - Münster(Hessen) - Kassel Wilhelmshöhe - Münster(Westf)Hbf ben je vermoedelijk zeker wel een uur of 10 zoet ja
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2020 00:11:18 ]
Voor wie mee wil: nee wij zijn niet eng, en nee het is ook niet duur. Van Enschede tot Arnhem rond de 12-13 euro maximaal. Naar Enschede en vanaf Arnhem moet je zelf regelen, bijvoorbeeld met twee enkeltjes voor ¤11,50 per stuk of als je toch meer wil reizen met een NS Flex Weekend Vrij voor ¤31 per maand
[ Bericht 2% gewijzigd door dennistd op 27-01-2020 00:57:49 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Voor wie mee wil: nee wij zijn niet eng, en nee het is ook niet duur. Van Enschede tot Arnhem rond de 12-13 euro maximaal. Naar Enschede en vanaf Arnhem moet je zelf regelen, bijvoorbeeld met twee enkeltjes voor ¤11,50 per stuk
Zoals bekend is de IC2 een veredelde regionale dubbeldekker die als Intercity wordt ingezet. Bedoeld als goedkope vervanger van de klassieke IC-rijtuigen op trajecten waar voornamelijk 160 km/h gereden wordt, maar in de praktijk een bron van verstoringen en ergernissen. DB is er nu dermate klaar mee dat ze de bestelling van de derde serie van 25 stuks geannuleerd hebben. De boordcomputer is naar verluidt extreem onbetrouwbaar: voor het opstarten kun je gerust een uur uittrekken en bij het wisselen van rijrichting heb je kans dat de boel eruit klapt.
Dan te bedenken dat het concept van een loc met rijtuigen bedoeld is om naar behoefte de samenstelling te wijzigen door de stam korter of langer te maken, twee stammen te combineren, of zoals het plan was op het Zwitserse trajectgedeelte op de lijn Stuttgart - Zürich, om er een versterkingsmodule aan te koppelen. Zo ver zijn ze blijkbaar nog lang niet zolang de boordcomputers van de loc en de rijtuigen bínnen een stam al niet fatsoenlijk met elkaar communiceren
De beslissing valt samen met het verschijnen van de eerste Stadler KISS ex-Westbahn in de DB-kleuren, wat waarschijnlijk niet geheel toevallig is. DB lijkt hiermee de keuze te hebben gemaakt dat de KISS echt het alternatief is voor de afbestelde serie IC2.
Zoals bekend is de IC2 een veredelde regionale dubbeldekker die als Intercity wordt ingezet. Bedoeld als goedkope vervanger van de klassieke IC-rijtuigen op trajecten waar voornamelijk 160 km/h gereden wordt, maar in de praktijk een bron van verstoringen en ergernissen. DB is er nu dermate klaar mee dat ze de bestelling van de derde serie van 25 stuks geannuleerd hebben. De boordcomputer is naar verluidt extreem onbetrouwbaar: voor het opstarten kun je gerust een uur uittrekken en bij het wisselen van rijrichting heb je kans dat de boel eruit klapt.
Dan te bedenken dat het concept van een loc met rijtuigen bedoeld is om naar behoefte de samenstelling te wijzigen door de stam korter of langer te maken, twee stammen te combineren, of zoals het plan was op het Zwitserse trajectgedeelte op de lijn Stuttgart - Zürich, om er een versterkingsmodule aan te koppelen. Zo ver zijn ze blijkbaar nog lang niet zolang de boordcomputers van de loc en de rijtuigen bínnen een stam al niet fatsoenlijk met elkaar communiceren
De beslissing valt samen met het verschijnen van de eerste Stadler KISS ex-Westbahn in de DB-kleuren, wat waarschijnlijk niet geheel toevallig is. DB lijkt hiermee de keuze te hebben gemaakt dat de KISS echt het alternatief is voor de afbestelde serie IC2.
They gave a wink. They got back a smile. There was a flirt and it ended with a KISS
Op maandag 27 januari 2020 21:13 schreef BLS het volgende: DB is er nu dermate klaar mee dat ze de bestelling van de derde serie van 25 stuks geannuleerd hebben.
Dat is niet wat ik lees in dat artikel.
DB weigert om een tranche van 25 reeds gebouwde IC2-stammen af te nemen i.v.m. de vele problemen. Dat is nog iets anders dan een bestelling annuleren.
Wat het verwarrend maakt is dat de tweede serie die nu afgeleverd wordt is bestaat uit 17 stammen. Dat staat ook in het artikel. De derde serie waaraan Bombardier nog moet beginnen waarvan er nu 4 gereed zijn bestaat uit 25 stammen. Ik denk dus wel dat bedoeld wordt dat DB die derde serie wil annuleren. Of ze althans niet meer wil afnemen. Dat dat niet hetzelfde is als annuleren, daar zou je gelijk in kunnen hebben.
[ Bericht 9% gewijzigd door BLS op 27-01-2020 22:17:38 ]
In totaal zijn er 42 stammen besteld. Daarvan zijn er 17 afgenomen en al een jaar in dienst, met veel problemen. De resterende 25 heeft BBD al gereed, maar DB weigert om ze af te nemen. "Los eerst je problemen maar eens op."
Weigeren om af te nemen is een pressiemiddel, want dan wordt er dus ook niet voor betaald.
Westelijk Havengebied Amsterdam krijgt opstelterrein reizigerstreinen Gepubliceerd op 28-01-2020 om 10:34 In het Westelijk Havengebied in Amsterdam wordt een nieuw opstelterrein voor reizigerstreinen en een extra spoor aangelegd. Spoorbeheerder ProRail meldt dat daarvoor de komende weken in totaal 834 bomen worden gekapt. Daarbij worden ook bomen herplant en komen er extra ecologische voorzieningen.
Vanwege een flinke toename van het aantal reizigers wordt het spoor in Amsterdam vernieuwd en uitgebreid. In 2016 had Amsterdam Centraal 180.000 reizigers per dag, in 2018 waren dat er ongeveer 270.000. Als onderdeel van de uitbreiding komt er een extra spoor aan bij het Westelijk Havengebied. Ook wordt er opstelterrein aangelegd waar extra reizigerstreinen geparkeerd en schoongemaakt kunnen worden.
Bomenkap Voor de uitbreiding van het spoor worden 834 bomen gekapt. Volgens ProRail gebeurt dat op zo’n duurzaam mogelijke manier. “Waar we bomen kunnen laten staan, doen we dat ook. Voor de bomen die wel gekapt moeten worden, planten we bomen terug en wel zoveel mogelijk in hetzelfde gebied”, aldus ProRail.
Verder worden er aanpassingen gemaakt om het lokale ecosysteem te verrijken. In het gebied worden er boomstammen en takkenbossen neergelegd, zodat er insecten en andere kleine dieren kunnen leven. Ook worden er bijenhotels geplaatst en wordt de vegetatie aantrekkelijk gemaakt voor vlinders.
Maar ik denk ergens aan de linkerkant van het spoor tussen sloterdijk en de hemtunnel? Daar ligt al een aftakking voor goederenverkeer en volgens Google Maps is daar ook nog onbebouwd terrein? Anders zou ik het ook niet weten.
Dat zou je zelfs zonder verdere aanpassing ook al kunnen bereiken vanaf Schiphol voor uitlopend materieel volgens mij.
[ Bericht 9% gewijzigd door Salatrel op 28-01-2020 11:35:34 ]
Precies, een hele strook langs de Nieuwe Hemweg vanaf iets voorbij de A10. Komen aan de noordkant naast het huidige terrein voor goederentreinen te liggen (maar nog ten zuiden van de Nieuwe Hemweg. Op Google Maps is de strook goed te zien dankzij wat grondverzet
De reizigers in de Sprinter die dinsdagochtend met zijn treeplank vast kwam te zitten op station Arnhem-Presikhaaf, gingen op verzoek van de conducteur allemaal rechts zitten. Toen schoot de trein los.
Het was zo’n Sprinter met een uitschuifbare treeplank. De NS hebben ze in gebruik sinds 2018. Het is de bedoeling dat de treeplank op stations precies uitschuift tot aan de rand van het perron. Dan kunnen rolstoelrijders zonder hulp naar buiten rijden.
Maar op station Arnhem-Presikhaaf ging het dinsdagochtend mis. De stoptrein was om 8.09 uur in Zutphen vertrokken met bestemming Wijchen.
De treeplank zit vast, wilt u allemaal rechts gaan zitten? Dan schiet hij misschien los.
Hilariteit alom in de coupés Om 8.31 uur werd Arnhem-Presikhaaf aangedaan. Nadat de uitstappers waren vertrokken en de instappers waren gaan zitten, was het tijd om de deuren te sluiten. Maar één deur weigerde. Wat bleek: de treeplank van deze deur was vast komen te zitten onder de rand van het perron.
De conducteur koos voor een onconventionele oplossing. ,,De treeplank zit vast, wilt u allemaal rechts gaan zitten? Dan schiet hij misschien los”, riep hij zonder mankeren om door de luidspreker van de trein.
Hilariteit alom in de coupés, maar de reizigers deden heel gezeglijk wat hun was opgedragen. Het gevolg was dat een seconde later de deur kon worden gesloten en dat de trein zijn reis kon vervolgen. Kennelijk heeft de Sprinter zover naar rechts geheld dat de treeplank los kwam van het perron. De conducteur gaf geen commentaar of uitleg over de situatie.
Op dinsdag 28 januari 2020 21:56 schreef derLudolf het volgende: Collega van me heeft daar een tijdje gewoond. Volgens hem in de sportiefste buurt van NL
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dolphia (bij Enschede de Eschmarke) heeft zelfs 'het Olympisch dorp' als bijnaam
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
NS Flex had een opslag van ¤1/maand tov de 'oude' abonnementen. NS Flex wordt nu de standaard, en de oude abonnementen worden omgezet naar NS Flex. De opslag verdwijnt daarom.
Op woensdag 29 januari 2020 11:48 schreef ReisT het volgende: Ze hebben de prijzen van 'ouderwetse' en vergelijkbare Flex-abonnementen gelijkgetrokken, omdat NS wil dat iedereen overstapt naar Flex.
Weekend Vrij bijvoorbeeld was met Flex 1 euro duurder.
zolang zaken als regio abonnement niet werken met ns flex heb ik dat niet eens als keus
Op woensdag 29 januari 2020 11:48 schreef ReisT het volgende: Ze hebben de prijzen van 'ouderwetse' en vergelijkbare Flex-abonnementen gelijkgetrokken, omdat NS wil dat iedereen overstapt naar Flex.
Weekend Vrij bijvoorbeeld was met Flex 1 euro duurder.
Zouden ze Traject Vrij abonnementen nog gaan toevoegen aan Flex? Ik moest mijn Flex opzeggen (wat natuurlijk alleen telefonisch kan), langs de automaat, uurtje wachten, trajectabonnement aanvragen en weer langs de automaat. Zou toch ook via flex moeten kunnen.
Voor wie mee wil: nee wij zijn niet eng, en nee het is ook niet duur. Van Enschede tot Arnhem rond de 12-13 euro maximaal. Naar Enschede en vanaf Arnhem moet je zelf regelen, bijvoorbeeld met twee enkeltjes voor ¤11,50 per stuk of als je toch meer wil reizen met een NS Flex Weekend Vrij voor ¤31 per maand
29 februari klinkt goed, maar ik moet dan een en ander op mijn werk regelen. Dus even onder voorbehoud.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)