abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191176865
OP uit het eerste deel!

quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2019 00:21 schreef HetDonkertAan het volgende:
Geloof is hetgene wat ondanks alle ervaringen en herinneringen datgene wat blijft en onaantastbaar kan zijn voor externe invloeden.
Geloof is wat anders dan religie. Religieus een geloof uitdragen, samen of alleen is hetzelfde als bewust kaas eten hoewel de honger naar kaas hetgene is dat je drijft om kaas te gaan eten.
pi_191176872
Nieuwe deel
  vrijdag 24 januari 2020 @ 16:41:00 #3
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191176948
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe ga jij hier mee om ?
Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; Maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die Hem vinden
Dit gaat mijn inziens over Jeruzalem en niet over een hemel waar je na de dood naartoe gaat. Daar kan een jood als Jezus zelf ook helemaal niet in geloofd hebben.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191177043
pi_191177116
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dit gaat mijn inziens over Jeruzalem en niet over een hemel waar je na de dood naartoe gaat. Daar kan een jood als Jezus zelf ook helemaal niet in geloofd hebben.
Hemels Jeruzalem ja. Jezus gebruikt heel veel beeldspraak.
"de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem (Opb. 21:2).
  vrijdag 24 januari 2020 @ 16:57:34 #6
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191177186
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:51 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hemels Jeruzalem ja. Jezus gebruikt heel veel beeldspraak.
"de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem (Opb. 21:2).
In Openbaringen is de hellenistische invloed op de woorden die in de mond van Jezus gelegd worden al een stuk sterker.
Maar ik denk dat met het koninkrijk Gods de jood Jezus zelf het aardse Jeruzalem bedoelde.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191177206
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]

In Openbaringen is de hellenistische invloed op de woorden die in de mond van Jezus gelegd worden al een stuk sterker.
Maar ik denk dat met het koninkrijk Gods de jood Jezus zelf het aardse Jeruzalem bedoelde.
Is het vredig in Jeruzalem ?
Nee, van de aarde moeten we het niet hebben.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 11:18:07 #8
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191186711
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:59 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Is het vredig in Jeruzalem ?
Nee, van de aarde moeten we het niet hebben.
Jezus faalde dan ook in zijn missie.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191186813
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 11:18 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Jezus faalde dan ook in zijn missie.
Want ?
  zaterdag 25 januari 2020 @ 15:52:22 #10
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191189696
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 11:27 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Want ?
Omdat Jeruzalem nog steeds bezet was en Jezus gedood werd. Geen koninkrijk van God dus...
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191189733
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 15:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Omdat Jeruzalem nog steeds bezet was en Jezus gedood werd. Geen koninkrijk van God dus...
Geef dan den keizer, wat des keizers is. ;)
pi_191189766
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 15:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Omdat Jeruzalem nog steeds bezet was en Jezus gedood werd. Geen koninkrijk van God dus...
Jezus is opgestaan
pi_191189785
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jezus is opgestaan
Wat zijn barbaarse mensenoffer ook volledig teniet doet. Sowieso een verachtelijke gedachte dat een bloedoffer de zondes van een ander kan vereffenen. We zijn toch verdorie geen Azteken..
pi_191189791
En Hij zeide tot hen een gelijkenis, en sprak: Eens rijken mensen land had wel gedragen;

17 En hij overleide bij zichzelven, zeggende: Wat zal ik doen, want ik heb niet, waarin ik mijn vruchten zal verzamelen.

18 En hij zeide: Dit zal ik doen; ik zal mijn schuren afbreken, en grotere bouwen, en zal aldaar verzamelen al dit mijn gewas, en deze mijn goederen;

19 En ik zal tot mijn ziel zeggen: Ziel! gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet, drink, wees vrolijk.

20 Maar God zeide tot hem: Gij dwaas! in dezen nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn?

21 Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert, en niet rijk is in God.

We kunnen van alles verzamelen, maar als we niet bevoorrecht zijn met de liefde van God en de 'zeis van Mageren Hein'komt op ons leven dan gaan we verloren daarom is bekering noodzakelijk
pi_191189848
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:41 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dit gaat mijn inziens over Jeruzalem en niet over een hemel waar je na de dood naartoe gaat. Daar kan een jood als Jezus zelf ook helemaal niet in geloofd hebben.
Waarom zou dit in vredesnaam over Jeruzalem zelf gaan? Er wordt geeneens gewag van Jeruzalem gemaakt? En niemand daar dacht dat alleen in Jeruzalem het leven te vinden was. Ook de zeloten niet.

Dit is gewoon heel spiritueel. Dat mensen die het leven maar leiden zonder de juiste filosofie te hebben ten dode zijn opgeschreven. En dat mensen die wel de juiste filosofie en levensvisie hebben het leven hebben.. Beetje zoals in het boeddhisme het idee van "naar de overkant gaan" is. Mensen die naar de overkant gaan zijn de levende, maar het gros blijft aan de kant staan. En zijn levende doden, of dode levenden.
pi_191189901
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:12 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Waarom zou dit in vredesnaam over Jeruzalem zelf gaan? Er wordt geeneens gewag van Jeruzalem gemaakt? En niemand daar dacht dat alleen in Jeruzalem het leven te vinden was. Ook de zeloten niet.

Dit is gewoon heel spiritueel. Dat mensen die het leven maar leiden zonder de juiste filosofie te hebben ten dode zijn opgeschreven. En dat mensen die wel de juiste filosofie en levensvisie hebben het leven hebben.. Beetje zoals in het boeddhisme het idee van "naar de overkant gaan" is. Mensen die naar de overkant gaan zijn de levende, maar het gros blijft aan de kant staan. En zijn levende doden, of dode levenden.
Omdat Jeruzalem echt die poorten had. De brede poort was voor volgeladen kamelen. De kleine voor voetgangers zonder bagage.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191189921
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:17 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Omdat Jeruzalem echt die poorten had. De brede poort was voor volgeladen kamelen. De kleine voor voetgangers zonder bagage.
Maar hoe plaats je dan "de smalle poort leidt ten leven en de brede poort naar de verdommenis"?

Dat Jezus hier in gelijkenissen sprak is toch welbekend? We nemen iets dat bekend is en daar hebben we een verhaaltje bij bedacht..

Eigenlijk "Jezus", want of Jezus dit echt gezegd heeft is twijfelachtig.
pi_191189955
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:04 schreef Geytenbeekje het volgende:
En Hij zeide tot hen een gelijkenis, en sprak: Eens rijken mensen land had wel gedragen;

17 En hij overleide bij zichzelven, zeggende: Wat zal ik doen, want ik heb niet, waarin ik mijn vruchten zal verzamelen.

18 En hij zeide: Dit zal ik doen; ik zal mijn schuren afbreken, en grotere bouwen, en zal aldaar verzamelen al dit mijn gewas, en deze mijn goederen;

19 En ik zal tot mijn ziel zeggen: Ziel! gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet, drink, wees vrolijk.

20 Maar God zeide tot hem: Gij dwaas! in dezen nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn?

21 Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert, en niet rijk is in God.

We kunnen van alles verzamelen, maar als we niet bevoorrecht zijn met de liefde van God en de 'zeis van Mageren Hein'komt op ons leven dan gaan we verloren daarom is bekering noodzakelijk
Heel hoog 'wij van WC-eend'-gehalte dit.
pi_191189957
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:19 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Maar hoe plaats je dan "de smalle poort leidt ten leven en de brede poort naar de verdommenis"?

Dat Jezus hier in gelijkenissen sprak is toch welbekend? We nemen iets dat bekend is en daar hebben we een verhaaltje bij bedacht..

Eigenlijk "Jezus", want of Jezus dit echt gezegd heeft is twijfelachtig.
Als je rijk bent kun je geen afscheid nemen, dat bedoelt hij ermee.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:23:14 #20
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191189962
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jezus is opgestaan
Ik geloof niet in zombies.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191189975
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:19 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Maar hoe plaats je dan "de smalle poort leidt ten leven en de brede poort naar de verdommenis"?

Dat Jezus hier in gelijkenissen sprak is toch welbekend? We nemen iets dat bekend is en daar hebben we een verhaaltje bij bedacht..

Eigenlijk "Jezus", want of Jezus dit echt gezegd heeft is twijfelachtig.
Het is lastig in deze wereld om Jezus na te volgen, je hebt met strijd te maken.
tegen de wereld, tegen verkeerde lusten (popmuziek, andere soorten muziek, sexuele uitspattingen etc.) tegen de duivel die je probeert te verleiden.
Dus het is een smalle weg, maar wel een weg die naar het Eeuwig leven lijd.
pi_191190000
Wat in de bijbel staat:
Het koninkrijk gods bestaat nog niet. Die begint pas als hij komt "oogsten"
Hij neemt dan zijn mensen mee en de rest blijft achter.
Dat is het verhaal.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191190002
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Het is lastig in deze wereld om Jezus na te volgen, je hebt met strijd te maken.
tegen de wereld, tegen verkeerde lusten (popmuziek, andere soorten muziek, sexuele uitspattingen etc.) tegen de duivel die je probeert te verleiden.
Dus het is een smalle weg, maar wel een weg die naar het Eeuwig leven lijd.
Leidt*

Hoewel.. :D
pi_191190008
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:27 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Leidt*

Hoewel.. :D
Ja dat bedoel ik ;)
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:30:17 #25
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190048
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:19 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Maar hoe plaats je dan "de smalle poort leidt ten leven en de brede poort naar de verdommenis"?

Dat Jezus hier in gelijkenissen sprak is toch welbekend? We nemen iets dat bekend is en daar hebben we een verhaaltje bij bedacht..

Eigenlijk "Jezus", want of Jezus dit echt gezegd heeft is twijfelachtig.
De poorten werden allen bewaakt. Daar kon men niet zomaar door. Dat lukte Jezus alleen tijdens zijn intocht toen die als Davide onthaalt werd. Een Davide en diens volgelingen zou dat normaal niet gelukt zijn.
Om naar binnen en buiten te kunnen gaan gebruikte men daarom de tunnels onder Jeruzalem.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191190049
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:27 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Leidt*

Hoewel.. :D
Maar je bent wel christelijk opgevoed ?
pi_191190059
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:30 schreef Panterjong het volgende:

[..]

De poorten werden allen bewaakt. Daar kon men niet zomaar door. Dat lukte Jezus alleen tijdens zijn intocht toen die als Davide onthaalt werd. Een Davide en diens volgelingen zou dat normaal niet gelukt zijn.
Om naar binnen en buiten te kunnen gaan gebruikte men daarom de tunnels onder Jeruzalem.
Daarom opent Jezus ook de poort voor ieder die in Hem gelooft.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:33:37 #28
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190075
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:30 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Daarom opent Jezus ook de poort voor ieder die in Hem gelooft.
Geloven in Jezus of geloven in de X-men achtige versie die later van Jezus gemaakt is?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191190087
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:33 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Geloven in Jezus of geloven in de X-men achtige versie die later van Jezus gemaakt is?
Ik vraag me echt wel af wat jij in de kerken die je bezoekt leert....
De Bijbel is niet alleen een moralistische boek he.
Het is een spiegel hoe wij wandelen moeten.
Je moet de Bijbel lezen zo dat het lijkt alsof die alleen voor jou geschreven is.
pi_191190092
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:22 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als je rijk bent kun je geen afscheid nemen, dat bedoelt hij ermee.
Een beetje zoals het boeddhisme. Waar je geen rijkdom moet hebben omdat je dan te veel aan dit aardse tranendal vastzit. Heeft dus weinig met het echte Jeruzalem te maken. Meer een vergelijking.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:30 schreef Panterjong het volgende:

[..]

De poorten werden allen bewaakt. Daar kon men niet zomaar door. Dat lukte Jezus alleen tijdens zijn intocht toen die als Davide onthaalt werd. Een Davide en diens volgelingen zou dat normaal niet gelukt zijn.
Om naar binnen en buiten te kunnen gaan gebruikte men daarom de tunnels onder Jeruzalem.
Heeft niks met dat wat geitje citeerde te maken dus. Zoals Sigaartje al zei had je twee poorten in Jeruzalem. Eentje voor kamelen en eentje voor mensen zonder bagage. Lijkt me een prima gelijkenis om duidelijk te maken dat rijke mensen er niet komen en arme mensen wel. En past ook heel prima bij andere teksten uit het NT, zoals het niet vergaren van schatten op aarde omdat die worden aangetast, maar schatten verzamelen in de Hemel.

Waarom wil je hier perse iets letterlijks in lezen?
pi_191190123
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:30 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar je bent wel christelijk opgevoed ?
Jazeker. Maar hoe meer ik de bijbel las, hoe meer ik de discrepanties en overeenkomsten en tegenstrijdigheden met andere religies zag. Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, maar ze kunnen het wel allemaal verkeerd hebben. Gezien de onjuistheden in de bijbel neig ik naar het tweede.
pi_191190124
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:35 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Een beetje zoals het boeddhisme. Waar je geen rijkdom moet hebben omdat je dan te veel aan dit aardse tranendal vastzit. Heeft dus weinig met het echte Jeruzalem te maken. Meer een vergelijking.
[..]

Heeft niks met dat wat geitje citeerde te maken dus. Zoals Sigaartje al zei had je twee poorten in Jeruzalem. Eentje voor kamelen en eentje voor mensen zonder bagage. Lijkt me een prima gelijkenis om duidelijk te maken dat rijke mensen er niet komen en arme mensen wel. En past ook heel prima bij andere teksten uit het NT, zoals het niet vergaren van schatten op aarde omdat die worden aangetast, maar schatten verzamelen in de Hemel.

Waarom wil je hier perse iets letterlijks in lezen?
Ik denk niet dat jij zo denkt maar het is niet zo dat vermogende mensen niet de hemel binnen komen, het gaat om het vastzitten, als je vermogend bent en toch veel uitdeelt en in afhankelijkheid van het gegevene leeft. En met oprecht gelooft dan wil God ook genadig zijn.
Het gaat er om wat je met je rijkdom doet, net als armoede, ben je jaloers zuchtig of dien je ondanks je armoede ook andere mensen (die over je gesteld zijn)
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:38:36 #33
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190125
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:34 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik vraag me echt wel af wat jij in de kerken die je bezoekt leert....
De Bijbel is niet alleen een moralistische boek he.
Het is een spiegel hoe wij wandelen moeten.
Je moet de Bijbel lezen zo dat het lijkt alsof die alleen voor jou geschreven is.
Ik kom niet in de kerk om er nog iets te leren. Al pik ik soms wel wat mee.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191190129
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:37 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Jazeker. Maar hoe meer ik de bijbel las, hoe meer ik de discrepanties en overeenkomsten en tegenstrijdigheden met andere religies zag. Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, maar ze kunnen het wel allemaal verkeerd hebben. Gezien de onjuistheden in de bijbel neig ik naar het tweede.
En ik ben weer van mening dat de Bijbel geen enkele tegenstrijdigheid heeft (de oorspronkelijke) in het Hedendaagse taal heb je dan wel eens foutjes of woorden die ze anders hadden moeten vertalen. Maar dat maakt de boodschap niet minder
pi_191190138
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:38 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik kom niet in de kerk om er nog iets te leren. Al pik ik soms wel wat mee.
Waarvoor kom je dan in de kerk naast God te dienen ?
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:40:36 #36
545 dop
:copyright: dop
pi_191190148
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:04 schreef Geytenbeekje het volgende:
daarom is bekering noodzakelijk
Ik doe het wel met dit leven.
Ik ben goed zoals ik ben en niet van plan te leven als een zondig/nederig wezen.
Het leven is een les en ik maak zeker wel eens een fout.
Dat maakte me niet slecht, maar juist menselijk.
Ik ben in staat om mijn fouten te leren.
Als je een proef of een toets niet foutloos maakt kun je nog steeds een goed mens zijn.
Liefde is niet zoeken naar foutjes, liefde is fouten kunnen vergeven en toch van iemand houden omdat je ook al het goede kunt zien.
Vergeving doe je niet voor een ander maar voor jezelf.
Als God, een vader, of een geliefde mij niet kan vergeven dan is dat jammer voor hen.
Blijkbaar is het ego dan groter als de liefde.
Echte liefde is aan het ego voorbij.(zonder ego)
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_191190166
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:40 schreef dop het volgende:

[..]

Ik doe het wel met dit leven.
Ik ben goed zoals ik ben en niet van plan te leven als een zondig/nederig wezen.
Het leven is een les en ik maak zeker wel eens een fout.
Dat maakte me niet slecht, maar juist menselijk.
Ik ben in staat om mijn fouten te leren.
Als je een proef of een toets niet foutloos maakt kun je nog steeds een goed mens zijn.
Liefde is niet zoeken naar foutjes, liefde is fouten kunnen vergeven en toch van iemand houden omdat je ook al het goede kunt zien.
Vergeving doe je niet voor een ander maar voor jezelf.
Als God, een vader, of een geliefde mij niet kan vergeven dan is dat jammer voor hen.
Blijkbaar is het ego dan groter als de liefde.
Echte liefde is aan het ego voorbij.
Je moet je voor God ook niet beter je best doen dan hoe je je zelf bent, want God prikt dwars door alle vroomheid heen. God vergeeft iedereen die zijn fouten belijd absoluut.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:51:25 #38
545 dop
:copyright: dop
pi_191190258
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:42 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Je moet je voor God ook niet beter je best doen dan hoe je je zelf bent, want God prikt dwars door alle vroomheid heen. God vergeeft iedereen die zijn fouten belijd absoluut.
Dat is niet behaald onvoorwaardelijke liefde.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:52:09 #39
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190262
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:35 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Een beetje zoals het boeddhisme. Waar je geen rijkdom moet hebben omdat je dan te veel aan dit aardse tranendal vastzit. Heeft dus weinig met het echte Jeruzalem te maken. Meer een vergelijking.
[..]

Heeft niks met dat wat geitje citeerde te maken dus. Zoals Sigaartje al zei had je twee poorten in Jeruzalem. Eentje voor kamelen en eentje voor mensen zonder bagage. Lijkt me een prima gelijkenis om duidelijk te maken dat rijke mensen er niet komen en arme mensen wel. En past ook heel prima bij andere teksten uit het NT, zoals het niet vergaren van schatten op aarde omdat die worden aangetast, maar schatten verzamelen in de Hemel.

Waarom wil je hier perse iets letterlijks in lezen?
Misschien bedoelde de schrijver van het evangelie het figuurlijk. En misschien klopt jouw uitleg hierbij. Waar je dan wel tegen aanloopt is dat het nogal tegenstrijdig is om deze woorden in de mond van Jezus te leggen daar hij zelf als rijke Davide door die brede poort Jeruzalem binnenkwam bij zijn intocht.

Verhalen gaan hun eigen leven leiden door de jaren heen en aangezien zowel de brede als de smalle poort naar de verdommenis leiden voor de volgelingen van Jezus denk ik dat met de smalle poort oorspronkelijk de toegang tot geheime ingangen zijn geweest. Het is dan maar de vraag of Mattheus zelf op de hoogte was van deze doorgangen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 25 januari 2020 @ 16:53:06 #40
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190271
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:39 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Waarvoor kom je dan in de kerk naast God te dienen ?
Verrijking.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191190308
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Misschien bedoelde de schrijver van het evangelie het figuurlijk. En misschien klopt jouw uitleg hierbij. Waar je dan wel tegen aanloopt is dat het nogal tegenstrijdig is om deze woorden in de mond van Jezus te leggen daar hij zelf als rijke Davide door die brede poort Jeruzalem binnenkwam bij zijn intocht.
Dat Jezus een rijke Davide was is een aanname. Dit haal je niet uit de Bijbel zelf. Dus zo tegenstrijdig is het allemaal niet. Behalve als je aannames doet.
Sterker nog, ik lees in de Bijbel dat men zonder iets te hebben door Israel toog en mensen genas. Afhankelijk van anderen voor huisvesting en dergelijke. Als Jezus inderdaad zo rijk was was dit niet nodig geweest.

quote:
Verhalen gaan hun eigen leven leiden door de jaren heen en aangezien zowel de brede als de smalle poort naar de verdommenis leiden voor de volgelingen van Jezus denk ik dat met de smalle poort oorspronkelijk de toegang tot geheime ingangen zijn geweest. Het is dan maar de vraag of Mattheus zelf op de hoogte was van deze doorgangen.
Nogmaals, je hebt al een bias en aan de hand daarvan lees je zaken.

Als je bedenkt dat Jezus wel vaker tegen het vergaren van schatten op Aarde was dan lees je hier een spirituele boodschap in en is het allemaal zo tegenstrijdig niet meer.
pi_191190387
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:53 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Verrijking.
Maar wordt je dan verrijkt als je het niet persoonlijk toepast ?
pi_191190396
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:51 schreef dop het volgende:

[..]

Dat is niet behaald onvoorwaardelijke liefde.
Als ik je iets ergs aan doe, dan vergeef jij mij toch ook pas echt als ik schuld belijd ?
pi_191190482
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:38 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

En ik ben weer van mening dat de Bijbel geen enkele tegenstrijdigheid heeft (de oorspronkelijke) in het Hedendaagse taal heb je dan wel eens foutjes of woorden die ze anders hadden moeten vertalen. Maar dat maakt de boodschap niet minder
Geen enkele tegenstrijdigheid?

Is dat waarom er twee verschillende scheppingsverhalen in Genesis zijn?
Is dat waarom de genealogie van Jezus in Mattheüs 1 een totaal andere lijn volgt dan die in Lukas 3?
Is dat waarom Jezus drie verschillende laatste woorden heeft in Mattheüs 27, Lukas 23 en Johannes 19?
Is dat waarom Judas twee keer op verschillende manieren sterft in Mattheüs 27 en Handelingen 1?

Zelfs de evangeliën zijn dus verschillend en tegenstrijdig met elkaar. Eigenlijk ook wel logisch aangezien ze geen van allen ooggetuigverslagen zijn en door anonieme auteurs 30 tot 60 jaar na de vermeende dood van Jezus geschreven zijn. Al met al niet een erg betrouwbare bron.
pi_191190489
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:10 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Geen enkele tegenstrijdigheid?

Is dat waarom er twee verschillende scheppingsverhalen in Genesis zijn?
Is dat waarom de genealogie van Jezus in Mattheüs 1 een totaal andere lijn volgt dan die in Lukas 3?
Is dat waarom Jezus drie verschillende laatste woorden heeft in Mattheüs 27, Lukas 23 en Johannes 19?
Is dat waarom Judas twee keer op verschillende manieren sterft in Mattheüs 27 en Handelingen 1?

Zelfs de evangeliën zijn dus verschillend en tegenstrijdig met elkaar. Eigenlijk ook wel logisch aangezien ze geen van allen ooggetuigverslagen zijn en door anonieme auteurs 30 tot 60 jaar na de vermeende dood van Jezus geschreven zijn. Al met al niet een erg betrouwbare bron.
Ik kom er nog op.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 17:13:12 #46
545 dop
:copyright: dop
pi_191190507
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:03 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als ik je iets ergs aan doe, dan vergeef jij mij toch ook pas echt als ik schuld belijd ?
nope, je laat zien dat je niets van vergeving en ego snapt.
Je vergeeft voor jezelf en om jezelf. Schuld is een dingetje van het ego en brengt niets.
Als jij iets onaardige doet heb je mijn vergeving ook niet nodig om te leren van je fouten.
Je doet wel eens niet lief, maar je bent wel lief.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_191190582
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:13 schreef dop het volgende:

[..]

nope, je laat zien dat je niets van vergeving en ego snapt.
Je vergeeft voor jezelf en om jezelf. Schuld is een dingetje van het ego en brengt niets.
Als jij iets onaardige doet heb je mijn vergeving ook niet nodig om te leren van je fouten.
Je doet wel eens niet lief, maar je bent wel lief.
Maar we zijn van nature niet lief.
En dat is ook waar God door heen prikt.
Die burgerlijkheid en ik-leef-toch-wel-netjes. Het komt op het geloof aan
God wil de grootste zondaar vergeven. Vervolgens wilt die zondaar breken met de zonden.
Vergeven en Heiligheid, Zonde en Blijdschap gaan altijd gepaard.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 17:23:07 #48
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190592
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:02 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar wordt je dan verrijkt als je het niet persoonlijk toepast ?
Hoe kom je erbij dat ik niet persoonlijk toe zou passen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 25 januari 2020 @ 17:28:40 #49
545 dop
:copyright: dop
pi_191190645
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:22 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar we zijn van nature niet lief.
Dat is precies de leugen (van het ego.)
Je bent wel lief maar niet foutloos.
Van nature ben je lief.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 25 januari 2020 @ 17:29:06 #50
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191190657
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:56 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Dat Jezus een rijke Davide was is een aanname. Dit haal je niet uit de Bijbel zelf. Dus zo tegenstrijdig is het allemaal niet. Behalve als je aannames doet.
Sterker nog, ik lees in de Bijbel dat men zonder iets te hebben door Israel toog en mensen genas. Afhankelijk van anderen voor huisvesting en dergelijke. Als Jezus inderdaad zo rijk was was dit niet nodig geweest.
[..]

Nogmaals, je hebt al een bias en aan de hand daarvan lees je zaken.

Als je bedenkt dat Jezus wel vaker tegen het vergaren van schatten op Aarde was dan lees je hier een spirituele boodschap in en is het allemaal zo tegenstrijdig niet meer.
We kunnen in ieder geval uit de bijbel halen dat hij werd gezien als de Davide. En dat hij rijk was haal ik wel uit de bijbel. Hij kon namelijk hele groepen volgelingen te eten geven. Bij zijn geboorte kreeg hij geschenken die alleen een koningskind ontvangen. Volgens een brief van Paulus was hij rijk en is hij voor zijn volgelingen arm geworden. Na zijn dood werd hij in een graf gelegd die alleen rijke families kon betalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191190723
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:22 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Maar we zijn van nature niet lief.
En dat is ook waar God door heen prikt.
Die burgerlijkheid en ik-leef-toch-wel-netjes. Het komt op het geloof aan
God wil de grootste zondaar vergeven. Vervolgens wilt die zondaar breken met de zonden.
Vergeven en Heiligheid, Zonde en Blijdschap gaan altijd gepaard.
Mensen zijn van nature juist heel erg altruïstisch. Zit in de genen gebakken. Als we dat niet waren hadden we het niet eens gered tot nu.

http://hipporeads.com/altruism-are-humans-inherently-altruistic/
pi_191190780
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

We kunnen in ieder geval uit de bijbel halen dat hij werd gezien als de Davide. En dat hij rijk was haal ik wel uit de bijbel. Hij kon namelijk hele groepen volgelingen te eten geven. Bij zijn geboorte kreeg hij geschenken die alleen een koningskind ontvangen. Volgens een brief van Paulus was hij rijk en is hij voor zijn volgelingen arm geworden. Na zijn dood werd hij in een graf gelegd die alleen rijke families kon betalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit is wel erg bezijden de bijbel lezen en dan doen alsof je het uit de bijbel kan halen. Zo staat in de bijbel letterlijk dat Jezus door zeven vissen en twee broden (of andersom, zo'n Bijbelkenner ben ik niet meer) een hele menigte te eten kon geven. Dit is dus een wonder. Niet om aan te geven dat hij rijk was. Maar dat hij bijzonder was.
Hetzelfde geldt voor de geschenken die hij ontving. Allemaal om aan te geven hoe bijzonder hij was, niet dat hij een koningszoon was.

En dat van Paulus is al helemaal een lachertje. Hoe kan je hier iets koninklijk in zien? Bij Paulus gaat het heel duidelijk om een spirituele christus die er al was voor de mens, en die in de hemelse sferen heel rijk was. Nogmaals, je leest de bijbel wel erg met een bias en doet aan confirming bias.
pi_191190866
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:29 schreef Panterjong het volgende:

[..]

We kunnen in ieder geval uit de bijbel halen dat hij werd gezien als de Davide. En dat hij rijk was haal ik wel uit de bijbel. Hij kon namelijk hele groepen volgelingen te eten geven. Bij zijn geboorte kreeg hij geschenken die alleen een koningskind ontvangen. Volgens een brief van Paulus was hij rijk en is hij voor zijn volgelingen arm geworden. Na zijn dood werd hij in een graf gelegd die alleen rijke families kon betalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Kun je dit ook wat meer onderbouwen? Welke brief van Paulus? En als ik Marcus lees, lees ik niks over een graf dat alleen door rijken kon worden betaald. Kortom, waar baseer je dit allemaal op?
pi_191191077
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:37 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jij zo denkt maar het is niet zo dat vermogende mensen niet de hemel binnen komen, het gaat om het vastzitten, als je vermogend bent en toch veel uitdeelt en in afhankelijkheid van het gegevene leeft. En met oprecht gelooft dan wil God ook genadig zijn.
Het gaat er om wat je met je rijkdom doet, net als armoede, ben je jaloers zuchtig of dien je ondanks je armoede ook andere mensen (die over je gesteld zijn)
De christelijke God maakt van mensen nederige mensjes die alles van hem moeten hebben. Dat lees ik ook terug in jouw reacties. Je hebt een soort van Stockholm syndroom. Jouw God houdt je voor dat je slecht bent en niet in staat tot enig goeds. Ik denk dat de eerste christenen hier hun wenkbrauwen van zouden laten fronsen.
  zaterdag 25 januari 2020 @ 18:34:39 #55
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191191537
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:39 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Dit is wel erg bezijden de bijbel lezen en dan doen alsof je het uit de bijbel kan halen. Zo staat in de bijbel letterlijk dat Jezus door zeven vissen en twee broden (of andersom, zo'n Bijbelkenner ben ik niet meer) een hele menigte te eten kon geven. Dit is dus een wonder. Niet om aan te geven dat hij rijk was. Maar dat hij bijzonder was.
Tja, de rabijnse uitleg is dat ze gewoon zelf eten bij zich hadden maar dit pas wilden pakken toen de mand langs kwam.

quote:
Hetzelfde geldt voor de geschenken die hij ontving. Allemaal om aan te geven hoe bijzonder hij was, niet dat hij een koningszoon was.
Maar van het ontvangen van goud wordt je wel rijk he?

quote:
En dat van Paulus is al helemaal een lachertje. Hoe kan je hier iets koninklijk in zien? Bij Paulus gaat het heel duidelijk om een spirituele christus die er al was voor de mens, en die in de hemelse sferen heel rijk was. Nogmaals, je leest de bijbel wel erg met een bias en doet aan confirming bias.
Bij Paulus of bij de latere redactie?

Maar wat denk je dan van zijn intocht. Hij deed zich voor als een koning daar hij gelijk aan koning David op een ezel Jeruzalem introk. Men schreeuwden naar hem dat de Davide is gekomen. Denk je dat ze dit allen zouden doen bij een armoeidzaaier?

Dus de bijbel lezen met een bias? Eerder lees ik een stuk, haal al de wonderen weg en kijk dan wat overblijft en dat is in het geval van de gedeelde maaltijd een man die een grote groep mensen voedt.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 25 januari 2020 @ 18:46:53 #56
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191191730
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun je dit ook wat meer onderbouwen? Welke brief van Paulus? En als ik Marcus lees, lees ik niks over een graf dat alleen door rijken kon worden betaald. Kortom, waar baseer je dit allemaal op?
2 korintiers 8
Want ge kent het genadewerk
van onze Heer Jezus Christus,
dat hij om u arm is geworden
terwijl hij rijk was,
opdat gij door zijn armoede
rijk zoudt worden.

In Marcus staat alleen dat de rijke Jozef van Arimathea zijn lichaam opeist. Ik denk dat Marcus zijn volgelingen wil doen vertellen dat dit zijn vader was.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191192246
Uit zoveel reacties in dit topic blijkt dat bewijzen en de waarheid van de bewijzen heel belangrijk zijn voor ons en dat we eigenlijk altijd wel opzoek zijn naar die waarheid.
Dus als er bewijzen zijn zal daar ook een waarheid uit voort komen want zou er waarheid kunnen zijn zonder enige vorm van bewijs?
Maar alleen geloven zonder dat er echt bewijs voor is kan er alleen maar sprake zijn van waarheid als er in een interpretatie wordt gelooft die daarmee zelf het bewijs creëert.En alles wat een mens gelooft is waar of er nu bewijs voor is of niet.

Echte bewijzen kunnen vernietigd worden maar een brein wat gelooft heeft ook de kracht om bewijs te vernietigen.
Bijvoorbeeld: een brein wat gelooft dat de wereld gecreëerd is door een god kan met dat geloof het bewijs vernietigen dat we eigenlijk helemaal (nog)niet kunnen weten
wat de oorzaak is hoe alles is ontstaan omdat er ook nog geen feiten zijn die naar waarheid kunnen verwijzen.
Op deze manier kan er met een geloof keihard worden ontkent dat we iets (nog)niet weten. Nu zijn we allemaal mensen en niemand is perfect, we kunnen er naar streven maar
het zal nooit bereikt worden en daar is niets mis mee.
Maar vanuit religie wordt er verkondigd en wordt er een label opgeplakt dat je als mens 'zondig' wordt geboren of met andere woorden, ziek, inferieur, fout, enz en zal je de rest van je leven moeten gaan bewijzen dat je het niet bent.
Maar iemand met die religie geloofd al dat hij/zij zondig is en zondig zal blijven als mens. Op die manier kan het bewijs dat je niet zondig bent nooit meer bewezen worden zolang er in geloofd wordt ook al doe je nog zo je best. Nu vind ik alleen deze overtuigende gedachtegang al heel beschadigend en vergif voor de psyche van de mens. Met dat geloof wordt het bewijs vernietigd dat er eigenlijk helemaal niets mis is met je vanaf je geboorte tot en met nu.
Vervolgens kan er dan ook nog de overtuiging zijn dat je als zondig mens naar de hel gaat omdat, zo gezegd, het kwaad je verleidt heeft of als je jezus niet hebt aanvaardt.
Een overtuiging die psychische net zo veel schade kan veroorzaken in een mens. Maar als je op zoek bent naar het kwaad hoef je eigenlijk alleen maar naar die denkwijze te kijken om dat wat kwaad is en kwaad doet te vinden. Met die overtuiging wordt ook weer het bewijs dat we het eigenlijk niet weten vernietigd.
Nu zijn dit nog maar drie voorbeeldjes die ik gebruik maar op grotere schaal is misschien wel te zien wat geloof met je zelf kan doen als mens en dat we daarmee meer kapot kunnen maken dan ons eigenlijk lief is.
pi_191192826
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 18:46 schreef Panterjong het volgende:

[..]

2 korintiers 8
Want ge kent het genadewerk
van onze Heer Jezus Christus,
dat hij om u arm is geworden
terwijl hij rijk was,
opdat gij door zijn armoede
rijk zoudt worden.

In Marcus staat alleen dat de rijke Jozef van Arimathea zijn lichaam opeist. Ik denk dat Marcus zijn volgelingen wil doen vertellen dat dit zijn vader was.
Dit komt me nogal lukraak en apofenisch over. Heb je dit zelf bedacht of kunnen we dit ergens in de literatuur vinden?
pi_191193043
Weet je wat, wat mij het altijd moeilijk maakt is dat het al snel gaat in moeilijke woorden enzo.
Nu ben ik gelovig hoor, maar denk soms, van jongens jongens je moet een studie volgend haast al om sommige woorden te begrijpen. Of er een woordenboek bij pakken.

Nu zeg ik niet dat dat verkeerd is natuurlijk. En leer er ook van hoor en dan snap ik ze wel als ik naar de verkondigen of predikanten of sprekers luister. (Jaja hoor ze allemaal als beetje lid van muziek teams)

Maar soms heb ik gewoon heel veel meer aan een uit het leven gegrepen verhaal en in simpele woorden een uitleg. Zonder al teveel bijbelteksten (mag wel uiteraard als referentie). En vooral niet te lang.

Als ik 1 ding vaak hoor met preken, “ dit is het laatste en dan gaan we afronden”. En dan duurt het nog een half uur omdat door op door op door.

Nou ieder zijn eigen ding, ik ben echt fan van kinder opwekking liedjes die leggen het namelijk eigenlijk in heel simpele taal heel snel uit.

Hoe denken jullie daarvover?
Do what you love, love what you do!
  zondag 26 januari 2020 @ 08:37:30 #60
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191199010
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 20:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dit komt me nogal lukraak en apofenisch over. Heb je dit zelf bedacht of kunnen we dit ergens in de literatuur vinden?
Welke betekenis zou ik er dan in moeten lezen? Er staat wat er staat daar kan ik niets aan veranderen en ik heb geen brief van Paulus geschreven dus nee dat heb ik niet zelf bedacht.

Maar goed we hebben nog het purper dat Jezus droeg, het kleed waarop gedobbeld werd, de kostbare olie waar Jezus mee gezalfd werd en de titel boven het kruis. Al met al is het nogal naïef om te denken dat Jezus arm was.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191199285
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 08:37 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Welke betekenis zou ik er dan in moeten lezen? Er staat wat er staat daar kan ik niets aan veranderen en ik heb geen brief van Paulus geschreven dus nee dat heb ik niet zelf bedacht.
Kom op, dit kun je niet menen. "Er staat wat er staat"? En dan ga jij niet bedenken wat de context is, of zoiets symbolisch of letterlijk bedoeld wordt, of het wellicht teruggrijpt op andere teksten, etc.etc.?

Ik bedoelde natuurlijk of je deze opvatting van Jezus baseert op hypothesen die in de wetenschappelijke literatuur zijn besproken.

quote:
Maar goed we hebben nog het purper dat Jezus droeg, het kleed waarop gedobbeld werd, de kostbare olie waar Jezus mee gezalfd werd en de titel boven het kruis. Al met al is het nogal naïef om te denken dat Jezus arm was.
Al met al is het nogal naïef om dit soort zaken allemaal klakkeloos als historisch op te vatten, gezien deze aspecten allemaal teruggrijpen op oudtestamentische teksten en een hoge mate van symboliek bevatten. Hoe bepaal jij of die aspecten van het verhaal historisch zijn? Heb je de laatste 3 eeuwen aan historisch onderzoek naar de historische Jezus en de enorme diversiteit aan verschillende invullingen ervan gemist?

Neem bijvoorbeeld dat graf. Paulus rept in zijn eerste Korinthiërsbrief met geen woord over de traditie uit Marcus 16 en beweert zelfs dat Petrus als eerste ooggetuige optrad; die vrouwen komen helemaal niet aan bod. Het graf in Marcus is nog gewoon een algemeen graf, waarschijnlijk met diverse nissen (vergelijk b.v. de Talpiot-tombe), waarna de volgende evangelisten opeens sterk benadrukken dat het graf "nog nieuw was"; de enige reden voor deze ontwikkeling die ik kan verzinnen is dat de evangelisten het idee de kop wouden indrukken dat de vrouwen domweg in de verkeerde nis hadden gekeken. Daar komt nog bij dat het niet bepaald gebruikelijk was dat gekruisigden een graf kregen, dus dat aspect is historisch ook al verdacht. Als laatste komen we Jozef van Arimatea daarna nergens meer tegen. Tel daarbij op dat het verhaal van Marcus doorspekt is met "valse verwachtingen" en tegenstellingen en dat Marcus een buitenstaander Jezus van het kruis laat halen en laat begraven, en dan rijst de vraag: waarom zou je dit verhaal historisch opvatten in plaats van als een literaire kunstgreep?

Ik kan dezelfde vraagtekens zetten bij dat purperen kleed, het dobbelen om Jezus kleren, de kostbare olie, etc.etc. Als je zonder heldere methodiek dat soort aspecten zo makkelijk als historisch bestempeld en daarmee een historisch Jezusbeeld kneedt, dan heb je wat mij betreft qua Jezusonderzoek echt onder een steen geleefd :)
  zondag 26 januari 2020 @ 11:13:57 #62
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191200232
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 09:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kom op, dit kun je niet menen. "Er staat wat er staat"? En dan ga jij niet bedenken wat de context is, of zoiets symbolisch of letterlijk bedoeld wordt, of het wellicht teruggrijpt op andere teksten, etc.etc.?

Ik bedoelde natuurlijk of je deze opvatting van Jezus baseert op hypothesen die in de wetenschappelijke literatuur zijn besproken.
[..]

Al met al is het nogal naïef om dit soort zaken allemaal klakkeloos als historisch op te vatten, gezien deze aspecten allemaal teruggrijpen op oudtestamentische teksten en een hoge mate van symboliek bevatten. Hoe bepaal jij of die aspecten van het verhaal historisch zijn? Heb je de laatste 3 eeuwen aan historisch onderzoek naar de historische Jezus en de enorme diversiteit aan verschillende invullingen ervan gemist?

Neem bijvoorbeeld dat graf. Paulus rept in zijn eerste Korinthiërsbrief met geen woord over de traditie uit Marcus 16 en beweert zelfs dat Petrus als eerste ooggetuige optrad; die vrouwen komen helemaal niet aan bod. Het graf in Marcus is nog gewoon een algemeen graf, waarschijnlijk met diverse nissen (vergelijk b.v. de Talpiot-tombe), waarna de volgende evangelisten opeens sterk benadrukken dat het graf "nog nieuw was"; de enige reden voor deze ontwikkeling die ik kan verzinnen is dat de evangelisten het idee de kop wouden indrukken dat de vrouwen domweg in de verkeerde nis hadden gekeken. Daar komt nog bij dat het niet bepaald gebruikelijk was dat gekruisigden een graf kregen, dus dat aspect is historisch ook al verdacht. Als laatste komen we Jozef van Arimatea daarna nergens meer tegen. Tel daarbij op dat het verhaal van Marcus doorspekt is met "valse verwachtingen" en tegenstellingen en dat Marcus een buitenstaander Jezus van het kruis laat halen en laat begraven, en dan rijst de vraag: waarom zou je dit verhaal historisch opvatten in plaats van als een literaire kunstgreep?

Ik kan dezelfde vraagtekens zetten bij dat purperen kleed, het dobbelen om Jezus kleren, de kostbare olie, etc.etc. Als je zonder heldere methodiek dat soort aspecten zo makkelijk als historisch bestempeld en daarmee een historisch Jezusbeeld kneedt, dan heb je wat mij betreft qua Jezusonderzoek echt onder een steen geleefd :)
Ik ging ervan uit, ook vanwege eerdere discussies, dat jij wel zou weten dat het mij gaat om hoe Jezus wordt neergezet door de betreffende schrijvers. Het gaat mij dus om de historie van het personage Jezus in de schrift en niet om de historische persoon Jezus zelf. Omdat er geen enkel bewijs is of Jezus ooit geleefd heeft is dat laatste compleet zinloos om me mee bezig te houden.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191203153
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 08:37 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Welke betekenis zou ik er dan in moeten lezen? Er staat wat er staat daar kan ik niets aan veranderen en ik heb geen brief van Paulus geschreven dus nee dat heb ik niet zelf bedacht.

Maar goed we hebben nog het purper dat Jezus droeg, het kleed waarop gedobbeld werd, de kostbare olie waar Jezus mee gezalfd werd en de titel boven het kruis. Al met al is het nogal naïef om te denken dat Jezus arm was.
Sorry hoor, maar je slaat echt de plank mis met bijna alles. Want alles kun je uit het OT halen, dus waarom zou je uberhaupt hier iets historisch van maken? Zoals het dobbelen om Jezus kleren.

quote:
Zij verdelen mijn kleding onder elkaar en werpen het lot om mijn gewaad. (Ps 22:19)
Het kruisigen van Jezus:

quote:
Want honden hebben mij omsingeld, een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord. (Ps 22:17)
rijke graf:

quote:
Men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond geweest is. (Jes 53:9)
Hij rijdt op een veulen door Jeruzalem:

quote:
Verheug u zeer, dochter van Sion! Juich, dochter van Jeruzalem! Zie, uw Koning zal tot u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland, arm, en rijdend op een ezel, op een ezelsveulen, het jong van een ezelin. (Zach 9:9)
En zo kun je nog wel even doorgaan. Dan kun je denken dat dit allemaal profetieen zijn en dat Jezus die heeft vervuld, zoals de christenen doen. Maar je kan je ook bedenken dat ook de schrijvers deze profetieeen kenden en dat ze hier een verhaal om heen geschreven/verzonnen hebben. Maar je kan niet doen alsof de evangelieen helemaal losstaan van het OT en dat ze dus laten zien wat de historische Jezus gedaan heeft.
  zondag 26 januari 2020 @ 16:11:34 #64
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191204161
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 15:15 schreef Fries1956 het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar je slaat echt de plank mis met bijna alles. Want alles kun je uit het OT halen, dus waarom zou je uberhaupt hier iets historisch van maken? Zoals het dobbelen om Jezus kleren.
[..]

Het kruisigen van Jezus:
[..]

rijke graf:
[..]

Hij rijdt op een veulen door Jeruzalem:
[..]

En zo kun je nog wel even doorgaan. Dan kun je denken dat dit allemaal profetieen zijn en dat Jezus die heeft vervuld, zoals de christenen doen. Maar je kan je ook bedenken dat ook de schrijvers deze profetieeen kenden en dat ze hier een verhaal om heen geschreven/verzonnen hebben. Maar je kan niet doen alsof de evangelieen helemaal losstaan van het OT en dat ze dus laten zien wat de historische Jezus gedaan heeft.
Het gaat bij jou fout door aan te nemen dat het mij om de historische Jezus zou gaan.

Maar goed, nu ligt de bal bij jou. Ik heb je met meerdere voorbeelden aangetoond dat Jezus wordt voorgesteld als een vermogend man die door zijn omstanders als Davide werd gezien en door zijn vijanden gekruisigd werd met als vonnis 'Koning der joden'. Nu ligt de bal bij jou om je lariekoek bias te onderbouwen dat Jezus arm zou zijn geweest.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191204218
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:11 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Maar goed, nu ligt de bal bij jou.
Zo gaan de discussies dus tegenwoordig bij f&l. :')
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 26 januari 2020 @ 16:42:14 #66
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191204650
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:15 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Zo gaan de discussies dus tegenwoordig bij f&l. :')
Waar je je al niet druk om kan maken.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191204791
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:42 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Waar je je al niet druk om kan maken.
Ik vind het jammer dat het een steekspel is geworden. Dit gaat niet meer over meningen, maar om wie de strijd wint in het gelijk krijgen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191204941
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:11 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het gaat bij jou fout door aan te nemen dat het mij om de historische Jezus zou gaan.

Maar goed, nu ligt de bal bij jou. Ik heb je met meerdere voorbeelden aangetoond dat Jezus wordt voorgesteld als een vermogend man die door zijn omstanders als Davide werd gezien en door zijn vijanden gekruisigd werd met als vonnis 'Koning der joden'. Nu ligt de bal bij jou om je lariekoek bias te onderbouwen dat Jezus arm zou zijn geweest.
Wow. De pure hubris. Zo niet christelijk..

Hoe arm of rijk Jezus was in de bijbel is behoorlijk open voor interpretatie. Het ligt er maar net aan welke verzen je zwaarder weegt maar over het algemeen kun je wel stellen dat hij arm geboren is en in relatieve middenklasse is opgegroeid maar nooit echt rijk genoemd kan worden. Mede omdat hij zelf enige rijkdom die hij had vrijwillig opgaf.

In Lukas 2:24 staat dat Jozef en Maria twee duiven offerden ipv het gebruikelijke lam omdat ze zich dat niet konden veroorloven. Leviticus 12:7-8 beschrijft dit ook.

Mattheüs 8:20 zegt dat vogels en vossen nesten en holen hebben, maar de Zoon nog geen plek heeft om zijn hoofd te rusten.

Lukas 8:2-3 zegt dat Maria Magdalena, Johanna, Susanna en vele anderen Jezus en de discipelen van goederen voorzagen. Hadden ze vast niet nodig gehad als Jezus zo rijk was.

In 2 Korinthiërs 8:9 staat dat Jezus vrijwillig in armoede verkeerde opdat wij door zijn armoede rijk zouden worden.

Nu zijn er ook verzen te vinden waarin Jezus rondhing met de bovenste laag van de bevolking, en Jezus trok arm of rijk ook niet voor ten koste van de ander (afgezien van Mattheüs 19:24 misschien). Maar over het algemeen was Jezus arm tot middenklasse en daarna weer arm.

Een rijke Jezus klinkt meer als Amerikaanse prosperity gospel onzin dat alleen maar als doel heeft om geld te vangen van de kudde (plant $1000 seeds to receive the Lord's blessing etc.)

Is de bal nu weer bij jou?
pi_191204990
Dubbel
pi_191205318
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:11 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het gaat bij jou fout door aan te nemen dat het mij om de historische Jezus zou gaan.

Maar goed, nu ligt de bal bij jou. Ik heb je met meerdere voorbeelden aangetoond dat Jezus wordt voorgesteld als een vermogend man die door zijn omstanders als Davide werd gezien en door zijn vijanden gekruisigd werd met als vonnis 'Koning der joden'. Nu ligt de bal bij jou om je lariekoek bias te onderbouwen dat Jezus arm zou zijn geweest.
Lees je wel wat de ander schrijft? Ik heb toch duidelijk gemaakt dat de ideeen over Jezus zo uit het OT gekomen zijn? Wat heeft het dan met een historische Jezus te maken?
En je komt bij jouw idee dat Jezus een vermogende Davide zou zijn, vanwege dat hij een rijk graf had en dat er om zijn kleren gedobbeld werd. Terwijl ik dus al aantoonde dat dit komt van "David" die beweerde dat er om zijn kleren gedobbeld werd. En nog 1 tekst waaruit blijkt dat iemand bij de armen is en bij de rijken gelegd is.
pi_191213855
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 18:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Tja, de rabijnse uitleg is dat ze gewoon zelf eten bij zich hadden maar dit pas wilden pakken toen de mand langs kwam.
[..]

Maar van het ontvangen van goud wordt je wel rijk he?
[..]

Bij Paulus of bij de latere redactie?

Maar wat denk je dan van zijn intocht. Hij deed zich voor als een koning daar hij gelijk aan koning David op een ezel Jeruzalem introk. Men schreeuwden naar hem dat de Davide is gekomen. Denk je dat ze dit allen zouden doen bij een armoeidzaaier?

Dus de bijbel lezen met een bias? Eerder lees ik een stuk, haal al de wonderen weg en kijk dan wat overblijft en dat is in het geval van de gedeelde maaltijd een man die een grote groep mensen voedt.
De rabbijnen willen Jezus ook niet erkennen als God.
Die wonderen doet, of ze willen dat Jezus zo de wonderen doet, dat ze Hem ergens op kunnen pakken
pi_191213882
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 16:11 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het gaat bij jou fout door aan te nemen dat het mij om de historische Jezus zou gaan.

Maar goed, nu ligt de bal bij jou. Ik heb je met meerdere voorbeelden aangetoond dat Jezus wordt voorgesteld als een vermogend man die door zijn omstanders als Davide werd gezien en door zijn vijanden gekruisigd werd met als vonnis 'Koning der joden'. Nu ligt de bal bij jou om je lariekoek bias te onderbouwen dat Jezus arm zou zijn geweest.
Waarom zou Jezus rijkdom promoten ?
Of Rijk zijn ?
pi_191213897
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 17:23 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik niet persoonlijk toe zou passen?
Wat pas jij dan toe ?
Beetje aardig zijn, beetje lief zijn ?
  maandag 27 januari 2020 @ 08:39:00 #74
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191214018
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2020 17:02 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]
Een rijke Jezus klinkt meer als Amerikaanse prosperity gospel onzin dat alleen maar als doel heeft om geld te vangen van de kudde (plant $1000 seeds to receive the Lord's blessing etc.)
Amen!
  maandag 27 januari 2020 @ 08:39:09 #75
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191214020
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:00 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Jezus is opgestaan
Jeruzalem was nog steeds bezet ook na Jezus' opwekking.

Zoals Panterjong al ze: voor Jezus was het Koninkrijk Gods: het beloofde land, met als hoofdstad Jeruzalem en op de troon een nazaat van David.

Jezus heeft het nooit over een koninkrijk in de hemel.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 27-01-2020 09:37:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')