TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 13:50 |
bron: https://www.ad.nl/wonen/utrecht-start-megabouwproject-10-000-huizen-in-autoloze-wijk~ad1df9b4/ Geen gek idee, zolang je maar geen baan met leaseauto krijgt ![]() | |
Pizzakoppo | vrijdag 10 januari 2020 @ 13:56 |
Lol, de hippies hebben gewonnen. ![]() | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:00 |
Dit wordt dus een waar drama. | |
Gunner | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:02 |
Nee want met een eigen auto is het geen probleem inderdaad ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:03 |
Het idee van zo'n wijk is dat je er niet gaat wonen als je een eigen auto hebt, aangezien je hem nergens kwijt kan. | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:03 |
Wat mij persoonlijk betreft een absolute afknapper, maar wie weet is het wat voor hen die genoegen (kunnen) nemen met de fiets en ov. Wel een beetje onsympathiek tegen de bewoners/bezoekers van de Rivierenbuurt om daar betaald parkeren in te voeren omdat je kennelijk bang bent dat de bewoners van je nieuwe buurt je idealen anders gaan proberen te omzeilen. | |
Idisrom | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:04 |
Ik denk dat het meevalt. Volgens mij werkt in het China net zo. Daar zijn ook veel meer appartementen dan ondergrondse garageplekken. | |
Pizzakoppo | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:10 |
Gaaf argument. ![]() | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:15 |
Fijn voor de pakketbezorgers en de verwarmingsmonteur. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:15 |
Dit is gewoon een heel erg goed idee. | |
Gunner | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:15 |
Dat snap ik wel, alleen begrijp ik niet zo goed wat een leaseauto ermee te maken heeft. Als je nou gezegd had " zolang je maar geen baan krijgt waar je met je auto naar toe moet" had je een punt. | |
Hiddendoe | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:18 |
Hoe zit dat met winkels? Hoe komen die producten daar dan? Met een vliegend tapijt? Of moet die wijk op de fiets of te voet naar een andere wijk voor hun boodschappen? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:19 |
In autovrijezones zoals het centrum van Utrecht kunnen de winkels ook al jaren niet bevoorraad worden. Het is gewoon schrijnend om te zien, al die lege etalages. Behalve de tapijtverkoper is elke zaak al jaren door het assortiment heen. ![]() | |
MadJackthePirate | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:20 |
Deelauto's ![]() | |
Hiddendoe | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:23 |
Hoe komen ze daar dan aan voedsel? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:24 |
Niemand weet het. Niemand wil er ook nog wonen natuurlijk. | |
de_boswachter | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:25 |
autoloze wijken ![]() | |
Glazenmaker | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:28 |
Ik vind het zo laf van de gemeentes dat ze dat betaald parkeren niet meteen overal invoeren. Je weet toch dat ze het willen doen. Hier in de gemeente doen ze het wijk voor wijk, waardoor de auto's zich als een inktvlek verspreiden. Iedere keer zit weer een nieuwe wijk 2 jaar in de shit tot ze het ''oplossen'' met betaald parkeren. Maar als ze het in 1x doen krijg je misschien wel een opstand van het domme stemvee. | |
Jemoederniet | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:28 |
Tien procent is koop tussen de 2 en 3 ton in. De rest is sociale huur, vrije-sector huur en duurdere koopwoningen. Dus starters/leraren/politieagenten zijn kansloos om hier iets te kunnen kopen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:29 |
Een werken stel kan doorgaans wel 2 ton lenen. | |
Glazenmaker | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:29 |
Politieagenten heb je toch niet nodig in zo'n prachtige hippiewijk zonder nare fossiele mensen. | |
OllieA | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:32 |
Wat een afgrijselijk plan. Mensen als konijnen ophokken in woontorens van 70 meter hoog. Walgelijk. | |
epicbeardman | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:32 |
Weer zo'n D66/GL initiatief natuurlijk | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:33 |
Dit gebeurt al jaren? In elke stad? Je bent toch niet verbaasd over flatgebouwen? | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:35 |
Ja, dat probleem speelt hier ook. Gemeente liet zelf een splinternieuw sportcentrum en allemaal winkels neerzetten met ontoereikende parkeerplaatsen waardoor de bezoekers hun auto in de omliggende wijk parkeerden, daar kwamen (logischerwijs) klachten over, en toen werd daar betaald parkeren ingevoerd. Maar o verrassing, de bezoekers en sommige bewoners van die wijk zetten sindsdien de auto een wijk verderop, en dus moet daar dan ook maar betaald worden. Etc, etc. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:35 |
En zeker in Utrecht; als belangrijkste hub voor treinverkeer. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:36 |
Umm, met twee startsalarissen in die beroepsgroepen kan je wel een huis kopen tussen de 2 en 3 ton hoor... In je eentje nog niet, maar dan voldoe je weer aan de eisen voor sociale huur, dus dan ben je gebaat bij sociale huurwoningen... | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:36 |
Die worden 's ochtends redelijk vroeg bevoorraad. Net als in het autovrije centrum. | |
hoechst | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:38 |
Kansloos | |
the-eye | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:39 |
Dit soort projecten laten duidelijk zien dat Nederland te vol is. Tis jammer dat er weer zoveel jaar overheen zullen gaan voordat men erkent dat het geen succes is en ondertussen slibt het land verder dicht | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:39 |
Ik ben als Utrechter / Utrechtenaar best blij met dit nieuws. | |
Hyperdude | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:40 |
Auschwitz, maar dan verticaal. ![]() | |
De_Hertog | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:40 |
Ik snap ergens het idee wel, en ik zie ook wel dat jongere mensen die in steden wonen steeds minder vaak een auto willen of hebben. Maar om meteen een hele wijk voor tienduizend huishoudens met één parkeerplek per drie woningen neer te zetten is wel vragen om problemen. Voor de mensen die er gaan wonen zal het al krap worden, laat staan als er ook nog eens mensen op bezoek willen komen... | |
Hiddendoe | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:40 |
Hoe dan? Worden de producten met de hand doorgegeven? | |
Hiddendoe | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:41 |
Juist. Jij snapt het. | |
hoechst | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:41 |
2e bijlmer dus | |
Hyperdude | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:41 |
Plan is dan ook gay as fuck. ![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sodomieprocessen | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:41 |
Ja, Utrecht is veel te vol om zo'n wijk te bouwen. Het is niet alsof dat terrein echt al jaren grotendeels braak ligt ofzo. | |
Hathor | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42 |
Mag je je wel voortbewegen op een paard? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42 |
??? | |
the-eye | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42 |
Ziekenwagen, doktoren, brandweer. Ook leuk als iemand gaat verhuizen of nieuwe meubels/witgoed heeft gekocht Ronduit een belachelijk plan wat een wijk terugzet naar 1920 | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42 |
Is dit een serieuze vraag? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:42 |
Goh, een serie verzinsels. Je verwacht het niet he. | |
Hathor | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:43 |
S'avonds met zijn allen gezellig naar de saloon. | |
the-eye | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:43 |
Nee, kamelen daarentegen vind men wel weer hartstikke leuk want multiculti holadijee! | |
Hathor | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:43 |
Nou dan laat maar zitten, kamelen stinken een uur in de wind. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:44 |
Lui uit 1933 kunnen wmb de tering krijgen ![]() | |
Hiddendoe | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:44 |
Ja, want autoloos. Dus hoe komen die producten in de super? | |
borisz | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:44 |
Mooi idee. | |
Hathor | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:44 |
Pakezels. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:45 |
Vrijstelling. Duh. Hier zal waarschijnlijk ook wel een tijdelijke vrijstelling voor aan te vragen zijn. | |
Glazenmaker | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:46 |
Terwijl ze prima betaald parkeren kunnen invoeren en de bewoners een gratis parkeervergunning geven. Misschien zelfs eenmalig 10 euro administratiekosten rekenen. Maar nee hoor. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:46 |
Met dezelfde vrachtwagens die ook andere supermarkten bevoorraden. Die zullen daar, als deel van uitzondering, wel voor bepaalde tijden (ik meen 8-9 uur 's ochtends) mogen komen. Nogmaals; net zoals in de auto-vrije binnenstad. Dat deel van Utrecht waar, zegmaar, veel winkels zitten. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:47 |
Suggereer je nu dat de mensen die de ontwikkeling van de Merwedezone al jaren voorbereiden, hier ondertussen meer over nagedacht zouden hebben dan willekeurige Fok!users de afgelopen 10 minuten? | |
Toefjes | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:48 |
Leuk initiatief. Als die mensen er gelukkig mee zijn, prima toch. | |
De_Hertog | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:48 |
Uit nieuwsgierigheid eens wat statistieken opgezocht:https://www.duic.nl/algem(...)-vleuten-binnenstad/ Vraag me nog steeds af of het gaat werken voor een hele wijk, maar dat is toch een stuk lager dan ik verwacht had. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:48 |
Ik zou niet durven. | |
Hyperdude | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:50 |
Dat lijkt heel wat, maar is niet veel meer dan 500x500 meter kleine kutstraatjes en pleintjes. Daar wonen sinds 1600 al nauwelijks mensen met een auto. Het is nu 2020. | |
OllieA | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:54 |
Verbaasd niet nee, maar ik vind het al jaren walgelijk, die hoogbouw. De kunstmatige schaarste van bouwgrond die door het overheidsbeleid wordt gecreëerd leidt tot idiote grondprijzen en het ophokken van mensen in betonnen torens. Je moet het maar fijn vinden.
| |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:55 |
Ja, ze zouden een wat landbouwgrond van bestemming moeten doen wisselen he ![]() ![]() | |
Domnivoor | vrijdag 10 januari 2020 @ 14:58 |
Goed plan, zolang ik er niet hoef te wonen ![]() Ik heb liever een eigen stukje grond en een eigen dak. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:02 |
Ik zal er niet gaan wonen en mocht ik mensen kennen die er gaan wonen kom ik niet meer op visite ga toch niet mijn auto ergens parkeren waar je moet hopen op een plek en dan een kenker end lopen naar iemand zijn huis daaag ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:02 |
Mensen willen ook allemaal op dezelfde plek wonen, dan krijg je dat. Nederland is meer dan de Randstad. | |
Filosoofert | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:03 |
Ik zou de vrijheid van mijn auto niet op willen geven. En die deelauto's is een leuk idee. Vooral als ik zie hoe menig buur met zijn auto omgaat. Ik neem aan dat iedereen meedoet in onderhoud? Kan de rest betalen voor een paar individuen die met spollende banden wegrijden? Dusja, mooi idee, en als mensen zonder auto willen is dat natuurlijk alleen maar goed. Voor mij zou het echter geen optie zijn. | |
BoonDockSaint | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:04 |
met een karavaan uitkeringstrekkers met balen op hun rug | |
T-zooi | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:04 |
Plaatje niet gezien? Amper een kolos gezien, alleen wat huisjes met bomen en hier en daar een flatje ertussen. We kunnen niet allemaal in gezellige kleine huisjes rond een pleintje met een kerkje wonen. En daar hebben we er dan zo'n 200 van nodig om de mensen van woonruimte te voorzien dus dan slibt het land pas lekker dicht. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:07 |
Lekker fris een deelauto, ik zag laatst zo'n hokje rijden met een kerel die gewoon een peuk zat te roken achter het stuur. En daar mag jij dan lekker in zitten. ![]() | |
BasEnAad | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:13 |
Dit is gewoon wereldvreemd of een pesterij. Dit is niet het moment voor geintjes, dit is het moment om woningen te bouwen, betaalbaar en voor iedereen. | |
FlippingCoin | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:14 |
Klinkt goed afhankelijk van de uitwerking van het autobeleid. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:14 |
Dat ook nog en jij rijd 1x per week mis op jaarbasis 8000 kilometer en je Sjonnie buurman 20.000 per jaar moet jij dan net zoveel betalen? Jij rijd normaal en doet met je banden 60.000 Sjonnie naast je rijd met zijn pet achterstevoren en doet 20.000 met banden. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:14 |
Daarom bouwen ze ook voor 10.000 man. Heb je het bericht gelezen? | |
FlippingCoin | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:15 |
Laat iedeteen maar lekker in torens wonen in de randstad dan vertrek ik wel naar een rustigere plaats. ![]() | |
BasEnAad | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:15 |
Ja. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:15 |
Ik hoop dat ze die woningen niet vol krijgen ja zullen wel wat asielzoekers ingestopt worden uiteindelijk. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:16 |
Je mag sowieso niet roken in de deelauto's. Als andere delers daar melding van maken (ze kunnen uiteraard zien wie de auto daarvoor nog gebruikt heeft) zal dat snel lijden tot beëindiging van je contract. | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:16 |
daar hebben ze metrosystemen en dergelijke liggen. Hier alleen langzame busverbindingen en als je geluk hebt een stoptrein. Tevens is men daar niet gewend om 2 auto's per huis te bezitten. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:17 |
En wat als iemand een peuk rookt en daarna achter het stuur plaatsneemt? Dan stinkt het ook. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:20 |
Of iemand die sowieso stinkt Nee ik deel niks voorlopig van mij is mij zelf voor gewerkt | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:20 |
Ik zit zelf ook in meerdere ontwikkelingen en dit lijkt er meer op dat een ontwikkelaar een leuk verhaaltje heeft opgehouden om onder de parkeernorm uit te komen. Scheelt hem miljoenen in het bouwen van ondergrondse garages. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:23 |
Als het een aantal keren gebeurt dat de auto naar rook meurt, zal er melding gedaan worden door andere delers en dan is de "dader" snel gevonden | |
OllieA | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:23 |
Dat speelt natuurlijk ook een rol, maar het heeft ook te maken met opvattingen over ruimtelijke ordening in Nederland. De idiote grondprijzen en de infrastructuur leiden er domweg toe dat mensen noodgedwongen op een kluitje komen te zitten. Daar wordt niet bepaald creatief op doorgedacht door overheid en politiek, maar men doet al jaren aan meer van hetzelfde. | |
Starhopper | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:25 |
Neehoor. In 1920 had je geen flats van 100 meter | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:25 |
Het idee is niet dat jij een auto koopt en dan deelt, een bedrijf koopt de auto's en je kan online zo'n auto reserveren met app en GPS. Als je iedere dag een auto nodig hebt dan is een deelauto niets voor jou. Maar als je 1x in de week bij je schoonmoeder in Nieuwegein op de koffie gaat (rijdt ook wel OV overigens) dan is het wel verhipte handig om er niet 1 te hoeven bezitten. Dat is het idee: wel af en toe over een auto kunnen beschikken zonder er 1 te bezitten. | |
the-eye | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:26 |
Nee maar wel die als ratten in een ton op een kleine ruimte moesten leven | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:29 |
Ik snap het idee maar je weet niet wie die auto allemaal uitwoont dat is mijn gedachten er achter. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:29 |
En gewoon fietsen. Dat hele stuk ligt op 5-15 minuten fietsen van Utrecht CS en de uithoek ligt weer wat dichter bij Vaartsche rijn. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:31 |
Als er schade of vervuiling wordt aangetroffen meld je dat bij het deelbedrijf, die gaan dan kijken wie er voor jou in de auto heeft gereden. Je denkt te ingewikkeld. En niemand die je dwingt om zo'n deelauto te gebruiken. | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:31 |
Lekker je boodschappen voor de deur uitladen in plaats dat gezeul vanuit een parkeergarage veel veel verderop ![]() | |
capricia | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:31 |
Utrecht bouwt tenminste. Leidsche Rijn is nog volop in aanbouw. En nu deze woningbouw erbij. Helemaal top! De rest van de randstad doet niet zoveel, lijkt het. Behalve klagen. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:33 |
Ik geloof best dat daar een soort systeem voor is en misschien dat het voor sommige ook zou werken. Ik moet er niet aan denken | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:33 |
Er komen hier ook allemaal pilots met deelauto's, deel e-bikes, deelscooters, de meesten staan weg te rotten in de regen. Ik vraag me af hoe men op het idee komt dat er in de maatschappij behoefte is voor zoiets. De scooters slaan goed aan bij de jeugd maar verder niet. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:33 |
Auto gewoon op je oprit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
BoonDockSaint | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:34 |
Dat gaat zo fout tokkies die afval uit het raam flikkeren overal zeiken en schijten dan heb je binnen nog geen twee jaar een nieuwe pestuitbraak | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:34 |
Bedrijven als GreenWheels en MyWheels kunnen bestaan, blijkbaar wordt er toch genoeg gebruik van gemaakt. En het zal van wijk tot wijk verschillen hoe succesvol zoiets kan worden. In mijn wijk zou het niet werken, letterlijk iedereen heeft hier een eigen oprit. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:35 |
Precies de cultuur lijkt er hier niet voor te zijn ik zie ze ook maar staan inderdaad altijd stil nobody's gives a fuck. In Beijng is het bijvoorbeeld normaal fiets pakken elders parkeren en ga je weg pak je weer een fiets. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:37 |
Topplan. Utrecht ![]() GroenLinks aan de macht doet wonderen voor de leefbaarheid van de stad (tenzij je verstokte automobilist bent). | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:37 |
Er zijn blijkbaar al 50.000 deelauto's in Nederland en 500.000 mensen die er gebruik van maken. | |
Nicksanders | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:39 |
Er zal best een markt(je) voor zijn maar die is (nog) niet zo groot. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:41 |
Prima, plan....voor anderen. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:41 |
Lol @ al die autoverslaafden die zich totaal niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die zonder kunnen. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2020 15:41:45 ] | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:41 |
20% groei in 1 jaar. Met zelfrijdende auto's zal die markt nog verder toenemen. Dan kan ineens iedereen zonder rijbewijs beschikken over persoonlijk vervoer. PTA / stelling: einde van het autobezit is nabij #3 | |
Bocaj | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:48 |
Waarom verbaast zo'n opmerking van jouw mij nou weer niet?! ![]() | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:48 |
Daar heb je toch gewoon Picnic voor? | |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:49 |
Stel je bent slecht ter ben.... | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:49 |
En dan? | |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:50 |
En je mag niet met je auto bij je woning komen.. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:50 |
Wie zegt dat dat niet mag? | |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:51 |
The great book of rules. | |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:51 |
Dit inderdaad, compleet mad vanuit hun vinexwijk over een plek waar ze nooit willen en kunnen wonen. Ik leef al jaren zonder auto, op een beetje normale locatie heb je die echt niet per se nodig. | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:51 |
En hoe zet je dat ding vervolgens in een parkeergarage ![]() | |
Bocaj | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:52 |
Van m'n auto blijf je af: waarom het met deelauto's nog niet zo wil lukken.
| |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:52 |
Mensen zien autoloos en stoppen gelijk weer met lezen lijkt het.
| |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:52 |
Hopelijk zijn ze aangepast aan mensen met een handicap. | |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:53 |
Klinkt alsof het eenzelfde verslavende werking heeft als sigaretten en drugs... tijd voor een algeheel autoverbod. | |
luxerobots | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:53 |
Oh, je mag wel een auto hebben als je buurman er maar geen heeft. ![]() Dan nemen mensen gewoon een auto en geven de buurman, die ook een auto heeft, de schuld. | |
Bocaj | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:54 |
Verhuis maar naar de Amish gemeenschap in de VS! ![]() | |
WheeledWarrior | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:55 |
Ja, lijkt mij ook. Voor mij zou het totaal niet praktisch zijn, maar als het je ding is, be my guest. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:55 |
De auto's? Lijkt me handig ja. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:55 |
Maar dat gaat om het delen van je eigen auto. De deelauto's waar we het in dit topic over hebben zijn van bedrijven als GreenWheels. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:55 |
Dat werkt prima in de binnenstad hoor. Zoals al eerder aangehaald is daar vaak slechts 0,2 parkeerplaats per inwoner. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57 |
In Madurodam misschien, bij ons hier in het centrum meer dan 10 plekken voor de deur vrij. | |
luxerobots | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57 |
Omdat je heel veel geld moet uittrekken voor een parkeervergunning. Dan zetten mensen hun auto wel verder weg neer. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57 |
Of ze hebben geen auto... Zoals hier het geval is. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57 |
Ja want een eigen auto is ook echt de enige manier om bij je woning te komen.. Dat argument zie ik ook altijd voorbij komen als het gaat om binnensteden die dan autovrij(er) worden. ![]() | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:58 |
Ik heb aan de Catharijnesingel gewoond en daar heb je echt geen '10 plekken voor de deur vrij' hoor. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:59 |
Ja dat is Utrecht, echt een ramp met de auto die binnenstad, net als Amsterdam. | |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:59 |
Wat moeten ze dan doen? | |
Bocaj | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:59 |
Volgens mij is dat ook nog niet zo populair... Ik meen dat bepaalde grote steden daar ook alweer mee gestopt zijn... https://www.autoblog.nl/n(...)-een-deelauto-134174 | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 15:59 |
Ja, het gaat hier toch ook over Utrecht? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:00 |
Ja en dat is dus prima. Het is ook niet de bedoeling dat je met de auto naar de binnenstad gaat. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:00 |
Dat blog heeft het over Noord-Amerika en London, niet over Nederland of Utrecht. Kan je zeggen, dat kan zo'n blog beweren, toch is het aantal deelauto's in Nederland 20% toegenomen in 2019 (van 40.000 naar 50.000 exemplaren) en het aantal gebruikers van 400.000 naar 500.000. | |
Red_85 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:01 |
Of verhuizers. | |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:01 |
Ik kan toch gewoon naar Merwede? | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:01 |
Die mogen er allemaal gewoon rijden hoor. Lezen blijkt weer lastig. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:01 |
Bij verhuizingen zijn er sowieso uitzonderingen op de AVP, zo mag je meestal zelfs op de stoep parkeren bij een verhuizing (al dan niet aangekondigd). | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:01 |
Ik zou er niet willen wonen. Ik doe helemaal niet alles met de auto maar als ik 'm nodig heb staat die op 10 stappen van mijn voordeur. Wel zo fijn als je wat naar binnen moet dragen. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:02 |
Shit ik was benieuwd in dit project omdat ze ook een paar 200m2 herenhuizen gingen neerzetten, maar met drie kinderen ga ik echt niet autoloos kunnen zijn. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:02 |
Ik zie ook niemand die je dwingt om daar te gaan wonen. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:02 |
Dat wordt naar Leidsche Rijn. ![]() | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:03 |
Het is leuk voor ouden van dagen, die hebben wel oren naar zo'n woning. | |
Bocaj | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:03 |
![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:04 |
Als je geen auto hebt, zal je wel moeten. Dat verandert ook de manier waarop je dingen oplost. En er zijn deelauto's. | |
probeer | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:04 |
5 minuten fietsen naar het grootste station in Nederland. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:04 |
Verhuizen naar Lunetten of LR dan maar. Of toch daar wonen en het er op wagen/je auto in een parkeergarage in de buurt stallen. | |
Red_85 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:04 |
De wijk wordt ingericht op fietsers en voetgangers. Leuk als je een keer met wat groter materiaal de wijk in moet. Wat iedere dag wel een paar keer gaat gebeuren in zo'n grote wijk. | |
TheFreshPrince | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:05 |
Er kunnen ook brandweerwagens de wijk in, als het nodig is kan het. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:05 |
Lekker handig, dan regent het pijpestelen en moet je op de fiets de auto gaan ophalen? ![]() | |
luxerobots | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:05 |
Wat ik me afvraag is hoe jij een gezin met drie kinderen, een auto en een herenhuis in Utrecht zou kunnen betalen. Het is niet zo dat je geld krijgt om zuur te doen op Fok. | |
Red_85 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:06 |
Ik blijf het hopen. Bij het maken van dit soort 'plannetjes', zitten altijd verrassingen verstopt waar ambtenaren pas achter komen zodra het gebouwd is. Want ja, de praktijk is makkelijk te bedenken als je achter een pc zit. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:06 |
Met het OV gaan, want dan weet je zeker dat je een minimale afstand te voet moet afleggen, omdat je sowieso bij de gewenste halte wordt afgezet. Ik heb een keer iemand geholpen met verhuizen in de binnenstad hier, maar met de auto kom je daar echt niet makkelijk op de plaats van bestemming, laat staan dat je er makkelijk een parkeergelegenheid kan vinden. Dus degene die slecht ter been is moet zich dan ook nog eerst even laten afzetten en dan moet degene die goed ter been is de auto gaan parkeren. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:07 |
Je mag mijn parkeerplaats wel onderhuren. | |
Red_85 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:07 |
Maargoed, er zal markt en vraag voor zijn. Ieder wat wils. Ik ben geen stadsmens dus hoef daar niet te gaan wonen. Zal ik ook niet doen ook. | |
HSG | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:07 |
Wat als iemand slecht ter been is en woont ver van een bushalte of een station? | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08 |
Och, het regent wel eens. Stop de pers, functioneren is onmogelijk. Stedelijke planning moet niet faciliteren in alle mogelijke extreme situaties, maar uitgaan van de dagelijkse praktijk. In de praktijk regent het vaker niet dan wel, en al helemaal niet vaak pijpestelen. Ik zou mijn woningkeuze niet af laten hangen van 5x per jaar vaker natregenen. Maar dat ben ik. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08 |
![]()
| |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08 |
Ik had het over de binnenstad, dus dat is niet aan de orde. En in een wijk die autoloos wordt opgezet zullen ook voldoende OV-voorzieningen zijn. edit: En voor van buiten de wijk/binnenstad naar de autovrije wijk/binnenstad zijn P+R's een prima optie. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2020 16:58:44 ] | |
Red_85 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08 |
Dan was ik al rijk. Samen met heel NWS. | |
Postbus100 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:09 |
Er is woningnood, je staat rond Utrecht toch altijd in de file en je hebt op het station heel Nederland binnen handbereik in 2 uur. Ik had het wel geweten hoor. | |
TigerXtrm | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:10 |
Prima initiatief, alleen wel een beetje kortzichtig. Hier in de buurt zijn ook hele woonwijken de grond uit gestampt waar geen auto's kunnen komen, maar waarbij de wijk wel verbonden is door één of meerdere parkeergarages die onder de wijk liggen. Je kan er dus prima een auto hebben en 'voor je deur' parkeren, maar op de begane grond niveau rijden geen auto's door de wijk zelf. Die rijden allemaal ondergronds naar de in/uitgang van de garage die uitkomt aan de rand van de wijk. Schaal dat op naar een garage met meerdere verdiepingen onder het hele oppervlak van dat project en je hebt zo ruimte voor 10.000 auto's. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:10 |
Ik krijg geld om zuur te doen op de universiteit. En mijn vrouw om zuur te doen op een andere universiteit. En al een huis bij het centrum van Utrecht afbetaald hebben bleek een puike investering te zijn. | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:11 |
In Dubai is er ook zo'n mooi project waarvan ik toch ergens wel hoop dat de rest van de wereld er ook van leert. Soortgelijk als dit bericht, alleen dan niet in de hoogte. Bijna totaal zelfvoorzienend van voedsel naar energie en zelfs water recycling, gratis onderhoud, lage huur, lage kosten koopwoningen en alle onkosten van huur en koopwoning, vloeien terug in dat onderhoud onder andere. Gratis elektrische auto's echt aan alles is gedacht, supermooie woningen ook. Het kan dus wel, heeft jaren in de designfase gehangen, maar wat ze daar nu als project hebben opgezet is echt wel vet. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:11 |
Dat is een beter idee. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:11 |
![]() Afbetaald? | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:15 |
Zelfs de impressies laten al wel zien dat er gewoon ruime straten komen hoor. Dit staat in de plannen:
| |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:22 |
![]() | |
Bart2002 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:44 |
Ik wilde hetzelfde net posten. Onvoorstelbaar die verslaving aan de Heilige Koe. ![]() | |
Janneke141 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:47 |
Dat zijn er genoeg. Maar als die nou gewoon ergens anders gaan wonen dan precies in dit wijkje, dan lost dat probleem zichzelf wel op. | |
Fer | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:51 |
Ik was deze week in de Bijlmer, in een gedeelte wat ook autoloos is aangelegd. Het probleem is dus zodra je op een stille avond thuiskomt, je auto in de betonnen garage parkeert en vervolgens door de uitgestorven wijk mag lopen naar je huis. | |
Bart2002 | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:55 |
De Bijlmer is een verhaal apart. Daar zijn boeken over volgeschreven. Maar hopelijk is van de vele fouten geleerd. | |
WheeledWarrior | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:56 |
Lekker man, niks mis mee. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:04 |
Het is denk ik voor veel mensen in kleinere gemeenten een beetje moeilijk voor te stellen dat je bij het centrum van Utrecht (het bovenste gedeelte van het merwedeterrein tenminste, geen idee hoe ze het meer richting kanaleneiland gaan doen) geen auto nodig hebt. Je hoeft geen boodschappen uit te pakken, want de supermarkt is aan de overkant van de straat. Je hoeft niet te bedenken of je volgende baan te berijden valt, want je bent met vijf minuten fietsen bij het centrale treinknooppunt van Nederland. Als je op vakantie gaat ben je zo op Schiphol, zonder te hoeven parkeren. Location location. Betaal je ook weer voor. Alleen ja beetje lastig met kleine kinderen. | |
Janneke141 | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:06 |
Die kunnen niet voor/achterop een fiets of in een bakfiets? Zo'n nieuwe wijk krijgt de faciliteiten die je nodig hebt voor je kroost (basisschool, bso, huisartsenpraktijk, gymzaal) er natuurlijk wel bij. | |
Cause_Mayhem | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:06 |
Geen slecht idee. Zat mensen die graag in een stad wonen en flats geen enkel probleem vinden. En wel wat rust en ruimte willen wat gedaan kan worden door grotendeels auto vrij te zijn. Naast groene daken zou ik ook wat groene muren voorstellen. Dan maak je optimaal gebruik van de ruimte en creeer je een prettigere leefomgeving (zonder stiekeme plekjes voor narigheid ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:08 |
Overigens hoeven we ons geen illusies te maken dat het autoluw uit nobele motieven gemaakt wordt. Maar de Laan der Verenigde Naties staat nu al vol, het Westplein gaat kleiner gemaakt worden en het Jaarbeursterrein wordt ook volgebouwd met hoge woontorens. No way dat die 10.000 extra huizen in het Merwedegebied ooit hun straat uit gaan komen met de auto. Het wordt een groot verkeersinfarct. De gemeente is zelfs al fietsontmoedigingsplannen aan het bedenken omdat de infrastructuur de fietsende mensen niet meer aankan, laat staan autos. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:14 |
Dit komt inderdaad een stukje verderop, naast de Jaarbeurs. ![]() https://cu2030.nl/page/wonderwoods | |
Cause_Mayhem | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:16 |
Nice! | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:17 |
Met een kantoorbaan van 9:00 tot 17:00 hoef je je dat inderdaad niet te bedenken maar ploegendienst, nachtshifts of nieuwbouwprojecten zijn wat lastiger zonder auto. Ook als je opgesloten zit in een lift is het niet zo prettig als de storingsmonteur met het OV moet komen wat minimaal twee keer zo lang duurt als met de auto. | |
detaris | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:22 |
Hier zal ongetwijfeld een markt voor zijn. Genoeg mensen die geen auto nodig hebben. | |
Dirk_Teur | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:24 |
Het kan altijd erger. | |
Jantje2k | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:36 |
Ik vind het niet heel gek. Utrecht heeft een heel goede treinaansluiting met bijna alle grote plaatsen, dus de meeste banen kun je prima bereiken per trein. | |
Jantje2k | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:37 |
Bovendien wilde die wethouder ervoor zorgen dat er altijd voldoende deelauto's zijn, dus als je dan echt een keer een auto nodig hebt kun je die makkelijk huren. | |
herverwijderd | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:39 |
Ooooh, klinkt zo futuristisch, benieuwd hoe het gaat uitpakken. | |
MadJackthePirate | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:52 |
Leuk voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn. Hier meneer, ga maar lekker lopen. En uw zoon mag ook niet meer op bezoek komen met de kleinkinderen! Nederland gaat kapot door dit soort waanzin | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:56 |
Want die worden gedwongen om in die wijk te gaan wonen? Dat is nieuw voor mij. | |
herverwijderd | vrijdag 10 januari 2020 @ 17:59 |
Stel je aan man ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2020 @ 18:07 |
Eigenlijk moeten niet gelijkvloerse woningen sowieso niet mogen, want denk eens aan al die ouderen die slecht ter been zijn!! | |
BoneThugss | vrijdag 10 januari 2020 @ 18:16 |
KLB / Gerookt in GreenWheels-auto | |
vipergts | vrijdag 10 januari 2020 @ 18:25 |
Waarom er staat in het artikel dat niet alles verhard is. Dan is mijn beeld dat je niet tot aan ieder huis kunt rijden voor die dingen. Lijkt een leuk idee maar als het slecht wordt uitgevoerd dan zeul je dus iedere week met je boodschappen van de garage naar je huis dat wordt je snel zat. Dat er geen ruimte is voor 2 auto's in een wijk ben ik het mee eens maar ik heb het idee dat de dagelijkse uitvoering schort | |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 18:42 |
Echt, al die mensen die in problemen denken, de uitzonderingen enorm uitvergroten, alleen maar de negatieve kanten belichten en enkel vanuit één standpunt kunnen denken... ik snap dat anders denken en veranderen spannend is, maar met zo'n instelling komen we als mensheid nooit vooruit hè? He gaat om een woonwijk van 10.000 woningen in een stad van ruim 400.000 mensen als het er tegen die tijd niet meer zijn. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:06 |
Hoe kom je hier nu bij? Veruit en veruit de meeste banen en bedrijven bevinden zichj helemaal niet eens in de buurt van een treinstation. Hier in de buurt en omliggende steden liggen industrietereinen totaal niet in de buurt van treinstations. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:07 |
Voor sommige mensen gaat het werken inderdaad.... | |
Jantje2k | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:07 |
Ik bedoelde te zeggen dat er een goede verbinding is. Goed genoeg om niet per se een auto te hoeven, als je gewoon ergens op een kantoor werkt ofzo. Zo gek vind ik het niet hoor. Je bent niet verplicht er te wonen als je een auto nodig hebt. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:08 |
Ook voor kantoren geldt dat de overgrote meerderheid daarvan in NL totaal niet in de buurt liggen van treinstations. Dus in de plaats zelf zal je met de bus of fiets naar je werk moeten. De verbinding van 1 locatie in een stad naar een volgende locatie in een stad kan prima zijn, maar van locatie naar locatie zeer zeker niet, uitzonderingen daargelaten. Het kan werken als je geen auto nodig hebt, maar dan moet je niet van baan wisselen. Een auto of eigen vervoersmiddel overtroeft het OV op praktisch alle punten. Het enige OV wat echt handig is, is de metro met op elke paar honderd meter een station. Maar dat heb je in NL niet noemenswaardig. Kijk maar eens in Berlijn, Parijs of Londen.... [ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 10-01-2020 19:14:19 ] | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:12 |
als een verandering een vooruitgang is dan omarm ik het net zoals velen doen. Er zal vast wel een markt voor zijn, maar doe niet alsof dit een positieve verandering is. Het is hooguit positief voor de projectontwikkelaar omdat die goedkoper kan bouwen omdat er geen parkeerplaatsen nodig zijn. Echter de prijs zal er niet naar zijn, want uiteraard die zakt niet.... | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:15 |
Niet echt, in het OV kan je bijvoorbeeld werken waardoor je reistijd nuttiger is. En je staat niet in de file. En het is goedkoper dan in je eentje per auto reizen. En die vage lelijke bedrijfsterreinen in dorpjes, ik denk niet direct dat de gemiddelde startende Utrechter daar werkt. Alle bedrijven in Amsterdam zijn overigens wel goed bereikbaar met OV, om maar wat te noemen. Net als de meeste arbeidsposities in andere nabijgelegen steden. Of, doe eens gek, de arbeidsplaatsen in Utrecht zelf. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:16 |
In een trein kan je niet eens zitten, laat staan werken. In steden liggen industrietereinen buiten het centrum. Juist in dorpen liggen ze van oudsher in het centrum, maar daar gaat geen trein heen. Het overgrote en overgrote deel van de banen in NL vind je ook niet in amsterdam. Voor een enkeling gaat het werken inderdaad, maar het het overgrote deel van de mensen niet. Daarnaast gebruik je een auto ook niet voor het werk alleen. 25% van de mensen in de dagelijkse file gaan ook nite naar hun werk. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:19 |
Wat doe ik nu dan? Misschien moet je eens je inlezen en de cijfers uitzoeken voordat je je heil zoekt bij willekeurig dingen roepen omdat je in paniek bent. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:19 |
reizen buiten de spits | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:20 |
Daarom. Legio mensen die interesse zullen hebben, ook omdat het (afhankelijk van aan welke kant je zit) best centraal in Utrecht ligt. Als je graag met de auto op pad gaat zou ik ook eerder iets als Leidsche Rijn aanraden qua toegang tot de snelweg. | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:20 |
Het OV goedkoper dan een auto ![]() | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:21 |
Als je alle kosten meeneemt is het ongeveer even duur voor 1 persoon, echter mensen zijn geneigd om alleen de kosten die van hun bankrekening gaan mee te nemen. Een auto kost afhankelijk van het type en leeftijd tussen de 42 en 48 ct/km. Elektrisch zal wat goedkoper zijn, maar niet heel veel omdat je een hoge afschrijving hebt vanwege de korte levensduur van het accupakket. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:24 |
Ik reis zakelijk eersteklas en dan kan je prima werken hoor. Of je nou naar Den Haag of naar Amsterdam moet. Als je een beetje op tijd komt kan je vaak ook in de tweede klas wel zitten op de meeste trajecten. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:24 |
Daar heb je al de eerste beperkingen: - zakelijk reizen dus duurder - vroeg beginnen.... Nogmaals, voor sommige zal het wel werken, maar doe niet alsof het een positieve verandering is. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:25 |
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/ Vervelend he, al die statistieken. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:26 |
37 km heen en terug elke dag kostte mij tussen de 500-700 euro per maand. Toen ik dat doorkreeg ben ik gaan kijken voor goedkopere alternatieven, ik kwam alleen uit op lpg rijden of van baan wisselen. Ik koos voor het laatste. | |
cempexo | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:26 |
Nederland 2020...de politieke linkse overheid bepaalt je privé leven. | |
VoMy | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:26 |
Zijn ze nou zwaar, die doelpalen die je probeert te verzetten? OV is goedkoper en je kunt prima werken in de trein bijvoorbeeld. Fijn dat je het ook inziet. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:27 |
ov is inderdaad afhankelijk van locatie a naar b en type vervoer goedkoper in veel gevallen, maar ikn de spits is in de grote steden is de trein geen werkplaats.Daarnaast speelt reistijd een rol en een auto gebruik je ook voor andere doeleinden dan woon/werk verkeer. | |
TigerXtrm | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:28 |
Als ik de ontwerpen van die torens zo zie geloof ik daar weinig van. Maar als dit echt allemaal sociale huur en starterswoningen worden; Hallo Utrechtse Bijlmer ![]() | |
HPoi | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:29 |
40m2?, toch niet voor een gezin mag ik hopen. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:30 |
Ik zeg op tijd zijn, oftewel ongeveer vijf minuten voor vertrek in plaats van 30 seconden. Als je bovendien de reistijd deels als werktijd kunt opvoeren bij je werkgever of klant, dan bespaar je zelfs tijd. Veel werkgevers vergoeden zakelijk reizen ook vrij ruim. Bij ons kun je ook met een leaseauto gewoon even een eersteklas businesscard meepakken als je de volgende dag handiger met het OV kunt reizen. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:30 |
nee, dat is een opslaglocatie. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:31 |
Klopt, echter dat is niet standaard.... en eerder uitzondering dan regel. Helemaal als je nite een kantoorbaan hebt maar bv in de maakindustrie werkt of in de zorg. Het kan prima werken voor sommige mensen, maar het is geen positieve verandering en lang niet voor iedereen weggelegd. | |
Woelwater | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:32 |
Het is maar net wat je zoekt natuurlijk. https://www.iexgeld.nl/Ar(...)oper-Auto-of-OV.aspx Je kunt niet per defenitie zeggen dat het OV goedkoper is. Misschien van treinstation naar treinstation, maar als je vanaf huis eerst met het bus naar dat treinstation moet en daarna ook nog eens met je bus naar je werkstek wordt het OV een duur grapje. En dan reken je het aantal uur dat je extra kwijt bent aan OV nog niet eens mee. | |
_-_ratjetoe_-_ | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:33 |
Er zit hier ook wel een stel knetterrechtse mensen bij elkaar natuurlijk. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:34 |
Als ik van mijn vorige baan uit moest gaan, dan was het ongeveer gelijk aan kosten en als ik mijn auto dan wegdeed was ik goedkoper uit met het OV. Maar het gelukje daar was dat het een dorpje was, waarbij het industrieterrein dichtbij het treinstation lag, (3 minuten lopen). Ik moest dan wel met de fiets vanuit huis naar het treinstation. Ik was 2.5x langer aan tijd kwijt enkele reis. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:34 |
Ja, maar dan wordt niet op locatie werken sowieso lastig. Daarbij zal je niet zo snel op een dergelijke locatie in Utrecht wonen en dan in Amsterdam of Den Haag werken als verplegende of iets dergelijks. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:35 |
Ook in de grote steden is er zorg nodig. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:36 |
Uiteraard, maar dan ga je eerder wat dichter bij je werk wonen en bv in het Diakonessenhuis aan de slag. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:38 |
Al jaren is er onderzoek uitgevoerd en de wensen van mensen veranderen eigenlijk nauwelijks: mensen willen een rijtjeshuis met een tuin.... Maar luisteren: ho maar.... luisteren is lastig, want dat past niet in het beleid.... sommige politici lijken wel lid van de partij tegen de burger. https://www.volkskrant.nl(...)er-toch-op~b17de223/ | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:39 |
Waarvoor denk je dat ze Leidsche Rijn uit de grond hebben gestampt? Bovendien is "mensen" een onzinnige categorie. Er zullen genoeg mensen zijn die een rijtjeshuis willen, maar ook genoeg mensen voor zo'n wijk. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:40 |
klopt, voor sommige gaat het werken herhaal ik maar weer, maar het is geen goede ontwikkeling om dit als iets goeds te omschrijven en als positieve verandering. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:42 |
Dit is een prima ontwikkeling in het kader van de diversificatie van de stad. | |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:43 |
Nou ja, nu is er niks daar, het is niet zo dat de mensen die daar wonen hun auto in moeten leveren, maar dat er mensen moeten komen te wonen die geen auto hebben. De mensen die wel een auto willen hebben kunnen elders in andere nieuwbouw trajecten terecht. Kortom het is een positieve verandering ten op zichte van wat er nu is met een ander concept dan gebruikelijk. | |
VEM2012 | vrijdag 10 januari 2020 @ 19:57 |
Ja. De grap is dat iedereen het vooraf kan voorspellen, maar idealisme wint het van gezond verstand. | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:04 |
Man wat een boomerposts weer in dit topic. Mensen kunnen zich niet eens meer voorstellen hoe het leven is zonder auto voor de deur, wat enorm triest. Dit is erg efficiënt omdat je zo minder wegen nodig hebt en de kostbare grond in een stad als Utrecht dus veel beter kan benutten. Verder kan je talloze voordelen bedenken, zoals even snel: rustigere leefomgeving, meer groen, niet ziek worden van uitlaatgassen, geen verkeersongevallen, mensen bewegen meer. Ik pleit hier al tijden voor. En natuurlijk krijg je ook weer domme posts als deze: Blijf lekker in je boomer-tunnelvisie zitten. Het is niet het één of het ander, hè. Je zal gewoon wegen hebben die ook bijvoorbeeld hard nodig zijn voor de hulpdiensten. En je kan dan ook best een systeem bedenken waarbij mensen die écht een auto nodig hebben een vergunning krijgen, of ook bijvoorbeeld voor een dag omdat je wil verhuizen. Denk eens een keer na voordat je meteen NEEEEEEEE!!!! begint te schreeuwen. De meeste mensen kunnen verder gewoon prima de fiets of het ov nemen naar een parkeergarage, transferium of station. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:04 |
Woonruimte redelijk centraal in Utrecht die een fiasco gaat worden. Geloof je dat zelf? | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:06 |
Ik durf wel een wedje te leggen dat deze huizen een stuk sneller weg zijn en bij opbod veel hoger boven de vraagprijs dan de gemiddelde doorzonwoning. | |
Oud_student | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:11 |
Al zet je krotten neer, alles is verkoopbaar in Nederland door de woningnood, die hoger is dan vlak na de oorlog. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:12 |
Success met de verkoop van een krot in Oost-Groningen. | |
tjoptjop | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:13 |
Heb je wat info over dat project? Weet wel dat Norman Foster eens met zo'n soort project bezig was in Abu Dhabi maar dat bleef ook hangen in planfase volgens mij. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:16 |
Die verkocht na de oorlog ook al niet zo goed... wel eerlijk vergelijken he? | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:17 |
bij de woorden lage huur, lage kosten koopwoningen en gratis zou je toch moeten weten dat dit niet kan in NL? | |
VEM2012 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:19 |
Ik denk dat de vergunning om te beginnen vernietigd gaat worden. Want je bent als je in Utrecht woont niet goed bij je hoofd als je hier geen bezwaar tegen gaat maken. Die auto’s komen echt wel en moeten ergens geparkeerd gaan worden. Dat gaat gewoon de parkeerdruk elders verhogen. Gewoon crownorm volgen. En als het al lukt ga je vooral mensen aantrekken die elders niet terecht kunnen. Met geluk is dat dat men op basis van tijdelijkheid het accepteert, met pech krijg je gewoon alleen kanslozen. En een handjevol idealisten, maar die lopen vanzelf hard weg als de kanslozen de overhand hebben. Een overheid moet bouwen naar (realistische) vraag en niet naar linkse hobbies. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:22 |
Ik stel dan ook niet dat 'alles in Nederland verkoopbaar is', in tegenstelling tot de user die ik citeer. | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:22 |
Alles is wel verkoopbaar tegen de juiste prijs. | |
Monolith | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:28 |
Ik ken legio mensen in Utrecht op zoek naar woonruimte die echt geen parkeerruimte hoeven te hebben. Die parkeerruimte is er in eerste instantie dus nog wel met 0,3 plaatsen per woning, eventueel nog uit te breiden naar 0,7 indien noodzakelijk. De gemeente Utrecht moet vooral zorgen dat er gebouwd wordt naar wat mensen in de regio Utrecht willen. Er is ook genoeg alternatief voor mensen die liever op een Vinexlocatie in een rijtjeshuis met plek voor twee auto's willen wonen. Dit plan kent plek voor 10.0000 mensen. Als Leidsche Rijn 'afgebouwd' is, wonen daar grofweg 100.000 mensen. Een factor tien meer dus. | |
rareman1 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:30 |
Een beperking verkopen als meerwaarde. Ergens wel knap. | |
Postbus100 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:31 |
Ik ben geen linkse hobby. Ik weet niet of ik in Utrecht zou willen wonen, maar ik woon er dichtbij en ik zie alle jonge mensen geen huis in Utrecht kunnen vinden en dus naar mijn stad trekken, omdat het op reisafstand is. Als er BETAALBARE woningen waren in Utrecht, hadden wij hier geen last van die olievlek. Kom maar door met dit plan. | |
VEM2012 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:33 |
Crownormen houden al rekening met wat men gemiddeld wil. | |
knoopie | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:38 |
Er zijn inderdaad in de omgeving van Utrecht meer dan genoeg alternatieven voor mensen die graag elke dag in de file willen staan. Leidsche Rijn, Maarssen, Nieuwegein... Zeker in leidsche Rijn heb je meer dan genoeg parkeerruimte. Deze locatie is gewoonweg ideaal voor mensen die graag bijna autoloos willen wonen. Vlak bij het station en langs het Merwedekanaal ligt ondertussen ook een fietspad wat je al bijna een fietssnelweg zou kunnen noemen. Voor mij is het zeker weten een reeële optie. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:38 |
Wat men gemiddeld wil heeft natuurlijk niet echt invloed op Utrecht (of eender welke grote stad). Er zijn nu al zeker honderdduizend inwoners zonder parkeerplek. | |
Klaphark | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:40 |
![]() | |
Litpho | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:42 |
Dit soort wijken zouden beter werken als: a) je wat meer op baanzekerheid kan rekenen en b) je ook weer zonder hoge kosten ergens anders naartoe kan verhuizen Zoals het nu is, is het een gok dat jij (en evt. je werkende partner) altijd met het OV je werkplek kan bereiken of dat je bereid bent de meerkosten van verhuizen te accepteren. Dat niet iedereen daar zin in heeft, lijkt me duidelijk. Dat gezegd hebbende, het kan nauwelijks slechter dan het huidige gebied erbij ligt dus sowieso goed dat ze er in investeren. | |
the-eye | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:44 |
Binnen een paar jaar is het daar een teringbende met scooters en brommobielen die kris kras overal neergepleurd zullen staan. Politie zal je er niet zien want dan moeten ze uit de auto en gaan rolschaatsen dus dit wordt gewoon een ghetto | |
VEM2012 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:45 |
Die normen zijn niet vrijblijvend. Maar goed, we zullen zien. Ik verwacht dus dat we over 20 jaar, maar misschien ook eerder onszelf afvragen hoe de gemeente zo ongelofelijk stupide kon zijn. Sowieso is Utrecht al helemaal vernacheld door GL en consorten. Het was een geweldige stad om te wonen. Maar mijn hart huilt als voormalig Utrechtenaar als ik bv die verschrikkelijk lelijke busbanen zien. | |
VEM2012 | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:46 |
Natuurlijk ook. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:48 |
Geen auto kunnen betalen. ![]() | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 20:53 |
Je hebt mijn post niet eens gelezen. De politie kan gewoon de wijk in. En waarom zouden die scooters niet in fietsenstallingen onder gebouwen geparkeerd worden? | |
sjorsie1982 | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:00 |
en voor mensen die geen kinderen willen ![]() | |
ACT-F | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:04 |
Echt wel: ![]() | |
AchJa | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:08 |
De meeste mensen hebben dan ook gewoon een auto nodig. Prima dat jij in zo'n wijk wil gaan wonen maar mij niet gezien. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:09 |
Mensen die zeggen dat ze geen auto nodig hebben kunnen het geld voor een auto voor de deur eigenlijk niet missen, anders stond die er wel. | |
torentje | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:11 |
De politieagenten ziet men zelden in buurten waar veel automobilisten wonen, terwijl er juist in die buurten veel zwerfafval te vinden is en er veel vervallen woningen te zien zijn. Daar is dus de achterlijkheid en intolerantie. | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:11 |
Je kan in als inwoner van zo'n wijk ook gewoon een auto hebben. Je moet alleen even lopen of fietsen naar de parkeergarage. | |
kaasplankje | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:12 |
![]() | |
AchJa | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:14 |
Nogmaals, prima als jij daar genoegen mee neemt. Ik niet. | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:17 |
Oké, maar vind je dat dan echt zo'n grote opoffering voor deze voordelen?
| |
cempexo | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:19 |
Ambtenaren werken met vaste structuren en hoe doen anderen het. Ze claimen nu iets heel stoers maar in werkelijkheid is het niet anders dan het bestaande een beetje heen en weer schuiven. | |
speknek | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:21 |
![]() | |
AchJa | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:23 |
Ik heb gewoon een auto voor de deur en ik durf te wedden dat ik meer groen en minder uitlaatgassen om me heen heb dan in die nieuw te bouwen wijk in Utrecht. En meer bewegen? Jij bepaalt wel even wat goed is voor anderen? | |
ACT-F | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:28 |
Som ook de nadelen op, want voor een slag volk trek je aan? Studenten en werklozen die zich op de scooter verplaatsen. Zelfs studenten halen hun neus op voor een omgeving als de Bijlmer. Even wat kasten en tafels brengen is er niet bij omdat je geen toegang krijgt zonder toestemming. Grof vuil wegbrengen is te veel moeite, dus dump maar op straat. De servicemonteur die z'n bus mijlenver moet parkeren en telkens terug moet lopen als een onderdeel nodig is. Ik houd je niet tegen hoor, maar niet iedereen wil in een getto te wonen. | |
harrievankempen | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:31 |
OV-kneuzen die dit goedpraten ![]() | |
MichaelScott | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:31 |
Lees: Iets meer dan een jaar na oplevering zijn er een stuk of twintig beschikbaar die dan 1,5 jaar later wegbezuinigd worden omdat de kosten niet tegen de baten opwegen. Zit je toch mooi in je autoloze wijk. | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:38 |
We praten dan ook over een stad als Utrecht en niet de plek waar jij woont en ik geen weet van heb. Eh, ga het nou niet omdraaien. Automobilisten in de stad bepalen maar even dat andere mensen last van ze moeten hebben? Beweging is inderdaad goed voor mensen ja. Ik weet niet precies hoe de situatie in de Bijlmer is, maar volgens mij is autoluwheid niet het enige "probleem" daar. Volgens mij doe je een hoop aannames op basis van één probleemwijk. Prima als je een keer wat spullen wil verhuizen, zoals gezegd in mijn post kan je een mooi systeem bedenken waarin je bijvoorbeeld een paar keer per jaar met je auto de straat in mag om je ding te doen. Een servicemonteur kan ook zo'n mooie vergunning krijgen als het moet. Je denkt alleen maar in problemen. Misschien hebben jullie wel gelijk en draait het op niks uit. Of misschien kan Nederland weer eens voorop lopen in Europa als dit goed uitpakt met vernieuwende stedelijke planning, waar ze zo goed in zijn in Oost-Azië. Op deze manier is het niet bepaald prettig wonen in de drukke stedelijke gebieden van het land. En ik neem aan AchJa dat je liever niet hebt dat jouw woonomgeving er straks ook zo uit komt te zien, wat uiteindelijk wel je lot is als we op dezelfde manier blijven plannen als nu. | |
TargaFlorio | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:43 |
Wat onhandig. Vanwege hulpdiensten moeten de wegen er toch zijn dus die kun je niet weglaten. | |
ACT-F | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:45 |
Ik doe servicewerkzaamheden en ik ben al ruim 5 jaar met Rijkswaterstaat aan het steggelen om een RVV-ontheffing te krijgen. Ik denk niet in problemen, maar de overheid daarentegen wel. Dus het kan zomaar gebeuren dat ik je afbel omdat ik een autoluw centrum niet binnenkom. Meestal weiger ik die opdrachten al op voorhand. Dat er niemand komt is jouw probleem. Succes met het denken in oplossingen! | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:52 |
Ik heb daar dan natuurlijk lang niet zo veel ervaring mee als jij, maar het lijkt me dat dat ook ingewikkelder ligt in een nauw centrum dan in een goedgeplande nieuwbouwwijk waarbij je op voorhand weet dat dit een probleem is waar je mee om moet gaan. | |
knoopie | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:53 |
Waar komt het idee vandaan dat deze wijk voor iedereen moet zijn? Deze wijk is dus specifiek gericht op mensen die geen of bijna geen auto nodig hebben, of dat een prima compromis vinden om dichter bij het centrum of station te kunnen wonen. Prima, want er zijn al genoeg wijken in Utrecht en omgeving voor mensen met een auto. Gezien de populariteit van woningen in het oude centrum van Utrecht, waar zelfs een wachtlijst is voor een parkeervergunning, is voor veel mensen het moeilijker parkeren kennelijk helemaal niet zo een bezwaar. | |
Postbus100 | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:55 |
Prima, maar dan zijn die woningen niet voor jou weggelegd. Geeft niet. Genoeg mensen die wel prima zonder auto willen of er een paar honderd meter voor willen lopen. Of die hun baan in Utrecht zelf hebben waardoor ze prima op de fiets kunnen. Ik heb zelf ook op een locatie gewoond waar je liever niet met de auto wilde komen. (krap, geen parkeerplaatsen). Bezoek parkeerde altijd op 5-10 minuten loopafstand, en in- en uitladen was toegestaan, parkeren niet. Voor de rest deed ik alles op de fiets en met het OV (station op 10 minuten fietsafstand). Ik had geen auto nodig, en ik vond het prima. Af en toe een deelauto zou fijn zijn, maar verder is er in sommige levensstijlen prima te leven zonder auto. Voor die mensen zijn dit soort huizen een uitkomst. (let wel, er is hoge woningnood. Je gaat vanzelf prioriteiten stellen. Een auto naast de deur is niet voor iedereen hoogste prioriteit). | |
ACT-F | vrijdag 10 januari 2020 @ 21:57 |
De 'goedgeplande' nieuwbouwwijken zijn nog veel erger, want daar hebben ze bedacht dat iedereen in een parkeergarage moet parkeren van 1,80m hoogte. Succes met een bus.... Even langs de kant van de weg parkeren is niet mogelijk omdat de weg opzettelijk versmald is om te voorkomen dat men er stil kan staan zonder anderen te hinderen. De berm inrijden is ook niet mogelijk door een reling. Dan nog liever een centrum waar het overige verkeer geweerd wordt. Mits je er binnen komt. | |
torentje | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:06 |
Zie jij dan niet de viezigheid in de wijken waar automobilisten wonen? En dat omdat politieagenten de achterlijkheid en intolerantie gewoon nooit bestreden hebben. | |
AchJa | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:50 |
Ik reageer op deze achterlijkheid:
| |
zatoichi | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:51 |
Echt... Sorry hoor, je mag er misschien gewoond hebben maar je bent nooit Utrechter geweest... | |
AchJa | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:52 |
Dat zeg ik toch? ![]() | |
crocidoliet | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:53 |
Ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten. Zou het kunnen concurreren met de kosten voor bezit en gebruik van een goedkope prive auto of auto van de zaak? | |
knoopie | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:54 |
Volgens het officiele plan is de doelgroep: Kort samengevat, 25% sociale huur, 5% studentenwoningen en 45% vrije sector (lees: dure) koopwoningen. Ik denk dat het met de ghettovorming wel mee zal vallen. En de bereikbaarheid wordt ook een beetje overdreven. Vooral omdat dit gebied eigenlijk een lange strook van nog geen 300m breed is. Bovendien zijn er aan de lange zijde meerdere doodlopende straten die ongeveer tot het midden reiken, dus zelfs zonder een ontheffing aan te vragen kan je tot op 150m van elke woning parkeren. Met een vergunning kan je gewoon tot aan de deur rijden. De deelauto's mogen ze niet weg doen, omdat deze nodig zijn om de 0,3 in plaats van 0,7 parkeerplaatsen per woning te mogen gebruiken. Daar zit de gemeente dus gevangen in hun eigen regels, en moeten ze de deelauto's in stand houden. Ik weet niet of je hebt opgelet bij biologie, maar om een kind te krijgen heb je geen auto nodig hoor. ![]() Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het prima mogelijk is om kinderen te hebben zonder auto. Sterker nog, als je in zo een fietsvriendelijke stad als Utrecht woont, dan heb je een eventuele (deel)auto enkel nodig als je in het weekend naar opa en oma wilt. Dan is het dus ook prima als hij 500m verderop staat. | |
crocidoliet | vrijdag 10 januari 2020 @ 22:57 |
Succes met het verplaatsen van die wasmachine of zware boodschappen dan ![]() | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 23:06 |
Je reageert zelf achterlijk. | |
knoopie | vrijdag 10 januari 2020 @ 23:11 |
Tot voor kort woonde ik in een stad (buiten NL) met een goed werkend deelautosysteem. Als je, zoals ik, de auto doordeweeks niet gebruikt om naar het werk te rijden, maar wel regelmatig om een weekendje of avondje weg te gaan (gemiddeld drie keer per maand volgens mijn account) en twee keer per jaar een auto langere tijd huren voor vakantie (in totaal vijf weken), dan was het stukken goedkoper dan een eigen auto. Reken maar na, volgens het Nibud zijn de totale kosten voor een eigen auto in de compact klasse al gemiddeld 300 euro per maand (inclusief benzine, afschrijving, onderhoud, enz). Dat is 3600 euro per jaar. Een grotere auto huren voor al je vakantiedagen kost max 2500 euro, dus dan heb je nog 1000 euro per jaar over om met de deelauto kleinere ritjes te doen. Als de deelauto op een acceptabele afstand staat, dan zou het voor mij een goed alternatief zijn. | |
crocidoliet | vrijdag 10 januari 2020 @ 23:23 |
Alles kan. Die monteur of bezorger rekent gewoon het dubbele ![]() | |
Takadanobaba | vrijdag 10 januari 2020 @ 23:33 |
Die 100 euro per jaar extra betaal ik lachend voor het extra woongenot. | |
the-eye | zaterdag 11 januari 2020 @ 01:01 |
Hoe ga je dan naar de Efteling of naar zwemles, met de Stint ofzo? | |
VoMy | zaterdag 11 januari 2020 @ 01:03 |
Dankje maar dit gaat geen enkel probleem zijn. | |
knoopie | zaterdag 11 januari 2020 @ 01:11 |
Zwemles met de fiets. Je woont ten slotte niet voor niets in een stad, dus een zwembad of iets dergelijks is nooit ver weg. Efteling of iets dergelijks met een deelauto. Weekendje weg of vakantie met een huurauto. Dat bleek voor ons, zolang je de auto niet elke dag voor het werk nodig hebt, uiteindelijk zelfs goedkoper dan een vergelijkbaar nieuwe auto zelf hebben en onderhouden. Voorwaarde is wel een goed werkend deelautosysteem en een autoverhuurder in de buurt. | |
the-eye | zaterdag 11 januari 2020 @ 02:07 |
Bij dat laatste lijkt me wel alles te vallen of staan maar je hebt gelijk een auto is gewoon achterlijk duur dus zal een alternatief al snel flink wat geld uitsparen. | |
Linkse_Boomknuffelaar | zaterdag 11 januari 2020 @ 06:18 |
Inderdaad. ![]() | |
zatoichi | zaterdag 11 januari 2020 @ 08:00 |
Als ervaringsdeskundige: Zwemles deden we altijd op de fiets, efteling doen we met de greenwheels (al zou OV een prima optie kunnen zijn want zo deden ze het toen ik kind was). Verder worden boodschappen lopend of fietsend gedaan, bezoek aan familie meestal fietsend en een enkele keer met een deelauto en vakanties met een huurauto. Uitjes plan je rondom bereikbaarheid met OV. Mijn kinderen hebben nooit het gevoel iets tekort te komen omdat we geen auto hebben, en ik heb dat ook nooit gehad. Twee generaties achter elkaar kunnen dus prima zonder eigen auto opgroeien. | |
spectrumanalyser | zaterdag 11 januari 2020 @ 08:21 |
Ov geeft mij per dag 3 uur extra reistijd. Zowel werk als privé is ov voor mij geen optie, terwijl ik wel bij een treinstation woon. De kosten van ov zijn vergelijkbaar als je een zuinige auto hebt. Een rit van Alkmaar naar Almelo duurt een uur langer met de trein dan met de auto. En de auto rijdt ook snachts gewoon. Een woonwijk zonder auto zal na enige tijd weer omgebouwd worden. Of het plan komt er uiteindelijk niet. | |
rareman1 | zaterdag 11 januari 2020 @ 08:42 |
Ze doen maar. Ik ben blij dat ik in een (relatief) rustig gedeelte woon van Nederland. | |
Catkiller | zaterdag 11 januari 2020 @ 08:42 |
Dat geld neerleggen om beperkt te worden in je vrijheid. ![]() | |
nostra | zaterdag 11 januari 2020 @ 08:43 |
Fraai stukje "it's not a bug, it's a feature"-marketing wel. Klinkt allemaal ontzettend inflexibel en als een overheid die als vanouds denkt de vraag te kunnen vormen via aanbod in plaats van andersom. | |
YoshiBignose | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:02 |
Tja de kinderen die opgesloten zaten in die kelder zullen misschien ook zeggen dat ze niets te kort waren gekomen maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Auto zorgt gewoon voor meer gemak en je gaat sneller ergens heen. Het is misschien niet echt 100% noodzakelijk maar dat is een wasmachine of TV ook niet. | |
VEM2012 | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:09 |
Of jouw kinderen weten niet beter, net als jij. Het is gewoon heel onhandig, geen auto. Ook voor jouw bezoek, de bezorgers, enz, als je in zo’n wijk woont. | |
raptorix | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:36 |
Ik red het al 47 jaar zonder auto, totaal geen gemis. | |
raptorix | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:38 |
Daarom dichter bij huis werken. | |
VEM2012 | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:45 |
Mijn opa heeft de mobiele telefoon nooit gemist. | |
knoopie | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:48 |
Dat heb je heel goed begrepen, dat mensen die in Alkmaar of Almelo wonen niet de doelgroep zijn. ![]() Het maakt natuurlijk helemaal niet uit hoeveel mensen er niet willen of kunnen wonen. Het gaat er om hoeveel mensen er wél willen en kunnen wonen. En gezien de hoeveelheid mensen die elke werkdag van station Utrecht met het OV naar hun werk reizen, is die doelgroep gewoon aanwezig en helemaal niet zo klein. We zullen het zien. Maar Utrecht heeft op dit moment eigenlijk maar twee opties; of het aantal woningen niet meer uitbreiden, met als gevolg dat alles extreem duur gaat worden, of een concept zoals dit waar er zo effectief mogelijk met de woonruimte wordt omgegaan, ten koste van ruimte voor de auto. Dan heb ik liever de tweede optie. | |
VEM2012 | zaterdag 11 januari 2020 @ 09:50 |
Hoezo kan men niet onder het maaiveld gaan parkeren? | |
knoopie | zaterdag 11 januari 2020 @ 10:02 |
En was die man daarom doodongelukkig? Waarschijnlijk niet, dus bedankt voor het bewijzen van mijn punt. ![]() Niet iedereen die bereid is zonder auto te leven, is een hippie die niet beter weet. Ik heb alle combinaties van met/zonder kinderen en met/zonder auto meegemaakt. Natuurlijk is een auto af en toe heel handig, maar op de juiste locatie, met de juiste voorzieningen dichtbij, is het voor mij een prima optie geen auto te hebben. Zeker als daar andere voordelen tegenover staan, zoals je kinderen op de autoloze straat voor de voordeur kunnen laten voetballen. | |
#ANONIEM | zaterdag 11 januari 2020 @ 10:05 |
Goed voorbeeld inderdaad. Een mobiele telefoon mis je alleen als je je leven hebt ingericht op dat ding, maar anders niet. Zo is het ook met de auto. |