bron: https://www.ad.nl/wonen/utrecht-start-megabouwproject-10-000-huizen-in-autoloze-wijk~ad1df9b4/quote:Utrecht start megabouwproject: 10.000 huizen in autoloze wijk
Er komen 10.000 nieuwe woningen in de Merwedekanaalzone, ongeveer even veel als in omliggende dorpen in totaal staan. De gemeente komt daarmee tegemoet aan de enorme vraag naar woningen, vooral voor starters. Bijzonder is dat de nieuwe wijk nagenoeg autoloos moet worden en voor een groot deel in eigen energie voorziet.
Dertig procent van de huizen valt in de sociale sector, met huren tot 720 euro per maand vijftien procent in de middencategorie met huur tot 970 euro en tien procent is te koop tussen twee en drie ton. Het betreft dan appartementen variërend van veertig tot tachtig vierkante meter. De resterende 45 procent van de huizen valt in de vrije sector met hogere huur- en koopprijzen.
De gemeente heeft het plan vanochtend samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties gepresenteerd en bekrachtigd met een handtekening. Omwonenden en andere belanghebbenden mogen er vanaf eind deze maand op reageren. Later dit jaar stelt de gemeenteraad het plan vast. Dan kunnen de bouwplannen verder uitgewerkt worden. Utrecht hoopt dat de eerste paal over twee jaar de grond in kan.
De Merwedekanaalzone is de grootste nieuwbouwlocatie van Utrecht na afronding van Leidsche Rijn. Er moet een wijk verrijzen op het terrein dat deels braak ligt en waar nu nog de remise ligt van busbedrijf U-OV. Die verhuist later dit jaar naar een nieuwe garage naast transferium Westraven.
Honderd meter hoog
Om de extra woningen te realiseren gaat de bouw meer de hoogte in met torens van zeventig meter, met één uitschieter tot maar liefst honderd meter. De meeste hoogbouw is voorzien langs de Europalaan. Door een uitgekiend patroon van woonblokken die in hoogte en omvang verschillen, moet de massaliteit minder opvallen. De Merwedekanaalzone, moet een groen gebied worden, waar alleen verharding te vinden is als dat niet anders kan. Ook de daken krijgen begroeiing, afgezien van drie hectare zonnepanelen. De wijk krijgt het grootste Warmte/Koudeopslagsysteem van Nederland dat gebruik maakt van de warmte in het Merwedekanaal. De wijk moet voor 75 procent in haar eigen energie voorzien, stelt wethouder Diepeveen.
De wijk wordt autovrij en ingericht op fietsers en voetgangers. Automobilisten kunnen hun auto slechts kwijt in ondergrondse garages langs de Europalaan. Per drie woningen is één parkeerplaats beschikbaar. Het is de bedoeling dat maar weinig bewoners een eigen auto hebben en daarentegen gebruik maken van deelauto’s, waarvan er honderden zijn voorzien. ,,Die zullen gegarandeerd beschikbaar zijn,” aldus wethouder Kees Diepeveen.
De Merwedekanaalzone krijgt een uitgekiend plan aan voorzieningen van winkels, scholen, zorgcentrum tot horeca. Het kanaal waaraan het plan zijn naam ontleent wordt als het ware opgenomen in de wijk. Drie nieuwe bruggen zijn voorzien om fietsers en voetgangers een snelle verbinding te geven met Rivierenwijk. Daar wordt betaald parkeren ingevoerd om te voorkomen dat bewoners uit de Merwedekanaalzone daar hun auto stallen.
Dit wordt dus een waar drama.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
bron: https://www.ad.nl/wonen/utrecht-start-megabouwproject-10-000-huizen-in-autoloze-wijk~ad1df9b4/
Geen gek idee, zolang je maar geen baan met leaseauto krijgt
Nee want met een eigen auto is het geen probleem inderdaadquote:Op vrijdag 10 januari 2020 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Geen gek idee, zolang je maar geen baan met leaseauto krijgt
Het idee van zo'n wijk is dat je er niet gaat wonen als je een eigen auto hebt, aangezien je hem nergens kwijt kan.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:02 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee want met een eigen auto is het geen probleem inderdaad
Ik denk dat het meevalt. Volgens mij werkt in het China net zo. Daar zijn ook veel meer appartementen dan ondergrondse garageplekken.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit wordt dus een waar drama.
Gaaf argument.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:04 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat het meevalt. Volgens mij werkt in het China net zo. Daar zijn ook veel meer appartementen dan ondergrondse garageplekken.
Dat snap ik wel, alleen begrijp ik niet zo goed wat een leaseauto ermee te maken heeft.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het idee van zo'n wijk is dat je er niet gaat wonen als je een eigen auto hebt, aangezien je hem nergens kwijt kan.
In autovrijezones zoals het centrum van Utrecht kunnen de winkels ook al jaren niet bevoorraad worden. Het is gewoon schrijnend om te zien, al die lege etalages. Behalve de tapijtverkoper is elke zaak al jaren door het assortiment heen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:18 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe zit dat met winkels? Hoe komen die producten daar dan? Met een vliegend tapijt? Of moet die wijk op de fiets of te voet naar een andere wijk voor hun boodschappen?
Hoe komen ze daar dan aan voedsel?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:19 schreef VoMy het volgende:
[..]
In autovrijezones zoals het centrum van Utrecht kunnen de winkels ook al jaren niet bevoorraad worden. Het is gewoon schrijnend om te zien, al die lege etalages. Behalve de tapijtverkoper is elke zaak al jaren door het assortiment heen.
Niemand weet het. Niemand wil er ook nog wonen natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:23 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe komen ze daar dan aan voedsel?
Ik vind het zo laf van de gemeentes dat ze dat betaald parkeren niet meteen overal invoeren. Je weet toch dat ze het willen doen. Hier in de gemeente doen ze het wijk voor wijk, waardoor de auto's zich als een inktvlek verspreiden. Iedere keer zit weer een nieuwe wijk 2 jaar in de shit tot ze het ''oplossen'' met betaald parkeren. Maar als ze het in 1x doen krijg je misschien wel een opstand van het domme stemvee.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat mij persoonlijk betreft een absolute afknapper, maar wie weet is het wat voor hen die genoegen (kunnen) nemen met de fiets en ov.
Wel een beetje onsympathiek tegen de bewoners/bezoekers van de Rivierenbuurt om daar betaald parkeren in te voeren omdat je kennelijk bang bent dat de bewoners van je nieuwe buurt je idealen anders gaan proberen te omzeilen.
Een werken stel kan doorgaans wel 2 ton lenen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:28 schreef Jemoederniet het volgende:
Tien procent is koop tussen de 2 en 3 ton in.
De rest is sociale huur, vrije-sector huur en duurdere koopwoningen.
Dus starters/leraren/politieagenten zijn kansloos om hier iets te kunnen kopen.
Politieagenten heb je toch niet nodig in zo'n prachtige hippiewijk zonder nare fossiele mensen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:28 schreef Jemoederniet het volgende:
Tien procent is koop tussen de 2 en 3 ton in.
De rest is sociale huur, vrije-sector huur en duurdere koopwoningen.
Dus starters/leraren/politieagenten zijn kansloos om hier iets te kunnen kopen.
Dit gebeurt al jaren? In elke stad? Je bent toch niet verbaasd over flatgebouwen?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:32 schreef OllieA het volgende:
Wat een afgrijselijk plan. Mensen als konijnen ophokken in woontorens van 70 meter hoog.
Walgelijk.
Ja, dat probleem speelt hier ook. Gemeente liet zelf een splinternieuw sportcentrum en allemaal winkels neerzetten met ontoereikende parkeerplaatsen waardoor de bezoekers hun auto in de omliggende wijk parkeerden, daar kwamen (logischerwijs) klachten over, en toen werd daar betaald parkeren ingevoerd. Maar o verrassing, de bezoekers en sommige bewoners van die wijk zetten sindsdien de auto een wijk verderop, en dus moet daar dan ook maar betaald worden. Etc, etc.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:28 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vind het zo laf van de gemeentes dat ze dat betaald parkeren niet meteen overal invoeren. Je weet toch dat ze het willen doen. Hier in de gemeente doen ze het wijk voor wijk, waardoor de auto's zich als een inktvlek verspreiden. Iedere keer zit weer een nieuwe wijk 2 jaar in de shit tot ze het ''oplossen'' met betaald parkeren. Maar als ze het in 1x doen krijg je misschien wel een opstand van het domme stemvee.
En zeker in Utrecht; als belangrijkste hub voor treinverkeer.quote:
Umm, met twee startsalarissen in die beroepsgroepen kan je wel een huis kopen tussen de 2 en 3 ton hoor... In je eentje nog niet, maar dan voldoe je weer aan de eisen voor sociale huur, dus dan ben je gebaat bij sociale huurwoningen...quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:28 schreef Jemoederniet het volgende:
Tien procent is koop tussen de 2 en 3 ton in.
De rest is sociale huur, vrije-sector huur en duurdere koopwoningen.
Dus starters/leraren/politieagenten zijn kansloos om hier iets te kunnen kopen.
Die worden 's ochtends redelijk vroeg bevoorraad. Net als in het autovrije centrum.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:18 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe zit dat met winkels? Hoe komen die producten daar dan? Met een vliegend tapijt? Of moet die wijk op de fiets of te voet naar een andere wijk voor hun boodschappen?
Auschwitz, maar dan verticaal.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:32 schreef OllieA het volgende:
Wat een afgrijselijk plan. Mensen als konijnen ophokken in woontorens van 70 meter hoog.
Walgelijk.
Hoe dan? Worden de producten met de hand doorgegeven?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:36 schreef probeer het volgende:
[..]
Die worden 's ochtends redelijk vroeg bevoorraad. Net als in het autovrije centrum.
Juist. Jij snapt het.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:39 schreef the-eye het volgende:
Dit soort projecten laten duidelijk zien dat Nederland te vol is. Tis jammer dat er weer zoveel jaar overheen zullen gaan voordat men erkent dat het geen succes is en ondertussen slibt het land verder dicht
Plan is dan ook gay as fuck.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:39 schreef probeer het volgende:
Ik ben als Utrechter / Utrechtenaar best blij met dit nieuws.
Ja, Utrecht is veel te vol om zo'n wijk te bouwen. Het is niet alsof dat terrein echt al jaren grotendeels braak ligt ofzo.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:39 schreef the-eye het volgende:
Dit soort projecten laten duidelijk zien dat Nederland te vol is. Tis jammer dat er weer zoveel jaar overheen zullen gaan voordat men erkent dat het geen succes is en ondertussen slibt het land verder dicht
???quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe dan? Worden de producten met de hand doorgegeven?
Ziekenwagen, doktoren, brandweer.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:15 schreef Woelwater het volgende:
Fijn voor de pakketbezorgers en de verwarmingsmonteur.
Is dit een serieuze vraag?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe dan? Worden de producten met de hand doorgegeven?
Goh, een serie verzinsels. Je verwacht het niet he.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:42 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ziekenwagen, doktoren, brandweer.
Ook leuk als iemand gaat verhuizen of nieuwe meubels/witgoed heeft gekocht
Ronduit een belachelijk plan wat een wijk terugzet naar 1920
Nee, kamelen daarentegen vind men wel weer hartstikke leuk want multiculti holadijee!quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:42 schreef Hathor het volgende:
Mag je je wel voortbewegen op een paard?
Nou dan laat maar zitten, kamelen stinken een uur in de wind.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Nee, kamelen daarentegen vind men wel weer hartstikke leuk want multiculti holadijee!
Lui uit 1933 kunnen wmb de tering krijgenquote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Plan is dan ook gay as fuck.![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Utrechtse_sodomieprocessen
Pakezels.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, want autoloos. Dus hoe komen die producten in de super?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |