abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 januari 2020 @ 22:15:56 #276
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191016715
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:14 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Daar is geen zinnige reden voor (het is nu zinloos kopers bevoordelen t.o.v. huurders).
Maar daar had je het niet over. Jij beweerde dat de HRA werd afgeschaft, wat vierkant gelul is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 januari 2020 @ 22:17:13 #277
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191016742
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 19:01 schreef Hexagon het volgende:
Het bevorderen van eigen woningbezit was inderdaad een prima verheffingsideaal van de sociaal-democraten. En ze hebben het nog waargemaakt ook. _O_

Maar rancuneus extreemlinks, waarvan Engelen de vertegenwoordiger is, vind dat ineens iets voor zijn propagandamachine. Lekker boos krijsen naar je politieke tegenstanders ten koste van de modale huizenbezitter.
Ik blijf erbij dat je zijn denktrant misvormt. Als je kijkt naar wat hij in ESB schrijft dan is dat vrij helder.

"Het gros van de Nederlandse huishoudens-schuld bestaat uit hypothecaire schuld.Dit heeft meerdere oorzaken. Ten eersteis er de prikkel om op jonge leeftijd al eenwoning te kopen met geleend geld, omdatde Nederlandse huurmarkt in vergelijkingmet andere landen relatief veel – steedsstrenger gereguleerde – sociale huur enweinig private huur kent (De Groot et al.,2016). Voor sociale huurwoningen geldenstrenge inkomenseisen en lange wachttij-den. En omdat het aanbod in de vrije sectorzeer beperkt is en tegen hoge huren, ziende woonstarters zich vaak gedwongen omal op jonge leeftijd een koopwoning aante schaffen, zonder dat men eerst finan-cieel vermogen heeft kunnen opbouwen
[...]
In een aantal landen, waaronder Nederland, is onder invloed vanbeleid de woningmarkt in een paar decennia langzamerhand getrans-formeerd van een huurdersmarkt tot een kopersmarkt. En wie vanhuurders kopers wil maken, zal ze toegang moeten geven tot forsekredieten, zeker als grote delen van de spaarruimte worden benutvoor de oude dag – zoals in Nederland het geval is. Dit betekendehogere loan-to-value-plafonds, hogere loan-to-income-normen, meeraflossingsvrije hypotheekvormen, meer fiscale aftrekmogelijkheden,een verschuiving van individuele inkomens naar gezinsinkomens –als grondslag voor de beoordeling van de houdbaarheid van de lening– en een verruiming van de mogelijkheid om pakketten hypothekenvan de bankbalans te halen en door te verkopen aan derden.Als gevolg van het beleid om kopen te stimuleren, zijn banken zichvrijwel volledig gaan toeleggen op hypotheekverstrekking – dat leverthoge rendementen op tegen, in ieder geval in West-Europa, weinigrisico. Hierdoor zijn hun balansen de afgelopen twintig jaar geëx-plodeerd, zijn de woonlasten de pan uit gerezen en is de kwetsbaar-heid van huishoudens enorm toegenomen. In 2008 was Nederland met een uitstaand bedrag van 650 miljard eurowereldkampioen hypotheekschulden. En ja, daarstaan weliswaar dan pakweg 1.400 miljard euroaan pensioenspaargelden tegenover – maar watheb, je als je veertig bent tijdens een huizencrisis,aan spaargeld waar je pas aan mag komen na jezeventigste? Oftewel: in een liquiditeitscrisis doethet er niet toe of je al dan niet solvabel bent.Hoe groot de macro-economische kwetsbaar-heden zijn die hoge hypotheekschulden metzich meebrengen, hebben Nederlanders aan denlijve mogen ervaren. Toen in 2010, door onze-kerheid op de financiële markten, de transactiesop de woningmarkt tot stilstand kwamen en demarktwaarde van woningen in korte tijd kel-derde zodat er steeds meer huishoudens aanhik-ten tegen onderwaarde, begon in feite het groteprivate ontschulden. Burgers schrapten hun over-bodige consumptie en gebruikten de vrijgekomenbestedingsruimte om versneld af te lossen. De macro-economischegevolgen waren groot: groei werd krimp, volledige werkgelegenheidwerd torenhoge werkloosheid, en het begrotingsoverschot van 2008werd in de daaropvolgende jaren een begrotingstekort van meerdereprocenten.
[...]
Ik zou het als kabinet wel weten: geef die overschotten in de vorm vanbelastingverlagingen en kostenreducties terug aan burgers en prikkelze fiscaal om snel en fors af te lossen. En zorg ervoor dat er een remkomt op nieuwe schuldaanwas door eerherstel voor de sociale huis-vesting en afschaffing van het leenstelsel."

En ja, de schuldenberg is nog steeds enorm groot (zoals getoond in de grafiek). Dit heeft grote gevolgen en jouw idee dat de genomen maatregelen afdoende zijn deel ik niet. Ook de DNB vindt dat het wel wat strenger kan nog, en het IMF dito.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 januari 2020 @ 22:18:47 #278
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191016785
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar daar had je het niet over. Jij beweerde dat de HRA werd afgeschaft, wat vierkant gelul is.
Dat is toch de ratio achter de huidige verlaging van de HRA. Men wilde het niet in 1 klap afschaffen, maar taperen. Dat is nog te begrijpen. De erkenning dat de HRA geen goed beleid is, is toch al een feit.
The view from nowhere.
  maandag 13 januari 2020 @ 22:19:29 #279
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191016795
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is toch de ratio achter de huidige verlaging van de HRA. Men wilde het niet in 1 klap afschaffen, maar taperen. Dat is nog te begrijpen. De erkenning dat de HRA geen goed beleid is, is toch al een feit.
Er-wordt-niets-afgeschaft. Lees jij überhaupt wel wat er geschreven wordt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 januari 2020 @ 22:20:23 #280
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191016810
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De HRA wordt nu 3% minder aftrekbaar per jaar. Dat gaat zich doorzetten, lijkt mij, want de reden om het te verlagen blijft hetzelfde.
"Lijkt mij" is niet hetzelfde als de plannen zoals die tot nu toe bekend zijn, meer dan een beperking is het voorlopig niet.

Maar uiteraard moeten ze wel zo rap mogelijk ophouden met HRA voor aflossingsvrije hypotheken, ook de bestaande.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 januari 2020 @ 22:21:38 #281
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191016843
Niet dat ik er overigens een probleem mee zou hebben als de HRA daadwerkelijk zou worden afgeschaft (in combinatie met wat andere dingen), maar doen alsof het een gegeven is dat dat gaat gebeuren is niet conform de werkelijkheid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 13 januari 2020 @ 22:22:03 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191016855
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is toch de ratio achter de huidige verlaging van de HRA. Men wilde het niet in 1 klap afschaffen, maar taperen. Dat is nog te begrijpen. De erkenning dat de HRA geen goed beleid is, is toch al een feit.
Je verzint nu gewoon zaken. "Men" wilde het helemaal niet in één klap afschaffen, en die 3% beperking is gewoon begrensd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 januari 2020 @ 22:22:24 #283
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191016871
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er-wordt-niets-afgeschaft. Lees jij überhaupt wel wat er geschreven wordt?
Men doet in Nederland alles in stapjes. Om de huizenkopers niet in het politieke harnas te jagen. Als de verlaging van de HRA niet doorzet, valt me dat vies tegen.
The view from nowhere.
  maandag 13 januari 2020 @ 22:23:07 #284
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191016896
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:21 schreef Janneke141 het volgende:
Niet dat ik er overigens een probleem mee zou hebben als de HRA daadwerkelijk zou worden afgeschaft (in combinatie met wat andere dingen), maar doen alsof het een gegeven is dat dat gaat gebeuren is niet conform de werkelijkheid.
Hier idem.
Maar feit is dat van afschaffing voorlopig helemaal geen sprake is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 13 januari 2020 @ 22:25:07 #285
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191016960
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:17 schreef Klopkoek het volgende:

Het zal ook wel even duren voor de schuldenberg van voor 2013 weggewerkt is. Die oude hypotheken bestaan immers allemaal nog. En als je meer wil bereiken kun je wellicht wat doen aan mensen die op overwaarde gaan speculeren met extra leningen.

Maar het lijkt me zeer onwenselijk om het de starter nog moeilijker te maken een huis te kopen door nog meer regeltjes.

Om te schetsen hoe absurd het is. Toen mijn ex bij me weg ging was er geen discussie over wie de ander zou uitkopen want dat ging ze met haar salaris nooit redden. Maar ze woont nu in een huurflat met hogere maandlasten dan ik in mn kooprijtjeshuis. :')
  maandag 13 januari 2020 @ 22:42:37 #286
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191017390
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:25 schreef Hexagon het volgende:
Het zal ook wel even duren voor de schuldenberg van voor 2013 weggewerkt is. Die oude hypotheken bestaan immers allemaal nog. En als je meer wil bereiken kun je wellicht wat doen aan mensen die op overwaarde gaan speculeren met extra leningen.

Maar het lijkt me zeer onwenselijk om het de starter nog moeilijker te maken een huis te kopen door nog meer regeltjes.

Om te schetsen hoe absurd het is. Toen mijn ex bij me weg ging was er geen discussie over wie de ander zou uitkopen want dat ging ze met haar salaris nooit redden. Maar ze woont nu in een huurflat met hogere maandlasten dan ik in mn kooprijtjeshuis. :')
Dat is allemaal zo gecreeerd. Men deed het, omdat men de belastingen te hoog vond en dit als compensatie wilde. Een oneigenlijke reden. De huren zijn zodoende veel te hoog. Mensen met een minimum inkomen betalen zich blauw. De huurtoeslag is slechts een beperkte compensatie voor dit onrecht.

Het wordt momenteel nog gemaskeerd door de verplichte aflossing in 30 jaar (wat een afgedwongen vermogensopbouw is). Als je dat buitenbeschouwing laat, wordt helemaal duidelijk hoezeer huurders worden benadeeld door het huizenbeleid, nu en vroeger. Dat is allemaal mogelijk gemaakt, door de publieke discussie erover de kop in te drukken (zoals jarenlang de discussie over de HRA). Het is een vorm van politieke oplichting, en tekenend voor de politiek in het neo-liberale tijdperk. Waar blijkbaar ook veel burgers plezier in hebben, want wijsneuzerig deden de kopers alsof het allemaal juist was, omdat het hen tot voordeel strekte. Zo is de groep met de minste politieke vertegenwoordig en geringste mogelijkheden voor zichzelf op te komen, genaaid. Men ontkent het tot op de dag van vandaag, zoals jij in dit topic ontkent dat de hele huizenbeleid al decennia lang is verziekt door de middenpartijen. Wees er maar trots op. Dit vertekent in Nederland ook de reele inkomensverdeling. Bijvoorbeeld, de helft van het inkomen van een bestandsgerechtigde (bijstand + toeslagen) gaat op aan de huur (in de sociale huursector nota bene).

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 13-01-2020 23:00:57 ]
The view from nowhere.
  maandag 13 januari 2020 @ 22:45:42 #287
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191017469
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het zal ook wel even duren voor de schuldenberg van voor 2013 weggewerkt is. Die oude hypotheken bestaan immers allemaal nog. En als je meer wil bereiken kun je wellicht wat doen aan mensen die op overwaarde gaan speculeren met extra leningen.

Maar het lijkt me zeer onwenselijk om het de starter nog moeilijker te maken een huis te kopen door nog meer regeltjes.

Om te schetsen hoe absurd het is. Toen mijn ex bij me weg ging was er geen discussie over wie de ander zou uitkopen want dat ging ze met haar salaris nooit redden. Maar ze woont nu in een huurflat met hogere maandlasten dan ik in mn kooprijtjeshuis. :')
Dat geeft toch aan dat de huren veel te duur is? Zou niet zo moeten zijn in een overvol land. Wat ik al zei in post #134, pagina 6.

Je moet sowieso voorkomen dat hele 'Junkers' ons kleine land opkopen, en daar tendeert het wel langzamerhand naar. In Groot Brittannië is geloof ik 85% van de grond in handen van 5% van de bevolking ofzo. Laag belaste vermogenswinsten tov arbeid werkt dat in de hand.

edit: 1% bezit 50% van het land. En uiteindelijk is het allemaal eigendom van De Kroon. De Koningin is formeel bij wet eigenares van al het land in het VK.

https://www.newstatesman.(...)nership-are-entering
https://www.newstatesman.(...)acres-land-ownership
https://www.newstatesman.(...)erty-land-underneath

[ Bericht 21% gewijzigd door Klopkoek op 13-01-2020 22:55:24 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 januari 2020 @ 22:52:07 #288
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191017603
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat geeft toch aan dat de huren veel te duur is? Zou niet zo moeten zijn in een overvol land. Wat ik al zei in post #134, pagina 6.

Je moet sowieso voorkomen dat hele 'Junkers' ons kleine land opkopen, en daar tendeert het wel langzamerhand naar. In Groot Brittannië is geloof ik 85% van de grond in handen van 5% van de bevolking ofzo. Laag belaste vermogenswinsten tov arbeid werkt dat in de hand.
Nouja als je huizenbezit door Jan Modaal gaat ontmoedigen dan krijg je dat soort verhoudingen als in het GB.

En huren is idd te duur (ze zit in de particuliere sector). Maar daarom mag het volume ook omhoog
  maandag 13 januari 2020 @ 22:58:52 #289
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191017735
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja als je huizenbezit door Jan Modaal gaat ontmoedigen dan krijg je dat soort verhoudingen als in het GB.

En huren is idd te duur (ze zit in de particuliere sector). Maar daarom mag het volume ook omhoog
Men zou eens veel eerlijker moeten kijken naar het huizenbeleid van de laatste decennia. Dan zie je een deel van de corruptie in de Nederlandse politiek. Allemaal voor het geld.
The view from nowhere.
  maandag 13 januari 2020 @ 23:04:58 #290
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191017834
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja als je huizenbezit door Jan Modaal gaat ontmoedigen dan krijg je dat soort verhoudingen als in het GB.
Die tendens van grootgrondbezit bestaat in Nederland net zo goed (en zal verder worden aangejaagd bij afschaffen erfpacht). Gemeenten hebben o.a. in de jaren 80 veel grond verkocht (noodgedwongen), wat zo zijn gevolgen heeft voor de schaarste en aanbodzijde.

https://www.cobouw.nl/won(...)356596688.1578952943
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)met-veel-eigen-grond

Grondbezit door marktpartijen:


(logischerwijs onttrekt een jonge gemeente als Almere aan die logica omdat bijv. vaak direct aan particulieren grond is verkocht; Amsterdam valt er ook buiten)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 januari 2020 @ 23:08:57 #291
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191017906
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Men zou eens veel eerlijker moeten kijken naar het huizenbeleid van de laatste decennia. Dan zie je een deel van de corruptie in de Nederlandse politiek. Allemaal voor het geld.
Dat er een hoop mis is klopt. Maar toch. Het feit dat een koophuis voor de gewone man redelijk norm is geworden dat is een goede vooruitgang geweest.
  maandag 13 januari 2020 @ 23:13:39 #292
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191018000
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Die tendens van grootgrondbezit bestaat in Nederland net zo goed (en zal verder worden aangejaagd bij afschaffen erfpacht). Gemeenten hebben o.a. in de jaren 80 veel grond verkocht (noodgedwongen), wat zo zijn gevolgen heeft voor de schaarste en aanbodzijde.

https://www.cobouw.nl/won(...)356596688.1578952943
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)met-veel-eigen-grond

Grondbezit door marktpartijen:
[ afbeelding ]

(logischerwijs onttrekt een jonge gemeente als Almere aan die logica omdat bijv. vaak direct aan particulieren grond is verkocht; Amsterdam valt er ook buiten)
Dat zijn dus voor een belangrijk deel boeren die grond nodig hebben voor hun werk en ook grote industrieterreinen

Als ik zo in mijn regio kijk zijn de blauwe delen landbouwgemeenten en de witte delen buiten de stad toevalligerwijs stukken met grote natuurgebieden. Wel grappig te raden wat daar ligt
  maandag 13 januari 2020 @ 23:29:21 #293
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191018293
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat zijn dus voor een belangrijk deel boeren die grond nodig hebben voor hun werk en ook grote industrieterreinen

Als ik zo in mijn regio kijk zijn de blauwe delen landbouwgemeenten en de witte delen buiten de stad toevalligerwijs stukken met grote natuurgebieden. Wel grappig te raden wat daar ligt
Bij de boeren heeft natuurlijk ook veel schaalvergroting plaatsgevonden... is een machtige groep geworden en harken vele miljoenen aan subsidies binnen. Hoe dan ook, deze verdeling van aanbod beïnvloedt wel de hoge grondprijzen in dit land (ja, het boerenland zelf is goedkoop, totdat het bestemmingsplan verandert...), en gemeenten hebben veel grond moeten verkopen door de decennia heen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 januari 2020 @ 23:30:30 #294
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191018303
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat er een hoop mis is klopt. Maar toch. Het feit dat een koophuis voor de gewone man redelijk norm is geworden dat is een goede vooruitgang geweest.
Er is geen goede reden waarom huur geen normaal alternatief is. Kopen heeft ook tot gevolg dat het mensen opzadelt met een grote schuld, wat werknemers sterker bindt aan werkgevers (minder vrijheid). Een koopwoning belemmerd ook de mobiliteit van werknemers, want verkassen brengt al snel meer kosten en gedoe met zich mee. Het is ook lastig voor mensen die zich niet snel genoeg settelen, en er nog niet uit zijn of ze al willen kopen. Het geeft ook meer problemen bij echtscheidingen. Het is niet allemaal beter.

Het voordeel, dat je de woonlasten kunt afbouwen, zodat je eenmaal met pensioen vrij zit, kan ook voor huurders beter geregeld worden. Decennia geleden gekochte huurwoningen zijn goedkoop gekocht en allang afbetaald, zodat sociale huurwoningen helemaal niet zo duur zouden hoeven te zijn. Al dat voordeel verdwijnt vreemd genoeg. In een gesloten huursysteem, onder het beheer van de overheid, zoals dat hoort met sociale huurwoningen, kan dat gebruikt worden om de huren betaalbaar te houden. Maar wij sturen aan op marktconforme huren, die hedendaagse marktprijzen moet aanhouden. Melken het uit met een verhuurdersheffing (i.t.t. de HRA).

In een eerlijke discussie ga je niet een eenzijdige misleidende voorstelling van zaken voorspiegelen. Dat doe je alleen als je politiek ziet als een spel waarin je klassenbelangen najaagt i.p.v. het algemeen belang. In dat spel wordt de onderklasse systematisch benadeeld en ideologisch rond gekletst. Dat is in tegenspraak met het idee van gelijke kansen. Daarom klinkt het ideaal van vrijheid en gelijke kansen, komend uit de mond van de middenpartijen, vaak als slap geauwehoer. Hun gedraai maakt mensen misselijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 13-01-2020 23:42:20 ]
The view from nowhere.
  maandag 13 januari 2020 @ 23:40:46 #295
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191018428
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bij de boeren heeft natuurlijk ook veel schaalvergroting plaatsgevonden... is een machtige groep geworden en harken vele miljoenen aan subsidies binnen. Hoe dan ook, deze verdeling van aanbod beïnvloedt wel de hoge grondprijzen in dit land (ja, het boerenland zelf is goedkoop, totdat het bestemmingsplan verandert...), en gemeenten hebben veel grond moeten verkopen door de decennia heen.
Grondbezit is voor de gemeente ook geen doel op zich. Ze kopen land in van boeren om het weer door te verkopen aan projectontwikkelaars die er woonwijken en industrie op willen bouwen. Maar zolang het niet nodig is hoeven ze het ook niet onnodig in bezit te hebben als er niks nuttigs mee gebeurt.

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is geen goede reden waarom huur geen normaal alternatief is. Kopen heeft ook tot gevolg dat het mensen opzadelt met een grote schuld, wat werknemers daarom sterker bindt aan werkgevers (minder vrijheid). Een koopwoning belemmerd ook de mobiliteit van werknemers, verkassen brengt al snel meer kosten met zich mee. Het is ook lastig voor mensen die zich niet snel genoeg settelen, en er nog niet uit zijn of ze al willen kopen. Het geeft ook meer problemen bij echtscheidingen. Het is niet allemaal beter.

Het voordeel, dat je de woonlasten kunt afbouwen, zodat je eenmaal met pensioen vrij zit, kan ook voor huurders beter geregeld worden. Decennia geleden gekochte huurwoningen zijn goedkoop gekocht en allang afbetaald, zodat sociale huurwoningen helemaal niet zo duur zouden hoeven te zijn. Al dat voordeel verdwijnt vreemd genoeg. In een gesloten huursysteem, onder het beheer van de overheid, zoals dat hoort met sociale huurwoningen, kan dat gebruikt worden om de huren betaalbaar te houden. Maar wij sturen aan op marktconforme huren, die hedendaagse marktprijzen moet aanhouden.

Een eerlijke discussie ga je niet een eenzijdige misleidende voorstelling van zaken voorspiegelen. Dat doe je alleen als je politiek ziet als een spel waarin je klassenbelangen najaagt i.p.v. het algemeen belang. In dat spel wordt de onderklasse systematisch benadeeld en ideologisch rond gekletst. Dat is in tegenspraak met het idee van gelijke kansen.
Het is natuurlijk net iets minder gemakkelijk als je wilt verhuizen wanneer je een koophuis hebt. Maar verder kun je je huis altijd in de verkoop doen als je er vanaf wilt. Zeker als je een paar jaartjes afgelost hebt is dat allemaal niet zo spannend. De grote problemen kwamen door mensen die alles tot aan hun oogballen gefinancieerd hadden, maar dat mag dus terecht niet meer. En voor de lagere segmenten heb je de NHG.

En ik heb pas vrij laat een huis gekocht (op mn 32e pas). Daarvoor was mijn werk nog niet stabiel genoeg. Maar nu zou ik niet anders meer willen.
  dinsdag 14 januari 2020 @ 00:07:50 #296
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_191018632
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 23:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is natuurlijk net iets minder gemakkelijk als je wilt verhuizen wanneer je een koophuis hebt. Maar verder kun je je huis altijd in de verkoop doen als je er vanaf wilt. Zeker als je een paar jaartjes afgelost hebt is dat allemaal niet zo spannend. De grote problemen kwamen door mensen die alles tot aan hun oogballen gefinancieerd hadden, maar dat mag dus terecht niet meer. En voor de lagere segmenten heb je de NHG.

En ik heb pas vrij laat een huis gekocht (op mn 32e pas). Daarvoor was mijn werk nog niet stabiel genoeg. Maar nu zou ik niet anders meer willen.
Dat bedoel ik met blijven doorkletsen. Het gaat natuurlijk niet om jouw geval.

En je vergist je. Ook kopers hebben geen voordeel bij het opdrijven van de huizenprijzen. Het moet allemaal ook nog worden afgelost. Het is dat de rente nu ongeveer op nul staat, maar anders worden hoge huizenprijzen een aanzienlijke kostenpost. Hogere woonlasten is ook slecht voor de concurrentie positie omdat de lonen daarop moeten worden aangepast.

De maatstaf zijn de reele bouwkosten. Goed beleid probeert daar zo dicht mogelijk bij in de in de buurt te blijven. Daarom is het in het algemeen belang om daar geen spelletjes mee te spelen. De HRA drijft de koopprijzen op. Het leidt tot hogere winsten voor banken, en risicovolle hypotheekconstructies om de HRA uit te melken. Hogere prijzen voor kopers betekent dat ze meer moeten aflossen, daar langer over doen, en dus langer rente betalen en meer rente risico lopen. Voor huurders betekent de HRA dat zij hun woonlasten niet kunnen aftrekken van de belasting en kopers wel (ongelijkheid). De hogere koopprijzen vertalen zich in hoge prijzen voor bouwgrond, wat leidt tot grondspeculatie. En ook spelletjes, zoals mensen aansporen de overwaarde op hun huis te gebruiken voor extra consumptie, zijn ongezond.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 14-01-2020 00:17:58 ]
The view from nowhere.
  dinsdag 14 januari 2020 @ 00:10:01 #297
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_191018645
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 11:51 schreef Jantje2k het volgende:
Interessante ontwikkeling! Dit kan in ieder geval weer een stukje van de woningnood oplossen.

Wat ik me wel afvraag: omdat dergelijke vakantiewoningen niet het hele jaar bewoond worden is de isolatie e.d. vaak anders heb ik het idee. Kun je daar gewoon normaal wonen in bijvoorbeeld de winter?
Want die huizen voldoen niet aan wat je van een standaard woonhuis kunt verwachten lijkt me.
Dat hangt van het soort huizen af maar er zijn parken waar gewoon volwaardige woningen staan. Alleen is deze rit al lang een keer gelopen door toenmalig minister Dekker in 2003. Uiteindelijk zijn er toen na jaren touwtrekken (uiteindelijk maar) 2 parken gelegaliseerd (lees: recreatiebestemming naar woonbestemming)
  dinsdag 14 januari 2020 @ 00:12:00 #298
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_191018659
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 00:10 schreef the-eye het volgende:

[..]

Dat hangt van het soort huizen af maar er zijn parken waar gewoon volwaardige woningen staan. Alleen is deze rit al lang een keer gelopen door toenmalig minister Dekker in 2003. Uiteindelijk zijn er toen na jaren touwtrekken 2 parken gelegaliseerd (lees: recreatiebestemming naar woonbestemming)
Volwaardige woningen die niet aan het bouwbesluit voor woningen voor permanente bewoning hoeven voldoen bedoel je?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 14 januari 2020 @ 00:18:29 #299
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_191018684
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 00:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volwaardige woningen die niet aan het bouwbesluit voor woningen voor permanente bewoning hoeven voldoen bedoel je?
De woningen zullen daaraan moeten voldoen om het bestemmingsplan te kunnen wijzigen naar woonbestemming. Overigens voldoet een woning uit de jaren dertig ook niet meer aan het huidige bouwbesluit

Hier een park wat uiteindelijk gelegaliseerd is met ook het verhaal over hoe dat in z'n werk is gegaan

https://parknieuwzeeland.nl/index.php/park-historie/
pi_191019345
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 22:22 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Men doet in Nederland alles in stapjes. Om de huizenkopers niet in het politieke harnas te jagen. Als de verlaging van de HRA niet doorzet, valt me dat vies tegen.
Het is nooit het plan geweest de HRA helemaal af te schaffen. Sterker nog, zelfs de SP wil dat niet: https://www.sp.nl/standpunt/hypotheekrenteaftrek

Hij gaat naar de laagste schijf (en dat is enorm versneld, dat zou pas in 2041 zo zijn, maar is nu het geval in 2023) en wellicht komt er nog eens een maximum qua waarde van het huis of de hypotheek op. Meer zal er niet snel mee gebeuren.

En als je dat een oneerlijk voordeel voor kopers vindt, zou je de huurtoeslag ook moeten afschaffen als voordeel voor de huurders (of ook beschikbaar maken voor kopers), anders is het een oneerlijk voordeel voor huurders. De woontoeslag waar de SP het over heeft.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 14-01-2020 06:14:00 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')