Fipo en ik dan al verwijzen naar een zeer zwarte periode van de geschiedenis. Jij moet je na laten kijken.quote:
Dit is gewoon even trollen op een Internet forum.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:07 schreef T-zooi het volgende:
Dus mensen die gehandicapt zijn, zijn minder waard zijn dan een hond?
Da's niet vergelijkbaar aan de holocaust als dat bedoeld wordt.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Fipo en ik dan al verwijzen naar een zeer zwarte periode van de geschiedenis. Jij moet je na laten kijken.
Dat wordt letterlijk nergens gesuggereerd. Het gaat om >ernstig mentaal gehandicapte mensen die geen kans op verbetering hebben< versus een begeleidingshond.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:07 schreef T-zooi het volgende:
December/Januari is toch altijd een rustige periodequote:Op woensdag 8 januari 2020 18:10 schreef halfway het volgende:
En zie hier de gemiddelde werkdag van een kantoorslaaf.
Je vraagt je letterlijk af hoeveel de mens waard is. Je zegt dat niet iedereen even veel waard is en de gehandicapte staat ergens onderaan.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat wordt letterlijk nergens gesuggereerd. Het gaat om >ernstig mentaal gehandicapte mensen die geen kans op verbetering hebben< versus een begeleidingshond.
Je mag jezelf nooit moeilijke vragen stellen?quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:21 schreef T-zooi het volgende:
[..]
Je vraagt je letterlijk af hoeveel de mens waard is. Je zegt dat niet iedereen even veel waard is en de gehandicapte staat ergens onderaan.
Goed bezig Hitler.
Ik heb niet eens gezegd of ik het er mee eens ben of niet. Ik houd je alleen een spiegel voor van wat je zegt maar blijkbaar begrijp je het zelf niet.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je mag jezelf nooit moeilijke vragen stellen?
De dikke man versie van het trolley-probleem is volgens jou ook Hitler-achtig?
Kijk, ik vind het helemaal prima dat je een andere mening hebt hoor, maar ben wel benieuwd of er objectieve argumenten zijn die elkanders denkbeelden zouden kunnen veranderen.
Ad hominem drogreden is snel gebeurd in deze
Op de zwarte markt véél meer.quote:Op woensdag 8 januari 2020 19:16 schreef Antaris het volgende:
Rond de 20.000 euro.
Kijkende naar een gezond lichaam, dus alle gezonde organen.
Mee eens, in India krijgen ze een schijntje voor het afstaan van een nier.quote:Op woensdag 8 januari 2020 19:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Op de zwarte markt véél meer.
Ja lijkt mij ook vrij logischquote:Op woensdag 8 januari 2020 18:07 schreef T-zooi het volgende:
Dat gebeurt al. Hoeveel wil een autofabrikant extra investeren in auto-veiligheid om op wereldschaal 10 doden minder te veroorzaken.quote:Op donderdag 9 januari 2020 12:26 schreef Jantje2k het volgende:
Dan is de vraag: moet je overal een economische waarde aan hangen? Want dat maakt de maatschappij heel erg kil.
Waar je helemaal de fout in gaat is dat jij, en je vier kompanen, sowieso vinden dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn. Als het was: niet alle mensen zijn gelijk, dan is dat een feit. Gelijkwaardigheid, dat is een ander verhaal. Daar aan tornen leidt onherroepelijk tot problemen.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:26 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je mag jezelf nooit moeilijke vragen stellen?
De dikke man versie van het trolley-probleem is volgens jou ook Hitler-achtig?
Kijk, ik vind het helemaal prima dat je een andere mening hebt hoor, maar ben wel benieuwd of er objectieve argumenten zijn die elkanders denkbeelden zouden kunnen veranderen.
Ad hominem drogreden is snel gebeurd in deze
quote:Op woensdag 8 januari 2020 20:34 schreef SpecialK het volgende:
Ik heb gemerkt dat mensen die metaforische waarde kunnen kwijtraken. En dat is op basis van wangedrag. Vooral het soort gedrag waarbij jij een ander persoon of dier slachtoffert zonder dat daar een verzachtende reden voor is.
Inbreken in iemands huis en dan een kogel vangen lijkt te vallen onder het "eigen schuld dikke bult" principe... Een hond schoppen is voldoende om elke vorm van compassie kwijt te raken. Een kind verkrachten staat garant voor een lynchmob.. zelfs in westerse landen.
Wangedrag is de sleutel. Niet wie je bent of wat voor bijdrage je levert.
Gehandicapte kosten de maatschappij alleen maar geld.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:07 schreef T-zooi het volgende:
Van het deel van de bevolking die de gemeenschap van voortbestaan voorziet.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wiens Lebensraum gaat het hier over?
Jij komt als brandweerman een brandend gebouw binnenrennen, je ziet een kind en een hond en je kunt er maar 1 redden. Je redt het kind.quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat wordt letterlijk nergens gesuggereerd. Het gaat om >ernstig mentaal gehandicapte mensen die geen kans op verbetering hebben< versus een begeleidingshond.
Als hij het niet deed was had iemand anders het wel verkeerd aangepakt.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 15:35 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Van het deel van de bevolking die de gemeenschap van voortbestaan voorziet.
Oftewel de gezonde mens die de ongezonde mens in haar behoeften kan voorzien nadat hij zichzelf voorzien heeft.
We kunnen het ook omdraaien. Eerst de ongezonde. Maar als de gezonde als eerste doodgaat, wie onderhoudt de ongezonde dan?
Dit laatste fenomeen is in Europa gaande, maar dit snappen we niet. Hitler wel, maar die heeft zulke domme dingen gedaan, waardoor we werkelijk alles van die man vergeten zijn. Eigenlijk wel begrijpelijk.
Dus als je moet kiezen tussen je broer/zus/moeder/vader of ander familielid van wie je houdt of een hond dan is je keuze snel gemaakt?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 14:08 schreef Ixnay het volgende:
Ik heb sowieso een hond mijlenver boven de mens staan. Dus als ik moest kiezen tussen een edel dier als een begeleidingshond en een verspilling van Lebensraum dan is dat iets waar ik niet lang over hoef na te denken.
Moet ik nu hypothetische familieleden waar ik van zou houden vergelijken met een willekeurige hond die ik niet ken?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus als je moet kiezen tussen je broer/zus/moeder/vader of ander familielid van wie je houdt of een hond dan is je keuze snel gemaakt?
Ik bedoel dit heel serieus en niet als aanval trouwens.
Nou ja, ik wil meer aantonen dat bijna ieder mens personen hebben die van ze houden en die emotioneel reageren. Helemaal als iemand die het kan voorkomen eerder voor een hond gaat.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:29 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Moet ik nu hypothetische familieleden waar ik van zou houden vergelijken met een willekeurige hond die ik niet ken?
Of bedoel je iets anders?
Goede vraag man.quote:Op woensdag 8 januari 2020 17:57 schreef Mikeytt het volgende:
Geen idee of dit het juiste forum is hoor, maar we hadden vandaag een best wel diepgaand gesprek op kantoor.
Hoeveel is de mens waard? We waren het eigenlijk alle vier wel eens dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn, maar wel zo veel mogelijk binnen redelijke voorwaarden gelijk behandeld moeten worden.
Toen kaarte iemand een hypothetisch geval aan:
"Er zitten 2 wezens in een gebouw. Een extreem verstandelijk gehandicapt kind dat later ook geen kans heeft op enkele verbetering, en zijn begeleidingshond. Het gebouw vliegt in de fik en beiden zitten in een andere kamer. Jij bent brandweerman/vrouw en kan er maar 1 redden"
Wie moet er dan gered worden? Mijn take was dat de begeleidingshond gered moest worden. Die zou namelijk meer bijdragen aan de samenleving en het waarnemingsvermogen van de hond is waarschijnlijk van hogere kwaliteit.
Ben benieuwd wat jullie vinden en wat de achterliggende gedachte daarvoor is.
Is de broer/zus/moeder/vader ernstig lichamelijk en mentaal gehandicapt?quote:Op vrijdag 10 januari 2020 21:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus als je moet kiezen tussen je broer/zus/moeder/vader of ander familielid van wie je houdt of een hond dan is je keuze snel gemaakt?
Ik bedoel dit heel serieus en niet als aanval trouwens.
Het is wel een interessante vraag die volgens mij ook eerder is teruggekomen in een recent topic: Is al ons gedrag in de kern egoïstisch? Ik kan meekomen in deze gedachtengang, maar vind het tegelijk niet heel relevant. Ik hecht meer waarde aan de uitkomst van het gedrag dan de achterliggende intentiesquote:Op zaterdag 11 januari 2020 16:53 schreef groftick het volgende:
- Wie er gered wordt, hebben de hersenen al beslist. Zo zal iedereen een andere keuze maken, maar de grondslag is in deze zoals Mark Twain het omschreef, waarom zijn er mensen die wel een gebouw in gaan en andere niet, ook dit heeft met enkel egoïsme te maken.
Uiteraard, dat is wat er in de praktijk zal gebeuren en gedaan zal worden. Dat is immers protocol.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 18:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij komt als brandweerman een brandend gebouw binnenrennen, je ziet een kind en een hond en je kunt er maar 1 redden. Je redt het kind.
Uiteraard , ik bracht alleen aan dat de achterliggende gedachten misschien wat worden onderschat in dit soort situaties want die zijn wel zeker relevant voor het handelen. Het woord ''achterliggend'' is dan ook best verwarrend. Het gedrag is namelijk al bepaald vóór men het gebouw in gaat, het water in duikt etc. etcquote:Op zaterdag 11 januari 2020 17:05 schreef P8 het volgende:
[..]
Het is wel een interessante vraag die volgens mij ook eerder is teruggekomen in een recent topic: Is al ons gedrag in de kern egoïstisch? Ik kan meekomen in deze gedachtengang, maar vind het tegelijk niet heel relevant. Ik hecht meer waarde aan de uitkomst van het gedrag dan de achterliggende intenties
Heel mooi verwoord. Ik denk er hetzelfde over.quote:Op donderdag 9 januari 2020 12:26 schreef Jantje2k het volgende:
Dit is een heel lastige vraag.
Enerzijds ben je geneigd te zeggen dat de mens meer waard is, omdat die van ons eigen soort is, in tegenstelling tot de hond. Aan de andere kant snap ik ook jouw gedachtengang dat de hond meer economische waarde heeft.
Dan is de vraag: moet je overal een economische waarde aan hangen? Want dat maakt de maatschappij heel erg kil. Wat is dan de volgende stap? Wajongers leveren bijvoorbeeld ook geen (economische) waarde, krijgen zij dan geen uitkering meer bijvoorbeeld? Dus ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het waarde ophangen aan iemand.
Het klopt wel dat de jongen die zwaar gehandicapt is heel erg veel kost voor de maatschappij, terwijl de hond meer oplevert. Dergelijke vragen zijn zo lastig, dat ik nooit voor de keuze gesteld hoef te worden.
Stel dat ik die keuze moet maken zou ik denk ik voor de man gaan. Puur omdat ik zelf ook gered zou willen worden, uit een brand.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |