abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190935435
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Bron?
Poep?
pi_190935448
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dus alle vuurwerkregels moeten strenger in Nederland, maar de drempel naar het professioneel afsteken moet lager?
:O

Als pyrotechnicus mag je het jaar rond vuurwerk afsteken (met vergunning) met een simpele cursus alleen tijdens oud en nieuw.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:37:15 #96
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935453
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:31 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Het valt toch niet te handhaven? Je kan niet op iedere 10 meter een BOA zetten die beoordelen moet of een rotje wel aan de normen voldoet.
Is ook helemaal niet nodig, je hoeft alleen de strafmaat maar zo draconisch te maken dat iedere "brave burger" wel 10 x nadenkt voor hij het risico om gepakt te worden toch neemt. En dan heb ik het over het overgrote deel, niet die paar echte criminelen die er ook tussen lopen. Torenhoge boetes en een meldingsplicht op Oudejaarsnacht de komende 10 jaar om te beginnen lijkt me billijk.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:37:16 #97
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_190935454
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:31 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Het valt toch niet te handhaven? Je kan niet op iedere 10 meter een BOA zetten die beoordelen moet of een rotje wel aan de normen voldoet.
Ik zeg toch alle vuurwerk behalve categorie 1 (meuk wat 365 dagen verkrijgbaar is) en grote sierpotten (cakes/boxen etc) verbieden. Dat houdt dan dus in geen vuurpijlen meer en geen knalvuurwerk meer. Als je iets hoort knallen, zonder dat het uit een grote sierpot komt dan is het dus illegaal. Zo moeilijk is het niet hoor.

Verkoop alleen nog maar grote boxen, beperk afsteektijd tot 23:00 - 01:00 en ga handhaven en je komt echt een heel eind.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:39:59 #98
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190935492
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:37 schreef Kyran het volgende:

[..]

Als je iets hoort knallen, zonder dat het uit een grote sierpot komt dan is het dus illegaal. Zo moeilijk is het niet hoor.
Je moet toch toegeven dat dit lastig te checken is als je er niet al tijdens het afsteken naast stond :P
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:41:48 #99
416575 crew  Evenstar
pi_190935518
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:32 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dit, en dan nog afspraken met de omringende landen maken en dan heb je, volgens mij, de beste oplossing in 't midden.
Dat zou helemaal mooi zijn ja. Dit zou nog beter werken als Duitsland / België mee zouden gaan in die regeling. Maar ook hier geldt weer .... ga handhaven! Je hoeft niet iedere auto met vuurwerk uit Duitsland aan te pakken, maar als je er een paar tussenuit pikt en die flink hard aanpakt zal een gemiddelde vuurwerk liefhebbende Nederlander het echt wel uit zijn hoofd laten.
pi_190935538
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:39 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Je moet toch toegeven dat dit lastig te checken is als je er niet al tijdens het afsteken naast stond :P
Dus dan maar gewoon niet meer handhaven en gewoon alles toestaan? Je moet toegeven dat het in de huidige situatie al niet te controleren valt of iemand illegaal vuurwerk afsteekt of niet. Maar in plaats van een verbod moeten we strenger gaan handhaven?
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:43:08 #101
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935539
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:41 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dat zou helemaal mooi zijn ja. Dit zou nog beter werken als Duitsland / België mee zouden gaan in die regeling. Maar ook hier geldt weer .... ga handhaven! Je hoeft niet iedere auto met vuurwerk uit Duitsland aan te pakken, maar als je er een paar tussenuit pikt en die flink hard aanpakt zal een gemiddelde vuurwerk liefhebbende Nederlander het echt wel uit zijn hoofd laten.
Hear, hear!
pi_190935543
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:35 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik geloof nooit dat het bewust niet gehandhaafd wordt. Ook de politie moet zich houden aan de arbeidstijdenwet. Ook agenten willen wel eens men hun gezin oud en nieuw vieren. Het hele politiekorps komt manschappen tekort.
Zolang er geen algeheel vuurwerkverbod komt, dan is handhaven praktisch onmogelijk.

Het gaat om jongens van 14 jaar oud die een kat- en muisspelletje spelen met de politieagenten. Probeer zo'n vlerk maar eens te pakken te krijgen! Bovendien kunnen ze alleen bij een heterdaad daadwerkelijk worden gearresteerd. Daarna is er voor ca. 5 uur bureauwerk nodig. En dan heb je één veroordeling.

De enige oplossing is totaalverbod op alle vuurwerk. Dan heeft de politie niet 1 dag, maar 365 dagen per jaar om te handhaven.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:43:40 #103
416575 crew  Evenstar
pi_190935545
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:39 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Als je geen grote sierpot op de grond ziet staan is het toch al snel klaar aangezien er verder niks legaal verkocht mag worden? Daarnaast wordt handhaven makkelijker als je niet om 18:00 al mag gaan knallen. Als je 23:00 aanhoudt is alles voor 23:00 sowieso fout.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:44:15 #104
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190935549
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:37 schreef Jian het volgende:

[..]

Is ook helemaal niet nodig, je hoeft alleen de strafmaat maar zo draconisch te maken dat iedere "brave burger" wel 10 x nadenkt voor hij het risico om gepakt te worden toch neemt. En dan heb ik het over het overgrote deel, niet die paar echte criminelen die er ook tussen lopen. Torenhoge boetes en een meldingsplicht op Oudejaarsnacht de komende 10 jaar om te beginnen lijkt me billijk.
Lijkt me volledig haalbaar. :')
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:45:06 #105
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190935560
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:43 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dus dan maar gewoon niet meer handhaven en gewoon alles toestaan? Je moet toegeven dat het in de huidige situatie al niet te controleren valt of iemand illegaal vuurwerk afsteekt of niet. Maar in plaats van een verbod moeten we strenger gaan handhaven?
Er moet zeker gehandhaafd worden, maar dan op illegale aanvoer en op de periode voor- en na 18-02u met de jaarwisseling. In die periode zelf heeft geen enkele zin.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:45:32 #106
416575 crew  Evenstar
pi_190935565
Valt me echt op dat tegenstanders echt totaal niet opstaan voor discussie of mee willen denken over andere mogelijkheden.
pi_190935569
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:30 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Op 31 december worden 364 dagen klimaatbeleid ongedaan gemaakt. Hoe serieus moet je onze overheid nog nemen?
Nou nou en wat voor een beleid. Een land als Nederland dat voorop moet lopen waar werkelijk geen reet van terecht komt qua resultaat zolang China, Amerika en India nog allemaal 1000x zoveel vervuiling veroorzaken..
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:46:38 #108
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935580
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:44 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Lijkt me volledig haalbaar. :')
Waarom niet? In Engeland voerde ze het rond de voetbalwet plompverloren in, het was klaar en de maat was vol, het resultaat was wonderbaarlijk, ze schrokken zich kapot en binnen no time was het afgelopen met het extreme hooligangeweld. Durf eens buiten de box te denken!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:46:49 #109
416575 crew  Evenstar
pi_190935583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Zolang er geen algeheel vuurwerkverbod komt, dan is handhaven praktisch onmogelijk.

Het gaat om jongens van 14 jaar oud die een kat- en muisspelletje spelen met de politieagenten. Probeer zo'n vlerk maar eens te pakken te krijgen! Bovendien kunnen ze alleen bij een heterdaad daadwerkelijk worden gearresteerd. Daarna is er voor ca. 5 uur bureauwerk nodig. En dan heb je één veroordeling.

De enige oplossing is totaalverbod op alle vuurwerk. Dan heeft de politie niet 1 dag, maar 365 dagen per jaar om te handhaven.
Sorry, maar als je als politie een 14 jarig kutkind al niet te pakken krijgt moet je ander werk gaan doen. Kom op zeg ....

Als je alleen toestaat dat er tussen 23 en 01 afgestoken mag worden dan heb je 365 dagen -2 uur dat het iets lastiger is om aan handhaving te doen. Als dat al niet mogelijk is hebben we sowieso een groter probleem dan vuurwerk in dit land.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:47:36 #110
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190935595
Ik denk niet dat de popo voldoende capaciteit heeft om te handhaven.
pi_190935629
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:46 schreef Kyran het volgende:

[..]

Sorry, maar als je als politie een 14 jarig kutkind al niet te pakken krijgt moet je ander werk gaan doen. Kom op zeg ....

Als je alleen toestaat dat er tussen 23 en 01 afgestoken mag worden dan heb je 365 dagen -2 uur dat het iets lastiger is om aan handhaving te doen. Als dat al niet mogelijk is hebben we sowieso een groter probleem dan vuurwerk in dit land.
Nja, zo dacht ik er in eerste instantie ook over. Maar als jij in je voortuin staan, gooit iets neer en je gaat weer naar binnen of je staat in het straatje achter je huis, dan is maar moeilijk te achterhalen wie dat is geweest. Overal aanbellen lijkt me ook niet de manier.
pi_190935639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:47 schreef kaasplankje het volgende:
Dit. Twee risicowedstrijden in het voetbal zorgt al voor een probleem.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:53:19 #113
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935671
quote:
Ja zo is er altijd wel wat te verzinnen natuurlijk, waar geen zin is is geen weg uiteraard!
pi_190935673
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:46 schreef Kyran het volgende:

[..]

Er mag nu tussen 18:00 en 02:00 worden afgestoken, dat is 8 uur. En zelfs dat blijkt niet te handhaven want vanaf kerst gaat het al helemaal los (bij wijze van spreke). De kans dat een agent iemand op heterdaad betrap is sowieso al heel laag. In de huidige situatie is zelfs een verdubbeling van het korps niet genoeg om fatsoenlijk te handhaven.

Ik denk ook dat we inderdaad een groter probleem hebben dan een lakende handhaving. We beginnen eens bij het tuig dat hulpdiensten niet eens respecteert maar zelfs bekogeld met vuurwerk. Dat tokkies dat al in hun hoofd durven halen zegt al genoeg over dat probleem.
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:54:04 #115
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_190935685
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:24 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, maar de oorzaak was dan weer vuurwerk wat je binnenshuis kunt aansteken en de grote explosie door de aanwezigheid van militaire explosieven. Aldus de verhalen...
Er wordt gesproken over 177 ton vuurwerk. Dan heb je geen militaire spullen nodig om een hele wijk te verwoesten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:54:09 #116
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935686
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:50 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Dit. Twee risicowedstrijden in het voetbal zorgt al voor een probleem.
Niet in Engeland!
pi_190935691
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:53 schreef Jian het volgende:

[..]

Ja zo is er altijd wel wat te verzinnen natuurlijk, waar geen zin is is geen weg uiteraard!
Dat is het toch in omgekeerde zin. Ze hebben blijkbaar geen zin om te handhaven, want is onbegonnen werk door te weinig capaciteit en dus maar een verbod. Of bedoelde je dit ook?
  woensdag 8 januari 2020 @ 13:56:11 #118
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190935728
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er wordt gesproken over 177 ton vuurwerk. Dan heb je geen militaire spullen nodig om een hele wijk te verwoesten.
Volgend de kenners voor die laatste alleverwoestende klap toch wel.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 13:57:33 #119
416575 crew  Evenstar
pi_190935759
quote:
Fout die hierbij altijd gemaakt wordt is dat er wordt gedaan alsof ieder individueel geval aangepakt moet worden. Dat is NIET nodig.

Je hoeft maar een paar voorbeelden te presenteren en het wordt vanzelf minder. Stel dat ze ervoor zorgen dat je voor iedere kg kruit uit het buitenland een boete van ¤1000 moet betalen (echt totaal willekeurig getal) en je pakt één dag even uit met wat agenten aan de grenzen waardoor tientallen mensen tienduizenden euros boetes moeten betalen .... Denk je dan echt dat Jan Modaal nog de grens over gaat om daar vuurwerk te halen?

Stel, je betrapt iemand op het afsteken van vuurwerk voor 23:00 en je left een straf op van ieder jaar tussen 23:00 en 01:00 melden op een lokaal politiebureau (en anders ¤5000 boete per keer dat je niet komt opdagen). Denk je dan echt dat er nog heel veel mensen gaan kutten?\

Stel je sluit iemand die vuurwerk gooit naar hulpverleners op voor 6 maanden. Denk je dat het dan nog heel vaak gaat gebeuren?

Er moet gewoon gehandhaafd worden. Je hoeft niet 100% van de gevallen op te pakken of op te merken, maar als je al 5% weet te pakken en dit breed in de media terecht laat komen is de kans gigantisch dat het vanzelf minder wordt. Er is op dit moment gewoon geen enkele reden om bang te zijn, terwijl je dondersgoed weet dat je fout/illegaal bezig bent.
pi_190935802
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:36 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Poep?
Bullshit inderdaad, jij bent af.
  woensdag 8 januari 2020 @ 14:01:11 #121
241662 Jian
Well, well, well
pi_190935815
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:54 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Dat is het toch in omgekeerde zin. Ze hebben blijkbaar geen zin om te handhaven, want is onbegonnen werk door te weinig capaciteit en dus maar een verbod. Of bedoelde je dit ook?
Ik heb net al uitgelegd en dat hebben anderen ook gedaan, dat het niet om het aantal gaat, het gaat om angst voor de represailles. De Engelse politie kan qua aantallen de Engelse hooligans niet beteugelen, maar elke hooligan weet tegenwoordig, als ze me eruit pikken dan ga ik zo zwaar bloeden, dat wil ik echt niet, Een geharde drugshandelaar deinst hiervoor niet zo snel terug, maar het het overgrote deel van de vuurwerkhooligans, zijn mensen die op 3 januari weer gewoon een "normaal" leven moeten oppakken. Dat zijn geen geuzen en/of helden, dat zijn mensjes die als ze een slok op hebben en de risicootjes voor lief nemen ....
  Moderator / Redactie Sport woensdag 8 januari 2020 @ 14:02:03 #122
416575 crew  Evenstar
pi_190935827
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 14:01 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik heb net al uitgelegd en dat hebben anderen ook gedaan, dat het niet om het aantal gaat, het gaat om angst voor de represailles. De Engelse politie kan qua aantallen de Engelse hooligans niet beteugelen, maar elke hooligan weet tegenwoordig, als ze me eruit pikken dan ga ik zo zwaar bloeden, dat wil ik echt niet, Een geharde drugshandelaar deinst hiervoor niet zo snel terug, maar het het overgrote deel van de vuurwerkhooligans, zijn mensen die op 3 januari weer gewoon een "normaal" leven moeten oppakken. Dat zijn geen geuzen en/of helden, dat zijn mensjes die als ze een slok op hebben en de risicootjes voor lief nemen ....
_O_
  woensdag 8 januari 2020 @ 14:05:13 #123
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190935876
https://www.telegraaf.nl/(...)d-klaar-met-vuurwerk

quote:
Tijdens de jaarwisseling vielen in Arnhem twee doden na een brand in een flat, veroorzaakt door vuurwerk. In Zwolle werd op oudejaarsdag een verdachte van drugs- en wapenhandel op straat doodgeschoten. Verder werden hulpverleners in Ede belaagd door circa zeventig jongeren, zei politiechef Oscar Dros.

„Het is onverantwoordelijk dat 90 procent van de politiemacht in Oost-Nederland tijdens de jaarwisseling paraat moet staan. Voor mij is het klaar”, zei Bruls. Verbied je het vuurwerk, dan haal je de angel eruit, meent hij.
Jaja, 2 vuurwerkongerelateerde voorbeelden en een ongeval omdat iemand een bank neerzet waar ie niet hoort, zeker niet met oudjaar.
Try harder.
  woensdag 8 januari 2020 @ 14:06:10 #124
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_190935887
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 13:22 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik ben er toch niet om de oplossing te verzinnen?

Maar goed als je een heel uitgewerkt plan wilt zal ik het beknopt samenvatten:

1) Totaal verbod op verkoop en afsteken van vuurwerk
2) Toch vuurwerk afsteken? Voer een vergunning/certificaat/proeve van bekwaamheid in
3) Wijs per gemeente of per wijk een aantal geschikte plekken aan waar wel vuurwerk mag worden afgestoken.
Als je zelf niet snapt dat 1 volstrekt in tegenspraak is met 2 en 3, dan houdt het op hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')