abonnement Unibet Coolblue
pi_190929673


Naast crowdfunding bestaat er nu al enkele jaren ook de crowdlending. Soms ook wel p2p lending genoemd. Wat is crowdlending eigenlijk en wat zijn de verschillen met crowdfunding?

Crowdlending:
Met crowdlending leen je geld van het publiek via een onderhandse lening. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

(bron: https://www.investeerders.nl/crowdlending/)

Risico
Is crowdlending risicovoller dan crowdfunding en worden er hogere rentepercentages gegeven?
Ja, het risico is groter op wanbetaling wat zich automatisch vertaald in een hogere rente. Tevens breidt crowdlending zich enorm uit, in zekere mate de baltische staten – vanwege een soepelere regelgeving. In deze landen zijn de rentpercentages nog hoger.

Buyback
Om deze risico’s te minimaliseren hebben vele platformen de buy-back garantie in het leven geroepen. Buy-back wil zeggen dat het platform/ dan wel de leninggever aangesloten via het platform de lening “opkoopt” indien de leningnemer het bedrag binnen een bepaalde termijn niet meer kan terugbetalen.
Zo ben je als investeerder niet gelijk je geld kwijt indien de leningnemer stopt met betalen.

Platformen

1Platform             Buyback         Totaal leningen    Percentage        soort
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Mintos                Ja             ¤ 2.156,7 mln         12%            P2P
Twino                 Ja             ¤   472,8 mln         11%            P2P
Bondora               nee            ¤   207,8 mln         11%            P2P
Grupeer               Ja             ¤    30,7 mln         14%            P2P
Robocash              Ja             ¤    58,4 mln         12%            P2P
Swaper                Ja             ¤    60,0 mln         12%            P2P
Fastinvest            Ja             ¤    13,0 mln         13%            P2P
Viainvest             Ja             ¤     8,2 mln         10%            P2P
Viventor              Ja             ¤    78,5 mln         12%            P2P
Finbee                Nee            ¤    24,5 mln         17%            P2P
Peerberry             Ja             ¤    0,66 mln         12%            P2P
Iuvo Group            Ja             ¤    55,5 mln          9%            P2P
Bondster              Ja             ¤    14,8 mln         12%            P2P
Bulkestate            Nee            ¤    14,3 mln         14%        Real Estate
Estateguru            Nee            ¤   113,1 mln         12%        Real Estate
Crowdestate           Nee            ¤    64,3 mln         18%        Real Estate
Reinvest24            Nee            ¤    10,0 mln         15%        Real Estate        Crowdfunding
Crowdestor            Ja*            ¤    4,04 mln         18%

*er is sprake van een buy-back potje dat bij ieder project voor een deel wordt gevuld opdat investeerders bij een default hun geld kunnen terugkrijgen
**De optie om tussentijds je deel te verkopen aan het platform tegen een penalty van 5%


Blogs
Er zijn meerdere informatiebronnen en blogs waar men hun investeringen in de crowdlending weergeven. Reviews, portfolio’s, interviews, maandelijkse updates, enz.

- financially free
- p2p-monitor
- p2p-banking
- factornerd
- marco schwartz
- p2p hero
- p2p income
- money brewer
- the wah man
- my investment
- platforms

[ Bericht 3% gewijzigd door Peejtur op 30-01-2020 17:20:12 ]
pi_190929815
Ik heb zojuist de pitch op Crowdestor voor de Limp Bizkit zomertour doorgenomen:

• De concertorganisator is een bestaand boekingsbureau, wat zogezegd ook de geplande concerten in februari in de Baltische staten organiseert.

• De leningnemer is niet dit boekingsbureau, maar een speciaal voor deze drie concerten op te richten SPV (alarmbel #1)

• Er is 0 eigen inbreng: volledige financiering gaat geleend worden, in minimaal 2 tranches (alarmbel #2)

• 3 openlucht concerten gaan een omzet (kaartjes, sponsoring, catering) opleveren van een kleine 2 miljoen euro. Kaartjes voor de huidige concerten worden tussen 75 en 120 euro verkocht. Even uitgaand van vergelijkbare prijzen zijn dit dus rond de 20.000 kaartjes voor 3 concerten bij elkaar (alarmbel #3)

• Er wordt niet aangegeven waar de concerten plaats zullen vinden (alarmbel #4)

• Op de tourwebsite van Limp Bizkit worden deze geplande concerten nog niet aangegeven: er staat (nog) niks gepland voor Augustus. In juli en september staan concerten in de USA gepland (alarmbel #4)

• Er wordt gesteld dat het geld voor ticketverkoop pas drie dagen na het concert bij de leningnemer (=concert organisator) binnenkomt (alarmbel#5)

@investeerdertje dook vorige week erg diep in een project (waarvoor dank), mijn bevindingen zijn een eind oppervlakkiger, maar alles bij elkaar meer dan genoeg reden voor mij om met een wijde boog om dit project heen te lopen.
Morgen eens zien hoe het met de voorfinanciering voor het schip met kunstmest gesteld is. Voorlopig lees ik even alleen op Crowdestor, en investeer even niks meer (heb afgelopen weekeind mijn wallet leeg gehaald, dit stond dinsdag netjes terug op mijn rekening).
Afhankelijk van hoe het de komende tijd doorgaat met dubieuze projecten, en ervaringen hier, en op andere P2P sites ga ik mij terugtrekken van dit platform bij te grote twijfels, danwel door met een huidige grootte van de portefeuille.
pi_190931706
Ik heb dat project ook even doorgebladerd. Wist al dat ik er niet in zou gaan, alleen al omdat het creatieve media gerelateerd is (erg moeilijke markt). Ik vond de pitch eigenlijk wat dat betreft wel meevallen, maar dus ook omdat de verwachting al heel laag lag :)

Op zich zijn de zaken die ze stellen best plausibel, maar dat wil niet zeggen dat het ook echt klopt - en ik duik er ook niet verder in om te proberen uit te zoeken. Ik blijf er dus ook gewoon vanaf (geen FOMO :) ). Overigens zie ik ook weinig in dat schip project (en vergelijkbare projecten over bulk vervoer bij Envestio). Dat is allemaal veel minder specifiek en verifieerbaar, en (voor mij iig) minder begrijpelijk, en bovendien niet 'leuk'...

Wellicht is het grootste risico (los van eventueel fraude risico) op niet door gaan van het event. Ze geven wel aan dat dat verzekerd wordt, maar dat is afhankelijk van de voorwaarden natuurlijk. Als ze nog geen duidelijk voorbereide afspraken hebben liggen, dan kan er ook vooraf veel mis gaan, waarbij mogelijk wel al veel kosten gemaakt zijn. Ik vind wel positief dat Crowdestor zelf een meerderheidsbelang neemt en alle beslissingen mag vetoen op board nivo. Of je daar wat aan hebt omdat het toch een (beetje losstaande) SPV betreft moet je ook afwachten, maar project-fraude zou daarmee wel bemoeilijkt worden, en is er kans dat als het niet door gaat er nog niet al te veel bindende kosten gemaakt zijn (als Crowdestor daar goed op let).

Maar goed, zoals gezegd is dit m.i. hoe dan ook, met de informatie die er ligt een zeer hoog risico project.

Ik deel overigens de mening dat de feedback van Investeerdertje op het 'vorige' project erg interessant was. Ik ga zelf meestal ook niet so diep :@ . Wellicht interessant om een aantal standaard onderzoeksvragen/bronnen in een (volgende) startpost op te nemen.
pi_190933486
@ETphonehome en @TechLight

Ik ga normaal ook niet zo ver tenzij het om de eerste projecten gaat voordat ik een autoinvest aan zet. In dit specifieke geval ben ik er even goed voor gaan zitten omdat ik wil voorkomen dat mensen bij, m.i., twijfelachtige projecten op dit platform achter het % teken aan rennen.

In dit specifieke geval moet ik zeggen dat ik de verzonnen security constructie best een nette oplossing vind. Het geeft een behoorlijke vinger in de pap voor de belangen van de investeerder en het risico zal zo (grotendeels) beperkt blijven.

Een tweede security die ik zie is juist dat dit de eerste tranche is en er dus nog een tweede hoeveelheid aan leningen aan komt die pas later terugbetaald hoeft te worden.

Laat ik vooropstellen dat ik nog geen diepgaand onderzoek heb gedaan en dat naar dit project ook niet zal doen omdat ik, mede door de sector en het risico, geen behoefte heb om mee te doen.

Voor het kunstmestschip zal ik dit waarschijnlijk wel weer gaan doen.
pi_190945407
Heeft iemand nog het project van het schip op crowdestor kunnen inzien?
Het is namelijk al vol gestort, en morgen komt deel 2...
pi_190945529
Er staan op Envestio weer eens 25 projecten open om te kunnen investeren.
Ik vraag mij af, de verkoop gaat met een 5% penalty rate, maar is dat op de je initiele inleg of het saldo wat nog open staat?
Al zie ik geen projecten met tussentijdse aflossingen.
Dan zou je op den duur aan rente meer dan 5% hebben ontvangen en kun je vlak voor einddatum project de boel verkopen.
Het is misschien wat vergezocht, maar kan natuurlijk wel.
pi_190945674
Ik had het schip even kort open, en mij viel op dat de naam van de CEO via Linkedin ook aan Blue Shock racing gelinked was (als co-owner). Kan natuurlijk dat hij zijn weg naar Crowdestor weet te vinden en daar met meerdere van zijn bedrijven langs komt om leverage te zoeken om sneller te groeien. Bij Mintos zie je ook veel links tussen Mintos en een aantal LOs. Niet per se vreemd dus.

Zoals aangegeven heb ik niet meegedaan, maar op het eerste oog zag de beschrijving er netjes uit. Stond een org-chart bij met namen en foto's, dus dat is verder ook enigszins verifieerbaar (heb zelf dus alleen even de CEO naam gegoogled). Meer dan dat heb ik er ook niet uit opgepikt.

Over dat verkopen voor het einde lijkt inderdaad een mogelijke strategie. Zolang de meeste projecten terugbetaald worden zul je echter redelijk wat rendement verliezen, en als het met het platform fout gaat zal zo'n buyback ook snel niet meer werken. Als je verwacht dat het platform blijft draaien en alleen sommige projecten gaan defaulten kun je kijken hoe je risico/rendement zich dan gaat verhouden. Vergeet niet dat er ook 1/2 jaar projecten bij zitten (schip is zelfs maar 3 maanden), dan ben je dus 10% kwijt op jaarbasis aan die strategie. En het is natuurlijk niet zo'n 'nette' strategie, wellicht blokkeren ze je na enige tijd.
pi_190946475
Ik ben laatst begonnen met het investeren van een klein bedrag op Mintos om het even uit te proberen. Eerst was ik enthousiast, maar nu zie ik dat bij veel leningen 'late' staat, met name bij de laatste terugbetaling(en). Dit baart me toch wel zorgen, aangezien ik vooral de 'veilige' leningen heb gekozen met een korte termijn, 'lage' rente en bij originators die goed beoordeeld worden:
Credissimo, Mogo, Banknote, IuteCredit en ID Finance Kazachstan, waarvan de laatste 2 het slechtst beoordeeld worden terwijl die het in mijn portfolio beter doen.

Iemand nog tips voor andere originators met buyback? Ik heb bij explorep2p gekeken, maar het grootste deel van de beste originators hebben geen leningen beschikbaar met mijn filters (of ik heb ze al in mijn portfolio).

En investeren jullie nog in IuteCredit of vinden jullie het een te groot risico?
Ook kwam ik Kredit Pintar tegen (¤ maar wel Indonesia), wat vinden jullie daarvan?
pi_190946871
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 10:11 schreef -Wereld- het volgende:
Ik ben laatst begonnen met het investeren van een klein bedrag op Mintos om het even uit te proberen. Eerst was ik enthousiast, maar nu zie ik dat bij veel leningen 'late' staat, met name bij de laatste terugbetaling(en). Dit baart me toch wel zorgen, aangezien ik vooral de 'veilige' leningen heb gekozen met een korte termijn, 'lage' rente en bij originators die goed beoordeeld worden:
Credissimo, Mogo, Banknote, IuteCredit en ID Finance Kazachstan, waarvan de laatste 2 het slechtst beoordeeld worden terwijl die het in mijn portfolio beter doen.

Iemand nog tips voor andere originators met buyback? Ik heb bij explorep2p gekeken, maar het grootste deel van de beste originators hebben geen leningen beschikbaar met mijn filters (of ik heb ze al in mijn portfolio).

En investeren jullie nog in IuteCredit of vinden jullie het een te groot risico?
Ook kwam ik Kredit Pintar tegen (¤ maar wel Indonesia), wat vinden jullie daarvan?
Ja, de beste originators hebben weinig leningen beschikbaar, of tegen veel lagere rente dan de minder goede originators. Je zult dus je filter moeten verruimen.
Iutecredit koop ik nog wel, maar niet vaak. Ik heb een vrij complexe waardering om verschillende leningen onderling te vergelijken, waarbij de Explorep2p rating ook wordt meegeteld. Ik heb bij Iutecredit die rating verlaagd, omdat Explorep2p dat tot nu toe heeft nagelaten na de problemen in Kosovo. Ik pak in principe elke loan originator mee, maar door mijn methode pak ik in de praktijk de zwakkere originators minder vaak mee. Ook Kredit Pintar neem ik mee. Volgens Explorep2p is dat een prima originator en ik heb geen reden daar aan te twijfelen. Dat het in Indonesië is zegt me niet zo veel. De meeste landen op Mintos waar leningen vandaan komen is wel wat op aan te merken. Daar is de rente ook naar.
pi_190947509
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 10:43 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, de beste originators hebben weinig leningen beschikbaar, of tegen veel lagere rente dan de minder goede originators. Je zult dus je filter moeten verruimen.
Iutecredit koop ik nog wel, maar niet vaak. Ik heb een vrij complexe waardering om verschillende leningen onderling te vergelijken, waarbij de Explorep2p rating ook wordt meegeteld. Ik heb bij Iutecredit die rating verlaagd, omdat Explorep2p dat tot nu toe heeft nagelaten na de problemen in Kosovo. Ik pak in principe elke loan originator mee, maar door mijn methode pak ik in de praktijk de zwakkere originators minder vaak mee. Ook Kredit Pintar neem ik mee. Volgens Explorep2p is dat een prima originator en ik heb geen reden daar aan te twijfelen. Dat het in Indonesië is zegt me niet zo veel. De meeste landen op Mintos waar leningen vandaan komen is wel wat op aan te merken. Daar is de rente ook naar.
Ik begon met name te twijfelen over Kredit Pintar, omdat er in die beschikbare leningen ook niemand geïnvesteerd had behalve het bedrijf zelf. Maar ook omdat het misschien wel erg risicovol kan zijn aangezien die mensen misschien met een voor hun veel slechtere wisselkoers te maken kunnen krijgen.

Credissimo geeft wel een erg lage rente moet ik zeggen, daarvan had ik 1 lening tegen 8% maar die hebben ze zelfs terug moeten kopen. Dus het is ook niet zo dat ze alleen aan 'de goede' mensen uitlenen. En nu staan er 6% leningen :')

Ik zal Kredit Pintar binnenkort eens proberen, want ze hebben in ieder geval wel een hoge rente en buyback. IuteCredit twijfel ik over.
pi_190951449
Morgen loopt de 0,5% holiday Cashback actie van Finko en Sun Finance op Mintos af. Ik heb deze actie gebruikt om mijn gemiddelde renteniveau van de bestaande portefeuille te verhogen door eerst alle 11,5% leningen te vervangen door 12,5% leningen van hen en ben nu bezig om mijn 12,5% leningen om te zetten naar 13,5% leningen. Heb uitsluitend bestaande leningen van Finko/Sun Finance verkocht (met discount variërend tussen de 0,1 en 0,5%) en hiervoor hoger renderende leningen van hen teruggekocht. De nog te ontvangen Cashback (en reeds ontvangen Cashback over de eerste periode) weegt ruimschoots op tegen de ingeleverde discounts en mijn gemiddelde rente-niveau is fors hoger geworden, bij ongeveer gelijkblijvende portefeuille looptijd.

[ Bericht 99% gewijzigd door Crowdfunder99 op 09-01-2020 18:29:39 ]
pi_190958228
Ik heb mijn tenen maar eens in dit water gestoken. terug vind/lurk post. Finacncieel vrij zal ik er niet van worden maar dat hoeft ook niet, meer voor de leuk.
pi_190960015
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 17:12 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Morgen loopt de 0,5% holiday Cashback actie van Finko en Sun Finance op Mintos af. Ik heb deze actie gebruikt om mijn gemiddelde renteniveau van de bestaande portefeuille te verhogen door eerst alle 11,5% leningen te vervangen door 12,5% leningen van hen en ben nu bezig om mijn 12,5% leningen om te zetten naar 13,5% leningen. Heb uitsluitend bestaande leningen van Finko/Sun Finance verkocht (met discount variërend tussen de 0,1 en 0,5%) en hiervoor hoger renderende leningen van hen teruggekocht. De nog te ontvangen Cashback (en reeds ontvangen Cashback over de eerste periode) weegt ruimschoots op tegen de ingeleverde discounts en mijn gemiddelde rente-niveau is fors hoger geworden, bij ongeveer gelijkblijvende portefeuille looptijd.
Ik zie idd dat er nu heel veel 13,5% beschikbaar is. Echter staat de sec market ook helemaal vol.
In het begin van de actie heb ik veel leningen met lagere percentages 10-11% tegen een kleine discount verkocht. Dat gaat nu niet meer lukken. Portefeuille is met deze cashback actie in % gestegen :)
pi_190963042
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 08:42 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik zie idd dat er nu heel veel 13,5% beschikbaar is. Echter staat de sec market ook helemaal vol.
In het begin van de actie heb ik veel leningen met lagere percentages 10-11% tegen een kleine discount verkocht. Dat gaat nu niet meer lukken. Portefeuille is met deze cashback actie in % gestegen :)
Het klopt, op de Secundaire markt worden ook heel veel leningen aangeboden met 0,4-0,5% discount en rente van 13,5%. Gisteren waren er zelfs heel veel leningen van 14,5% die nog met discount verkocht werden (heb deel van mijn 13,5% leningen kunnen omzetten naar 14,5%).
Ik denk dat er een paar grote jongens op de Primaire markt leningen kopen met cashback van 0,5% en die direct weer te koop zetten met een discount van 0,4%. Als je dat maar met grote bedragen doet verdien je er ook nog iets aan, levert meer op dan de rente die jee gedurende die dagen op dat geld zou krijgen.
pi_190965242
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 23:41 schreef Donderkonijn het volgende:
Ik heb mijn tenen maar eens in dit water gestoken. terug vind/lurk post. Finacncieel vrij zal ik er niet van worden maar dat hoeft ook niet, meer voor de leuk.
Och met een bescheiden bedrag haal je al snel meer rent dan op de bank.
pi_190966257
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 16:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Och met een bescheiden bedrag haal je al snel meer rent dan op de bank.
Nu je het zegt.. ik was helemaal vergeten te kijken hoeveel rente ik had gekregen op mijn spaarrekening.
Nou dit is wel heel erg. |:( :N Het is nog niet eens ¤10 :') :')

Als je ¤100 in p2p investeert heb je al in een jaar ¤110 (normaal gesproken).
pi_190966284
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 17:28 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Nu je het zegt.. ik was helemaal vergeten te kijken hoeveel rente ik had gekregen op mijn spaarrekening.
Nou dit is wel heel erg. |:( :N Het is nog niet eens ¤10 :') :')

Als je ¤100 in p2p investeert heb je al in een jaar ¤110 (normaal gesproken).
Yup.

Nu weet ik overigens niet wat jij een klein bedrag vind waar jij mee begonnen bent. Maar op mijn portefeuille vallen de achterstanden redelijk mee voor dit risicoprofiel
pi_190967032
Heb vanochtend ook nog maar even in 5 minuten een 'blanket' verkoop ingezet van leningen tot 12% (zonder discount) en de autoinvest aankopen vanaf 12% plus cashback. Had er niet zo veel van verwacht, maar grootste deel is nu omgezet, meeste nieuwe leningen 13.5 of zelfs 14% dus dubbel op vooruit gegaan. En dan nog veel leningen die maar 1 week lopen, dus als de leningnemers een beetje terugbetalen en de LOs komende week niet omvallen zijn dat goeie zaken :Y

En zoals velen hier, nu weer even herbalanceren op de LOs om niet te veel in Finko en Sun te blijven zitten :)
pi_190968160
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 18:28 schreef TechLight het volgende:
Heb vanochtend ook nog maar even in 5 minuten een 'blanket' verkoop ingezet van leningen tot 12% (zonder discount) en de autoinvest aankopen vanaf 12% plus cashback. Had er niet zo veel van verwacht, maar grootste deel is nu omgezet, meeste nieuwe leningen 13.5 of zelfs 14% dus dubbel op vooruit gegaan. En dan nog veel leningen die maar 1 week lopen, dus als de leningnemers een beetje terugbetalen en de LOs komende week niet omvallen zijn dat goeie zaken :Y

En zoals velen hier, nu weer even herbalanceren op de LOs om niet te veel in Finko en Sun te blijven zitten :)
Met die hogere rente vind ik het juist een voordeel om bij het sluiten van de cashback actie vannacht juist zo veel mogelijk in de looptijden 30-45 dagen te zitten, dan profiteer je maximaal van de hogere rente.

Overigens: gefeliciteerd dat je leningen tot 12% zonder discount kwijtgeraakt bent. Ik krijg mijn 13,5% leningen niet eens verkocht met 0,5% discount (om er 14% leningen met 0,5% cashback mee terug te kopen).

[ Bericht 7% gewijzigd door Crowdfunder99 op 10-01-2020 19:52:24 ]
pi_190970418
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 16:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Och met een bescheiden bedrag haal je al snel meer rent dan op de bank.
Denk je? Ik beleg er naast en mijn rendement daar is 14,2%+. met ups en downs want ik ben een hoog risico belegger maar het gemiddelde rendement is 14,2%

Nu ja ik ga eerst kijken met een bescheiden bedrag wat er gebeurt, bevalt het me dan duik ik er dieper in.

[ Bericht 8% gewijzigd door Donderkonijn op 10-01-2020 21:58:31 ]
pi_190974264
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 21:52 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]

Denk je? Ik beleg er naast en mijn rendement daar is 14,2%+. met ups en downs want ik ben een hoog risico belegger maar het gemiddelde rendement is 14,2%

Nu ja ik ga eerst kijken met een bescheiden bedrag wat er gebeurt, bevalt het me dan duik ik er dieper in.
Op de bank. Aka sparen. Beleggen is geen sparen.

Daarnaast is het afgelopen jaar een Slegte graadmeter voor de beurs door december 2018.
pi_190974284
Ik hoor graag of gaat balanceren lukt, vooral zonder op die geliefde rente percentages in te leveren. Ik heb mijn twijfels
pi_190974287
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 01:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Op de bank. Aka sparen. Beleggen is geen sparen.

Daarnaast is het afgelopen jaar een Slegte graadmeter voor de beurs door december 2018.
True, nu ja ik geef dit 12 maanden de tijd. Als ik dan mijn investering en zeg, 8% winst heb ga ik ermee door. Verlies ik er op dan stop ik ermee :s)
pi_190976460
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 01:59 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]

True, nu ja ik geef dit 12 maanden de tijd. Als ik dan mijn investering en zeg, 8% winst heb ga ik ermee door. Verlies ik er op dan stop ik ermee :s)
Welkom bij P2P lending. Zal ik je alvast naar het volgende platform doorverwijzen? 😅

Als je de 8% niet haalt dan doe je het zelf fout 😅
pi_190977633
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 10:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Welkom bij P2P lending. Zal ik je alvast naar het volgende platform doorverwijzen? 😅

Als je de 8% niet haalt dan doe je het zelf fout 😅
Ik investeer sinds half 2016 bij Mintos. Rendement is tot nu toe 12,7%. Zal wel iets minder worden als er afschrijvingen komen bij Aforti en mogelijk ook Monego.
Heb nooit groot geïnvesteerd in P2P, het gaat bij mij om beperkte bedragen per platform.

Bij Bondora ga ik waarschijnlijk op een negatief rendement eindigen. Gelukkig gaat dat in absolute zin om weinig geld.
pi_190978322
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 12:31 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ik investeer sinds half 2016 bij Mintos. Rendement is tot nu toe 12,7%. Zal wel iets minder worden als er afschrijvingen komen bij Aforti en mogelijk ook Monego.
Heb nooit groot geïnvesteerd in P2P, het gaat bij mij om beperkte bedragen per platform.

Bij Bondora ga ik waarschijnlijk op een negatief rendement eindigen. Gelukkig gaat dat in absolute zin om weinig geld.
Er werd hier over mintos gesproken, dus dat moet wel goedkomen. De afschrijvingen vallen bij een fatsoenlijke spreiding wel mee. Bij afforti gaat dat om een fractie van een procent van mijn portefeuille. Tot op heden verwacht ik bij monego nog geen afschrijving, zal wel los lopen.

En een afschrijving op een historische 12.7%, dan doe je het volgens mij gewoon prima.
pi_190986062
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 10:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Welkom bij P2P lending. Zal ik je alvast naar het volgende platform doorverwijzen? 😅

Als je de 8% niet haalt dan doe je het zelf fout 😅
ik verwacht er gewoon niet te veel van. En fout doen is al gebeurd met de autoinvest van Mintos. Ik lette even niet op en heb nu een paar leningen van een tientje die 64 maanden lopen. Dat gaat opschieten. _O-
pi_190986363
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 22:20 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]

ik verwacht er gewoon niet te veel van. En fout doen is al gebeurd met de autoinvest van Mintos. Ik lette even niet op en heb nu een paar leningen van een tientje die 64 maanden lopen. Dat gaat opschieten. _O-
Maar wat verwacht je er wel van dan? Overigens dat is toch geen probleem voor je rendement? Immers als de rente betaald zal worden boeit het niet of het 64 maanden is of 6 maanden.
pi_190986674
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 22:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar wat verwacht je er wel van dan? Overigens dat is toch geen probleem voor je rendement? Immers als de rente betaald zal worden boeit het niet of het 64 maanden is of 6 maanden.
Zoals ik zei met 8 % ben ik al happy. als het werkt werkt het en leg ik er grotere bedragen in.
pi_190987919
Iemand ervaring met Lendermarket? Ik overweeg een account aan te maken...
pi_190988057
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 23:43 schreef Blaheen het volgende:
Iemand ervaring met Lendermarket? Ik overweeg een account aan te maken...
Nee, maar als ik de leningen zo zie zijn het niet houdbare leningen. (nog) Ho(o)g(er) risico. 2x minimumloon en in een maand terugbetalen.
pi_190993091
Lendermarket is toch de nieuwe eigen site van Creditstar? Creditstar lijkt een goede partij (explore-p2p). Ik doe dat eigenlijk liever via Mintos (scheelt een apart platform onderhouden). Ik zie wel dat er bij Mintos weinig Creditstar meer te vinden is, dus ze trekken zich daar schijnbaar terug. Als je ze voor spreiding er bij wil is het dus te overwegen.

Ik kijk het zelf nog even aan. Met 12% en maar 1 partij vind ik het voorlopig niet interessant genoeg om op in te zetten. En ik heb het geluk nog wat 16% van Creditstar bij Mintos in het portfolio te hebben zitten.
pi_190993755
Belangrijk bericht van Kuetzal:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 12-01-2020 20:55:41 ]
pi_191022785
Ik had twee Monego leningen die op 60+ late stonden, maar geen buyback kregen. Inmiddels zijn ze verhuist naar de pending payment afdeling. Nog niet helemaal wat ik wil, maar er lijkt in ieder geval wel beweging in te zitten.
  dinsdag 14 januari 2020 @ 12:07:36 #35
104963 ETA
European Travel Author
pi_191022916
Nieuwe maand:



Opvallende dingen:

• Mintos (EUR): Neergaande lijn blijft doorzetten. Ik verwacht komende maand weer de stijgende lijn in te zetten, een flink aantal +14% leningen zijn beschikbaar.
• Mintos (RUB): Zonder valuta schommeling zou ik op ~16% uitkomen, nog steeds best aardig.
• Mintos (KZT): Zonder valuta schommeling zou ik op ~19% uitkomen. Voorlopig pakt de overstap naar KZT goed uit.
• Crowdestate: Komende maand een grote uitbetaling in het vooruitzicht, ben benieuwd waar de komende maand op gaan uitkomen.
• Estateguru: Een mooie uitbetaling zorgt ervoor dat we beetje in de richting gaan van waar we echt staan.
• Viventor: Destijds op Aforti gegokt, dat lijkt nu slecht uit te pakken.... alles staat in 60+ days delayed, dus veel geld dat stil staat.
• Robocash: Nog verder afgebouwd. Het afbouwen duurt langer omdat veel in overdue staat.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191028601
De monego situatie

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191030714
Zoals wellicht meer onder ons, volg ik de site van Explore p2p. Ik heb geen financiele achtergrond en dus zijn de artikelen voor mij best wel leerzaam.

Gisteren las ik op de site een interview met Roasted Peerduck, die naar ik begrijp uit de financiele wereld van Riga afkomstig is en allerhande ideeen heeft over specifieke p2p sites uit de Baltische staten. Hij heeft een twitter account en volgende zaken zijn de highlights die bij mij alvast zijn blijven hangen uit wat ik van zijn tweets heb gelezen:
- Kuetzal is oplichterij (maar dat hadden we ondertussen allemaal wel door)
- Envestio is geen oplichterij maar de board members zouden dingen gedaan hebben die het daglicht niet mag zien en die gerechtelijke vervolging zouden verantwoorden.
- Crowdestor is geen oplichterij maar de projecten die erop verschijnen tegen hoge rente zijn wel echt ultra high risk.
- Grupeer vindt hij maar niets maar wat dan het probleem is wordt uit de tweets niet helemaal duidelijk.

M.b.t. tot Envestio kwam ik via zijn twitter account nog bij een artikel van Kristaps Mors dat toch ook lichtjes verontrustend is indien je een Envestio investeerder bent.

Aangezien ik nog niets over de kwestie rondom Envestio hier op het forum had gelezen, dacht ik dit toch even met jullie te delen.
pi_191030887
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 20:45 schreef Blaheen het volgende:
M.b.t. tot Envestio kwam ik via zijn twitter account nog bij een artikel van Kristaps Mors dat toch ook lichtjes verontrustend is indien je een Envestio investeerder bent.
Heb je een linkje naar dat artikel? Ik kan op zijn naam en met 'envestio' zo snel niets vinden.

Bij Envestio vind ik een 'red flag' dat de betalingen altijd precies op tijd zijn. Dat ruikt naar piramidespel ofwel voorfinancieren van resultaten waarbij onzichtbaar/onduidelijk blijft of (en hoeveel) defaults er spelen. Bij Crowdestor gaat dat precies zo.

Envestio heeft daarbij het extra risico dat ze een buyback garantie hebben die de investor op elk moment kan activeren. Daarmee ontstaat het risico op een bankrun als de geruchten te sterk negatief worden.
pi_191030984
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 20:45 schreef Blaheen het volgende:
Zoals wellicht meer onder ons, volg ik de site van Explore p2p. Ik heb geen financiele achtergrond en dus zijn de artikelen voor mij best wel leerzaam.

Gisteren las ik op de site een interview met Roasted Peerduck, die naar ik begrijp uit de financiele wereld van Riga afkomstig is en allerhande ideeen heeft over specifieke p2p sites uit de Baltische staten. Hij heeft een twitter account en volgende zaken zijn de highlights die bij mij alvast zijn blijven hangen uit wat ik van zijn tweets heb gelezen:
- Kuetzal is oplichterij (maar dat hadden we ondertussen allemaal wel door)
- Envestio is geen oplichterij maar de board members zouden dingen gedaan hebben die het daglicht niet mag zien en die gerechtelijke vervolging zouden verantwoorden.
- Crowdestor is geen oplichterij maar de projecten die erop verschijnen tegen hoge rente zijn wel echt ultra high risk.
- Grupeer vindt hij maar niets maar wat dan het probleem is wordt uit de tweets niet helemaal duidelijk.

M.b.t. tot Envestio kwam ik via zijn twitter account nog bij een artikel van Kristaps Mors dat toch ook lichtjes verontrustend is indien je een Envestio investeerder bent.

Aangezien ik nog niets over de kwestie rondom Envestio hier op het forum had gelezen, dacht ik dit toch even met jullie te delen.
Crowdestor raad ik je aan zelf vooral wat onderzoek te doen voordat je in legt. Het is niet alleen high risk, ik gok dat er dezelfde due diligence gedaan is als op Kuetzal. Als ik de typo's zie en de projectleiders. mwoah. Als ze zelf hun geld maar hebben :-P

Heel eerlijk volg ik dergelijke sites niet rap, ik ga af op mijn gevoel en op wat ik op het moment va instappen kan vinden.
pi_191031054
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 20:53 schreef TechLight het volgende:

[..]

Heb je een linkje naar dat artikel? Ik kan op zijn naam en met 'envestio' zo snel niets vinden.

Bij Envestio vind ik een 'red flag' dat de betalingen altijd precies op tijd zijn. Dat ruikt naar piramidespel ofwel voorfinancieren van resultaten waarbij onzichtbaar/onduidelijk blijft of (en hoeveel) defaults er spelen. Bij Crowdestor gaat dat precies zo.

Envestio heeft daarbij het extra risico dat ze een buyback garantie hebben die de investor op elk moment kan activeren. Daarmee ontstaat het risico op een bankrun als de geruchten te sterk negatief worden.
https://explorep2p.com/rpeerduck/
pi_191031737
Het lijkt hier niet te lukken om de link te copieren maar als je naar www.kristapsmors.com gaat en envestio intypt als zoek item, dan kom je bij het artikel
pi_191031747
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:28 schreef Blaheen het volgende:
Het lijkt hier niet te lukken om de link te copieren maar als je naar www.kristapsmors.com gaat en envestio intypt als zoek item, dan kom je bij het artikel
https://kristapsmors.com/(...)h-yielding-projects/

Deze?
pi_191032015
Ja die. Zag hem net ook op Tweakers langskomen. Bedankt!

Er staat bij Envestio momenteel een paar ton open. Iets minder dan de 3 ton die ik eerder zag. Blijft in ieder geval redelijk omlopen zo te zien, maar nog steeds voldoende investeerders die vertrouwen hebben (of de berichten niet volgen...) en de leningen weer opkopen.

Ik denk dat ik over een paar dagen (na de volgende rentebetaling :7 ) twee van mijn investeringen verkoop, namelijk die de laatste afloopdatum hebben in mijn portfolio. Daarmee reduceer ik het lange termijn risico, gezien het allemaal bullet leningen zijn. Als het platform na enige tijd in de problemen komt heb ik dan een minder lange staart. Natuurlijk pech als het allemaal al eerder klapt, maar ik heb nog het gevoel dat het platform het wel goed wil doen, maar dat de structuur gewoon niet zo handig is (bv: geen aparte collateral agent, wat veel platformen toch specifiek doen, maar ook een aantal keren veel minder zekerheid dan verwacht zoals bij het hostel project waar het gebouw niet in eigenaarschap is en dus weinig zekerheid biedt) en inderdaad eigenlijk net een stapje weinig transparantie over veel zaken in de pitches.

En natuurlijk kan het allemaal mooi weer spelen zijn om nog zoveel mogelijk geld binnen te harken voor het ontploft. Daar komen we vanzelf achter. Al doende leert men :+

[ Bericht 93% gewijzigd door TechLight op 14-01-2020 21:52:42 ]
pi_191040151
Bericht van Bulkestate:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Funds zouden binnen 24u weer terug moeten zijn op het account. ^O^
pi_191040595
Ohja, en over die R Peerduck... Die zegt verder ook nog dat Monethera een frauduleus project op zijn site had (iets met Hong Kong) en dat Fast Invest zich gedraagt als een Ponzi.
Iemand die op 1 van die sites investeert en bezorgd is? Of zijn dat niet zulke populaire platformen bij de Fok-ers?
pi_191040713
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 12:48 schreef Blaheen het volgende:
Ohja, en over die R Peerduck... Die zegt verder ook nog dat Monethera een frauduleus project op zijn site had (iets met Hong Kong) en dat Fast Invest zich gedraagt als een Ponzi.
Iemand die op 1 van die sites investeert en bezorgd is? Of zijn dat niet zulke populaire platformen bij de Fok-ers?
FastInvest 2 jar inmiddels actief. Circuleert best e.e.a. over twijfels over transparantie maar daar verder nooit problemen gehad met het platform of de betalingen.
pi_191046772
Idem, zit voor enkele maandlonen bij fastinvest, ik moet zeggen dat ik mij geen zorgen maak. Het ontbreken van LO transparantie zal mij een rotzorg zijn. Al is het fastinvest zelf die de leningen verstrekt. Ik haal geld terug, ik boek geld over. Nooit gedoe.
pi_191047404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 19:38 schreef investeerdertje het volgende:
Idem, zit voor enkele maandlonen bij fastinvest, ik moet zeggen dat ik mij geen zorgen maak. Het ontbreken van LO transparantie zal mij een rotzorg zijn. Al is het fastinvest zelf die de leningen verstrekt. Ik haal geld terug, ik boek geld over. Nooit gedoe.
Zo zat ik er bij Kuetzal ook in..... En van de ene op de andere dag was het afgelopen :(. En als de paniek toeslaat konden er dit jaar nog wel eens een paar gaan...

[ Bericht 7% gewijzigd door Crowdfunder99 op 15-01-2020 20:40:12 ]
pi_191047872
Ik heb mijzelf niet echt verdiept in de platformen en loan originators behalve dan of Mintos betrouwbaar is (qua geld terugboeken) en de beoordelingen van explorep2p over de LO's.
De andere platformen ken ik verder niet, maar ik lees nu wel verontrustende verhalen.
Moet deze 'branche' zich zorgen maken? Kan de negatieve tendens ook overslaan op Mintos en lopen onze investeringen dan gevaar? (heb er zelf maar een klein bedrag in zitten)
Is er ook een kans dat er iets mis is qua bedoelingen van de mensen achter Mintos?
pi_191047958
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 20:50 schreef -Wereld- het volgende:
Ik heb mijzelf niet echt verdiept in de platformen en loan originators behalve dan of Mintos betrouwbaar is (qua geld terugboeken) en de beoordelingen van explorep2p over de LO's.
De andere platformen ken ik verder niet, maar ik lees nu wel verontrustende verhalen.
Moet deze 'branche' zich zorgen maken? Kan de negatieve tendens ook overslaan op Mintos en lopen onze investeringen dan gevaar? (heb er zelf maar een klein bedrag in zitten)
Is er ook een kans dat er iets mis is qua bedoelingen van de mensen achter Mintos?
Welke verhalen? Die van andere platformen met volkomen niet te vergelijken leningen? Je moet als je investeerd altijd blijven nadenken, het is op die manier anders dan sparen. Kan Mintos failliet gaan? Ja zeker dat dat kan. De kans dat mintos slechte bedoelingen heeft? M.i. erg erg klein.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 20:24 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Zo zat ik er bij Kuetzal ook in..... En van de ene op de andere dag was het afgelopen :(. En als de paniek toeslaat konden er dit jaar nog wel eens een paar gaan...
Ik heb er geen problemen mee als fastinvest de partij is die de leningen zou verstrekken (en dat zijn ze overigens niet zoals ze zelf aangeven) maar bij Kuetzal waren er een heleboel andere redenen waarom ik niet in zou stappen. De bedragen van minimale inleg per financiering zijn te hoog, de projecten te onrealistisch en de rentes te hoog. Daar heeft fastinvest geen last van, plus dat de spreiding daar over de potentiele originators er hoger is, meer geldnemers die terug zouden kunnen blijven betalen etc.

De hoeveelheden "grote" bedrijven die er voorbij komen om tegen schandalige rentes geld lenen versus consumenten die (semi) langlopende leningen hebben vind ik opzich best wel een noemenswaardig verschil.
  woensdag 15 januari 2020 @ 21:46:31 #51
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191049011
Peerduck en investio zijn op twitter ook lekker bezig
pi_191049393
Ja he, ik ben wel blij dat ik uiteindelijk niet geinvesteerd heb via Envestio. Anders zou ik die twitter discussie zo grappig niet vinden.

Ik heb nochtans wel getracht een account te openen maar ik gebruikte een watermerk op mijn identiteitskaart om identiteitsfraude tegen te gaan en dat wilden ze niet accepteren, zonder duidelijke reden. Dus toen ben ik afgehaakt want dat vond ik vreemd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Blaheen op 15-01-2020 22:45:48 (Typfout) ]
pi_191049827
Heb vandaag bij Robo ook maar eens wat meer teruggetrokken, want de cashdrag neemt echt onaardige proporties aan, houdt aan en ik wil me niet vastpinnen op een 365 dagen lening met 10% (enige die open staan). Kan dat beter bij Mintos of Grupeer neerzetten bijvoorbeeld. Eigenlijk wel jammer, want zoals het met de 12% anders werkte had je er geen omkijken naar. Mintos is dynamischer dus moet je toch iets meer bijsturen (heeft natuurlijk ook veel meer mogelijkheden).
pi_191051735
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 22:23 schreef TechLight het volgende:
Heb vandaag bij Robo ook maar eens wat meer teruggetrokken, want de cashdrag neemt echt onaardige proporties aan, houdt aan en ik wil me niet vastpinnen op een 365 dagen lening met 10% (enige die open staan). Kan dat beter bij Mintos of Grupeer neerzetten bijvoorbeeld. Eigenlijk wel jammer, want zoals het met de 12% anders werkte had je er geen omkijken naar. Mintos is dynamischer dus moet je toch iets meer bijsturen (heeft natuurlijk ook veel meer mogelijkheden).
Misschien zie ik het verkeerd, maar bij mintos kun je toch ook gewoon een minimum percentage invullen en een maximum looptijd en er niet meer naar om kijken? Met als enige verschil dat elke LO in RC daadwerkelijk RC zelf is?
pi_191052756
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 06:05 schreef investeerdertje het volgende:
Misschien zie ik het verkeerd, maar bij mintos kun je toch ook gewoon een minimum percentage invullen en een maximum looptijd en er niet meer naar om kijken? Met als enige verschil dat elke LO in RC daadwerkelijk RC zelf is?
Ja, dat klopt. Voor mij werkt het ook een beetje psychologisch. Als er steeds LOs bijkomen en af gaan en rentes flucturen wil je toch een beetje in de gaten houden of je selectie nog goed zit (ik in ieder geval wel). Als er meer info is wil ik die ook benutten. Kan best zijn dat dat langzaam wegebt en ik straks genoegen neem met iets minder rente of iets meer risico voor meer gemak. Dan reken ik een keer uit wat het mij in de praktijk aan uren kost en wat ik er mee win, en of dat uit kan (naast een beetje hobby plezier ermee momenteel).
pi_191054782
EstateGuru gaat vanaf maart 1 euro per opname-transactie rekenen:

To accommodate these substantial investments and improvements, EstateGuru will implement a withdrawal fee of one euro which will be applied from March 1st to cover a fraction of the costs introduced by banks, both for money transferring and interest charged for storing funds.
pi_191055073
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 11:15 schreef optrandje het volgende:
EstateGuru gaat vanaf maart 1 euro per opname-transactie rekenen:

To accommodate these substantial investments and improvements, EstateGuru will implement a withdrawal fee of one euro which will be applied from March 1st to cover a fraction of the costs introduced by banks, both for money transferring and interest charged for storing funds.
Ben van plan helemaal te stoppen bij Estateguru ivm met het grote aantal defaults waar tot op heden nog geen geld van terug komt. Nu wordt het terug halen van geld een stukje duurder, zeker gezien de kleine omvang van mijn investeringen bij Estateguru.
pi_191055640
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 11:32 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ben van plan helemaal te stoppen bij Estateguru ivm met het grote aantal defaults waar tot op heden nog geen geld van terug komt. Nu wordt het terug halen van geld een stukje duurder, zeker gezien de kleine omvang van mijn investeringen bij Estateguru.
Dat toenemende aantal defaults bij Estateguru daar heb ik ook last van. Alhoewel ik wel begrijp dat het innen van en een hypotheek een lang proces kan zijn.

Zeker als het gaat om een kleine portefeuille kan een exit-strategie door de nieuwe transactiekosten nu een stuk minder voordelig zijn. Ik vraag me af of het fair is dit zomaar voor bestaande en lopende leningen toe te passen.
pi_191062391
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 11:32 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ben van plan helemaal te stoppen bij Estateguru ivm met het grote aantal defaults waar tot op heden nog geen geld van terug komt. Nu wordt het terug halen van geld een stukje duurder, zeker gezien de kleine omvang van mijn investeringen bij Estateguru.
Defaults? Ik heb er nog altijd geen een. De enigen die er waren zijn opgelost. Could you enlighten me 😅
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 08:59 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Voor mij werkt het ook een beetje psychologisch. Als er steeds LOs bijkomen en af gaan en rentes flucturen wil je toch een beetje in de gaten houden of je selectie nog goed zit (ik in ieder geval wel). Als er meer info is wil ik die ook benutten. Kan best zijn dat dat langzaam wegebt en ik straks genoegen neem met iets minder rente of iets meer risico voor meer gemak. Dan reken ik een keer uit wat het mij in de praktijk aan uren kost en wat ik er mee win, en of dat uit kan (naast een beetje hobby plezier ermee momenteel).
Het enige wat ik doe is inderdaad hobbymatig alhoewel ik met de omzet van vorig jaar (let op, omzet) niet meer mag spreken over slechts een hobby haha
pi_191065945
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 19:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Defaults? Ik heb er nog altijd geen een. De enigen die er waren zijn opgelost. Could you enlighten me 😅
[..]

Het enige wat ik doe is inderdaad hobbymatig alhoewel ik met de omzet van vorig jaar (let op, omzet) niet meer mag spreken over slechts een hobby haha
Omzet? Investeringen vallen toch in dit geval onder normaal vermogensbeheer, box 3
pi_191066039
Ik denk dat bedoeld wordt de som van bedragen die geinvesteerd zijn en weer terug komen. Dat kan bijvoorbeeld bij Mintos met 7-dagen leningen behoorlijk oplopen, want als je met 10 euro totaal investeert, maak je dus 520 euro 'omzet' per jaar (als ze allemaal netjes op tijd terugbetalen, en de rente even niet meegenomen).

Je kunt natuurlijk nog veel meer omzet creeren als je met autoinvest op de primary markt koopt, en zo snel mogelijk met discount op de secondary weer verkoopt. Dan maak je normaal wel verlies, maar heb je wel veel omzet. :+

M.i. heeft het kijken naar omzet niet zo veel toegevoegde waarde, behalve als het om cashback acties gaat natuurlijk :)
pi_191066848
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 23:39 schreef TechLight het volgende:
Ik denk dat bedoeld wordt de som van bedragen die geinvesteerd zijn en weer terug komen. Dat kan bijvoorbeeld bij Mintos met 7-dagen leningen behoorlijk oplopen, want als je met 10 euro totaal investeert, maak je dus 520 euro 'omzet' per jaar (als ze allemaal netjes op tijd terugbetalen, en de rente even niet meegenomen).

Je kunt natuurlijk nog veel meer omzet creeren als je met autoinvest op de primary markt koopt, en zo snel mogelijk met discount op de secondary weer verkoopt. Dan maak je normaal wel verlies, maar heb je wel veel omzet. :+

M.i. heeft het kijken naar omzet niet zo veel toegevoegde waarde, behalve als het om cashback acties gaat natuurlijk :)
In mijn CF/P2P overzicht houdt ik wel de maandelijkse geldstroom uit aflossingen bij (ik beleg (nagenoeg) niet in leningen korter dan een jaar).
Wat ik daaraan heb? Dan weet ik 2 dingen:
1.: Hoeveel ik maandelijks moet investeren om mijn uitstaande bedrag gelijk te houden.
2.: Mocht ik ergens een tegenvaller hebben die een gat in mijn direct opneembare buffer slaat, weet ik in hoeveel tijd die weer tot een gezond niveau aangevuld zal hebben.

Doordat ik de laatste tijd steviger investeer in vastgoed projecten die niet, of slechts een gedeelte van het totaal bedrag aflossen loopt op het moment de maandelijkse geldstroom uit aflossingen wat terug, terwijl het uitstaande bedrag licht toeneemt.
pi_191066859
dubbel
pi_191067293
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2020 23:28 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Omzet? Investeringen vallen toch in dit geval onder normaal vermogensbeheer, box 3
Ja het valt onder box 3, noem het omzet noem het geldstroom ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 23:39 schreef TechLight het volgende:
Ik denk dat bedoeld wordt de som van bedragen die geinvesteerd zijn en weer terug komen. Dat kan bijvoorbeeld bij Mintos met 7-dagen leningen behoorlijk oplopen, want als je met 10 euro totaal investeert, maak je dus 520 euro 'omzet' per jaar (als ze allemaal netjes op tijd terugbetalen, en de rente even niet meegenomen).

Je kunt natuurlijk nog veel meer omzet creeren als je met autoinvest op de primary markt koopt, en zo snel mogelijk met discount op de secondary weer verkoopt. Dan maak je normaal wel verlies, maar heb je wel veel omzet. :+

M.i. heeft het kijken naar omzet niet zo veel toegevoegde waarde, behalve als het om cashback acties gaat natuurlijk :)
Hehe verkopen op de secundaire markt is iets wat ik nagenoeg niet doe, of de verdeling in mijn portefeuille moet scheef gaan lopen.

Daarnaast denk ik dat wel bekend is dat ik zoveel mogelijk uit de buurt van de echt kortlopende leningen blijf.
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2020 01:28 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

In mijn CF/P2P overzicht houdt ik wel de maandelijkse geldstroom uit aflossingen bij (ik beleg (nagenoeg) niet in leningen korter dan een jaar).
Wat ik daaraan heb? Dan weet ik 2 dingen:
1.: Hoeveel ik maandelijks moet investeren om mijn uitstaande bedrag gelijk te houden.
2.: Mocht ik ergens een tegenvaller hebben die een gat in mijn direct opneembare buffer slaat, weet ik in hoeveel tijd die weer tot een gezond niveau aangevuld zal hebben.

Doordat ik de laatste tijd steviger investeer in vastgoed projecten die niet, of slechts een gedeelte van het totaal bedrag aflossen loopt op het moment de maandelijkse geldstroom uit aflossingen wat terug, terwijl het uitstaande bedrag licht toeneemt.
En dit zijn inderdaad redenen om hier naar te kijken, daarnaast is de geldstroom mi ook een manier om een cash drag aan te zien komen. Ik log niet elke dag in op alle platformen, dan is het makkelijker om te zien dat in een x periode de "omzet" lager was en er dus een cashdrag is terwijl aan het einde van die periode al het geld wel weer geïnvesteerd was.
pi_191067987
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 11:32 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ben van plan helemaal te stoppen bij Estateguru ivm met het grote aantal defaults waar tot op heden nog geen geld van terug komt. Nu wordt het terug halen van geld een stukje duurder, zeker gezien de kleine omvang van mijn investeringen bij Estateguru.
Ik heb nog enkele default bij Estateguru in de laatste 2 jaar.
Dat er geld wat gevraagd voor opname is natuurlijk minder. Maar als dat gepaard gaat met snelheid, veiligheid en betrouwbaarheid vind ik dat best.
Hopelijk komen er straks ook wat meer leningen in ook wat meerdere landen beschikbaar. Alles loopt nu vrij snel vol.

Is er hier iemand die naast estateguru en bulkestate in meerdere real estate platformen investeert? Evoestate, housers, reinvest24 etc.?
pi_191089638
Door het lezen van deze topicreeks ben ik een half jaar geleden begonnen met Grupeer. In eerste instantie heb ik een gedeelte van mijn spaargeld erop gezet waarbij ik de hoogte bepaalde op basis van wat ik dacht dat geen pijn zou doen als ik het zou verliezen want het blijft natuurlijk risicovol. Of bijna geen pijn want geld verliezen is natuurlijk nooit leuk... Maar goed, daarna besefte ik dat voor groei een maandelijkse investering erbij beter werkt en heb ik een vaste overboeking ingesteld.

Maar nu ben ik in dubio. Afgelopen december was de laatste termijn van mijn studieschuld. Dat betekent dat wat ik eerder maandelijks aan DUO betaalde vanaf dit jaar vrijkomt. Zonder mijn uitgavenpatroon aan te passen kan ik het ergens anders voor gebruiken, bijvoorbeeld P2P-lending. Dat zou wel betekenen dat ik het maandelijkse bedrag zou verviervoudigen. En als het klapt en ik alles kwijt zou zijn, zou het in dat geval wel pijn gaan doen. Dus twijfel ik of een meer traditionele beleggingsvorm niet beter zou zijn.

Wat zouden jullie doen?
pi_191090188
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 17:55 schreef vaalbast het volgende:
Door het lezen van deze topicreeks ben ik een half jaar geleden begonnen met Grupeer. In eerste instantie heb ik een gedeelte van mijn spaargeld erop gezet waarbij ik de hoogte bepaalde op basis van wat ik dacht dat geen pijn zou doen als ik het zou verliezen want het blijft natuurlijk risicovol. Of bijna geen pijn want geld verliezen is natuurlijk nooit leuk... Maar goed, daarna besefte ik dat voor groei een maandelijkse investering erbij beter werkt en heb ik een vaste overboeking ingesteld.

Maar nu ben ik in dubio. Afgelopen december was de laatste termijn van mijn studieschuld. Dat betekent dat wat ik eerder maandelijks aan DUO betaalde vanaf dit jaar vrijkomt. Zonder mijn uitgavenpatroon aan te passen kan ik het ergens anders voor gebruiken, bijvoorbeeld P2P-lending. Dat zou wel betekenen dat ik het maandelijkse bedrag zou verviervoudigen. En als het klapt en ik alles kwijt zou zijn, zou het in dat geval wel pijn gaan doen. Dus twijfel ik of een meer traditionele beleggingsvorm niet beter zou zijn.

Wat zouden jullie doen?
Altijd spreiden zowel binnen als tussen asset klassen.
pi_191090349
Tja, kijk, ik beleg zelf nog maar sinds sept 2018 dus ik ben zeker geen expert... maar les 1 is echt: spreiding is key.
Dus als je enkel nog maar via Grupeer investeert, zou ik eerst het platformrisico aanpakken door je ook op andere sites in te schrijven. Best pak je de grootste en meest succesvolle platformen zodat je minder kans loopt dat ze omver vallen. Ik zou zeggen: 1) Mintos, 2) Estate Guru, 3) Peerberry. Uiteraard gebruik maken van referral codes.
Maar goed, dan heb je enkel nog maar platformen uit de Baltische staten. Dus je zou dan ook nog de Nederlandse Funding Circle mee kunnen nemen. Groot Brittannie heeft ook enkele interessante platformen maar met de Brexit is het misschien komend jaar niet het meest handige tijdstip om britse ponden te kopen.
Vervolgens is het ook goed om te spreiden over verschillende asset categorieen. Dus bijvoorbeeld ook nog investeren in een indexfonds. Dat laatste doe ik zelf niet, alhoewel het wel verstandig zou zijn, dus ik kan je geen fonds adviseren maar er zijn diverse bloggers die wel spreken over de fondsen waar ze in beleggen.
Zelf heb ik een jaar lang een Lynx account gehad en belegd in aandelen. Zo heb ik ondermeer Pharming gekocht rond 1,0 en verkocht op 1,24, dat was leuk. Maar ik ben met aandelen gestopt omdat je eigenlijk meer van economie moet weten dan ik om vlot inschattingen te kunnen maken over welke aandelen ondergewaardeerd zijn. Ik stak er dan ook teveel tijd in maar het leverde wel meer op dan p2p. Het geeft echter ook meer stress.
pi_191092505
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 17:55 schreef vaalbast het volgende:
Door het lezen van deze topicreeks ben ik een half jaar geleden begonnen met Grupeer. In eerste instantie heb ik een gedeelte van mijn spaargeld erop gezet waarbij ik de hoogte bepaalde op basis van wat ik dacht dat geen pijn zou doen als ik het zou verliezen want het blijft natuurlijk risicovol. Of bijna geen pijn want geld verliezen is natuurlijk nooit leuk... Maar goed, daarna besefte ik dat voor groei een maandelijkse investering erbij beter werkt en heb ik een vaste overboeking ingesteld.

Maar nu ben ik in dubio. Afgelopen december was de laatste termijn van mijn studieschuld. Dat betekent dat wat ik eerder maandelijks aan DUO betaalde vanaf dit jaar vrijkomt. Zonder mijn uitgavenpatroon aan te passen kan ik het ergens anders voor gebruiken, bijvoorbeeld P2P-lending. Dat zou wel betekenen dat ik het maandelijkse bedrag zou verviervoudigen. En als het klapt en ik alles kwijt zou zijn, zou het in dat geval wel pijn gaan doen. Dus twijfel ik of een meer traditionele beleggingsvorm niet beter zou zijn.

Wat zouden jullie doen?
Stel: je legt nu 100 in en houd straks 300¤ aan inleg DUO over. Dan heb je 400¤ te besteden.

Kies een vier tal investeringskansen.

1. Hypotheek
2. P2p
3. Fondsen
4. Spaargeld voor een nieuwe woning, woningverbetering, isolatie of een vierde optie

Op deze manier spreid je automatisch, heb je een bredere portefeuille en zal je op een duur waarschijnlijk minder risico lopen.

Nu is dit geen advies, maar hoe ik het zou doen.
pi_191104506
Dank voor de antwoorden. Spreiden lijkt inderdaad de beste optie dus ik denk dat ik voor eens fonds ga.

Waarbij ik nog wel de aantekening wil maken dat spreiden over verschillende P2P's mij een soort schijnveiligheid lijkt. Als dat klapt denk ik dat ze uiteindelijk allemaal klappen. In dat geval kan je het beste bij een zitten met een secondary market (en zit ik verkeerd), dan kan je nog uitstappen met behoud van een deel van je investeringen.
pi_191105928
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 18:07 schreef vaalbast het volgende:
Dank voor de antwoorden. Spreiden lijkt inderdaad de beste optie dus ik denk dat ik voor eens fonds ga.

Waarbij ik nog wel de aantekening wil maken dat spreiden over verschillende P2P's mij een soort schijnveiligheid lijkt. Als dat klapt denk ik dat ze uiteindelijk allemaal klappen. In dat geval kan je het beste bij een zitten met een secondary market (en zit ik verkeerd), dan kan je nog uitstappen met behoud van een deel van je investeringen.
Er zijn verschillende soorten risico's bij crowdfunding. Er zijn genoeg platformen reeds geklapt, je beperkt dus een ander risico.

Maar good luck met je strategie :)
  maandag 20 januari 2020 @ 09:34:22 #72
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_191111877
Inmiddels een tijdje hiermee aan het spelen, voor nu alleen nog via Mintos. Ik haal niet de percentages die ik hier af en toe zie langs komen (zit rond de 9%), maar ik ben er ook niet heel veel mee bezig dus voor mij is het prima zo.
Nu wil ik graag een tweede platform toevoegen (spreiding, zie ook hierboven ;) ) en vraag ik me af wat een geschikte voor mij zou zijn. Ik zie mezelf niet zo geschikt om bijvoorbeeld een bosbouw-project in Litouwen of iets vergelijkbaars te beoordelen, dus ik heb het liefst een platform met een goed werkende auto-invest strategie.
Als ik hier zo eens meelees lijk Grupeer me een mooie optie. Klopt mijn gevoel? Zo ja, heeft iemand een invite voor me? Zo nee, wat zijn goede alternatieven?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_191111914
quote:
5s.gif Op maandag 20 januari 2020 09:34 schreef De_Hertog het volgende:
Inmiddels een tijdje hiermee aan het spelen, voor nu alleen nog via Mintos. Ik haal niet de percentages die ik hier af en toe zie langs komen (zit rond de 9%), maar ik ben er ook niet heel veel mee bezig dus voor mij is het prima zo.
Nu wil ik graag een tweede platform toevoegen (spreiding, zie ook hierboven ;) ) en vraag ik me af wat een geschikte voor mij zou zijn. Ik zie mezelf niet zo geschikt om bijvoorbeeld een bosbouw-project in Litouwen of iets vergelijkbaars te beoordelen, dus ik heb het liefst een platform met een goed werkende auto-invest strategie.
Als ik hier zo eens meelees lijk Grupeer me een mooie optie. Klopt mijn gevoel? Zo ja, heeft iemand een invite voor me? Zo nee, wat zijn goede alternatieven?
Grupeer vind ik een fijn platform waarbij voldoende beschikbaar is in de 13 en 14% range.
Soms ook wat lucratieve cashbacks. Zit er nu bijna een half jaar en het loopt prima.
Naast de consumer loans zijn er ook vastgoed deals. Dus een prima spreiding in je portefeuille.

ps. heb je een PM gestuurd voor de invite link.
pi_191112028
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Stel: je legt nu 100 in en houd straks 300¤ aan inleg DUO over. Dan heb je 400¤ te besteden.

Kies een vier tal investeringskansen.

1. Hypotheek
2. P2p
3. Fondsen
4. Spaargeld voor een nieuwe woning, woningverbetering, isolatie of een vierde optie

Op deze manier spreid je automatisch, heb je een bredere portefeuille en zal je op een duur waarschijnlijk minder risico lopen.

Nu is dit geen advies, maar hoe ik het zou doen.
Spreiding is altijd een goed advies
Voor een hypotheek zou ik alleen gaan aflossen bij een hoog rente percentage.

Mijn advies:
1. Sparen/ depositoladder (1 jaar reserve aanhouden) en investeren in duurzaamheid huis.
2. Fondsen; (beleggingsfondsen/ etf voor zowel groei als waarde; laatste voor dividend uitkeringen)
3. Crowdfunding/ P2P
4. Aflossen hypotheek
pi_191117489
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 09:51 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Spreiding is altijd een goed advies
Voor een hypotheek zou ik alleen gaan aflossen bij een hoog rente percentage.

Mijn advies:
1. Sparen/ depositoladder (1 jaar reserve aanhouden) en investeren in duurzaamheid huis.
2. Fondsen; (beleggingsfondsen/ etf voor zowel groei als waarde; laatste voor dividend uitkeringen)
3. Crowdfunding/ P2P
4. Aflossen hypotheek
Oh ik had geen enkele form van prioriteit in mijn post, net zo min als dat het een advies was
pi_191126188
Als ik het goed zie heeft afforti weer een terugbetaling gedaan.
pi_191126661
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 07:27 schreef investeerdertje het volgende:
Als ik het goed zie heeft afforti weer een terugbetaling gedaan.
Dat is goed nieuws.

Gister een withdraw bij envestio gedaan. Even kijken hoe snel het op de rekening is. (site ligt nu plat :()
Bij crowdestor was het 2 dagen.
pi_191128153
De site heeft issues, maar is na reload 'redelijk' bereikbaar. Doet het vertrouwen natuurlijk ook weer geen goed, maar als ze echt plat wilden was het niet so inconsistent (hoop ik dan maar :{ ). Gezien de discussie / bedreigingen etc. loopt er misschien een DoS aanval op ze. Heb net zoals eerder gepland twee investments verkocht en ook laten terugboeken. Vorige terugboek actie kreeg ik de melding dat 't 5 werkdagen kan duren, dus even afwachten weer of het nog lukt... Nieuwe leningen lijken wel nog steeds vol te lopen, alhoewel langzamer. Als de zichtbare administratie klopt dan is het voorlopig misschien houdbaar...
pi_191130791
Er staat een stuk op facebook van Envestio. Heel verhaal over negatieve publiciteit, etc, etc.
  dinsdag 21 januari 2020 @ 15:57:33 #80
488883 P2P-er
Korte tekst
pi_191131529
Ik heb 18 december een account aangemaakt bij Envestio, documenten geupload etc. Daarna twee maal een e-mail verzonden, maar tot op heden geen enkele reactie en nog geen verificatie van de documenten.
pi_191135181
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 15:01 schreef Gijsbertus het volgende:
Er staat een stuk op facebook van Envestio. Heel verhaal over negatieve publiciteit, etc, etc.
Benieuwd waar dit eindigt en welk volgende platform doelwit gaat worden. Als de paniek toeslaat is geen platform meer veilig en kun je alleen nog maar vanaf de zijlijn toekijken en hopen dat je ooit nog bij je geld komt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Crowdfunder99 op 21-01-2020 20:46:31 ]
pi_191138074
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 20:29 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Benieuwd waar dit eindigt en welk volgende platform doelwit gaat worden. Als de paniek toeslaat is geen platform meer veilig en kun je alleen nog maar vanaf de zijlijn toekijken en hopen dat je ooit nog bij je geld komt.
De twitter account Roasted Peerduck bestaat ondertussen niet meer. Deze melding kreeg ik in ieder geval gisteren toen ik zocht of dit heerschap nog wat te melden had over P2P land de laatste dagen.
pi_191138632
Hij heeft z'n twitter-account gesloten. Laatste tweet:

'I have received a multiple threat to my family. I am deleting this account as it's a question of staying alive. In case something will happens to me all docs and info I have are at a custodian lawyer who will publish it in international press. Take care.'

Zo af en toe duikt hij nog op in 1 van de telegram-groepen...
pi_191139818
Explore p2p schrijft in een tweet dat het management van Monethera, Wisefund en Fastinvest morgen zullen schrikken wanneer ze hun inbox open doen. Iemand vraagt dan waarom en Explore p2p zegt 'the flight to safety has begun'. Ik denk dat dit betekent dat er nieuws komt over deze site waardoor investeerders plots hun geld op zullen vragen. Een soort van run on the bank, zoals bij Envestio is gebeurd...
pi_191140742
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 23:18 schreef Jeroenvoc het volgende:
Hij heeft z'n twitter-account gesloten. Laatste tweet:

'I have received a multiple threat to my family. I am deleting this account as it's a question of staying alive. In case something will happens to me all docs and info I have are at a custodian lawyer who will publish it in international press. Take care.'

Zo af en toe duikt hij nog op in 1 van de telegram-groepen...
Goed verhaal. Of zijn zogenaamde inside knowledge is op.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 05:49 schreef Blaheen het volgende:
Explore p2p schrijft in een tweet dat het management van Monethera, Wisefund en Fastinvest morgen zullen schrikken wanneer ze hun inbox open doen. Iemand vraagt dan waarom en Explore p2p zegt 'the flight to safety has begun'. Ik denk dat dit betekent dat er nieuws komt over deze site waardoor investeerders plots hun geld op zullen vragen. Een soort van run on the bank, zoals bij Envestio is gebeurd...
Volgens mij hebben deze sites zelf niet door dat ze zelf de trends veroorzaken
pi_191141498
Website envestio voor mij niet te bereiken.
Op facebook zie ik berichten als een scam als kuetzal, de andere geven liquiditeit problemen aan.

Ik had onlangs mijn eerste withdrawal ingediend. En wilde dit per aflossing doorzetten, maar dat buyback principe van +5% heeft een run veroorzaakt.

Wanneer blogs/ forums meerdere platformen als scam gaan aanwijzen, gaat dit echt vervelend worden. Paniek is chaos, en dan zijn velen ontoerekeningsvatbaar.
pi_191141918
Als het bij Envestio fout gaat, vrees ik voor het ergste.
Aangezien de 'grote' investeerders voor een fors bedrag hier in zitten..
pi_191142336
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 11:02 schreef Gijsbertus het volgende:
Als het bij Envestio fout gaat, vrees ik voor het ergste.
Aangezien de 'grote' investeerders voor een fors bedrag hier in zitten..
Ik zou alleen fastinvest van het rijtje vervelend vinden. Maar wat explorep2p daar over schrijft (het geheim houden van de loan originators) vind ik niet zo een issue als je er bij bedenkt dat het UK based is en ze daar een van de strengste legal frameworks hebben (ook zijn eigen tekst). Tja.
pi_191145755
zojuist een mail van wisefund aangaande de situatie van kuetzal en envestio.
Iedereen maakt gebruik van de buyback -10%.
Chaos is compleet uitgebroken zo.

De o zo mooie buyback feature is de nekslag voor ieder platform.
Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen...
pi_191147798
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:27 schreef Gijsbertus het volgende:
zojuist een mail van wisefund aangaande de situatie van kuetzal en envestio.
Iedereen maakt gebruik van de buyback -10%.
Chaos is compleet uitgebroken zo.

De o zo mooie buyback feature is de nekslag voor ieder platform.
Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen...
Lekker hoor dit soort platforms als Explore p2p en "guru's" à la Roasted Peerduc etc. Als het goed gaat harken ze grote bedragen aan referrals binnen en ze "beschermen" zo genaamd tegen slechte p2p platformen, maar creëren vervolgens wel een paniek sfeer waarbij de mensen die wel geïnvesteerd hebben in die platformen hun geld kwijt raken. Ik zit alleen in Kuetzal, jammer van het geld want het duurt eventjes voor dat verlies weer goed gemaakt is. Wel mooi om te zien hoe accuraat bij Kuetzal op dit moment nog steeds de rente van projecten op mijn account wordt bijgeschreven. Een beter bewijs dat Kuetzal oplichterij is, kan ik mij niet bedenken (tenzij de rente ingehouden is op de verstrekte lening en in een soort depot gehouden wordt en vandaar uit uitgekeerd wordt).

[ Bericht 12% gewijzigd door Crowdfunder99 op 22-01-2020 19:34:49 ]
pi_191147925
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:27 schreef Gijsbertus het volgende:
zojuist een mail van wisefund aangaande de situatie van kuetzal en envestio.
Iedereen maakt gebruik van de buyback -10%.
Chaos is compleet uitgebroken zo.

De o zo mooie buyback feature is de nekslag voor ieder platform.
Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen...
Ik heb buyback (zoals bij Envestio) en secondary market altijd beschouwd als een nadeel voor een platform: buyback is niet houdbaar, en wij als west Europese investeerders zitten naar mijn idee te ver van de markt af om goed om te kunnen gaan met het fenomeen secondary market. Wat mij betreft teveel een casino effect, en geen investerings omgeving.

Eerder schreef ik in dit draadje over het soort projecten op wisefund: als een Nederlandse bloemenhandelaar tegen zo'n 18% geld moet gaan lenen om de operatie op gang te houden, en een, ik meen franse, machineverhuurder tegen 17.5% gaat lenen klopt er iets niet volgens mij.
Wisefund en Kuetzal ben ik nooit ingestapt dus.

Envestio wel, met een bescheiden bedrag (ongeveer 1/3 van mijn maandsalaris). We zullen zien hoe dit af gaat lopen.

Mintos was ik ook gaan proberen, maar ben me daar aan het terugtrekken. Was daar ook begonnen met 1/3 maandsalaris, nu ruim 70% verkocht en teruggehaald. Heb nog een paar leningen te koop staan, en een deel wat in Monego vast zit. Ben een maandje geleden tot de conclusie gekomen dat dit platform, deze manier van investeren niks voor mij is.

Crowdestor ben ik ook ingestapt. Iets forser als in Envestio, maandsalaris ongeveer. Gelukkig geen buyback zoals Envestio, of secondary market (zie hier de reden waardoor ik er wat forser ingestapt ben). Fingers crossed dat dit platform ongedeerd blijft in de turbulentie van deze week.

Estateguru loopt netjes door (ben hier ruim 2 jaar actief).

Zijn er hier veel mensen actief met Evoestate? Hier ben ik ook voorzichtig ingestapt, heb een paar equity projecten, en een paar leningen nu.
Hier neem ik geen projecten in de Baltische staten mee, ter verbetering van de geografische spreiding van mijn investeringen.
Geen buyback, wel een secondary market op dit platform.
pi_191148618
Heb een kleine 3 jaar investeringen in Georgische Lari (GEL) gehad op mintos. Mimimale portie met ongeveer 1% van mijn Mintos portfolio.
Na de troubles bij Monego zijn alle leningen nu vervroegd terugbetaald en is er niets beschikbaar om te kopen (zowel primair als secondair). Dus nu maar tijd om terug te wisselen naar euro en balans op te maken.
Zat initieel in 18% leningen, werd later 16%. Na omwisselkosten & wisselkoerseffecten was het rendement op jaarbasis ongeveer 9%. Niet slecht maar maakt wel duidelijk dat bij een hogere rente dan gebruikelijk in euroland ook een wisselkoersrisico hoort.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_191149015
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:27 schreef Gijsbertus het volgende:
zojuist een mail van wisefund aangaande de situatie van kuetzal en envestio.
Iedereen maakt gebruik van de buyback -10%.
Chaos is compleet uitgebroken zo.

De o zo mooie buyback feature is de nekslag voor ieder platform.
Ben benieuwd wat ze hier aan gaan doen...
Een overkopende investeerder zoeken?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 19:02 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Lekker hoor dit soort platforms als Explore p2p en "guru's" à la Roasted Peerduc etc. Als het goed gaat harken ze grote bedragen aan referrals binnen en ze "beschermen" zo genaamd tegen slechte p2p platformen, maar creëren vervolgens wel een paniek sfeer waarbij de mensen die wel geïnvesteerd hebben in die platformen hun geld kwijt raken. Ik zit alleen in Kuetzal, jammer van het geld want het duurt eventjes voor dat verlies weer goed gemaakt is. Wel mooi om te zien hoe accuraat bij Kuetzal op dit moment nog steeds de rente van projecten op mijn account wordt bijgeschreven. Een beter bewijs dat Kuetzal oplichterij is, kan ik mij niet bedenken (tenzij de rente ingehouden is op de verstrekte lening en in een soort depot gehouden wordt en vandaar uit uitgekeerd wordt).
Kan je je rente ook terug halen? Overigens, die roasted duck had ik mijn twijfels al bij. Klinkt een beetje als iemand die een bankenrun wil veroorzaken om eerlijk te zijn. Veel van zijn inzichten waren prima zelf te verzinnen. Dat explorep2p sommige platforms heeft aan lopen prijzen snap ik ook niet, gelukkig heb ik nooit echt naar hen geluisterd.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 19:11 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik heb buyback (zoals bij Envestio) en secondary market altijd beschouwd als een nadeel voor een platform: buyback is niet houdbaar, en wij als west Europese investeerders zitten naar mijn idee te ver van de markt af om goed om te kunnen gaan met het fenomeen secondary market. Wat mij betreft teveel een casino effect, en geen investerings omgeving.

Eerder schreef ik in dit draadje over het soort projecten op wisefund: als een Nederlandse bloemenhandelaar tegen zo'n 18% geld moet gaan lenen om de operatie op gang te houden, en een, ik meen franse, machineverhuurder tegen 17.5% gaat lenen klopt er iets niet volgens mij.
Wisefund en Kuetzal ben ik nooit ingestapt dus.

Envestio wel, met een bescheiden bedrag (ongeveer 1/3 van mijn maandsalaris). We zullen zien hoe dit af gaat lopen.

Mintos was ik ook gaan proberen, maar ben me daar aan het terugtrekken. Was daar ook begonnen met 1/3 maandsalaris, nu ruim 70% verkocht en teruggehaald. Heb nog een paar leningen te koop staan, en een deel wat in Monego vast zit. Ben een maandje geleden tot de conclusie gekomen dat dit platform, deze manier van investeren niks voor mij is.

Crowdestor ben ik ook ingestapt. Iets forser als in Envestio, maandsalaris ongeveer. Gelukkig geen buyback zoals Envestio, of secondary market (zie hier de reden waardoor ik er wat forser ingestapt ben). Fingers crossed dat dit platform ongedeerd blijft in de turbulentie van deze week.

Estateguru loopt netjes door (ben hier ruim 2 jaar actief).

Zijn er hier veel mensen actief met Evoestate? Hier ben ik ook voorzichtig ingestapt, heb een paar equity projecten, en een paar leningen nu.
Hier neem ik geen projecten in de Baltische staten mee, ter verbetering van de geografische spreiding van mijn investeringen.
Geen buyback, wel een secondary market op dit platform.
Wat hebben die andere platforms dan voor een voordeel voor jou in tegenstelling tot een Mintos? Ik zie er niet heel veel verschil in eigenlijk anders dan dat je risico iets lager is als je spreid. Ik heb geen geld "vast" zitten in monego, immers er wordt nog steeds terugbetaald. ik heb geen rare achterstanden of iets in die hoek. Of ben je paniekvoetballend op de hoogste rentes ingestapt en zit je nu met een paar slechter draaiende LO's. Emotie handelen is zelfden een goed idee.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 19:53 schreef BruderKlaus het volgende:
Heb een kleine 3 jaar investeringen in Georgische Lari (GEL) gehad op mintos. Mimimale portie met ongeveer 1% van mijn Mintos portfolio.
Na de troubles bij Monego zijn alle leningen nu vervroegd terugbetaald en is er niets beschikbaar om te kopen (zowel primair als secondair). Dus nu maar tijd om terug te wisselen naar euro en balans op te maken.
Zat initieel in 18% leningen, werd later 16%. Na omwisselkosten & wisselkoerseffecten was het rendement op jaarbasis ongeveer 9%. Niet slecht maar maakt wel duidelijk dat bij een hogere rente dan gebruikelijk in euroland ook een wisselkoersrisico hoort.
Je koopt een andere valuta en je verkoopt een andere valuta. Heb je echt de newsflash nodig dat er valutawisselingen bestaan en dat dit niet altijd positief uit pakt? Wow.
pi_191149362
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:19 schreef investeerdertje het volgende:


Je koopt een andere valuta en je verkoopt een andere valuta. Heb je echt de newsflash nodig dat er valutawisselingen bestaan en dat dit niet altijd positief uit pakt? Wow.
Die newsflash had ik niet echt nodig hoor. Ben wel bewust ervan. Maar dat zal wellicht niet voor alle lezers hier gelden; vandaar mijn post.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_191154893
In Envestio en Wisefund geen grote inleg. Wisefund nog steeds in tact, ga ik ook niet verkopen (volgens mij willen deze optie ook uitschakelen), envestio is afwachten. Is de site gehackt, uit de running vanwege liquiditeitskrapte of gewoon een scam?
We gaan het allemaal ervaren. Mocht ik het verliezen, is het, zoals men dan altijd zegt, leergeld.
De 'verkoopgarantie' klinkt heel mooi, maar is tegelijk ook de grootste vijand van een platform.

Als de grote investeerders negatief gaan posten op social media, gaat de gehele bijenzwerm in werking treden. Soms denk ik, maar dit is ook vergezocht, dat al deze investeerders onder een hoedje spelen met de grote platformen. Aanprijzen platform, openheid investeringen in ¤, referrals, reviews, etc. Het is vaak allemaal 'too good to be true'!
pi_191156191
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 08:37 schreef Gijsbertus het volgende:
In Envestio en Wisefund geen grote inleg. Wisefund nog steeds in tact, ga ik ook niet verkopen (volgens mij willen deze optie ook uitschakelen), envestio is afwachten. Is de site gehackt, uit de running vanwege liquiditeitskrapte of gewoon een scam?
We gaan het allemaal ervaren. Mocht ik het verliezen, is het, zoals men dan altijd zegt, leergeld.
De 'verkoopgarantie' klinkt heel mooi, maar is tegelijk ook de grootste vijand van een platform.

Als de grote investeerders negatief gaan posten op social media, gaat de gehele bijenzwerm in werking treden. Soms denk ik, maar dit is ook vergezocht, dat al deze investeerders onder een hoedje spelen met de grote platformen. Aanprijzen platform, openheid investeringen in ¤, referrals, reviews, etc. Het is vaak allemaal 'too good to be true'!
Als je in de Telegram groepen leest en op p2p investment fellows, dan zie je al deze complottheorieën ook langskomen. Zelfs die jorgen wordt nu beschuldigd van medeplichtigheid en voorkennis.
pi_191158474
Interessant stuk over Envestio. Ik vrees voor hetzelfde scenario als Kuetzal.

https://www.gatevnotes.co(...)KxPoqj9lJ-vXpYA5cFwc
pi_191160020
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 14:10 schreef Linkse_krijger het volgende:
Interessant stuk over Envestio. Ik vrees voor hetzelfde scenario als Kuetzal.

https://www.gatevnotes.co(...)KxPoqj9lJ-vXpYA5cFwc
Mocht dit Envestio een grote poppenkast zijn, wat mogen we dan van de andere gelijksoortige P2P platformen denken. Ik kan mij nog een project op Crowdestor herinneren - Mezaparks - later overgenomen door Envestio. Wat is hier van waar? Speelt Crowdestor dit spelletje mee?
pi_191160212
Voor de envestio investeerders.

https://explorep2p.com/envestio/

Telegram: EnvestioDiscussion

edit.
Ik zie nu ook dat je via telegram je kunt aanmelden als gedupeerde.
Eigenlijk aangifte doen van diefstal.
Hierbij zijn je gegevens nodig en onderbouwende stukken van deposits.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Voelt niet helemaal veilig...

[ Bericht 40% gewijzigd door Gijsbertus op 23-01-2020 17:20:23 ]
pi_191160218
Dat hostel project had iemand dacht ik onlangs ook in wat detail bekeken (was dat niet dat inmiddels verwijderde blog?). Dat lijkt/leek wel een echt project te zijn maar vooral met veel risico doordat het gebouw niet in eigenaarschap is. Als het niet lukt is er dus sowieso geen hypotheek of iets dergelijks, en de inboedel is natuurlijk niks waard (en of ze zonder fatsoenlijk onderpand een bank financiering krijgen als de renovatie af is, lijkt me ook twijfelachtig). Het pand bestaat, en werd ook aan gewerkt. Of het dan ook gedaan wordt met de CF financiering is wellicht nog een open vraag, en als de bloggers in het complot zouden zitten heb je natuurlijk helemaal geen houvast meer.

Ik vond het eigenlijk wel een interessant teken dat Crowdestor er niet mee verder ging, maar het bij Envestio wel opgepikt werd. Dat leek mij een goed teken voor de due diligence bij Crowdestor tegenover Envestio. Maar inderdaad, als de platformen dan onder een hoedje spelen... Zover zou ik nog niet willen gaan, alhoewel je bij Crowdestor ook ziet dat de betalingen altijd precies op tijd zijn, en dat is daar dus ook een slecht teken. Ik leg dus voorlopig niets meer in. Even pas op de plaats en rust, kan er nu toch weinig aan veranderen.
pi_191160719
Edit: dubbelpost..

Op crowdestor zal ik ook de ontvangen gelden laten terugstorten. Dat duurt nog wel een tijd voordat alles binnen is.
Ik hou het even bij mintos, grupeer, viventor, estateguru en bulkestate.
pi_191163633
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 17:25 schreef Gijsbertus het volgende:
Edit: dubbelpost..

Op crowdestor zal ik ook de ontvangen gelden laten terugstorten. Dat duurt nog wel een tijd voordat alles binnen is.
Ik hou het even bij mintos, grupeer, viventor, estateguru en bulkestate.
Ik ook, deze platformen hebben langer track record en voelen beter in het geheel. Fastinvest alles terug verkocht gisteren. Hopelijk komt dat geld retour.
Jammer van Envestio en Grupeer. Dat geld is tot daaraan toe, maar de ID-gegevens; ben wel bang wat ze daarmee gaan doen...
pi_191166243
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 16:46 schreef Gijsbertus het volgende:
Voor de envestio investeerders.

https://explorep2p.com/envestio/

Telegram: EnvestioDiscussion

edit.
Ik zie nu ook dat je via telegram je kunt aanmelden als gedupeerde.
Eigenlijk aangifte doen van diefstal.
Hierbij zijn je gegevens nodig en onderbouwende stukken van deposits.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
Voelt niet helemaal veilig...
In Nederland zouden we het verduistering noemen. Ik weet niet hoeveel je schade is?
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 16:29 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Mocht dit Envestio een grote poppenkast zijn, wat mogen we dan van de andere gelijksoortige P2P platformen denken. Ik kan mij nog een project op Crowdestor herinneren - Mezaparks - later overgenomen door Envestio. Wat is hier van waar? Speelt Crowdestor dit spelletje mee?
Of zijn mensen banken shoppen, net als traditioneel gebeurd?
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 16:47 schreef TechLight het volgende:
Dat hostel project had iemand dacht ik onlangs ook in wat detail bekeken (was dat niet dat inmiddels verwijderde blog?). Dat lijkt/leek wel een echt project te zijn maar vooral met veel risico doordat het gebouw niet in eigenaarschap is. Als het niet lukt is er dus sowieso geen hypotheek of iets dergelijks, en de inboedel is natuurlijk niks waard (en of ze zonder fatsoenlijk onderpand een bank financiering krijgen als de renovatie af is, lijkt me ook twijfelachtig). Het pand bestaat, en werd ook aan gewerkt. Of het dan ook gedaan wordt met de CF financiering is wellicht nog een open vraag, en als de bloggers in het complot zouden zitten heb je natuurlijk helemaal geen houvast meer.

Ik vond het eigenlijk wel een interessant teken dat Crowdestor er niet mee verder ging, maar het bij Envestio wel opgepikt werd. Dat leek mij een goed teken voor de due diligence bij Crowdestor tegenover Envestio. Maar inderdaad, als de platformen dan onder een hoedje spelen... Zover zou ik nog niet willen gaan, alhoewel je bij Crowdestor ook ziet dat de betalingen altijd precies op tijd zijn, en dat is daar dus ook een slecht teken. Ik leg dus voorlopig niets meer in. Even pas op de plaats en rust, kan er nu toch weinig aan veranderen.
De blogger heeft ook genoemd welke onderpanden er wel waren. Ik zit niet in dat project, dat platform of de organisatie. Maar we moeten hier uitkijken dat wij elkaar niet bang maken met halve feiten. P
quote:
1s.gif Op donderdag 23 januari 2020 20:25 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik ook, deze platformen hebben langer track record en voelen beter in het geheel. Fastinvest alles terug verkocht gisteren. Hopelijk komt dat geld retour.
Jammer van Envestio en Grupeer. Dat geld is tot daaraan toe, maar de ID-gegevens; ben wel bang wat ze daarmee gaan doen...
Jammer van grupeer?
pi_191170483
Neem aan dat er Kuetzal wordt bedoeld.
pi_191175748
Ik doe mijn rendement van Fastinvest elke maand ongeveer terug boeken omdat ik daar aan mijn platform max zit.

Tot op heden doen ze nog keurig betalen.
pi_191176400
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 15:33 schreef investeerdertje het volgende:
Ik doe mijn rendement van Fastinvest elke maand ongeveer terug boeken omdat ik daar aan mijn platform max zit.

Tot op heden doen ze nog keurig betalen.
En jouw platform max is een vast bedrag? Of is het bijv x maandsalarissen?
pi_191176621
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:08 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

En jouw platform max is een vast bedrag? Of is het bijv x maandsalarissen?
Het is een vast bedrag maar symboliseert ongeveer 2.5 maandsalaris.
pi_191176644
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:21 schreef Gijsbertus het volgende:
Neem aan dat er Kuetzal wordt bedoeld.
Dat vermoed ik denk ik ook wel, maar hoopte op verduidelijking. Ik probeer vooral bij feiten te blijven en weg van hypes 😅
pi_191178853
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 15:33 schreef investeerdertje het volgende:
Ik doe mijn rendement van Fastinvest elke maand ongeveer terug boeken omdat ik daar aan mijn platform max zit.

Tot op heden doen ze nog keurig betalen.
Het valt me op dat na 2 werkdagen (na terug verkoop van de leningen aan het platform) nog het op te vragen saldo in het platform staat. Duurt 5 dagen voordat het ontvangen is?
pi_191179227
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 15:33 schreef investeerdertje het volgende:
Ik doe mijn rendement van Fastinvest elke maand ongeveer terug boeken omdat ik daar aan mijn platform max zit.

Tot op heden doen ze nog keurig betalen.
Ik boek maandelijks van elk platform het rendement terug. Binnen is binnen denk ik maar en zeker met deze ontwikkelingen van omvallende platforms blijf ik dit ook zeker doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Crowdfunder99 op 24-01-2020 21:16:59 ]
pi_191180519
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 19:08 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Het valt me op dat na 2 werkdagen (na terug verkoop van de leningen aan het platform) nog het op te vragen saldo in het platform staat. Duurt 5 dagen voordat het ontvangen is?
Klopt. Ze geven een tijdsduur aan, daarvoor gaan klagen is kleinzerig. Maar waarom verkopen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 19:34 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik boek maandelijks van elk platform het rendement terug. Binnen is binnen denk ik maar en zeker met deze ontwikkelingen van omvallenden platforms blijf ik dit ook zeker doen.
Ik boek terug zodra ik op mijn max zit. Dit omdat ik dan een (semi) vast bedrag heb om toekomstplannen mee te maken.
pi_191201257
Is crowdestor altijd zo langzaam met hun overboekingen? Heb er wat cash naar overgeboekt maar tot op heden nog altijd niks. nu ongeveer een week geleden.
pi_191202530
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 12:31 schreef Donderkonijn het volgende:
Is crowdestor altijd zo langzaam met hun overboekingen? Heb er wat cash naar overgeboekt maar tot op heden nog altijd niks. nu ongeveer een week geleden.
Heb het meestal de volgende werkdag.
pi_191211642
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 12:31 schreef Donderkonijn het volgende:
Is crowdestor altijd zo langzaam met hun overboekingen? Heb er wat cash naar overgeboekt maar tot op heden nog altijd niks. nu ongeveer een week geleden.
Heb je wel de mededeling goed ingevuld met je investeerdersnummer en zo? anders moeten ze het handmatig uitzoeken, of krijg je het terug. Normaal zou ik ook max een paar dagen verwachten. Zeker als je er geld heenboekt ipv terug :)
pi_191213696
Bij mintos zag ik een behoorlijke lending payment van monego. 50% van de portefeuille die ik er nog open heb staan zal dan in een keer worden opgelost.

Ik heb overigens in de tussentijd Kazachstan als investeringsland hard uitgesloten, dus daar voorzie ik niet heel snel nieuwe problemen ontstaan 😅

Bij afforti heb ik nog een paar tientjes open staan. Jammer als ik dat af moet schrijven, maar ooit komt het er van dat je iets zal moeten afschrijven laat het dan maar zo een beperkt bedrag zijn. Niet te vergeten dat ik deze afforti's ook nog met een cashback gekocht heb toen dit nog kon.

Overall ben ik dus prima tevreden over de afhandeling van deze situatie. Als monego nog zo een boeking doet dan zijn de vuiltjes prima opgeruimd. Dit geeft voor mij vertrouwen om het bedrag wat ik boven mijn platform maximum bij mintos heb staan, ook vooral nog even te laten staan.

Eenzelfde geld voor mij ook voor estateguru. Ik zit hier niet op mijn platform max en alhoewel ik hier door doorlooptijden van o.a. hypotheekrecht en incassotrajecten minder dan 10% haal, is er nog geen een lening waarbij de hoop is opgegeven. Nog geen bad loans mogen ontvangen en dat mag van mij zo blijven. Juist dat ik bij estateguru afgeketste projecten heb (door hun eigen onderzoek) en ik zie dat het incassotraject prima loopt krijg ik er een goed gevoel bij.

Dit gevoel heb ik minder bij grupeer en fastinvest. Niet gebaseerd op slechte resultaten overigens maar meer op een gebrek aan leningen met achterstanden. Plus dat ik de doorloopsnelheid van leningen bij grupeer wat aan de lage(re) kant vind als ik het vergelijk met de aantallen mutaties bij bijvoorbeeld een mintos.

Bij robocash kwam ik er achter dat ik schijnbaar nog een lopend 10% invest portfolio had *oops* dus daar is mijn exit plan ineens een jaar lang geworden 😅. Opzich prima, 10% is significant meer dan ik bij de bank krijg maar niet helemaal zoals gewenst.

Per 1 feb zal ik weer cijfers genereren. Was er nu rond de jaarwisseling niet echt van gekomen, maar ik schrijf ze dan ook niet voor de referals :p

Ben opzich wel benieuwd hoe ik over het afgelopen jaar bezien gedraaid heb. Ik heb daar zelf ook nog niet echt naar gekeken.
pi_191214100
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 12:31 schreef Donderkonijn het volgende:
Is crowdestor altijd zo langzaam met hun overboekingen? Heb er wat cash naar overgeboekt maar tot op heden nog altijd niks. nu ongeveer een week geleden.
Heb je in het weekend overgemaakt?
Normaal staat het bij mij dezelfde werkdag nog op het account.
pi_191225972
Vandaag voor het eerst begonnen bij Mintos, een beetje in Kazakhstan, Rustland en Ukraine.
Ofwel 15,5%, 15% en 20% .incl. buy back garantie,

Maar staar me niet blind op deze rentes en besef ook wel dat t niks voor niets een hogere rente, dat daar ook een (valuta) risico aan zit.

Bij Estate Guru vandaag een project verkocht welke in default was tegen de aankoopprijs (laagste verkoopprijs). Ik heb daar allemaal geen geduld voor en kan dat geld dan weer beter investeren in andere projecten welke wel geld generen.
pi_191228095
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:48 schreef Ron1986 het volgende:
Vandaag voor het eerst begonnen bij Mintos, een beetje in Kazakhstan, Rustland en Ukraine.
Ofwel 15,5%, 15% en 20% .incl. buy back garantie,

Maar staar me niet blind op deze rentes en besef ook wel dat t niks voor niets een hogere rente, dat daar ook een (valuta) risico aan zit.

Bij Estate Guru vandaag een project verkocht welke in default was tegen de aankoopprijs (laagste verkoopprijs). Ik heb daar allemaal geen geduld voor en kan dat geld dan weer beter investeren in andere projecten welke wel geld generen.
Je hebt alleen valuta risico als je daadwerkelijk geld wisselt. Een lening in Kazachstan zou ik niet doen, de centrale bank daar *brrr*.

Bij estateguru krijg je toch interest bij late?
pi_191228283
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 06:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je hebt alleen valuta risico als je daadwerkelijk geld wisselt. Een lening in Kazachstan zou ik niet doen, de centrale bank daar *brrr*.

Bij estateguru krijg je toch interest bij late?
Ja ik heb toch ook geld gewisseld naar voor beide leningen, moet het ook op een moment weer terug wisselen naar euro's.
In beide heb ik maar ongeveer het minimum investeer bedrag in gestopt. Ik laat hem de volgende keer wel links liggen ;-). Je hebt altijd nog meer kans op winst dan bij de Lotto.

Bij Estate Guru word je inderdaad wel gecomposteerd voor late, maar niet voor in default. Dan moet het onderliggende pand verkocht worden via een veilig en word het min bied bedrag elke keer lagere gezet (daar gaan weer weken overheen). Degene die ik had verkocht had was al bijna een jaar te laat en in default.
pi_191228342
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 07:20 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Ja ik heb toch ook geld gewisseld naar voor beide leningen, moet het ook op een moment weer terug wisselen naar euro's.
In beide heb ik maar ongeveer het minimum investeer bedrag in gestopt. Ik laat hem de volgende keer wel links liggen ;-). Je hebt altijd nog meer kans op winst dan bij de Lotto.

Bij Estate Guru word je inderdaad wel gecomposteerd voor late, maar niet voor in default. Dan moet het onderliggende pand verkocht worden via een veilig en word het min bied bedrag elke keer lagere gezet (daar gaan weer weken overheen). Degene die ik had verkocht had was al bijna een jaar te laat en in default.
Ah ja, ik heb met de verkopen nog goede ervaringen bij estateguru. De eerste langlopende moet bij mij nog komen, de gedwongen verkopen gaan nog vlot.

Wel een naar moment om in te stappen in de roebel, zo ongeveer een 5 year high. Maar aan de andere kant je moet een keer instappen als je het wilt ☺️ maar er zijn ook leningen in deze landen gewoon in euro's dus ik sloeg er niet direct op aan. De roebel heb ik persoonlijk meer in zitten, maar daar werkt het valuta risico nog erg in mijn voordeel en ik ga wel zien hoe de (hogere) rente uit gaat pakken voor de eindstand. Mijn horizon voor de roebel is een jaar of 5-10.

Mogelijk dat de leningen in eigen valuta anders bekeken worden door de centrale bank daar dan die in euro's, oprecht geen idee, maar ik heb hem om de vergunningen affaire helemaal links gelegd.
pi_191229326
Even een update mbt proces envestio.

1. invullen naam, mail en geinvesteerd bedrag. --> Formulier
2. Mail van Gofundme (Guillermo) waar je een donatie (0,8% van deposits) kunt doen inzake het proces/ advocaten. --> Website

Zit nu op 55.594 van de benodigde 60K. Let wel, geen donatie in proces is mij niet bekend of je bij een terugkomend bedrag recht heb op een teruggave.

Edit: er is ook een telegram chat --> Link
pi_191232679
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 08:51 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Heb je in het weekend overgemaakt?
Normaal staat het bij mij dezelfde werkdag nog op het account.
ff gekeken. I fucked up myself. cijfertje vergeten in het accountnummer.
pi_191233026
Even mailen naar crowdestor.
Zouden het snel moeten fixen.
pi_191245432
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 09:21 schreef Gijsbertus het volgende:
Neem aan dat er Kuetzal wordt bedoeld.
Excuses, Envestio en Kuetzal uiteraard
pi_191245525
Iedere gedupeerde zich al aangemeld en gedoneerd voor de kuetzal/ envestio case?
pi_191245550
Ik heb een vraag over Mintos en de second market.
Stel ik koop alleen leningen met korting van bijvoorbeeld een half procent met nog een korte looptijd. Dan heb je toch jaarlijks een hoger rendement dan alleen rente, ook al ben je niet de hele tijd 100% geïnvesteerd? Of mis ik wat?
Ja ik heb gezien dat sommige Loan originators geen rente rekenen als je te laat bent, die kan ik eruit filteren.
pi_191246135
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:10 schreef Gijsbertus het volgende:
Iedere gedupeerde zich al aangemeld en gedoneerd voor de kuetzal/ envestio case?
Envestio wel, Kuetzal niet. Kuetzal hoor ik niets meer van , wordt ook door die Guillermo verzorgd.
pi_191246146
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:12 schreef MisChrartin het volgende:
Ik heb een vraag over Mintos en de second market.
Stel ik koop alleen leningen met korting van bijvoorbeeld een half procent met nog een korte looptijd. Dan heb je toch jaarlijks een hoger rendement dan alleen rente, ook al ben je niet de hele tijd 100% geïnvesteerd? Of mis ik wat?
Ja ik heb gezien dat sommige Loan originators geen rente rekenen als je te laat bent, die kan ik eruit filteren.
Je mist hier dat je ook die leningen weer snel moet verkopen om met die cash je nieuwe leningen van morgen met korting aan te kopen. En die verkoop kan soms even duren.
pi_191247502
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:59 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Je mist hier dat je ook die leningen weer snel moet verkopen om met die cash je nieuwe leningen van morgen met korting aan te kopen. En die verkoop kan soms even duren.
En als je niet verkoopt en de lening tot het einde door laat rollen? Dan krijg je elke keer een soort premie op je investering toch als je met korting koopt.
pi_191248083
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 12:30 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

En als je niet verkoopt en de lening tot het einde door laat rollen? Dan krijg je elke keer een soort premie op je investering toch als je met korting koopt.
Klopt, maar leningen met een korte looptijd en een hoge korting zijn er niet zoveel. En als ze er zijn dan is het vaak van een loan originator die in de problemen zit.

Wat je overigens zegt is puur naar YTM kijken. Dat is namelijk gecombineerd de rente, looptijd en eventuele rentekorting. Als je daarop sorteert krijg je eerst redelijke crap bovenaan :P

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2020 13:05:22 ]
pi_191249471
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 13:04 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Klopt, maar leningen met een korte looptijd en een hoge korting zijn er niet zoveel. En als ze er zijn dan is het vaak van een loan originator die in de problemen zit.

Wat je overigens zegt is puur naar YTM kijken. Dat is namelijk gecombineerd de rente, looptijd en eventuele rentekorting. Als je daarop sorteert krijg je eerst redelijke crap bovenaan :P
Ja precies, ik dacht al wat moet de adder onder het gras zijn. Ik zat nu afgelopen week op een enorm hoge rente op jaarbasis en dat leek me al iets te rooskleurig. En bovendien ben je volledig afhankelijk van of er discounts gegeven worden dus het is ook niet schaalbaar.
pi_191250122
Goedemiddag,

2 a 3 maanden geleden ben ik begonnen met 500 euro bij Mintos, met de volgende instellingen in autoinvest: Reinvest aan, geen loans included already invested in en diversify aan. Verder bijna alle landen, alleen met buyback guarantee en alleen loan originators B- of beter.

Van de 500 euro zit er al echter 125 in 31-60 day late, 72 in 16-30 days late en 50 in 1-15 days late. De helft van de loans is dus te laat.

De 31-60 days late loans zijn verdeeld voer 5 landen en 4 lening verstrekkers, ExpressCredit, Cashwagon, Sun Finance en Finko.

Wat kan ik in het vervolg aanpassen aan de strategie in de auto invest om dit soort situaties niet meer te krijgen?

Bij voorbaat dank.
PSN: Duuc-nl
pi_191250282
quote:
19s.gif Op woensdag 29 januari 2020 15:52 schreef Duuc-nl het volgende:
Goedemiddag,

2 a 3 maanden geleden ben ik begonnen met 500 euro bij Mintos, met de volgende instellingen in autoinvest: Reinvest aan, geen loans included already invested in en diversify aan. Verder bijna alle landen, alleen met buyback guarantee en alleen loan originators B- of beter.

Van de 500 euro zit er al echter 125 in 31-60 day late, 72 in 16-30 days late en 50 in 1-15 days late. De helft van de loans is dus te laat.

De 31-60 days late loans zijn verdeeld voer 5 landen en 4 lening verstrekkers, ExpressCredit, Cashwagon, Sun Finance en Finko.

Wat kan ik in het vervolg aanpassen aan de strategie in de auto invest om dit soort situaties niet meer te krijgen?

Bij voorbaat dank.
Niet, zolang je maar uitsluitend in LO's investeert waarbij je rente krijgt tijdens de late betalingen. Dan krijg je gewoon je rente over de periode dat er te laat betaalt is, dus maakt het qua inkomsten niet uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2020 16:06:07 ]
pi_191250650
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 16:03 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Niet, zolang je maar uitsluitend in LO's investeert waarbij je rente krijgt tijdens de late betalingen. Dan krijg je gewoon je rente over de periode dat er te laat betaalt is, dus maakt het qua inkomsten niet uit.
Kan je dit wel instellen bij auto invest? Of alleen bij handmatig investeren?
PSN: Duuc-nl
pi_191250701
quote:
19s.gif Op woensdag 29 januari 2020 16:34 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

Kan je dit wel instellen bij auto invest? Of alleen bij handmatig investeren?
Je kan in je auto-invest regels aangeven welke LO's je wel mee wil nemen en welke niet.
pi_191250901
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 16:38 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Je kan in je auto-invest regels aangeven welke LO's je wel mee wil nemen en welke niet.
Dankje! k zit nu op explorep2p naar alle LO ratings te kijken, waar kan ik vinden of ze ook rente betalen over late payments?

[ Bericht 8% gewijzigd door Duuc-nl op 29-01-2020 17:26:39 ]
PSN: Duuc-nl
pi_191251444
quote:
19s.gif Op woensdag 29 januari 2020 16:52 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

Dankje! k zit nu op explorep2p naar alle LO ratings te kijken, waar kan ik vinden of ze ook rente betalen over late payments?
https://www.mintos.com/en/loan-originators/
pi_191251628
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 10:10 schreef Gijsbertus het volgende:
Iedere gedupeerde zich al aangemeld en gedoneerd voor de kuetzal/ envestio case?
Nee, ik zit alleen in Kuetzal,heb nog niet gekeken waar dat dan zou kunnen en in hoeverre dat soort zaken dan betrouwbaar is.
pi_191251854
quote:
Dankje, als ik het zo lees krijg je bij elke LO die buyback guarantee heeft dus gewoon rente over de periode die te laat betaald is? Daar heb je geen verschillen meer in tussen buy back guarantees?
PSN: Duuc-nl
pi_191252029
quote:
19s.gif Op woensdag 29 januari 2020 18:06 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

Dankje, als ik het zo lees krijg je bij elke LO die buyback guarantee heeft dus gewoon rente over de periode die te laat betaald is? Daar heb je geen verschillen meer in tussen buy back guarantees?
Nee dat is niet waar, als je de loan originators hun detailed mode ziet zie je wie interest on delay bied

https://www.mintos.com/en/loan-originators/#details
pi_191253714
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:52 schreef MisChrartin het volgende:
Ja precies, ik dacht al wat moet de adder onder het gras zijn. Ik zat nu afgelopen week op een enorm hoge rente op jaarbasis en dat leek me al iets te rooskleurig. En bovendien ben je volledig afhankelijk van of er discounts gegeven worden dus het is ook niet schaalbaar.
De adder is natuurlijk heel groot voor leningen zonder buyback die mensen wellicht op het laatste moment dat ze nog 'current' zijn proberen te verkopen. De adder bij leningen met buyback is dat die natuurlijk ook 2 maanden extra delay kunnen krijgen. Als je dan geen late interest krijgt is het ook pech, maar met late interest kom je natuurlijk alsnog op een veel lagere YTM uit, uiteindelijk.

Risico van een autoinvest die secondary met korting koopt is natuurlijk dat je - als er wat gebeurt - er als de kippen bij moet zijn om je autoinvest uit te zetten, of moet hopen dat Mintos de handel op tijd stil legt (wat weer andere issues kan oproepen). En handmatig doen is inderdaad niet schaalbaar.
pi_191256615
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:52 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja precies, ik dacht al wat moet de adder onder het gras zijn. Ik zat nu afgelopen week op een enorm hoge rente op jaarbasis en dat leek me al iets te rooskleurig. En bovendien ben je volledig afhankelijk van of er discounts gegeven worden dus het is ook niet schaalbaar.
Enorm hoge rente op jaarbasis zie je voornamelijk bij leningen die late zijn. Dat heeft te maken met de wijze van renteberekening door Mintos. Klik voor de uitleg hoe YTM berekend wordt even op het i-tje onder de tekst YTM. Dan zie je dat Mintos bij late leningen er vanuit gaat dat de lening de eerstvolgende dag terugbetaald wordt (en dat levert soms een percentage van 1000% op). Maar in de praktijk kan dat tot 60 dagen duren ingeval buyback en dan is je rentevoordeel natuurlijk veel lager.
pi_191258122
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:51 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Enorm hoge rente op jaarbasis zie je voornamelijk bij leningen die late zijn. Dat heeft te maken met de wijze van renteberekening door Mintos. Klik voor de uitleg hoe YTM berekend wordt even op het i-tje onder de tekst YTM. Dan zie je dat Mintos bij late leningen er vanuit gaat dat de lening de eerstvolgende dag terugbetaald wordt (en dat levert soms een percentage van 1000% op). Maar in de praktijk kan dat tot 60 dagen duren ingeval buyback en dan is je rentevoordeel natuurlijk veel lager.
Ja ik heb juist gedacht leningen te kopen met korting die 31-60 dagen te laat zijn. Wel met buy Back natuurlijk en rentevergoeding in de late periode. Dan zou je theoretisch wel een hoog YTM kunnen halen.
pi_191258917
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 00:43 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Ja ik heb juist gedacht leningen te kopen met korting die 31-60 dagen te laat zijn. Wel met buy Back natuurlijk en rentevergoeding in de late periode. Dan zou je theoretisch wel een hoog YTM kunnen halen.
Bedenk je ook dat je alleen het geld krijgt voor de periode dat jij het in je bezit had.

Zelf ben ik getbucks aan het dumpen, beetje onevenredige vertegenwoordiging in m'n portefeuille
pi_191259197
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 17:47 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Nee, ik zit alleen in Kuetzal,heb nog niet gekeken waar dat dan zou kunnen en in hoeverre dat soort zaken dan betrouwbaar is.
Ik zit in envestio. Donaties om een zaak aan te spannen heeft het doel bereikt. Hier van uit zullen er stappen worden gemaakt. Ben benieuwd naar waar dit tot gaat leiden..
  donderdag 30 januari 2020 @ 08:18:39 #146
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_191259332
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 18:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee dat is niet waar, als je de loan originators hun detailed mode ziet zie je wie interest on delay bied

https://www.mintos.com/en/loan-originators/#details
Naast Interest on Delay zijn er ook die een Penalty bieden, dus dan ben je ook gedekt bij vertraging toch? Maar begrijp ik goed dat je een LO zonder Interest on Delay èn zonder Penalty beter kunt mijden? Want dat kan, zeker bij een kort lopende lening, het verschil zijn tussen een rente van 10% of een van 5%, toch?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_191259355
Mintos draait lekker door. Pending payments blijven niet lang staan, en de percentages stijgen weer. Capital services krijgt een lichte overhand in de portefeuille. Even uit de auto-invest gehaald..

Verder ben ik van plan wat af te bouwen bij Crowdestor. Niet door hun mail van gisteren, maar gewoon in het algemeen. Zit te denken aan Neo finance en EvoEstate.
Laatstgenoemde is redelijk nieuw en moet ik wat meer research in doen, maar heb positieve geluiden hier over gehoord.
pi_191259383
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 08:18 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Naast Interest on Delay zijn er ook die een Penalty bieden, dus dan ben je ook gedekt bij vertraging toch? Maar begrijp ik goed dat je een LO zonder Interest on Delay èn zonder Penalty beter kunt mijden? Want dat kan, zeker bij een kort lopende lening, het verschil zijn tussen een rente van 10% of een van 5%, toch?
Penalty income is een boete voor het late betalen, dus bovenop de rente/ aflossing. Zijn niet veel LO's die dit hebben. Belangrijkste vind ik rente op vertraagde betalingen en een korte of geen grace period.
  donderdag 30 januari 2020 @ 08:37:56 #149
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_191259492
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 08:25 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Penalty income is een boete voor het late betalen, dus bovenop de rente/ aflossing. Zijn niet veel LO's die dit hebben. Belangrijkste vind ik rente op vertraagde betalingen en een korte of geen grace period.
Het zijn er inderdaad niet veel, maar toch een paar die een penalty en geen delayed interest hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_191261843
Volgens mij is de Kuetzal site uit de lucht. Krijg geen verbinding (ook geen foutmelding).

Verder lees ik berichten dat de complete database van Kuetzal gehackt is. We gaan het zien wat hiervan de consequenties zijn, naar je geld kun je wel fluiten denk ik, daar helpt zelfs een actiegroep niet meer.
pi_191263677
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:59 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Volgens mij is de Kuetzal site uit de lucht. Krijg geen verbinding (ook geen foutmelding).

Verder lees ik berichten dat de complete database van Kuetzal gehackt is. We gaan het zien wat hiervan de consequenties zijn, naar je geld kun je wel fluiten denk ik, daar helpt zelfs een actiegroep niet meer.
"Gehackt"
pi_191263792
Tja, ik schrijf per 1 februari Kuetzal officieel af als verliespost. Kost me 4% van de portfolio. Zuur, maar geen ramp.
  donderdag 30 januari 2020 @ 14:13:26 #153
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191264005
Kan de TS worden aangepast?
pi_191264048
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:59 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Volgens mij is de Kuetzal site uit de lucht. Krijg geen verbinding (ook geen foutmelding).

Verder lees ik berichten dat de complete database van Kuetzal gehackt is. We gaan het zien wat hiervan de consequenties zijn, naar je geld kun je wel fluiten denk ik, daar helpt zelfs een actiegroep niet meer.
Voor envestio net een mail ontvangen dat de zaak gaat beginnen.
Binnenkort akkoord geven dat de advocaten/ instanties namens mij achter het geld aan mogen gaan tegen een bepaald percentage en documentatie opleveren inzake de grootte van je investering.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen..
pi_191264192
quote:
18s.gif Op donderdag 30 januari 2020 14:13 schreef xzaz het volgende:
Kan de TS worden aangepast?
Heb ik in een tr gevraagd
pi_191266282
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 14:18 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Voor envestio net een mail ontvangen dat de zaak gaat beginnen.
Binnenkort akkoord geven dat de advocaten/ instanties namens mij achter het geld aan mogen gaan tegen een bepaald percentage en documentatie opleveren inzake de grootte van je investering.
Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen..
Ik geef Envestio meer kans op geld terug dan bij Kuetzal. Dat is volgens mij over en uit. Ik heb het bedrag inmiddels afgeschreven. Hoewel het een evenredig deel is qua investering, zal het een tijdje duren voordat het geld terugverdiend is met de andere investeringen. Jammer, zo gaat het rendement wel heel hard (naar beneden).
pi_191266780
Precies. 100% afschrijvingen hakken er stevig in, zeker als het een heel platform is. Is overigens ook het risico van bullet leningen (versus annuitair of lineair) die niet aflossen over de looptijd. Dan gaat het risico niet omlaag, en vooraf gezien eigenlijk omhoog omdat er in de loop van de tijd natuurlijk veel kan veranderen. Als je dan een onderpand hebt is bullet ook nog wel oke, maar zonder goed onderpand zal het alsnog snel alles-of-niets zijn.
  donderdag 30 januari 2020 @ 20:12:07 #158
104963 ETA
European Travel Author
pi_191268392
ik vermoed dat Kuetzal echte oplichters waren met een soort ponzi scheme, en dat Envestio hiervan het slachtoffer is geworden door de bankrun. Echter hoe langer Envestio stil blijft, hoe sceptischer ik wordt dat ik daar een cent ga terugzien. Ik heb daar 3% inzitten, dus dat betekend halvering van de winst over de laatste 6 maanden.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191271976
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 20:12 schreef ETA het volgende:
ik vermoed dat Kuetzal echte oplichters waren met een soort ponzi scheme, en dat Envestio hiervan het slachtoffer is geworden door de bankrun. Echter hoe langer Envestio stil blijft, hoe sceptischer ik wordt dat ik daar een cent ga terugzien. Ik heb daar 3% inzitten, dus dat betekend halvering van de winst over de laatste 6 maanden.
Dat doet behoorlijk pijn, maar dat is nog te overzien toch? Ik heb moeite met platformen vinden die ik vertrouw, anders zou ik ook meer spreiden. Maar als ik nu een platform weg zie vallen zou dat een 20 maanden rendement zijn. Best naar en daarom ben ik ook een platform cap gaan invoeren. Ik denk er zelfs aan dit verder te verlagen. Ik kan gewoon niet genoeg spreiden
  vrijdag 31 januari 2020 @ 14:50:03 #160
104963 ETA
European Travel Author
pi_191279554
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 23:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat doet behoorlijk pijn, maar dat is nog te overzien toch? Ik heb moeite met platformen vinden die ik vertrouw, anders zou ik ook meer spreiden. Maar als ik nu een platform weg zie vallen zou dat een 20 maanden rendement zijn. Best naar en daarom ben ik ook een platform cap gaan invoeren. Ik denk er zelfs aan dit verder te verlagen. Ik kan gewoon niet genoeg spreiden
Het is zeker nog wel te overzien, rendement over het geheel is nog steeds beter dan sparen.

Het is wel een goede les om kritisch te blijven kijken naar de platforms. In het begin was ik heel kritisch, maar op den duur heb je zoveel lopen, dan wordt je iets gemakzuchtiger. Envestio ben ik pas laat ingestapt vanwege de absurd hoge rentes. In het kader van spreiden tussen platform heb ik daar toch geïnvesteerd.

Op basis hier ga ik toch consolideren naar enkele platforms. Voorlopig ga ik afbouwen op Crowdestor en Viventor. Mintos en Grupeer worden dan mijn belangrijkste p2p platforms, Crowdestate, Estateguru en Bulkestate blijf ik dan als vastgoed platform behouden. Hierbij zal ik waarschijnlijk nieuwe investeringen alleen via Estateguru laten lopen. Het feit dat ze defaulted loans grotendeels weten terug te halen geeft veel vertrouwen dat ze legitiem zijn.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191281663
quote:
Statement from Grupeer
co-founder Alla Kisika

transPEERancy: noun
/tranˈspɪə/ransi /
the condition of P2P company being transparent.
Hello Martijn!

P2P investing market has been shaken by recent events.

Grupeer and me personally, is being asked a lot of questions about our company, our people, our projects and our vision of the P2P investing industry. Of course, Grupeer is sad to watch how the trust deteriorate, however it is normal that market undergoes corrections from time to time. We are confident in our business model and in our due diligence processes, but we have learnt an important lesson during these turbulent times- the investors’ trust is one of the most important assets for a P2P investment platform.

We realized that a lot of clients do not have enough information about Grupeer and our business practices to be confident in our company. We decided to change that- this year Grupeer will increase transparency and we proclaim 2020 the transparency year! We are going to publish more information about Grupeer, our loan originators and our projects, and we hope that the rest of the industry will do the same to increase investors’confidence (we going to call it transPEERancy).

This has happened before

P2P industry is a relatively new branch of alternative finance. The first ever platform was founded in the UK in 2005. As fifteen years has passed, we have reached a certain popularity of P2P platforms: more and more people discovered the empowering possibilities of investing and on the other hand, more platforms have entered the market, especially during the last year.

As with many investment products, there was an overwhelming demand from clients and the market has shown signs of overheating. Among the worrying signs that we were witnessing were- very high interest rates, lack of due diligence, questionable projects by some platforms were collecting large sums in a record period of time.

We are really sad that some investors have incurred losses, however, this is the sign of P2P investment market getting more mature. When the new investment opportunity arises- there are several stages that almost every investment product goes through. The financial markets are very tied up with psychological effects in this sense.

It all starts with optimism, enthusiasm, exuberance. The danger kicks in when euphoria stage begins. During this phase people are happy getting high returns and are forgetting about the risks that they might bear. This happened with stocks of the tech companies, during the dotcom bubble, with real estate during the great recession, and even in crypto space. The bull market is often followed by the anxiety, denial and panic.

The most important thing to bear in mind that the corrections are normal and the panic is not a solution to a problem. The turbulence in the financial markets often cleans up the industry from dishonest or unprofessional participants. The lesson for investors is to choose your P2P investment platform more carefully, do a prior research about the company, and invest with established platforms.

Coming up to our 3rd Bday

Grupeer platform went live in February 2017, so next month we will be celebrating our 3 rd birthday. I am really proud of what we have achieved, but there is still a massive amount of work to be done. We are constantly listening to our investors, some of them send us suggestions via email, via personal meeting and other means. We do implement the suggestions, as the customer is central pillar of our business model. Some changes are easy to implement and some require a lot of human and technological resources.

In the near future our new clients, will experience improved registration process; to increase our AML compliance we are updating our KYC process; The investors’cabinet is going to be more user-friendly and more informative. All these changes are introduced very soon and were done keeping clients’ wishes in mind.

Some other projects, like the long-awaited Secondary Market is a much more complex work-flow. We are actively working on it, the dedicated project manager is collaborating with the IT, legal, and financial departments to bring Secondary Market to life in the near future. We realize that some clients have a short-time horizon for their investing needs, so we are offering many short-term deals (2-6 months).

Our team

During the past three years Grupeer didn’t just grow in terms of business, our team grew from few people to forty great professionals. All our teammates are working hard to ensure the impeccable service and attractive product. Anyone who is interested in Grupeer and wants to meet our team, is welcome to our office, which is located in beautiful Art Nouveau district in Riga. In the near future you will see our team on the Grupeer website.

Licensing & Regulation

Currently, the P2P investments industry does not have a dedicated regulation. We are looking forward for the financial authorities in the European Union to design the proper framework, which P2P companies will follow. This will make the work of platforms more efficient and will protect the investors. We are open to representing the interest of P2P investment industry together with other market participants.
Until the P2P regulation is not designed, we explore our options. We have moved our legal entity to Ireland last year with hope to get the support from Irish authorities, as they are promoting the development of different Fintechs. Also, we explore the licence possibilities in other European jurisdictions, which would suit the work of Grupeer.

Our partners

We understand that the transparency of Grupeer means the transparency of our loan originators too. The 2019 financial statements are planned to be published on the Grupeer website, when they are filed with the respective authorities. Moreover, we have arranged the visits to our development projects with several respectful bloggers. The trips to see our development projects will take in March and June, and will include the interviews with loan originators and real estate developers. So, stay tuned!

Concluding remarks

Grupeer’s mission from day one was to bring our investors great returns with lowest risk possible. We stick to this goal, but also will work towards strengthening the industry as a whole. We are passionate about the P2P investing; we love how it makes investing accessible to everyone and we want to get stronger this year.

Kind Regards,
Alla Kisika, co-founder of Grupeer
pi_191283329
Mooie mail van Grupeer. Zit wat meer realisme en 'down to earth' in dan in sommige andere. Voelt iets heter. Ben wel benieuwd, want al dat geroep om vertrouwen en transparency die nog moet komen is leuk, maar eerst zien dan geloven.

Ik doe naast wat Nederlandse platformen voorlopig ook vooral Estateguru en Mintos, die zijn het meest volwassen (in volume en gedrag). Daarnaast nog wat kleinere platformen om wat meer te spreiden, en weer iets meer nadruk op de saaie traditionele beleggingen is ook niet gek. Ik merk wel dat ik de voorspelbare rentes van CF prettig vind (los van het risico dus :+ ), maar risico zit er ook in dat ik stiekum / onbewust de markt probeer te timen door te schuiven tussen CF en beleggen. Beetje opletten dus om gewoon een balans te kiezen en aan te houden.
pi_191292107
Vraagje: in de email van Mintos over de Wowwo cashback campaign staat dat je minimaal 100 euro moet investeren om voor de 1% cashback in aanmerking te komen. Betekent dat 100 euro per lening of 100 euro additief (optellend in totaal)? Dus bijvoorbeeld,als ik vandaag 30 euro in een wowwo lening steek en volgende week nog eens 70 euro in een andere lening, krijg ik dan 1 euro? Of werkt het zo niet?
pi_191292331
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 11:06 schreef Blaheen het volgende:
Vraagje: in de email van Mintos over de Wowwo cashback campaign staat dat je minimaal 100 euro moet investeren om voor de 1% cashback in aanmerking te komen. Betekent dat 100 euro per lening of 100 euro additief (optellend in totaal)? Dus bijvoorbeeld,als ik vandaag 30 euro in een wowwo lening steek en volgende week nog eens 70 euro in een andere lening, krijg ik dan 1 euro? Of werkt het zo niet?
Investors qualify for the campaign when investing a cumulative amount of at least ¤100 into Wowwo loans.
pi_191292525
Wat vreemd, in mijn account staat die 'cumulative amount' er niet bij.
pi_191293065
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 11:33 schreef Blaheen het volgende:
Wat vreemd, in mijn account staat die 'cumulative amount' er niet bij.
Klopt, staat ook niet in de mail, maar zo werken dit soort acties meestal. En de tekst hierboven staat bij de reacties bij het artikel op de Mintos site, is antwoord van Mintos op vergelijkbare vraag.

[ Bericht 3% gewijzigd door Crowdfunder99 op 01-02-2020 12:20:37 ]
pi_191293731
Het is eigenlijk altijd cumulatief, zou ik nu zeker niet aan twijfelen. Ik heb hem gewoon in mijn auto-invest zitten (had ik al) dus ik zie vanzelf of ik er iets aan had.
pi_191295353
Zoals beloofd zou ik mijn jaarstatistieken voor 2019 bekend maken :)

1
2
3
4
5
6
7
8
Nr.      Platform             Rendement 2019
0.       Overall              13.70%
1.       Mintos - Euro        14.23%
2.       Mintos - Rub         19.55%
3.       Fastinvest           13.17%
4.       Estateguru           8.12%
5.       Grupeer              13.30%
6.       Robocash             8.55%

En dan als laatste de "reguliere" grafieken.

Het overall rendement ben ik aardig over te spreken. Ik baal er een klein beetje van dat ik toch onder mijn gemiddelde jaarrendement ben beland, maar dit komt ook doordat er in het gemiddelde jaarrendement wat terugkoopacties e.d. zitten die helaas niet consequent zijn.


Dan kom ik uit bij de verdeing over de platformen, wijst zichzelf.


De verdeling van rendementen over de verschillende platformen, door schuivende inleggen zie je ook dat ik minder afhankelijk begin te worden van 1 platform.


Robocash, niets over te zeggen. Afbouwende.


RUB is een onvoorspelbare munteenheid die vandaag een daling in waarde heeft gemaakt. Jammer, maar een beetje risico hoort er bij :) Ik scoor behoorlijk.


Wat loopt dat loopt.


Claimen aan transparantie te gaan werken etc. Ik wacht het rustig af. Ik heb hier mijn auto-invest profiel nog niet vol zitten, hier zal ik dus de komende tijd nog moeten afwachten hoe het gaat ontwikkelen alvorens ik geld kan gaan onttrekken. Ik zal dus boven mijn platformcap groeien.


Fastinvest, ik zit hier boven mijn platformcap met een gevuld auto-invest profiel. Als het goed is zou dit een erg saaie grafiek moeten gaan worden de komende jaren.


Rustig aan kruipt estateguru naar de 10%, mijn slechtst presterende platform maar wel een waar ik wil blijven. Het is afwachten hoe dit gaat ontwikkelen.
pi_191298668
quote:
Rustig aan kruipt estateguru naar de 10%, mijn slechtst presterende platform maar wel een waar ik wil blijven. Het is afwachten hoe dit gaat ontwikkelen.
Laag percentage is niet slecht i.m.o. estate guru en mintos hebben een lagere rente dan fast invest , Kuetzal en Envestio. De rest is geschiedenis...
pi_191299570
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 19:48 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Laag percentage is niet slecht i.m.o. estate guru en mintos hebben een lagere rente dan fast invest , Kuetzal en Envestio. De rest is geschiedenis...
Mintos heeft een ruim hoger jaarrendement dan fastinvest, er is eveneens niets raars gaande bij fastinvest. Kan je deze bijzondere claim onderbouwen met enige harde bewijzen?

En nee estateguru is niet een probleem, alleen er zit een gigantisch opstart traject aan elk project vast en dat drukt gewoon enorm op het rendement.
pi_191303891
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2020 20:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Mintos heeft een ruim hoger jaarrendement dan fastinvest, er is eveneens niets raars gaande bij fastinvest. Kan je deze bijzondere claim onderbouwen met enige harde bewijzen?

En nee estateguru is niet een probleem, alleen er zit een gigantisch opstart traject aan elk project vast en dat drukt gewoon enorm op het rendement.
Wat ik bedoel is dat niet puur het rendement bepaalt of het een 'slecht' platform is. Estate guru is met zo'n 10% jaarrebdement qua rendement de mindere, maar in de totale portefeuille is het samen met Mintos i.m.o. een van de meest meest stabiele. In het verlengde daarvan is Fast invest niet voor mij een 'goed' platform omdat de rente hoger is. Daar ben ik ook aan het terug trekken. Ik verwijs naar de eerder genoemde Facebook pagina P2P INVESTMENT FELLOWS daar is zeer veel gediscussieerd over Fast invest en daar komen redelijk veel Red Flags, waaronder het gebrek aan transparantie m.b.t. de Loan Originators.
V.w.b. kuetzal en Envestio is de rest geschiedenis, inloggen ligt daar nu wat lastig. O+
pi_191305085
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2020 07:56 schreef Jaco078 het volgende:
...
Het gebrek aan transparantie is dan ook het enige wat je zou kunnen bedenken, maar dan kan je met hetzelfde gemak robocash er naast zetten.

Oftewel verwijzen naar een Facebook pagina (lekker voor je privacy) waar een brakke red flag uit komt om het naast dergelijke platforms te plaatsen. Bijzonder. Vooral als het qua rendement maar een middenmotor is als je het met mintos wilt vergelijken.

Mijn vorige mening blijft staan. Geen harde bewijzen enkel wat gevoelens, bangmakerij is m.i. schadelijk.
pi_191305469
Robocash plaats ik ook in dat rijtje. Swaper, dofinance en viventor ook. Los van harde feiten speelt gevoel ook mee. Meer gevoel dan dat ik mn due dilligence heb gedaan.
Dat betekent dat ik mn posities aanhoudt, en verdere uitbreiding doe op mintos en estate guru.
Dat gevoel betekent verderbvoor mij dat ik niet meer voor een procentje extra naar een ander platform ga. In die zin heb ik wel geleerd van kuetzal en Envestio.
pi_191361665
En van afforti worden eind maart ook weer gelden verwacht.
  Moderator donderdag 6 februari 2020 @ 16:30:07 #175
42184 crew  DaMart
pi_191378529
Ik wil ook eens kijken of P2P-lending wat voor me is, aangezien mijn spaargeld bij de bank toch niets opbrengt. Nu heb ik me aangemeld bij Mintos, maar hoe lang duurt het verificatieproces? Bij mij is die nu al 5 dagen 'pending'. Is dat normaal en ben ik gewoon te ongeduldig, of ben ik al te geduldig geweest en wordt het tijd voor een mailtje aan hun supportafdeling?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191378557
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 16:30 schreef DaMart het volgende:
Ik wil ook eens kijken of P2P-lending wat voor me is, aangezien mijn spaargeld bij de bank toch niets opbrengt. Nu heb ik me aangemeld bij Mintos, maar hoe lang duurt het verificatieproces? Bij mij is die nu al 5 dagen 'pending'. Is dat normaal en ben ik gewoon te ongeduldig, of ben ik al te geduldig geweest en wordt het tijd voor een mailtje aan hun supportafdeling?
Een mailtje kan altijd 😁 ik heb eigenlijk geen idee meer hoe lang het bij mij duurde.
pi_191383561
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 16:30 schreef DaMart het volgende:
Ik wil ook eens kijken of P2P-lending wat voor me is, aangezien mijn spaargeld bij de bank toch niets opbrengt. Nu heb ik me aangemeld bij Mintos, maar hoe lang duurt het verificatieproces? Bij mij is die nu al 5 dagen 'pending'. Is dat normaal en ben ik gewoon te ongeduldig, of ben ik al te geduldig geweest en wordt het tijd voor een mailtje aan hun supportafdeling?
Heb je je ID-kaart ook geverifieerd? Zonder af te dekken etc.

Als ik het mij goed herinner, was mijn account binnen een dag geregistreerd.
pi_191383939
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 16:30 schreef DaMart het volgende:
Ik wil ook eens kijken of P2P-lending wat voor me is, aangezien mijn spaargeld bij de bank toch niets opbrengt. Nu heb ik me aangemeld bij Mintos, maar hoe lang duurt het verificatieproces? Bij mij is die nu al 5 dagen 'pending'. Is dat normaal en ben ik gewoon te ongeduldig, of ben ik al te geduldig geweest en wordt het tijd voor een mailtje aan hun supportafdeling?
Duurde een kwartiertje vanmorgen (tussen laatste foto en het vinkje bij verified).
Met paspoort, zonder afdekken.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Moderator donderdag 6 februari 2020 @ 22:04:03 #179
42184 crew  DaMart
pi_191383981
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 21:48 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Heb je je ID-kaart ook geverifieerd? Zonder af te dekken etc.

Als ik het mij goed herinner, was mijn account binnen een dag geregistreerd.
Ja, ik moest alles voor de camera houden en de gemaakte foto's waren akkoord, alleen krijg ik op site nu telkens te zien dat de verificatie pending is als ik op verify druk. Ondertussen wel 2 e-mails van Mintos ontvangen om me eraan te herinneren dat ik nog moet verifiëren.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191384043
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:04 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, ik moest alles voor de camera houden en de gemaakte foto's waren akkoord, alleen krijg ik op site nu telkens te zien dat de verificatie pending is als ik op verify druk. Ondertussen wel 2 e-mails van Mintos ontvangen om me eraan te herinneren dat ik nog moet verifiëren.
Al een mail gedaan?
  Moderator donderdag 6 februari 2020 @ 22:14:06 #181
42184 crew  DaMart
pi_191384232
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Al een mail gedaan?
Ja, die is vanavond verstuurd. Even afwachten dus.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191390741
Ik heb vandaag al mijn investeringen in Fastinvest verkocht. Ik krijg een slecht gevoel bij die toko gezien het verleden van een aantal lieden die daar aan de touwtjes trekken. Kost me helaas wel mijn opgebouwde rente, maar dat is het wel waard.
pi_191390792
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 11:50 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ik heb vandaag al mijn investeringen in Fastinvest verkocht. Ik krijg een slecht gevoel bij die toko gezien het verleden van een aantal lieden die daar aan de touwtjes trekken. Kost me helaas wel mijn opgebouwde rente, maar dat is het wel waard.
Een idee om dit iets meer te onderbouwen? Aangezien er nu mensen zullen zijn die geen idee hebben waar je het over hebt 😉
pi_191390834
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 11:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een idee om dit iets meer te onderbouwen? Aangezien er nu mensen zullen zijn die geen idee hebben waar je het over hebt 😉
https://kristapsmors.subs(...)itimate-p2p-platform

Niet al zijn punten vind ik even sterk, maar voor mij is het voldoende om er geen geld in te willen hebben.
pi_191392220
Zojuist ook 90% teruggehaald bij Fastinvest. Eerst maar eens de aankomende tijd zien wat er daar gebeurd. Momenteel nog een mooie fragmentatie van mijn investeringen, bij Lender & Spender 71%, Mintos 13%, Grupeer 4%, Bondora 7%, Robocash 2% en Peerberry 2%. Fastinvest nog de kruimels.
  vrijdag 7 februari 2020 @ 17:01:20 #186
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191394429
Die Jørgen kan ook uit de OP gehaald worden.
pi_191394580
quote:
18s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 17:01 schreef xzaz het volgende:
Die Jørgen kan ook uit de OP gehaald worden.
Why? Je bent zelf semi blind ingestapt in too good to be true projecten. Hij is ook een paar euro kwijt geraakt. Ik zie niet in waarom je zo een bron van leering ende vermaeck moet verwijdere.

[ Bericht 17% gewijzigd door investeerdertje op 07-02-2020 17:27:19 ]
  vrijdag 7 februari 2020 @ 20:43:49 #188
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_191397428
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 17:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Why? Je bent zelf semi blind ingestapt
Hoezo denk je dat?
pi_191397824
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 20:43 schreef xzaz het volgende:

[..]

Hoezo denk je dat?
Nouja omdat ik geen andere reden zie waarom het weg zou moeten anders dan wrok :-P
pi_191398757
quote:
ook een paar euro kwijt geraakt...
42k volgens zijn laatste bericht. :-(
pi_191399473
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 21:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

42k volgens zijn laatste bericht. :-(
Yup. Maar het feit dat hij zelf verloren heeft (en dat hij echt zeer naïef de "take my money" manier van investeren aanhangt) maakt het voor mij een prima blog voor iedereen die wil beginnen
Een duidelijke hint dat je je huiswerk moet doen 😂
pi_191406083
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 22:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Yup. Maar het feit dat hij zelf verloren heeft (en dat hij echt zeer naïef de "take my money" manier van investeren aanhangt) maakt het voor mij een prima blog voor iedereen die wil beginnen
Een duidelijke hint dat je je huiswerk moet doen 😂
Wat bedoel je met de "take my money" manier? Zijn werkelijke verlies zou lager kunnen liggen a.g.v. de referrals. Het zou me niet verbazen als hij per saldo zelfs geld heeft verdiend alsnog. Zijn blog is wel goed en analytisch
pi_191406719
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 12:11 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met de "take my money" manier? Zijn werkelijke verlies zou lager kunnen liggen a.g.v. de referrals. Het zou me niet verbazen als hij per saldo zelfs geld heeft verdiend alsnog. Zijn blog is wel goed en analytisch
Zijn rendement is hij in ieder geval kwijt, zijn blog is werk en geen passief inkomen. Dus effectief is de reden waarom hij dit doet gewoon ineens weg geslagen.

De take my money manier bedoel ik zijn wijze van investeren in extreem hoog risico projecten. Zo heeft hij limp bizkit en de fertilizer megenomen met als commentaar letterlijk take my money. Dat noem ik amper een goede analyse maar eerder een keiharde gok. Dat is een manier van investeren die ik zelf niet echt nastreef ;-) en geeft ook gelijk de reden waarom hij plompverloren 10k in duwt. En vervolgens verbaasd zijn als zulke platforms omvallen :-P
pi_191408623
A helder!
pi_191411411
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2020 21:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

42k volgens zijn laatste bericht. :-(
En hoeveel hiervan is gecompenseerd agv door hem ontvangen referrals ? Reken er op dat die bedragen fors aantellen als investeerders zijn referral gebruikt hebben. Ik vermoed dat zijn verlies uiteindelijk beperkt is, veel andere investeerders zijn gewoon hun totale inleg kwijt...
pi_191411700
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 18:48 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

En hoeveel hiervan is gecompenseerd agv door hem ontvangen referrals ? Reken er op dat die bedragen fors aantellen als investeerders zijn referral gebruikt hebben. Ik vermoed dat zijn verlies uiteindelijk beperkt is, veel andere investeerders zijn gewoon hun totale inleg kwijt...
Hij is het geld kwijt. Hij heeft 44700 euro afgeschreven, globaal zijn hele passief verdiende vermogen is verdampt.

Het geld wat hij uit referals heeft gekregen heeft hij verkregen met actief werk, met het bijhouden van een blog en schrijven over de onderwerpen. De mensen die het hem niet gunnen hadden zijn links niet moeten gebruiken. Wat maakt het in hemelsnaam uit dat hij er geld voor heeft gekregen en hier keurig transparant over is geweest en bij links neerzette dat het referal links waren?

Kom op zeg, dit is wel een boel wrok voor iemand die een profeet volgt die niet eens verbergt dat hij met jouw inschrijving geld verdient. Hij is zijn *eigen* totale inleg kwijt. Hij heeft echt geen 10 000'en euro's opgehaald met referal linkjes op deze twee platforms. Dat kan je gewon terug rekenen in zijn portfolio updates ;-)

Voor de mensen die alles kwijt zijn wat ze hadden. *spreiden spreiden spreiden en due dilligence*

---

Ik heb het even teruggerekend, hij heeft bij envestio ongeveer 3500 euro verdiend aan referals en bij kuetzal 7k gok ik ongeveer.

Nou nog steeds 30k inleg kwijt.

[ Bericht 8% gewijzigd door investeerdertje op 08-02-2020 19:17:46 ]
pi_191414193
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 19:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hij is het geld kwijt. Hij heeft 44700 euro afgeschreven, globaal zijn hele passief verdiende vermogen is verdampt.

Het geld wat hij uit referals heeft gekregen heeft hij verkregen met actief werk, met het bijhouden van een blog en schrijven over de onderwerpen. De mensen die het hem niet gunnen hadden zijn links niet moeten gebruiken. Wat maakt het in hemelsnaam uit dat hij er geld voor heeft gekregen en hier keurig transparant over is geweest en bij links neerzette dat het referal links waren?

Kom op zeg, dit is wel een boel wrok voor iemand die een profeet volgt die niet eens verbergt dat hij met jouw inschrijving geld verdient. Hij is zijn *eigen* totale inleg kwijt. Hij heeft echt geen 10 000'en euro's opgehaald met referal linkjes op deze twee platforms. Dat kan je gewon terug rekenen in zijn portfolio updates ;-)

Voor de mensen die alles kwijt zijn wat ze hadden. *spreiden spreiden spreiden en due dilligence*

---

Ik heb het even teruggerekend, hij heeft bij envestio ongeveer 3500 euro verdiend aan referals en bij kuetzal 7k gok ik ongeveer.

Nou nog steeds 30k inleg kwijt.
Oeps, wat een heftige reactie op een algemene opmerking om zijn verlies in perspectief te zien.

Verder eens met je opmerking mbt de referrals, hoewel hij toch gestopt was met werken en uiteindelijk van zijn investeringen wilde leven ?

Persoonlijk zal ik nooit een ander verantwoordelijk houden voor investeringen die ik uiteindelijk gewoon zelf gedaan heb, dus ik koester ook geen enkele wrok tegen hem (en zie hem zeker niet als een profeet, gewoon iemand die reviews/blogs schrijft en daar in de vorm van referrals door betaald wordt ;) ). Ik vind het voor hem net zo sneu als voor elke andere investeerder in Envestio / Kuetzal die geld kwijt geraakt is.

Het is niet iedereen gegeven om zelfstandig de juiste due dilligence goed uit te voeren en dan ook nog de juiste beslissingen te nemen. Spreiden is uiteraard zeer belangrijk, maar dan nog kunnen defaults er hard in hakken, zeker als ze aan het begin van een investering (bij een platform) optreden.
pi_191414326
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 21:00 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Oeps, wat een heftige reactie op een algemene opmerking om zijn verlies in perspectief te zien.

Verder eens met je opmerking mbt de referrals, hoewel hij toch gestopt was met werken en uiteindelijk van zijn investeringen wilde leven ?

Persoonlijk zal ik nooit een ander verantwoordelijk houden voor investeringen die ik uiteindelijk gewoon zelf gedaan heb, dus ik koester ook geen enkele wrok tegen hem (en zie hem zeker niet als een profeet, gewoon iemand die reviews/blogs schrijft en daar in de vorm van referrals door betaald wordt ;) ). Ik vind het voor hem net zo sneu als voor elke andere investeerder in Envestio / Kuetzal die geld kwijt geraakt is.

Het is niet iedereen gegeven om zelfstandig de juiste due dilligence goed uit te voeren en dan ook nog de juiste beslissingen te nemen. Spreiden is uiteraard zeer belangrijk, maar dan nog kunnen defaults er hard in hakken, zeker als ze aan het begin van een investering (bij een platform) optreden.
Sorry ik wilde niet zo lomp uit de hoek komen. Excuses daarvoor. Ik trek de verwijten alleen heel slecht aan zijn adres terwijl de mensen er zelf ook bij zijn. De reactie kwam even door iets verder omhoog. Sorry.

Hij leeft nog van zij investering wat ik las, hij is van 140% naar 110% ofzo terug gezakt. Dat ik het sneu vind voor mensen die geld kwijt zijn staat buiten kijf, maar de schuld op een derde afschuiven is mij dan gewoon een brug te ver ;)

Als mensen niet in staat zijn hun DD te doen dan moeten ze misschien overwegen dat deze variant van je vermogen beheren niet geschikt is voor je, of accepteren dat er een zwaard van damocles boven je investering hangt. Maar ook dat is maar een mening.

Het perspectief vind ik overigens bijna niet ter zake doen. Het is gewoon inkomen waar hij voor gewerkt heeft. Of dat nu werk is voor zijn blog of uit andere arbeid is mij daarin om het even. Het is loon uit arbeid. Maarja
  Moderator zaterdag 8 februari 2020 @ 22:27:18 #199
42184 crew  DaMart
pi_191416215
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2020 22:14 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ja, die is vanavond verstuurd. Even afwachten dus.
Vandaag een reactie gehad: foutje bij Mintos waardoor mijn verificatie even was vastgelopen. Maar is nu opgelost, dus ik doe vanaf nu ook met jullie mee :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191416297
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:27 schreef DaMart het volgende:

[..]

Vandaag een reactie gehad: foutje bij Mintos waardoor mijn verificatie even was vastgelopen. Maar is nu opgelost, dus ik doe vanaf nu ook met jullie mee :D.
Nice, doe goed je vooronderzoek :-) en dan moet het wel goed komen
pi_191423499
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 21:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Sorry ik wilde niet zo lomp uit de hoek komen. Excuses daarvoor. Ik trek de verwijten alleen heel slecht aan zijn adres terwijl de mensen er zelf ook bij zijn. De reactie kwam even door iets verder omhoog. Sorry.

Hij leeft nog van zij investering wat ik las, hij is van 140% naar 110% ofzo terug gezakt. Dat ik het sneu vind voor mensen die geld kwijt zijn staat buiten kijf, maar de schuld op een derde afschuiven is mij dan gewoon een brug te ver ;)

Als mensen niet in staat zijn hun DD te doen dan moeten ze misschien overwegen dat deze variant van je vermogen beheren niet geschikt is voor je, of accepteren dat er een zwaard van damocles boven je investering hangt. Maar ook dat is maar een mening.

Het perspectief vind ik overigens bijna niet ter zake doen. Het is gewoon inkomen waar hij voor gewerkt heeft. Of dat nu werk is voor zijn blog of uit andere arbeid is mij daarin om het even. Het is loon uit arbeid. Maarja
Je standpunt is voor mij helder en ben het ook wel grotendeels met je eens. Alleen op het punt van referrals heb ik een andere mening, ik gun het de bloggers en de mensen die er van gebruik maken zeker wel, maar het heeft voor mij ook iets dubbels: een blogger heeft er alle belang bij dat mensen van zijn referral gebruik maken, dat kan ten koste gaan van zijn objectiviteit. En dan heb je nog een hele grote groep mensen die ergens op een review site in een paar zinnen vertellen hoe tevreden ze zijn met een bepaald platform en dan afsluiten met een verwijzing naar hun eigen referral. Dat heeft volgens mij maar 1 doel.

En wat Jørgen betreft: ik ben er van overtuigd dat hij te goeder trouw handelt en vind het gewoon leuk om te zien hoe hij zijn doel probeert na te streven en dat met de buitenwereld deelt. Maar ik trek wel mijn eigen plan.
pi_191424161
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 12:19 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Je standpunt is voor mij helder en ben het ook wel grotendeels met je eens. Alleen op het punt van referrals heb ik een andere mening, ik gun het de bloggers en de mensen die er van gebruik maken zeker wel, maar het heeft voor mij ook iets dubbels: een blogger heeft er alle belang bij dat mensen van zijn referral gebruik maken, dat kan ten koste gaan van zijn objectiviteit. En dan heb je nog een hele grote groep mensen die ergens op een review site in een paar zinnen vertellen hoe tevreden ze zijn met een bepaald platform en dan afsluiten met een verwijzing naar hun eigen referral. Dat heeft volgens mij maar 1 doel.

En wat Jørgen betreft: ik ben er van overtuigd dat hij te goeder trouw handelt en vind het gewoon leuk om te zien hoe hij zijn doel probeert na te streven en dat met de buitenwereld deelt. Maar ik trek wel mijn eigen plan.
Objectiviteit ben ik geheel met je eens, maar geen enkele bron die niet afhankelijk is van jouw inkomen is tbv jou objectief. Iemand betaald zijn boterham. Ik denk dat daar het verschil van inzicht uit gaat, ik ben dat vertrouwen in de mensheid al jaren kwijt haha
pi_191424776
Tja blij dat ik daar niet ben ingestapt. Dat er altijd op tijd betaald werd en niks late ging was een enorme red flag. Dat bestaat gewoon niet er mist altijd wel iemand ergens een betaling of komt in de problemen.
pi_191424878
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 13:46 schreef Donderkonijn het volgende:
Tja blij dat ik daar niet ben ingestapt. Dat er altijd op tijd betaald werd en niks late ging was een enorme red flag. Dat bestaat gewoon niet er mist altijd wel iemand ergens een betaling of komt in de problemen.
Ook dat, maar ook de projecten die ik hier eerder noemde met 20(+)% rente, te mooi om waar te zijn want de middleman en het platform moeten er ook aan verdienen. Dat is wat ik nooit uit het achterhoofd wil vergeten. Als je kijkt naar rentes op spaarrekeningen in Rusland dan is 6% redelijk. Als je dan naar leningen kijkt (ook historische hypotheekrentes in Nederland afgezet tegen spaarrentes) vind ik 15% niet heel bijzonder.

Als ik het heb over landen waar de spaarrentes ook ongeveer 0 zijn, en de rentes op leningen 20% zijn... tja, dan is er meer fout dan alleen de lening ;-)

Ik probeer altijd mijn keuzes vanuit verstand te maken, en dat houd dus ook in dat ik niet altijd in stap. Soms heb ik er achteraf spijt van, vaak niet.
pi_191424976
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 13:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ook dat, maar ook de projecten die ik hier eerder noemde met 20(+)% rente, te mooi om waar te zijn want de middleman en het platform moeten er ook aan verdienen. Dat is wat ik nooit uit het achterhoofd wil vergeten. Als je kijkt naar rentes op spaarrekeningen in Rusland dan is 6% redelijk. Als je dan naar leningen kijkt (ook historische hypotheekrentes in Nederland afgezet tegen spaarrentes) vind ik 15% niet heel bijzonder.

Als ik het heb over landen waar de spaarrentes ook ongeveer 0 zijn, en de rentes op leningen 20% zijn... tja, dan is er meer fout dan alleen de lening ;-)

Ik probeer altijd mijn keuzes vanuit verstand te maken, en dat houd dus ook in dat ik niet altijd in stap. Soms heb ik er achteraf spijt van, vaak niet.
Ik gebruik de info die mensen hier delen ook. O.a de reden dat ik niet in die limp bizkit tour ben gestapt. too fishy.
pi_191425002
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:00 schreef Donderkonijn het volgende:

[..]

Ik gebruik de info die mensen hier delen ook. O.a de reden dat ik niet in die limp bizkit tour ben gestapt. too fishy.
Oh ja zeker! Maar ook dan zelf blijven nadenken :D
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 14:26:26 #207
42184 crew  DaMart
pi_191425465
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2020 22:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nice, doe goed je vooronderzoek :-) en dan moet het wel goed komen
Ik las hier al eventjes stiekem mee en blijf dat doen voor tips en om te zien waar anderen op letten. Dat is erg leerzaam, want P2P-lending is nieuw voor mij. Ben nu alleen aan het stoeien met de auto-invest op Mintos. Gisteren een paar strategieën toegevoegd, maar tot op heden heeft die maar zo'n 40% van mijn geld geïnvesteerd,
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191427229
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik las hier al eventjes stiekem mee en blijf dat doen voor tips en om te zien waar anderen op letten. Dat is erg leerzaam, want P2P-lending is nieuw voor mij. Ben nu alleen aan het stoeien met de auto-invest op Mintos. Gisteren een paar strategieën toegevoegd, maar tot op heden heeft die maar zo'n 40% van mijn geld geïnvesteerd,
Gewoon geduld hebben. Sommigen hier kunnen slecht tegen een beetje cash drag, maar m.i hoort het er een beetje bij.
pi_191429083
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 13:46 schreef Donderkonijn het volgende:
Tja blij dat ik daar niet ben ingestapt. Dat er altijd op tijd betaald werd en niks late ging was een enorme red flag. Dat bestaat gewoon niet er mist altijd wel iemand ergens een betaling of komt in de problemen.
Jij zit ook niet bij Fast Invest ?
pi_191429493
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:49 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Jij zit ook niet bij Fast Invest ?
Fastinvest betaald niet altijd op tijd ;)
pi_191429895
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Fastinvest betaald niet altijd op tijd ;)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit heel intensief gecontroleerd heb, maar het lijkt mij dat er nooit veel vertraging is (heb nog geen goede rapportage kunnen vinden van geplande betaalmomenten en projecten die daar inmiddels overheen zijn). En na 3 dagen grijpt Buyback al in, de uitbetalingen verlopen allemaal heel (te?) soepeltjes...

Edit: ik zie dat onder het kopje Statistics informatie terug te vinden is mbt Planned intrest en Earnings. Bij mij lopen die gelijk op.

[ Bericht 4% gewijzigd door Crowdfunder99 op 09-02-2020 18:44:24 ]
pi_191430686
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik las hier al eventjes stiekem mee en blijf dat doen voor tips en om te zien waar anderen op letten. Dat is erg leerzaam, want P2P-lending is nieuw voor mij. Ben nu alleen aan het stoeien met de auto-invest op Mintos. Gisteren een paar strategieën toegevoegd, maar tot op heden heeft die maar zo'n 40% van mijn geld geïnvesteerd,
Zoals Donderkonijn al zegt kan een beetje geduld nodig zijn. Kijk ook wel goed naar je instellingen, want het is al vaak genoeg voor gekomen dat mensen (ik ook) dachten dat de autoinvest leningen moest oppikken, maar dat niet deed, terwijl het uiteindelijk aan de instellingen lag: rente, leningduur, diversificatie limiet, etc.

Je kan tegenwoordig wel weer opvragen hoeveel leningen er open staan bij een autoinvest setting. Als die behoorlijk wat oplevert zou het goed moeten komen (los van bv diversificatielimiet!)
pi_191431172
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 18:35 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het nog nooit heel intensief gecontroleerd heb, maar het lijkt mij dat er nooit veel vertraging is (heb nog geen goede rapportage kunnen vinden van geplande betaalmomenten en projecten die daar inmiddels overheen zijn). En na 3 dagen grijpt Buyback al in, de uitbetalingen verlopen allemaal heel (te?) soepeltjes...

Edit: ik zie dat onder het kopje Statistics informatie terug te vinden is mbt Planned intrest en Earnings. Bij mij lopen die gelijk op.
Ja, maar toch is het een vertraging. Op dit moment heb ik er 14. De 3 dagen is inderdaad waarom het niet zal opstapelen

Ik heb overigens wel maanden waar dit wisselt.
pi_191431421
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja, maar toch is het een vertraging. Op dit moment heb ik er 14. De 3 dagen is inderdaad waarom het niet zal opstapelen

Ik heb overigens wel maanden waar dit wisselt.
Dat klinkt voor mij als verwaarloosbaar, bijna net zo stipt in betalen als bij bv. Kuetzal (voor alle duidelijkheid: ik heb meer vertrouwen in Fast Invest dan in Kuetzal, maar kan mij voorstellen dat mensen hun twijfels hebben bij de stiptheid van betalingen en de korte buyback tijd van maar een paar dagen. Als de onderliggende kwaliteit van de leningen vergelijkbaar is bv met die bij RoboCash, dan ben ik wel benieuwd hoe de terugbetalingen gefinancierd worden want dan gaat het om een fors aantal leningen.
pi_191431507
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 20:12 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Dat klinkt voor mij als verwaarloosbaar, bijna net zo stipt in betalen als bij bv. Kuetzal (voor alle duidelijkheid: ik heb meer vertrouwen in Fast Invest dan in Kuetzal, maar kan mij voorstellen dat mensen hun twijfels hebben bij de stiptheid van betalingen en de korte buyback tijd van maar een paar dagen. Als de onderliggende kwaliteit van de leningen vergelijkbaar is bv met die bij RoboCash, dan ben ik wel benieuwd hoe de terugbetalingen gefinancierd worden want dan gaat het om een fors aantal leningen).
Mwoah ik heb het een tijdje gevolgd toen gingen er niet heel veel echt de buy back in. Dat ze het zelf voorschieten (zoals mintos deed) twijfel ik niet aan. Ik twijfel er ook niet aan dat de eerste (geheime) LO's aparte dochterbedrijven zijn, net als robocash het heeft ingericht.

Ik heb overigens in alle platformen net zoveel vertrouwen als kuetzal. Ongeveer geen ;)
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 20:33:50 #216
42184 crew  DaMart
pi_191431844
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:17 schreef TechLight het volgende:

[..]

Zoals Donderkonijn al zegt kan een beetje geduld nodig zijn. Kijk ook wel goed naar je instellingen, want het is al vaak genoeg voor gekomen dat mensen (ik ook) dachten dat de autoinvest leningen moest oppikken, maar dat niet deed, terwijl het uiteindelijk aan de instellingen lag: rente, leningduur, diversificatie limiet, etc.

Je kan tegenwoordig wel weer opvragen hoeveel leningen er open staan bij een autoinvest setting. Als die behoorlijk wat oplevert zou het goed moeten komen (los van bv diversificatielimiet!)
Ja, inmiddels is bijna alles geïnvesteerd. Heb nog wat aangepast in de instellingen, onder andere een strengere selectie van de loan originators en daarna deed de auto-invest ineens toch zijn werk.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191433194
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 20:16 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik heb overigens in alle platformen net zoveel vertrouwen als kuetzal. Ongeveer geen ;)
Is dat dan eigenlijk niet de belangrijkste reden om toch maar niet in de platformen te investeren en gewoon je geld op de bank te zetten (of iets anders mee doen) ? Je kunt nog zo veel vooronderzoek en due diligence doen, maar als je geen vertrouwen hebt in de platformen doe je je eigen criteria toch ook geweld aan ?
pi_191433697
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 21:36 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Is dat dan eigenlijk niet de belangrijkste reden om toch maar niet in de platformen te investeren en gewoon je geld op de bank te zetten (of iets anders mee doen) ? Je kunt nog zo veel vooronderzoek en due diligence doen, maar als je geen vertrouwen hebt in de platformen doe je je eigen criteria toch ook geweld aan ?
Ik doe dit met geld wat ik kwijt kan, en mag, raken. Ik heb de, voor mij, meest betrouwbare van de onbetrouwbare partijen gekozen en heb hier niet mijn hele portefeuille in.

Het staat niet op de bank omdat dat geld kost 😅 als de bank mij 6% bood had het daar gestaan.

Plus, als je werk jaren het luisteren naar leugens was. Dan ga je alles wantrouwen haha
pi_191437375
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 22:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik doe dit met geld wat ik kwijt kan, en mag, raken. Ik heb de, voor mij, meest betrouwbare van de onbetrouwbare partijen gekozen en heb hier niet mijn hele portefeuille in.

Het staat niet op de bank omdat dat geld kost 😅 als de bank mij 6% bood had het daar gestaan.

Plus, als je werk jaren het luisteren naar leugens was. Dan ga je alles wantrouwen haha
Eeehm dan ben je agent, medewerker Fiod, bankmedewerker of schuldhulpverlener? ;-)
pi_191437387
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Eeehm dan ben je agent, medewerker Fiod, bankmedewerker of schuldhulpverlener? ;-)
Geen van de vier (meer) 😂 😉

[ Bericht 1% gewijzigd door investeerdertje op 10-02-2020 12:37:05 ]
pi_191438573
Ik ben wel erg nieuwsgierig nu naar het voormalig beroep van investeerdertje
pi_191439733
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 10:55 schreef Blaheen het volgende:
Ik ben wel erg nieuwsgierig nu naar het voormalig beroep van investeerdertje
Haha voor dit speelveld doet het er niet echt toe. Maar het zorgt er wel voor dat ik in geaccepteerde risico's praat in plaats van in vertrouwen.
pi_191452989
Gister een mail van mintos ontvangen voor de (beta 2) app. Ga even kijken hoe dat werkt.
Verder op website nu ook de Nederlandse taal beschikbaar. Ziet er wat vreemd uit, maar wel heel leuk natuurlijk..
  dinsdag 11 februari 2020 @ 10:07:41 #224
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191453070
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 10:00 schreef Gijsbertus het volgende:
Gister een mail van mintos ontvangen voor de (beta 2) app. Ga even kijken hoe dat werkt.
Verder op website nu ook de Nederlandse taal beschikbaar. Ziet er wat vreemd uit, maar wel heel leuk natuurlijk..
Bij mij staat het nog gewoon in het Engels, ook nadat ik in mijn profiel de taal heb veranderd.....
pi_191453902
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 10:00 schreef Gijsbertus het volgende:
Gister een mail van mintos ontvangen voor de (beta 2) app. Ga even kijken hoe dat werkt.
Verder op website nu ook de Nederlandse taal beschikbaar. Ziet er wat vreemd uit, maar wel heel leuk natuurlijk..
Had ik die mail ook maar. De website is niet super op de mobiel.
pi_191453947
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 11:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Had ik die mail ook maar. De website is niet super op de mobiel.
Is iets beter te doen als je de browser op desktopmodus zet...
pi_191454475
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 10:07 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Bij mij staat het nog gewoon in het Engels, ook nadat ik in mijn profiel de taal heb veranderd.....
Als je via een snelkoppeling opstart, staat daar mogelijk de engelse verwijzing nog in.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 12:14:20 #228
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_191454655
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 12:00 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Als je via een snelkoppeling opstart, staat daar mogelijk de engelse verwijzing nog in.
Precies, gewoon https://www.mintos.com/en/overview/ veranderen in https://www.mintos.com/nl/overview/ werkt al bij mij. Maar ik houd niet van Nederlandstalige interfaces dus ik ga snel weer terug naar Engels ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 11 februari 2020 @ 12:37:06 #229
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191454917
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 12:14 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Precies, gewoon https://www.mintos.com/en/overview/ veranderen in https://www.mintos.com/nl/overview/ werkt al bij mij. Maar ik houd niet van Nederlandstalige interfaces dus ik ga snel weer terug naar Engels ;)
tx!!

Ik krijg vandaag trouwens overal de melding dat ik 'in deze lening' niet kan investeren... vaag.
pi_191455227
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 12:37 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

tx!!

Ik krijg vandaag trouwens overal de melding dat ik 'in deze lening' niet kan investeren... vaag.

Komt vaker voor, dan is er zo veel belangstelling voor de betreffende leningen dat ze eigenlijk al weg zijn op moment dat ze getoond worden. Om als nog leningen te vinden, kun je soms filteren op een hoog openstaand beschikbaar lening bedrag of een aantal pagina's door scrollen. Bij mij lukt het dan vaak nog wel.
pi_191455408
Er zijn weer wat grote vroege aflossingen geweest. Wie of wat heb ik nog niet gecheckt. Dus denk dat er gewoon veel liquide is op het platform. Gaat vanzelf wel weer over.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 13:56:36 #232
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191455784
Wellicht nog een andere (wellicht domme beginners-)vraag: de JKB percentage die getoond worden. Soms zijn die heel laag en soms juist heel hoog. Wat is het beste?
pi_191456259
Ik heb hetnog in het Engels staan, APR, annual percentage rate. Dat is wat de loan origonator qua percentage rente op jaarbasis aan de klant vraagt. Des te lager de APR, des te meer waarschijnlijk dat de klant maandelijks zijn betalingen kan blijven doen en jijniet met een lening komt te zitten die 'late' is.
Dus je kiest best een lage APR.
pi_191456731
Persoonlijk houd ik het ook op de Engelse. Juist omdat dit echte begrippen zijn die je op elke website terug ziet komen en omdat daar altijd de eerste nadruk op zal liggen bij een buitenlands platform.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 15:56:21 #235
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_191457281
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 14:32 schreef Blaheen het volgende:
Ik heb hetnog in het Engels staan, APR, annual percentage rate. Dat is wat de loan origonator qua percentage rente op jaarbasis aan de klant vraagt. Des te lager de APR, des te meer waarschijnlijk dat de klant maandelijks zijn betalingen kan blijven doen en jijniet met een lening komt te zitten die 'late' is.
Dus je kiest best een lage APR.
Aahhh top! Ik dacht altijd hoe hoger hoe beter.... had al in mijn optiek te vaak dat ze laat of niet betaalden.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 12:40:58 #236
104963 ETA
European Travel Author
pi_191502625
Mijn maandresultaat. Meteen maar door de zure appel heen bijten en vanuit gaan dat Envestio foetsie is. Het brengt mijn trailing 6 months interest van 11,8% terug naar 7,0%. Erg vervelend, maar wel te overzien.



• Mintos EUR blijft goed presteren, eindejaarsdipje is nu voorbij, alleen begint mijn portfolio wel sterk naar Cashwagon te leunen vanwege hun zeer hoge rente. Mijn EUR portfolio zit nu 22% in deze LO. Ik ga komende tijd dit percentage niet verder laten oplopen, ondanks de hoge rente.
• Mintos RUB: In RUB is de opbrengst 16,8%, door de valutaschommeling valt het lager uit in EUR.
• Mintos KZT: Tegenovergestelde van RUB, door de valutaschommeling valt deze hoger uit. Opbrengst in KZT is 13,8%. Is aan de lage kant, maar komt omdat ik daar nu veel in langdurige leningen heb zitten.
• Grupeer: Zoals altijd lekker stabiel
• Crowdestate: Grote payout, meteen weer op de verwachte lijn.
• Estageguru: Blijf veel vertrouwen hebben in hun, voornamelijk door hun rapportages op het terughalen van geld bij defaults. Geeft toch een soort betrouwbaarheid aan.
• Bulkestate: Ook grote uitkering gekregen, alleen moeite met herinvesteren, er is niks beschikbaar. Als over 2 weken nog steeds geen optie is tot investeren, ga ik het geld naar een andere platform sturen.
• Crowdestor: Positie wil ik gaan afbouwen hier naar aanleiding van Envestio/Kuetzal gebeuren.
• Viventor: Goed nieuws over Aforti, ze gaan beginnen met terugbetalen. Niet helemaal blij met de communicatie. Ik weet nog niet goed wat ik hier ga doen, in ieder geval niet meer storten.
• Robocash: Uitcashen gaat goed, 90% van mijn portfolio inmiddels gecashed. De rest laat ik hier staan zodat het platform in de gaten kan blijven houden. De handsoff methode is op papier best handig. Hoge percentage deze maand komt door het uitcashen, het vertekend het beeld.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191502717
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 12:40 schreef ETA het volgende:
Mijn maandresultaat. Meteen maar door de zure appel heen bijten en vanuit gaan dat Envestio foetsie is. Het brengt mijn trailing 6 months interest van 11,8% terug naar 7,0%. Erg vervelend, maar wel te overzien.

[ afbeelding ]

• Mintos EUR blijft goed presteren, eindejaarsdipje is nu voorbij, alleen begint mijn portfolio wel sterk naar Cashwagon te leunen vanwege hun zeer hoge rente. Mijn EUR portfolio zit nu 22% in deze LO. Ik ga komende tijd dit percentage niet verder laten oplopen, ondanks de hoge rente.
• Mintos RUB: In RUB is de opbrengst 16,8%, door de valutaschommeling valt het lager uit in EUR.
• Mintos KZT: Tegenovergestelde van RUB, door de valutaschommeling valt deze hoger uit. Opbrengst in KZT is 13,8%. Is aan de lage kant, maar komt omdat ik daar nu veel in langdurige leningen heb zitten.
• Grupeer: Zoals altijd lekker stabiel
• Crowdestate: Grote payout, meteen weer op de verwachte lijn.
• Estageguru: Blijf veel vertrouwen hebben in hun, voornamelijk door hun rapportages op het terughalen van geld bij defaults. Geeft toch een soort betrouwbaarheid aan.
• Bulkestate: Ook grote uitkering gekregen, alleen moeite met herinvesteren, er is niks beschikbaar. Als over 2 weken nog steeds geen optie is tot investeren, ga ik het geld naar een andere platform sturen.
• Crowdestor: Positie wil ik gaan afbouwen hier naar aanleiding van Envestio/Kuetzal gebeuren.
• Viventor: Goed nieuws over Aforti, ze gaan beginnen met terugbetalen. Niet helemaal blij met de communicatie. Ik weet nog niet goed wat ik hier ga doen, in ieder geval niet meer storten.
• Robocash: Uitcashen gaat goed, 90% van mijn portfolio inmiddels gecashed. De rest laat ik hier staan zodat het platform in de gaten kan blijven houden. De handsoff methode is op papier best handig. Hoge percentage deze maand komt door het uitcashen, het vertekend het beeld.
Je hebt je roebels ook wel ongunstig gekocht als augustus je inkoop maand was. Dat is stiekem wel een beetje vervelend, maar ik verwacht dat de waarde van een roebel wel weer iets zal gaan stijgen.

Ook fijn trouwens dat ik bij robocash honderden euro's stil heb staan terwijl ze het automatisch zouden moeten uitbetalen. Teleurstellend weer xD
pi_191516812
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 12:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Je hebt je roebels ook wel ongunstig gekocht als augustus je inkoop maand was. Dat is stiekem wel een beetje vervelend, maar ik verwacht dat de waarde van een roebel wel weer iets zal gaan stijgen.

Ook fijn trouwens dat ik bij robocash honderden euro's stil heb staan terwijl ze het automatisch zouden moeten uitbetalen. Teleurstellend weer xD
Kijk eens na of vraag eens na of je instellingen dan goed staan. Staat het op pay out ipv deposit? Bij mij wordt het namelijk wel netjes automatisch naar mn NL rekening gestort.n
pi_191518164
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 07:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Kijk eens na of vraag eens na of je instellingen dan goed staan. Staat het op pay out ipv deposit? Bij mij wordt het namelijk wel netjes automatisch naar mn NL rekening gestort.n
Nee die staan zeker goed, heb ook payouts gehad. Heb deze homp even handmatig terug gehaald.
pi_191564131
Vandaag een nieuwe bulkestate online (17.00 cet)

Vīlipa Street (Final stage)
Funding: 600,000¤
14% (+2%)*Annual return
64 %Loan to Value
pi_191564177
Hoop dat de autoinvest het doet. Project is wel 600k groot. Bij twee van de drie laatste heb ik ondanks AI gemist, maar dat waren kleinere, dus misschien niet genoeg ruimte voor alle investeerders.
pi_191564183
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 08:35 schreef TechLight het volgende:
Hoop dat de autoinvest het doet. Project is wel 600k groot. Bij twee van de drie laatste heb ik ondanks AI gemist, maar dat waren kleinere, dus misschien niet genoeg ruimte voor alle investeerders.
Ik denk dat deze wel snel gaat, omdat er wellicht nog wat geld in de accounts aanwezig is door cancellen martas street.
pi_191570052
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 08:36 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik denk dat deze wel snel gaat, omdat er wellicht nog wat geld in de accounts aanwezig is door cancellen martas street.
Staat nu open, als het goed is een half uurtje (of anderhalf afh. van tijdzone), maar autoinvest heeft niets gedaan. Nu maar even zelf gedaan. Zit ca 135k van 600k in nu, dus misschien dat AI algemeen niet werkt?
pi_191570246
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 17:33 schreef TechLight het volgende:

[..]

Staat nu open, als het goed is een half uurtje (of anderhalf afh. van tijdzone), maar autoinvest heeft niets gedaan. Nu maar even zelf gedaan. Zit ca 135k van 600k in nu, dus misschien dat AI algemeen niet werkt?
Kreeg om 17u31 mail dat mijn auto invest zijn werk gedaan heeft.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  dinsdag 18 februari 2020 @ 19:30:53 #245
104963 ETA
European Travel Author
pi_191572059
bij mij heeft de autoinvest bij Bulkestate ook zijn werk gedaan.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191575771
Dan is die kennelijk gewoon traag. Misschien dat ze die ook stap voor stap doorlopen nadat het project open gaat, of op een interval timer van een half uur laten lopen of zo. Ik kreeg de mail om 17:17 (zou om 17:00 open gaan) en 17:30 was mijn AI nog niet getriggerd. In ieder geval goede tip om als je er echt bij wil zijn dus toch op de juiste tijd handmatig even te kijken.
pi_191580833
fijn dat iedereen in de nieuwe bulkestate heeft kunnen investeren.
Ik hoop dat er de komende tijd iets meer projecten op dit platform komen.
pi_191584077
op mijn wenken bediend.
As vrijdag 12.00 drie nieuwe projecten op bulkestate.
pi_191589186
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 14:11 schreef Gijsbertus het volgende:
op mijn wenken bediend.
As vrijdag 12.00 drie nieuwe projecten op bulkestate.
Da's mooi want ik verwacht de 21e een grote aflossing.
pi_191597558
Mbt Bulkestate: de drie zijn blijkbaar vanochtend opengegaan. Kreeg weer een autoinvest mail en zie op website dat andere twee projecten ook open staan.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_191600434
quote:
Dear investor, due to the repayment miscalculation for a project/projects project1,project2 your account has been mistakenly credited for the total amount of x EUR. We have spotted an error and reverted the transaction/transactions.

In order to revert the payment, your Investor account might be temporarily freezed. Your account will be unfreezed automatically as soon as the transaction is reverted. The process should not take more than a few hours.

We apologize for the inconvenience caused.
Your Grupeer team
Schijnbaar doet grupeer dingen handmatig? 😢
pi_191600756
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 11:28 schreef BruderKlaus het volgende:
Mbt Bulkestate: de drie zijn blijkbaar vanochtend opengegaan. Kreeg weer een autoinvest mail en zie op website dat andere twee projecten ook open staan.
Mijn fout, was dus 20 februari.
In alle haast overheen gelezen.

Heb er nog 1 kunnen meepikken.
pi_191602192
Mijn autoinvest is niet getriggered bij BE. Staat wel vanaf 12% dus dat het open project niet meedoet klopt. Die anderen waren misschien te klein, of hij doet het gewoon echt niet bij mij... Weet iemand hoe snel de twee 'kleintjes' vanochtend vol zaten?
pi_191602362
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 17:46 schreef TechLight het volgende:
Mijn autoinvest is niet getriggered bij BE. Staat wel vanaf 12% dus dat het open project niet meedoet klopt. Die anderen waren misschien te klein, of hij doet het gewoon echt niet bij mij... Weet iemand hoe snel de twee 'kleintjes' vanochtend vol zaten?
Kreeg om 11u21 de mail dat Lejasindras II vol zat.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_191611207
Staat nog 1 bulkestate open

project
pi_191611967
Mintos heeft rare dingen met de account statements. Principal dat wordt terugbetaald heeft als kenmerk dat het betaalde rente is waardoor mijn data niet meer klopt.
pi_191611982
quote:
8s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:52 schreef Linkse_krijger het volgende:
Mintos heeft rare dingen met de account statements. Principal dat wordt terugbetaald heeft als kenmerk dat het betaalde rente is waardoor mijn data niet meer klopt.
Dat was me ook opgevallen, maar op de summary klopt het weer wel. En dat de NAR omhoog is gegaan zou moeten komen doordat ze nu ook acties meetellen in de NAR.
pi_191612058
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:54 schreef Benger het volgende:

[..]

Dat was me ook opgevallen, maar op de summary klopt het weer wel. En dat de NAR omhoog is gegaan zou moeten komen doordat ze nu ook acties meetellen in de NAR.
Ja, de getallen op de balans kloppen wel, maar ik moet nu data handmatig nalopen voordat ik het zelf in m'n database kan gieten
pi_191615558
quote:
8s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 09:52 schreef Linkse_krijger het volgende:
Mintos heeft rare dingen met de account statements. Principal dat wordt terugbetaald heeft als kenmerk dat het betaalde rente is waardoor mijn data niet meer klopt.
Ik gebruik voor elk platform dezelfde basis juist omdat dit soort problemen bovengemiddeld hinderlijk werden. Ik ga het eind deze maand zien wat ze aangepast hebben
pi_191615740
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik gebruik voor elk platform dezelfde basis juist omdat dit soort problemen bovengemiddeld hinderlijk werden. Ik ga het eind deze maand zien wat ze aangepast hebben
Ja, dat kun je wel gebruiken, maar ik neem aan dat je aan de hand van de beschrijving vaststelt of het om terugbetaald rente, deposit, withdrawal etc. gaat?
pi_191615772
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:52 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ja, dat kun je wel gebruiken, maar ik neem aan dat je aan de hand van de beschrijving vaststelt of het om terugbetaald rente, deposit, withdrawal etc. gaat?
Ik maak van Excel CSV en kan daarna voor elk platform apart samenstellen welke velden wat betekenen. Dus als kenmerk nu hetgeen is wat er toe doet is het niets anders dan de index aanpassen
pi_191615987
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 14:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik maak van Excel CSV en kan daarna voor elk platform apart samenstellen welke velden wat betekenen. Dus als kenmerk nu hetgeen is wat er toe doet is het niets anders dan de index aanpassen
Ik wens je veel succes om dit soort zaken via een script correct uit te lezen:



Voor de goede orde, die 8 euro is geen rente, maar hoofdsom.
pi_191616165
Even iets anders

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191616646
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:10 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes om dit soort zaken via een script correct uit te lezen:

[ afbeelding ]

Voor de goede orde, die 8 euro is geen rente, maar hoofdsom.
Bugreport gedaan hehe. Dat lijkt idd niet goed. Ik dacht meer aan een ander probleem zoals grupeer op een gegeven moment een extra kolom bouwde.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:21 schreef Linkse_krijger het volgende:
Even iets anders

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191616818
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Bugreport gedaan hehe. Dat lijkt idd niet goed. Ik dacht meer aan een ander probleem zoals grupeer op een gegeven moment een extra kolom bouwde.
[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191617470
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:14 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_191665878
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:10 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ik wens je veel succes om dit soort zaken via een script correct uit te lezen:

[ afbeelding ]

Voor de goede orde, die 8 euro is geen rente, maar hoofdsom.
Known issue. Men werkt er aan
pi_191673442
Zijn er hier ook mensen die via Evoestate investeren/investeerden?
Ik heb vorige week eens zitten pluizen op de websites van een paar partner platforms van Evoestate, en ik kreeg ernstige twijfels of de due dilligence die op een paar van deze partner platforms wordt toegelicht wel kan werken in combinatie met een aggregate platform zoals Evoestate (de identificatie procedure op Evoestate is anders/lichter als bij de partner platforms).

Naar aanleiding hiervan een mail verstuurd naar een paar van deze platforms. Van een platform,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik snel antwoord: zij zeggen een samenwerking te hebben met Evoestate.
Van een tweede,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik vandaag antwoord dat ze geen samenwerking hadden met Evoestate. De mail was in gebrekkig engels geschreven door een Spanjaard. Ik heb voor de zekerheid nog even in het Spaans teruggeschreven, en om wat verdere bevestiging gevraagd.
Van een derde platform
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nog geen reactie gekregen.
pi_191674253
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 02:36 schreef ETphonehome het volgende:
Zijn er hier ook mensen die via Evoestate investeren/investeerden?
Ik heb vorige week eens zitten pluizen op de websites van een paar partner platforms van Evoestate, en ik kreeg ernstige twijfels of de due dilligence die op een paar van deze partner platforms wordt toegelicht wel kan werken in combinatie met een aggregate platform zoals Evoestate (de identificatie procedure op Evoestate is anders/lichter als bij de partner platforms).

Naar aanleiding hiervan een mail verstuurd naar een paar van deze platforms. Van een platform,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik snel antwoord: zij zeggen een samenwerking te hebben met Evoestate.
Van een tweede,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik vandaag antwoord dat ze geen samenwerking hadden met Evoestate. De mail was in gebrekkig engels geschreven door een Spanjaard. Ik heb voor de zekerheid nog even in het Spaans teruggeschreven, en om wat verdere bevestiging gevraagd.
Van een derde platform
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nog geen reactie gekregen.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de reactie van de aangesloten platformen.
Zie ernaast dat zij zelf in brickstarter, reinvest en stockcrowd naast aanbieden ook investeren.
Dat zou bekend moeten zijn bij deze platformen, neem ik aan
pi_191674285
Weer een Bulkestate in de maak.
26 februari 12.00

Kustaantie
Viitasaari, Finland
Target: 250,000¤
Annual return: 13%
Loan to Value: 63 %

eerste project buiten Letland
pi_191676277
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 07:59 schreef Gijsbertus het volgende:
Weer een Bulkestate in de maak
Altijd zo vervelend/jammer dat er zo verschrikkelijk weinig info vooraf op de website staat. Daarmee kun je (ik in ieder geval) niet bepalen of je hem mee wilt nemen of niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door optrandje op 25-02-2020 11:57:24 ]
pi_191678992
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 02:36 schreef ETphonehome het volgende:
Zijn er hier ook mensen die via Evoestate investeren/investeerden?
Ik heb vorige week eens zitten pluizen op de websites van een paar partner platforms van Evoestate, en ik kreeg ernstige twijfels of de due dilligence die op een paar van deze partner platforms wordt toegelicht wel kan werken in combinatie met een aggregate platform zoals Evoestate (de identificatie procedure op Evoestate is anders/lichter als bij de partner platforms).

Naar aanleiding hiervan een mail verstuurd naar een paar van deze platforms. Van een platform,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik snel antwoord: zij zeggen een samenwerking te hebben met Evoestate.
Van een tweede,
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
kreeg ik vandaag antwoord dat ze geen samenwerking hadden met Evoestate. De mail was in gebrekkig engels geschreven door een Spanjaard. Ik heb voor de zekerheid nog even in het Spaans teruggeschreven, en om wat verdere bevestiging gevraagd.
Van een derde platform
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nog geen reactie gekregen.
Nee ik doe er geen zaken mee, maar als zij zich als bedrijf ingeschreven hebben en een eigen lokale verdeelsleutel er naast houden waarbij ze zelf aan kyc doen, zie ik het probleem niet zo? Iedereen voldoet dan aan z'n plicht. Daargelaten dat reclame maken met logo's, waarmee je niet actief samenwerkt, niet netjes is.
pi_191680573
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 14:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Nee ik doe er geen zaken mee, maar als zij zich als bedrijf ingeschreven hebben en een eigen lokale verdeelsleutel er naast houden waarbij ze zelf aan kyc doen, zie ik het probleem niet zo? Iedereen voldoet dan aan z'n plicht. Daargelaten dat reclame maken met logo's, waarmee je niet actief samenwerkt, niet netjes is.
Zoals je in je eerste deel van je post schrijft zou het kunnen werken, echter wordt er in de pitches op Evoestate ook regelmatig gesproken over verdeling van de profits, en het verdienmodel ven evoestate. In dat geval is het een iets hectare relatie dan "een bedrijf wat zich inschrijft als investeerder, en hiervoor geld van derden aantrekt".
Ook denk ik dat, als het werkt zoals jij omschrijft, je kan wachten totdat deze loophole in de kyc verplichtingen gedicht wordt.

Met betrekking tot je laatste zin: het is wel wat serieuzer als "reclame maken met logo's": er is een ruime hoeveelheid projecten van dit betreffende platform gepubliceerd op evoestate, en vol gekomen.
Ik wacht de tweede reactie van het betreffende platform
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
even af.
Van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ondertussen antwoord gehad dat zij inderdaad samenwerken met Evoestate.
pi_191681697
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 16:48 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Zoals je in je eerste deel van je post schrijft zou het kunnen werken, echter wordt er in de pitches op Evoestate ook regelmatig gesproken over verdeling van de profits, en het verdienmodel ven evoestate. In dat geval is het een iets hectare relatie dan "een bedrijf wat zich inschrijft als investeerder, en hiervoor geld van derden aantrekt".
Ook denk ik dat, als het werkt zoals jij omschrijft, je kan wachten totdat deze loophole in de kyc verplichtingen gedicht wordt.

Met betrekking tot je laatste zin: het is wel wat serieuzer als "reclame maken met logo's": er is een ruime hoeveelheid projecten van dit betreffende platform gepubliceerd op evoestate, en vol gekomen.
Ik wacht de tweede reactie van het betreffende platform
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
even af.
Van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ondertussen antwoord gehad dat zij inderdaad samenwerken met Evoestate.
Hoezo loophole? Als ze aan de voor hen geldende verplichtingen zich aan de regels houden is het toch prima? Ik heb overigens geen idee hoe ze het doen.

Het lijkt mij niet dat een vermogensbeheerder heel veel anders werkt. Hij maakt zich bekend bij wij hij koopt en verlangt hetzelfde van zijn klwnt.
pi_191693250
Bulkestate staat open!!
pi_191694411
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:02 schreef Gijsbertus het volgende:
Bulkestate staat open!!
Had de autoinvest mail bevestiging om klokslag 11uur binnen.
Lijkt nu ook vol te zitten
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_191700473
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 11:02 schreef Gijsbertus het volgende:
Bulkestate staat open!!
Deze keer heeft de autoinvest zijn werk wel gedaan, dus het is in ieder geval niet helemaal kapot. Ik had overigens gisterenavond nog wat bijgestort in de hoop dat dat op tijd zou zijn (vaak pas in de loop van volgende dag of nog later bij veel platformen), maar had gisterenavond ook al bevestiging dat het bij hun binnen was. Directe payments worden dus ook steeds beter.
pi_191708637
Grupeer introduceert 2FA.
Zojuist getest en werkt prima.
pi_191710515
Ik heb net voor de eerste keer geïnvesteerd in een lening op de secondary market (Mintos),
klopt het dat deze leningen niet in mijn portfolio te zien zijn?
pi_191713273
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 11:16 schreef -Wereld- het volgende:
Ik heb net voor de eerste keer geïnvesteerd in een lening op de secondary market (Mintos),
klopt het dat deze leningen niet in mijn portfolio te zien zijn?
Nee, dat klopt niet. Waarschijnlijk is het erg druk bij Mintos en duurt het even. Maar via bv. je account statement kun je je aankoop terug vinden en als je dan binnen de betreffende lening Investment Breakdown aanklikt, zie je je eigen deelname onderaan staan
pi_191713305
Iemand die in Kuetzal zat, nog ergens aangifte gedaan ? Zo ja waar ?
pi_191717054
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:15 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

Nee, dat klopt niet. Waarschijnlijk is het erg druk bij Mintos en duurt het even. Maar via bv. je account statement kun je je aankoop terug vinden en als je dan binnen de betreffende lening Investment Breakdown aanklikt, zie je je eigen deelname onderaan staan
oh thnx! ik vond het al vreemd, dacht eerst dat ik misschien iets fout gedaan had terwijl mijn 'available funds' wel verminderd was
Inmiddels is het gelukkig bijgewerkt
  donderdag 27 februari 2020 @ 18:46:18 #283
104963 ETA
European Travel Author
pi_191717594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 14:17 schreef Crowdfunder99 het volgende:
Iemand die in Kuetzal zat, nog ergens aangifte gedaan ? Zo ja waar ?
Zat niet in Kuetzal, wel in Envestio. Daartegen heb ik wel aangifte gedaan: https://www.politsei.ee/e(...)kuetzal-a-fraud-1151

Er is ook een of andere partij die een rechtszaak aan het beginnen was en daarvoor geld inzamelde. Lijkt mij zinloos want het geld is waarschijnlijk weg.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_191718128
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 18:46 schreef ETA het volgende:

[..]

Zat niet in Kuetzal, wel in Envestio. Daartegen heb ik wel aangifte gedaan: https://www.politsei.ee/e(...)kuetzal-a-fraud-1151

Er is ook een of andere partij die een rechtszaak aan het beginnen was en daarvoor geld inzamelde. Lijkt mij zinloos want het geld is waarschijnlijk weg.
Ok, mailtje gestuurd met de vraag of het zin heeft om aangifte te doen. Verwacht er eigenlijk niks van.
pi_191720030
Zijn ook twee telegram kanalen met wat info, alhoewel die nu wat rustiger zijn nu eea in gang is gezet. EnvestioDiscussion (origineel) en EnvestioDiscussionS (afgesplitste groep) en ook een Nederlands groepje.

Aangifte doen kan geen kwaad, versterkt de zaak alleen maar, ook al levert het misschien weinig geld terug op.
pi_191727466
Als ik links en rechts wat rond kijk gaat dit een slechte maand worden.
pi_191728172
Voor P2P toch niet? Of denk je dat er LOs en andere partijen gaan omvallen en er te weinig zekerheden zijn?
pi_191728723
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 08:38 schreef TechLight het volgende:
Voor P2P toch niet? Of denk je dat er LOs en andere partijen gaan omvallen en er te weinig zekerheden zijn?
Ik ben benieuwd wat de impact kan zijn indien corona wel de pandemie wordt die iedereen vreest. Teveel mensen die dan niet kunnen terug betalen en daarom partijen gaan omvallen? Ben aan het twijfelen of dat een realistisch scenario is en daarom mijn exposure lager te zetten.
pi_191729736
N.a.v. de opmerking van Xajorkith vraag ik me af:
Zijn er mensen op dit forum van plan de komende maanden minder te investeren in p2p omwille van angst voor meer defaults en omvallende loan originators waardoor falende buyback garantie? Of gaan jullie allemaal door met investerings- 'business as usual'?
Zelf denk ik dat ik even niet meer investeer in p2p ten gunste van meer fondsen in Vanguard All World te steken die goedkoop is nu.
pi_191732722
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 10:06 schreef Blaheen het volgende:
N.a.v. de opmerking van Xajorkith vraag ik me af:
Zijn er mensen op dit forum van plan de komende maanden minder te investeren in p2p omwille van angst voor meer defaults en omvallende loan originators waardoor falende buyback garantie? Of gaan jullie allemaal door met investerings- 'business as usual'?
Zelf denk ik dat ik even niet meer investeer in p2p ten gunste van meer fondsen in Vanguard All World te steken die goedkoop is nu.
Nee, laat mij totaal niet beinvloeden om door corona niet meer te investeren.
In jouw geval is het een verschuiving van p2p naar beleggen. Door de (relatief) lagere koersen zie je dit als een koopmoment.
De hamvraag zou zijn wanneer de beurzen niet zo laag zouden zijn, zou je dan ook niet in P2P investeren?
pi_191732731
Rente op mintos gaat naar een lekker niveau.
Veel capital services van 15,7% binnen geharkt. Met betrekking tot spreiding even kijken of ik dit kan aanvullen met iutecredit en of andere LO's.
pi_191733939
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 08:38 schreef TechLight het volgende:
Voor P2P toch niet? Of denk je dat er LOs en andere partijen gaan omvallen en er te weinig zekerheden zijn?
Oh ik had geen enkele link naar de huidige beursval enzo. Het valt mij gewoon op dat kortere maanden minder geld terug opleveren haha
pi_191733949
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 10:06 schreef Blaheen het volgende:
N.a.v. de opmerking van Xajorkith vraag ik me af:
Zijn er mensen op dit forum van plan de komende maanden minder te investeren in p2p omwille van angst voor meer defaults en omvallende loan originators waardoor falende buyback garantie? Of gaan jullie allemaal door met investerings- 'business as usual'?
Zelf denk ik dat ik even niet meer investeer in p2p ten gunste van meer fondsen in Vanguard All World te steken die goedkoop is nu.
Ik investeer gelijk als altijd.
pi_191740963
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 14:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Oh ik had geen enkele link naar de huidige beursval enzo. Het valt mij gewoon op dat kortere maanden minder geld terug opleveren haha
Ah zo! Kan je nagaan wat een drama zich in Feb volgend jaar gaat aftekenen. Dit jaar ten minste nog 29 dagen. Volgend jaar weer 3% van het rendement af ;(

Hoop wel dat Februari zich na verloop van tijd weer wat herstelt, maar ja, dat kan zo maar eens tot 2024 duren. Misschien in de tussentijd toch maar in goud investeren ipv p2p _O-

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 12:49 schreef Gijsbertus het volgende:
Rente op mintos gaat naar een lekker niveau.
Veel capital services van 15,7% binnen geharkt. Met betrekking tot spreiding even kijken of ik dit kan aanvullen met iutecredit en of andere LO's.
Finko (Oekraïne) staat al weer op 16.6%. De rente moest dus toch verder omhoog ipv de cashback nog een keer verlengen. Finko heeft natuurlijk niet zo'n goede rating als Capital Service, maar met zulke percentages op korte termijn leningen mag dat toch ook een stukje portfolio zijn. Mijn Finko portfolio is nu gemiddels 14.5%, dus heb maar weer een paar van de lagere interest rates te koop gezet.

[ Bericht 31% gewijzigd door TechLight op 28-02-2020 21:03:14 ]
pi_191741914
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 20:44 schreef TechLight het volgende:

[..]

Ah zo! Kan je nagaan wat een drama zich in Feb volgend jaar gaat aftekenen. Dit jaar ten minste nog 29 dagen. Volgend jaar weer 3% van het rendement af ;(

Hoop wel dat Februari zich na verloop van tijd weer wat herstelt, maar ja, dat kan zo maar eens tot 2024 duren. Misschien in de tussentijd toch maar in goud investeren ipv p2p _O-
[..]

Finko (Oekraïne) staat al weer op 16.6%. De rente moest dus toch verder omhoog ipv de cashback nog een keer verlengen. Finko heeft natuurlijk niet zo'n goede rating als Capital Service, maar met zulke percentages op korte termijn leningen mag dat toch ook een stukje portfolio zijn. Mijn Finko portfolio is nu gemiddels 14.5%, dus heb maar weer een paar van de lagere interest rates te koop gezet.
Haha waarschijnlijk de eerste dagen van maart weer veel betalingen. Alsof ze elke 30 maanden betalen ipv vaste dagen.

Hoe is jullie roebelpijn? :-P
pi_191748786
Kleine bug gespot in de mintos app. Maart is al begonnen in de grafieken hehe
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 16:20:45 #297
42184 crew  DaMart
pi_191754599
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 09:26 schreef investeerdertje het volgende:
Kleine bug gespot in de mintos app. Maart is al begonnen in de grafieken hehe
Ik heb de grafieken in die app nog niet gevonden... wel een andere bug: volgens de app ben ik nog niet geverifieerd, volgens de website wel.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191758425
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 16:20 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb de grafieken in die app nog niet gevonden... wel een andere bug: volgens de app ben ik nog niet geverifieerd, volgens de website wel.
Staafdiagrammen staan direct op je dashboard?
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 20:19:09 #299
42184 crew  DaMart
pi_191758497
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Staafdiagrammen staan direct op je dashboard?
Op het tabblad "overview" bedoel je? Ik zie daar geen grafiek, maar misschien komt dat doordat ik deze maand pas ben begonnen met P2P-lending.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_191758887
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:15 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Staafdiagrammen staan direct op je dashboard?
En wat noem jij in de app: direct op je dashboard ? Als je de app opstart en dan onder My return ? Daar staat al wel de maand maart (nog zonder data) en februari met de data van februari. Lijkt mij correct.
pi_191759075
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:34 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]

En wat noem jij in de app: direct op je dashboard ? Als je de app opstart en dan onder My return ? Daar staat al wel de maand maart (nog zonder data) en februari met de data van februari. Lijkt mij correct.
Ik bedoelde het overview. Maar idd. Maar de maand maart is nog niet begonnen, normale maanden staat hij er niet al einde van de maand. Komt omdat het een schrikkeldag is met een programmeerfoutje.

Dat de inhoud klopt maakt niet dat de app logica klopt 😛

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 20:19 schreef DaMart het volgende:

[..]

Op het tabblad "overview" bedoel je? Ik zie daar geen grafiek, maar misschien komt dat doordat ik deze maand pas ben begonnen met P2P-lending.
Daar bedoelde ik. Geen idee, zou best kunnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')