abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190891117
quote:
Onderzoeksraad: Verbied knallers en vuurpijlen
Er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen. Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport dat morgen naar buiten komt, bevestigen ingewijden vanavond al aan deze krant.

Edwin van der Aa 30-11-17, 19:53 Laatste update: 20:15
654
De Raad noemt volgens de bronnen meerdere argumenten om een ban mee te onderbouwen en constateert dat er momenteel te hoge risico's zijn voor de veiligheid in de nacht van oud en nieuw.

De vraag is wat de politieke gevolgen zijn van de aanbevelingen, want vooralsnog wil een Kamermeerderheid, ook in de nieuwe samenstelling, niet aan een landelijk vuurwerkverbod. Eerdere voorstellen daarvoor kregen in het parlement alleen steun van GroenLinks (vanwege het milieu), de Partij voor de Dieren (vanwege de dieren) en 50Plus (vanwege de angst die leeft onder ouderen).

Probleem
Eerder deze week publiceerde RTL Nieuws al de conclusies van het rapport. De OVV noemt de jaarwisseling volgens de omroep 'het gevaarlijkste moment van het jaar'. Vooral vuurwerk is een probleem. Volgens de onderzoeksraad zijn er jaarlijks 10.000 incidenten, variërend van mishandelingen tot branden. In veertig procent van de gevallen is vuurwerk de reden dat het misgaat.

Ook zou er veel kritiek zijn op de controle van vuurwerk. Veel partijen in de Tweede Kamer hebben wel aangegeven daar werk van te willen maken. De laatste jaren organiseren veel gemeenten ook grote vuurwerkshows om de burger een alternatief te bieden voor het zelf afsteken.

Eerder dit jaar pleitte de Nationale politie nog voor een verbod op gevaarlijk knalvuurwerk en de oogartsen spreken zich al jaren uit voor een ban, gezien de ernstige verwondingen die vele tientallen mensen jaarlijks oplopen.
https://www.ad.nl/politie(...)vuurpijlen~a8d1e779/

(niet mijn OP)

Tekenen!

https://vuurwerkfederatie.nl/ikervaargeenoverlast/
pi_190891130
Hier nog het bewuste stukje over F1 vuurwerk wat Europese geregeld is,

Category F1 fireworks are indeed not covered by the scope of Article 4(2) of Directive 2013/29/EU; thus the possession, use or sale of such articles cannot be prohibited or restricted by national measures.
pi_190891153
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 15:53 schreef Draak31 het volgende:
En maar knallen hier. Net ook weer een vader met twee jochies hier. Lekker rotjes in brievenbussen stoppen. :r heel typisch volk die vuurwerk liefhebbers.
geloof er niks/weinig van..
of je woont in een ongelooflijke tokkiewijk

hier is het al 4 dagen praktisch stil (hooguit enkele grote knaller vanuit duindorp, laak of transvaal)

[ Bericht 2% gewijzigd door mschol op 05-01-2020 17:04:22 ]
pi_190891218
Wat ik in de discussie mis is het idee om vuurwerk het hele jaar door legaal te maken. Dan voorkom je die piek waarin iedereen helemaal los gaat. Goed voorbeeld waarom dat het kan werken zijn natuurlijk de kroegen in Engeland.
pi_190891247
quote:
99s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:02 schreef BEFEM het volgende:
Wat ik in de discussie mis is het idee om vuurwerk het hele jaar door legaal te maken. Dan voorkom je die piek waarin iedereen helemaal los gaat. Goed voorbeeld waarom dat het kan werken zijn natuurlijk de kroegen in Engeland.
dat is natuurlijk helemaal not done voor anti-vuurwerkers

want dan zou elke dag voor hen vergelijkbaar zijn met oudjaar
pi_190891331
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:05 schreef mschol het volgende:

[..]

dat is natuurlijk helemaal not done voor anti-vuurwerkers

want dan zou elke dag voor hen vergelijkbaar zijn met oudjaar
Ach als de anti vuurwerks van 1 maart t/m 19 maart naar Fallas de Valencia gaan zullen ze oud en nieuw een lullig kinderfeestje vinden. Het voordeel is wel dat de Spanjaarden niet hun eigen stad en lang slopen. Maar daar steekt men alleen maar knalvuurwerk zowat af, Valt ook nog allemaal onder F3 dus hier illegaal.
  zondag 5 januari 2020 @ 17:19:55 #7
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190891423
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:58 schreef mschol het volgende:

hier is het al 4 dagen praktisch stil (hooguit enkele grote knaller vanuit duindorp, laak of transvaal)
Draakje leeft nu dan ook in angst... _O-

quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:14 schreef Draak31 het volgende:
Verbieden die zooi. Hier zijn ze nog steeds bezig. Het is te zot voor woorden. Laten we de ramp in Enschede niet vergeten. Maar leuk joh dat knalwerk. :r Dieren leven in angst.
Denk toch aan Enschede! Maar Enschede!
  zondag 5 januari 2020 @ 17:26:16 #8
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_190891529
Ik wil een verbod op oud en nieuw, het hele jaar door.

Na een relatief rustige jaarwisseling 2018/2019 was het dit jaar weer een drama. Nieuwe overburen die, vanaf dat het donker werd, vrijwel onafgebroken vuurwerk afstaken. Uiteraard niet voor hun eigen deur maar voor de mijne. Mijn dochter zat op een gegeven moment huilend op de bank omdat ze niet meer tegen het lawaai kon en mijn partner kreeg het benauwd van de kruitdampen die ons huis introkken. Toen het vuurwerk eindelijk op was bleek het tijd voor brandstichting op de openbare weg, uiteraard ook weer voor mijn deur. Daar heb ik subiet een eind aan gemaakt met de tuinslang en toen waren de buurtjes natuurlijk boos, maar ze dropen wel af. Nieuwjaarsdag ben ik anderhalf uur bezig geweest om alle vuurwerkzooi in mijn voortuin op te ruimen. De kruit- en brandlucht in huis was pas 's avonds grotendeels weg. Komende jaarwisseling zorg ik wel voor mijn eigen vuurwerkvrije zone en handhaaf ik hem zelf. Ik heb er echt helemaal genoeg van.
Never explain, never apologize.
  zondag 5 januari 2020 @ 17:27:04 #9
445108 t4600c
Preserving the Past for.......
pi_190891542
Hoe veel procent van de ongelukken/vandalisme wordt gedaan met illigaal vuurwerk?
Watch me at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon
pi_190891562
Vuurwerk is leuk tijdens nieuwjaar. Ik geef ieder jaar ruim 500 euro uit voor vuurwerk.
  zondag 5 januari 2020 @ 17:30:55 #11
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190891603
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:26 schreef Lurf het volgende:
Er is maar 1 oud en nieuw per jaar dus hoe zie je dat voor je?

quote:
Na een relatief rustige jaarwisseling 2018/2019 was het dit jaar weer een drama. Nieuwe overburen die, vanaf dat het donker werd, vrijwel onafgebroken vuurwerk afstaken. Uiteraard niet voor hun eigen deur maar voor de mijne.
Als het overburen zijn dan lijkt me het evident dat het ook voor jouw deur gebeurt.. :')

quote:
Mijn dochter zat op een gegeven moment huilend op de bank omdat ze niet meer tegen het lawaai kon en mijn partner kreeg het benauwd van de kruitdampen die ons huis introkken. Toen het vuurwerk eindelijk op was bleek het tijd voor brandstichting op de openbare weg, uiteraard ook weer voor mijn deur. Daar heb ik subiet een eind aan gemaakt met de tuinslang en toen waren de buurtjes natuurlijk boos, maar ze dropen wel af. Nieuwjaarsdag ben ik anderhalf uur bezig geweest om alle vuurwerkzooi in mijn voortuin op te ruimen. De kruit- en brandlucht in huis was pas 's avonds grotendeels weg.
Jaja... :')

quote:
Komende jaarwisseling zorg ik wel voor mijn eigen vuurwerkvrije zone en handhaaf ik hem zelf. Ik heb er echt helemaal genoeg van.
Nou, gezien het behaalde resultaat gaat je dat niet lukken... :')
  zondag 5 januari 2020 @ 17:34:08 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190891647
Ik ben ook voor een verbod. Het is gevaarlijk, het is slecht voor het milieu, en het idee dat hordes zatte mensen met explosieven aan de slag gaan is gewoon waanzinnig. Katten met vuurwerk in de anus, kinderen die elkaar beschieten met Romeinse kaarsen (deed ik als kind zelf ook met m'n broer toen we 8 en 10 waren :') ), mensen die vuurwerkbommen maken, rotjes door brievenbussen en noem maar op.

Bovendien is het geen 'traditie'. Pas in de jaren '70 begonnen Nederlanders met het afsteken van vuurwerk. De traditie in deze is het maken van lawaai en ontsteken van vreugdevuren, dat is heel wat onschuldiger dan deze jaarlijkse waanzin.
Resistance is futile.
pi_190891691
quote:
2s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:34 schreef Seven. het volgende:
Ik ben ook voor een verbod. Het is gevaarlijk, het is slecht voor het milieu, en het idee dat hordes zatte mensen met explosieven aan de slag gaan is gewoon waanzinnig. Katten met vuurwerk in de anus, kinderen die elkaar beschieten met Romeinse kaarsen (deed ik als kind zelf ook met m'n broer toen we 8 en 10 waren :') ), mensen die vuurwerkbommen maken, rotjes door brievenbussen en noem maar op.

Bovendien is het geen 'traditie'. Pas in de jaren '70 begonnen Nederlanders met het afsteken van vuurwerk. De traditie in deze is het maken van lawaai en ontsteken van vreugdevuren, dat is heel wat onschuldiger dan deze jaarlijkse waanzin.
Dan mag je kerst , sinterklaas , koninginnedag en alle ''tradities'' wel afschaffen en verbieden. Laat de mensen lekker met rust die lekker hun gang willen gaan tijdens oud en nieuw. Paar uurtjes mag toch wel joh.
pi_190891764
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:36 schreef Historygoodd het volgende:

[..]

Dan mag je kerst , sinterklaas , koninginnedag en alle ''tradities'' wel afschaffen en verbieden. Laat de mensen lekker met rust die lekker hun gang willen gaan tijdens oud en nieuw. Paar uurtjes mag toch wel joh.
De oogpoli's puilen elk jaar weer uit van de mensen met letsel omdat ze de staf van Sinterklaas in hun oog hebben gekregen inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 januari 2020 @ 17:47:03 #15
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_190891842
quote:

Bovendien is het geen 'traditie'. Pas in de jaren '70 begonnen Nederlanders met het afsteken van vuurwerk.
vanaf hoeveel jaar is iets dan wel een traditie? Jaren 70, dat is nu dus 40 tot 50 jaar geleden, he.
pi_190891874
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

De oogpoli's puilen elk jaar weer uit van de mensen met letsel omdat ze de staf van Sinterklaas in hun oog hebben gekregen inderdaad.
de psychiaters hebben het na sinterklaas wel elk jaar reuze druk met iedereen die denkt dat ze gediscrimineerd zijn
  zondag 5 januari 2020 @ 17:51:09 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190891908
quote:
Romeinse kaarsen zijn al een jaar of wat verboden oa vanwege jouw gepruts dus.

quote:
Uh... Vuurwerk in Nederland bestaat al veel langer hoor...

We schrijven 1903:

Of carbid in 1936...

pi_190891931
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:49 schreef mschol het volgende:

[..]

de psychiaters hebben het na sinterklaas wel elk jaar reuze druk met iedereen die denkt dat ze gediscrimineerd zijn
Klopt en een heel continent met waanvoorstellingen over de teloorgang van de Westerse beschaving.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 januari 2020 @ 17:52:48 #19
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190891943
In de jaren '60 was het al heel gebruikelijk, vuurwerk met O&N
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  zondag 5 januari 2020 @ 17:53:20 #20
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190891987
quote:
Ik ben ook voor een verbod. Het is gevaarlijk, het is slecht voor het milieu, en het idee dat hordes zatte mensen met explosieven aan de slag gaan is gewoon waanzinnig.
hordes is compleet overdreven, maar een alcohol verbod op oudjaar is geen gek idee ^O^
quote:
Katten met vuurwerk in de anus
vuurwerk misbruik, hard afstraffen
quote:
, kinderen die elkaar beschieten met Romeinse kaarsen (deed ik als kind zelf ook met m'n broer toen we 8 en 10 waren :') ),
Rome is nse kaarsen zijn al een jaar of heel veel verboden
quote:
mensen die vuurwerkbommen maken, rotjes door brievenbussen en noem maar op.
bommen valt weer onder misbruik,rotjes is kattenkwaad (al is het imho ook not done), gemiddeld genomen doet een legaal rotje niet meer dan poef
quote:
' pas', maar wel al 40-50 jaar 8)7
  zondag 5 januari 2020 @ 17:55:38 #22
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_190891991
quote:

Na een relatief rustige jaarwisseling 2018/2019 was het dit jaar weer een drama. Nieuwe overburen die, vanaf dat het donker werd, vrijwel onafgebroken vuurwerk afstaken. Uiteraard niet voor hun eigen deur maar voor de mijne. Mijn dochter zat op een gegeven moment huilend op de bank omdat ze niet meer tegen het lawaai kon en mijn partner kreeg het benauwd van de kruitdampen die ons huis introkken. Toen het vuurwerk eindelijk op was bleek het tijd voor brandstichting op de openbare weg, uiteraard ook weer voor mijn deur. Daar heb ik subiet een eind aan gemaakt met de tuinslang en toen waren de buurtjes natuurlijk boos, maar ze dropen wel af. Nieuwjaarsdag ben ik anderhalf uur bezig geweest om alle vuurwerkzooi in mijn voortuin op te ruimen. De kruit- en brandlucht in huis was pas 's avonds grotendeels weg. Komende jaarwisseling zorg ik wel voor mijn eigen vuurwerkvrije zone en handhaaf ik hem zelf. Ik heb er echt helemaal genoeg van.
Wat heb jij een kut leven zeg :')
  zondag 5 januari 2020 @ 17:56:37 #23
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892004
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mensen denken dat het pas 10 jaar oud is ofzo... :')
Eind jaren '70 werd de 1e downgrade juist ingevoerd: geen kwartkruit meer, geen rijstpapier meer, decibellen aan banden geen strijkers meer..
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  zondag 5 januari 2020 @ 17:57:19 #24
104871 remlof
Europees federalist
pi_190892017
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:57 schreef ipa84 het volgende:

Category F1 fireworks are indeed not covered by the scope of Article 4(2) of Directive 2013/29/EU; thus the possession, use or sale of such articles cannot be prohibited or restricted by national measures.
Dat lijkt me eerlijk gezegd heel erg sterk, zou graag nog wat meer jurisprudentie hieromtrent zien.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:00:28 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892060
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:56 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Eind jaren '70 werd de 1e downgrade juist ingevoerd: geen kwartkruit meer, geen rijstpapier meer, decibellen aan banden geen strijkers meer..
Dit dus, het commentaar was ook niet van de lucht toen.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:02:07 #26
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892083
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit dus, het commentaar was ook niet van de lucht toen.
En achteraf ook niet zo handig misschien, toen begon het uitwijken naar België voor hardere knallen en dat heeft zich alleen maar voortgezet.
Terwijl iedereen toen gewoon best tevreden was met zijn versnipperende donderslagen.
pi_190892131
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:57 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat lijkt me eerlijk gezegd heel erg sterk, zou graag nog wat meer jurisprudentie hieromtrent zien.
U vraagt wij draaien.

Plus de link met de complete uitleg over de catogorieen die er in Europa zijn.

https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029

Ze hebben juist zoveel mogelijk gelijk getrokken in Europa om de grote verschillen te verkomen en landen kunnen dan zeg maar shoppen in de catogorieen wat ze wel en niet willen. Op 2 uitzonderingen F1 overal toegestaan voor consumenten en F4 overal verboden voor consumenten wat dus profesioneel vuurwerk is.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:04:26 #28
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_190892136
Dus in de loop der jaren zie je dat vuurwerk aan steeds strengere eisen moet voldoen, niet verwonderlijk dat men na zo lang liever een algehele verdwijning ziet.
Dit, dus.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:05:52 #29
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892170
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:04 schreef Buitendam het volgende:
Dus in de loop der jaren zie je dat vuurwerk aan steeds strengere eisen moet voldoen, niet verwonderlijk dat men na zo lang liever een algehele verdwijning ziet.
Niet helemaal waar, wel stengere veligheidseisen, maar sinds 2006 hebben we al meer toegestaan kruit per eenheid dan in de jaren '70.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:06:13 #30
104871 remlof
Europees federalist
pi_190892175
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:57 schreef ipa84 het volgende:

Oh wacht, dat is de categorie sterretjes. Ik denk niet dat die bank daarmee in de fik is gegaan.
Jongetjes van 12-13 willen niet eens met dat soort pussy-vuurwerk gezien worden.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:06:19 #31
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892176
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:04 schreef Buitendam het volgende:
Juist niet.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:07:47 #32
104871 remlof
Europees federalist
pi_190892198
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:04 schreef ipa84 het volgende:

[..]

U vraagt wij draaien.

Plus de link met de complete uitleg over de catogorieen die er in Europa zijn.

https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32013L0029

Ze hebben juist zoveel mogelijk gelijk getrokken in Europa om de grote verschillen te verkomen en landen kunnen dan zeg maar shoppen in de catogorieen wat ze wel en niet willen. Op 2 uitzonderingen F1 overal toegestaan voor consumenten en F4 overal verboden voor consumenten wat dus profesioneel vuurwerk is.
Zie boven, sterretjes zijn geen explosieven en zijn hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van die twee doden in Arnhem.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:08:36 #33
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892211
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Oh wacht, dat is de categorie sterretjes. Ik denk niet dat die bank daarmee in de fik is gegaan.
Jongetjes van 12-13 willen niet eens met dat soort pussy-vuurwerk gezien worden.
Grondbloemen zijn ook cat1 en met daar zet je sneller iets mee in de fik dan met een cobra.

Met sterretjes ook trouwens.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:09:53 #34
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892237
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Grondbloemen zijn ook cat1 en met daar zet je sneller mee iets mee in de fik dan met een cobra.

Met sterretjes ook trouwens.
Sterretjes is koud vuur :{w
pi_190892240
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Dan zou ik me eerst maar is verdiepen wat F1 vuurwerk in houdt want dat is niet alleen maar sterretjes. Dat is toen dit in ging ook compleet veranderd. Ja sterretjes vallen er in maar ook fonteintjes allerlei creakeling gevallen, bengaals vuur. Wat ik al zei daar kan je echt een goeie brand meemaken.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:10:09 #36
104871 remlof
Europees federalist
pi_190892247
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Grondbloemen zijn ook cat1 en met daar zet je sneller mee iets mee in de fik dan met een cobra.
We wachten op de mededeling van de politie met welk soort vuurwerk die bank in de fik is gezet. Ik heb een groot vermoeden dat dat niet cat. 1 is.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:10:52 #37
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_190892264
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Juist niet.
Wat betreft opslag, verkoop, inkoop, categorisatie? Ga het maar eens goed bestuderen welke eisen er aan de veiligheid worden gesteld. Dat zijn een hele hoop extra regels in de laatste decennia.
Dit, dus.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:11:40 #38
104871 remlof
Europees federalist
pi_190892277
Categorie 1 vuurwerk mag trouwens altijd al het hele jaar verkocht worden.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:12:59 #39
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190892311
Tjonge jonge zeg wat gaan ze nog tekeer hier. Zojuist is er een sierpijl door de ruiten gevlogen van een buurtgenoot. Lachend stonden ze erbij, mannen van over de 45 die nog met sierpijlen aan de haal zijn. Ronduit triest. Verbieden die hap.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:13:41 #40
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 5 januari 2020 @ 18:14:01 #41
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_190892330
quote:
8s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:12 schreef Draak31 het volgende:
Tjonge jonge zeg wat gaan ze nog tekeer hier. Zojuist is er een sierpijl door de ruiten gevlogen van een buurtgenoot. Lachend stonden ze erbij, mannen van over de 45 die nog met sierpijlen aan de haal zijn. Ronduit triest. Verbieden die hap.
Ik zou zeggen wees een vent en ga er wat van zeggen tegen die mensen.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:14:27 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892341
quote:
8s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:12 schreef Draak31 het volgende:
Door de ruiten nog wel, van buiten naar binnen naar buiten? Of wat? _O-
  zondag 5 januari 2020 @ 18:15:05 #43
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_190892354
quote:

De Gloednieuwe Stikstofwet gaat ongetwijfeld helpen.. er is al voor miljoenen aan bouwprojecten naar de klote geholpen, duizenden boeren op het schavot gezet door dat ienieminie kutgasje .. dus een algeheel vuurwerk en vreugdevuren verbod moet een piece of cake zijn een van dit jaar
pi_190892386
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:58 schreef mschol het volgende:

[..]

Oneens. Vandaag nog meerdere keiharde knallen in Den Haag gehoord, in goede wijken.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:16:39 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892395
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:15 schreef 5thencounter het volgende:
De Gloednieuwe Stikstofwet gaat ongetwijfeld helpen.. er is al voor miljoenen aan bouwprojecten naar de klote geholpen, duizenden boeren op het schavot gezet door dat ienieminie kutgasje .. dus een algeheel vuurwerk en vreugdevuren verbod moet een piece of cake zijn een van dit jaar
Hoeveel reactief stikstof stoot vuurwerk dan uit? En wat is de depostitie?
  zondag 5 januari 2020 @ 18:18:26 #46
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892431
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:10 schreef Buitendam het volgende:

Wat betreft opslag, verkoop, inkoop, categorisatie? Ga het maar eens goed bestuderen welke eisen er aan de veiligheid worden gesteld. Dat zijn een hele hoop extra regels in de laatste decennia.
Ja prima, maar ik doelde hier op:

quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Niet helemaal waar, wel stengere veligheidseisen, maar sinds 2006 hebben we al meer toegestaan kruit per eenheid dan in de jaren '70.
EU harmonisatie.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:19:00 #47
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892445
Aankomende jaarwisseling dus terug naar
  zondag 5 januari 2020 @ 18:19:54 #48
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 5 januari 2020 @ 18:20:28 #49
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_190892469
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoeveel reactief stikstof stoot vuurwerk dan uit? En wat is de depostitie?
Dat maakt geen zak uit, hoeveel de boeren en de bouw precies uitstoten weten ze ook niet, wat d impact is op het klimaat ook niet, dat hele "wetje" is één grote duimzuig

Grote kurken op de vulkanen.. of een Uitbarstingverbod zou misschien iets helpen
  zondag 5 januari 2020 @ 18:20:36 #50
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190892474
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:14 schreef AchJa het volgende:

[..]

Door de ruiten nog wel, van buiten naar binnen naar buiten? Of wat? _O-
Kwamen een paar 45+ers aanlopen met een zakje vuurwerk. Dom lachen dat ze deden. Toen gingen ze afsteken. Stokken werden van de pijlen afgebroken en daar gingen ze. Eerste twee gingen goed maar de derde pijl vloog zo door de ruiten van een gezin. Die schreeuwden het uit van angst. Maar de mannen stonden er gewoon bij te lachen. Schofterig, ronduit schofterig. Maar ga er niks van zeggen, niet mijn zaak verder.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:20:58 #51
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 5 januari 2020 @ 18:21:34 #52
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_190892494
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, laten we de minder gefortuneerde buurten niet uitsluiten!
pi_190892533
Het zijn de randdebielen die het voor iedereen verpesten.
Vuurwerkverbod maakt mij niets uit, als ze dan ook maar streng optreden tegen het tuig wat dan wel vuurwerk afsteekt, maar onze dienders kennende staan ze er liever bij dan dat ze ook daadwerkelijk ingrijpen.
Tuig aanpakken geeft zoveel meer risico voor hun dan gewone consumenten.....
  zondag 5 januari 2020 @ 18:24:11 #54
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892534
quote:
4s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:20 schreef Draak31 het volgende:

Kwamen een paar 45+ers aanlopen met een zakje vuurwerk. Dom lachen dat ze deden. Toen gingen ze afsteken. Stokken werden van de pijlen afgebroken en daar gingen ze. Eerste twee gingen goed maar de derde pijl vloog zo door de ruiten van een gezin. Die schreeuwden het uit van angst. Maar de mannen stonden er gewoon bij te lachen. Schofterig, ronduit schofterig. Maar ga er niks van zeggen, niet mijn zaak verder.
pi_190892667
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:19 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Aankomende jaarwisseling dus terug naar
[ afbeelding ]
gevaarlijk, verbieden..
deze ook gelijk

je zal maar schrikken.. :D
pi_190892696
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Zie boven, sterretjes zijn geen explosieven en zijn hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van die twee doden in Arnhem.
Nou ja, zelfs sterretjes zijn niet heel onschadelijk. Als het om een verdwaald stokje gaat wel, maar stop er eens 500 in een pvc-buis, genoeg rook en vuur wat daar af komt.
pi_190892710
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:20 schreef 5thencounter het volgende:

[..]

Dat maakt geen zak uit, hoeveel de boeren en de bouw precies uitstoten weten ze ook niet, wat d impact is op het klimaat ook niet, dat hele "wetje" is één grote duimzuig
Dom gelul, dat weten we wel.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:37:59 #58
243135 5thencounter
Shit, nog steeds hier..
pi_190892754
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dom gelul, dat weten we wel.
Mooi.. op naar het volgende lullige schuld&boete verhaal.. God en CO2 is uitgewerkt, stikstof werkt niet lang..
pi_190892800
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:37 schreef 5thencounter het volgende:

[..]

Mooi.. op naar het volgende lullige schuld&boete verhaal.. God en CO2 is uitgewerkt, stikstof werkt niet lang..
Ja, want dat men pretendeert onze omgeving te beschermen is natuurlijk niet zo. Aldus Henk.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:42:29 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892813
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:36 schreef Historygoodd het volgende:

[..]

Klopt, die mogen wat mij betreft allemaal afgeschaft worden. 'Paar uurtjes'.. nou ja, het blijkt wel dat dat geen optie is. Die ellende begint een maand voor kerst en ook vandaag hoor ik nog gewoon een aantal knallen.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:44:44 #61
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190892844
Paar uurtjes :') Het is hier al meer dan 1.5 maand een waar slagveld. Verschillende mensen hebben onherstelbare schade aan hun huizen. Allemaal omdat een paar kansarme tokkies hun pleziertje willen. Nou het stopt hier en nu. Zojuist is er hier weer een vuilnisbak opgeblazen, half verbrande luiers en ander goor spul door de hele straat heen. Leuk joh dat vuurwerk. Gatverdamme.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:44:58 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892850
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:47 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

vanaf hoeveel jaar is iets dan wel een traditie? Jaren 70, dat is nu dus 40 tot 50 jaar geleden, he.
Dan spreek ik niet van een traditie, nee. Babyboomers zijn nog opgegroeid zonder vuurwerk.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:46:46 #63
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_190892873
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:27 schreef t4600c het volgende:
Hoe veel procent van de ongelukken/vandalisme wordt gedaan met illigaal vuurwerk?
Dat hangt er vanaf welke definitie je hanteert. Als je het vuurwerk dat afgestoken wordt buiten de aangewezen tijden kom je een heel eind denk ik.
Non possumus non loqui
  zondag 5 januari 2020 @ 18:47:26 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892879
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Romeinse kaarsen zijn al een jaar of wat verboden oa vanwege jouw gepruts dus.
[..]

Uh... Vuurwerk in Nederland bestaat al veel langer hoor...

We schrijven 1903:

[ afbeelding ]

Of carbid in 1936...

[ afbeelding ]
Het is pas ingeburgerd sinds de jaren 70. Mijn ouders hadden geen vuurwerk met oud en nieuw en die zijn net met pensioen.

En ja, 8-jarigen doen maar wat met vuurwerk, dat klopt.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:47:44 #65
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892885
quote:
4s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:44 schreef Draak31 het volgende:
Paar uurtjes :') Het is hier al meer dan 1.5 maand een waar slagveld. Verschillende mensen hebben onherstelbare schade aan hun huizen. Allemaal omdat een paar kansarme tokkies hun pleziertje willen. Nou het stopt hier en nu. Zojuist is er hier weer een vuilnisbak opgeblazen, half verbrande luiers en ander goor spul door de hele straat heen. Leuk joh dat vuurwerk. Gatverdamme.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:48:41 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892910
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:47 schreef Seven. het volgende:

Het is pas ingeburgerd sinds de jaren 70. Mijn ouders hadden geen vuurwerk met oud en nieuw en die zijn net met pensioen.
Wat jouw ouders deden is niet echt een graadmeter natuurlijk.

Mijn vader deed vroeger wel aan vuurwerk en carbid en die is al een tijdje met pensioen.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:48:44 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892911
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:55 schreef mschol het volgende:

[..]

hordes is compleet overdreven, maar een alcohol verbod op oudjaar is geen gek idee ^O^
[..]

vuurwerk misbruik, hard afstraffen
[..]

Rome is nse kaarsen zijn al een jaar of heel veel verboden
[..]

bommen valt weer onder misbruik,rotjes is kattenkwaad (al is het imho ook not done), gemiddeld genomen doet een legaal rotje niet meer dan poef
[..]

' pas', maar wel al 40-50 jaar 8)7
Er is dan ook teveel misbruik om er mee door te gaan.
Resistance is futile.
pi_190892916
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 14:51 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zat idd fout met Heerenveen, ik pakte het aantal inwoners van de gemeente. Maar dat ik uit Drachten kom is geen geheim. ;)
GC / FOK! users kaart (google maps) - hoe dicht wonen we bij elkaar? #6
Ik zat maar een beetje te dollen met je ;)

Fryslân boppe, de rest yn 'e groppe :P
  zondag 5 januari 2020 @ 18:50:18 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892929
quote:
6s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:52 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
In de jaren '60 was het al heel gebruikelijk, vuurwerk met O&N
Mijn ouders zijn dat niet met jou eens en die hebben de sixties bewust meegemaakt.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:51:42 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190892943
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat jouw ouders deden is niet echt een graadmeter natuurlijk.

Mijn vader deed vroeger wel aan vuurwerk en carbid en die is al een tijdje met pensioen.
Carbid deed mijn vader ook gewoon hoor. De hele buurt stond bij ons in de wei bier te zuipen. Maar dat deed hij niet met zijn vader als kind, hij deed dat pas als volwassene.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:53:08 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 5 januari 2020 @ 18:54:43 #72
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190892990
quote:
2s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:51 schreef Seven. het volgende:

Carbid deed mijn vader ook gewoon hoor. De hele buurt stond bij ons in de wei bier te zuipen. Maar dat deed hij niet met zijn vader als kind, hij deed dat pas als volwassene.
Ja en?
pi_190893008
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:24 schreef klipper het volgende:
Het zijn de randdebielen die het voor iedereen verpesten.
Vuurwerkverbod maakt mij niets uit, als ze dan ook maar streng optreden tegen het tuig wat dan wel vuurwerk afsteekt, maar onze dienders kennende staan ze er liever bij dan dat ze ook daadwerkelijk ingrijpen.
Tuig aanpakken geeft zoveel meer risico voor hun dan gewone consumenten.....
Bij een vuurwerkverbod gaat iedereen toch gewoon vuurwerk kopen in Duitsland en Belgie?

Hoe wil je dat handhaven als dat wordt afgestoken,? In elke straat een agent zetten?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:58:45 #74
104871 remlof
Europees federalist
pi_190893046
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:55 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Bij een vuurwerkverbod gaat iedereen toch gewoon vuurwerk kopen in Duitsland en Belgie?

Hoe wil je dat handhaven als dat wordt afgestoken,? In elke straat een agent zetten?
Alleen echte fanaten en enorme tokkies zullen dan nog vuurwerk afsteken en elke knal is dan altijd een forse overtreding met hopelijk hele hoge geldboetes.
Ik denk dat dat dan wel te handhaven is.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:59:11 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190893049
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vuurwerkbeleid_in_Nederland

quote:
Inburgering in de 20e eeuw

De oorsprong van het gebruik dat burgers in Nederland zelf zonder speciale opleiding vuurwerk mogen kopen en afsteken met oud en nieuw is pas ingeburgerd na de Tweede Wereldoorlog.

Er zijn sterke aanwijzingen dat de Indische Nederlanders, waarvan er tussen 1945 en 1962 tienduizenden naar Nederland migreerden als gevolg van de dekolonisatie van Nederlands-Indië en Nederlands-Nieuw-Guinea, de traditie van consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling in Nederland hebben geïntroduceerd.[2]

In de meeste Nederlandse gemeenten was het afsteken van 'Chinees' vuurwerk midden jaren 1950 formeel verboden, maar werd her en der gedoogd tijdens de jaarwisseling, ondanks allerlei relletjes die dit veroorzaakte (vooral in Den Haag, waar veel Indische Nederlanders oud en nieuw met vuurwerk vierden).[2]

In 1955 probeerde de Vereniging van Nederlandse Gemeenten dit vergeefs te beëindigen; autoriteiten kozen in plaats daarvan voor de strategie om het fenomeen veiliger te laten verlopen.[2]

Consumentenvuurwerk werd in Nederland pas eind jaren 1970 populair; daarvoor was het gebruikelijker dat alleen pyrotechnische experts vuurwerkshows hielden.[5]

Vuurwerkrampen in Culemborg en Enschede Bewerken

Vuurwerkramp in Enschede (2000)

Op 14 februari 1991 explodeerde de vuurwerkfabriek MS Vuurwerk in Culemborg, met twee doden en veel materiële schade tot gevolg.[6]

In april 1991 publiceerde het TNO Prins Maurits Laboratorium een rapport over de ramp, waarbij het concludeerde dat betrekkelijk licht vuurwerk in grote hoeveelheden een onverwacht grote explosie had veroorzaakt omdat het niet meer in de verpakking zat. De TNO deed aanbevelingen aan de vier betrokken ministeries om de veiligheid te verbeteren, maar hier is weinig tot niets mee gedaan omdat de ministeries en inspectiediensten 'slecht of geheel niet met elkaar hebben gecommuniceerd', gaf Minister Klaas de Vries van Binnenlandse Zaken in 2001 toe.[7]

In 1993 werd het Vuurwerkbesluit van kracht. Elke partij vuurwerk die in Nederland aankwam, moest sindsdien worden gemeld bij de Keuringsdienst van Waren in Rotterdam. In 1996 pleitte de keuringsdienst ervoor om het Vuurwerkbesluit te verruimen zodat de eisen meer overeen zouden komen met die zoals ze aan vuurwerk in België en Duitsland werden gesteld.[8] Op 13 mei 2000 vond de Vuurwerkramp in Enschede plaats toen vuurwerkfabriek S.E. Fireworks explodeerde, waarbij 23 doden en ca. 950 gewonden vielen en de hele woonwijk Roombeek in de as werd gelegd. Naar aanleiding van de ramp werd in 2002 het Vuurwerkbesluit aangepast (in 2012 opnieuw) om vuurwerk strenger te reguleren, met name de opslag.[9]

Richting verbeterde veiligheid Bewerken

Sinds de vuurwerkramp van Enschede is de publieke opinie langzamerhand verschoven ten gunste van strengere veiligheidsmaatregelen en meer restricties op de omgang met vuurwerk. Onder druk van met name oogartsen, die tijdens elke jaarwisseling honderden patiënten met oogletsels moeten behandelen, is vanaf 2008 de roep om consumentenvuurwerk aan banden te leggen of geheel te verbieden geleidelijk aan luider geworden, waarbij professionele vuurwerkshows een veelgenoemd alternatief zijn. Tijdens de jaarwisseling 2013/2014 stelden ongeveer 20 gemeenten vuurwerkvrije zones in; dit aantal nam toe tot 78 tijdens 2017/2018 en in juni 2018 maakte de Tweede Kamer het voor het eerst mogelijk om een gehele gemeente vuurwerkvrij te verklaren.

Anno 2014 werd er in Nederland het meeste vuurwerk ter wereld per hoofd van de bevolking afgestoken en binnen Europa ook het meeste consumentenvuurwerk in de straat.[10]

Volgens het Verbond van Verzekeraars veroorzaakten tussen 2008 en 2017 alle jaarwisselingen in Nederland incidenten die, met name door vuurwerk, jaarlijks tussen de 12 en 21 miljoen euro schade toebrachten aan huizen en auto's.[11]

Het aantal vuurwerkslachtoffers per jaarwisseling daalde van bijna 800 in 2012/13 tot 434 in 2017/2018.[12]
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:59:47 #76
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_190893058
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Natuurlijk is dat echt gebeurd. Als de Notre Dame affikt, gaan ze dat ding gewoon weer herstellen, maar voor deze mensen is er geen beginnen meer aan. Die zitten voorgoed met de ellende van hun vernielde huis. Zo heftig is dat vuurwerk nou.

:')
  zondag 5 januari 2020 @ 19:00:30 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190893068
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:58 schreef remlof het volgende:

Alleen echte fanaten en enorme tokkies zullen dan nog vuurwerk afsteken en elke knal is dan altijd een forse overtreding met hopelijk hele hoge geldboetes.
Elke knal buiten 31-12 1800 en 01-01 0200 is ook een overtreding.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:00:49 #78
277627 Seven.
We are Borg.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:01:08 #79
104871 remlof
Europees federalist
pi_190893081
quote:
Ja het is een Chinese traditie, naar Nederland gebracht door mensen die terugkeerden uit Indië na onze verloren oorlog daar.

Er is weinig boreaals aan die traditie.
pi_190893083
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:58 schreef remlof het volgende:

[..]

Als het dan maar niet dat illegale vuurwerk is waarvan je ramen er bijna uitspringen, Of waar mijn katten bijna een hart-aanval van krijgen.

Dat is geen vuurwerk dat zijn gewoon bommen.

Ik ben niet perse tegen vuurwerk, maar wel tegen die bommen.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:02:04 #81
104871 remlof
Europees federalist
pi_190893096
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Elke knal buiten 31-12 1800 en 01-01 0200 is ook een overtreding.
Ja, maar de explosieven daarvoor kan je in de laatste paar dagen van het jaar op elke straathoek kopen. Na een verbod niet meer.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:02:30 #82
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 5 januari 2020 @ 19:02:48 #83
39333 Zelva
pi_190893110
quote:
En dan ga je bij sub 5 kijken en daar staat daar niets anders dan een bewering van een raadslid van GroenLinks die sterk tegen vuurwerk is.

Wikipedia is geen bron.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:03:19 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190893116
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:01 schreef remlof het volgende:

Ja het is een Chinese traditie, naar Nederland gebracht door mensen die terugkeerden uit Indië na onze verloren oorlog daar.

Er is weinig boreaals aan die traditie.
Yup, en wanneer kwamen ze terug uit Nederlands Indië?
  zondag 5 januari 2020 @ 19:04:55 #85
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190893138
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:02 schreef remlof het volgende:
Ja, maar de explosieven daarvoor kan je in de laatste paar dagen van het jaar op elke straathoek kopen. Na een verbod niet meer.
Explosieven zijn sowieso verboden.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:05:05 #86
39333 Zelva
pi_190893143
quote:
Nee, die krant dus ook niet. Daar zegt alleen meneer Rietveld dat dat zo is. Maar een ongefundeerde uitspraak van een GroenLinks-raadslid is geen bron en dat zegt al helemaal niet dat Trouw achter die mening staat en die tot waarheid heeft verklaard.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:06:34 #87
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190893179
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:05 schreef Zelva het volgende:

Nee, die krant dus ook niet. Daar zegt alleen meneer Rietveld dat dat zo is. Maar een ongefundeerde uitspraak van een GroenLinks-raadslid is geen bron en dat zegt al helemaal niet dat Trouw achter die mening staat en die tot waarheid heeft verklaard.
Dit dus.
pi_190893187
Ik mis een belangrijke link in de OP:
https://petities.nl/petitions/vuurwerkverbod
dag
pi_190893195
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat wikipedia zegt boeit me niet zoveel daar kan iedereen zijn persoonlijke mening op kwijt. Zoals je in de kranten van toen kunt lezen had men in de sixties ook gewoon vuurwerk.
In Den Haag, ja. Pas zo'n 10 jaar later was het gemeengoed.
pi_190893237
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Als het dan maar niet dat illegale vuurwerk is waarvan je ramen er bijna uitspringen, Of waar mijn katten bijna een hart-aanval van krijgen.

Dat is geen vuurwerk dat zijn gewoon bommen.

Ik ben niet perse tegen vuurwerk, maar wel tegen die bommen.
Het is alleen lastig om dat onderscheid goed te maken in die periode. Met een algeheel verbod wordt dat een stuk makkelijker.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:09:43 #91
39333 Zelva
pi_190893241
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:01 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat vuurwerk blijft juist bij een verbod op legaal vuurwerk en gaat naar verwachting alleen maar toenemen.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:10:44 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190893258
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:07 schreef Xa1pt het volgende:

In Den Haag, ja. Pas zo'n 10 jaar later was het gemeengoed.
Zijn jullie nou echt allemaal te belazerd om even op Delpher rond te bladeren? Het tijdvak '60-'69 zit nb ingebakken in de link...

In '69 gaf men 8.5 miljoen uit aan vuurwerk...
pi_190893270
quote:

Dit.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:11:49 #94
39333 Zelva
pi_190893280
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is alleen lastig om dat onderscheid goed te maken in die periode. Met een algeheel verbod wordt dat een stuk makkelijker.
Het is nu ook al supermakkelijk om dat onderscheid te maken. Alles afgestoken en in bezit vóór 28/29 december betreft sowieso illegaal vuurwerk. Toch gebeurt er niets of nauwelijks. Dat gaat niet op magische wijze veranderen als mensen vanaf 28 of 29 december geen legaal vuurwerk meer kunnen kopen.
pi_190893297
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:11 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het is nu ook al 'supermakkelijk'. Alles afgestoken vóór 28/29 december betreft sowieso illegaal vuurwerk. Toch gebeurt er niets of nauwelijks. Dat gaat niet veranderen als mensen vanaf 28 of 29 december geen legaal vuurwerk meer kunnen kopen.
Het vereist wat meer inzet in de eerste jaren, ja. Als dat ook onderdeel van het plan is ben ik voor. Als er niet strakker gehandhaafd wordt heeft het niet zo gek veel zin nee.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:15:09 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190893322
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat wikipedia zegt boeit me niet zoveel daar kan iedereen zijn persoonlijke mening op kwijt. Zoals je in de kranten van toen kunt lezen had men in de sixties ook gewoon vuurwerk.
Nou ja, gelukkig hoeven we er nog maar een paar jaar over te discussiëren en dan komt het verbod er toch wel.
Resistance is futile.
pi_190893341
Tradities veranderen, vroeger vond men roken gezond, dat is nu wel anders.
Zwarte piet evolueert, Nederland ontkerkt en straks komt er een vorm van vuurwerkverbod.
Deal with it..
dag
  zondag 5 januari 2020 @ 19:16:30 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190893345
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:06 schreef Peter het volgende:
Ik mis een belangrijke link in de OP:
https://petities.nl/petitions/vuurwerkverbod
Getekend.
Resistance is futile.
  zondag 5 januari 2020 @ 19:16:54 #99
241662 Jian
Well, well, well
pi_190893351
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dat vuurwerk blijft juist bij een verbod op legaal vuurwerk en gaat naar verwachting alleen maar toenemen.
Ja, want als daarnaast een keiharde aanpak plaatsvindt bij in het het bezit hebben, c.q. afsteken van illegaal vuurwerk, dan gaan onze dappere strijders onder het slaken van hun strijdkreet, "dan liever de lucht in" gewoon door, wat dat betreft zijn het echte Geuzen :7
pi_190893365
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

Juist die mensen moeten ze harder aanpakken. Ik woon vlakbij een vliegbasis, ik hoor heus wel het verschil tussen een sierpijltje of een bom.

...en iets waarvan je denkt ' als mijn ramen het maar houden" is geen vuurwerk.

Ik snap niet dat niemand daar tegen optreedt.

Het is toch niet zo heel moeilijk te vinden, lijkt me. Je gaat gewoon op het lawaai af.

Maar jah, wat dat betreft blijf je toch altijd "roepende in de woestijn."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')