abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190879107
quote:
De Kwestie: Is alcohol het nieuwe roken?

Net als roken gaat drinken maatschappelijk in de ban. Vlak voor de feestdagen bracht de rijksoverheid een peiling naar buiten waaruit bleek dat Nederlanders nauwelijks weet hebben van de schadelijke effecten van alcohol.

En deze maand leveren drommen landgenoten zich over aan het hippe onthoudingsritueel Dry January. Is alcohol het nieuwe roken? Wat directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP betreft wel: hij maant staatssecretaris Paul Blokhuis door te pakken met zijn ontmoedigingsbeleid. Ilja Gort ziet een dag zonder een glas wijn als een dag niet geleefd.
Telegraaf

quote:
’Alcohol net zo stevig aanpakken als roken’

Directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP wil dat drinken wordt ontmoedigd: „Drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen.”

Alcohol het nieuwe roken? Er zijn overeenkomsten en verschillen. Tabak (nicotine) en alcohol zijn beide verslavende stoffen. Ze zijn bovendien slecht voor de gezondheid en bij zwangere vrouwen voor dat van hun ongeboren baby. Roken en meeroken is in Nederland verantwoordelijk voor 20.000 sterfgevallen per jaar, drinken voor ruim 5000. Ook zijn er belangrijke verschillen tussen tabak en alcohol: drinkers veroorzaken, anders dan rokers, tal van ernstige maatschappelijke problemen, zoals geweldsdelicten, verkeersongevallen, problemen in werksituaties, overlast op straat, vrouwenmishandeling, etc.

Alcohol wordt het nieuwe roken genoemd, omdat we van het rookprobleem kunnen leren hoe je het alcoholprobleem het beste kunt aanpakken. Zo heeft de overheid geleerd dat voorlichting over de nadelen van roken onvoldoende werkt: je moet ook de industrie en de leveranciers durven aan te pakken. De eerste noodzakelijke maatregel is om de prijs van alcohol te verhogen. Schadelijke producten moeten niet te goedkoop zijn. De tweede maatregel is: verminder het aantal verkooppunten. Haal alcohol uit de supermarkt en geef de slijter het alleenrecht om drank te verkopen. Supermarkten fungeren nu als een drankwalhalla, ook voor kinderen en jongeren.
Telegraaf

En daar gaan we weer, de discussie over een verbod op vuurwerk loopt nog volop en men heeft alweer iets nieuws gevonden waar de verbodspijlen in de toekomst op gericht kunnen worden...

Lekker zo doorgaan met die enorme drang naar de maakbare maatschappij, dan komen we er wel... En dat al die idioten hier in blijven trappen, we zijn compleet van het pad af in dit land.
pi_190879123
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Tuurlijk doet leren dat. Maar met leven lang leren bedoelen ze iets anders. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zaken bestudeert, een leven lang, die jij interessant, nuttig en leuk vindt. Het gaat er daar vooral om dat je om de zoveel maanden in ranzige motelzaaltjes bijeenkomt om onder het oog van een of andere ontwikkelingsgoeroe 'aan jezelf en je collega's' te werken, met standaard flip-over en markeerstiften. Met als beloning een of ander diploma. Werkverschaffing voor allerlei bureautjes, aldus. Verder doe ik niets liever, dan leren. Maar dan wel zaken die nuttig zijn, en dat is voor mij niet automatisch een synoniem voor "rendabel".
Maar het voorbeeld wat je nu beschrijft is alleen relevant voor mensen in corporate branches. Als je daar niet tegen kan zou ik sowieso een ander werkveld overwegen. Maar wat zie je als alternatief voor een 24-uurs economie. Hoe zie je dat voor je? Winkels weer dicht op zondag en na 6 uur, werknemers mogen snachts niet meer aan het werk. Dat soort praktijken?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_190879133
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

Tuurlijk doet leren dat. Maar met leven lang leren bedoelen ze iets anders. Het is namelijk niet de bedoeling dat je zaken bestudeert, een leven lang, die jij interessant, nuttig en leuk vindt. Het gaat er daar vooral om dat je om de zoveel maanden in ranzige motelzaaltjes bijeenkomt om onder het oog van een of andere ontwikkelingsgoeroe 'aan jezelf en je collega's' te werken, met standaard flip-over en markeerstiften. Met als beloning een of ander diploma.

Werkverschaffing voor allerlei bureautjes, aldus.
Dit dus, geldharkerij van paarse broeken organisaties...
pi_190879171
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:25 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Maar het voorbeeld wat je nu beschrijft is alleen relevant voor mensen in corporate branches. Als je daar niet tegen kan zou ik sowieso een ander werkveld overwegen. Maar wat zie je als alternatief voor een 24-uurs economie. Hoe zie je dat voor je? Winkels weer dicht op zondag en na 6 uur, werknemers mogen snachts niet meer aan het werk. Dat soort praktijken?
Alleen in corporate branches? Nee hoor, komt zo onderhand in elke sector voor.

De 24-uurs economie an sich zie ik niet als problematisch, het is het idee dat je daardoor als mens OOK 24 uur per dag met economie bezig dient te zijn dat allesoverheersende patronen begint aan te nemen, zowel in je werk als privé. Werkelijk alles staat in dienst van de Heilige Economie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_190879199
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Alleen in corporate branches? Nee hoor, komt zo onderhand in elke sector voor.

De 24-uurs economie an sich zie ik niet als problematisch, het is het idee dat je daardoor als mens OOK 24 uur per dag met economie bezig dient te zijn dat allesoverheersende patronen begint aan te nemen, zowel in je werk als privé. Werkelijk alles staat in dienst van de Heilige Economie.
Kan je wat privé voorbeelden opnoemen? Want ik zie dat een stuk minder dan jij doet volgens mij
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_190879226
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:29 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Kan je wat privé voorbeelden opnoemen? Want ik zie dat een stuk minder dan jij doet volgens mij
Waarvan? Dat werkelijk alles tegenwoordig in het teken van de economie staat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_190879234
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Waarvan? Dat werkelijk alles tegenwoordig in het teken van de economie staat?
Dat het overheersend is in ons privéleven
pi_190879371
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:31 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat het overheersend is in ons privéleven
Oh in mijn privéleven veel minder, daar zorg ik wel voor. Maar dat is makkelijk praten wanneer je een fijne startpositie hebt gehad en de zaken op orde zijn. Dan kun je af en toe weigeren mee te doen met dat circus.

Iemand met een minimumloon, een flexibele aanstelling, een ziekte of gewoon werkloos, reken maar dat hun privéleven geheel op de economie is gebaseerd. En zo ook de sinds 2015 ingetreden Participatiewet. Met allerhande fijne verplichtingen voor de zwaksten in onze gemeenschap, op straffe van, jawel economische sancties.

Maar daarnaast natuurlijk ook de starters, zowel qua wonen als het stichten van een gezin. Immers, hoe wijs is het op basis van een flexibele aanstelling een huis te kopen (als dat al kan, zijn ze nu wel mee bezig geloof ik), of een gezin te stichten?

En dan die hele gezondheidsfarce van de afgelopen jaren. Waarom is dat ineens allemaal een issue? Omdat het écht om het welzijn van mensen gaat? Natuurlijk niet. Dan was die troep allemaal allang verboden (accijns...) Maar gezonde mensen kunnen langer werken. Ongezonde mensen worden eerder ziek of vallen uit en kosten geld. Daarom die heisa over vlees, roken en alcohol. Niet dat eenieder een vadsige, dronken kettingroker wordt, maar liever het zekere voor het onzekere.

Dan dat leven lang leren gezeik. Dat is in het leven geroepen omdat de arbeidsmarkt is geflexibiliseerd, en derhalve betekent het vooral dat je geen moment rust hebt en je jezelf continu moet om- en bijscholen om 'aantrekkelijk te blijven' voor die arbeidsmarkt. Rust is anathema. Vrije tijd is anathema. Even 'niks doen' is anathema. Niet dat het veel uitmaakt, want dankzij de ontslagrechtversoepeling flikkeren ze je toch wel buiten wanneer ze willen. Toppunt was wel die straatveger in Rotterdam die ontslagen werd en daarna tegen bijstandsgeld (tegenprestatie) hetzelfde werk mocht doen.

En om het allemaal nog wat vervelender te maken, gaan we mensen hun natje en droogje afnemen.

Zo maar wat voorbeelden.

[ Bericht 1% gewijzigd door EttovanBelgie op 04-01-2020 20:52:49 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_190879403
Alles verbieden _O_
Leve het geloof!!!!!1!1!!11
U MAD?
pi_190879543
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:25 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Winkels mogen wel iets later sluiten dan 18.00u. 's Nachts werken is erg ongezond dus dat zou alleen moeten als het écht nodig is.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_190879824
quote:
Hardop gelachen toen die vent op 0:35 met dasje en al de trampoline op ging. En wel netjes enkel de voorgeschreven oefeningen doen he, niet hoog de lucht in springen of een salto proberen te maken. Stel je toch voor dat je lelijk terecht komt, het zou de economie zomaar eens wat geld kunnen kosten.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:05:16 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_190879832
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Hardop gelachen toen die vent op 0:45 met dasje en al de trampoline op ging. En wel netjes enkel de voorgeschreven oefeningen doen he, niet hoog de lucht in springen of een salto proberen te maken. Stel je toch voor dat je lelijk terecht komt, het zou de economie zomaar eens wat geld kunnen kosten.
Zie je jezelf zo al achter een bureau zitten met je collega's?
:') :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_190879860
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zie je jezelf zo al achter een bureau zitten met je collega's?
:') :') :')
Ik vraag me af hoe vaak ze dat hebben moeten oefenen totdat alle acteurs met een min of meer recht gezicht die scene konden doen. :')
pi_190879960
Alcohol is een zeer verslavende harddrug gelijk aan heroïne en cocaïne die per direct in de ban zou moeten.

Het is dat de staat er honderden miljoenen aan accijns op pakt, anders was deze gruwelijke drug allang in de ban gedaan.
blablablabla
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:40:20 #15
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_190880516
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:12 schreef Elan het volgende:
Alcohol is een zeer verslavende harddrug gelijk aan heroïne en cocaïne die per direct in de ban zou moeten.

Want alles dat verslavend en schadelijk kan zijn meteen maar verbieden?

Alcohol, cocaine en heroine hebben overigens een totaal andere werking met andere effecten, risico's, gevolgen, etc. Beetje simpel ze gelijk te stellen.
Krekker is de bom!
pi_190880630
persoonlijk vind ik het stiekum bijzonder grappig, eerst met zn allen mijn roken tot iets duivels en onbetaalbaars reduceren, nu zijn zij aan de beurt. ik drink nauwelijks. nou de autos nog, en karma has been a bitch.

verder natuurlijk precies hetzelfde, allemaal achterlijk gedoe. informeer mensen dan beter, als het zo erg is, en geef ze een plek (een cafe?) en klaar. bemoei je verder niet met hoe mensen willen leven.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 22:08:29 #17
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_190881147
Alles wat eng is en verslavend moet natuurlijk met de grond gelijkt worden gemaakt.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_190882261
Kunnen we het ontopic houden alsjeblieft?
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 23:23:58 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_190882771
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:40 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Want alles dat verslavend en schadelijk kan zijn meteen maar verbieden?

Alcohol, cocaine en heroine hebben overigens een totaal andere werking met andere effecten, risico's, gevolgen, etc. Beetje simpel ze gelijk te stellen.
Dat klopt alcohol heeft een veel grotere negatieve impact op de omgeving van de gebruiker dan die andere 2. Alcohol moet je verbieden en die andere 2 legaliseren.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_190882957
Niet verbieden maar inderdaad misschien uit de supermarkt halen en slijterij als exclusief verkoper. Misschien ook meer waarschuwingen op de etiketten. Zoals auto ongevallen , zinloos geweld, cirrose etc.

Ik drink zelf niet buitenshuis alleen in vertrouwde omgeving wanneer ik geen verplichtingen heb. Ben wel bezig helemaal te stoppen met therapie.
  Moderator zaterdag 4 januari 2020 @ 23:34:23 #21
236264 crew  capricia
pi_190883038
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 23:31 schreef Duveldrinker het volgende:
Niet verbieden maar inderdaad misschien uit de supermarkt halen en slijterij als exclusief verkoper. Misschien ook meer waarschuwingen op de etiketten. Zoals auto ongevallen , zinloos geweld, cirrose etc.

Ik drink zelf niet buitenshuis alleen in vertrouwde omgeving wanneer ik geen verplichtingen heb. Ben wel bezig helemaal te stoppen met therapie.
Okay, je zit nog in therapie, begrijp ik. Herstellende.
Hoe is het om overal in het wild, zelfs bij gewoon boodschappen doen, je continu alcohol tegen komt? Is het een trigger? Of werkt het zo niet?
(want bij stoppen me roken bijv. moet je geen pakjes sigaretten om je heen hebben)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_190883142
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 23:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Okay, je zit nog in therapie, begrijp ik. Herstellende.
Hoe is het om overal in het wild, zelfs bij gewoon boodschappen doen, je continu alcohol tegen komt? Is het een trigger? Of werkt het zo niet?
Kan een trigger zijn, dat wisselt heel erg. Maar bijvoorbeeld ook een reclame op tv, die van Brand een tijdje terug was erg goed kan ineens een heel erg trek veroorzaken.

Of een serie op Netflix waarin een personage een whisky drinkt.

Het zit gewoon in je brein gebakken dat alcohol iets geweldigs lekkers is.
pi_190883303
Oprechte vraag aan de bemoeimensen: denk je dat je leven er beter van wordt als alcohol 4x zo duur of helemaal verboden is? Zo ja waarom?
pi_190883371
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 23:47 schreef Glazenmaker het volgende:
Oprechte vraag aan de bemoeimensen: denk je dat je leven er beter van wordt als alcohol 4x zo duur of helemaal verboden is? Zo ja waarom?
Het stoppen moet uit jezelf komen niet vanuit een ander. Het enige wat de overheid kan doen is ontmoedigen voornamelijk bij de jeugd.
pi_190884832
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:04 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Hardop gelachen toen die vent op 0:35 met dasje en al de trampoline op ging. En wel netjes enkel de voorgeschreven oefeningen doen he, niet hoog de lucht in springen of een salto proberen te maken. Stel je toch voor dat je lelijk terecht komt, het zou de economie zomaar eens wat geld kunnen kosten.
Wat een wereld. Ben blij dat ik niet met dit soort waanzin zal worden geconfronteerd.

Je kunt er op wachten dat na het roken alcohol op de korrel genomen word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')