abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 02:50:49 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190869055


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190870256
Die Komfort Check-in van de Deutsche Bahn werkt superchill O+
  zaterdag 4 januari 2020 @ 10:52:30 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190870769
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 09:57 schreef MCH het volgende:
Die Komfort Check-in van de Deutsche Bahn werkt superchill O+
Ja wat is daar nu precies het voordeel van?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_190870785
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:52 schreef Eix het volgende:

[..]

Ja wat is daar nu precies het voordeel van?
Dat je kunt gaan pitten en dat de kaartjesknipper je dan niet stoort omdat hij/zij ziet dat je ingecheckt bent.
pi_190870795
Ideaal voor fokkers, nog minder interactie met echte mensen
  zaterdag 4 januari 2020 @ 10:57:03 #6
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190870829
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:54 schreef MCH het volgende:

[..]

Dat je kunt gaan pitten en dat de kaartjesknipper je dan niet stoort omdat hij/zij ziet dat je ingecheckt bent.
Maar anders doet de conducteur dat toch als hij voorbij komt? En laat hij je de rest van de rit met rust. Tenzij ze met snoepjes langskomen. *O*

Die Duitsers controleren sowieso een stuk vollediger is mijn ervaring.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 4 januari 2020 @ 11:11:48 #7
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_190871043
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 10:54 schreef MCH het volgende:
Ideaal voor fokkers, nog minder interactie met echte mensen
_O-
pi_190872576
Mijn vriendin vertrekt volgende week een paar maanden naar Zürich. Voor 40 euro ben je daar met de Flixbus rechtstreeks vanuit Eindhoven dus ik heb mezelf maar een 1ste klas Interrail ticket voor 2 maanden cadeau gedaan.

Maar elke keer Eindhoven - Utrecht - Freiburg - Zürich wordt ook zo saai, wat zijn de wat leukere routes om daar te komen? Rheinstrecke en/of Schwarzwaldbahn de moeite waard? München - Innsbruck en dan terugsteken? Ergens door Frankrijk (wanneer daar weer eens gereden wordt..)? Ik hoor graag jullie tips :s)
  zaterdag 4 januari 2020 @ 19:15:16 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190877959
Het bedrijf Smit Transformatoren is in Nijmegen pal langs het spoor gevestigd, langs de lijn richting Wijchen. In een grijs verleden hadden ze zelf een spooraansluiting, maar die is al jaren verdwernen.

Wat meteen opvalt als je langs de fabriek komt, is hoe enorm die transformatoren zijn. Hoger dan de bovenleiding... dus hoe komen ze dan weg?

Nou, zo dus:

Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_190878131
Inmiddels is er meer bekend over de ontsporing:

quote:
De afgelopen dagen is onderzoek gedaan naar de trein die bij Den Haag uit de rails liep. Dit onderzoek loopt nog. Uit de eerste resultaten blijkt dat de ontsporing waarschijnlijk veroorzaakt is door een defect aan twee wielen van de trein
Meer: https://nieuws.ns.nl/ontsporing-bij-den-haag-wat-weten-we-nu/

Eerste gedachte: een probleem met de wielband? Of wellicht een te scherpe wielflens waardoor de flens tussen wisseltong en de buitenste rails terecht is gekomen bij het wissel?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 19:33:30 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190878214
Afgesleten wielflens in combinatie met vierkante wielen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 19:35:57 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190878243
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:33 schreef greavy het volgende:
Afgesleten wielflens in combinatie met vierkante wielen.
Dat begrijp ik ook uit de berichten die op Somda staan. Situatie niet goed ingeschat en het stel toch ingezet?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 4 januari 2020 @ 19:40:14 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190878296
Er zijn meldingen geweest dat er "ongewone trillingen" waren, maar niks wees uit controles dat er dringend iets moest gebeuren. Het opmerkelijke: Hij zou einde dienst naar de werkplaats gaan voor onderhoud. Dit kan best een verkeerde beoordeling bij de dagelijkse controles geweest zijn. Meer als dit heb ik ook niet meegekregen.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 19:41:13 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190878310
Ook opvallend dat in het NS-artikel staat dat er 49 stellen DDZ zijn. Dat klopt ook wel, want het aanrijdingsstel van Diepenveen (2014) zal niet meer hersteld worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190878358
Ik heb net even de berichten op Somda gelezen, maar ik zou die discussie niet al te serieus nemen.
Ik heb ook in de koffiekamer al de meest fantastische verhalen voorbij horen komen, waarvan je met twee seconden nadenken al kan zeggen: volstrekte flauwekul.
Het enige dat klopt is het bericht over de vlakke plaatsen. Die worden tegenwoordig automatisch gemeten en aan de hand daarvan wordt er een planning gemaakt voor een bezoekje aan de kuilwielenbank. Dat bezoek lijkt nog niet eens ingepland te zijn geweest, dus veel haast had dat blijkbaar niet, wat automatisch betekent dat het geen extreem ernstige vlakke plaatsen waren.
pi_190878381
https://www.weblogzwolle.(...)-station-zwolle.html
Vorige maand was er ook al een DDZ ontspoort
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zaterdag 4 januari 2020 @ 19:49:13 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190878425
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:45 schreef MTL het volgende:
Ik heb net even de berichten op Somda gelezen, maar ik zou die discussie niet al te serieus nemen.
Ik heb ook in de koffiekamer al de meest fantastische verhalen voorbij horen komen, waarvan je met twee seconden nadenken al kan zeggen: volstrekte flauwekul.
Ik heb helemaal niks op Somda gelezen :D Zit vaak veel onzin tussen
pi_190878462
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:46 schreef WcPot het volgende:
https://www.weblogzwolle.(...)-station-zwolle.html
Vorige maand was er ook al een DDZ ontspoort
Compleet andere situatie. Dat is op onbewaakt gebied waar de machinisten zelf de wissels om moeten gooien. Legt een machinist het wissel net niet helemaal goed, dan staat de trein er naast. Toeval dat het met DDZ was. Het had ook een hele andere trein kunnen zijn.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 19:56:35 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190878592
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:45 schreef MTL het volgende:
Ik heb net even de berichten op Somda gelezen, maar ik zou die discussie niet al te serieus nemen.
Ik heb ook in de koffiekamer al de meest fantastische verhalen voorbij horen komen, waarvan je met twee seconden nadenken al kan zeggen: volstrekte flauwekul.
Het enige dat klopt is het bericht over de vlakke plaatsen. Die worden tegenwoordig automatisch gemeten en aan de hand daarvan wordt er een planning gemaakt voor een bezoekje aan de kuilwielenbank. Dat bezoek lijkt nog niet eens ingepland te zijn geweest, dus veel haast had dat blijkbaar niet, wat automatisch betekent dat het geen extreem ernstige vlakke plaatsen waren.
uiteraard, maar in dit geval zit er een waarheidsgehalte in
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190878649
Btw, treinpersoneel zijn de grootste roddelkonten die er zijn, dus tenzij informatie van iemand komt die echte feitenkennis heeft vanuit het onderzoek zelf, zou ik info die personeel verteld met een grote korrel zout nemen, ook al lijkt het nog zo aannemelijk :)
Informatie wordt heel vaak mooier gemaakt met aannames of gewoon aangedikt voor de sensatie.
Uiteraard kan er gespeculeerd worden over de oorzaak, maar zolang er niks officieel naar buiten wordt gebracht, zou ik rustig afwachten.
Intern is gisteren hetzelfde bericht al verspreid, dus ook in alle interne berichtgeving is nog niks gecommuniceerd over exacte oorzaken of schade. Personeel, buiten de onderzoekers, hebben dus niet meer kennis dan wat er publiekelijk bekend is.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 20:06:37 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190878775
Wel grappig dat zelfs NS Persvoorlichting de naam NID niet meer gebruikt :P
  Redactie Sport zaterdag 4 januari 2020 @ 20:16:59 #22
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190878956
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:40 schreef greavy het volgende:
Er zijn meldingen geweest dat er "ongewone trillingen" waren, maar niks wees uit controles dat er dringend iets moest gebeuren. Het opmerkelijke: Hij zou einde dienst naar de werkplaats gaan voor onderhoud. Dit kan best een verkeerde beoordeling bij de dagelijkse controles geweest zijn. Meer als dit heb ik ook niet meegekregen.
De DDZ die ik vanavond had van Amersfoort naar Hengelo vond ik ook flink trillen, op een normaal stuk spoor zonder scherpe bogen of wissels.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190879024
Helaas is dat normaal gedrag voor DDZ. Daar wordt al sinds het begin over geklaagd. De draaistellen hebben geen rotatiedempers, waardoor deze dus een extreem snelle vetergang kunnen vertonen op rechte stukken spoor.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 20:46:20 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190879474
"Ik heb een schone broek nodig"-momentje voor de machinist van deze trein. Gelukkig is alles goed afgelopen.

  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:19:49 #25
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190880075
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 20:16 schreef dennistd het volgende:

[..]

De DDZ die ik vanavond had van Amersfoort naar Hengelo vond ik ook flink trillen, op een normaal stuk spoor zonder scherpe bogen of wissels.
Ik zat van de week al te zoeken naar welk stel het betreft dat uit de rails is gelopen. En met welke rammelbak ik op 1 januari onderweg was.

Toen was ik onderweg van Utrecht ri Gouda en begon het stel bij Vleuten behoorlijk te shaken. :{ Maar voor zover ik kon nagaan was dat niet hetzelfde stel.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_190880672
Dat is inderdaad een van de bekende plekken met DDZ. Niks aan de hand, dat is dus 'normaal'.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 21:50:01 #27
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_190880696
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 19:45 schreef MTL het volgende:

Het enige dat klopt is het bericht over de vlakke plaatsen. Die worden tegenwoordig automatisch gemeten en aan de hand daarvan wordt er een planning gemaakt voor een bezoekje aan de kuilwielenbank.
Via het mat zelf, of via Gotcha/Quo Vadis?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_190881467
Dat laatste inderdaad. Het is niet volledig zaligmakend, mede omdat die dingen niet overal staan, maar schijnbaar is de data betrouwbaar genoeg.
De laatste keer dat ik een vlakke plaats wilde melden kon de collega die ik aan de telefoon kreeg mij precies vertellen hoe groot de plek was en op welke termijn een bezoekje aan de kuilwielenbank gepland stond, en wanneer de data voor het laatst bijgewerk was (dus op welk moment de trein zo'n punt gepasseerd was). Dankzij dat meetsysteem was dat allemaal al bekend en geregeld.
Maar ik weet niet welke gegevens het systeem verder nog meet. Als het probleem iets anders is dan een vlakke plaats (bijvoorbeeld een extreme degradatie van het loopvlak of metaalmoeheid in de wielband), weet ik niet of dat ook opgepikt wordt.

[ Bericht 50% gewijzigd door MTL op 05-01-2020 16:04:17 ]
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 januari 2020 @ 00:12:32 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190883662
Morgenochtend vanaf ongeveer half elf rijden er weer treinen tussen Den Haas CS en Ypenburg
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 5 januari 2020 @ 01:51:59 #30
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190884688
Timelapsevideo van de hersporing van de trein:

Bekijk deze YouTube-video

Het spoor direct links van de trein is dus spoor 51a, waar Dennis en ik het in het vorige deel over hadden. Dat was dus ook nodig voor de hersporing.
  zondag 5 januari 2020 @ 09:09:39 #31
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_190885953
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 21:48 schreef MTL het volgende:
Dat is inderdaad een van de bekende plekken met DDZ. Niks aan de hand, dat is dus 'normaal'.
ICMm kan daar ook nog weleens rammelen, maar DDZ nog vaker inderdaad.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_190886262
Bij ICM merk je het een hele enkele keer wel eens (al is het nog altijd minder dan de extreem snelle vetergang zoals bij de DDZ), maar dat is dan voor mij reden om even een berichtje te sturen naar de werkplaats voor het eerstvolgende grote onderhoud. Die heeft namelijk wel rotatiedempers, dus het kan zijn dat die net even anders afgesteld moeten worden. Je ontkomt er niet aan, er is altijd wel een snelheid waarop het gebeurd, maar met een iets andere afstelling gebeurd dat niet bij de reguliere 'kruissnelheid' van 130-140km/u.
pi_190887489
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:52 schreef Ireyon het volgende:
Mijn vriendin vertrekt volgende week een paar maanden naar Zürich. Voor 40 euro ben je daar met de Flixbus rechtstreeks vanuit Eindhoven dus ik heb mezelf maar een 1ste klas Interrail ticket voor 2 maanden cadeau gedaan.

Maar elke keer Eindhoven - Utrecht - Freiburg - Zürich wordt ook zo saai, wat zijn de wat leukere routes om daar te komen? Rheinstrecke en/of Schwarzwaldbahn de moeite waard? München - Innsbruck en dan terugsteken? Ergens door Frankrijk (wanneer daar weer eens gereden wordt..)? Ik hoor graag jullie tips :s)
Geen ervaringsdeskundige, maar als ik naar de kaart kijk dit idee:

Via Maastricht, Luik naar Luxembourg en vanaf daar met de TGV naar Mulhouse, waar je weer met een andere TGV naar Zurich kan.

Eindhoven - Rotterdam - Parijs - Metro - Parijs - Zurich
  Moderator zondag 5 januari 2020 @ 12:42:27 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190888006
Vrijdag waren ze in Zwitserland met Railaway. Glacier Express en op het eindpunt verder met een tandradbaan naar Gornergrat op ruim 3000m hoogte.

Die laatste kost ¤110 voor een retourtje. Zijn er meer (en voordeliger) van dit soort baantjes? Lijkt me wel eens mooi om zoiets te doen in de vakantie.

Mooie treinroute, onderweg uitstappen om wat door de bergen te lopen en dan een trein later naar het volgende punt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190888225
De echte bergbaantjes zijn in Zwitserland al vele jaren erg duur. Jaren geleden ook de Gornergratbahn gedaan, dat is leuk voor een keertje, maar met een heel gezin opeens toch een behoorlijke uitgave.
Normale bekende treinen waar je ook wel enigszins door de bergen rijdt en bijvoorbeeld ook Interrail geldig is, zijn natuurlijk de FO Bahn MGB en de RhB, waar je over 2000 meter heen gaat bij de MGB (Oberalppas) en 2200 bij de RhB (Berninapas).
Langs al die lijnen kan je ook prachtige dagwandelingen maken (been there, done that).
Bijvoorbeeld van Fiesch naar Brig (eerst met de bus richting het Binntal, uitstappen bij Ze Binne/Langthal, Binn, vanaf daar via Heiligkreuz door de Saflischpas (2550m) naar Brig wandelen (totaal ongeveer 20 km) en dan met de trein terug), of van Preda omhoog naar Spinas of Bever lopen (ongeveer 16 km) via de Fuorcla Crap Alv (2450m) (dus niet langs de drukke weg door de Albulapas).
Maar goed, dat zijn slechts twee voorbeelden. Er zijn natuurlijk nog veel en veel meer prachtige dagtochten met openbaar vervoer te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door MTL op 05-01-2020 13:13:27 ]
pi_190889758
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 13:01 schreef MTL het volgende:
De echte bergbaantjes zijn in Zwitserland al vele jaren erg duur. Jaren geleden ook de Gornergratbahn gedaan, dat is leuk voor een keertje, maar met een heel gezin opeens toch een behoorlijke uitgave.
Normale bekende treinen waar je ook wel enigszins door de bergen rijdt en bijvoorbeeld ook Interrail geldig is, zijn natuurlijk de FO Bahn MGB en de RhB, waar je over 2000 meter heen gaat bij de MGB (Oberalppas) en 2200 bij de RhB (Berninapas).
Langs al die lijnen kan je ook prachtige dagwandelingen maken (been there, done that).
Bijvoorbeeld van Fiesch naar Brig (eerst met de bus richting het Binntal, uitstappen bij Ze Binne/Langthal, Binn, vanaf daar via Heiligkreuz door de Saflischpas (2550m) naar Brig wandelen (totaal ongeveer 20 km) en dan met de trein terug), of van Preda omhoog naar Spinas of Bever lopen (ongeveer 16 km) via de Fuorcla Crap Alv (2450m) (dus niet langs de drukke weg door de Albulapas).
Maar goed, dat zijn slechts twee voorbeelden. Er zijn natuurlijk nog veel en veel meer prachtige dagtochten met openbaar vervoer te maken.
Van Preda naar Spinas (en door naar bever) is inderdaad machtig mooi. zeker doen als je de kans hebt!
  zondag 5 januari 2020 @ 16:52:26 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190891071
Jungfraujoch is nog veel duurder trouwens. En je ziet geen fuck want het station ligt in de berg. Die Gornergrat wil ik nog weleens heen :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190891133
En als je nog eens met stoomtreintjes de bergen in wilt, dan is dit ook aan te raden: https://de.wikipedia.org/wiki/Dampfbahn_Furka-Bergstrecke
Althans, aan te raden..., wat ik mij er nog van kan herinneren: ik ben er in 1998 een keer mee geweest, en toen alleen maar het stuk van Realp tot aan het begin van de Furka-tunnel, de rest was toen nog niet klaar voor gebruik.
pi_190891315
Het is Zwitserland. Daar gaan lunchen voelt ongeveer hetzelfde als voor Bangladeshi die bij de Librije gaan eten joh :P
Bier.
  Moderator zondag 5 januari 2020 @ 17:26:16 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190891530
Ik hoef ook niet niet per se naar Zwitserland hoor, liever niet zelfs. Ze hebben er veel kaas en spreken er ook Frans :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 5 januari 2020 @ 17:41:00 #41
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190891752
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 16:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Jungfraujoch is nog veel duurder trouwens. En je ziet geen fuck want het station ligt in de berg. Die Gornergrat wil ik nog weleens heen :9
Klopt, je kunt veel beter (en veel goedkoper) het rondje over de Kleine Scheidegg maken. Dat is wel een heel mooi stuk, en daar mag je met je Swisspass en ik denk ook met een Interrail gewoon in.

En het ligt in het Duitstalige stuk :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_190891977
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:26 schreef derLudolf het volgende:
Ik hoef ook niet niet per se naar Zwitserland hoor, liever niet zelfs. Ze hebben er veel kaas en spreken er ook Frans :P
En Italiaans. En geen Duits.
Bier.
pi_190892186
Mocht Rikus hier nog meelezen: je zet jezelf voor schut momenteel met die zogenaamde klokkenluiders.
De screenshots die je als 'bewijs' opvoert, zijn van andere treinen die dus de extra controle hebben gehad, zoals NS al aankondigde. Je bewijst dus alleen maar dat NS snel maatregelen heeft getroffen en de vloot goed is gecontroleerd, waarmee potentiële ongelukken dus zijn voorkomen.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:09:32 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190892227
Rikus is een grote sensatiezoeker en roeptoeter eerste klas. Neem ik al langere tijd niet serieus.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:18:20 #45
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190892429
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Klopt, je kunt veel beter (en veel goedkoper) het rondje over de Kleine Scheidegg maken. Dat is wel een heel mooi stuk, en daar mag je met je Swisspass en ik denk ook met een Interrail gewoon in.

En het ligt in het Duitstalige stuk :P
Dat denk ik niet. Volgens mij kun je hoogstens tot Zweilütschinen komen. Ik ben er al eens eerder in Grindelwald uitgegooid :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190892578
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:07 schreef MTL het volgende:
Mocht Rikus hier nog meelezen: je zet jezelf voor schut momenteel met die zogenaamde klokkenluiders.
De screenshots die je als 'bewijs' opvoert, zijn van andere treinen die dus de extra controle hebben gehad, zoals NS al aankondigde. Je bewijst dus alleen maar dat NS snel maatregelen heeft getroffen en de vloot goed is gecontroleerd, waarmee potentiële ongelukken dus zijn voorkomen.
Die man snapt simpele logica simpelweg niet. Het is echt verbazingwekkend hoe groot het bord is wat hij voor z'n harses heeft en op dit moment denk ik oprecht dat professionele hulp misschien nog het enige is wat uitkomst biedt.
Bier.
  zondag 5 januari 2020 @ 18:36:38 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190892734
quote:
11s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Volgens mij kun je hoogstens tot Zweilütschinen komen. Ik ben er al eens eerder in Grindelwald uitgegooid :X
Hmm, o ja. De laatste keer had ik een Berner Oberland Pass. Dan mag je er wel op.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 5 januari 2020 @ 18:38:29 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190892760
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:26 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Die man snapt simpele logica simpelweg niet. Het is echt verbazingwekkend hoe groot het bord is wat hij voor z'n harses heeft en op dit moment denk ik oprecht dat professionele hulp misschien nog het enige is wat uitkomst biedt.
quote:
Onder druk van de Maatschappij Voor Beter OV heeft de NS publiekelijk erkend dat defecten aan de wielen van een trein de oorzaak zijn van de ontsporing bij Voorburg van afgelopen donderdag.
Als je je niks verbeeldt, dan ben je ook niks :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 5 januari 2020 @ 18:45:48 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190892861
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:07 schreef MTL het volgende:
Mocht Rikus hier nog meelezen: je zet jezelf voor schut momenteel met die zogenaamde klokkenluiders.
De screenshots die je als 'bewijs' opvoert, zijn van andere treinen die dus de extra controle hebben gehad, zoals NS al aankondigde. Je bewijst dus alleen maar dat NS snel maatregelen heeft getroffen en de vloot goed is gecontroleerd, waarmee potentiële ongelukken dus zijn voorkomen.
Maar die screenshots tonen wel aan dat er een wat groter probleem is, wat niet eerder is opgemerkt. Of wel is opgemerkt, maar niet is aangemerkt als een kritisch probleem.
pi_190892914
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar die screenshots tonen wel aan dat er een wat groter probleem is, wat niet eerder is opgemerkt. Of wel is opgemerkt, maar niet is aangemerkt als een kritisch probleem.
Dan hoef je je nog geen Ad Bos te wanen, kom nou :D
Bier.
pi_190893275
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:07 schreef MTL het volgende:
Mocht Rikus hier nog meelezen: je zet jezelf voor schut momenteel met die zogenaamde klokkenluiders.
De screenshots die je als 'bewijs' opvoert, zijn van andere treinen die dus de extra controle hebben gehad, zoals NS al aankondigde. Je bewijst dus alleen maar dat NS snel maatregelen heeft getroffen en de vloot goed is gecontroleerd, waarmee potentiële ongelukken dus zijn voorkomen.
Wie houdt er toezicht op veilige inzet van voertuigen, ILenT toch? Moet je daar zijn ipv bij NS.
pi_190893348
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 18:45 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar die screenshots tonen wel aan dat er een wat groter probleem is, wat niet eerder is opgemerkt. Of wel is opgemerkt, maar niet is aangemerkt als een kritisch probleem.
Het enige dat te zien is op de screenshots is het resultaat van de extra controle op specifiek de remblokken die op het loopvlak van de wielband zitten. Daarin is te zien dat die dus aan de afkeurmaat zitten en de betreffende treinstellen zijn dan ook niet meer ingezet. Kortom: extra controle was succesvol.

Als je wilt zeggen dat er een groter probleem is, dan moet je met heel wat meer bewijs komen. En geloof mij, als er een groot probleem met de gehele vloot was, dan waren álle DDZ-treinen wel van het spoor gehaald. Was het niet goedschiks, dan wel kwaadschiks door ILT.
En zelfs in het eerste rapport lees ik niks over dat dit specifieke probleem vóór de ontsporing al bekend was. Als dat wel zo was, dan was de trein regelrecht aan de kant gegaan en had er geen meter meer mee gereden mogen worden.

Edit: ik zie dat inmiddels op de site van Rikus ook een foto geplaatst is die aan zou tonen dat bij het ontspoorde treinstel het probleem al bekend zou zijn.
Nou nee, het enige wat die foto aantoont is dat er vlakke plaatsen gemeld waren en dat die conform de voorgeschreven termijnen opgelost zouden worden met een retourtje naar de kuilwielenbank.

[ Bericht 7% gewijzigd door MTL op 05-01-2020 20:24:19 ]
pi_190894536
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 19:11 schreef b2py het volgende:

[..]

Wie houdt er toezicht op veilige inzet van voertuigen, ILenT toch? Moet je daar zijn ipv bij NS.
Primair houdt de NS daar toezicht op natuurlijk, ILenT handhaaft naleving van regels.
Bier.
pi_190902904
Rikus Spithorst en zijn twee enige vrienden kun je het beste negeren. Hij is in het verleden al in aanraking geweest met justitie naar aanleiding van een 'column' waar vreemde beschuldigingen in stonden. Die club van hem doet niets anders dan blaffen, ik begrijp niet waarom die naam überhaupt nog voorbij komt.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator maandag 6 januari 2020 @ 12:53:39 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190903591
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 17:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

En Italiaans. En geen Duits.
Ik mijn 'Duits' lijkt waarschijnlijk meer op Duits als hun Duits :+

Kreeg laatst een compliment op een beurs van een Duitser, ik was een van de eerste Nederlanders die behoorlijk Duits sprak. *Ego gestreeld*
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190904331
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 12:52 schreef Ireyon het volgende:
Mijn vriendin vertrekt volgende week een paar maanden naar Zürich. Voor 40 euro ben je daar met de Flixbus rechtstreeks vanuit Eindhoven dus ik heb mezelf maar een 1ste klas Interrail ticket voor 2 maanden cadeau gedaan.

Maar elke keer Eindhoven - Utrecht - Freiburg - Zürich wordt ook zo saai, wat zijn de wat leukere routes om daar te komen? Rheinstrecke en/of Schwarzwaldbahn de moeite waard? München - Innsbruck en dan terugsteken? Ergens door Frankrijk (wanneer daar weer eens gereden wordt..)? Ik hoor graag jullie tips :s)
München Innsbruck via Mittenwald is echt _O_
pi_190915212
Hebben jullie de NS lab app al? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 7 januari 2020 @ 08:36:47 #58
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190915320
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 08:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben jullie de NS lab app al? :?
ik heb 'm maar gebruik 'm eigenlijk nooit
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Redactie Sport dinsdag 7 januari 2020 @ 13:19:59 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190918468
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 08:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Hebben jullie de NS lab app al? :?
Ja, maar het enige wat ik gebruik zijn de pushberichten bij in- en uitchecken
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190918659
Ik zag dat er ook iets als MindfulNS :') in zit. Geen idee wat dat voor moet stellen :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')