abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190268975
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Blijkbaar is het een volledig ondoorzichtige constructie. Leuker kunnen ze het niet maken wel makkelijker... alleen dat laatste blijkbaar ook niet.

Wat ik aan de andere kant wel kwalijk vind is dat er in de kinderopvangbijslag etc wel ontzettend echt gefraudeerd wordt, oma's die worden ingezet als zijnde betaalde oppas waarbij het geld gelijk weer terugvloeit naar de ouders terwijl oma het zonder die constructie ook gewoon gratis gedaan had (en daar dus belasting voordeel uit putten). Er worden fouten gemaakt bij de belastingdienst maar mensen zijn er ook altijd naar om het systeem zo optimaal mogelijk uit te buiten, er zullen vast gedupeerden zijn die actief opzoek zijn geweest naar mazen in de wet of opportunistische constructies met betrekking tot kinderopvang.
Wat ik ervan begrepen heb, is dat er bij deze toeslagenaffaire op voorhand een heel aantal gastouderbureaus (vaak van mensen van buitenlandse komaf) als frauduleus werden aangemerkt en dat al die ouders moesten bewijzen dat ze niet fraudeerden (omgekeerde wereld). En dat tegenbewijs werd weggemoffeld, en dat 'voorbewijs' werd opgevoerd om het handelen van de belastingdienst te rechtvaardigen.

Dan ben je wel smerig bezig hoor, als overheid.
Somebody that I used to know
pi_190268990
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:38 schreef Elan het volgende:
Motie van wantrouwen. Snel gaat dit niet overleven.
Waarom niet? De regeringspartijen zullen hem niet steunen
pi_190269002
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:38 schreef Elan het volgende:
Motie van wantrouwen. Snel gaat dit niet overleven.
Jawel hoor, krijgen ze toch geen meerderheid voor
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_190269038
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:53 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als je als belastingdienst de 20/80 benadering hanteert als prima uitganspunt (van de honderd terugvorderingen mogen er 20 onterecht zijn) deugt je hele systeem simpelweg niet.
Zolang die 20 na controle (dus binnen een fatsoenlijke tijd en niet 18 maanden) alsnog krijgen waar ze recht op hebben zie ik geen probleem?
pi_190269067
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:45 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Klopt en Omtzigt stond ook vooraan bij de Bulgarenfraude om te gaan pleiten voor een snellere en hardere aanpak bij signalen van fraude.

Deze hele discussie is hypocriet. Bij het grootste deel van de mensen waarbij de toeslagen zijn stopgezet door deze aanpak bleek dat volkomen terecht.
Als de signalen genegeerd werden en nu weer bleek dat voor miljoenen was gefraudeerd stond iedereen weer te roepen voor een hardere aanpak.

De hele vraag of de ouders die nu als slachtoffer behandeld worden terecht moesten terugbetalen of niet lijkt in deze hele discussie niet eens meer relevant. Ik zou van iedereen die nu zegt benadeeld te zijn wel eens willen dat de zaken inhoudelijk besproken worden, in plaats van de belastingdienst de schuld in de schoenen te schuiven. Lekker makkelijk ook omdat zij nooit publiekelijk inhoudelijk mogen reageren.

Neemt niet weg uiteraard dat in sommige gevallen niet goed gehandeld is door de belastingdienst en dat echt aangepakt moet worden.
Eens! En het publiek gaat helemaal voorbij aan het feit dat in het Donner rapport (deel 1) helemaal niet is onderzocht of er onterecht is teruggevorderd. Er is alleen onderzocht of de "zachte" stopzetting procedureel fout is toegepast (tot 2016).
Pas als het ADR rapport en Donner deel 2 klaar is weten we meer van de inhoudelijke kant.

Maar goed, al dat schreeuwerige nieuws leest zo lekker weg.
Voor de mensen die inhoudelijke stukken willen lezen,kan ik dossier 31066 nr. 547, bijlage bij Kamerstuk, 75 evaluaties CAF aanraden. Lezen op overheid. nl

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-913671

Veel stopzettingen zijn verricht omdat mensen niet reageren op brieven van de belastingdienst om documenten op te sturen of omdat ze de opvang niet betalen, of omdat er veel te veel uren worden afgenomen icm arbeidsuren etc etc.

Procedureel is het fout gegaan. Maar doen alsof al deze mensen nu alsnog recht hebben op de toeslag? Nee, zo simpel licht het niet helaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bloem75 op 04-12-2019 18:52:03 ]
  woensdag 4 december 2019 @ 18:42:59 #81
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190269078
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:41 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Zolang die 20 na controle (dus binnen een fatsoenlijke tijd en niet 18 maanden) alsnog krijgen waar ze recht op hebben zie ik geen probleem?
Nee?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_190269290
Sommige mensen hebben de kwestie te weinig gevolgd en gaan dan onzin uitslaan. Zo van: de BD heeft een foutje gemaakt in jouw dossier, kop op, niet zeuren!

Mensen die niks aanvragen terwijl ze wel recht hebben, wel keurig hun belastingen betalen, en dan trots zijn dat ze niet van subsidie afhankelijk zijn (wat op zich een mooi streven is). Daar is Klaas Dijkhoff u vast ook heel dankbaar voor, hoewel zelfs hij het nu wat te gênant vindt en het wachtgeld niet meer incasseert. Maar ga eens na hoeveel mensen niks meer durven aan te vragen omdat ze oprecht bang zijn voor de Belastingdienst in een rechtsstaat. Ook dat zijn de meevallertjes op de begroting.

Nu, de kwestie zelf: er is 5-10 jaar bewust gekozen om door te gaan met tienduizenden euro's, soms wel een ton, binnen te harken bij werkende mensen met een laag inkomen van wie men wist dat het geld niet verschuldigd was. In de gevallen waar het tot een rechtszaak kwam, zijn relevante bewijsstukken bewust achtergehouden voor de rechter. En dat zijn dus alleen de gevallen waar de ouders het niet al hadden opgegeven. Mensen konden geen nieuwe kinderopvangtoeslag meer aanvragen (of het werd gelijk verrekend), waardoor ze moesten stoppen met werken. Die verloren niet alleen het salaris op zich, maar 5-10 jaar perspectief op de arbeidsmarkt. Ga maar solliciteren met zo'n gat op je cv omdat je in gevecht was met de Belastingdienst.

Want de Belastingdienst bestrijdt jou in dit soort zaken te vuur en te zwaard. De BD heeft de beste advocaten en als ze verliezen, gaan ze altijd in hoger beroep. Zij hebben alle tijd, geld en energie van de wereld om tegen jou te procederen, terwijl jij het moet zien te regelen terwijl op al jouw bezittingen en inkomen boven het absolute bijstandsniveau beslag wordt gelegd, incl. huis en auto. En vaak gaan ze ook nog onder het bijstandsniveau door met geld afschrijven totdat je het bij hen aangeeft. De verwerkingstijd om zoiets terug te draaien bedraagt maximaal 15 werkdagen. Tot die tijd moet je aankloppen bij familieleden of ergens anders schulden maken als je geen rijke oom hebt, wat bij deze doelgroep zeer waarschijnlijk is.

Als ze op jou het labeltje "opzet/grove schuld" hebben geplakt (wat hier klakkeloos gebeurde, terwijl ze wisten dat het niet houdbaar was) kom je nooit in aanmerking voor een persoonlijke betalingsregeling. Dat is een regeling anders dan de standaard betalingsregeling, waarbij het hele bedrag binnen 24 maanden betaald moet zijn, zelfs als het om ¤50k gaat. Dan is na 6 weken plus herinnering, aanmaning en dwangbevel het volledige bedrag in één keer invorderbaar en mogen ze zoals gezegd op alles beslag leggen, inclusief het inhouden van het volledige jaarbedrag van zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget ("dwangverrekening" zoals dat zo mooi heet), net zolang totdat de "schuld" is voldaan.

Probeer je eens voor te stellen dat de overheid, of een instantie daarvan, op een mooie dag besluit dat jij persoonlijk kapot moet. Alle machtsmiddelen die de staat heeft, worden aangewend om jou uit de normale maatschappij te verwijderen. Er staat bij jouw naam een notitie dat al jouw bezwaren ongelezen moeten worden afgewezen, en dat aan jou absoluut geen informatie mag worden verschaft over welke stukken jij moet aanleveren om je recht te halen. Pas vijf tot tien jaar later kom je er achter dat jij een projectje van de overheid was. Dat mensen in nette pakken in glazen torens hebben zitten vergaderen over hoe ze jou er onder kunnen krijgen.

Deze kwestie hangt maar deels samen met het falende toeslagsysteem. Dat is nog een probleem op zich, wat inderdaad hervormd moet worden. Maar dat is nu het excuus wat ze gebruiken om te verhullen dat het onterecht invorderen gewoon beleid is geweest: "Sorry, sorry, maar ja, complex systeem hè?" Excuses en schadevergoedingen zijn mooi, maar je ziet nog steeds dat Snel er alles aan doet om de 'scope' beperkt te houden. Als het echt om 9.000 gezinnen gaat, heb je het echt over een miljoenenstrop voor de overheid.

Dus nu hebben 300 gezinnen geluk, al komt er vast nog wel een Belastingdienst-vormige fuck-up die hun kerst weer vergalt. Eerder werd al het stopzetten van dwangverrekeningen toegezegd en werd er vlak voor Sinterklaas toch weer verrekend. Dit lijkt me wel een systeemfout. Het betalingssysteem van de BD is één grote spaghetti die nooit bedoeld was voor toeslagen, maar voor belastingaanslagen. Verrekening op verrekening op verrekening. Het zou me ten zeerste verbazen als de BD daadwerkelijk in staat is om de alsnog toegekende toeslag, het terugdraaien van verrekeningen en betalingen, rente, en de schadevergoeding, correct te berekenen. Dus ook deze gedupeerden zullen het tot op de laatste euro moeten narekenen, anders worden ze alsnog genaaid.

Snel lijkt me een in beginsel fatsoenlijke man, maar ook de zoveelste bewindspersoon die zich door zijn ambtenaren heeft laten voorliegen, en dat stiekem ook wel zo makkelijk is gaan vinden. Zie de oplossing die hij hier aandraagt:

https://twitter.com/RoelSchrein/status/1202238296396578818

De BelastingTelefoon is een nuttig middel als je ze te pakken kunt krijgen. Dan kun je vragen wat de inkomensgrens voor iets is, of kun je een eenvoudige betalingsregeling treffen. Maar deze zaak ligt volledig boven de competentie van de BelTel. Als een gedupeerde de BelTel belt en bereikt, vermoed ik dat er simpelweg een terugbelverzoek naar Belastingdienst Toeslagen wordt aangemaakt en dan word je binnen 5 werkdagen (of meer, bij piekdrukte) teruggebeld.

Het is juist heel typisch van de BD dat mensen met complexe dossiers vaak geen vaste contactpersoon bij de BD krijgen, maar dat ze élke keer weer moeten bellen met het standaard nummer, lang in de wacht moeten staan, en dan weer het hele verhaal moeten uitleggen. Als je geluk hebt, krijg je een behulpzame, vriendelijke medewerker die echter ook niet ingevoerd is in het dossier, en die eerst alle standaard oplossingen aandraagt ("Heeft u al een persoonlijke betalingsregeling aangevraagd?"), vervolgens een meer ervaren medewerker om hulp moet vragen, en uiteindelijk toestemming krijgt om een terugbelverzoek aan te maken. En dat is als je geluk hebt... Het enige wat je hier ziet is dat Menno Snel nul komma nul idee heeft van hoe zijn eigen organisatie te werk gaat.

Ik hoop dat alle gedupeerden de juiste vergoeding krijgen en dat hervorming van het stelsel nu eindelijk eens serieus wordt genomen. Maar ik hou mijn hart vast omdat men ook hier niet naar de bron van het probleem wil kijken. Omdat vervolging voor ambtsmisdrijven bij voorbaat lijkt te worden uitgesloten en men alleen maar over het proces wil praten. Omdat er voor de foute ambtenaren en falende bewindspersonen geen gevolgen zijn. Je kunt een prachtig nieuw stelsel verzinnen en dan moet het door dezelfde ambtenarij worden uitgevoerd die zich zowel inhoudelijk als ethisch ongeschikt heeft bewezen.
pi_190269366
Motie van wantrouwen voor dit :')
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_190269378
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:26 schreef girlnextdoor. het volgende:
Daarom roep ik al jaren dat mensen eens zelf in kosten moeten voorzien. Dan voorkom je zulk gezeik. Ik ontvang iig geen enkele subsidie of wat dan ook. Levert me geen stress op als bijv zorgverzekering of huursubsidie ineens geld terug wil. Het enige wat wel eens vervelend is, is als de belasting ineens terug gaat innen. Maar guess what? Daar heb ik netjes geld voor opzij staan.

Ik vind dat kinderbijslag en kinderopvangtoeslag ook afgeschaft moeten worden. We leven in een overbevolkte wereld en hier krijg je er geld bij uit als je een kind op die wereld zet. Daarnaast: Je koopt ook pas een huis als je de hypotheek ervan rond krijgen op basis van een bepaald inkomen. Waarom zou je niet pas aan kinderen beginnen als je de financiën ervoor hebt? Scheelt weer armoede, trauma's en gebroken gezinnen. Overigens zeg snap ik wel dat het financieel ook fout kan gaan als er al kinderen zijn, maar ik denk dat dat een klein percentage is.
Even afgezien van je inhoudelijke punt, dat is nogal een operatie van een jewelste. Iedere Nederlander, rijk èn arm, calculeert op basis van waar hij/zij recht op heeft. Je koopt een huis op basis van wat je verdient, je krijgt kinderen omdat je denkt dat je het met de kindertoeslag wel redt, je kan net wel die ene woning huren omdat je weet dat je zorgtoeslag krijgt. Etc.
Of rijkeren: je kan je die auto veroorloven omdat er subsidie op zit. Je neemt die zonnepanelen omdat de overheid je terugbetaalt. Je investeert in aandelen omdat je weet dat er een bepaald belastingtarief geldt waarmee je het kan halen.

Iedereen calculeert daarop.

Wil je dat omgooien, dan vraag je nogal wat van mensen. Want stel dat je de toeslagen afschaft, maar in plaats daarvan lagere belastingen regelt (en ook gewoon substantieel lagere belastingen, die de toeslag volledig compenseert). Dat kan echt niet iedereen bolwerken hoor, in Nederland. Simpelweg omdat ze iedere maand afhankelijk zijn van de kindertoeslag en ze het zich niet kunnen veroorloven een keer geen toeslag te krijgen. Geen buffer hebben kunnen opbouwen om die klap op te vangen en te wachten tot in april het jaar daarop voor het doorgeven van de inkomstenbelasting.

En dan hoef je echt geen onverstandige keuzes te hebben gemaakt. Ziekte of een ongeluk kan ook een moeilijke en onomkeerbare situatie creëren.
pi_190269383
Zo dan. Dat is een heel essay. Respect Vasilevski
pi_190269400
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:41 schreef robbietobbie het volgende:

Nee? Dus we kunnen jou gewoon 6 maanden lang korten tot bijstandsniveau? Terwijl je vast lasten gewoon door blijven gaan?
pi_190269460
Lees ik nou goed dat mensen stellen dat Omtzigt niet mag zeuren omdar hij bij de Bulgaren fraude verwachtte/eiste dat de BD het erna beter zou doen?

Alsof door een fout van dw brandweer een brandende struik niet goed geblust is en je verwacht dat ze voortaan bij elke brand met een blusvliegtuig aan komen zetten.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_190269545
Ik vind Renske Leijten atlijd zo onsympathiek :X Maar ze is wel een pitbull, wel handig voor dit soort thema's.
pi_190269558
Off toptic, maar als ik Snel zie heb ik de neiging om een tondeuse te pakken :P
pi_190269570
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:02 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind Renske Leijten atlijd zo onsympathiek :X Maar ze is wel een pitbull, wel handig voor dit soort thema's.
Echt? Ik mag haar juist heel graag
pi_190269610
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:42 schreef Bloem75 het volgende:

Veel stopzettingen zijn verricht omdat mensen niet reageren op brieven van de belastingdienst om documenten op te sturen of omdat ze de opvang niet betalen, of omdat er veel te veel uren worden afgenomen icm arbeidsuren etc etc.
Blablabla... Van de 100 terugvorderingen 20 gezinnen het ongeluk in storten... Die 80/20 regeling zouden we eens bij de snelheidscontroles in moeten voeren... Gewoon 100 boetes uitschrijven waarvan 20 onterecht met als reden dat het toch heus wel vaak goed gaat...
pi_190269647
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:02 schreef Postbus100 het volgende:
Ik vind het nog steeds zonde (maar begrijp heel goed dat het voor haar tijd werd voor wat anders) dat ze zorg uit haar portefeuille heeft laten gaan.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_190269847
Kun je de schade gewoon niet verhalen op de Ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor deze grove fouten. Tikt snel aan als sommige gezinnen een ton aan de belasting moesten betalen. laat deze ambtenaren maar in de miljoenen schulden lijden, dat lijkt mij een gepaste straf.
pi_190269865
Vaag verhaal van die Arib zeg. Ze bedoelt het goed, maar het komt er een beetje formeel/vormelijk uit.
pi_190269898
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:13 schreef MakkieR het volgende:
Kun je de schade gewoon niet verhalen op de Ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor deze grove fouten. Tikt snel aan als sommige gezinnen een ton aan de belasting moesten betalen. laat deze ambtenaren maar in de miljoenen schulden lijden, dat lijkt mij een gepaste straf.
Ja, ik ben wel benieuwd wie precies inhoudelijk verkeerde beslissingen heeft genomen. Ik hoef zelf niet de naam, maar of ze dat tot op persoonlijk niveau kunnen reconstrueren.
pi_190269930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Blablabla... Van de 100 terugvorderingen 20 gezinnen het ongeluk in storten... Die 80/20 regeling zouden we eens bij de snelheidscontroles in moeten voeren... Gewoon 100 boetes uitschrijven waarvan 20 onterecht met als reden dat het toch heus wel vaak goed gaat...
Of je leest je echt goed in.
Lees het dossier eens ipv krantenkoppen. Niemand weet nog of er onterecht is teruggevorderd. Dat onderzoek loopt nog en daar gaat het debat niet over.
De meeste, die nu aan het janken zijn krijgen echt niet nu alsnog recht op het geld.
Ze krijgen alleen een schadevergoeding e.d ivm de procedure. Namelijk de zachte stop.

Tjonge.. Nederland gaat echt kapot aan niet-geinformeerd volk die alleen krantenkoppen leest van clickbaites verzamelende websites.

Alle dossiers staan notabene gewoon openbaar.
pi_190269931
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:13 schreef MakkieR het volgende:
Ik neem aan dat er toch wel koppen gaan rollen bij de BD
pi_190269985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 19:16 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er toch wel koppen gaan rollen bij de BD
Ze zullen uiteindelijk wel een zondebok vinden waar men alles op afschuiven zal. M.a.w. mijn vertrouwen in de belastingdienst is ver te zoeken.
pi_190270182
Zo en opeens is het vol in de 2e kamer
pi_190270196
Hoofdelijke stemming oO/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')