abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 december 2019 @ 16:53:44 #51
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190267189
Dat hele circus van toeslagen moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Zo'n twee derde van de huishoudens maakt gebruik van een of andere toeslag en dat is een hele grote pot van geld-heen-en-weer-schuiverij. Het houdt een hoop mensen aan het werk, maar maakt tegelijk een hoop mensen afhankelijk van de overheid en dat vindt diezelfde overheid dan weer erg fijn. Daar bovenop komt dan nog dat het, hoewel nog altijd de verantwoordelijkheid van de burger, wel een beetje vragen om ellende is om eerst allerlei zakken geld uit te keren en daarna terug te vorderen waar geen recht op was. Alle niet te innen terugvorderingen kosten ook kapitalen - er even vanuitgaand dat de vorderingen terecht zijn.

Daarnaast is de Belastingdienst een van die organisaties die de basisregel van overheidsdiensten uit het oog verloren is: De overheid is er voor de burger, en niet andersom.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_190267192
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:50 schreef Elan het volgende:

[..]

Er werd letterlijk gezegd geen geld had om naar het ziekenhuis te gaan. Eigen Risico kun je ook in termijnen betalen en komt sowieso pas achteraf.

Vond het gewoon een beetje een raar verhaal, zal wel aan mij liggen dan. Dat het enorme ellende met zich mee heeft gebracht moge duidelijk zijn, er moeten echt koppen rollen.
Er wordt sowieso een beetje op de emotie gespeeld. De schreeuwende kerel die o.a. zijn huis en huwelijk was kwijtgeraakt, was misschien ook wel gescheiden omdat de relatie al kut was zonder dat belastinggedoe. Op zich is het natuurlijk wel makkelijk om de Belastingdienst de schuld te geven van al je problemen
pi_190267346
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:53 schreef Janneke141 het volgende:

Daarnaast is de Belastingdienst een van die organisaties die de basisregel van overheidsdiensten uit het oog verloren is: De overheid is er voor de burger, en niet andersom.
Dat is nu net het probleem, de belastingdienst was er om geld in te innen zodat de overheid zijn werk kon doen. Het directe doel was juist geld binnenhalen, niet om dienstig te zijn aan burgers.
Daarna werden ze ineens opgezadeld met Toeslagen, wat een heel andere aanpak vereist.
Ik vind het niet gek dat toeslagen zo'n ramp zijn geworden. Onuitvoerbare wetgeving die uitgevoerd moet worden door een instantie die dat niet wilde en en niet geschikt voor is.
pi_190267347
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:37 schreef TjjWester het volgende:

[..]

[..]

Het gaat er niet om of ze veel ellende hebben meegemaakt, daar twijfel ik niet over. Het gaat om de vraag of de ellende zo erg is geweest dat je nooit meer iets van je leven kan maken, wat deze man zegt.

Dat durf ik zeer ernstig te betwijfelen.
Dat zeg ik: "Ze moeten niet zeuren! Stelletje aanstellers!"
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 4 december 2019 @ 17:08:13 #55
346939 Janneke141
pi_190267429
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:03 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Dat is nu net het probleem, de belastingdienst was er om geld in te innen zodat de overheid zijn werk kon doen. Het directe doel was juist geld binnenhalen, niet om dienstig te zijn aan burgers.
Daarna werden ze ineens opgezadeld met Toeslagen, wat een heel andere aanpak vereist.
Ik vind het niet gek dat toeslagen zo'n ramp zijn geworden. Onuitvoerbare wetgeving die uitgevoerd moet worden door een instantie die dat niet wilde en en niet geschikt voor is.
De Belastingdienst heeft niet zo veel te willen, die moeten gewoon uitvoeren wat ze door het ministerie wordt opgedragen.

Op het moment dat die opdrachten onwerkbaar zijn (regelgeving te complex, leidt tot problemen in de uitvoering) of onwettig (heksenjacht op mensen die te goeder trouw foutjes maken door ze tot fraudeurs te bestempelen) dan is dat de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Financiën. Als de Belastingdienst aantoonbaar verzaakt, dan is dat de verantwoordelijkheid van de top van de dienst.
pi_190267527
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat zeg ik: "Ze moeten niet zeuren! Stelletje aanstellers!"
Jij legt me woorden in de mond die ik niet gezegd hebt. Walgelijk.
speak only if it improves the silence.
pi_190267542
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:53 schreef Janneke141 het volgende:
Dat hele circus van toeslagen moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Zo'n twee derde van de huishoudens maakt gebruik van een of andere toeslag en dat is een hele grote pot van geld-heen-en-weer-schuiverij. Het houdt een hoop mensen aan het werk, maar maakt tegelijk een hoop mensen afhankelijk van de overheid en dat vindt diezelfde overheid dan weer erg fijn. Daar bovenop komt dan nog dat het, hoewel nog altijd de verantwoordelijkheid van de burger, wel een beetje vragen om ellende is om eerst allerlei zakken geld uit te keren en daarna terug te vorderen waar geen recht op was. Alle niet te innen terugvorderingen kosten ook kapitalen - er even vanuitgaand dat de vorderingen terecht zijn.

De vraag is hoe ga je op een geoormerkte manier ervoor zorgen dat mensen die het nodig hebben financieel worden geholpen met hun huur of zorgverzekering??

Simpelweg de toeslagen afschafffen is niet de oplossing.
pi_190267585
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:15 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Jij legt me woorden in de mond die ik niet gezegd hebt. Walgelijk.
Ik zeg letterlijk "ik zeg". Hoe leg ik jou dan woorden in de mond? :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 4 december 2019 @ 17:19:35 #59
346939 Janneke141
pi_190267592
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:16 schreef TjjWester het volgende:

[..]

De vraag is hoe ga je op een geoormerkte manier ervoor zorgen dat mensen die het nodig hebben financieel worden geholpen met hun huur of zorgverzekering??

Simpelweg de toeslagen afschafffen is niet de oplossing.
Voor een heleboel mensen wel, want die betalen nu eerst aan belasting om hun eigen toeslag plus de handelingskosten te kunnen financieren. Let wel: voor iedere herverdeelde euro wordt bijna een euro aan kosten gemaakt, dus je moet eerst 2 euro belasting betalen voordat je 1 euro huurtoeslag terugkrijgt.

Voor de zwakste schouders is het inderdaad geen haalbare kaart. Volgens mij moet je dat via de verhuurders, de zorgverzekeraars en de kdv's regelen en niet via die mensen zelf.
pi_190267626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Voor een heleboel mensen wel, want die betalen nu eerst aan belasting om hun eigen toeslag plus de handelingskosten te kunnen financieren. Let wel: voor iedere herverdeelde euro wordt bijna een euro aan kosten gemaakt, dus je moet eerst 2 euro belasting betalen voordat je 1 euro huurtoeslag terugkrijgt.

Voor de zwakste schouders is het inderdaad geen haalbare kaart. Volgens mij moet je dat via de verhuurders, de zorgverzekeraars en de kdv's regelen en niet via die mensen zelf.
Zowel de woningcooperaties als zorgverzekeraars zijn commerciele bedrijven, niemand kan ooit garanderen dat de toeslag daadwerkelijk volledig besteed wordt aan het verlagen van de huur of zorgverzekering, daar zal altijd discussie over zijn. Plus de overheid moet dan de boeken van een commercieel bedrijf gaan inkijken, lijk me nogal een inbreuk.
  woensdag 4 december 2019 @ 17:23:34 #61
346939 Janneke141
pi_190267646
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:22 schreef TjjWester het volgende:
Plus de overheid moet dan de boeken van een commercieel bedrijf gaan inkijken, lijk me nogal een inbreuk.
Op zich is dat wel een van de kerntaken van de Belastingdienst.
pi_190267675
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op zich is dat wel een van de kerntaken van de Belastingdienst.
Een jaarlijkse boekencontrole is niet bepaald een kerntaak. Ze mogen blij zijn als ze 5 jaarlijks halen. Ik heb slechts 1 keer controle gehad in 18 jaar.
pi_190267709
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:26 schreef girlnextdoor. het volgende:
Daarom roep ik al jaren dat mensen eens zelf in kosten moeten voorzien. Dan voorkom je zulk gezeik. Ik ontvang iig geen enkele subsidie of wat dan ook. Levert me geen stress op als bijv zorgverzekering of huursubsidie ineens geld terug wil. Het enige wat wel eens vervelend is, is als de belasting ineens terug gaat innen. Maar guess what? Daar heb ik netjes geld voor opzij staan.

Ik vind dat kinderbijslag en kinderopvangtoeslag ook afgeschaft moeten worden. We leven in een overbevolkte wereld en hier krijg je er geld bij uit als je een kind op die wereld zet. Daarnaast: Je koopt ook pas een huis als je de hypotheek ervan rond krijgen op basis van een bepaald inkomen. Waarom zou je niet pas aan kinderen beginnen als je de financiën ervoor hebt? Scheelt weer armoede, trauma's en gebroken gezinnen. Overigens zeg snap ik wel dat het financieel ook fout kan gaan als er al kinderen zijn, maar ik denk dat dat een klein percentage is.
Als daar minder belasting tegenover staat valt er wat mij betreft over te praten maar waarschijnlijk gaan we dan alleen maar inleveren.
pi_190268187
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:45 schreef robbietobbie het volgende:

[..]

Klopt en Omtzigt stond ook vooraan bij de Bulgarenfraude om te gaan pleiten voor een snellere en hardere aanpak bij signalen van fraude.

Deze hele discussie is hypocriet. Bij het grootste deel van de mensen waarbij de toeslagen zijn stopgezet door deze aanpak bleek dat volkomen terecht.
Als de signalen genegeerd werden en nu weer bleek dat voor miljoenen was gefraudeerd stond iedereen weer te roepen voor een hardere aanpak.

De hele vraag of de ouders die nu als slachtoffer behandeld worden terecht moesten terugbetalen of niet lijkt in deze hele discussie niet eens meer relevant. Ik zou van iedereen die nu zegt benadeeld te zijn wel eens willen dat de zaken inhoudelijk besproken worden, in plaats van de belastingdienst de schuld in de schoenen te schuiven. Lekker makkelijk ook omdat zij nooit publiekelijk inhoudelijk mogen reageren.

Neemt niet weg uiteraard dat in sommige gevallen niet goed gehandeld is door de belastingdienst en dat echt aangepakt moet worden.
Als je als belastingdienst de 20/80 benadering hanteert als prima uitganspunt (van de honderd terugvorderingen mogen er 20 onterecht zijn) deugt je hele systeem simpelweg niet.
pi_190268350
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:04 schreef TjjWester het volgende:
Hoe kan je leven naar de "klote" zijn na zo foutje?? Ik begrijp dat het allemaal niet leuk is en flink stress kan geven.
Hun leven is naar de klote tot nu toe. Dat wil niet zeggen dat het in 2027 niet beter meer gaat worden ofzo.

Maar als je je baan kwijtraakt, je huis wellicht, je vrouw...dat zijn zaken waar je normaal gesproken jaren over hebt gedaan om goed voor elkaar te krijgen en buiten jouw schuld is het weg.

Anders gezegd: wat moet iemand overkomen mag hij terecht stellen dat zijn leven naar de klote is?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_190268382
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:19 schreef Janneke141 het volgende:
Niet dat ik het met je oneens ben (verre van), maar hier moet je voorzichtig mee zijn. Als je de boodschap “werken moet lonen” wil uitdragen als overheid wil je geen situatie waarbij werkende armen hun eerste twintig loonsverhogingen 100% (of meer, armoedeval) mogen inleveren. Dat is wel wat je krijgt als je het volledig aan marktpartijen overlaat.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_190268409
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 17:22 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Zowel de woningcooperaties als zorgverzekeraars zijn commerciele bedrijven, niemand kan ooit garanderen dat de toeslag daadwerkelijk volledig besteed wordt aan het verlagen van de huur of zorgverzekering, daar zal altijd discussie over zijn. Plus de overheid moet dan de boeken van een commercieel bedrijf gaan inkijken, lijk me nogal een inbreuk.
Je zou natuurlijk iets kunnen optuigen als:
Oke Achmea, de volgende verzekerden hebben recht op ¤60 zorgtoeslag. De BD betaalt dus dat bedrag aan Achmea en Achmea zorgt dat ze ¤60 minder incasseren. Idem voor woningcoöperaties (die stichtingen zijn dacht ii, niet per se commercieel).

Ontegenzeggelijk krijg je dan ook een administratie, maar voor de BD wordt het makkelijker. Ipv naar 700k mensen zorgtoeslag over te maken hoeven ze het maar naar 19 zorgverzekeraars over te maken.(al snap ik wel rat dus de verzekeraar er werk bij krijgt met als gevolg een hogere premie)
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_190268463
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 14:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Volgens mij is er nog geen draadje over de affaire met de Belastingdienst Toeslagen
Bizar :o

Ik luister/kijk nu het debat (net ingeschakeld)
Somebody that I used to know
pi_190268510
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:08 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Tienduizenden euro's terug moeten betalen kan aardig wat stress opleveren...
Helemaal als je totaal niet weet wat je zelf fout doet. Als je denkt je aan de regels te houden, maar elk jaar weer opnieuw je toeslag moet terugbetalen. Ontzettend frustrerend kan dat zijn.
  woensdag 4 december 2019 @ 18:24:18 #70
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_190268656
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 15:04 schreef Elan het volgende:
en de bezem mag wel een keer door de belastingdienst.
Hebben ze een aantal jaar geleden al geprobeerd met een vertrekregeling en toen liepen halve afdelingen weg.
pi_190268818
Heb ook een stukje van het debat zitten kijken. Ik denk dat er wel iets goeds uit voortkomt (opdoeken van het toeslagstelsel) maar dat Snel mag blijven zitten.
pi_190268830
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2019 16:24 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat de Tweede Kamer Snel niet weg gaat sturen. Dat zou ik een fout vinden. Wat ik me wel afvraag is of gedupeerde ouders nooit een advocaat in de arm hebben genomen en zo nee, waarom dan niet. Als advocaat maak je toch gehakt van zo'n falende Belastingdienst? Er staat me wel iets van bij dat er juridische procedures zijn geweest, alleen weet ik niet wat de uikomst daarvan is.
Leesvoer:
https://www.ed.nl/eindhov(...)lange-adem~a21e3589/
pi_190268967
Motie van wantrouwen. Snel gaat dit niet overleven.
blablablabla
  Spellchecker woensdag 4 december 2019 @ 18:38:45 #74
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190268973
quote:
Top. Geweldig werk van die advocaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')