abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 januari 2020 @ 17:00:23 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191027115
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 16:15 schreef nostra het volgende:
Marcel Pheijffer: de man die nog geen dag in de openbare praktijk heeft gewerkt, werkelijk overal fraude ziet, elke accountant de les leest, het zoveel beter weet dan iedereen, maar wel een tuchtrechtelijke veroordeling naast zijn naam heeft staan. En dan nog een paar beroepscommissarissen.

Dan kan je van zo'n rapportje niet veel meer verwachten dan dit soort onzinnige inkoppers en adviezen die het gepercipieerde probleem niet gaan oplossen. Verder niet teveel aandacht aan besteden.
:|W :|W :|W :|W :|W :|W
Hardleers dus :7
pi_191031290
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 17:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
:|W :|W :|W :|W :|W :|W
Hardleers dus :7
Welnee, maar wat de MCA doet is een paar open deuren intrappen en daar geen wezenlijke maatregelen tegenoverstellen.

Iedereen kan natuurlijk wel terecht constateren dat de Big4 steken hebben laten vallen. Iedereen kan ook andermans werk doornemen en vaststellen dat er ergens een fout is gemaakt. De hele nuance hoe relevant die fouten dan zijn en hoe ze een impact hebben op het uiteindelijke oordeel over de verantwoording (i.e. de jaarrekening) ontbreekt dan weer bij de AFM.

Dit hele circus begint inmiddels een heksenjacht te worden op een beroepsgroep, die die jacht overigens voor het grootste deel aan zichzelf te wijten heeft, maar waar de feitelijke constateringen nu totaal niet meer overeenstemmen met de conclusies. Ja, er worden fouten gemaakt en nee, het is echt een totale illusie om te denken dat er andere gremia zijn waarin de kwaliteit van accountantscontrole significant zou worden verbeterd.

Maar goed, dat kan je denken na vijf jaar uurtjes gefactureerd te hebben voor je uiteindelijke advies en dan aan te komen met een verbod op profit pooling. Nou, succes daarmee.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_191032406
Ga de accounts van de Nederlandse gemeenten en provincies eens controleren ! Hier zie je dus waarom en hoe de gemeentelijke belastingen worden geformuleerd. Als de gemeente geld overhoudt dan kunnen ze namelijk geen nieuwe of hogere bestaande belastingen heffen. Maar...je raadt het al, toch wordt ieder jaar de gemeentelijke belastingen voor de burger hoger.

Hier slechts één voorbeeld, zo heb ik er nog een paar honderd liggen.

Amsterdam (Dossier: Amsterdam)
1998:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ƒ 0,6 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ƒ 643,4 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
1999*:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ƒ 0,4 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ƒ 828 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2000:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ƒ 0,1 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ƒ 1.592 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2001:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig ¤ 5 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: voordelig ¤ 350 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2002:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 17 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 440 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2003:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig ¤ 6 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig ¤ 194 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2004:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 60 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 398 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2005:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 45 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 208 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2006:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 0 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 121 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2007:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 52 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 113 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2008:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 105 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 570 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2009:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 121 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 849 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2010:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig ¤ 32 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig ¤ 135 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2011:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 36 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 121 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2012:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig ¤ 96 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig ¤ 90 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2013:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 263 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 698 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2014:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: voordelig ¤ 79 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: nadelig ¤ 3 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2015:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 152 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 192 mln
- accountant: ?
2016:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 160 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 198 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2017:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 91 / ¤ 137 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: ¤ 120 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2018:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: nadelig ¤ 36 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: voordelig ¤ 36 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)

[ Bericht 2% gewijzigd door cempexo op 14-01-2020 22:27:49 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  woensdag 15 januari 2020 @ 00:07:05 #34
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191035089
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:10 schreef nostra het volgende:
Welnee, maar wat de MCA doet is een paar open deuren intrappen en daar geen wezenlijke maatregelen tegenoverstellen..........
Eindrapport MCA: impactvolle ingrepen nodig
https://www.accountant.nl(...)olle-ingrepen-nodig/

Rapport vinden we hier
http://www.monitoringacco(...)countancy-140120.pdf

266 pagina's met open deuren volgens Nostra :')
Zou hij het wel gelezen hebben alvorens te reageren :?
Of doet hij net alsof hij aan het werk is.......
Oordeel geven zonder feitelijk onderzoek :r :r
pi_191035623
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 22:03 schreef cempexo het volgende:
Ga de accounts van de Nederlandse gemeenten en provincies eens controleren ! Hier zie je dus waarom en hoe de gemeentelijke belastingen worden geformuleerd. Als de gemeente geld overhoudt dan kunnen ze namelijk geen nieuwe of hogere bestaande belastingen heffen. Maar...je raadt het al, toch wordt ieder jaar de gemeentelijke belastingen voor de burger hoger.

Hier slechts één voorbeeld, zo heb ik er nog
Je weet dat vriend Leo een BNW-gekkie is hè?
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_191036307
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 22:03 schreef cempexo het volgende:
Ga de accounts van de Nederlandse gemeenten en provincies eens controleren ! Hier zie je dus waarom en hoe de gemeentelijke belastingen worden geformuleerd. Als de gemeente geld overhoudt dan kunnen ze namelijk geen nieuwe of hogere bestaande belastingen heffen. Maar...je raadt het al, toch wordt ieder jaar de gemeentelijke belastingen voor de burger hoger.

Hier slechts één voorbeeld, zo heb ik er nog een paar honderd liggen.

Amsterdam (Dossier: Amsterdam)
(....)
2018:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: nadelig ¤ 36 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: voordelig ¤ 36 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
Leo Verhoef _O-
Als iemand niets snapt van het BBV, is hij het wel.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_191036481
quote:
2s.gif Op woensdag 15 januari 2020 07:15 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Leo Verhoef _O-
Als iemand niets snapt van het BBV, is hij het wel.
Over die rapporten en rapportage is een rechtszaak geweest. De opvatting van de rechter was: kennelijk hebben gemeentes een andere vorm van boekhouding. Ik heb daar geen bezwaar tegen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191036505
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 07:49 schreef cempexo het volgende:

[..]

Over die rapporten en rapportage is een rechtszaak geweest. De opvatting van de rechter was: kennelijk hebben gemeentes een andere vorm van boekhouding. Ik heb daar geen bezwaar tegen.
Ik kan me niet voorstellen dat de rechter "kennelijk" zei. Gemeentes ed zijn namelijk verplicht bij wet om het BV te volgen.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_191042240
quote:
2s.gif Op woensdag 15 januari 2020 07:51 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat de rechter "kennelijk" zei. Gemeentes ed zijn namelijk verplicht bij wet om het BV te volgen.
Ambtenaren helpen ambtenaren. Het is inmiddels zo geregeld dat aangiftes bij Justitie over deze manipulaties van de gemeentes niet meer in behandeling worden genomen.

Hier zie je een stukje boekhouding van de gemeente Leiden. Wat opvalt is het boekjaar 2009 tov van andere jaren met : werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 238,2 mln

In de periode 1997-2003 was een zekere Alexander Pechtold, ja die dus, wethouder van de gemeente Leiden. Hij heeft in zijn periode enorm gemanipuleerd met fraude van bodemsanering in die stad. De schade daarvan beliep in de miljoenen euro's. Uiteindelijk werd dat in 2008 weggeboekt.

Citaat:
Nu komt daar alweer een nieuw schandaal bij. Arthur van Amerongen (HP/DeTijd) heeft namelijk ontdekt dat Pechtold nog meer lijken in de kast heeft liggen, onder meer uit zijn tijd als wethouder in Leiden (1997-2003). Daar heeft de D66’er meegeholpen bij een schandaal om een man zijn grond te laten inleveren bij de gemeente tegen een zeer laag tarief. Om dat te bewerkstelligen moest worden verzonnen dat er sprake was van verontreinigde grond, waardoor de prijs kelderde. Vervolgens werden transportbrieven, tekeningen en saneringsverslagen vervalst, en dat allemaal onder het toeziende oog van niemand minder dan wethouder Alexander Pechtold.

https://www.dagelijksesta(...)antische-bouwfraude/

De gemeente heeft dit weggemoffeld door zichzelf een lening te geven. Dus je hebt geen geld, bedenkt een fantasie lening en boekt dat. De burger betaalt toch wel terug via opgelegde belastingen.

2007:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 11,8 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 47,2 mln
- accountant: Ernst & Young
2008:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 6,0 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 24,6 mln
- accountant: ?
2009:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 25,8 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 238,2 mln
- accountant: Ernst & Young
2010:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig ¤ 6,4 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig ¤ 23,7 mln
- accountant: Ernst & Young
2011:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: ¤ 9,7 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: ¤ 17,7 mln
- accountant: Ernst & Young
2012:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: nadelig ¤ 1,0 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig ¤ 42,6 mln
- accountant: Ernst & Young

[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 15-01-2020 14:29:08 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_191043778
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 15:53 schreef Ludachrist het volgende:
Accountantstopic met ikweethetooknietmeer en nostra, Fok! is nog altijd Fok!.
Het is een frauduleuze sector. Witwassen, drugsgeld, terrorisme, Bin Laden. U vraagt, wij leveren.

quote:
‘Politiek moet ingrijpen bij de accountants’

• Accountants doen hun werk nog altijd niet goed genoeg, de kwaliteit van het werk is onvoldoende, ondanks dat ze sinds 2014 de tijd hebben gehad om verbeteringen door te voeren. Dat concludeert de Monitoring Commissie Accountancy, die in opdracht van de sector onderzoek deed naar de kwaliteit van accountantsorganisaties.

• De grote vier accountantsorganisaties zijn too big to fail en moeten voor miljoenen aan financiële buffers aanleggen, stelt de commissie.

• De vergunning van 40 procent van de accountantskantoren moet worden ingetrokken omdat zij niet genoeg jaarverslagen controleren.

• Omdat de huidige zelfregulering door accountants niet werkt, is het nu tijd voor „dwingende verandering via wet- en regelgeving”, zegt commissie-voorzitter Ada van der Veer in een interview met NRC.

Ada van der Veer kan niet genoeg onderstrepen hoe elementair de rol van accountants is. Beleggers, banken, bedrijven, werknemers en ook consumenten – als ze bijvoorbeeld willen weten of hun reisorganisatie gezond is – moeten erop kunnen rekenen dat een accountant de boeken goed heeft gecontroleerd.

„Hun rol is echt cruciaal voor de economie. Accountants beoordelen of jaarrekeningen een getrouw beeld geven van de werkelijkheid. Als zij hun werk niet goed doen, wordt er vertrouwd op cijfers waar je niet op kunt vertrouwen.”

Helaas – de accountant doet zijn werk niet altijd goed. „Het aantal kwaliteitsgebreken is te hoog”, constateert de door Van der Veer geleide Monitoring Commissie Accountancy in het dinsdagmiddag gepresenteerde rapport Spiegel voor de accountancysector. Daarin pleit de commissie voor fors politiek ingrijpen in een sector die tot nog toe zichzelf reguleerde.

Het rapport is het slotstuk van vijf jaar onderzoek, waarin de vierkoppige commissie op verzoek van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) de sector binnenstebuiten keerde. De commissie werd ingesteld naar aanleiding van een reeks faillissementen en schandalen waar accountants hadden zitten slapen, zoals het bankroet van DSB Bank en fraude bij woningcorporatie Vestia. Accountant KPMG kocht in 2013 strafvervolging voor zijn rol in de corruptie-affaire bij bouwbedrijf Ballast Nedam met 7 miljoen euro af.

De Tweede Kamer schaarde zich in 2014 achter een motie die accountants een laatste kans bood zélf met verbetermaatregelen te komen. Een ervan was instelling van de Monitoring Commissie Accountancy. Ironisch genoeg komt juist zij nu tot de conclusie dat accountants zelf niet in staat zijn hun sector op het gewenste kwaliteitsniveau te krijgen.

Ada van der Veer (1959) is sinds 2015 voorzitter van de Monitoring Commissie Accountancy. Ze is tevens president-commissaris bij Arcadis en commissaris bij energiebedrijf Alliander. Eerder was ze onder meer directeur bij KPN. Als directievoorzitter van Staalbankiers was Van der Veer de eerste vrouwelijke bankdirecteur van Nederland.

Zeker, de branche staat er beter voor dan in 2014, na diverse hervormingen. Maar volgens de Commissie is het niet genoeg. Van der Veer: „De kwaliteit is nog steeds onvoldoende en er is niet genoeg vooruitgang. De tijd is rijp: de wetgever moet nu optreden.”

Eigenlijk mogen we best trots zijn, zei de voorzitter van de beroepsvereniging vorig jaar nog. Accountantsorganisaties zouden kwalitatief veel vooruitgang hebben geboekt. Dat ziet u anders?

„Wij constateren dat de sector overwegend een te positief zelfbeeld heeft. En als je ergens te positief over denkt, neem je niet de maatregelen die nodig zijn. Vandaar ook ‘spiegel’ in de titel van ons rapport. Wij zeggen: u moet nog wat diepgaander kijken.”

Van der Veer bladert naar een tabel met cijfers over de Big Four, de vier grootste accountantskantoren van Nederland: Deloitte, EY, KPMG en PwC. Die controleren de boeken van vrijwel alle belangrijke bedrijven en overheden in Nederland. Ze wijst erop dat toezichthouder AFM in 2017 constateerde dat 60 procent van de onderzochte boekencontroles van de Big Four onvoldoende was. Bij interne evaluaties scoorden die controles vrijwel allemaal wél een voldoende. „Dat betekent dat de lat intern niet hoog genoeg ligt.”

In accountantskringen klonk al eens kritiek op zwaaien met dit soort dossiers van jaren geleden: het is oude koeien uit de sloot halen.

„Ons onderzoek laat zien dat de kwaliteitsgebreken er nog steeds zijn. Dat blijkt ook uit onderzoek van de AFM en de Amerikaanse toezichthouder PCAOB van vorig jaar. De Amerikanen lichtten het werk door van Nederlandse accountantsorganisaties die de jaarrekening controleren van multinationals die ook in de VS actief zijn. Van die controles scoorde 50 procent onvoldoende. KPMG scoorde geen enkele voldoende.”

Uw commissie is ingesteld in opdracht van beroepsorganisatie NBA en u adviseert nu om macht bij de NBA weg te halen, onder meer door te pleiten voor een onafhankelijke voorzitter. Bent u al bedankt?

„De NBA doet veel om de sector goede stappen te laten nemen. Maar wij vinden dat het onafhankelijker moet bij de NBA. Het is geen belangenvereniging zoals de NVB [de brancheorganisatie voor banken], maar een bij wet ingestelde organisatie. De NBA zou er moeten zijn voor de individuele accountants, maar komt in de praktijk vooral op voor de grote kantoren. De voorzitter komt al jaren uit de gelederen van de Big Four, maar zou onafhankelijk moeten zijn, aangewezen door de minister van Financiën. Dan krijg je ook een andere gezagsverhouding ten opzichte van het werkveld.”

De Big Four keren winst uit aan de partners en hebben nauwelijks eigen vermogen. U stelt dat zij qua maatschappelijk belang vergelijkbaar zijn met banken en ook buffers moeten opbouwen. Waarom?

„De samenleving is afhankelijk van het werk dat zij doen. En net als banken zijn zij systeemorganisaties. De Big Four zijn too big to fail en als je dat bent, moet je financiële weerbaarheid op orde zijn. Daarom stellen wij voor dat zij verplicht 15 procent van hun omzet als eigen vermogen gaan aanhouden.”

De grote kantoren halen een groeiend deel van hun omzet uit lucratievere consultancydiensten. Critici willen een gedwongen splitsing in consultancy- en controlebedrijf. Waarom jullie niet?

„Omdat de samenwerking tussen die twee takken ook nuttig kan zijn. Wij doen wel ingrijpende voorstellen om te zorgen dat de controlerende accountants niet onder druk gezet worden door commerciële en persoonlijke motieven van de bedrijfsadviseurs. Zo willen we dat de controletak financieel wordt losgemaakt en op zichzelf kan staan.”

Jullie voorstel van een ‘vliegurencriterium’ betekent dat 105 van de 271 accountantskantoren verdwijnen. Is dat niet te rigoureus?

„Wij vinden dat je per kantoor minimaal tien wettelijke controles per jaar moet doen, omdat anders je kundigheid terzake niet geborgd is. Zo’n benadering bestaat ook in de luchtvaart en ziekenhuizen. Het lijkt veel, 105 kantoren, maar ze doen minder dan 2 procent van alle controles.”

Minister Hoekstra heeft ook een commissie ingesteld om naar de toekomst van de accountancy te kijken. In een tussenrapport, afgelopen november, was zij gematigder. Vond u het opvallend dat die commissie geen structureel kwaliteitsprobleem ziet?

„Zij zeggen: uit incidenten, zoals het Imtech-faillissement of de witwasaffaire bij ING, kun je niet op voorhand afleiden dat de accountant gefaald heeft of dat er structureel probleem is. Onze stelling, gebaseerd op de conclusies van toezichthouders, is dat er wel degelijk een structureel probleem is. Daardoor vinden zulke incidenten plaats.”

Waarom bevat uw rapport een prominente samenvatting van een ruim veertig jaar oud onderzoek van de Amerikaanse Senaat?

„Omdat dit laat zien dat de problemen in de sector structureel zijn, steeds terugkeren en niet met zelfregulering kunnen worden opgelost. In 1977 speelde namelijk dezelfde problematiek als nu. De afgelopen decennia ontstaat na incidenten steeds druk om zaken te veranderen, maar ebt die druk na verloop van tijd weer weg. Tegen die achtergrond is het nu ook tijd voor dwingende verandering via wet- en regelgeving.”

Politiek ingrijpen
Voor meer dan de helft van de dertig aanbevelingen die de commissie doet moet de wet worden gewijzigd. Het betreft onder meer:

Scherper toezicht: de AFM moet de grote accountantskantoren voortaan ieder jaar controleren in plaats van iedere drie jaar.

Instellen wettelijk ‘vliegurencriterium’: accountantskantoren die minder dan tien jaarrekeningen per jaar controleren verliezen hun vergunning.

De bedrijfsorganisatie van grote accountantskantoren moet op de schop. Zij zijn too big to fail en worden verplicht financiële buffers van 15 procent van de omzet aan te leggen. Ook moet de consultancytak van accountantskantoren financieel gescheiden worden van de tak die jaarrekeningen controleert.

De macht van beroepsorganisatie NBA moet worden ingeperkt. De voorzitter moet niet langer door de leden worden aangewezen, maar door de minister. De NBA is nu nog verantwoordelijk voor een deel van het toezicht op accountants. Dat moet worden overgeheveld naar de AFM.

De minister moet een permanente toezichtcommissie instellen die de sector bewaakt.

Bij de controle van jaarrekeningen van grote bedrijven moet de inzet van fraudespecialisten verplicht worden gesteld.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191044117
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2020 16:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is een frauduleuze sector. Witwassen, drugsgeld, terrorisme, Bin Laden. U vraagt, wij leveren.
[..]

Ik lees daarin alleen maar gezonde Hollandse ondernemerszin.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_191044390
Ik heb eens een accountant gezien die boekhouding deed voor een klant omdat ie uren op moest vangen.

Hij moest in het systeem gebruikers intikken. Hij vulde de straatnamen in als persoons namen in het systeem ;(

Hierdoor kwamen duizenden brieven terug van postnl _O-

Niveautje hoor die accountants, ze denken dat ze slim zijn met hun hoge verwarringstaal :W
pi_191044822
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2020 16:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Ik lees daarin alleen maar gezonde Hollandse ondernemerszin.
Als je slechts 60% van het werk goed doet dan neem je de deeltijdeconomie iets te letterlijk.

En bij malversaties schikken we met justitie terwijl Jan met de Pet wordt vervolgd voor een tandenborstel meer of minder.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191044921
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 16:51 schreef ManianMan het volgende:
Ik heb eens een accountant gezien die boekhouding deed voor een klant omdat ie uren op moest vangen.

Hij moest in het systeem gebruikers intikken. Hij vulde de straatnamen in als persoons namen in het systeem ;(

Hierdoor kwamen duizenden brieven terug van postnl _O-

Niveautje hoor die accountants, ze denken dat ze slim zijn met hun hoge verwarringstaal :W
Geniaal voorbeeld man! Ik ken een Turk en die keek boos en nu zijn alle Turken terroristen.
:W
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_191045525
quote:
99s.gif Op woensdag 15 januari 2020 17:35 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Geniaal voorbeeld man! Ik ken een Turk en die keek boos en nu zijn alle Turken terroristen.
:W
Heb nog meer voorbeelden van falende accountants :')
  woensdag 15 januari 2020 @ 18:20:57 #46
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191045609
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 18:15 schreef ManianMan het volgende:
Heb nog meer voorbeelden van falende accountants :')
^O^ Laat maar doorkomen ^O^
  woensdag 15 januari 2020 @ 19:46:46 #47
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_191046899
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 15:51 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Errol, WTF for name is that?
De uitvinder van de Bitcoin, en misschien zelfs van het internet:

https://www.businessinsid(...)n-de-bitcoin-638083/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 15 januari 2020 @ 21:23:55 #48
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_191048482
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2020 19:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De uitvinder van de Bitcoin, en misschien zelfs van het internet:

https://www.businessinsid(...)n-de-bitcoin-638083/
Beetje holle bewering zo de eerste, en van de tweede blijkt helemaal niets.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_191051836
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2020 18:15 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Heb nog meer voorbeelden van falende accountants :')
Hou ons niet langer in spanning!
Maar het beroepsmatig falen is leuker dan 'vulde een formulier niet goed in omdat hij dat nooit doet'.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_191052109
quote:
99s.gif Op donderdag 16 januari 2020 06:46 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Hou ons niet langer in spanning!
Maar het beroepsmatig falen is leuker dan 'vulde een formulier niet goed in omdat hij dat nooit doet'.
Nou het niet goed kunnen controleren van inventaris. Dan bedoel ik tellen :')
  dinsdag 28 januari 2020 @ 13:15:03 #51
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191231996
Directeur accountantsclub wilde stiekem extra salaris :')

De afgelopen maand ontslagen directeur van accountantsorganisatie NBA Harm Mannak wilde bovenop zijn beloning een extra opslag ontvangen via zijn privé-vennootschap. Op die manier zou hij (op papier) onder de balkenendenorm blijven.

Deze beloningstruc, die hem uiteindelijk mede de das om deed, zou Mannak ontvangen door een NBA-medewerker via zijn management-bv in te huren, in plaats van deze persoon rechtstreeks in dienst te laten treden bij de accountantsclub.

Mannaks privé-vennootschap kon dan voor het inhuren van de medewerker een opslag in rekening brengen bij de NBA. En voor het geval deze schimmige constructie door een accountantscontrole onder vuur kwam te liggen en Mannak gedwongen werd zijn opslag terug te betalen, zou de beloningsafspraak in een geheime ’side letter’ worden vastgelegd.

Vertrouwelijk
Dit blijkt uit een vertrouwelijke, interne samenvatting van het onderzoeksrapport dat advocatenkantoor Norton Rose Fulbright (NRF) opstelde voor het NBA-bestuur, en dat in handen is van De Financiële Telegraaf. Het rapport werd na het ontslag van Mannak door deze krant bij de NBA opgevraagd met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Vervolgens liet de accountantsclub door NRF een samenvatting van de onderzoeksresultaten opstellen, die hier is in te zien, en overhandigde die in plaats van het totale rapport. :')

quote:
Passages in het gewobte document zijn deels weggelakt. De NBA laat in een begeleidend schrijven weten dat op verzoek van „belanghebbenden enkele passages zwart zijn gemaakt”. Volgens Mannak zelf waren de bewuste tekstdelen al onleesbaar voordat hij het als belanghebbende van de NBA ter inzage kreeg.
:')

„Ik heb ze niet laten weghalen. Het was ook nooit mijn intentie om de WNT (Wet Normering Topinkomens, ofwel de balkenendenorm, BM.) te omzeilen”, aldus de ex-directeur in een reactie. De voorgestelde beloningstruc met de side letter werd uiteindelijk ook niet toegepast. In plaats daarvan mocht Mannak een peperdure opleiding volgen bij het prestigieuze Insead in Fontainebleau.

De ontslagen directeur mag zich daar komende mei alsnog melden, op kosten van de NBA.

Andy Fastow
In het rapport staat ook te lezen dat Mannak, ontslagen omdat hij het NBA-bestuur onvoldoende geïnformeerd zou hebben over zijn belangen in het Rotterdamse databedrijf KeenCorp (KC) en over zijn relatie met Enron-fraudeur Andy Fastow, daar wel degelijk melding van heeft gemaakt: „In maart 2018 meldt (Mannak) per mail aan de toenmalige voorzitter zijn betrokkenheid bij KC en het feit dat de heer Fastow en hijzelf aandeelhouder zijn”, melden de onderzoekers.

Lees hier de samenvatting van het rapport van Norton Rose Fulbright:

https://www.telegraaf.nl/(...)tiekem-extra-salaris

Wat een stuk stront is dit zeg :( en dat is dan je baas :') _O-
  dinsdag 28 januari 2020 @ 16:33:23 #52
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191234827
Telegraaf: 'Accountants schikken in zaak Vestia'

Deloitte en KPMG, die eerder de boeken controleerden bij woningcorporatie Vestia, hebben volgens De Telegraaf ingestemd met een schikking van in totaal 84 miljoen euro. Daarmee zouden beide accountantskantoren van alle lopende rechtszaken rondom Vestia zijn verlost.

"In ruil voor betaling van respectievelijk ¤65 miljoen door KPMG en ¤19 miljoen door Deloitte, ziet de woningcorporatie af van verdere rechtsmiddelen. Met de schikking neemt KPMG 2,4% en Deloitte 0,7% van Vestia’s totale schade van ¤2,7 miljard voor hun rekening", aldus De Telegraaf.

De krant baseert haar berichtgeving op informatie van 'ingewijden'. Vestia, Deloitte en KPMG geven tegenover de krant toe samen aan tafel te zitten, maar willen niet reageren op een mogelijk bereikte schikking. Ook aan Accountant.nl bevestigen KPMG en Deloitte dat er gesprekken gaande zijn, maar beide kantoren doen geen mededelingen over de inhoud.

De schikking met beide kantoren krijgt volgens De Telegraaf "zeer binnenkort" zijn beslag, mogelijk al voor de eerstvolgende rechtbankzitting tussen Vestia en Deloitte, die voor de eerste week van februari gepland staat.

De Vestia-affaire sleept sinds 2012, toen de destijds grootste woningcorporatie van Nederland bijna ten onder ging door financiële verplichtingen rondom een enorme derivatenportefeuille.

https://www.accountant.nl(...)kken-in-zaak-vestia/

84 miljoen aftikken omdat je je werk zo goed hebt gedaan :') _O- _O- _O-
pi_191260655
’Minister moet accountancy onder curatele stellen’ :D

Minister Hoekstra van Financiën moet een ’kwartiermaker’ aanwijzen die er voor zorgt dat maatregelen tot kwaliteitsverbetering in de accountancysector op korte termijn worden doorgevoerd. Alleen op die manier kan de huidige bedroevende kwaliteit van boekencontroles in ons land verbeterd worden.

Dit is een van voorstellen die de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA) vandaag op het Binnenhof aan Hoekstra doet. De CTA deed afgelopen jaar op verzoek van de minister onderzoek naar mogelijke maatregelen om de door boekhoudschandalen geplaagde sector weer in het zadel te krijgen, aangezien de accountants daar zelf niet toe in staat zijn gebleken. :')

Schandalen

De aanhoudende reeks schandalen bij beursgenoteerde bedrijven, waarbij de betrokken accountant zat te slapen of zelfs tegen riante vergoedingen actief meewerkte aan schimmige praktijken van cliënten, bezorgde de accountancy een slechte naam.

Volgens de commissie is er sprake van een structureel probleem: „De afgelopen jaren is de kwaliteit van de wettelijke controles onvoldoende verbeterd en een significant deel van de wettelijke controles voldoet nog (steeds) niet aan de geldende standaarden.” De voorgestelde kwartiermaker moet ’druk op de ketel’ houden en de benodigde partijen bij elkaar brengen, want, zo stelt de commissie: „Er is nog veel werk aan de winkel.”

Toezicht

De commissie CTA komt deels tot dezelfde conclusies en aanbevelingen als de Monitoring Commissie Accountancy (MCA) van de sector zelf, die eerder deze maand haar rapport presenteerde. In plaats van een ’kwartiermaker’ adviseert de MCA om een ’monitoring commissie’ in te stellen, die de voorgestelde aanpassingen moet doorvoeren. Zo moet het toezicht op accountants verbeterd worden en zouden de huidige controlerende taken van beroepsorganisaties NBA en SRA daarvoor overgenomen moeten worden door de AFM. Ook zouden commissarissen bij de twintig grootste accountantsorganisaties een veel zwaardere stem moeten krijgen, onder andere op het gebied van winstuitdeling en bezoldigingsbeleid.

De aanbevelingen van de CTA gaan wel opvallend minder ver dan die van de MCA. Over de door de sector gevreesde aanpassing van het huidige verdienmodel doet de commissie bijvoorbeeld geen harde uitspraken. Wel adviseert zij dat er nadere studie verricht moet worden naar de haalbaarheid van bijvoorbeeld het losknippen van het huidige advies- en controlewerk binnen één organisatie.

Scherpe opinies

De sfeer in de sector is er afgelopen jaren door alle schandalen en aanhoudende kritiek uit de samenleving niet beter op geworden, constateert commissievoorzitter Annetje Ottow, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. „Er wordt veel over, maar weinig met elkaar gepraat. Scherpe opinies en harde standpunten hebben ertoe geleid dat accountants te weinig het gesprek met de buitenwereld zijn aan gegaan. De laatste jaren tekent zich een positiever beeld af, maar men is er nog lang niet”, zo signaleert zij.

De samenleving moet volgens de CTA wel beseffen dat er zich, ondanks alle toekomstige verbeteringen in de wettelijke controle door accountants, onvermijdelijk incidenten zullen voordoen. „Voorkomen moet worden dat maatschappelijke onvrede zal blijven bestaan en er om die reden steeds nieuwe maatregelen worden genomen in de verwachting dat ’het probleem’ dan wel opgelost wordt. Dat kan leiden tot een neerwaartse spiraal.”

https://www.telegraaf.nl/(...)der-curatele-stellen

Zo tering zeg :')
Heb je dan gefaald of niet soms _O- :')
pi_191262782
Ah, een ambtenaar die dit sectorbreed en globaal wel even op gaat lossen. Paar bruine boterhammen met kaas in de broodtrommel en kwartiermaken met die hap.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_191262849
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 13:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
Directeur accountantsclub wilde stiekem extra salaris :')
Ja, boefje Mannak aanstellen was wel ietwat onhandig.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_191263181
quote:
10s.gif Op donderdag 30 januari 2020 12:49 schreef nostra het volgende:

[..]

Ja, boefje Mannak aanstellen was wel ietwat onhandig.
Een gemiddelde partner "verdient" ongeveer 500K. Dan kun je als hoofd van de NBA toch niet achterblijven. Ze lachen je gewoon uit op de golfbaan!

https://www.accountancyva(...)tte-verdienen-meest/
pi_191266737
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 13:07 schreef zoost het volgende:
Een gemiddelde partner "verdient" ongeveer 500K.
Equity partner bij de Big4 ja. Dat zijn wel de happy few.

Verder is directeur van de NBA natuurlijk wel een beetje het equivalent van supermarktmanager van de Albert Heijn in Sint-Oedenrode. Dat zie je ook wel aan het matige niveau aan ontduikingspogingen die er aan 's mans brein ontsproten.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  vrijdag 31 januari 2020 @ 15:19:43 #58
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191280056
quote:
11s.gif Op donderdag 30 januari 2020 12:46 schreef nostra het volgende:
Ah, een ambtenaar die dit sectorbreed en globaal wel even op gaat lossen. Paar bruine boterhammen met kaas in de broodtrommel en kwartiermaken met die hap.
:') :')

Hoekstra belooft in te grijpen na nieuwe kritiek op accountants _O_

„Fouten maken hoort bij het leven”, vindt minister Wopke Hoekstra (Financiën, CDA). Maar de opeenstapeling van tekortkomingen in de accountantssector gaat voor hem veel verder. „Het is tijd om een aantal dingen fundamenteel te verbeteren. Om het vertrouwen te herstellen van die handtekening van de accountant, die zo veel waard is in het economisch verkeer.”

Hoekstra nam donderdag in Den Haag het eindrapport in ontvangst van de Commissie Toekomst Accountancysector. Die stelde hij een jaar geleden in om de accountantssector kritisch door te lichten en kwaliteitsverhogende maatregelen voor te stellen. De commissie, voorgezeten door Annetje Ottow (vicevoorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Utrecht), is kritisch en constateert dat „een significant deel” van het controlewerk van accountants bij jaarrekeningen „nog steeds niet voldoet aan de geldende standaarden”. :')

De commissie doet 22 aanbevelingen. Zo moet de macht van de raad van commissarissen worden versterkt, zodat die kan optreden als een stevige en onafhankelijke interne toezichthouder. De commissarissen moeten straks een veto krijgen op het beloningsbeleid en winstuitkeringen. Ook dient expliciet in hun taakomschrijving verankerd te worden dat zij waken over het publieke belang.

De commissie spreekt van „een structureel probleem” in de accountantssector. :D De constatering komt niet als een verrassing. Toezichthouder AFM constateert onderzoek na onderzoek structurele tekortkomingen. Twee weken geleden kwam de Monitoring Commissie Accountancy, ingesteld door beroepsorganisatie NBA, na vijf jaar onderzoek tot dezelfde vaststelling.

Opvallend is dat die commissie, nota bene ingesteld door de accountants zelf, nóg verdergaande maatregelen wil. Beide commissies adviseren dat bij controles meer aandacht moet komen voor fraude en faillissement. Ook willen ze dat het toezicht op accountants geheel bij de AFM komt te liggen.

De commissies verschillen echter van mening in hoeverre de organisatiestructuur van accountantskantoren op de schop moet. De monitoringscommissie stelt dat de zelfregulering heeft gefaald en dat er ingrepen nodig zijn. zoals het verplichten van financiële buffers.

De door minister Hoekstra ingestelde commissie is echter niet overtuigd van het nut van dergelijke ingrijpende maatregelen, omdat niet op voorhand vaststaat dat daardoor de kwaliteit van accountantscontroles omhooggaat. Maar liefst 7 van de 22 aanbevelingen die de commissie donderdag deed, betreffen het verrichten van aanvullend onderzoek.

Met beide rapporten op tafel zijn minister Hoekstra en de Tweede Kamer nu aan zet. Hoekstra zegt binnen het kabinet te gaan bespreken welke „fundamentele” maatregelen genomen gaan worden. „Bij sommigen is het geduld zo langzamerhand wel op. En daar heb ik begrip voor, want we zijn al vrij lang met deze materie aan de gang. Het is nu echt tijd om fundamentele veranderingen in gang te zetten. Dat hebben de sector en de samenleving keihard nodig.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)accountants-a3988815

Eindelijk wat hebben we daar lang op moeten wachten zeg
  vrijdag 31 januari 2020 @ 16:21:25 #59
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_191281027
Vroeger had je een Turkse boef genaamd Errol Kebab ofzo.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  maandag 17 februari 2020 @ 08:19:17 #60
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_191548350
Accountants vaak in de fout met werkdruk en ongewenst gedrag :|W

De Inspectie SZW heeft 132 overtredingen geconstateerd in onderzoek naar arbeidsomstandigheden bij accountantskantoren

De organisaties doen veel te weinig tegen werkdruk en ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, discriminatie en pesten

Jonge accountants ervaren nog steeds een hele hoge werkdruk, kampen met agressie en durven problemen niet te bespreken

Lees verder op: https://fd.nl/ondernemen/(...)-en-ongewenst-gedrag

Ze hebben hun zaakjes dus ook op ander terrein niet op orde :')
En dat alles omdat de partners het vinkvolk zo veel en vaak mogelijk wil inzetten tegen uurtarief van hunzelf en dat ze er zelf zo weinig mogelijk werk aan hebben :r
Het is en blijft kutvolk :(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')