Hierquote:Veel winkelstraten in middelgrote steden leefden niet meer op na de recessie. De leegstand neemt toe. De branchevereniging van winkeliers schreef een brandbrief aan Den Haag. ‘Het een optelsom van regels en verplichtingen die ons nekt.’ In het Brabantse Oss, een winkelstad voor de regio, loopt het winkelaanbod zienderogen terug.
Het is woensdagmiddag tussen de buien door niet bepaald een vrolijk stemmende wandeling door de binnenstad van Oss: Miller & Monroe, sinds twee maanden dicht. ‘Laat 800 vierkante meter achter’, zegt centrummanager Jack van Lieshout. Cool Cat, halfjaar dicht. Steps, vorig jaar gesloten. Miss Etam, al drie jaar dicht. ‘Dat is een lastige: boven meer vierkante meter dan beneden, roltrappen én trappen.’
Verderop nog meer leegstand: een lokale kledingzaak en aanpalende tassenspeciaalzaak, damesmode Bonita, Kijkshop, MS Mode. In de oude V&D, waarvan het logo nog steeds op de gevel prijkt (‘voor de nostalgie’), zit tijdelijk een popup-store van Shoeby en een speelgoedoutlet.
Zo’n veertig winkelpanden staan momenteel leeg in het centrum van Oss, 16 procent van het totale winkelbestand. ‘Dat is veel’, erkent Van Lieshout van Centrummanagement Oss (CMO), de belangenvereniging van winkeliers en horeca-ondernemers. ‘Het was lange tijd 8 procent. Meestal zie je na een recessie het winkelgebied weer opleven. Maar na de banken- en economische crisis van tien jaar geleden zien we een totaal ander consumentengedrag. Vooral jongeren zijn nu vooral online aan het shoppen.’
Macht van online-giganten
Winkeliers in heel Nederland hebben het moeilijk, vooral in de middelgrote steden. Branchevereniging INretail heeft daarom woensdag namens 13 duizend non-foodwinkels in Nederland alarm geslagen. ‘In de Nederlandse winkelstraten smeult een veenbrand en de overheid voegt daar voortdurend zuurstof aan toe’, schrijft INretail-directeur Jan Meerman in een brandbrief aan de Tweede Kamer. Hij hekelt de strenge regelgeving, de belastingdruk, de hoge parkeertarieven en de ongebreidelde macht van Alibaba of andere online-giganten die steeds meer gewone winkeliers nekken.
Meerman citeert met instemming een alarmerende mail die hij onlangs van een winkelier uit Sneek ontving. ‘Hoeveel leden hebben u al gevraagd om te gaan staken, het Malieveld vol te zetten?’, schrijft Ingrid Kramer van Ills Lingerie. ‘Wij hebben weliswaar geen stikstofprobleem of Pfas in de grond, maar kampen met een optelsom van regels en verplichtingen die ons nekt.’
Gaan na de boeren, bouwvakkers en leraren nu ook de winkeliers demonstreren op het Malieveld? Centrummanager Van Lieshout moet daar wel om lachen. ‘Dat is een beetje me too-gekte’, zegt hij. ‘Maar het is wel goed om de urgentie van de problematiek kenbaar te maken. Niet alleen Oss, bijna alle middelgrote steden kampen met te veel leegstand in het winkelgebied.’
De echte prijsvechters in het lage segment en de exclusieve zaken in het topsegment draaien redelijk tot goed in Oss. Het zijn de zaken in het middensegment die het lastig hebben. Terwijl zulke zaken voor de aantrekkingskracht van winkelcentra juist zeer belangrijk zijn, legt hij uit. ‘Kijk naar Miller & Monroe, dat is echt een formule die bij ons past, bij het dna van een ietwat vergrijsde arbeidersstad. Doodzonde dat zo’n landelijke modewinkelketen dan failliet gaat.’
Gevarieerd winkelaanbod
Hij signaleert een toenemende druk om winkelpanden om te vormen tot appartementen of horeca-gelegenheden. Maar een winkelstad heeft ook gewoon een gevarieerd winkelaanbod nodig, stelt hij, en kan niet alleen bestaan uit restaurants of andere horeca. ‘De rek is er ook snel uit’, zegt Van Lieshout wandelend over de Heuvel, het centrale plein van Oss. ‘Je kunt maar één biefstuk eten op een avond.’
Voor het lege pand van Miss Etam verzucht hij: ‘Dit is eigendom van een verzekeraar. Het zit in de vastgoedportefeuille van zo’n bedrijf en zolang dat verder positief is, doet het ze weinig pijn dat dit pand al drie jaar leeg staat. Maar er komt een keer een omslagmoment waaroeen projectontwikkelaar het kan verwerven en kan herontwikkelen tot appartementen boven en winkelruimte beneden.’
Dat is een oplossing die op meer plaatsen in de binnenstad soelaas heeft geboden: door de verhuur van appartementen boven de zaak kan de huurprijs van de winkel zelf getemperd worden.
Het CMO probeert ook jonge ondernemers te helpen en te stimuleren om een winkel te openen. Van Lieshout constateert dat het internet weliswaar een bedreiging is. ‘Maar het kan ook andersom werken: dat een internetondernemer een fysieke winkel wil openen’, aldus de stadsmanager. ‘Dat hebben we al gezien met een wijnhandel en een vintage-winkel. En nu zijn twee dames ook bezig om vanaf internet fysiek te gaan, maar daar mag ik helaas nog niets over zeggen.’
Vergroening van straten
De stadsmanager wijst ook op andere positieve ontwikkelingen, zoals de vergroening van sommige straten of de verfraaiing van winkelgevels (waarvoor een speciaal subsidiepotje is). In het leegstaande winkelpand van Bonita heeft een andere lokale modewinkel een etalage ingericht met haar kledij. Van Lieshout: ‘Dat staat beter in het straatbeeld dan zo’n lege etalage. We zorgen ook dat krantjes en post van de mat blijven of de ramen worden gezeemd. Dat proberen we met meer leegstaande panden te doen, dan valt het minder op.’
Wat dan? Ik woon in de VS en ik vind alles hier super duur in vergelijking met Nederland.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:06 schreef asco het volgende:
Alleen reizen doe ik online kopen/regelen
Verder koop ik niets online maar ik ga ook nooit voor mijn plezier winkelen. Alleen doelgerichte aankopen.
Eten doe ik in restaurants waarvan ik weet dat ze goed zijn.
En dit alles 75% in Amerika waar ik meerdere malen per jaar ben want veel goedkoper/vriendelijker personeel
/leuker/meer aanbod etc.
En eten?quote:Op donderdag 14 november 2019 08:39 schreef slashdotter3 het volgende:
Fysieke winkels
Online shopping vanuit mn zolderkamer
Hoezo?quote:Op donderdag 14 november 2019 08:45 schreef Ringo het volgende:
Misschien moet je eerst eens rotzooiwinkels als Primark en Action uit je straten weren.
Ben je een beetje wereldvreemd?quote:
andere beleving.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:15 schreef Goudenkomkommer het volgende:
[..]
Ben je een beetje wereldvreemd?
Er zijn tegenwoordig zoveel streamingdiensten
En torrents en usenet bestaan ook nog steeds
Eens... en winkels kunnen toegevoegde waarde hebben. Maar alleen als ze gedreven worden door enthousiastelingen met een bak kennis over hun producten. Niet het hersenloze volk dat alleen maar bezig is met dozen schuiven en klanten negeren.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:20 schreef hunterrnl het volgende:
Hebben ze toch wel een beetje zelf veroorzaakt. Bij veel winkels in de stad waar ik woon zijn het vaak jongeren die in kledingwinkels staan. Waar sommige hele goeie service aanbieden, zijn de meeste maar een beetje met elkaar aan het praten alsof ze om de hoek van de straat staan en met een diepe zucht je helpen aan de kassa. Lekker via internet zonder al da gedoe.
Die winkels reden het voorlopig in tegenstelling tot de blokkers en V&D's etc.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:45 schreef Ringo het volgende:
Misschien moet je eerst eens rotzooiwinkels als Primark en Action uit je straten weren.
Een dood dorps/stad centrum wilt niemand. De wereld/je land is groter dan R'damquote:Op donderdag 14 november 2019 09:42 schreef Elan het volgende:
Het boeit me geen reet. Zoiets heet verandering.
Dan bouw je die winkels lekker om tot (studenten)woningen. Iedereen blij.
quote:Op donderdag 14 november 2019 09:44 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Een dood dorps/stad centrum wilt niemand. De wereld/je land is groter dan R'dam
Alsof een centrum zonder winkels direct dood is, al die winkels worden tegenwoordig vervangen door restaurants en andere horeca.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:44 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Een dood dorps/stad centrum wilt niemand. De wereld/je land is groter dan R'dam
Klopt zekers. Maar leuk is het voor die kleine winkelcentrums niet.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:52 schreef Elan het volgende:
[..]![]()
Alsof je zoveel te willen hebt. De fysieke winkel is gewoon dood. Lange leve het internet.
Moeten hun weten. Dit probleem speelt al zeker 10 jaarquote:Op donderdag 14 november 2019 09:53 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Klopt zekers. Maar leuk is het voor die kleine winkelcentrums niet.
Als je de ruimte die vrijkomt goed benut kan het alleen maar leuker worden in de verschillende centra. Lekker eten, live muziek, barretjes, kunst exposities, noem maar op.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:52 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alsof een centrum zonder winkels direct dood is, al die winkels worden tegenwoordig vervangen door restaurants en andere horeca.
Ook dat ja, lekker met je aankopen naar de auto zeulen die je ergens achteraf in een parkeergarage hebt moeten stallen terwijl het ook gewoon aan de deur afgeleverd had kunnen worden.quote:Op donderdag 14 november 2019 10:00 schreef Lunatiek het volgende:
maar met verkeers- en parkeerproblemen ga je niet even een stad verder shoppen.
Zoals Arnhem centrum inderdaad.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:51 schreef maryen65 het volgende:
Tja ik vind de parkeerkosten veel te hoog, ik ga geen 10 euro betalen voor een middagje shoppen
Daar heeft men het rijwiel, de fiets voor uitgevonden, al dan niet met fietskarretje erachter.quote:Op donderdag 14 november 2019 08:51 schreef maryen65 het volgende:
Tja ik vind de parkeerkosten veel te hoog, ik ga geen 10 euro betalen voor een middagje shoppen
Oja iedereen woont 5 min fietsen van de winkelsquote:Op donderdag 14 november 2019 10:18 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Daar heeft men het rijwiel, de fiets voor uitgevonden, al dan niet met fietskarretje erachter.
Goed voor je eigen gezondheid ook, word je niet moddervet, dankzij fietsen blijf je immers in beweging, leef je dus weer langer.
Win-win zou president Xi zeggen.
40 minuten fietsen is ook te doen en verder rijden er door heel Nederland en Fryslan treinen en bussen. Sommige steden zelfs trams, trolleybussen, S-bahn en metro's.quote:Op donderdag 14 november 2019 10:33 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Oja iedereen woont 5 min fietsen van de winkels
In het artikel staat al waarom dat niet werkt.quote:Op donderdag 14 november 2019 10:04 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Als je de ruimte die vrijkomt goed benut kan het alleen maar leuker worden in de verschillende centra. Lekker eten, live muziek, barretjes, kunst exposities, noem maar op.
Dan denken we nog eens terug aan de tijd dat we een rij winkels nog "gezellig" vonden.
Weinig originaliteit vooral. Voor mij is het ook gewoon het feit dat ik eigenlijk niet echt iets wil. Ik snap mensen ook niet die met volle tassen de ene na de andere winkel afstruinen.quote:Op donderdag 14 november 2019 09:38 schreef Ciclon het volgende:
Winkelen buiten de deur kan je tegenwoordig alleen nog maar in de grote steden of shoppinsmalls.
Ook in de dorpen in Leiden & omgeving, troosteloos winkelcentrum.
Hoofdreden zijn natuurlijk de webshops.
Verder, hoge huur, vrouwen die tegenwoordig allemaal werken en dus vaak alleen nog in het weekend in het centrum te zien zijn,
Minder kinders
Weinig originaliteit.
Wellicht dat webshops op den duur mini shops gaan openen. Zo krijg je dan bijv. Zalando Alphen aan De Rijn.quote:Op donderdag 14 november 2019 10:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Weinig originaliteit vooral. Voor mij is het ook gewoon het feit dat ik eigenlijk niet echt iets wil. Ik snap mensen ook niet die met volle tassen de ene na de andere winkel afstruinen.
Dingen als slagers en bakkers en andere eetzaken kan ik nog wel begrijpen. Daar kom ik nog wel. Maar als ik door de Kalverstraat loop dan is 90% gewoon meuk.
Ik acht dat minimaal hoor, wellicht voor de slagerijen en vrouwen- kleding winkels is dat probleem wat groterquote:Op donderdag 14 november 2019 10:48 schreef Lunatiek het volgende:
Er is nóg een reden voor de achteruitgang: allochtonen.
Enerzijds zie je die niet in de "gewone" winkels van de autochtonen, anderzijds zie je dat ze zelf winkels openen. Daardoor hebben beide winkels weinig draagvlak (te weinig klanten om er redelijk van te leven).
Had het voorbeeld al eens gegeven: Polen die hun eigen bierwinkels openen, waar je alles kunt kopen wat je in de gewone supermarkt ook kunt kopen, maar dan van een Pools merk.
Dat gaat met heel veel allochtonen zo, dat ze een winkel willen met dingen "zoals thuis" en waar de autochtone bevolking niet komt. Als een groot deel van de oudere vrouwen geen spreekwoordelijke bloemetjesjurk meer wil kopen, maar een halal gewaad, dan is het gauw gedaan met de bloemetjesjurkwinkel.
Nee, het is veel breder. Mensen shoppen het liefst bij "ons soort mensen". Katholieken die niet naar een protestantse bakker gaan (als er een redelijke keuze is). Maar ondertussen heeft iedereen te weinig klanten.quote:Op donderdag 14 november 2019 11:02 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Ik acht dat minimaal hoor, wellicht voor de slagerijen en vrouwen- kleding winkels is dat probleem wat groter
Ik kom uit een zwarte kous gemeente en herken dat totaal niet. De lokale Turk hier doet het goed met veel autochtonen klanten. Misschien dat het voor de allochtoon anders is, dat weet ik niet.quote:Op donderdag 14 november 2019 11:11 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, het is veel breder. Mensen shoppen het liefst bij "ons soort mensen". Katholieken die niet naar een protestantse bakker gaan (als er een redelijke keuze is). Maar ondertussen heeft iedereen te weinig klanten.
Bron dat dat waar is en goed loopt?quote:Op donderdag 14 november 2019 09:52 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alsof een centrum zonder winkels direct dood is, al die winkels worden tegenwoordig vervangen door restaurants en andere horeca.
Leuk, heel zuid-Amerika is een grote chaos. Waar zit je?quote:Op donderdag 14 november 2019 08:06 schreef asco het volgende:
Alleen reizen doe ik online kopen/regelen
Verder koop ik niets online maar ik ga ook nooit voor mijn plezier winkelen. Alleen doelgerichte aankopen.
Eten doe ik in restaurants waarvan ik weet dat ze goed zijn.
En dit alles 75% in Amerika waar ik meerdere malen per jaar ben want veel goedkoper/vriendelijker personeel
/leuker/meer aanbod etc.
https://nos.nl/artikel/23(...)0-miljard-waard.htmlquote:Op donderdag 14 november 2019 08:45 schreef Ringo het volgende:
De Hema is niks meer waard doordat Lion Capital de overname heeft gefinancierd door de Hema zelf met een miljardenschuld op te zadelen tegen 13% per jaar, te betalen aan Lion Capital. Dan moet het leeggeperst worden door in te teren op het degelijke imago terwijl de producten goedkoper gemaakt worden en niet meer aan dat imago voldoen.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:15 schreef TLC het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)0-miljard-waard.html
die 'rotzooiwinkel' Primera heeft een grotere waarde dan de Hema en Blokker
Die laatste ook niet meer. Toevallig onlangs mijn eerste bril online besteld. Voor 40 eurootjes was ik klaar. Inclusief de juiste glazen. Je kunt monturen gratis op laten sturen om te proberen.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:02 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zullen sommige winkels nooit verdwijnen. Tattooshops of kapperszaken verplaats je wat lastig naar het internet. En ook brillenwinkels zullen goed blijven boeren.
Ik weet dat het kan maar ik denk dat het beperkt zal blijven. Je moet ook je ogen laten opmeten en zo'n bril laten afstellen op jouw hoofd en zo'n ding vergt onderhoud. Ook denk ik dat mensen op het gebied van hun ogen wat meer op safe zullen spelen dan met een nieuwe broek.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:25 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Die laatste ook niet meer. Toevallig onlangs mijn eerste bril online besteld. Voor 40 eurootjes was ik klaar. Inclusief de juiste glazen. Je kunt monturen gratis op laten sturen om te proberen.
De tijden van marges van + 200eu per bril zijn echt wel voorbij; dus kunnen ze geen dure panden meer veroorloven.
Uiteraard, inwoners van winkelsteden mogen wel wat sneller dood met al die uitlaatgassenquote:Op donderdag 14 november 2019 12:43 schreef JannekeC5 het volgende:
De winkel centrums moeten mee auto vriendelijker worden, parkeren max ¤0,50 per keer.
Dus gooi eerst de linkse milieu bende uit de gemeente raden.
In Japan lagen de prijzen rond de 40 euro, inclusief het aanmeten, en dan liep je een uur later met modieuze bril weg. Om daarna bij de buurman een hapje te gaan eten. Met zn vieren voor 20 euro. 15 lukt ook nog wel, en dat is dan echt Japans, geen vette hap.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:25 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Die laatste ook niet meer. Toevallig onlangs mijn eerste bril online besteld. Voor 40 eurootjes was ik klaar. Inclusief de juiste glazen. Je kunt monturen gratis op laten sturen om te proberen.
De tijden van marges van + 200eu per bril zijn echt wel voorbij; dus kunnen ze geen dure panden inclusief personeel meer veroorloven.
Alleen wat betreft ogen opmeten heb je een punt. De rest is niet meer nodig of kan (op korte termijn) digitaal.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:32 schreef Hexagon het volgende:
Ik weet dat het kan maar ik denk dat het beperkt zal blijven. Je moet ook je ogen laten opmeten en zo'n bril laten afstellen op jouw hoofd en zo'n ding vergt onderhoud. Ook denk ik dat mensen op het gebied van hun ogen wat meer op safe zullen spelen dan met een nieuwe broek.
En bij het uitzoeken van een nieuwe bril past de gemiddelde consument toch zo'n tientallen monturen dus dan is opsturen ook wat lastig.
Of door de regen naar de videotheek om te horen dat de film er niet was.quote:Op donderdag 14 november 2019 14:22 schreef TLC het volgende:
Ik mis de tijden dat je nog met een fotorolletje in de hand naar de fotograaf kon gaan om je foto's te laten ontwikkelen
Je wilt toch weten of zo'n ding op je kop past, of niet.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:57 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Alleen wat betreft ogen opmeten heb je een punt. De rest is niet meer nodig of kan (op korte termijn) digitaal.
Al die grote brillenhuizen met hun mega overhead gaan eraan. Daar twijfel ik niet aan.
Geen wonder, die keten vertrapt alle concurrentie door zoveel mogelijk nutteloze en minder nutteloze troep tegen bodemprijzen te verkopen. Het is commerciële roofbouw. Primark zelfde laken en pak in een andere branche.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:15 schreef TLC het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)0-miljard-waard.html
die 'rotzooiwinkel' Action heeft een grotere waarde dan de Hema en Blokker
Ik ben het een keertje met je eens. Lekker rommel kopen, waardoor je uiteindelijk vaak duurder uit bent, terwijl iedereen in die keten wordt uitgebuitquote:Op donderdag 14 november 2019 17:49 schreef Ringo het volgende:
[..]
Geen wonder, die keten vertrapt alle concurrentie door zoveel mogelijk nutteloze en minder nutteloze troep tegen bodemprijzen te verkopen. Het is commerciële roofbouw. Primark zelfde laken en pak in een andere branche.
Wie verstandig is, laat zulke winkels links liggen.
Alleen is Lion Capital niet meer de eigenaar van de HEMA.quote:Op donderdag 14 november 2019 12:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De Hema is niks meer waard doordat Lion Capital de overname heeft gefinancierd door de Hema zelf met een miljardenschuld op te zadelen tegen 13% per jaar, te betalen aan Lion Capital. Dan moet het leeggeperst worden door in te teren op het degelijke imago terwijl de producten goedkoper gemaakt worden en niet meer aan dat imago voldoen.
De financielisering van de winkelketens met dit soort dubieuze praktijken is ook een oorzaak.
Natuurlijk niet. Gewoon een halve kledingkast bestellen en alles wat je niet wil, wat niet past of waar je na 1 x dragen toch op uit bent gekeken stuur je terug.quote:Op donderdag 14 november 2019 18:01 schreef Eightyone het volgende:
Dat gaat bij een webwinkel zo lastig.
Ja, en?quote:Op donderdag 14 november 2019 17:59 schreef Lariekoek het volgende:
[..]
Alleen is Lion Capital niet meer de eigenaar van de HEMA.
Vreselijke methode. En ik houd ook gewoon van 'snuffelen', mits het personeel niet al te erg in m'n nek hijgt.quote:Op donderdag 14 november 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Gewoon een halve kledingkast bestellen en alles wat je niet wil, wat niet past of waar je na 1 x dragen toch op uit bent gekeken stuur je terug.
Dat een plant ongeschonden PostNL overleeft is dan ook een stuk kleiner dan bijv. een radio en daarbij is het fijner om die zelf uit te zoeken tussen verschillende exemplaren aangezien de een mooier gegroeid is dan de ander.quote:Op donderdag 14 november 2019 18:38 schreef Perrin het volgende:
Tuincentra lijken trouwens nog wel veel winkelend publiek te trekken.
Heel simpel aan te passen, staat iets voor een jaar leeg gewoon de winkelbestemming verwijderen van het pand.quote:Op vrijdag 15 november 2019 14:47 schreef Brybry het volgende:
Ik mis de bizar hoge huren en wurgcontracten die verhuurders eisen.....Niemand die dat aan durft!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |