abonnement Unibet Coolblue
pi_193895168
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef Burdie het volgende:
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
Levelwerk op zich ken ik niet. Heb even gekeken op de website en ik zie dat er onder andere rekentijger onderdeel van uitmaakt.

Mijn oudste werkt met de pluswerkboeken bande eigen methode van taal en spelling en ook rekenen (ik kan niet zo gauw zien welke in levelwerk zitten en of dat de zelfde zijn. Bij rekenen is dit aangevuld met rekentijger.

Hij werkt erg graag in zijn pluswerkboeken (liever als in de gewone werkboeken en daar hoeft hij dan ook maar een klein deel van de opdrachten) en met name rekentijger is hij erg enthousiast over. Dit merkte ik met name in de periode dat we thuis aan het werk waren. Dit zijn erg uitdagende opdrachten, waar hij echt voor moet denken (en waar hij af en toe ook fouten maakt gelukkig, want die ervaring heeft hij met het gewone werk amper).
Ook zag ik bij een van de leerjaren leeskrakers genoemd staan. Deze heeft hij in groep 3 en 4 ook verschillende gehad.

Of ze op school het hele pakket hebben en aanbieden wat ze per kind van toepassing hebben of sommige onderdelen los hebben weet ik niet, wellicht hebben ze meer dingen maar wordt dit thuis niet als zodanig benoemd kan ook ;)
Maar hetgeen wat ik van de lijst herken is de oudste erg enthousiast over (eind groep 5 nu)

Aanvulling: ik ze nu dat levelwerk een samenstelling is van meerdere plusmethodes. Dus ik denk dat ze hier op school verschillende losse methodes werken en niet met het gehele pakket.

Verder lees ik op internet dat het ook nog is hoe er mee omgegaan wordt. Soms moet de leerling eerst al het reguliere werk af hebben voor ze de plus taken mogen doen of ze mogen pluswerk doen als ze een bepaald gedeelte van het reguliere werk gedaan is. Dat is hier het geval en werkt ook motiverend

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 02-07-2020 21:45:57 ]
pi_193908170
In geen eeuwen meer op Fok! geweest, maar heb toch behoefte aan wat input, geloof ik :W

Zo kort mogelijk onze situatie:

Dochter is in mei 5 jaar geworden en zit nu in groep 1 (in een 1/2 combinatie). Vorig schooljaar heeft ze ook nog 8 weken school gehad, maar toen viel het wennen aan school behoorlijk tegen. Dat ging dit jaar stukken beter, maar toch hebben we het hele jaar door flinke pieken en dalen gezien qua plezier en gemak waarmee ze naar school ging. Soms ging het weken prima, soms was het afscheid nemen opeens weer lastig, of werd ze erg stil/verdrietig. Als ze eenmaal op school was, ging het weer wel.

Eigenlijk dachten we steeds wel een logische verklaring te vinden voor de moeilijke weken (toch nog even wennen, drukke decembermaand, corona, etc.).
De afgelopen weken hebben we echter pas beseft dat het andersom is: de weken dat ze écht met veel plezier naar school ging, waren weken waarin ze echt uitgedaagd werd. Zo heeft ze in januari bijv. de Cito mee gedaan met groep 2 (doen ze in groep 1 niet). Ze was dolgelukkig dat ze "in een boekje mocht werken, wel 4x, mama!". De weken erna mocht ze meedoen met groep 2'ers die toe waren aan meer, die alvast werkjes van groep 3 mochten doen. Andere weken bleken er nieuwe spelletjes te zijn in de klas, die ze mocht uitproberen, etc.

De juffen gaven toen (begin maart) al aan dat ze echt wel zagen wat ze in haar mars had, en dat ze haar steeds de keuze lieten of ze wel/niet mee wilde doen met groep 2. Versnellen deden ze liever niet zeiden ze toen al, ook omdat ze er het volste vertrouwen in hadden haar extra uitdaging te kunnen blijven bieden volgend jaar.
In praktijk heeft ze echter het hele jaar met groep 2 meegedaan, en scoorde zelfs dan nog hoog (Cito was 'nagenoeg foutloos').

Sinds een paar weken is het echter één groot drama om naar school te gaan, "omdat ik niks meer te leren heb op school" (haar woorden ;( ). Gelukkig heeft ze het op school ook zelf aangekaart (damn, daar waren we pas trots op! O+ ) en dit is gelukkig heel serieus opgepakt door de juffen.
Zelf gingen wij er een beetje vanuit dat ze er nu weinig meer mee zouden doen, aangezien we hierna nog maar 1 week school hebben, maar het tegendeel blijkt waar. Ze heeft nog deze week 2 extra werkboekjes gekregen, m'n man heeft de ene juf deze week al kort gesproken die hem op zijn hart drukte dat ze hier echt wel iets mee gaan doen.
En nu kregen we een uitnodiging om volgende week nog even voor een gesprek te komen, omdat ze direct overlegd hebben met de IB'er en allerlei opties bedacht hebben, die ze ook aan ons willen voorleggen.

Uiteraard wachten we af waar school zelf mee komt, vooral omdat we echt wel het gevoel krijgen dat ze het heel serieus nemen. Maar tegelijkertijd wil ik mezelf ook al wel een beetje 'voorbereiden' ofzo, zodat het ook echt een nuttig, constructief gesprek wordt. We vermoeden dat het onderwerp 'versnellen' (als in: door naar groep 3 i.p.v. in 1/2 blijven) misschien alsnog wel terug op tafel komt.

--Tot zover de poging om het kort te houden :')--

TL/DR; wat te doen met een slimme kleuter van 5 in termen van extra uitdaging / versnellen / ... ?

Edit: geen idee trouwens of ze misschien hoogbegaafd is hoor, maar dit leek me het best passende topic gegeven de situatie :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:04:55 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908691
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 03-07-2020 17:09:58 ]
KuikenGuppy
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:09:46 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908753
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:16 schreef hilliebillie het volgende:

Dank voor je ervaring. Wij hebben pluswerk en daarnaast ook Levelwerk. In de klas doet hij idd Rekentijger, maar ze werken ook met groepjes kinderen uit verschillende klassen samen aan losstaande (verdiepende) projecten. Kuiken vertelde dat hij een windmolen had gemaakt met zijn groepje.
Maar ik heb nog steeds niet echt een indruk van wat hij dan precies doet en wat zijn aandeel daarin is. Ik heb net gevraagd of hij de juf een foto wil laten maken van hun windmolen, misschien geeft dat wat meer inzicht ;).
KuikenGuppy
pi_193909114
@twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
pi_193910336
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef Burdie het volgende:
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?
Ik zie grofweg 2 scenario's: 'gewoon' groep 2 doen, met extra uitdaging, of versnellen naar groep 3.

Enerzijds denk ik echt dat 'nog een keer' groep 2 doen behoorlijk demotiverend zal werken; ze wil meer en echt uitgedaagd worden. Qua niveau kan ze groep 3 prima aan denk ik.
Twijfels zijn vooral het sociale en/of emotionele, hoewel ze daar niet per se echt in achterloopt ofzo. Maar het is een redelijk rustig en braaf meisje, waardoor ik me afvraag of ze qua belevingswereld echt een klik heeft met oudere kindjes. In de speeltuin bij ons achter trekt ze bijv. eerder naar een stuk jongere kindjes toe, maar dan meer om zich daarover te ontfermen.

De vriendinnetjes waar ze nu het meeste mee speelt, zullen sowieso in groep 2 komen, dus die is ze dan 'kwijt', al speelt ze ook wel met (huidige) groep 2 kindjes.
De nieuwe groep 3 waar ze evt. in komt, wordt samengesteld uit de huidige drie groepen 2, dus qua groepsdynamiek valt daar nog weinig over te zeggen, dat maakt het ook lastig.

Aan de andere kant denk ik steeds: als ze nu niet versnelt, lopen we dan volgend jaar niet tegen exact hetzelfde aan? Als ze nu naar groep 3 gaat, heeft ze eigenlijk niets gemist, omdat ze alles van groep 2 al gezien heeft. Later een groep 'overslaan' of versnellen lijkt me al snel lastiger.
En qua vriendschappen lijkt me ook dat eerder beter is. Hoe langer je wacht, hoe hechter die vriendschappen zijn.
Nu 'meegaan' met de groep 2 kindjes (naar 3) is misschien ook natuurlijker ofzo..? :?

quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:30 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
Dat is zeker fijn ja, zo'n 1-2-3 combinatie :Y
Da's bij ons dus nog extra jammer: de afgelopen 2 jaar was er een 2-3 combinatie; dat was ook perfect geweest voor d'r. Maar komend jaar is die er helaas niet...

Fijn dat er in elk geval al een plan ligt :) en inderdaad afwachten hoe het zal gaan dan, spannend!
Ik ben echt te lang niet hier geweest geloof ik :@ maar wat voor behandelindicatie heeft Sjaak precies? (Hoeft niet per se hier hoor!)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_193910641
@twist02 ik stuur je een pm. Het staat wel ergens op het forum, maar geen idee waar.
pi_193911162
Twist, vriendschappen kunnen echt op deze leeftijd zo makkelijk wijzigen. Onze jongste is in februari 5 geworden en heeft wel wat vriendjes, maar het wisselt veel. Hij heeft nu 1 jongetje waar hij veel naar toe trekt, maar die gaat naar groep 3 komend jaar. Maar goed, een vriendje kan ook opeens verhuizen en dan zit zij daar opeens in groep 2 zonder aansluiting... Ik denk dat ik me daar niet zoveel door zou laten leiden.

Uit ervaring weet ik ook dat vriendschappen zo’n jaar verschil best kunnen overleven, bij mijn oudste bleven ze elkaar toch opzoeken, ondanks dat de een naar groep 3 ging en de ander nog in groep 2 bleef. Dan werd er na schooltijd of in het weekend afgesproken :Y. In de klas waren er dan wel andere vriendjes.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_193911322
@Phaidra: ja, zo zie ik het inderdaad ook. Ik vind vriendschappen wel iets om bij stil te staan, maar het moet ook weer niet allesbepalend zijn.

Ik merk dat ik alles ook op 2 manieren 'uit kan leggen': enerzijds is zo'n nieuw te vormen groep vooraf lastig inschatten qua dynamiek, maar aan de andere kant misschien ook juist fijn, omdat iedereen dan nog een plekje moet vinden (en ze daar dus evt. meteen in mee kan).

Dit werkt trouwens wel echt goed, om zo m'n gedachten even te kunnen ordenen :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:47:57 #90
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193911370
Het is denk ik meer of je het "aan kan", sociaal. Ik ging zelf destijds van groep 1 naar groep 3 en heb sociaal eigenlijk altijd op m'n tenen moeten lopen. Pas toen ik op de middelbare school een keer bleef zitten, begreep ik het verschil.
Maar mijn nichtje deed hetzelfde, en sloot naadloos aan bij de oudere klas. En mijn oudste zoon ook. Het verschilt echt heel erg per kind (en misschien ook wel per school/klas).
KuikenGuppy
pi_193911426
Ja, dat vind ik dus zo lastig inschatten vooraf, hoe dat zal zijn voor haar, ook omdat ik dus een hoop van de andere kinderen niet ken.

Maar wat zulk soort dingen krijg je nu eenmaal nooit garanties natuurlijk, dus dat blijft in zekere zin altijd een gok.

Al zijn dat ook dingen waar ik wel heel graag de mening van de juffen over wil, want ik denk dat die dat best aardig in kunnen schatten. Ik heb gelukkig wel echt het gevoel dat ze haar zien hoe ze is O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 20:03:12 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193911541
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:53 schreef twist02 het volgende:
Ja, dat vind ik dus zo lastig inschatten vooraf, hoe dat zal zijn voor haar, ook omdat ik dus een hoop van de andere kinderen niet ken.

Maar wat zulk soort dingen krijg je nu eenmaal nooit garanties natuurlijk, dus dat blijft in zekere zin altijd een gok.

Al zijn dat ook dingen waar ik wel heel graag de mening van de juffen over wil, want ik denk dat die dat best aardig in kunnen schatten. Ik heb gelukkig wel echt het gevoel dat ze haar zien hoe ze is O+
Dat laatste zou idd ook mijn advies zijn, laat je daarin adviseren door de leerkracht. Die ziet haar dagelijks in deze sociale situatie en heeft er meer ervaring mee.
KuikenGuppy
  maandag 6 juli 2020 @ 12:52:41 #93
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193957366
twist, ik zou met school overleggen of ze haar willen doortoetsen. Een nagenoeg foutloze cito kan ook duiden op een flinke voorsprong, en het is wijzer om met een volledig beeld te besluiten wat het beste plan van aanpak is. En als je echt twijfelt of er sprake is van hoogbegaafdheid, zou ik een deskundige in die hoek in de arm nemen en daar een oordeel over laten vellen.
pi_193957667
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:52 schreef Nanukerst het volgende:
twist, ik zou met school overleggen of ze haar willen doortoetsen. Een nagenoeg foutloze cito kan ook duiden op een flinke voorsprong, en het is wijzer om met een volledig beeld te besluiten wat het beste plan van aanpak is. En als je echt twijfelt of er sprake is van hoogbegaafdheid, zou ik een deskundige in die hoek in de arm nemen en daar een oordeel over laten vellen.
Dat vind ik dus het lastige. als ik heel eerlijk ben, ben ik eigenlijk (nog) helemaal niet zo bezig met of ze misschien hoogbegaafd is. Ik zie haar voorlopig als 'gewoon' slim, maar eigenlijk ook weer niet zo extreem...

Die Cito was op het initiatief van school, dat hoorden we ook pas achteraf (we vonden het prima, hoor!), dus wat precies de motivatie was om die toen af te nemen, weet ik ook niet zo goed. Wat me vooral bij blijft, is hoe gelukkig ze was dat ze 'm mocht doen, want 'in een boekje werken' is zeg maar de heilige graal bij haar _O-

Ik denk dat ik vooral wil dat ze op korte termijn met meer plezier naar school gaat, dat het weer leuk wordt. Uiteraard moet er vervolgens gekeken worden hoe het leuk blijft, maar in mijn hoofd is dat stap 2, zeg maar.

En terwijl ik dit typ, besef ik dat het waarschijnlijk niet zo simpel is, haha! :D

Goed, vanmiddag is het gesprek, dus wordt ongetwijfeld vervolgd! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 13:36:52 #95
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193957751
Zo afgaande op wat je schrijft zou ik gaan voor nu naar groep 3, want anders gaat het heel saai worden in groep 2 en heb je kans dat ze gaat onderpresteren. En qua nieuwe vriendjes en vriendinnetjes zou ik dat idd ook liever vroeger dan later doen.

Maar... onthou wel dat als ze echt hoogbegaafd is, de kans groot is dat ze aan het eind van groep 3 op hetzelfde punt staat. Dus dan is het zaak voor school om ervoor te zorgen dat ze niet in no time klaar is met groep 3 en al met groep 4 werk gaat beginnen maar dat ze zorgen voor verbreding en verdieping. En dat is niet hetzelfde als 20 sommen ipv 10. ;)
***
pi_193957854
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:36 schreef BE het volgende:
Zo afgaande op wat je schrijft zou ik gaan voor nu naar groep 3, want anders gaat het heel saai worden in groep 2 en heb je kans dat ze gaat onderpresteren. En qua nieuwe vriendjes en vriendinnetjes zou ik dat idd ook liever vroeger dan later doen.

Maar... onthou wel dat als ze echt hoogbegaafd is, de kans groot is dat ze aan het eind van groep 3 op hetzelfde punt staat. Dus dan is het zaak voor school om ervoor te zorgen dat ze niet in no time klaar is met groep 3 en al met groep 4 werk gaat beginnen maar dat ze zorgen voor verbreding en verdieping. En dat is niet hetzelfde als 20 sommen ipv 10. ;)
Ja, zo sta ik er dus zelf inderdaad voor nu ook in. Ik besef ook wel dat groep 3 waarschijnlijk niet het volledige antwoord gaat zijn, hoor. Maar ik vermoed dat dat al een hele opluchting gaat zijn voor haar; dat ze daar wel een paar maanden op kan teren, zeg maar. Dus dat geeft lucht en tijd om met een goed vervolgplan te komen ofzo.
Anders moet je in groep 2 vanaf dag 1 van alles uit de kast gaan trekken om het leuk te krijgen/houden.

Ik betwijfel eigenlijk of ze hoogbegaafd is :@ ik kwam vooral hier, omdat ik me kon voorstellen dat veel ouders hier wel eens met hetzelfde bijltje hebben gehakt. Ze is echt wel slim hoor, maar ik denk bij hoogbegaafdheid toch snel aan de clichés van kinderen die zichzelf nog voor groep 1 leren lezen ofzo :+
Al herken ik hier en daar wel 'trekjes', vooral qua anders denken en ontzettend streng zijn voor zichzelf als iets niet lukt.


Dat is trouwens nog een reden waarom ik twijfel of groep 2 voor haar gaat werken: ik ben bang dat het dan vooral extra / maatwerk wordt voor haar. Ze heeft nogal de neiging om met iets te beginnen, maar te willen stoppen als het niet lukt (zonder het écht te proberen).
Ik ben een beetje bang dat extra werk in groep 2 erg vrijblijvend zal zijn; als ze niet meer wil, zal een kleuterjuf het ook prima vinden als ze ermee stopt. Nu willen wij haar ook absoluut niet pushen dat ze maar steeds dóór moet, maar stoppen als het niet direct lukt, is ook niet een houding die ik haar wil leren...
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 16:15:25 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193959752
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
***
pi_193963434
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...

Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.

Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.

We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.

Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).

Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 20:26:10 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193963600
Op zich is dat niet slecht, dat ze niet 'zomaar' versnellen, dat kan idd wel onderdeel van beleid rondom slimmerikjes zijn. Zo'n externe partij kan dan goed helpen om ervoor te zorgen dat het interessant blijft voor haar.

En, niet dat het gezegd is dat dat hier gebeurt, maar mijn nichtje zat in een soortgelijke situatie: net voor de zomervakantie, na 1,5 jaar kleuteren liep ze flink voor op haar groep 2 klasgenootjes, maar toch was er geen sprake van overzetten (door naar 4 ipv 3) want idd zou ze dat qua sociaal-emotionele aansluiting niet aankunnen. Tot 3 weken na de zomervakantie, toen zei juf 'ik weet echt niet wat ik haar nog kan leren in groep 3 een heel schooljaar en ze is in de vakantie ook echt gegroeid op sociaal-motioneel vlak dat ze het prima aan kan om over te stappen. Toen mocht ze alsnog naar groep 4.

Wie weet dus wat voor inzichten er nog blijken in het nieuwe schooljaar.
***
pi_193963791
Het zoontje van een collega van me is vorig schooljaar na een paar weken groep 2 toch naar groep 3 gezet, omdat het na de zomer ineens heel gek was om hem in groep 2 te houden. Zo’n zomervakantie doet een hoop met kinderen, blijkt vaak. Ik denk dat je goed in gesprek moet blijven met school, ‘korte lijntjes’ zoals ze dat altijd zo mooi zeggen en op tijd evalueren.
pi_193964336
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:17 schreef twist02 het volgende:
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...

Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.

Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.

We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.

Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).

Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik :)
Wij hebben bij twee kinderen deze keuze (niet versnellen) gemaakt en zijn dat nu wel blij mee. Sociaal emotioneel passen ze beter bij hun eigen leeftijdsgenoten. Cognitief lopen ze wel ver voor. Maar de oudste is al jonge leerling. En we merken nu al dat nu de puberteit begint, ze echt niet nog een jaar hoger zou moeten zitten. Inhoudelijk kan ze dat makkelijk.
Whatever...
pi_193964751
Yup, het is niet voor niets dat scholen vaak als beleid hebben om niet te versnellen. Ik werk veel met hb-ers in het vo en wij hebben dat ook als beleid. Uitzonderingen daargelaten, soms moet je dergelijk maatwerk bieden, maar liever kiezen we voor verrijken/verbreden.

Door naar het totaalbeeld van het kind te kijken, kun je bijv juist zoiets lastigs als het moeilijk vinden om door te zetten in alle rust en met goede begeleiding aanpakken. Uitdagingen zijn er op allerlei gebieden, en er zijn altijd wel punten te vinden waarop je je kunt richten om een kind sterker te maken in de persoonlijke ontwikkeling. In een 1/2 groep zou ze als middelste/oudste kleuter bijv ook kunnen helpen bij het begeleiden en wennen van de nieuwe kleuters. Mijn dochter kreeg dit jaar een meisje in de klas met het syndroom van down. Ze vond het heel leuk om dat meisje te helpen en met haar te spelen en ik vond het mooi dat ik ineens die meer zorgzame kant van mijn dochter zag.

Ik denk dat het heel mooi is, Twist, dat school zo meedenkt en ook van alles doet voor jouw dochter en andere hoogvliegers op school. Hopelijk heeft ze nog een fijne verdere kleutertijd met veel ruimte voor spel en creativiteit en nog meer moois.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193965274
Thanks voor de reacties allemaal, dat helpt heel goed om alles in perspectief te zien! ^O^

De juf gaf ook al aan dat ze best geschrokken waren dat de uitdaging en het plezier voor haar zo ver weg waren; blijkbaar was dat signaal op school toch een stuk minder duidelijk dan voor ons thuis.
Dus we hebben zeker afgesproken om de lijntjes kort te houden :Y

En als ik er zo over nadenk, is dit eigenlijk inderdaad een hele mooie aanpak van school: het 'probleem' signaleren, intern bespreken en concluderen (en durven toegeven!) dat ze extra hulp nodig hebben.
Ik vraag me dan wel meteen af of wij het nu onderschatten ofzo :@ maar goed, ik kan dan ook goed eindeloos nadenken over zulke dingen :+

De juf zette inderdaad ook de deur wel een klein beetje open naar evt. later in het jaar alsnog kunnen versnellen, maar dat was voor nu echt nog te vroeg.

Met de vakantie en dat traject van 6 weken bij elkaar, ben je zo weer 3 maanden verder, dus wie weet hoe het dan allemaal gaat inderdaad.

We gaan het zien, dank voor de input so far! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_193966222
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:58:45 #105
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981288
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:03:32 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981397
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
pi_193984342
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
pi_194002577
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
Het duurde even om het allemaal te laten bezinken, maar dit is inderdaad wat ik me nu wel realiseer; er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y

We gaan het zien! Laatste schooldag vandaag, dus eerst maar eens lekker genieten van de vakantie ;) 8-)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 06:13 schreef Hupje het volgende:
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
Wat fijn dat de juf zo een manier vond die voor hem werkte! :)

quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:58 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
Ja, ik geloof dat ik nog heel even wil struisvogelen wat dat 'labeltje' betreft :+
En ja, ik snap dat niemand hier er waarschijnlijk echt op zat te wachten :* zo bedoel ik het niet ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194003878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:09 schreef twist02 het volgende:
er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
pi_194004070
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Hupje het volgende:

[..]

Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
Nou dat.. we krijgen het kind steeds meer door, maar of we de goede oplossingen verzinnen?
Komende 3 schooljaren gelukkig een juf die er veel ervaring mee heeft, ook in combi met sociaal emotionele ontwikkeling. Daar durf ik wel op af te gaan. (Juf afgelopen jaar minder).

Deze week een boek geleend uit de bieb. Dan zie je echt dat de ene hb-er de andere niet is. Een kwart was van toepassing op mijn jongste. Een ander kwart op zijn hb-vriend en de rest bij allebei niet van toepassing, wel weer bij een neefje. Het ontwikkelen hangt van zoveel meer af dan de intelligentie. Gedrag(jong) is bij ons ook echt een ding. Bij vriendje is dat de leersnelheid. Goed blijven kijken naar je eigen kind en niet teveel maar de doorsnee dingen doen omdat men dat zegt.
pi_194018542
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken :D
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet _O-
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:20:41 #112
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_194026022
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 08:57 schreef twist02 het volgende:
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken :D
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet _O-
Whehe, vreselijk herkenbaar :D Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste :D Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school :N
Oude (on)bekende.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:28:30 #113
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_194026129
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:21 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.

(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
Beter laat dan nooit ;) Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels is de begeleiding multidisciplinair opgestart. Het is nog steeds de vraag in hoeverre de gemeten kloof veroorzaakt werd door zoon’s slechte ogen en (zeer) slechte oogsamenwerking. Op school is het lezen na “aanpak“ van ogen (bril & oefeningen) in een paar weken bijna 2 jaar in leesniveau omhoog gegaan 8)7
Oude (on)bekende.
pi_194027843
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:20 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Whehe, vreselijk herkenbaar :D Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste :D Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school :N
Het vervelendst is dat de juf dan zegt dat ze met de gewone stof nu niet echt goed presteren.

Dochter vindt juist alleen de plustaken wel leuk.

De oudste heeft nu eindelijk door dat als ze zorgt dat ze peilt wat de docent van haar rol zien , dat dat enorm helpt. En dan vertelt ze mij wel wat ze echt dacht.
Whatever...
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:23:22 #115
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_194029029
Goede begeleiding vanuit school maakt echt zoveel uit. Mijn oudste heeft het vooral met rekenen. De methode sluit niet aan bij zijn denkwijze en daardoor raakt hij gefrustreerd en had hij het gevoel dat hij het juist niet kon. Juf had direct door waar dit aan lag en heeft hem juist pluswerk gegeven en dat was echt een schot in de roos.
  zondag 26 juli 2020 @ 21:04:07 #116
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_194271617
(gedelete) (link blijkt gedelete)
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
  zaterdag 12 september 2020 @ 17:52:05 #117
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195023684
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
  zaterdag 12 september 2020 @ 18:44:27 #118
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195024557
Zo'n tafelposter ophangen?
KuikenGuppy
pi_195029729
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Dat had ik destijds ook. Ik heb toen samen met m'n moeder een poster gemaakt van de tafels die er nog niet in gingen, en die hebben we in de wc opgehangen omdat ik daar het langste stilzat :+
pi_195029859
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.
  zondag 13 september 2020 @ 08:06:49 #121
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195032463
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
  zondag 13 september 2020 @ 10:41:10 #122
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_195034203
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
Misschien heb je al eens zoiets als het volgende geprobeerd:
Met snoepjes of knikkers oid (iets wat klein is en waar je veel van hebt) de tafels uitbeelden?
Dus bij de tafel van 1 leg je er steeds, op een beetje afstand 1 bij, en dan laten zien dat het totaal wat er ligt dan de uitkomst is.
Bij de tafel van 2 dus met groepjes van 2.
En dan hoef je waarschijnlijk niet alle tafels te doen maar 2 of 3 als voorbeeld, of laat het hem zelf doen na het eerste voorbeeld. Misschien helpt dat te begrijpen wat tafels nou eigenlijk doen. Dat als hij vervolgens de som 7x6 hoort, hij dus 7 groepjes van 6 snoepjes voor zich ziet, en dus ook meteen het totaal aantal snoepjes.

En hem daarna misschien elke avond bij het naar bed gaan, voor het voorlezen oid, hem 1 van de tafels laten opdreunen als oefening. Want ook als je het voor je ziet gaat het wel steeds sneller als je het vaker doet.
pi_195034847
In plaats van tafels oefenen, wat vrij saai is, kun je het ook andersom doen: ontbinden in factoren. Dus noem een getal (bijvoorbeeld 63), en laat hem dat als vermenigvuldiging schrijven (7x9 is hier een mogelijkheid). Werkt heel goed bij mijn 4-jarige.
pi_195034892
Hier niet een hb kind. Maar wel een beelddenker. Dus ik volg voor tips.

Numberblocks ziet er leuk uit. Helaas is het Engels wat ze niet spreekt. Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
pi_195035586
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:22 schreef Omentielvo het volgende:
Hier niet een hb kind. Maar wel een beelddenker. Dus ik volg voor tips.

Numberblocks ziet er leuk uit. Helaas is het Engels wat ze niet spreekt. Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
Oh ja, dat is Engels. Niet bij stil gestaan.
Sjaak zegt dat hij het nog niet in het Nederlands is tegen gekomen.
  zondag 13 september 2020 @ 13:15:22 #126
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_195036652
Leert ze gelijk Engels toch :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_195036724
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toilet :') _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door jameshond7 op 13-09-2020 13:35:31 ]
  zondag 13 september 2020 @ 16:48:48 #128
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195041632
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 13:20 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

[..]

Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toilet :') _O-
Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!
pi_195042520
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 16:48 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!
Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig? 8)7
Waarom niet gewoon een paar extra oefeningen op school?

Wat ik zelf zie is dat als een kind van bijvoorbeeld groep 3 mee mag doen met groep 4 maar nog 'achterloopt' op groep 4 qua bijvoorbeeld spelling, dat er dan als snel wordt gesproken van een achterstand waar aan gewerkt moet worden -zodat het kind goed mee kan komen met groep 4- in plaats van een voorsprong op klasgenoten uit groep 3, die alleen maar mooi meegenomen is. Zo'n voorsprong op de 'huidige groep' wordt te snel gezien als achterstand op de 'nieuwe groep'.

Ik vind het bijzonder dat als een kind een goede voorsprong heeft, je het kind op het toilet nog gaat confronteren met zaken waar die moeite mee heeft. In dat geval is de kans groot dat het kind snel het idee krijgt dat het nooit genoeg is.
Ik kan natuurlijk niet over jouw kind spreken -dat laat ik volledig over aan jou-, maar ik vind het zelf vrij bijzonder dat een HB-specialist hier in meegaat. Het is juist belangrijk dat kinderen ook rust krijgen en niet constant in hun hoofd met schoolzaken bezig zijn.
Een wc moet een rustige ontspannen plek zijn. Het is niet goed als een kind elke keer op de wc geconfronteerd wordt met dat wat hij of zij lastig vindt. Daar zijn genoeg andere momenten voor denkbaar. Op die manier kan het ook zo zijn dat een kind de wc gaat associeren met een vervelende plek, met alle gevolgen van dien.
  zondag 13 september 2020 @ 17:22:03 #130
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195042834
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig? 8)7
Waarom niet gewoon een paar extra oefeningen op school?

Wat ik zelf zie is dat als een kind van bijvoorbeeld groep 3 mee mag doen met groep 4 maar nog 'achterloopt' op groep 4 qua bijvoorbeeld spelling, dat er dan als snel wordt gesproken van een achterstand waar aan gewerkt moet worden -zodat het kind goed mee kan komen met groep 4- in plaats van een voorsprong op klasgenoten uit groep 3, die alleen maar mooi meegenomen is. Zo'n voorsprong op de 'huidige groep' wordt te snel gezien als achterstand op de 'nieuwe groep'.

Ik vind het bijzonder dat als een kind een goede voorsprong heeft, je het kind op het toilet nog gaat confronteren met zaken waar die moeite mee heeft. In dat geval is de kans groot dat het kind snel het idee krijgt dat het nooit genoeg is.
Ik kan natuurlijk niet over jouw kind spreken -dat laat ik volledig over aan jou-, maar ik vind het zelf vrij bijzonder dat een HB-specialist hier in meegaat. Het is juist belangrijk dat kinderen ook rust krijgen en niet constant in hun hoofd met schoolzaken bezig zijn.
Een wc moet een rustige ontspannen plek zijn. Het is niet goed als een kind elke keer op de wc geconfronteerd wordt met dat wat hij of zij lastig vindt. Daar zijn genoeg andere momenten voor denkbaar. Op die manier kan het ook zo zijn dat een kind de wc gaat associeren met een vervelende plek, met alle gevolgen van dien.
De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.
pi_195042902
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.
Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens is gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?
  zondag 13 september 2020 @ 17:24:38 #132
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195042920
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:23 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?
Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?
pi_195043048
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?
Nee natuurlijk, daarom leg ik het ook voor. Ik weet dat het erg vaak voorkomt dat mensen met kleine kinderen educatieve posters in de wc ophangen. Juist daarom ben ik wel benieuwd of anderen op dit forum dit ook zo vanzelfsprekend vinden en denken dat dit goed is om te doen.
pi_195043346
Ik heb geen poster op het toilet. Maar ik denk dat het best kan werken.
En ik denk echt niet dat een kind een trauma ervan oploopt. Het is niet zo dat je als ouder verplicht om je kind ernaar te laten kijken.
Dus het ene kind zal de poster bestuderen en het andere kind (waarschijnlijk de mijne) blijft het toilet gebruiken als extra speelplek (met wat poppen en knuffels die meegaan, zodat ze kan spelen)
pi_195044727
Wij hadden vroeger altijd posters op het toilet O+ De ene keer iets informatiefs, de andere keer iets leuks. Ik kan me er nog veel van herinneren. Jammer dat het hier thuis niet kan, anders had ik dat ook weer gedaan.
pi_195044812
Sjaak wordt op dit moment (langzaam, iedere week een beetje) getest. Zo hebben we nu duidelijk op welk niveau hij rekent. Ik heb de juf gemaild met het resultaat en ze zegt dat ze zelf ook al merkte dat Sjaak alles kon wat ze hem liet doen. Dus nu gaat ze kijken of ze nog beter kan aansluiten op zijn niveau O+ Deze juf is echt geweldig (en haar duo ook, die gaat hier net zo goed in mee gelukkig).

Jammer dat Sjaak na de kerst naar een andere school moet :'(
  zondag 13 september 2020 @ 20:57:13 #137
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_195046828
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 23:06 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.
Hier ook een dochter die zelf de numberblocks ontdekte en fan is. Ze is nu net 5 geworden.

Het rekenen leerde ze eerst in het Engels, maar je merkt dat ze er zo vertrouwd mee raakt, dat ze nu hetzelfde in het Nederlands kan.

Zonet: als je broertje 4 wordt hoe oud ben jij dan? Mijn dochter: 8 :s)
heitieh
  woensdag 16 september 2020 @ 08:33:01 #138
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195083233
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 18:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hadden vroeger altijd posters op het toilet O+ De ene keer iets informatiefs, de andere keer iets leuks. Ik kan me er nog veel van herinneren. Jammer dat het hier thuis niet kan, anders had ik dat ook weer gedaan.
Geen deur in het toilet? :P Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster. :s)
pi_195083320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 08:33 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Geen deur in het toilet? :P Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster. :s)

Haha geen los toilet, toilet is in de badkamer.
pi_195083964
Mijn kind van 4 is - voor zover ik weet - niet hoogbegaafd, maar ze is wel gek van rekenen. Heb bij IKEA een telraam gekocht (10 rijen x 10 kralen) en nu oefenen we o.a. de tafel van 2. Geen idee of jullie daar wat aan hebben, maar zo heb je wel meteen een beeld van hoeveel het is.
pi_195087569
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Voor iedereen die de diagnosemolen in gaat;

Lees: diagnosedrift.
Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.

Mijn dochter was sloom, spande zich niet goed in, misschien niet zo slim en mogelijk autistisch. Volgens school dan.

Diagnosemolen in. Uitkomst: niet autistisch en een iq van 145 en mogelijk hoger want 145 is de hoogst mogelijke score.

Opeens was er allerlei hulp beschikbaar, waren er budgetten vanuit de gemeente brschikbaar, kon ze 2 dagen per week hoogbegaafdenonderwijs volgen en konden we de school dwingen een passend lesprogramma te verzorgen.

Dus als er iemand is die twijfelt of je wel of niet die molen in moet: zeker doen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195088642
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.

Mijn dochter was sloom, spande zich niet goed in, misschien niet zo slim en mogelijk autistisch. Volgens school dan.

Diagnosemolen in. Uitkomst: niet autistisch en een iq van 145 en mogelijk hoger want 145 is de hoogst mogelijke score.

Opeens was er allerlei hulp beschikbaar, waren er budgetten vanuit de gemeente brschikbaar, kon ze 2 dagen per week hoogbegaafdenonderwijs volgen en konden we de school dwingen een passend lesprogramma te verzorgen.

Dus als er iemand is die twijfelt of je wel of niet die molen in moet: zeker doen.
Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).

En vergeet niet; als het verkeerde labeltje geplakt wordt zit je daar wel aan vast. En dat gebeurd erg vaak.

Bij mij werd adhd geconstateerd en er werd geweigerd een iq test af te nemen (en hoe ik zo arrogant durfde te zijn te vertellen dat ik altijd slimmer ben geweest dan gemiddeld - terwijl dat een feit was). Allemaal door de ggz gedaan. Oh zo professioneel. Ik blijk geen adhd te hebben, maar wel een iq in de hoogste regionen (hoger dan 99,9% van de populatie).

Ben blij voor je dat het bij jou goed ging/gaat. Maar het gaat ook heel vaak fout.
Whatever...
pi_195092108
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).

En vergeet niet; als het verkeerde labeltje geplakt wordt zit je daar wel aan vast. En dat gebeurd erg vaak.

Bij mij werd adhd geconstateerd en er werd geweigerd een iq test af te nemen (en hoe ik zo arrogant durfde te zijn te vertellen dat ik altijd slimmer ben geweest dan gemiddeld - terwijl dat een feit was). Allemaal door de ggz gedaan. Oh zo professioneel. Ik blijk geen adhd te hebben, maar wel een iq in de hoogste regionen (hoger dan 99,9% van de populatie).

Ben blij voor je dat het bij jou goed ging/gaat. Maar het gaat ook heel vaak fout.
Ik ben het met je eens dat het uitermate triest is als je eerst met het rapport van een kinderpsychiater moet wapperen alvorens goed onderwijs te krijgen.

Overigens heb ik niet de route via de GGZ bewandeld. Ik heb gewoon een kinderpsychiater benaderd voor een iq test, dat hebben we gewoon uit eigen zak betaald. Dit was ons geadviseerd door een juf die het wel doorzag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195108864
Posters op de wc (juist ook de tafels) zie ik in mijn omgeving echt bij het merendeel van de gezinnen met kinderen in de basisschool leeftijd en heb nu nog nooit gehoord dat kinderen daar stress van kregen :+
Is juist een perfecte manier om laagdrempelig en zonder enige druk bezig te zijn met automatiseren van dergelijke dingen.
/spuit11

Hier kreeg dit verhaal vandaag een vervolgje :)
Onze Minion is dus gewoon gestart in groep 2 dit jaar (1/2 combinatie), maar ze zijn er op school wel mee bezig gelukkig :)
De beide groepsleerkrachten proberen nu sowieso al standaard wat extra werkjes aan te bieden, om haar wat meer uit te dagen. Daarnaast wordt er binnenkort een plusklas voor de onderbouw opgestart en de juf daarvan had vorige week al tegen haar gezegd dat ze 'binnenkort met haar mocht komen werken' daar (ze straalde helemaal O+ ).

En de IB'er belde net dus, dat de aanvraag voor hulp van een expert er vandaag uit gaat. Zij sprak voor het eerst ook letterlijk over een 'ontwikkelingsvoorsprong' (was eerder nog niet zo benoemd), dus ik blijf hier nog even rondhangen ;)
Er wordt een traject gestart waarbij een expert mee gaat kijken in de klas, om te zien hoe de groepsleerkrachten in de huidige context extra uitdaging kunnen bieden.

Daarnaast wil de IB'er toch ook de vraag gaan stellen of versnellen een optie is, of dat ook verstandig is in dit geval en zo ja, op welke manier dat aangepakt zou kunnen worden, zodat het ook echt bij onze Minion past.

Al met al een heel fijn gesprek en vooral ook fijn om te merken dat er dus echt wel wat mee gedaan wordt / gaat worden :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 17 september 2020 @ 16:26:58 #145
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195111650
twist, wat fijn allemaal! Goed dat een expert mee gaat kijken in de klas, dat kan zoveel mooie adviezen opleveren :)
pi_195113057
Wow Twist, wat doen ze dat goed daar op school! Ze zien minion daar dus echt O+
pi_195113333
Ja, was echt een fijn gesprek! O+
Vooral ook de hele manier waarop, waarbij ze heel duidelijk aangaf hoe e.e.a. in z'n werk gaat en wat we kunnen verwachten enzo.
En dat er niks gebeurt zonder dat wij ervan op de hoogte zijn, en dat we altijd kunnen bellen enzo :)

Ben heel benieuwd verder, maar wordt ongetwijfeld vervolgd ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_195141244
Even een kleine update, ondertussen is N. van groep 4 na de vakantie naar groep 7/8 gegaan, en gaat ze sindsdien ipv halve ook weer hele dagen naar school.
Ze speelt ineens met kinderen, is van een einzelgänger veranderd in een sociaal meisje met veel vriendinnen en haar faalangst lijkt compleet verdwenen te zijn.
Zo bizar, wij vonden het voorstel van school doodeng, maar het lijkt gewoon echt te passen.
Eigenlijk lijkt het nu net alsof ze door de extra uitdaging ineens kind is geworden ipv altijd enkel te willen leren. O+

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 02:44:09 ]
pi_195142169
@Logician2.0 Wauw, in plaats van naar groep 5 naar groep 7? Dat is een hele stap, zeg!
  zaterdag 19 september 2020 @ 09:34:30 #150
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195142826
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 02:42 schreef Logician2.0 het volgende:
Even een kleine update, ondertussen is N. van groep 4 na de vakantie naar groep 7/8 gegaan, en gaat ze sindsdien ipv halve ook weer hele dagen naar school.
Ze speelt ineens met kinderen, is van een einzelgänger veranderd in een sociaal meisje met veel vriendinnen en haar faalangst lijkt compleet verdwenen te zijn.
Zo bizar, wij vonden het voorstel van school doodeng, maar het lijkt gewoon echt te passen.
Eigenlijk lijkt het nu net alsof ze door de extra uitdaging ineens kind is geworden ipv altijd enkel te willen leren. O+
Wat cool zeg! Is er ook een plan van aanpak voor als zij over 1 a 2 jaar alle stof van de basisschool heeft doorlopen? Gaat ze dan met de klasgenoten naar het voortgezet onderwijs?
pi_195142849
Dat is wel een flinke stap zeg. Was ze een oude leerling?

Wel fijn dat het zo goed lijkt uit te pakken!
  zaterdag 19 september 2020 @ 12:15:22 #152
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_195144592
Wauw, wat een stap maar wat fijn dat het zo goed uitpakt!

* BE houdt een klein beetje haar hart vast, want versnellen alleen is nooit een oplossing voor hb-ers.
De kans is groot dat ze over een paar maanden helemaal bij is en wat dan...
***
pi_195145725
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 09:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Dat is wel een flinke stap zeg. Was ze een oude leerling?

Wel fijn dat het zo goed lijkt uit te pakken!
Nee ze was al versneld, dus 3 klassen in totaal nu.

Klopt dat het nooit de oplossing is, hier was het tegenhouden alleen geen optie meer..
1,5jr therapie en alle plus dingen die er waren, maar ze werd compleet depressief en begon zichzelf te bijten en pijn te doen en zei dat ze dood wou.. Het laatste half jr groep 4 ging ze met moeite halve dagen.

En toen kwam corona en kreeg ze online in het school systeem vrij spel en ontdekte ze groep 7/8 sommen en werkjes en leefde compleet op.

Op school zijn ze toen subtiel gaan kijken waar ze zat en ze zat eind 6 op veel en begin 7 op sommige en met rekenen zelfs in 8.
Ze zijn om tafel gegaan en kwamen met het idee om haar 2x in de wk naar een deltaklas in de stad te laten gaan en de rest in 7/8. Ze krijgt alles wat ze nog niet heeft gehad als het ware extreem top down, zodat ze qua leren voornl de hiaten pakken ipv herhaling.
En ze doet gewoon mee met de groep en ze is een compleet ander kind geworden. De deltagroep hebben we op 1 dag gezet omdat dit zo lekker gaat nu (hebben we die achter de hand) en ze gaat gewoon volle dagen naar 7/8 en komt huppelend uit school en heeft ineens allemaal vriendinnen (zo dat is even wennen :D ).
School heeft alle opties open gezet, ze mag als het ware 3jr over groep 7/8 doen als dat top down lukt maar mocht ze eerder klaar zijn hebben ze haar ook alvast voor een 10-14 school die in januari 2021 begint ingeschreven. Daarnaast gaat ze met veel plezier naar jeugdcolleges van de ut en heeft ze besloten dat ze medicijnen wil gaan maken voor mensen met kanker en pizza bezorgster wil worden. O+
  zaterdag 19 september 2020 @ 13:52:49 #154
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_195145800
Zo'n 10-14 school zou mooi zijn in plaats van een reguliere middelbare school zeg! Wat fijn dat die mogelijkheid er is. Wel hopen dat ze tijd hebben om haar maatwerk te hebben als ze ook net aan het opbouwen zijn.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_195145823
Ja idd, 1 heel groot voordeel is dat één van de mensen die betrokken is bij het opzetten van de 10-14 de echa specialist is die N. al va de peuterspeelzaal begeleid.
Zij geeft ook les in de deltagroep, en kent N. al vanaf dat ze 3jr was (ze is nu 7,5jr) dus die weet exact zij inelkaar zit. O+

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 13:59:49 ]
  zaterdag 19 september 2020 @ 14:00:12 #156
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195145885
Wat een mooi sucecsverhaal so far, Logi! Ik ben erg onder de indruk van de flexibiliteit van zowel school als jullie als ouders (want dat zal geen picknick geweest zijn).

Hier ook een succesverhaal: onze in het basisonderwijs vastgelopen zoon, die 1,5 jaar thuiszitter was tgv een schooltrauma en alle ellende die daarbij hoort, gaat sinds drie weken naar de middelbare school en hij is zoooooo gelukkig. O+ Ik weet niet voor wie het spannender was, voor hem of voor ons :D maar tot nu toe slaat hij zich er moeiteloos doorheen. Ik ben trots. O+
pi_195145917
Logi, wat een mooi verhaal en wat hebben jullie het getroffen met deze school O+

Ik denk dat het ook een beetje is: het is belangrijk wat er NU nodig is, en niet wat over 2 jaar een eventueel probleem kan vormen. Want er zijn al zoveel beren op de weg van slimme kinderen...

De voorspelling van degene die ons begeleidt (expert op hb gebied) heeft voorspeld dat Sjaak in 2 jaar klaar met de basisschool is, als we niet een aangepaste leerlijn gaan maken. Ik vind dat een enge voorspelling, want wat nou als dat ook echt gebeurt?
Maar ik probeer te kijken naar wat hij nu nodig heeft en daar een plekje voor te vinden, waar hij zich prettig voelt. En over een jaar zien we wel weer waar we dan staan.
Sjaak is overigens 5,5 jaar, zit in groep 1/2/3 op speciaal onderwijs en krijgt les op E3/M4-niveau. Wekelijks laat hij weer merken dat hij dingen kent/weet/snapt waarvan wij niet wisten dat hij het wist, maar ook waarvan ik niet in de gaten had dat een gemiddelde 5,5 jarige dat nog niet weet. Hij verbaast ons steeds weer O+
pi_195145924
Ohh wauw wat heerlijk! En wat valt er dan een zware deken van zorgen van je schouders O+

En idd ik ben er letterlijk ziek (overgeven) van geweest van zorgen of we er wel goed aan deden. :@
  zaterdag 19 september 2020 @ 14:05:51 #159
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195145959
MwC: hier gaan we ook in gesprek over een aangepaste leerlijn. Sticker rekent nu op groep 5-niveau en leest nu op groep 6-niveau, ook hier wel de angst dat hij sneller door de stof heen gaat. Maar we zien veel mogelijkheden tot verbreding en verdieping, en aangevuld met de externe plusklas zien we wel tot hoe lang dat boeiend blijft.
  zaterdag 19 september 2020 @ 14:06:53 #160
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195145976
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:03 schreef Logician2.0 het volgende:
Ohh wauw wat heerlijk! En wat valt er dan een zware deken van zorgen van je schouders O+

En idd ik ben er letterlijk ziek (overgeven) van geweest van zorgen of we er wel goed aan deden. :@
Oh ja, herkenbaar. Vorig jaar kregen wij het voorstel om Sticker een jaar te laten overslaan. Ik heb er weken van wakker gelegen. :') Comes with the package. O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')