Dat laatste zou idd ook mijn advies zijn, laat je daarin adviseren door de leerkracht. Die ziet haar dagelijks in deze sociale situatie en heeft er meer ervaring mee.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 19:53 schreef twist02 het volgende:
Ja, dat vind ik dus zo lastig inschatten vooraf, hoe dat zal zijn voor haar, ook omdat ik dus een hoop van de andere kinderen niet ken.
Maar wat zulk soort dingen krijg je nu eenmaal nooit garanties natuurlijk, dus dat blijft in zekere zin altijd een gok.
Al zijn dat ook dingen waar ik wel heel graag de mening van de juffen over wil, want ik denk dat die dat best aardig in kunnen schatten. Ik heb gelukkig wel echt het gevoel dat ze haar zien hoe ze is
Dat vind ik dus het lastige. als ik heel eerlijk ben, ben ik eigenlijk (nog) helemaal niet zo bezig met of ze misschien hoogbegaafd is. Ik zie haar voorlopig als 'gewoon' slim, maar eigenlijk ook weer niet zo extreem...quote:Op maandag 6 juli 2020 12:52 schreef Nanukerst het volgende:
twist, ik zou met school overleggen of ze haar willen doortoetsen. Een nagenoeg foutloze cito kan ook duiden op een flinke voorsprong, en het is wijzer om met een volledig beeld te besluiten wat het beste plan van aanpak is. En als je echt twijfelt of er sprake is van hoogbegaafdheid, zou ik een deskundige in die hoek in de arm nemen en daar een oordeel over laten vellen.
Ja, zo sta ik er dus zelf inderdaad voor nu ook in. Ik besef ook wel dat groep 3 waarschijnlijk niet het volledige antwoord gaat zijn, hoor. Maar ik vermoed dat dat al een hele opluchting gaat zijn voor haar; dat ze daar wel een paar maanden op kan teren, zeg maar. Dus dat geeft lucht en tijd om met een goed vervolgplan te komen ofzo.quote:Op maandag 6 juli 2020 13:36 schreef BE het volgende:
Zo afgaande op wat je schrijft zou ik gaan voor nu naar groep 3, want anders gaat het heel saai worden in groep 2 en heb je kans dat ze gaat onderpresteren. En qua nieuwe vriendjes en vriendinnetjes zou ik dat idd ook liever vroeger dan later doen.
Maar... onthou wel dat als ze echt hoogbegaafd is, de kans groot is dat ze aan het eind van groep 3 op hetzelfde punt staat. Dus dan is het zaak voor school om ervoor te zorgen dat ze niet in no time klaar is met groep 3 en al met groep 4 werk gaat beginnen maar dat ze zorgen voor verbreding en verdieping. En dat is niet hetzelfde als 20 sommen ipv 10.
Wij hebben bij twee kinderen deze keuze (niet versnellen) gemaakt en zijn dat nu wel blij mee. Sociaal emotioneel passen ze beter bij hun eigen leeftijdsgenoten. Cognitief lopen ze wel ver voor. Maar de oudste is al jonge leerling. En we merken nu al dat nu de puberteit begint, ze echt niet nog een jaar hoger zou moeten zitten. Inhoudelijk kan ze dat makkelijk.quote:Op maandag 6 juli 2020 20:17 schreef twist02 het volgende:
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...
Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.
Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.
We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.
Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).
Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik
quote:Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.Little did I know.
quote:Op maandag 6 juli 2020 22:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
Het duurde even om het allemaal te laten bezinken, maar dit is inderdaad wat ik me nu wel realiseer; er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaadquote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch!Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
Wat fijn dat de juf zo een manier vond die voor hem werkte!quote:Op woensdag 8 juli 2020 06:13 schreef Hupje het volgende:
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
quote:Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.Little did I know.
Ja, ik geloof dat ik nog heel even wil struisvogelen wat dat 'labeltje' betreftquote:Op dinsdag 7 juli 2020 21:58 schreef Nanukerst het volgende:
[..]Same here.
![]()
Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.quote:Op donderdag 9 juli 2020 09:09 schreef twist02 het volgende:
er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad
Nou dat.. we krijgen het kind steeds meer door, maar of we de goede oplossingen verzinnen?quote:Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
Whehe, vreselijk herkenbaarquote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:57 schreef twist02 het volgende:
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken![]()
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet
Beter laat dan nooitquote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:21 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.
(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
Het vervelendst is dat de juf dan zegt dat ze met de gewone stof nu niet echt goed presteren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:20 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Whehe, vreselijk herkenbaarOudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste
Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school
Dat had ik destijds ook. Ik heb toen samen met m'n moeder een poster gemaakt van de tafels die er nog niet in gingen, en die hebben we in de wc opgehangen omdat ik daar het langste stilzatquote:Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!
Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!
Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |