abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 april 2020 @ 12:36:23 #56
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192856617
Dank voor de ervaringen! Wij staan er dubbel in.. aan de ene kant hebben we nooit enige meerwaarde in versnellen gezien, idd dat lopende-band-verhaal. Aan de andere kant heeft dit kind een grote broer die door een gebrek aan passend onderwijs nu een thuiszitter is, en ik merk dat ons dat enorm angstig maakt. En dat is voor buitenstaanders gewoon iets wat ik even noem, maar dat heeft destijds een enorme wissel getrokken op ons gezin. Hij is zo afschuwelijk ongelukkig geweest, de gevolgen van het schooltrauma waren (zijn) verregaand en langdurig.. dat maakt dat we soms denken: we moeten het gewoon helemaal anders doen dan toen. En grote broer versnelde nooit, had dat dan verschil gemaakt?

(Overigens vindt niemand hier het erg dat hij thuisonderwijs krijgt en zijn eigen pad volgt. De pijn zit 'm meer in de aanloop die ertoe heeft geleid dat hij thuis kwam te zitten.)

De HB-specialist wil inzetten op verbreden, waaronder idd een externe plusklas, dat zien wij wel zitten. En zij wil school ook meenemen in wat ze kunnen doen voor deze kinderen (hij is niet de enige in zijn klas), dat is denk ik ook heel waardevol.
pi_192856685
Het voordeel van een (externe) plusklas vind ik dat het mes aan twee kanten snijdt: aan de ene kant wordt er in de plusklas moeilijker werk aangeboden maar omdat de tijd die kinderen in de plusklas zitten niet aan het 'normale werk' besteed kan worden, worden ze daar ook extra uitgedaagd omdat het werk van 5 dagen in 4 dagen af moet. Dus daar zit ook een zekere versnellingscomponent in.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_192857089
Hier ook echt blij met de externe plusklas. Die leerkrachten zien ook dingen in gedrag andere in relatie met hb dan de regulier juf (bijv adhd of onderprikkeling, soms dezelfde uitwerking). In ons geval kwam de externe juf op school om aan perfectionisme/faalangst te werken.

Maar het is naast het cognitief 'voorlopen' ook nog van belang hoe dat sociaal gaat. Dat moet wel in evenwicht blijven.
  woensdag 6 mei 2020 @ 09:07:24 #59
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_192969772
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 20:40 schreef Nanukerst het volgende:
Graag haal ik deze even omhoog! :)

Zijn er hier ervaringen met het al dan niet versnellen van een net 7-jarige (nu groep 3) die volgens de test meer dan een jaar voorloopt? Wat zijn de voors en tegens?
Mijn oudste is iets jonger versneld (hij was 5 toen hij naar groep 3 ging). Nooit spijt van gehad. Hij had betere aansluiting bij de kinderen uit die klas.
Wel heeft hij altijd een aangepast programma gehad, omdat hij ook in groep 3 al ver voorliep (hij kon al goed lezen en ook op andere gebieden liep hij voor). Inmiddels studeert hij.
Mijn jongste is niet versneld, omdat ze dan in een klas zou komen waar het klassikaal gemiddelde lager lag dan in haar huidige groep. Ik vraag nog steeds af of versnellen toch niet beter was geweest. Ze heeft merkbaar minder uitdaging gehad dan de oudste, terwijl zij ook een aangepast schoolprogramma heeft. Ze zit nu in groep 8.
En een aangepast programma is nodig om toch te leren leren. Niet om zoveel mogelijk kennis op te doen, maar om vaardigheden aan te leren die later nodig zijn. En omdat mijn kinderen bij cognitieve uitdaging beter in hun vel zitten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Grijs op 06-05-2020 09:10:39 (Aanvulling ) ]
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_192972145
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 12:36 schreef Nanukerst het volgende:
Dank voor de ervaringen! Wij staan er dubbel in.. aan de ene kant hebben we nooit enige meerwaarde in versnellen gezien, idd dat lopende-band-verhaal. Aan de andere kant heeft dit kind een grote broer die door een gebrek aan passend onderwijs nu een thuiszitter is, en ik merk dat ons dat enorm angstig maakt. En dat is voor buitenstaanders gewoon iets wat ik even noem, maar dat heeft destijds een enorme wissel getrokken op ons gezin. Hij is zo afschuwelijk ongelukkig geweest, de gevolgen van het schooltrauma waren (zijn) verregaand en langdurig.. dat maakt dat we soms denken: we moeten het gewoon helemaal anders doen dan toen. En grote broer versnelde nooit, had dat dan verschil gemaakt?

(Overigens vindt niemand hier het erg dat hij thuisonderwijs krijgt en zijn eigen pad volgt. De pijn zit 'm meer in de aanloop die ertoe heeft geleid dat hij thuis kwam te zitten.)

De HB-specialist wil inzetten op verbreden, waaronder idd een externe plusklas, dat zien wij wel zitten. En zij wil school ook meenemen in wat ze kunnen doen voor deze kinderen (hij is niet de enige in zijn klas), dat is denk ik ook heel waardevol.
Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.

Ik vind het zo enorm moeilijk om de weg te vinden voor een kind wat in geen enkel hokje past!
pi_192975738
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook echt blij met de externe plusklas. Die leerkrachten zien ook dingen in gedrag andere in relatie met hb dan de regulier juf (bijv adhd of onderprikkeling, soms dezelfde uitwerking). In ons geval kwam de externe juf op school om aan perfectionisme/faalangst te werken.

Maar het is naast het cognitief 'voorlopen' ook nog van belang hoe dat sociaal gaat. Dat moet wel in evenwicht blijven.
En naast het evenwicht tussen cognitief en sociaal heb je ook nog de motoriek.

Ik heb geen kinderen, maar ben zelf hoogbegaafd (waarschijnlijk; sinds mijn 7e niet nogmaals getest) . Mij hebben ze geen klassen over laten slaan omdat zowel in fijne als grove motoriek allesbehalve voorliep en ik het schrijven, het knutselen en de gym van groep 3 en 4 echt wel nodig had.

Toen ik 7 was zat ik met taal op niveau groep 8 en met rekenen op niveau groep 7, dus totdat ik naar een school ging waar een plusklas was en het gewone werk 'gecompact' werd, was het intens ellendig op school. Tip: als je besluit dat het kind geen klassen over kan slaan, wijs 'm er dan niet op dat dat komt doordat hij sociaal en motorisch "te zwak" is. :X
disclaimer: dit is hoe het bij mij was, ik verwacht dat het met jullie kinderen beter gaat, al is het maar omdat het 15+ jaar later is en jullie een stuk verstandiger klinken
  donderdag 7 mei 2020 @ 09:58:58 #62
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192990274
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.

Ik vind het zo enorm moeilijk om de weg te vinden voor een kind wat in geen enkel hokje past!
Spannend! Welke HB-school wordt het (mag in pb natuurlijk)? En je laatste zin is heel herkenbaar, dat zal je niets verbazen. :)

Wat betreft Sticker: inmiddels hebben we een uitgebreider verslag van de HB-specialist gekregen. Dat hij een jaar voorloopt is afgaande op de testresultaten een minimum, hij scoorde op sommige onderdelen 'off the chart' blijkbaar dus de kans dat hij nog verder is is heel reëel. We gaan vanmiddag in gesprek met haar over hoe nu verder en dan zsm met school om de tafel.
pi_192999964
@Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
  vrijdag 8 mei 2020 @ 09:21:22 #64
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_193009962
Zijn hier ook mensen met ervaring met (extreme) verschillen tussen subscores / verbaal - performaal? Bij beide kinderen is het vermoeden geuit van onderpresteren op de performale subtests, door faalangst en bij oudste ook door het letterlijk niet kunnen zien (week na test bleek dat zijn ogen nog slechter waren dan iedereen dacht :{ ). Maar de verschillen blijven enorm groot en dit verklaart veel problemen en frustraties...

Maar hoe begeleid je kinderen hiermee? Voor oudste is nu het advies fysiotherapie en peergroup, naast begeleiding door orthopedagoog. Voor jongste moet nog een advies komen, maar daar verwacht ik naast begeleiding door kinderpsycholoog ook logopedie en misschien ook wel fysiotherapie... Ik vind het zo veel, maar zie ook de potentiële meerwaarde. Waar doen we goed aan?

Jongste is als niet-hb getest, maar dus wel hb-score op verbale deel.
Oude (on)bekende.
pi_193010963
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.

(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 08:04:24 #66
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193027220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig. :)

Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
pi_193031336
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 08:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig. :)

Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
Wat een fijne uitkomst zo! Dat geeft wat vertrouwen.
pi_193157004
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193160710
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:49 schreef thabit het volgende:
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O-

Opvoeden is helaas niet zo eenvoudig. Kan het uit ervaring zeggen ook.
Whatever...
  donderdag 2 juli 2020 @ 11:31:20 #70
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193886854
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193886997
Ze heeft nu nog een jaar kleuteren te gaan, toch? Wij zagen met onze oudste dat het een enorm verschil maakte, groep 1 en groep 2. Ineens was er meer zelfvertrouwen, misschien omdat ze als oudste kleuter meer een voorbeeldfunctie krijgen? 3 jaar kleuteren lijkt me voor jullie dochter zeker niet de beste optie, dan gaat ze zich enorm vervelen denk ik, of onderpresteren.

Wat ook scheelt, is dat er in groep 3 ook echt veel minder afleiding is dan in een kleuterklas. Het wordt daardoor makkelijker om je te concentreren. En onze oudste vond het in het eerste halfjaar in groep 3 ook vet lastig om stil te zitten / zijn. Pas toen de leerstof gecompact werd (minder herhaling) kon hij zich plotseling wel concentreren. Hij vond het gewoon te saai.

De juffen geven wel nog steeds aan dat hij erg gestimuleerd moet worden om nieuwe werkjes op te pakken. Hij houdt zelf ook de boot af ivm perfectionisme. Zeker tijdens de lockdown hebben we hier enorm mee geworsteld, thuis weigerde hij dus echt om aan de slag te gaan of het werd een enorm boze uitbarsting omdat het niet gelijk lukte allemaal. Op school zet hij zich makkelijker over dit soort dingen heen. Hij pakt nog steeds niet uit zichzelf een nieuwe uitdaging op, maar als de juf het aan hem geeft, gaat hij er wel mee aan de slag.

TLDR: ik zou nu wel aangeven bij school dat je 3 jaar kleuteren niet ziet zitten, en even afwachten hoe ze zich de eerste maanden in groep 2 ontwikkelt. Als de zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen dan nog steeds niet lekker gaan, kan je altijd met de IB'er van school om tafel gaan. Ik denk dat ze daar meer mee opschiet dan een extra jaar kleuteren.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_193887094
Ze is gewoon lekker speels, zo zie ik het, Saskia. En dat lijkt me voor een vierjarige heel normaal, al heeft het ene kind het wat meer dan het andere kind. Het kan wel vervelend zijn, maar meer dan een duidelijke structuur bieden op bepaalde momenten (zoals aankleden voor school) en daar consequent in zijn, kun je niet doen.

Volgend jaar kijken hoe het gaat. Het is volgens mij nu nog echt te vroeg om al te weten of drie jaar kleuteren verstandig is. En bedenk: op deze leeftijd leren kinderen juist door veel te spelen, en niet zo zeer door werkjes te doen. Als ze last heeft van perfectionisme, dan kan dat ook zijn omdat sommige werkjes nog niet helemaal aansluiten nu op waar zij is in haar ontwikkeling. Slim zijn, is op deze leeftijd nog niet iets dat zich direct vertaald in goed werkjes kunnen doen. Heel veel vaardigheden moeten zich nog ontwikkelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193887641
Ik zou het vooral even aankijken, maar wel aansturen op meedraaien met groep 2..

De mijne was ook wel zo, maar dat werd ook gevoed door een veel te lieve kleuterjuf. De mijne praatte/huilde zich wel uit dingen die hem niet lagen. Het liefst deed hij met de jongste kleuters mee. Dan hoefde hij dat enge/nieuwe werk niet te doen.
Na een jaar kleuteren (december-december in groep 1) toch maar aan de bel getrokken bij juf dat hij cognitief te hard ging. Dat zag juf dan weer niet. Want op school speelde hij alleen en gedroeg zich als een jonge kleuter. Hij heeft toen de januari-cito van groep 2 gedaan en hij scoorde inderdaad hoog. De rest van zijn groep 1 is hij mee gaan draaien met de groep 2. Dus 2 werkjes per dag, voor hem direct bij binnenkomst om het duidelijk te houden. Eerst die 2 werkjes af, dan mag je spelen wat je wil. En daarna ook kort kleuterend doorgestroomd naar groep 3.
Daar kreeg hij een lieve juf die wel heel duidelijk was in wat ze verwachte, en de consequenties aan hem gaf. Treuzel je als je pauze hebt en je schoenen aan moeten, prima, maar dan ga je gewoon later naar buiten. Treuzel je vreselijke in de klas, krijg je je werkboek mee naar huis. Maar ook een klas die rustiger was dan zo'n kudde kleuters. Ook iedereen die soortgelijke werkjes doet, dan moet je gewoon mee. Daar draaide hij tegen de herfstvakantie prima mee..
Duidelijkheid, consequenties en een rustige klas. EN nog steeds een gelukkig kind O+

Thuis doen we dat ook, maar hij blijft toch sociaal emotioneel iets jong. Cognitief is hij veel verder. Dus hij blijft gewoon meedraaien met de groep waar hij nu in zit.
pi_193887747
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Als ik dat lees over het aankleden... misschien kan je een "spiekbriefje" voor haar maken en daarop de volgorde van aankleden tekenen (of haar zelf laten tekenen of plaatjes zoeken op internet). Dan hoef jij het niet steeds te zeggen, kan ze even "spieken". Wie weet helpt het.

Ze is bijna 5, dus dan gaat ze naar groep 2 na de vakantie? Ik zou nu nog niks gaan beslissen over 3 jaar kleuteren, wie weet hoe ze zich ontwikkelt.
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 2 juli 2020 @ 15:36:08 #75
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193890405
Bedankt allemaal!
De juf gaat haar wel laten meedraaien met groep 2, maar ze moet dan wel laten zien dat ze de werkjes echt kan doen. Misschien is het feit dat ze dan 5 is al genoeg om haar verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken.
Ze zit trouwens op de vrije school, dus het zijn allemaal knutselwerkjes, geen taal/rekenen (helaas, want dat vindt ze leuker dan knutselen...)

Qua aankleden werkt een spiekbriefje inderdaad wel, maar dan moet ik haar er nog steeds op wijzen dat ze daarop moet kijken i.p.v. op de grond rollen/wegrennen enz. :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 2 juli 2020 @ 15:58:29 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193890722
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
KuikenGuppy
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:00:07 #77
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193890738
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:23 schreef Nijna het volgende:
Ze is bijna 5, dus dan gaat ze naar groep 2 na de vakantie? Ik zou nu nog niks gaan beslissen over 3 jaar kleuteren, wie weet hoe ze zich ontwikkelt.
Dit. Het duurt nog een heel schooljaar, daarin kan nog van alles gebeuren.
KuikenGuppy
pi_193890854
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.
pi_193890858
Dat knutselen kun je misschien wel overleggen met juf? Mijn kind had er ook niks mee. Hij mocht dan ipv de grotere knutselwerkjes een simpele versie maken. En dan de tijd die over was besteden aan een extra cognitief werkje of gewoon spelen.
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:23:59 #80
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_193891063
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:08 schreef funnywell het volgende:

[..]

Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.
Ze zit al op de vrije school ;) maar daar leggen ze best wel de nadruk op balans tussen hoofd, hart en handen, zoals ze dat noemen. En haar handen (d.w.z. dingen uitvoeren) is nog niet zo in balans met de rest.
Anderen helpen doet ze graag, ze is heel verantwoordelijk. Maar toen ik voorstelde dat ze dan samen naar de gang konden en ze een jonger kindje kon helpen met jas en schoenen, vond de juf dat ze dat eerst zelf moest kunnen, voordat ze een ander mocht helpen. Maar ze kan het best, ze is idd gewoon een dromer (soms tenminste).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193895168
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef Burdie het volgende:
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
Levelwerk op zich ken ik niet. Heb even gekeken op de website en ik zie dat er onder andere rekentijger onderdeel van uitmaakt.

Mijn oudste werkt met de pluswerkboeken bande eigen methode van taal en spelling en ook rekenen (ik kan niet zo gauw zien welke in levelwerk zitten en of dat de zelfde zijn. Bij rekenen is dit aangevuld met rekentijger.

Hij werkt erg graag in zijn pluswerkboeken (liever als in de gewone werkboeken en daar hoeft hij dan ook maar een klein deel van de opdrachten) en met name rekentijger is hij erg enthousiast over. Dit merkte ik met name in de periode dat we thuis aan het werk waren. Dit zijn erg uitdagende opdrachten, waar hij echt voor moet denken (en waar hij af en toe ook fouten maakt gelukkig, want die ervaring heeft hij met het gewone werk amper).
Ook zag ik bij een van de leerjaren leeskrakers genoemd staan. Deze heeft hij in groep 3 en 4 ook verschillende gehad.

Of ze op school het hele pakket hebben en aanbieden wat ze per kind van toepassing hebben of sommige onderdelen los hebben weet ik niet, wellicht hebben ze meer dingen maar wordt dit thuis niet als zodanig benoemd kan ook ;)
Maar hetgeen wat ik van de lijst herken is de oudste erg enthousiast over (eind groep 5 nu)

Aanvulling: ik ze nu dat levelwerk een samenstelling is van meerdere plusmethodes. Dus ik denk dat ze hier op school verschillende losse methodes werken en niet met het gehele pakket.

Verder lees ik op internet dat het ook nog is hoe er mee omgegaan wordt. Soms moet de leerling eerst al het reguliere werk af hebben voor ze de plus taken mogen doen of ze mogen pluswerk doen als ze een bepaald gedeelte van het reguliere werk gedaan is. Dat is hier het geval en werkt ook motiverend

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 02-07-2020 21:45:57 ]
pi_193908170
In geen eeuwen meer op Fok! geweest, maar heb toch behoefte aan wat input, geloof ik :W

Zo kort mogelijk onze situatie:

Dochter is in mei 5 jaar geworden en zit nu in groep 1 (in een 1/2 combinatie). Vorig schooljaar heeft ze ook nog 8 weken school gehad, maar toen viel het wennen aan school behoorlijk tegen. Dat ging dit jaar stukken beter, maar toch hebben we het hele jaar door flinke pieken en dalen gezien qua plezier en gemak waarmee ze naar school ging. Soms ging het weken prima, soms was het afscheid nemen opeens weer lastig, of werd ze erg stil/verdrietig. Als ze eenmaal op school was, ging het weer wel.

Eigenlijk dachten we steeds wel een logische verklaring te vinden voor de moeilijke weken (toch nog even wennen, drukke decembermaand, corona, etc.).
De afgelopen weken hebben we echter pas beseft dat het andersom is: de weken dat ze écht met veel plezier naar school ging, waren weken waarin ze echt uitgedaagd werd. Zo heeft ze in januari bijv. de Cito mee gedaan met groep 2 (doen ze in groep 1 niet). Ze was dolgelukkig dat ze "in een boekje mocht werken, wel 4x, mama!". De weken erna mocht ze meedoen met groep 2'ers die toe waren aan meer, die alvast werkjes van groep 3 mochten doen. Andere weken bleken er nieuwe spelletjes te zijn in de klas, die ze mocht uitproberen, etc.

De juffen gaven toen (begin maart) al aan dat ze echt wel zagen wat ze in haar mars had, en dat ze haar steeds de keuze lieten of ze wel/niet mee wilde doen met groep 2. Versnellen deden ze liever niet zeiden ze toen al, ook omdat ze er het volste vertrouwen in hadden haar extra uitdaging te kunnen blijven bieden volgend jaar.
In praktijk heeft ze echter het hele jaar met groep 2 meegedaan, en scoorde zelfs dan nog hoog (Cito was 'nagenoeg foutloos').

Sinds een paar weken is het echter één groot drama om naar school te gaan, "omdat ik niks meer te leren heb op school" (haar woorden ;( ). Gelukkig heeft ze het op school ook zelf aangekaart (damn, daar waren we pas trots op! O+ ) en dit is gelukkig heel serieus opgepakt door de juffen.
Zelf gingen wij er een beetje vanuit dat ze er nu weinig meer mee zouden doen, aangezien we hierna nog maar 1 week school hebben, maar het tegendeel blijkt waar. Ze heeft nog deze week 2 extra werkboekjes gekregen, m'n man heeft de ene juf deze week al kort gesproken die hem op zijn hart drukte dat ze hier echt wel iets mee gaan doen.
En nu kregen we een uitnodiging om volgende week nog even voor een gesprek te komen, omdat ze direct overlegd hebben met de IB'er en allerlei opties bedacht hebben, die ze ook aan ons willen voorleggen.

Uiteraard wachten we af waar school zelf mee komt, vooral omdat we echt wel het gevoel krijgen dat ze het heel serieus nemen. Maar tegelijkertijd wil ik mezelf ook al wel een beetje 'voorbereiden' ofzo, zodat het ook echt een nuttig, constructief gesprek wordt. We vermoeden dat het onderwerp 'versnellen' (als in: door naar groep 3 i.p.v. in 1/2 blijven) misschien alsnog wel terug op tafel komt.

--Tot zover de poging om het kort te houden :')--

TL/DR; wat te doen met een slimme kleuter van 5 in termen van extra uitdaging / versnellen / ... ?

Edit: geen idee trouwens of ze misschien hoogbegaafd is hoor, maar dit leek me het best passende topic gegeven de situatie :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:04:55 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908691
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 03-07-2020 17:09:58 ]
KuikenGuppy
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:09:46 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908753
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:16 schreef hilliebillie het volgende:

Dank voor je ervaring. Wij hebben pluswerk en daarnaast ook Levelwerk. In de klas doet hij idd Rekentijger, maar ze werken ook met groepjes kinderen uit verschillende klassen samen aan losstaande (verdiepende) projecten. Kuiken vertelde dat hij een windmolen had gemaakt met zijn groepje.
Maar ik heb nog steeds niet echt een indruk van wat hij dan precies doet en wat zijn aandeel daarin is. Ik heb net gevraagd of hij de juf een foto wil laten maken van hun windmolen, misschien geeft dat wat meer inzicht ;).
KuikenGuppy
pi_193909114
@twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
pi_193910336
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef Burdie het volgende:
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?
Ik zie grofweg 2 scenario's: 'gewoon' groep 2 doen, met extra uitdaging, of versnellen naar groep 3.

Enerzijds denk ik echt dat 'nog een keer' groep 2 doen behoorlijk demotiverend zal werken; ze wil meer en echt uitgedaagd worden. Qua niveau kan ze groep 3 prima aan denk ik.
Twijfels zijn vooral het sociale en/of emotionele, hoewel ze daar niet per se echt in achterloopt ofzo. Maar het is een redelijk rustig en braaf meisje, waardoor ik me afvraag of ze qua belevingswereld echt een klik heeft met oudere kindjes. In de speeltuin bij ons achter trekt ze bijv. eerder naar een stuk jongere kindjes toe, maar dan meer om zich daarover te ontfermen.

De vriendinnetjes waar ze nu het meeste mee speelt, zullen sowieso in groep 2 komen, dus die is ze dan 'kwijt', al speelt ze ook wel met (huidige) groep 2 kindjes.
De nieuwe groep 3 waar ze evt. in komt, wordt samengesteld uit de huidige drie groepen 2, dus qua groepsdynamiek valt daar nog weinig over te zeggen, dat maakt het ook lastig.

Aan de andere kant denk ik steeds: als ze nu niet versnelt, lopen we dan volgend jaar niet tegen exact hetzelfde aan? Als ze nu naar groep 3 gaat, heeft ze eigenlijk niets gemist, omdat ze alles van groep 2 al gezien heeft. Later een groep 'overslaan' of versnellen lijkt me al snel lastiger.
En qua vriendschappen lijkt me ook dat eerder beter is. Hoe langer je wacht, hoe hechter die vriendschappen zijn.
Nu 'meegaan' met de groep 2 kindjes (naar 3) is misschien ook natuurlijker ofzo..? :?

quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:30 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
Dat is zeker fijn ja, zo'n 1-2-3 combinatie :Y
Da's bij ons dus nog extra jammer: de afgelopen 2 jaar was er een 2-3 combinatie; dat was ook perfect geweest voor d'r. Maar komend jaar is die er helaas niet...

Fijn dat er in elk geval al een plan ligt :) en inderdaad afwachten hoe het zal gaan dan, spannend!
Ik ben echt te lang niet hier geweest geloof ik :@ maar wat voor behandelindicatie heeft Sjaak precies? (Hoeft niet per se hier hoor!)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_193910641
@twist02 ik stuur je een pm. Het staat wel ergens op het forum, maar geen idee waar.
pi_193911162
Twist, vriendschappen kunnen echt op deze leeftijd zo makkelijk wijzigen. Onze jongste is in februari 5 geworden en heeft wel wat vriendjes, maar het wisselt veel. Hij heeft nu 1 jongetje waar hij veel naar toe trekt, maar die gaat naar groep 3 komend jaar. Maar goed, een vriendje kan ook opeens verhuizen en dan zit zij daar opeens in groep 2 zonder aansluiting... Ik denk dat ik me daar niet zoveel door zou laten leiden.

Uit ervaring weet ik ook dat vriendschappen zo’n jaar verschil best kunnen overleven, bij mijn oudste bleven ze elkaar toch opzoeken, ondanks dat de een naar groep 3 ging en de ander nog in groep 2 bleef. Dan werd er na schooltijd of in het weekend afgesproken :Y. In de klas waren er dan wel andere vriendjes.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_193911322
@Phaidra: ja, zo zie ik het inderdaad ook. Ik vind vriendschappen wel iets om bij stil te staan, maar het moet ook weer niet allesbepalend zijn.

Ik merk dat ik alles ook op 2 manieren 'uit kan leggen': enerzijds is zo'n nieuw te vormen groep vooraf lastig inschatten qua dynamiek, maar aan de andere kant misschien ook juist fijn, omdat iedereen dan nog een plekje moet vinden (en ze daar dus evt. meteen in mee kan).

Dit werkt trouwens wel echt goed, om zo m'n gedachten even te kunnen ordenen :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:47:57 #90
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193911370
Het is denk ik meer of je het "aan kan", sociaal. Ik ging zelf destijds van groep 1 naar groep 3 en heb sociaal eigenlijk altijd op m'n tenen moeten lopen. Pas toen ik op de middelbare school een keer bleef zitten, begreep ik het verschil.
Maar mijn nichtje deed hetzelfde, en sloot naadloos aan bij de oudere klas. En mijn oudste zoon ook. Het verschilt echt heel erg per kind (en misschien ook wel per school/klas).
KuikenGuppy
pi_193911426
Ja, dat vind ik dus zo lastig inschatten vooraf, hoe dat zal zijn voor haar, ook omdat ik dus een hoop van de andere kinderen niet ken.

Maar wat zulk soort dingen krijg je nu eenmaal nooit garanties natuurlijk, dus dat blijft in zekere zin altijd een gok.

Al zijn dat ook dingen waar ik wel heel graag de mening van de juffen over wil, want ik denk dat die dat best aardig in kunnen schatten. Ik heb gelukkig wel echt het gevoel dat ze haar zien hoe ze is O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 3 juli 2020 @ 20:03:12 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193911541
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:53 schreef twist02 het volgende:
Ja, dat vind ik dus zo lastig inschatten vooraf, hoe dat zal zijn voor haar, ook omdat ik dus een hoop van de andere kinderen niet ken.

Maar wat zulk soort dingen krijg je nu eenmaal nooit garanties natuurlijk, dus dat blijft in zekere zin altijd een gok.

Al zijn dat ook dingen waar ik wel heel graag de mening van de juffen over wil, want ik denk dat die dat best aardig in kunnen schatten. Ik heb gelukkig wel echt het gevoel dat ze haar zien hoe ze is O+
Dat laatste zou idd ook mijn advies zijn, laat je daarin adviseren door de leerkracht. Die ziet haar dagelijks in deze sociale situatie en heeft er meer ervaring mee.
KuikenGuppy
  maandag 6 juli 2020 @ 12:52:41 #93
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193957366
twist, ik zou met school overleggen of ze haar willen doortoetsen. Een nagenoeg foutloze cito kan ook duiden op een flinke voorsprong, en het is wijzer om met een volledig beeld te besluiten wat het beste plan van aanpak is. En als je echt twijfelt of er sprake is van hoogbegaafdheid, zou ik een deskundige in die hoek in de arm nemen en daar een oordeel over laten vellen.
pi_193957667
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:52 schreef Nanukerst het volgende:
twist, ik zou met school overleggen of ze haar willen doortoetsen. Een nagenoeg foutloze cito kan ook duiden op een flinke voorsprong, en het is wijzer om met een volledig beeld te besluiten wat het beste plan van aanpak is. En als je echt twijfelt of er sprake is van hoogbegaafdheid, zou ik een deskundige in die hoek in de arm nemen en daar een oordeel over laten vellen.
Dat vind ik dus het lastige. als ik heel eerlijk ben, ben ik eigenlijk (nog) helemaal niet zo bezig met of ze misschien hoogbegaafd is. Ik zie haar voorlopig als 'gewoon' slim, maar eigenlijk ook weer niet zo extreem...

Die Cito was op het initiatief van school, dat hoorden we ook pas achteraf (we vonden het prima, hoor!), dus wat precies de motivatie was om die toen af te nemen, weet ik ook niet zo goed. Wat me vooral bij blijft, is hoe gelukkig ze was dat ze 'm mocht doen, want 'in een boekje werken' is zeg maar de heilige graal bij haar _O-

Ik denk dat ik vooral wil dat ze op korte termijn met meer plezier naar school gaat, dat het weer leuk wordt. Uiteraard moet er vervolgens gekeken worden hoe het leuk blijft, maar in mijn hoofd is dat stap 2, zeg maar.

En terwijl ik dit typ, besef ik dat het waarschijnlijk niet zo simpel is, haha! :D

Goed, vanmiddag is het gesprek, dus wordt ongetwijfeld vervolgd! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 13:36:52 #95
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193957751
Zo afgaande op wat je schrijft zou ik gaan voor nu naar groep 3, want anders gaat het heel saai worden in groep 2 en heb je kans dat ze gaat onderpresteren. En qua nieuwe vriendjes en vriendinnetjes zou ik dat idd ook liever vroeger dan later doen.

Maar... onthou wel dat als ze echt hoogbegaafd is, de kans groot is dat ze aan het eind van groep 3 op hetzelfde punt staat. Dus dan is het zaak voor school om ervoor te zorgen dat ze niet in no time klaar is met groep 3 en al met groep 4 werk gaat beginnen maar dat ze zorgen voor verbreding en verdieping. En dat is niet hetzelfde als 20 sommen ipv 10. ;)
***
pi_193957854
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 13:36 schreef BE het volgende:
Zo afgaande op wat je schrijft zou ik gaan voor nu naar groep 3, want anders gaat het heel saai worden in groep 2 en heb je kans dat ze gaat onderpresteren. En qua nieuwe vriendjes en vriendinnetjes zou ik dat idd ook liever vroeger dan later doen.

Maar... onthou wel dat als ze echt hoogbegaafd is, de kans groot is dat ze aan het eind van groep 3 op hetzelfde punt staat. Dus dan is het zaak voor school om ervoor te zorgen dat ze niet in no time klaar is met groep 3 en al met groep 4 werk gaat beginnen maar dat ze zorgen voor verbreding en verdieping. En dat is niet hetzelfde als 20 sommen ipv 10. ;)
Ja, zo sta ik er dus zelf inderdaad voor nu ook in. Ik besef ook wel dat groep 3 waarschijnlijk niet het volledige antwoord gaat zijn, hoor. Maar ik vermoed dat dat al een hele opluchting gaat zijn voor haar; dat ze daar wel een paar maanden op kan teren, zeg maar. Dus dat geeft lucht en tijd om met een goed vervolgplan te komen ofzo.
Anders moet je in groep 2 vanaf dag 1 van alles uit de kast gaan trekken om het leuk te krijgen/houden.

Ik betwijfel eigenlijk of ze hoogbegaafd is :@ ik kwam vooral hier, omdat ik me kon voorstellen dat veel ouders hier wel eens met hetzelfde bijltje hebben gehakt. Ze is echt wel slim hoor, maar ik denk bij hoogbegaafdheid toch snel aan de clichés van kinderen die zichzelf nog voor groep 1 leren lezen ofzo :+
Al herken ik hier en daar wel 'trekjes', vooral qua anders denken en ontzettend streng zijn voor zichzelf als iets niet lukt.


Dat is trouwens nog een reden waarom ik twijfel of groep 2 voor haar gaat werken: ik ben bang dat het dan vooral extra / maatwerk wordt voor haar. Ze heeft nogal de neiging om met iets te beginnen, maar te willen stoppen als het niet lukt (zonder het écht te proberen).
Ik ben een beetje bang dat extra werk in groep 2 erg vrijblijvend zal zijn; als ze niet meer wil, zal een kleuterjuf het ook prima vinden als ze ermee stopt. Nu willen wij haar ook absoluut niet pushen dat ze maar steeds dóór moet, maar stoppen als het niet direct lukt, is ook niet een houding die ik haar wil leren...
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 16:15:25 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193959752
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
***
pi_193963434
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...

Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.

Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.

We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.

Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).

Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  maandag 6 juli 2020 @ 20:26:10 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_193963600
Op zich is dat niet slecht, dat ze niet 'zomaar' versnellen, dat kan idd wel onderdeel van beleid rondom slimmerikjes zijn. Zo'n externe partij kan dan goed helpen om ervoor te zorgen dat het interessant blijft voor haar.

En, niet dat het gezegd is dat dat hier gebeurt, maar mijn nichtje zat in een soortgelijke situatie: net voor de zomervakantie, na 1,5 jaar kleuteren liep ze flink voor op haar groep 2 klasgenootjes, maar toch was er geen sprake van overzetten (door naar 4 ipv 3) want idd zou ze dat qua sociaal-emotionele aansluiting niet aankunnen. Tot 3 weken na de zomervakantie, toen zei juf 'ik weet echt niet wat ik haar nog kan leren in groep 3 een heel schooljaar en ze is in de vakantie ook echt gegroeid op sociaal-motioneel vlak dat ze het prima aan kan om over te stappen. Toen mocht ze alsnog naar groep 4.

Wie weet dus wat voor inzichten er nog blijken in het nieuwe schooljaar.
***
pi_193963791
Het zoontje van een collega van me is vorig schooljaar na een paar weken groep 2 toch naar groep 3 gezet, omdat het na de zomer ineens heel gek was om hem in groep 2 te houden. Zo’n zomervakantie doet een hoop met kinderen, blijkt vaak. Ik denk dat je goed in gesprek moet blijven met school, ‘korte lijntjes’ zoals ze dat altijd zo mooi zeggen en op tijd evalueren.
pi_193964336
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:17 schreef twist02 het volgende:
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...

Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.

Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.

We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.

Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).

Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik :)
Wij hebben bij twee kinderen deze keuze (niet versnellen) gemaakt en zijn dat nu wel blij mee. Sociaal emotioneel passen ze beter bij hun eigen leeftijdsgenoten. Cognitief lopen ze wel ver voor. Maar de oudste is al jonge leerling. En we merken nu al dat nu de puberteit begint, ze echt niet nog een jaar hoger zou moeten zitten. Inhoudelijk kan ze dat makkelijk.
Whatever...
pi_193964751
Yup, het is niet voor niets dat scholen vaak als beleid hebben om niet te versnellen. Ik werk veel met hb-ers in het vo en wij hebben dat ook als beleid. Uitzonderingen daargelaten, soms moet je dergelijk maatwerk bieden, maar liever kiezen we voor verrijken/verbreden.

Door naar het totaalbeeld van het kind te kijken, kun je bijv juist zoiets lastigs als het moeilijk vinden om door te zetten in alle rust en met goede begeleiding aanpakken. Uitdagingen zijn er op allerlei gebieden, en er zijn altijd wel punten te vinden waarop je je kunt richten om een kind sterker te maken in de persoonlijke ontwikkeling. In een 1/2 groep zou ze als middelste/oudste kleuter bijv ook kunnen helpen bij het begeleiden en wennen van de nieuwe kleuters. Mijn dochter kreeg dit jaar een meisje in de klas met het syndroom van down. Ze vond het heel leuk om dat meisje te helpen en met haar te spelen en ik vond het mooi dat ik ineens die meer zorgzame kant van mijn dochter zag.

Ik denk dat het heel mooi is, Twist, dat school zo meedenkt en ook van alles doet voor jouw dochter en andere hoogvliegers op school. Hopelijk heeft ze nog een fijne verdere kleutertijd met veel ruimte voor spel en creativiteit en nog meer moois.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193965274
Thanks voor de reacties allemaal, dat helpt heel goed om alles in perspectief te zien! ^O^

De juf gaf ook al aan dat ze best geschrokken waren dat de uitdaging en het plezier voor haar zo ver weg waren; blijkbaar was dat signaal op school toch een stuk minder duidelijk dan voor ons thuis.
Dus we hebben zeker afgesproken om de lijntjes kort te houden :Y

En als ik er zo over nadenk, is dit eigenlijk inderdaad een hele mooie aanpak van school: het 'probleem' signaleren, intern bespreken en concluderen (en durven toegeven!) dat ze extra hulp nodig hebben.
Ik vraag me dan wel meteen af of wij het nu onderschatten ofzo :@ maar goed, ik kan dan ook goed eindeloos nadenken over zulke dingen :+

De juf zette inderdaad ook de deur wel een klein beetje open naar evt. later in het jaar alsnog kunnen versnellen, maar dat was voor nu echt nog te vroeg.

Met de vakantie en dat traject van 6 weken bij elkaar, ben je zo weer 3 maanden verder, dus wie weet hoe het dan allemaal gaat inderdaad.

We gaan het zien, dank voor de input so far! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_193966222
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:58:45 #105
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981288
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:03:32 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981397
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
pi_193984342
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
pi_194002577
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
Het duurde even om het allemaal te laten bezinken, maar dit is inderdaad wat ik me nu wel realiseer; er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y

We gaan het zien! Laatste schooldag vandaag, dus eerst maar eens lekker genieten van de vakantie ;) 8-)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 06:13 schreef Hupje het volgende:
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
Wat fijn dat de juf zo een manier vond die voor hem werkte! :)

quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:58 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
Ja, ik geloof dat ik nog heel even wil struisvogelen wat dat 'labeltje' betreft :+
En ja, ik snap dat niemand hier er waarschijnlijk echt op zat te wachten :* zo bedoel ik het niet ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194003878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:09 schreef twist02 het volgende:
er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
pi_194004070
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Hupje het volgende:

[..]

Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
Nou dat.. we krijgen het kind steeds meer door, maar of we de goede oplossingen verzinnen?
Komende 3 schooljaren gelukkig een juf die er veel ervaring mee heeft, ook in combi met sociaal emotionele ontwikkeling. Daar durf ik wel op af te gaan. (Juf afgelopen jaar minder).

Deze week een boek geleend uit de bieb. Dan zie je echt dat de ene hb-er de andere niet is. Een kwart was van toepassing op mijn jongste. Een ander kwart op zijn hb-vriend en de rest bij allebei niet van toepassing, wel weer bij een neefje. Het ontwikkelen hangt van zoveel meer af dan de intelligentie. Gedrag(jong) is bij ons ook echt een ding. Bij vriendje is dat de leersnelheid. Goed blijven kijken naar je eigen kind en niet teveel maar de doorsnee dingen doen omdat men dat zegt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')