Qua leeftijd zou het moeten kunnen, de mijne is in december 8 geworden en zit in groep 5. Maar dat ligt ook heel erg aan het kind. Hoe zit hij sociaal in deze groep. En dan moet er een goed plan zijn om verdere versnelling te vermijden.quote:Op dinsdag 28 april 2020 20:40 schreef Nanukerst het volgende:
Graag haal ik deze even omhoog!
Zijn er hier ervaringen met het al dan niet versnellen van een net 7-jarige (nu groep 3) die volgens de test meer dan een jaar voorloopt? Wat zijn de voors en tegens?
Geen ervaring mee, maar wilde je bedanken voor het delen van je ervaringen met testen, een tijdje geleden Wij hebben onze oudste inmiddels laten testen en de bevestiging dat hij echt totaal anders denkt dan de meeste kinderen is echt heel waardevol geweest. Als ouders hadden wel aan een tijd die indruk, maar het “label” helpt ons echt in onze zoektocht naar goede begeleidingquote:Op dinsdag 28 april 2020 20:40 schreef Nanukerst het volgende:
Graag haal ik deze even omhoog!
Zijn er hier ervaringen met het al dan niet versnellen van een net 7-jarige (nu groep 3) die volgens de test meer dan een jaar voorloopt? Wat zijn de voors en tegens?
Eens met de tweede alinea. Maar helaas zit het schoolsysteem in ons land wel als dusdanig in elkaar, en hebben met name de leerkrachten van het kind in kwestie erg behoefte aan metingen die aangeven hoe ver een kind 'voorloopt'. Oudste is op school bijvoorbeeld nooit als hoogbegaafd gezien, omdat hij nooit voor de rest uitliep. (Met alle gevolgen vandien.)quote:Op dinsdag 28 april 2020 20:46 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Mensen hebben wisselende ervaringen, maar vaak is de uitdaging er vrij snel weer van af. Ze leren snel en lopen dan al snel weer voor. Eigenlijk zet je ze vooruit op een lopende band die sowieso te langzaam voor ze gaat.
Overigens stip je hier een weeffout in het denken van veel scholen aan: hoogbegaafden versnellen niet (er is toevallig een boek dat zo heet) en een kind loopt niet voor (of achter): het zit alleen wat meer naar rechts (of links) op de normaalverdeling van intelligentie. Dat is wat anders dan de gemiddelde leer-/kenniscurve van verschillende leeftijden over je kind leggen om zo te bepalen hoeveel hij/zij voor of achter loopt.
Wat fijn! Hier dezelfde ervaring, het was niet perse dat wij iets konden met de term 'hoogbegaafd' maar met name zijn manier van denken (de grote stappen in denken, van A naar Z gaan in no-time) heeft ons veel inzichten geboden. Niet alleen qua onderwijs, het verklaart ook veel over de rest van zijn gedrag en dat geeft zoveel lucht. Hebben jullie inmiddels al goede begeleiding gevonden?quote:Op dinsdag 28 april 2020 23:02 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Geen ervaring mee, maar wilde je bedanken voor het delen van je ervaringen met testen, een tijdje geleden Wij hebben onze oudste inmiddels laten testen en de bevestiging dat hij echt totaal anders denkt dan de meeste kinderen is echt heel waardevol geweest. Als ouders hadden wel aan een tijd die indruk, maar het “label” helpt ons echt in onze zoektocht naar goede begeleiding
Mijn oudste is iets jonger versneld (hij was 5 toen hij naar groep 3 ging). Nooit spijt van gehad. Hij had betere aansluiting bij de kinderen uit die klas.quote:Op dinsdag 28 april 2020 20:40 schreef Nanukerst het volgende:
Graag haal ik deze even omhoog!
Zijn er hier ervaringen met het al dan niet versnellen van een net 7-jarige (nu groep 3) die volgens de test meer dan een jaar voorloopt? Wat zijn de voors en tegens?
Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.quote:Op woensdag 29 april 2020 12:36 schreef Nanukerst het volgende:
Dank voor de ervaringen! Wij staan er dubbel in.. aan de ene kant hebben we nooit enige meerwaarde in versnellen gezien, idd dat lopende-band-verhaal. Aan de andere kant heeft dit kind een grote broer die door een gebrek aan passend onderwijs nu een thuiszitter is, en ik merk dat ons dat enorm angstig maakt. En dat is voor buitenstaanders gewoon iets wat ik even noem, maar dat heeft destijds een enorme wissel getrokken op ons gezin. Hij is zo afschuwelijk ongelukkig geweest, de gevolgen van het schooltrauma waren (zijn) verregaand en langdurig.. dat maakt dat we soms denken: we moeten het gewoon helemaal anders doen dan toen. En grote broer versnelde nooit, had dat dan verschil gemaakt?
(Overigens vindt niemand hier het erg dat hij thuisonderwijs krijgt en zijn eigen pad volgt. De pijn zit 'm meer in de aanloop die ertoe heeft geleid dat hij thuis kwam te zitten.)
De HB-specialist wil inzetten op verbreden, waaronder idd een externe plusklas, dat zien wij wel zitten. En zij wil school ook meenemen in wat ze kunnen doen voor deze kinderen (hij is niet de enige in zijn klas), dat is denk ik ook heel waardevol.
En naast het evenwicht tussen cognitief en sociaal heb je ook nog de motoriek.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook echt blij met de externe plusklas. Die leerkrachten zien ook dingen in gedrag andere in relatie met hb dan de regulier juf (bijv adhd of onderprikkeling, soms dezelfde uitwerking). In ons geval kwam de externe juf op school om aan perfectionisme/faalangst te werken.
Maar het is naast het cognitief 'voorlopen' ook nog van belang hoe dat sociaal gaat. Dat moet wel in evenwicht blijven.
Spannend! Welke HB-school wordt het (mag in pb natuurlijk)? En je laatste zin is heel herkenbaar, dat zal je niets verbazen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.
Ik vind het zo enorm moeilijk om de weg te vinden voor een kind wat in geen enkel hokje past!
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig.quote:Op donderdag 7 mei 2020 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
Wat een fijne uitkomst zo! Dat geeft wat vertrouwen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 08:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig.
Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 16 mei 2020 11:49 schreef thabit het volgende:
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opvoeden is helaas niet zo eenvoudig. Kan het uit ervaring zeggen ook.Whatever...
Als ik dat lees over het aankleden... misschien kan je een "spiekbriefje" voor haar maken en daarop de volgorde van aankleden tekenen (of haar zelf laten tekenen of plaatjes zoeken op internet). Dan hoef jij het niet steeds te zeggen, kan ze even "spieken". Wie weet helpt het.quote:Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.
De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.
Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.
Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |