abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192975738
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 13:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook echt blij met de externe plusklas. Die leerkrachten zien ook dingen in gedrag andere in relatie met hb dan de regulier juf (bijv adhd of onderprikkeling, soms dezelfde uitwerking). In ons geval kwam de externe juf op school om aan perfectionisme/faalangst te werken.

Maar het is naast het cognitief 'voorlopen' ook nog van belang hoe dat sociaal gaat. Dat moet wel in evenwicht blijven.
En naast het evenwicht tussen cognitief en sociaal heb je ook nog de motoriek.

Ik heb geen kinderen, maar ben zelf hoogbegaafd (waarschijnlijk; sinds mijn 7e niet nogmaals getest) . Mij hebben ze geen klassen over laten slaan omdat zowel in fijne als grove motoriek allesbehalve voorliep en ik het schrijven, het knutselen en de gym van groep 3 en 4 echt wel nodig had.

Toen ik 7 was zat ik met taal op niveau groep 8 en met rekenen op niveau groep 7, dus totdat ik naar een school ging waar een plusklas was en het gewone werk 'gecompact' werd, was het intens ellendig op school. Tip: als je besluit dat het kind geen klassen over kan slaan, wijs 'm er dan niet op dat dat komt doordat hij sociaal en motorisch "te zwak" is. :X
disclaimer: dit is hoe het bij mij was, ik verwacht dat het met jullie kinderen beter gaat, al is het maar omdat het 15+ jaar later is en jullie een stuk verstandiger klinken
  donderdag 7 mei 2020 @ 09:58:58 #62
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_192990274
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.

Ik vind het zo enorm moeilijk om de weg te vinden voor een kind wat in geen enkel hokje past!
Spannend! Welke HB-school wordt het (mag in pb natuurlijk)? En je laatste zin is heel herkenbaar, dat zal je niets verbazen. :)

Wat betreft Sticker: inmiddels hebben we een uitgebreider verslag van de HB-specialist gekregen. Dat hij een jaar voorloopt is afgaande op de testresultaten een minimum, hij scoorde op sommige onderdelen 'off the chart' blijkbaar dus de kans dat hij nog verder is is heel reëel. We gaan vanmiddag in gesprek met haar over hoe nu verder en dan zsm met school om de tafel.
pi_192999964
@Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
  vrijdag 8 mei 2020 @ 09:21:22 #64
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_193009962
Zijn hier ook mensen met ervaring met (extreme) verschillen tussen subscores / verbaal - performaal? Bij beide kinderen is het vermoeden geuit van onderpresteren op de performale subtests, door faalangst en bij oudste ook door het letterlijk niet kunnen zien (week na test bleek dat zijn ogen nog slechter waren dan iedereen dacht :{ ). Maar de verschillen blijven enorm groot en dit verklaart veel problemen en frustraties...

Maar hoe begeleid je kinderen hiermee? Voor oudste is nu het advies fysiotherapie en peergroup, naast begeleiding door orthopedagoog. Voor jongste moet nog een advies komen, maar daar verwacht ik naast begeleiding door kinderpsycholoog ook logopedie en misschien ook wel fysiotherapie... Ik vind het zo veel, maar zie ook de potentiële meerwaarde. Waar doen we goed aan?

Jongste is als niet-hb getest, maar dus wel hb-score op verbale deel.
Oude (on)bekende.
pi_193010963
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.

(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zaterdag 9 mei 2020 @ 08:04:24 #66
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193027220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig. :)

Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
pi_193031336
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2020 08:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig. :)

Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
Wat een fijne uitkomst zo! Dat geeft wat vertrouwen.
pi_193157004
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_193160710
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 mei 2020 11:49 schreef thabit het volgende:
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O-

Opvoeden is helaas niet zo eenvoudig. Kan het uit ervaring zeggen ook.
Whatever...
pi_193886854
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193886997
Ze heeft nu nog een jaar kleuteren te gaan, toch? Wij zagen met onze oudste dat het een enorm verschil maakte, groep 1 en groep 2. Ineens was er meer zelfvertrouwen, misschien omdat ze als oudste kleuter meer een voorbeeldfunctie krijgen? 3 jaar kleuteren lijkt me voor jullie dochter zeker niet de beste optie, dan gaat ze zich enorm vervelen denk ik, of onderpresteren.

Wat ook scheelt, is dat er in groep 3 ook echt veel minder afleiding is dan in een kleuterklas. Het wordt daardoor makkelijker om je te concentreren. En onze oudste vond het in het eerste halfjaar in groep 3 ook vet lastig om stil te zitten / zijn. Pas toen de leerstof gecompact werd (minder herhaling) kon hij zich plotseling wel concentreren. Hij vond het gewoon te saai.

De juffen geven wel nog steeds aan dat hij erg gestimuleerd moet worden om nieuwe werkjes op te pakken. Hij houdt zelf ook de boot af ivm perfectionisme. Zeker tijdens de lockdown hebben we hier enorm mee geworsteld, thuis weigerde hij dus echt om aan de slag te gaan of het werd een enorm boze uitbarsting omdat het niet gelijk lukte allemaal. Op school zet hij zich makkelijker over dit soort dingen heen. Hij pakt nog steeds niet uit zichzelf een nieuwe uitdaging op, maar als de juf het aan hem geeft, gaat hij er wel mee aan de slag.

TLDR: ik zou nu wel aangeven bij school dat je 3 jaar kleuteren niet ziet zitten, en even afwachten hoe ze zich de eerste maanden in groep 2 ontwikkelt. Als de zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen dan nog steeds niet lekker gaan, kan je altijd met de IB'er van school om tafel gaan. Ik denk dat ze daar meer mee opschiet dan een extra jaar kleuteren.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_193887094
Ze is gewoon lekker speels, zo zie ik het, Saskia. En dat lijkt me voor een vierjarige heel normaal, al heeft het ene kind het wat meer dan het andere kind. Het kan wel vervelend zijn, maar meer dan een duidelijke structuur bieden op bepaalde momenten (zoals aankleden voor school) en daar consequent in zijn, kun je niet doen.

Volgend jaar kijken hoe het gaat. Het is volgens mij nu nog echt te vroeg om al te weten of drie jaar kleuteren verstandig is. En bedenk: op deze leeftijd leren kinderen juist door veel te spelen, en niet zo zeer door werkjes te doen. Als ze last heeft van perfectionisme, dan kan dat ook zijn omdat sommige werkjes nog niet helemaal aansluiten nu op waar zij is in haar ontwikkeling. Slim zijn, is op deze leeftijd nog niet iets dat zich direct vertaald in goed werkjes kunnen doen. Heel veel vaardigheden moeten zich nog ontwikkelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193887641
Ik zou het vooral even aankijken, maar wel aansturen op meedraaien met groep 2..

De mijne was ook wel zo, maar dat werd ook gevoed door een veel te lieve kleuterjuf. De mijne praatte/huilde zich wel uit dingen die hem niet lagen. Het liefst deed hij met de jongste kleuters mee. Dan hoefde hij dat enge/nieuwe werk niet te doen.
Na een jaar kleuteren (december-december in groep 1) toch maar aan de bel getrokken bij juf dat hij cognitief te hard ging. Dat zag juf dan weer niet. Want op school speelde hij alleen en gedroeg zich als een jonge kleuter. Hij heeft toen de januari-cito van groep 2 gedaan en hij scoorde inderdaad hoog. De rest van zijn groep 1 is hij mee gaan draaien met de groep 2. Dus 2 werkjes per dag, voor hem direct bij binnenkomst om het duidelijk te houden. Eerst die 2 werkjes af, dan mag je spelen wat je wil. En daarna ook kort kleuterend doorgestroomd naar groep 3.
Daar kreeg hij een lieve juf die wel heel duidelijk was in wat ze verwachte, en de consequenties aan hem gaf. Treuzel je als je pauze hebt en je schoenen aan moeten, prima, maar dan ga je gewoon later naar buiten. Treuzel je vreselijke in de klas, krijg je je werkboek mee naar huis. Maar ook een klas die rustiger was dan zo'n kudde kleuters. Ook iedereen die soortgelijke werkjes doet, dan moet je gewoon mee. Daar draaide hij tegen de herfstvakantie prima mee..
Duidelijkheid, consequenties en een rustige klas. EN nog steeds een gelukkig kind O+

Thuis doen we dat ook, maar hij blijft toch sociaal emotioneel iets jong. Cognitief is hij veel verder. Dus hij blijft gewoon meedraaien met de groep waar hij nu in zit.
pi_193887747
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Als ik dat lees over het aankleden... misschien kan je een "spiekbriefje" voor haar maken en daarop de volgorde van aankleden tekenen (of haar zelf laten tekenen of plaatjes zoeken op internet). Dan hoef jij het niet steeds te zeggen, kan ze even "spieken". Wie weet helpt het.

Ze is bijna 5, dus dan gaat ze naar groep 2 na de vakantie? Ik zou nu nog niks gaan beslissen over 3 jaar kleuteren, wie weet hoe ze zich ontwikkelt.
Fake it till you make it...
pi_193890405
Bedankt allemaal!
De juf gaat haar wel laten meedraaien met groep 2, maar ze moet dan wel laten zien dat ze de werkjes echt kan doen. Misschien is het feit dat ze dan 5 is al genoeg om haar verantwoordelijkheidsgevoel aan te spreken.
Ze zit trouwens op de vrije school, dus het zijn allemaal knutselwerkjes, geen taal/rekenen (helaas, want dat vindt ze leuker dan knutselen...)

Qua aankleden werkt een spiekbriefje inderdaad wel, maar dan moet ik haar er nog steeds op wijzen dat ze daarop moet kijken i.p.v. op de grond rollen/wegrennen enz. :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 2 juli 2020 @ 15:58:29 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193890722
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
KuikenGuppy
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:00:07 #77
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193890738
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:23 schreef Nijna het volgende:
Ze is bijna 5, dus dan gaat ze naar groep 2 na de vakantie? Ik zou nu nog niks gaan beslissen over 3 jaar kleuteren, wie weet hoe ze zich ontwikkelt.
Dit. Het duurt nog een heel schooljaar, daarin kan nog van alles gebeuren.
KuikenGuppy
pi_193890854
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.

De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.

Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.

Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.
pi_193890858
Dat knutselen kun je misschien wel overleggen met juf? Mijn kind had er ook niks mee. Hij mocht dan ipv de grotere knutselwerkjes een simpele versie maken. En dan de tijd die over was besteden aan een extra cognitief werkje of gewoon spelen.
pi_193891063
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:08 schreef funnywell het volgende:

[..]

Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.
Ze zit al op de vrije school ;) maar daar leggen ze best wel de nadruk op balans tussen hoofd, hart en handen, zoals ze dat noemen. En haar handen (d.w.z. dingen uitvoeren) is nog niet zo in balans met de rest.
Anderen helpen doet ze graag, ze is heel verantwoordelijk. Maar toen ik voorstelde dat ze dan samen naar de gang konden en ze een jonger kindje kon helpen met jas en schoenen, vond de juf dat ze dat eerst zelf moest kunnen, voordat ze een ander mocht helpen. Maar ze kan het best, ze is idd gewoon een dromer (soms tenminste).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_193895168
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef Burdie het volgende:
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
Levelwerk op zich ken ik niet. Heb even gekeken op de website en ik zie dat er onder andere rekentijger onderdeel van uitmaakt.

Mijn oudste werkt met de pluswerkboeken bande eigen methode van taal en spelling en ook rekenen (ik kan niet zo gauw zien welke in levelwerk zitten en of dat de zelfde zijn. Bij rekenen is dit aangevuld met rekentijger.

Hij werkt erg graag in zijn pluswerkboeken (liever als in de gewone werkboeken en daar hoeft hij dan ook maar een klein deel van de opdrachten) en met name rekentijger is hij erg enthousiast over. Dit merkte ik met name in de periode dat we thuis aan het werk waren. Dit zijn erg uitdagende opdrachten, waar hij echt voor moet denken (en waar hij af en toe ook fouten maakt gelukkig, want die ervaring heeft hij met het gewone werk amper).
Ook zag ik bij een van de leerjaren leeskrakers genoemd staan. Deze heeft hij in groep 3 en 4 ook verschillende gehad.

Of ze op school het hele pakket hebben en aanbieden wat ze per kind van toepassing hebben of sommige onderdelen los hebben weet ik niet, wellicht hebben ze meer dingen maar wordt dit thuis niet als zodanig benoemd kan ook ;)
Maar hetgeen wat ik van de lijst herken is de oudste erg enthousiast over (eind groep 5 nu)

Aanvulling: ik ze nu dat levelwerk een samenstelling is van meerdere plusmethodes. Dus ik denk dat ze hier op school verschillende losse methodes werken en niet met het gehele pakket.

Verder lees ik op internet dat het ook nog is hoe er mee omgegaan wordt. Soms moet de leerling eerst al het reguliere werk af hebben voor ze de plus taken mogen doen of ze mogen pluswerk doen als ze een bepaald gedeelte van het reguliere werk gedaan is. Dat is hier het geval en werkt ook motiverend

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 02-07-2020 21:45:57 ]
pi_193908170
In geen eeuwen meer op Fok! geweest, maar heb toch behoefte aan wat input, geloof ik :W

Zo kort mogelijk onze situatie:

Dochter is in mei 5 jaar geworden en zit nu in groep 1 (in een 1/2 combinatie). Vorig schooljaar heeft ze ook nog 8 weken school gehad, maar toen viel het wennen aan school behoorlijk tegen. Dat ging dit jaar stukken beter, maar toch hebben we het hele jaar door flinke pieken en dalen gezien qua plezier en gemak waarmee ze naar school ging. Soms ging het weken prima, soms was het afscheid nemen opeens weer lastig, of werd ze erg stil/verdrietig. Als ze eenmaal op school was, ging het weer wel.

Eigenlijk dachten we steeds wel een logische verklaring te vinden voor de moeilijke weken (toch nog even wennen, drukke decembermaand, corona, etc.).
De afgelopen weken hebben we echter pas beseft dat het andersom is: de weken dat ze écht met veel plezier naar school ging, waren weken waarin ze echt uitgedaagd werd. Zo heeft ze in januari bijv. de Cito mee gedaan met groep 2 (doen ze in groep 1 niet). Ze was dolgelukkig dat ze "in een boekje mocht werken, wel 4x, mama!". De weken erna mocht ze meedoen met groep 2'ers die toe waren aan meer, die alvast werkjes van groep 3 mochten doen. Andere weken bleken er nieuwe spelletjes te zijn in de klas, die ze mocht uitproberen, etc.

De juffen gaven toen (begin maart) al aan dat ze echt wel zagen wat ze in haar mars had, en dat ze haar steeds de keuze lieten of ze wel/niet mee wilde doen met groep 2. Versnellen deden ze liever niet zeiden ze toen al, ook omdat ze er het volste vertrouwen in hadden haar extra uitdaging te kunnen blijven bieden volgend jaar.
In praktijk heeft ze echter het hele jaar met groep 2 meegedaan, en scoorde zelfs dan nog hoog (Cito was 'nagenoeg foutloos').

Sinds een paar weken is het echter één groot drama om naar school te gaan, "omdat ik niks meer te leren heb op school" (haar woorden ;( ). Gelukkig heeft ze het op school ook zelf aangekaart (damn, daar waren we pas trots op! O+ ) en dit is gelukkig heel serieus opgepakt door de juffen.
Zelf gingen wij er een beetje vanuit dat ze er nu weinig meer mee zouden doen, aangezien we hierna nog maar 1 week school hebben, maar het tegendeel blijkt waar. Ze heeft nog deze week 2 extra werkboekjes gekregen, m'n man heeft de ene juf deze week al kort gesproken die hem op zijn hart drukte dat ze hier echt wel iets mee gaan doen.
En nu kregen we een uitnodiging om volgende week nog even voor een gesprek te komen, omdat ze direct overlegd hebben met de IB'er en allerlei opties bedacht hebben, die ze ook aan ons willen voorleggen.

Uiteraard wachten we af waar school zelf mee komt, vooral omdat we echt wel het gevoel krijgen dat ze het heel serieus nemen. Maar tegelijkertijd wil ik mezelf ook al wel een beetje 'voorbereiden' ofzo, zodat het ook echt een nuttig, constructief gesprek wordt. We vermoeden dat het onderwerp 'versnellen' (als in: door naar groep 3 i.p.v. in 1/2 blijven) misschien alsnog wel terug op tafel komt.

--Tot zover de poging om het kort te houden :')--

TL/DR; wat te doen met een slimme kleuter van 5 in termen van extra uitdaging / versnellen / ... ?

Edit: geen idee trouwens of ze misschien hoogbegaafd is hoor, maar dit leek me het best passende topic gegeven de situatie :)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:04:55 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908691
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 03-07-2020 17:09:58 ]
KuikenGuppy
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:09:46 #84
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193908753
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 21:16 schreef hilliebillie het volgende:

Dank voor je ervaring. Wij hebben pluswerk en daarnaast ook Levelwerk. In de klas doet hij idd Rekentijger, maar ze werken ook met groepjes kinderen uit verschillende klassen samen aan losstaande (verdiepende) projecten. Kuiken vertelde dat hij een windmolen had gemaakt met zijn groepje.
Maar ik heb nog steeds niet echt een indruk van wat hij dan precies doet en wat zijn aandeel daarin is. Ik heb net gevraagd of hij de juf een foto wil laten maken van hun windmolen, misschien geeft dat wat meer inzicht ;).
KuikenGuppy
pi_193909114
@twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
pi_193910336
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef Burdie het volgende:
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?
Ik zie grofweg 2 scenario's: 'gewoon' groep 2 doen, met extra uitdaging, of versnellen naar groep 3.

Enerzijds denk ik echt dat 'nog een keer' groep 2 doen behoorlijk demotiverend zal werken; ze wil meer en echt uitgedaagd worden. Qua niveau kan ze groep 3 prima aan denk ik.
Twijfels zijn vooral het sociale en/of emotionele, hoewel ze daar niet per se echt in achterloopt ofzo. Maar het is een redelijk rustig en braaf meisje, waardoor ik me afvraag of ze qua belevingswereld echt een klik heeft met oudere kindjes. In de speeltuin bij ons achter trekt ze bijv. eerder naar een stuk jongere kindjes toe, maar dan meer om zich daarover te ontfermen.

De vriendinnetjes waar ze nu het meeste mee speelt, zullen sowieso in groep 2 komen, dus die is ze dan 'kwijt', al speelt ze ook wel met (huidige) groep 2 kindjes.
De nieuwe groep 3 waar ze evt. in komt, wordt samengesteld uit de huidige drie groepen 2, dus qua groepsdynamiek valt daar nog weinig over te zeggen, dat maakt het ook lastig.

Aan de andere kant denk ik steeds: als ze nu niet versnelt, lopen we dan volgend jaar niet tegen exact hetzelfde aan? Als ze nu naar groep 3 gaat, heeft ze eigenlijk niets gemist, omdat ze alles van groep 2 al gezien heeft. Later een groep 'overslaan' of versnellen lijkt me al snel lastiger.
En qua vriendschappen lijkt me ook dat eerder beter is. Hoe langer je wacht, hoe hechter die vriendschappen zijn.
Nu 'meegaan' met de groep 2 kindjes (naar 3) is misschien ook natuurlijker ofzo..? :?

quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:30 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.

Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
Dat is zeker fijn ja, zo'n 1-2-3 combinatie :Y
Da's bij ons dus nog extra jammer: de afgelopen 2 jaar was er een 2-3 combinatie; dat was ook perfect geweest voor d'r. Maar komend jaar is die er helaas niet...

Fijn dat er in elk geval al een plan ligt :) en inderdaad afwachten hoe het zal gaan dan, spannend!
Ik ben echt te lang niet hier geweest geloof ik :@ maar wat voor behandelindicatie heeft Sjaak precies? (Hoeft niet per se hier hoor!)
pi_193910641
@twist02 ik stuur je een pm. Het staat wel ergens op het forum, maar geen idee waar.
pi_193911162
Twist, vriendschappen kunnen echt op deze leeftijd zo makkelijk wijzigen. Onze jongste is in februari 5 geworden en heeft wel wat vriendjes, maar het wisselt veel. Hij heeft nu 1 jongetje waar hij veel naar toe trekt, maar die gaat naar groep 3 komend jaar. Maar goed, een vriendje kan ook opeens verhuizen en dan zit zij daar opeens in groep 2 zonder aansluiting... Ik denk dat ik me daar niet zoveel door zou laten leiden.

Uit ervaring weet ik ook dat vriendschappen zo’n jaar verschil best kunnen overleven, bij mijn oudste bleven ze elkaar toch opzoeken, ondanks dat de een naar groep 3 ging en de ander nog in groep 2 bleef. Dan werd er na schooltijd of in het weekend afgesproken :Y. In de klas waren er dan wel andere vriendjes.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_193911322
@Phaidra: ja, zo zie ik het inderdaad ook. Ik vind vriendschappen wel iets om bij stil te staan, maar het moet ook weer niet allesbepalend zijn.

Ik merk dat ik alles ook op 2 manieren 'uit kan leggen': enerzijds is zo'n nieuw te vormen groep vooraf lastig inschatten qua dynamiek, maar aan de andere kant misschien ook juist fijn, omdat iedereen dan nog een plekje moet vinden (en ze daar dus evt. meteen in mee kan).

Dit werkt trouwens wel echt goed, om zo m'n gedachten even te kunnen ordenen :)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:47:57 #90
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193911370
Het is denk ik meer of je het "aan kan", sociaal. Ik ging zelf destijds van groep 1 naar groep 3 en heb sociaal eigenlijk altijd op m'n tenen moeten lopen. Pas toen ik op de middelbare school een keer bleef zitten, begreep ik het verschil.
Maar mijn nichtje deed hetzelfde, en sloot naadloos aan bij de oudere klas. En mijn oudste zoon ook. Het verschilt echt heel erg per kind (en misschien ook wel per school/klas).
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')