En naast het evenwicht tussen cognitief en sociaal heb je ook nog de motoriek.quote:Op woensdag 29 april 2020 13:12 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier ook echt blij met de externe plusklas. Die leerkrachten zien ook dingen in gedrag andere in relatie met hb dan de regulier juf (bijv adhd of onderprikkeling, soms dezelfde uitwerking). In ons geval kwam de externe juf op school om aan perfectionisme/faalangst te werken.
Maar het is naast het cognitief 'voorlopen' ook nog van belang hoe dat sociaal gaat. Dat moet wel in evenwicht blijven.
Spannend! Welke HB-school wordt het (mag in pb natuurlijk)? En je laatste zin is heel herkenbaar, dat zal je niets verbazen.quote:Op woensdag 6 mei 2020 12:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Met jullie ervaring van de oudste zijn wij gaan kijken naar een fulltime hb-school voor Sjaak en zitten we nu in het aanmeldproces. Regulier onderwijs gaat hem niet lukken. Hij mag nog tot eind dit jaar op dagbehandeling blijven en hij doet het daar goed, maar zit ook niet op zijn plek. Ik hoop dat hij in augustus op fulltime hb kan starten. Niet dat dit alles gaat oplossen, maar ik denk dat dit het best passend is op dit moment.
Ik vind het zo enorm moeilijk om de weg te vinden voor een kind wat in geen enkel hokje past!
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig.quote:Op donderdag 7 mei 2020 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:Nanukerst hoe is het gesprek gegaan? Het zijn in ieder geval wel duidelijke resultaten zo...
Wat een fijne uitkomst zo! Dat geeft wat vertrouwen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 08:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Gesprek ging goed! Ze gaf aan dat hij, naast de cognitieve voorsprong, ook sociaal, emotioneel, en motorisch een flinke voorsprong heeft. Een en ander is dus wel in balans, dat is prettig.![]()
Hij gaat in ieder geval dinsdag al starten in de externe plusklas, dat zal hij erg leuk vinden. En we hebben de juffen en de IB'er gemaild om ze uit te nodigen voor een gesprek, even afwachten op welke termijn dat kan gaan plaats vinden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 16 mei 2020 11:49 schreef thabit het volgende:
Mijn oudste is 4, maar ik heb het idee dat hij zo naar de middelbare school kan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Opvoeden is helaas niet zo eenvoudig. Kan het uit ervaring zeggen ook.Whatever...
Als ik dat lees over het aankleden... misschien kan je een "spiekbriefje" voor haar maken en daarop de volgorde van aankleden tekenen (of haar zelf laten tekenen of plaatjes zoeken op internet). Dan hoef jij het niet steeds te zeggen, kan ze even "spieken". Wie weet helpt het.quote:Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.
De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.
Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.
Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Dit. Het duurt nog een heel schooljaar, daarin kan nog van alles gebeuren.quote:Op donderdag 2 juli 2020 12:23 schreef Nijna het volgende:
Ze is bijna 5, dus dan gaat ze naar groep 2 na de vakantie? Ik zou nu nog niks gaan beslissen over 3 jaar kleuteren, wie weet hoe ze zich ontwikkelt.
Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.quote:Op donderdag 2 juli 2020 11:31 schreef SaskiaR het volgende:
Jullie kinderen zijn al wat ouder dan die van mij geloof ik, dus misschien hebben jullie tips!
Mijn dochter is bijna 5 en behoorlijk pienter. Op school is de juf opgevallen dat ze sommige dingen op het niveau van een 6-jarige doet (kennis van letters en cijfers, tekenen enz.), maar anders op het niveau van een 3-jarige. Dan gaat het met name om zelfredzaamheid, concentratie en doorzettingsvermogen. Bijv. als ze jas en schoenen moeten aandoen om buiten te spelen, doet ze daar zo 15 minuten over. Of ze gaat midden in de les ineens op de grond liggen en zegt 'ik ben zo mooeeee'. Ze durft ook niet aan werkjes te beginnen, want 'dat kan ik niet'. Ze is namelijk ook behoorlijk perfectionistisch, dus ja, dan duurt alles lang voordat het goed is. En als ze het niet kan overzien, of denkt dat ze het niet kan, begint ze er niet aan. En als ze eraan begint, is ze steeds afgeleid, want ze ziet alles wat alle andere kinderen doen. Dus moet de juf er constant bij blijven om te zorgen dat ze nog wat doet.
De juf begon zelfs al over 3 jaar kleuteren (ze is van augustus), maar dat lijkt me dodelijk saai voor haar interesse in leren, die ze nu wel heeft. Dus dat doen we liever niet, maar dan moet ze echt wel efficiënter gaan werken en beter meedoen met de klas.
Ook thuis treuzelt ze enorm met aankleden e.d. Als ik zeg 'eerst aankleden en tanden poetsen, dan gaan we naar het pretpark' heeft ze wel voldoende motivatie om het zelf te doen, maar meestal moet ik haar continu erop wijzen: nu je broek, nu je trui, niet weglopen, eerst tanden poetsen, niet gaan ronddansen enz.... niet echt gezellig, vooral 's ochtends als ze naar school moet.
Wat kunnen we nu doen om dit te stimuleren? Ik wil haar niet het gevoel geven dat er wat mis is met haar, want verder is ze een heel blij kind, dus ik wil het vooral positief houden.
Ze zit al op de vrije schoolquote:Op donderdag 2 juli 2020 16:08 schreef funnywell het volgende:
[..]
Vrije school. Daar denkt men tenminste in t belang van t kind. Ben geen pro vrije school, heeft ook zn zweverige kant. Maar mn zoon was precies zo, ook lang doen over schoenen aan doen, ze hebben geen faalangst of perfectionistisch, ze zijn dromers. Niks mis mee, nu mn zoon op vrije school zit gaat t zoveel beter. Hij is nog steeds pienter, helpt graag de andere kids. En daar maakt t allemaal niet zo uit, als ze niet alles doen zoals t in t boekje staat zoals t allemaal zou moeten. Wie doet dat wel, doen wij volwassenen niet eens.
Levelwerk op zich ken ik niet. Heb even gekeken op de website en ik zie dat er onder andere rekentijger onderdeel van uitmaakt.quote:Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef Burdie het volgende:
Is iemand hier bekend met Levelwerk? En kan mij wat meer vertellen over wat dat inhoudt?
Dank voor je ervaring. Wij hebben pluswerk en daarnaast ook Levelwerk. In de klas doet hij idd Rekentijger, maar ze werken ook met groepjes kinderen uit verschillende klassen samen aan losstaande (verdiepende) projecten. Kuiken vertelde dat hij een windmolen had gemaakt met zijn groepje.quote:
Ik zie grofweg 2 scenario's: 'gewoon' groep 2 doen, met extra uitdaging, of versnellen naar groep 3.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef Burdie het volgende:
Wat zie je zelf als optie(s) daarin, twist?
Zie jij het zitten dat ze naar groep 2 gaat en nog een jaar gaat kleuteren, of heb je het idee dat je haar daar eigenlijk geen recht mee doet? Wat zijn je twijfels?
Dat is zeker fijn ja, zo'n 1-2-3 combinatiequote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:30 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:twist02
Wij hebben gister in een gesprek met de juf samen afgewogen wat het beste is voor Sjaak. Hij is 5 (van maart) en gaat volgend schooljaar naar groep 3. Hij zit echter in een combinatieklas groep 1/2/3, dus hij kan nog mee spelen wanneer groep 1/2 gaat spelen. Wij vonden dat een goede combinatie.
In groep 3 gaat hij bij taal de zon-versie krijgen en er is een plusboek voor rekenen besteld. Ik ben erg benieuwd hoe het volgend schooljaar gaat lopen.
Het wordt dus een combinatie van versnellen en extra uitdagen.
Helaas weten we nu al dat Sjaak in januari daar weer weg moet, omdat de behandelindicatie dan verloopt. We moeten voor die tijd dus een andere school zoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |