Wij hebben bij twee kinderen deze keuze (niet versnellen) gemaakt en zijn dat nu wel blij mee. Sociaal emotioneel passen ze beter bij hun eigen leeftijdsgenoten. Cognitief lopen ze wel ver voor. Maar de oudste is al jonge leerling. En we merken nu al dat nu de puberteit begint, ze echt niet nog een jaar hoger zou moeten zitten. Inhoudelijk kan ze dat makkelijk.quote:Op maandag 6 juli 2020 20:17 schreef twist02 het volgende:
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...
Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.
Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.
We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.
Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).
Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik
Same here.quote:Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
Little did I know.
quote:Op maandag 6 juli 2020 22:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
Het duurde even om het allemaal te laten bezinken, maar dit is inderdaad wat ik me nu wel realiseer; er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaadquote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
Wat fijn dat de juf zo een manier vond die voor hem werkte!quote:Op woensdag 8 juli 2020 06:13 schreef Hupje het volgende:
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
quote:Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
Little did I know.
Ja, ik geloof dat ik nog heel even wil struisvogelen wat dat 'labeltje' betreftquote:Op dinsdag 7 juli 2020 21:58 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Same here.
Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.quote:Op donderdag 9 juli 2020 09:09 schreef twist02 het volgende:
er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad
Nou dat.. we krijgen het kind steeds meer door, maar of we de goede oplossingen verzinnen?quote:Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
Whehe, vreselijk herkenbaar Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van schoolquote:Op vrijdag 10 juli 2020 08:57 schreef twist02 het volgende:
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet
Beter laat dan nooit Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels is de begeleiding multidisciplinair opgestart. Het is nog steeds de vraag in hoeverre de gemeten kloof veroorzaakt werd door zoon’s slechte ogen en (zeer) slechte oogsamenwerking. Op school is het lezen na “aanpak“ van ogen (bril & oefeningen) in een paar weken bijna 2 jaar in leesniveau omhoog gegaanquote:Op vrijdag 8 mei 2020 10:21 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.
(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
Het vervelendst is dat de juf dan zegt dat ze met de gewone stof nu niet echt goed presteren.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:20 schreef Mevr_Mus het volgende:
[..]
Whehe, vreselijk herkenbaar Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school
Dat had ik destijds ook. Ik heb toen samen met m'n moeder een poster gemaakt van de tafels die er nog niet in gingen, en die hebben we in de wc opgehangen omdat ik daar het langste stilzatquote:Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!
Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!
Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Misschien heb je al eens zoiets als het volgende geprobeerd:quote:Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.
Numberblocks gaan we checken!
Oh ja, dat is Engels. Niet bij stil gestaan.quote:Op zondag 13 september 2020 11:22 schreef Omentielvo het volgende:
Hier niet een hb kind. Maar wel een beelddenker. Dus ik volg voor tips.
Numberblocks ziet er leuk uit. Helaas is het Engels wat ze niet spreekt. Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
quote:Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!
Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toiletquote:Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.
Numberblocks gaan we checken!
Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!quote:Op zondag 13 september 2020 13:20 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
[..]
Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toilet
Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig?quote:Op zondag 13 september 2020 16:48 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!
De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.quote:Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig?
Waarom niet gewoon een paar extra oefeningen op school?
Wat ik zelf zie is dat als een kind van bijvoorbeeld groep 3 mee mag doen met groep 4 maar nog 'achterloopt' op groep 4 qua bijvoorbeeld spelling, dat er dan als snel wordt gesproken van een achterstand waar aan gewerkt moet worden -zodat het kind goed mee kan komen met groep 4- in plaats van een voorsprong op klasgenoten uit groep 3, die alleen maar mooi meegenomen is. Zo'n voorsprong op de 'huidige groep' wordt te snel gezien als achterstand op de 'nieuwe groep'.
Ik vind het bijzonder dat als een kind een goede voorsprong heeft, je het kind op het toilet nog gaat confronteren met zaken waar die moeite mee heeft. In dat geval is de kans groot dat het kind snel het idee krijgt dat het nooit genoeg is.
Ik kan natuurlijk niet over jouw kind spreken -dat laat ik volledig over aan jou-, maar ik vind het zelf vrij bijzonder dat een HB-specialist hier in meegaat. Het is juist belangrijk dat kinderen ook rust krijgen en niet constant in hun hoofd met schoolzaken bezig zijn.
Een wc moet een rustige ontspannen plek zijn. Het is niet goed als een kind elke keer op de wc geconfronteerd wordt met dat wat hij of zij lastig vindt. Daar zijn genoeg andere momenten voor denkbaar. Op die manier kan het ook zo zijn dat een kind de wc gaat associeren met een vervelende plek, met alle gevolgen van dien.
Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens is gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?quote:Op zondag 13 september 2020 17:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.
Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?quote:Op zondag 13 september 2020 17:23 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?
Nee natuurlijk, daarom leg ik het ook voor. Ik weet dat het erg vaak voorkomt dat mensen met kleine kinderen educatieve posters in de wc ophangen. Juist daarom ben ik wel benieuwd of anderen op dit forum dit ook zo vanzelfsprekend vinden en denken dat dit goed is om te doen.quote:Op zondag 13 september 2020 17:24 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?
Hier ook een dochter die zelf de numberblocks ontdekte en fan is. Ze is nu net 5 geworden.quote:Op zaterdag 12 september 2020 23:06 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.
Geen deur in het toilet? Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster.quote:Op zondag 13 september 2020 18:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hadden vroeger altijd posters op het toilet De ene keer iets informatiefs, de andere keer iets leuks. Ik kan me er nog veel van herinneren. Jammer dat het hier thuis niet kan, anders had ik dat ook weer gedaan.
Haha geen los toilet, toilet is in de badkamer.quote:Op woensdag 16 september 2020 08:33 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Geen deur in het toilet? Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster.
Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.quote:Op donderdag 14 november 2019 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Voor iedereen die de diagnosemolen in gaat;
Lees: diagnosedrift.
Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).quote:Op woensdag 16 september 2020 12:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.
Mijn dochter was sloom, spande zich niet goed in, misschien niet zo slim en mogelijk autistisch. Volgens school dan.
Diagnosemolen in. Uitkomst: niet autistisch en een iq van 145 en mogelijk hoger want 145 is de hoogst mogelijke score.
Opeens was er allerlei hulp beschikbaar, waren er budgetten vanuit de gemeente brschikbaar, kon ze 2 dagen per week hoogbegaafdenonderwijs volgen en konden we de school dwingen een passend lesprogramma te verzorgen.
Dus als er iemand is die twijfelt of je wel of niet die molen in moet: zeker doen.
Ik ben het met je eens dat het uitermate triest is als je eerst met het rapport van een kinderpsychiater moet wapperen alvorens goed onderwijs te krijgen.quote:Op woensdag 16 september 2020 13:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).
En vergeet niet; als het verkeerde labeltje geplakt wordt zit je daar wel aan vast. En dat gebeurd erg vaak.
Bij mij werd adhd geconstateerd en er werd geweigerd een iq test af te nemen (en hoe ik zo arrogant durfde te zijn te vertellen dat ik altijd slimmer ben geweest dan gemiddeld - terwijl dat een feit was). Allemaal door de ggz gedaan. Oh zo professioneel. Ik blijk geen adhd te hebben, maar wel een iq in de hoogste regionen (hoger dan 99,9% van de populatie).
Ben blij voor je dat het bij jou goed ging/gaat. Maar het gaat ook heel vaak fout.
Wat cool zeg! Is er ook een plan van aanpak voor als zij over 1 a 2 jaar alle stof van de basisschool heeft doorlopen? Gaat ze dan met de klasgenoten naar het voortgezet onderwijs?quote:Op zaterdag 19 september 2020 02:42 schreef Logician2.0 het volgende:
Even een kleine update, ondertussen is N. van groep 4 na de vakantie naar groep 7/8 gegaan, en gaat ze sindsdien ipv halve ook weer hele dagen naar school.
Ze speelt ineens met kinderen, is van een einzelgänger veranderd in een sociaal meisje met veel vriendinnen en haar faalangst lijkt compleet verdwenen te zijn.
Zo bizar, wij vonden het voorstel van school doodeng, maar het lijkt gewoon echt te passen.
Eigenlijk lijkt het nu net alsof ze door de extra uitdaging ineens kind is geworden ipv altijd enkel te willen leren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |