abonnement Unibet Coolblue
pi_193964336
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:17 schreef twist02 het volgende:
Update: was een fijn gesprek, al blijft het een lastige situatie vind ik...

Voorlopig gaat ze niet versneld naar groep 3, maar komt volgend schooljaar opnieuw in een 1-2 combinatie. Wel hebben ze nu al diverse plusmaterialen klaarliggen, en dat wordt nog uitgebreid ook. Daarnaast is ze aangemeld voor een soort plusklas voor de onderbouw, die komend jaar start (voor de bovenbouw was die er al), voor 1-2 uurtjes per week, buiten de klas.

Ook wordt er -samen met de IB'er- een extern samenwerkingsverband ingeschakeld, die de juf en meneer gaan begeleiden hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. De juf gaf aan dat dat meer voor henzelf dan voor onze dochter is, zodat zij ook meer leren. Dat is sowieso een traject van 6 weken, begin volgend schooljaar.

We hebben wel gevraagd of versnellen een optie is wat hen betreft, maar de juf gaf aan dat dat niet 'de voorkeur heeft' of 'het beleid is', en dat het ook 'niet zomaar even geregeld is'. Qua inhoud zou ze het zeker wel aankunnen, maar de juf twijfelt ook of ze wel echt aansluiting zou vinden bij groep 3.

Al met al vind ik het vooral maar lastig wat ik er precies van moet vinden, merk ik. Enerzijds lijken ze het heel serieus te nemen en ook echt wel een plan te hebben, wat heel fijn is. En de timing is ook gewoon klote nu; je wilt ook geen overhaaste beslissingen maken in de laatste schoolweek.
Anderzijds blijf ik bang dat dit geen oplossing voor een heel schooljaar is, en dat we eind groep 2 tegen hetzelfde probleem aanlopen (dat ze ook alweer stof van groep 3 gewend is bijvoorbeeld).

Eerst alles maar eens even goed laten bezinken nu, denk ik :)
Wij hebben bij twee kinderen deze keuze (niet versnellen) gemaakt en zijn dat nu wel blij mee. Sociaal emotioneel passen ze beter bij hun eigen leeftijdsgenoten. Cognitief lopen ze wel ver voor. Maar de oudste is al jonge leerling. En we merken nu al dat nu de puberteit begint, ze echt niet nog een jaar hoger zou moeten zitten. Inhoudelijk kan ze dat makkelijk.
Whatever...
pi_193964751
Yup, het is niet voor niets dat scholen vaak als beleid hebben om niet te versnellen. Ik werk veel met hb-ers in het vo en wij hebben dat ook als beleid. Uitzonderingen daargelaten, soms moet je dergelijk maatwerk bieden, maar liever kiezen we voor verrijken/verbreden.

Door naar het totaalbeeld van het kind te kijken, kun je bijv juist zoiets lastigs als het moeilijk vinden om door te zetten in alle rust en met goede begeleiding aanpakken. Uitdagingen zijn er op allerlei gebieden, en er zijn altijd wel punten te vinden waarop je je kunt richten om een kind sterker te maken in de persoonlijke ontwikkeling. In een 1/2 groep zou ze als middelste/oudste kleuter bijv ook kunnen helpen bij het begeleiden en wennen van de nieuwe kleuters. Mijn dochter kreeg dit jaar een meisje in de klas met het syndroom van down. Ze vond het heel leuk om dat meisje te helpen en met haar te spelen en ik vond het mooi dat ik ineens die meer zorgzame kant van mijn dochter zag.

Ik denk dat het heel mooi is, Twist, dat school zo meedenkt en ook van alles doet voor jouw dochter en andere hoogvliegers op school. Hopelijk heeft ze nog een fijne verdere kleutertijd met veel ruimte voor spel en creativiteit en nog meer moois.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_193965274
Thanks voor de reacties allemaal, dat helpt heel goed om alles in perspectief te zien! ^O^

De juf gaf ook al aan dat ze best geschrokken waren dat de uitdaging en het plezier voor haar zo ver weg waren; blijkbaar was dat signaal op school toch een stuk minder duidelijk dan voor ons thuis.
Dus we hebben zeker afgesproken om de lijntjes kort te houden :Y

En als ik er zo over nadenk, is dit eigenlijk inderdaad een hele mooie aanpak van school: het 'probleem' signaleren, intern bespreken en concluderen (en durven toegeven!) dat ze extra hulp nodig hebben.
Ik vraag me dan wel meteen af of wij het nu onderschatten ofzo :@ maar goed, ik kan dan ook goed eindeloos nadenken over zulke dingen :+

De juf zette inderdaad ook de deur wel een klein beetje open naar evt. later in het jaar alsnog kunnen versnellen, maar dat was voor nu echt nog te vroeg.

Met de vakantie en dat traject van 6 weken bij elkaar, ben je zo weer 3 maanden verder, dus wie weet hoe het dan allemaal gaat inderdaad.

We gaan het zien, dank voor de input so far! ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_193966222
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 21:58:45 #105
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981288
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:03:32 #106
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_193981397
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
pi_193984342
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
pi_194002577
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 22:46 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het blijft toch zoeken met kindjes die niet gelijk lopen met leeftijdgenootjes. Wat nu past, hoeft over een (half) jaar niet nog steeds te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je vertrouwen hebt in de school dat ze haar goed zien, en dat ze haar kunnen bieden wat ze nodig heeft.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:03 schreef Nanukerst het volgende:
twist: dat school op zoek gaat naar deskundigheid en met een plan wil komen is echt al fantastisch! :) Of dat zal aansluiten bij je kind is een tweede, maar goed naar je kind kijken en korte lijntjes houden met de leerkrachten is sowieso goed. Het blijft toch telkens aanpassen en bijstellen, is mijn ervaring.
Het duurde even om het allemaal te laten bezinken, maar dit is inderdaad wat ik me nu wel realiseer; er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y

We gaan het zien! Laatste schooldag vandaag, dus eerst maar eens lekker genieten van de vakantie ;) 8-)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 06:13 schreef Hupje het volgende:
Mijn kleuter kreeg extra uitdaging, maar pakte dit niet uit zichzelf. Toen heeft de juf de drempel voor hem lager gemaakt doordat hij het samen met een ander kind mocht doen (dan was het ineens wel leuk) en hij mocht zelf kiezen wanneer, maar op 2 momenten in de week werd het verplicht als hij het nog niet had gedaan. Dat werkte goed voor hem.
Wat fijn dat de juf zo een manier vond die voor hem werkte! :)

quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:15 schreef BE het volgende:
Die fout maakte ik ook ooit, dat ik dacht dat HB-ers van die studiebollen waren die echt alles altijd heel goed en heel snel kunnen.
:D Little did I know. :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:58 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

:D Same here. :')

Duurde ook eeuwen voordat we dat door hadden bij de Oudste, en dat gebrek aan kennis heeft zijn schoolcarriere enorm parten gespeeld, daarom adviseer ik bij twijfel ook wel om het in kaart te (laten) brengen.
Ja, ik geloof dat ik nog heel even wil struisvogelen wat dat 'labeltje' betreft :+
En ja, ik snap dat niemand hier er waarschijnlijk echt op zat te wachten :* zo bedoel ik het niet ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_194003878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:09 schreef twist02 het volgende:
er is geen pasklaar antwoord, geen goed of fout. Het zal een kwestie zijn van proberen en aanpassen inderdaad :Y
Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
pi_194004070
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:43 schreef Hupje het volgende:

[..]

Dit. Ik zou zo graag in de toekomst willen kijken om te zien waar je goed aan doet. Maar je kunt niets anders dan doordacht nu de keuze maken die het beste lijkt.
Nou dat.. we krijgen het kind steeds meer door, maar of we de goede oplossingen verzinnen?
Komende 3 schooljaren gelukkig een juf die er veel ervaring mee heeft, ook in combi met sociaal emotionele ontwikkeling. Daar durf ik wel op af te gaan. (Juf afgelopen jaar minder).

Deze week een boek geleend uit de bieb. Dan zie je echt dat de ene hb-er de andere niet is. Een kwart was van toepassing op mijn jongste. Een ander kwart op zijn hb-vriend en de rest bij allebei niet van toepassing, wel weer bij een neefje. Het ontwikkelen hangt van zoveel meer af dan de intelligentie. Gedrag(jong) is bij ons ook echt een ding. Bij vriendje is dat de leersnelheid. Goed blijven kijken naar je eigen kind en niet teveel maar de doorsnee dingen doen omdat men dat zegt.
pi_194018542
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken :D
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet _O-
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:20:41 #112
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_194026022
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 08:57 schreef twist02 het volgende:
Oke, dit is dan ook wel heerlijk exemplarisch:
Dag 1 van de zomervakantie vandaag en onze kleuter zit in haar Veilig Leren Lezen boekje te werken :D
Maar ze is vooral verbolgen dat het boekje niet klopt, want 'varkun' past niet in 3 hokjes, en 'kampvuur' ook niet _O-
Whehe, vreselijk herkenbaar :D Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste :D Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school :N
Oude (on)bekende.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:28:30 #113
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_194026129
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 10:21 schreef Clubsoda het volgende:
Wat ik je als professional kan vertellen is dat cognitieve functies zich niet laten trainen. Dus oefenprogrammaatjes e.d. hebben geen bewezen nut. Met een lui oog plak je het goede oog af waardoor het 'luie' oog beter zijn best gaat doen, maar met je hersenen werkt dat niet zo. Je moet natuurlijk de zwakkere functies niet verwaarlozen maar het is vooral belangrijk om daarbij frustratie te vermijden. Verder is het goed om te weten dat IQ-scores bij kinderen niet keihard vastliggen en dat de relatie met het IQ op latere leeftijd niet een-op-een is en dat er zich ook nog best een hoop kan veranderen in de loop van de ontwikkeling.

(Cognitieve) begeleiding zou m.i. vooral moeten liggen bij 'hoe werkt mijn hoofd, hoe ga ik om met het stukje waarbij mijn hoofd anders werkt dat dan van anderen, wat heb ik nodig om op school mijn werk te kunnen maken en de dingen te doen die ik fijn vind' en niet op verbeteren/herstellen/repareren. Een multidisciplinaire aanpak voelt vaak groot maar het werkt wel heel fijn, omdat je zowel het cognitieve als het motorische als het sociaal-emotionele stuk meepakt.
Beter laat dan nooit ;) Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inmiddels is de begeleiding multidisciplinair opgestart. Het is nog steeds de vraag in hoeverre de gemeten kloof veroorzaakt werd door zoon’s slechte ogen en (zeer) slechte oogsamenwerking. Op school is het lezen na “aanpak“ van ogen (bril & oefeningen) in een paar weken bijna 2 jaar in leesniveau omhoog gegaan 8)7
Oude (on)bekende.
pi_194027843
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:20 schreef Mevr_Mus het volgende:

[..]

Whehe, vreselijk herkenbaar :D Oudste heeft zich ook eens heel druk gemaakt omdat het woord varken niet in 3 vakjes paste :D Hij (8 Jaar inmiddels) loopt nog steeds tegen dit soort dingen aan. Zijn manier van denken sluit gewoon niet aan bij de werkboeken van school :N
Het vervelendst is dat de juf dan zegt dat ze met de gewone stof nu niet echt goed presteren.

Dochter vindt juist alleen de plustaken wel leuk.

De oudste heeft nu eindelijk door dat als ze zorgt dat ze peilt wat de docent van haar rol zien , dat dat enorm helpt. En dan vertelt ze mij wel wat ze echt dacht.
Whatever...
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:23:22 #115
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_194029029
Goede begeleiding vanuit school maakt echt zoveel uit. Mijn oudste heeft het vooral met rekenen. De methode sluit niet aan bij zijn denkwijze en daardoor raakt hij gefrustreerd en had hij het gevoel dat hij het juist niet kon. Juf had direct door waar dit aan lag en heeft hem juist pluswerk gegeven en dat was echt een schot in de roos.
  zondag 26 juli 2020 @ 21:04:07 #116
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_194271617
(gedelete) (link blijkt gedelete)
Alleen samen krijgen we de overheid onder controle. 💓
Lockdowndoden in onze mind 💗 Love naar alle vaccinatieslachtoffers 💕 💞
Liefde & Vrijheid ❤️
#NooitMeerLockdowns #QRGaatTeVer #WakeUpThinkFree 💔
  zaterdag 12 september 2020 @ 17:52:05 #117
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195023684
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
  zaterdag 12 september 2020 @ 18:44:27 #118
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195024557
Zo'n tafelposter ophangen?
KuikenGuppy
pi_195029729
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Dat had ik destijds ook. Ik heb toen samen met m'n moeder een poster gemaakt van de tafels die er nog niet in gingen, en die hebben we in de wc opgehangen omdat ik daar het langste stilzat :+
pi_195029859
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.
  zondag 13 september 2020 @ 08:06:49 #121
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195032463
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
  zondag 13 september 2020 @ 10:41:10 #122
426093 Gentianella
dat is een bloem!
pi_195034203
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
Misschien heb je al eens zoiets als het volgende geprobeerd:
Met snoepjes of knikkers oid (iets wat klein is en waar je veel van hebt) de tafels uitbeelden?
Dus bij de tafel van 1 leg je er steeds, op een beetje afstand 1 bij, en dan laten zien dat het totaal wat er ligt dan de uitkomst is.
Bij de tafel van 2 dus met groepjes van 2.
En dan hoef je waarschijnlijk niet alle tafels te doen maar 2 of 3 als voorbeeld, of laat het hem zelf doen na het eerste voorbeeld. Misschien helpt dat te begrijpen wat tafels nou eigenlijk doen. Dat als hij vervolgens de som 7x6 hoort, hij dus 7 groepjes van 6 snoepjes voor zich ziet, en dus ook meteen het totaal aantal snoepjes.

En hem daarna misschien elke avond bij het naar bed gaan, voor het voorlezen oid, hem 1 van de tafels laten opdreunen als oefening. Want ook als je het voor je ziet gaat het wel steeds sneller als je het vaker doet.
pi_195034847
In plaats van tafels oefenen, wat vrij saai is, kun je het ook andersom doen: ontbinden in factoren. Dus noem een getal (bijvoorbeeld 63), en laat hem dat als vermenigvuldiging schrijven (7x9 is hier een mogelijkheid). Werkt heel goed bij mijn 4-jarige.
pi_195034892
Hier niet een hb kind. Maar wel een beelddenker. Dus ik volg voor tips.

Numberblocks ziet er leuk uit. Helaas is het Engels wat ze niet spreekt. Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
pi_195035586
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:22 schreef Omentielvo het volgende:
Hier niet een hb kind. Maar wel een beelddenker. Dus ik volg voor tips.

Numberblocks ziet er leuk uit. Helaas is het Engels wat ze niet spreekt. Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
Oh ja, dat is Engels. Niet bij stil gestaan.
Sjaak zegt dat hij het nog niet in het Nederlands is tegen gekomen.
  zondag 13 september 2020 @ 13:15:22 #126
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_195036652
Leert ze gelijk Engels toch :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_195036724
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 17:52 schreef Nanukerst het volgende:
Schopje omhoog met een vraag!

Sticker (7) is net gestart in groep 4, maar doet werk op het niveau van midden groep 5. Juf gaf aan dat het enige waar hij nog moeite mee heeft de tafels zijn. Zijn er handige manieren om een beelddenker de tafels te laten automatiseren?
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 08:06 schreef Nanukerst het volgende:
Tafelposter hangt al jaren hier in de wc. HB-specialist gaf aan dat bij echte beelddenkers de poster die wij hebben niet beeldend genoeg is, ik kan nog wel kijken naar een betere poster wellicht.

Numberblocks gaan we checken!
Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toilet :') _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door jameshond7 op 13-09-2020 13:35:31 ]
  zondag 13 september 2020 @ 16:48:48 #128
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195041632
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 13:20 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

[..]

Dus jouw kind loopt al een jaar voor en je vindt het alsnog nodig dat hij zelfs thuis op de wc moet denken aan schoolzaken? Als er iets is waar ik iemand z'n rustmoment gun dan is het wel op het toilet :') _O-
Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!
pi_195042520
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 16:48 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Die poster hangt al jaren op de wc omdat de 7-jarige een grote broer van 12 heeft die ook moeite had met de tafels. Maar bedankt voor je bijdrage he!
Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig? 8)7
Waarom niet gewoon een paar extra oefeningen op school?

Wat ik zelf zie is dat als een kind van bijvoorbeeld groep 3 mee mag doen met groep 4 maar nog 'achterloopt' op groep 4 qua bijvoorbeeld spelling, dat er dan als snel wordt gesproken van een achterstand waar aan gewerkt moet worden -zodat het kind goed mee kan komen met groep 4- in plaats van een voorsprong op klasgenoten uit groep 3, die alleen maar mooi meegenomen is. Zo'n voorsprong op de 'huidige groep' wordt te snel gezien als achterstand op de 'nieuwe groep'.

Ik vind het bijzonder dat als een kind een goede voorsprong heeft, je het kind op het toilet nog gaat confronteren met zaken waar die moeite mee heeft. In dat geval is de kans groot dat het kind snel het idee krijgt dat het nooit genoeg is.
Ik kan natuurlijk niet over jouw kind spreken -dat laat ik volledig over aan jou-, maar ik vind het zelf vrij bijzonder dat een HB-specialist hier in meegaat. Het is juist belangrijk dat kinderen ook rust krijgen en niet constant in hun hoofd met schoolzaken bezig zijn.
Een wc moet een rustige ontspannen plek zijn. Het is niet goed als een kind elke keer op de wc geconfronteerd wordt met dat wat hij of zij lastig vindt. Daar zijn genoeg andere momenten voor denkbaar. Op die manier kan het ook zo zijn dat een kind de wc gaat associeren met een vervelende plek, met alle gevolgen van dien.
  zondag 13 september 2020 @ 17:22:03 #130
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195042834
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:13 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dus als je ergens moeite mee hebt, moet je er bij jullie thuis op de wc mee bezig? 8)7
Waarom niet gewoon een paar extra oefeningen op school?

Wat ik zelf zie is dat als een kind van bijvoorbeeld groep 3 mee mag doen met groep 4 maar nog 'achterloopt' op groep 4 qua bijvoorbeeld spelling, dat er dan als snel wordt gesproken van een achterstand waar aan gewerkt moet worden -zodat het kind goed mee kan komen met groep 4- in plaats van een voorsprong op klasgenoten uit groep 3, die alleen maar mooi meegenomen is. Zo'n voorsprong op de 'huidige groep' wordt te snel gezien als achterstand op de 'nieuwe groep'.

Ik vind het bijzonder dat als een kind een goede voorsprong heeft, je het kind op het toilet nog gaat confronteren met zaken waar die moeite mee heeft. In dat geval is de kans groot dat het kind snel het idee krijgt dat het nooit genoeg is.
Ik kan natuurlijk niet over jouw kind spreken -dat laat ik volledig over aan jou-, maar ik vind het zelf vrij bijzonder dat een HB-specialist hier in meegaat. Het is juist belangrijk dat kinderen ook rust krijgen en niet constant in hun hoofd met schoolzaken bezig zijn.
Een wc moet een rustige ontspannen plek zijn. Het is niet goed als een kind elke keer op de wc geconfronteerd wordt met dat wat hij of zij lastig vindt. Daar zijn genoeg andere momenten voor denkbaar. Op die manier kan het ook zo zijn dat een kind de wc gaat associeren met een vervelende plek, met alle gevolgen van dien.
De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.
pi_195042902
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:22 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

De poster is opgehangen voor de oudste. Die ging niet naar school destijds, we gaven thuisonderwijs. Hij hangt er gewoon nog. Ik zou het fijn vinden als je je enorm grote hoeveelheid aan meningen voor je houdt, totdat je weet hoe de vork in de steel zit.
Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens is gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?
  zondag 13 september 2020 @ 17:24:38 #132
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195042920
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:23 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja luister, als mensen alleen maar mogen zeggen wat je wil horen dan kan je beter niet op een online forum zitten. Je verwacht dat mensen op jouw berichten reageren, maar als dat vervolgens gebeurd en je het er niet mee eens bent dan zeg je dat diegene maar z'n mening voor zich moet houden en niet weet hoe de vork in de steel zit. Je snapt zelf toch ook wel dat dat niet is hoe het gaat?
Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?
pi_195043048
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 17:24 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Compleet eens met je eerste zin. Maar lees eens terug, vind je zelf ook niet dat je een hele hoop aannames doet die je onmogelijk kan halen uit wat ik heb verteld?
Nee natuurlijk, daarom leg ik het ook voor. Ik weet dat het erg vaak voorkomt dat mensen met kleine kinderen educatieve posters in de wc ophangen. Juist daarom ben ik wel benieuwd of anderen op dit forum dit ook zo vanzelfsprekend vinden en denken dat dit goed is om te doen.
pi_195043346
Ik heb geen poster op het toilet. Maar ik denk dat het best kan werken.
En ik denk echt niet dat een kind een trauma ervan oploopt. Het is niet zo dat je als ouder verplicht om je kind ernaar te laten kijken.
Dus het ene kind zal de poster bestuderen en het andere kind (waarschijnlijk de mijne) blijft het toilet gebruiken als extra speelplek (met wat poppen en knuffels die meegaan, zodat ze kan spelen)
pi_195044727
Wij hadden vroeger altijd posters op het toilet O+ De ene keer iets informatiefs, de andere keer iets leuks. Ik kan me er nog veel van herinneren. Jammer dat het hier thuis niet kan, anders had ik dat ook weer gedaan.
pi_195044812
Sjaak wordt op dit moment (langzaam, iedere week een beetje) getest. Zo hebben we nu duidelijk op welk niveau hij rekent. Ik heb de juf gemaild met het resultaat en ze zegt dat ze zelf ook al merkte dat Sjaak alles kon wat ze hem liet doen. Dus nu gaat ze kijken of ze nog beter kan aansluiten op zijn niveau O+ Deze juf is echt geweldig (en haar duo ook, die gaat hier net zo goed in mee gelukkig).

Jammer dat Sjaak na de kerst naar een andere school moet :'(
  zondag 13 september 2020 @ 20:57:13 #137
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_195046828
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 23:06 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wellicht te kinderachtig, maar wel iets om op door te gaan: de serie Numberblocks op YouTube. Daar maken ze heel visueel hoe maaltafels (bij elkaar plakken, andere kleurtjes etc). Sjaak vindt ze geweldig, bouwt ze met Lego of Duplo na en dreunt het dan op. Hij snapt daardoor hoe het werkt.
Hier ook een dochter die zelf de numberblocks ontdekte en fan is. Ze is nu net 5 geworden.

Het rekenen leerde ze eerst in het Engels, maar je merkt dat ze er zo vertrouwd mee raakt, dat ze nu hetzelfde in het Nederlands kan.

Zonet: als je broertje 4 wordt hoe oud ben jij dan? Mijn dochter: 8 :s)
heitieh
  woensdag 16 september 2020 @ 08:33:01 #138
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195083233
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 18:50 schreef MevrouwCactus het volgende:
Wij hadden vroeger altijd posters op het toilet O+ De ene keer iets informatiefs, de andere keer iets leuks. Ik kan me er nog veel van herinneren. Jammer dat het hier thuis niet kan, anders had ik dat ook weer gedaan.
Geen deur in het toilet? :P Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster. :s)
pi_195083320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 08:33 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Geen deur in het toilet? :P Ik heb het hier even besproken, maar ze ervaren geen stress van de poster. :s)

Haha geen los toilet, toilet is in de badkamer.
pi_195083964
Mijn kind van 4 is - voor zover ik weet - niet hoogbegaafd, maar ze is wel gek van rekenen. Heb bij IKEA een telraam gekocht (10 rijen x 10 kralen) en nu oefenen we o.a. de tafel van 2. Geen idee of jullie daar wat aan hebben, maar zo heb je wel meteen een beeld van hoeveel het is.
pi_195087569
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2019 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Voor iedereen die de diagnosemolen in gaat;

Lees: diagnosedrift.
Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.

Mijn dochter was sloom, spande zich niet goed in, misschien niet zo slim en mogelijk autistisch. Volgens school dan.

Diagnosemolen in. Uitkomst: niet autistisch en een iq van 145 en mogelijk hoger want 145 is de hoogst mogelijke score.

Opeens was er allerlei hulp beschikbaar, waren er budgetten vanuit de gemeente brschikbaar, kon ze 2 dagen per week hoogbegaafdenonderwijs volgen en konden we de school dwingen een passend lesprogramma te verzorgen.

Dus als er iemand is die twijfelt of je wel of niet die molen in moet: zeker doen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195088642
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:51 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Zonder diagnosemolen had mijn dochter niet de hulp gekregen die ze nu heeft.

Mijn dochter was sloom, spande zich niet goed in, misschien niet zo slim en mogelijk autistisch. Volgens school dan.

Diagnosemolen in. Uitkomst: niet autistisch en een iq van 145 en mogelijk hoger want 145 is de hoogst mogelijke score.

Opeens was er allerlei hulp beschikbaar, waren er budgetten vanuit de gemeente brschikbaar, kon ze 2 dagen per week hoogbegaafdenonderwijs volgen en konden we de school dwingen een passend lesprogramma te verzorgen.

Dus als er iemand is die twijfelt of je wel of niet die molen in moet: zeker doen.
Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).

En vergeet niet; als het verkeerde labeltje geplakt wordt zit je daar wel aan vast. En dat gebeurd erg vaak.

Bij mij werd adhd geconstateerd en er werd geweigerd een iq test af te nemen (en hoe ik zo arrogant durfde te zijn te vertellen dat ik altijd slimmer ben geweest dan gemiddeld - terwijl dat een feit was). Allemaal door de ggz gedaan. Oh zo professioneel. Ik blijk geen adhd te hebben, maar wel een iq in de hoogste regionen (hoger dan 99,9% van de populatie).

Ben blij voor je dat het bij jou goed ging/gaat. Maar het gaat ook heel vaak fout.
Whatever...
pi_195092108
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Is toch triest. Dat je alleen goed onderwijs zou krijgen met het juiste labeltje? Een iq test is nog wel betrouwbaar. Maar autisme of adhd.... kwestie van interpretatie (als het gaat om niet heel duidelijke gevallen).

En vergeet niet; als het verkeerde labeltje geplakt wordt zit je daar wel aan vast. En dat gebeurd erg vaak.

Bij mij werd adhd geconstateerd en er werd geweigerd een iq test af te nemen (en hoe ik zo arrogant durfde te zijn te vertellen dat ik altijd slimmer ben geweest dan gemiddeld - terwijl dat een feit was). Allemaal door de ggz gedaan. Oh zo professioneel. Ik blijk geen adhd te hebben, maar wel een iq in de hoogste regionen (hoger dan 99,9% van de populatie).

Ben blij voor je dat het bij jou goed ging/gaat. Maar het gaat ook heel vaak fout.
Ik ben het met je eens dat het uitermate triest is als je eerst met het rapport van een kinderpsychiater moet wapperen alvorens goed onderwijs te krijgen.

Overigens heb ik niet de route via de GGZ bewandeld. Ik heb gewoon een kinderpsychiater benaderd voor een iq test, dat hebben we gewoon uit eigen zak betaald. Dit was ons geadviseerd door een juf die het wel doorzag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_195108864
Posters op de wc (juist ook de tafels) zie ik in mijn omgeving echt bij het merendeel van de gezinnen met kinderen in de basisschool leeftijd en heb nu nog nooit gehoord dat kinderen daar stress van kregen :+
Is juist een perfecte manier om laagdrempelig en zonder enige druk bezig te zijn met automatiseren van dergelijke dingen.
/spuit11

Hier kreeg dit verhaal vandaag een vervolgje :)
Onze Minion is dus gewoon gestart in groep 2 dit jaar (1/2 combinatie), maar ze zijn er op school wel mee bezig gelukkig :)
De beide groepsleerkrachten proberen nu sowieso al standaard wat extra werkjes aan te bieden, om haar wat meer uit te dagen. Daarnaast wordt er binnenkort een plusklas voor de onderbouw opgestart en de juf daarvan had vorige week al tegen haar gezegd dat ze 'binnenkort met haar mocht komen werken' daar (ze straalde helemaal O+ ).

En de IB'er belde net dus, dat de aanvraag voor hulp van een expert er vandaag uit gaat. Zij sprak voor het eerst ook letterlijk over een 'ontwikkelingsvoorsprong' (was eerder nog niet zo benoemd), dus ik blijf hier nog even rondhangen ;)
Er wordt een traject gestart waarbij een expert mee gaat kijken in de klas, om te zien hoe de groepsleerkrachten in de huidige context extra uitdaging kunnen bieden.

Daarnaast wil de IB'er toch ook de vraag gaan stellen of versnellen een optie is, of dat ook verstandig is in dit geval en zo ja, op welke manier dat aangepakt zou kunnen worden, zodat het ook echt bij onze Minion past.

Al met al een heel fijn gesprek en vooral ook fijn om te merken dat er dus echt wel wat mee gedaan wordt / gaat worden :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  donderdag 17 september 2020 @ 16:26:58 #145
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195111650
twist, wat fijn allemaal! Goed dat een expert mee gaat kijken in de klas, dat kan zoveel mooie adviezen opleveren :)
pi_195113057
Wow Twist, wat doen ze dat goed daar op school! Ze zien minion daar dus echt O+
pi_195113333
Ja, was echt een fijn gesprek! O+
Vooral ook de hele manier waarop, waarbij ze heel duidelijk aangaf hoe e.e.a. in z'n werk gaat en wat we kunnen verwachten enzo.
En dat er niks gebeurt zonder dat wij ervan op de hoogte zijn, en dat we altijd kunnen bellen enzo :)

Ben heel benieuwd verder, maar wordt ongetwijfeld vervolgd ;)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_195141244
Even een kleine update, ondertussen is N. van groep 4 na de vakantie naar groep 7/8 gegaan, en gaat ze sindsdien ipv halve ook weer hele dagen naar school.
Ze speelt ineens met kinderen, is van een einzelgänger veranderd in een sociaal meisje met veel vriendinnen en haar faalangst lijkt compleet verdwenen te zijn.
Zo bizar, wij vonden het voorstel van school doodeng, maar het lijkt gewoon echt te passen.
Eigenlijk lijkt het nu net alsof ze door de extra uitdaging ineens kind is geworden ipv altijd enkel te willen leren. O+

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2020 02:44:09 ]
pi_195142169
@Logician2.0 Wauw, in plaats van naar groep 5 naar groep 7? Dat is een hele stap, zeg!
  zaterdag 19 september 2020 @ 09:34:30 #150
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195142826
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 02:42 schreef Logician2.0 het volgende:
Even een kleine update, ondertussen is N. van groep 4 na de vakantie naar groep 7/8 gegaan, en gaat ze sindsdien ipv halve ook weer hele dagen naar school.
Ze speelt ineens met kinderen, is van een einzelgänger veranderd in een sociaal meisje met veel vriendinnen en haar faalangst lijkt compleet verdwenen te zijn.
Zo bizar, wij vonden het voorstel van school doodeng, maar het lijkt gewoon echt te passen.
Eigenlijk lijkt het nu net alsof ze door de extra uitdaging ineens kind is geworden ipv altijd enkel te willen leren. O+
Wat cool zeg! Is er ook een plan van aanpak voor als zij over 1 a 2 jaar alle stof van de basisschool heeft doorlopen? Gaat ze dan met de klasgenoten naar het voortgezet onderwijs?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')