abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189594300
Oud-minister Opstelten erkent: Ik zat fout in bonnetjesaffaire

Na drie jaar te hebben gezwegen over zijn aftreden als VVD-minister van Justitie en Veiligheid doorbreekt Ivo Opstelten zijn zelfverkozen stilte. Hij geeft toe fouten te hebben gemaakt in de bonnetjesaffaire die uitmondde in zijn aftreden.

In een vandaag te verschijnen biografie Opstelten, een leven in het openbaar bestuur zegt de liberaal dat hij ‘fouten maakte’ in de zaak rond crimineel Cees H. en de kwestie ‘totaal heeft onderschat’.

Reeks blunders
De affaire leidde tot de val van drie bewindspersonen. Opstelten erkent dat hij een reeks blunders beging. Zo negeerde hij adviezen van ambtenaren om niet te speculeren over de kwestie. Ook rekent hij het zich aan dat hij te weinig deed om het bonnetje te vinden.

In maart 2014 onthulde Nieuwsuur dat Fred Teeven in zijn tijd als officier van justitie een deal maakte met crimineel Cees H. Dat was om na de strafzaak H.’s criminele vermogen terug te krijgen.

Onduidelijk was niet alleen of de deal in de haak was, maar ook de hoogte van het bedrag dat ermee gemoeid was, bleek ongewis. De onderliggende documenten, het ‘bonnetje’, waren aanvankelijk onvindbaar.

Exact bedrag
Hoewel nog onbekend was welk exact bedrag met die schikking was gemoeid, rekende Opstelten in een Kamerdebat uit het hoofd voor wat dit geweest moest zijn. Dat bleek later bij lange na niet te kloppen. Hij zegt daar nu over dat dit ‘enorm stom was’. ,,Het was improvisatie. Ik wist de precieze bedragen helemaal niet en dat had ik gewoon tot in den treure moeten herhalen. In plaats daarvan ging ik de burgemeester spelen. Ik probeerde de boel te bezweren met het mantra dat het dit bedrag ongeveer moest zijn. Toen heb ik ook nog gezegd dat het een kwestie van vertrouwen was.’’

Als Opstelten thuis na het debat de voordeur opent, wacht hem een ontvangst van zijn vrouw. ,,Nou Stelten’’, zei Mariėtte tegen me, ,,dat was wel ongeveer het stomste wat je zeggen kon.” Opstelten daarop: ,,Dat begint mij inmiddels ook te dagen.’’

Niet bewust
Opstelten zegt dat hij niet bewust informatie heeft achtergehouden. Opstelten verwijt het zichzelf wel dat hij niet ‘doorpakte’ toen een zoektocht naar het bonnetje niets opleverde. Opstelten: ,,Gek genoeg faalde ik daar precies op iets waar ik altijd zo goed in was geweest: geen genoegen nemen met een suboptimaal resultaat, doorpakken en nog een keer zoeken. Ik had met het hele ministerie naar het Paleis van Justitie in Amsterdam moeten gaan om de archieven ondersteboven te halen.’’

Toen Opstelten ermee werd geconfronteerd dat het bonnetje door Nieuwsuur wel was gevonden, was hij not amused. ,,Ik heb staan stampen en roepen: Godverdomme, nou weten we zoveel van die schikking! Als we dat bonnetje nu nog niet kunnen vinden…”

Toen het bonnetje alsnog ook bij de overheid gevonden werd, besloten hij en premier Rutte dat aftreden onvermijdelijk was. Rutte zei volgens Opstelten: ,,Ik denk dat dit niet meer te doen is. Het is klaar.’’

Wel wil Opstelten benadrukken dat er niet bewust :') informatie is achtergehouden. ,,Het waren fouten. Niet meer en niet minder.’’

Wrang
Opstelten besprak wrang genoeg wel met vrouw en kinderen eerder al tot tweemaal toe de optie om af te treden, nog voordat hij in de problemen kwam rond het bonnetje. ,,Maar ik kan daar niet veel mee, zo zit ik niet in elkaar. :') Het is gebeurd en ik had het niet willen missen. Het einde hoort er ook bij.”

Waar Opstelten goed door zijn eerste periode als minister heen rolde, werden zijn zwakke kanten zichtbaar in Rutte II. Oud-fractievoorzitter Halbe Zijlstra stelt in het boek dat Opstelten sterker was in het aankondigen van beleid dan in de uitvoering, terwijl dat de hoofdopdracht was geworden. ,,Daardoor was hij voortdurend aan het acteren op zijn minder sterke kanten.’’

De twijfel sloop er niet alleen in bij Opstelten, die in een half jaar tijd zeker vier keer nadacht over aftreden, maar ook bij zijn staatssecretaris Teeven: ,,Op een gegeven moment schoten we in onze voet met al die media-aandacht.’’

Zaterdag een uitgebreid interview met Ivo Opstelten op deze site.

https://www.ad.nl/politie(...)jesaffaire~a99b758b/

Tering wat een oplichter en dat is dan minister geweest :|W :r
3 jaar nodig om te bedenken of hij fout zat :|W
Die lul hoort in het gevang :7
  donderdag 24 oktober 2019 @ 09:44:38 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189594307
Op het schavot!!
  donderdag 24 oktober 2019 @ 09:46:45 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_189594325
En dan wil die er nog op cashen ook. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  PR/Manusje van alles donderdag 24 oktober 2019 @ 10:37:30 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_189594724
quote:
16s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 09:46 schreef FlippingCoin het volgende:
En dan wil die er nog op cashen ook. :')
VVD _O_
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_189595281
TT is fout. Moet zijn Oud-minister Opstelten schreeuwt: KOOP MIJN BOEK!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zie email 27 oktober
  donderdag 24 oktober 2019 @ 11:37:24 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189595419
Een flutminister natuurlijk. Maar ik vind het wel sterk dat hij gewoon toegeeft dat hij terecht moest opstappen. Ik heb wel eens bestuurders gezien die alleen op de wereld blijven verkondigen dat ze niks fout gedaan hebben.
pi_189595897
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 11:37 schreef Hexagon het volgende:
Een flutminister natuurlijk. Maar ik vind het wel sterk dat hij gewoon toegeeft dat hij terecht moest opstappen. Ik heb wel eens bestuurders gezien die alleen op de wereld blijven verkondigen dat ze niks fout gedaan hebben.
Rita Verdonk leest u mee?
zie email 27 oktober
  donderdag 24 oktober 2019 @ 12:09:03 #8
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189595996
Ik heb nu al medelijden met alle boekverkopers die nu bij ieder verkocht boek een bonnetjesgrapje voor de kiezen krijgen.
And so is the past
pi_189595997
quote:
Minister die met bromstem steeds 'hard aanpakken' riep maar het tegenovergestelde deed, zeker voor de fat cats.

We gaan helaas naar een Argentijns soort cultuurtje toe waar we dat soort figuren wel stoer en baas vinden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 24 oktober 2019 @ 13:39:30 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189597189
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Minister die met bromstem steeds 'hard aanpakken' riep maar het tegenovergestelde deed, zeker voor de fat cats.

Ik herhaal. Hij zegt nu dat hij terecht moest opstappen en dus gefaald heeft daarin
pi_189598550
quote:
Ik vind het helemaal niet sterk want dat is niet de kwestie. De kwestie is dat hij weigerde verantwoording af te leggen aan de kamer door daarvoor op te stappen, de kwestie is dat er geen parlementaire enquetie is gekomen zodat de kamer zijn controlerende taak alsnog kon uitvoeren, de kwestie is of hij misdrijven heeft verborgen of zelfs zelf gepleegd heeft.

Dan kom je na een paar jaar nog eens aankakken met dat het weglopen van verantwoording een juiste stap was. Poepoeh.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189598942
Halbe Zijlstra wilde Ivo Opstelten al eerder ‘een duwtje’ geven, blijkt uit Opsteltens biografie

-geen stukken kopiėren uit de VK aub-

https://www.volkskrant.nl(...)-biografie~b1435395/

Wat een stuk stront :r en dan die Judas Halbe die een ander het vuile werk laat doen :r
Beide nu opgerot _O_ _O_
Met zulk soort stukken stront bereik je helemaal niets :(

[ Bericht 30% gewijzigd door capricia op 25-10-2019 12:04:30 ]
pi_189598959
Flinke trap na nog even naar zijlstra. Is bekend wie die bron is die dat zegt?
zie email 27 oktober
pi_189599813
quote:
15s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 12:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik heb nu al medelijden met alle boekverkopers die nu bij ieder verkocht boek een bonnetjesgrapje voor de kiezen krijgen.
Die grap was leuker in de bus met Fred Teeven :r
Die lul had dat ook verdiend om te worden afgezeken ^O^
  donderdag 24 oktober 2019 @ 17:54:41 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189600634
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet sterk want dat is niet de kwestie. De kwestie is dat hij weigerde verantwoording af te leggen aan de kamer door daarvoor op te stappen, de kwestie is dat er geen parlementaire enquetie is gekomen zodat de kamer zijn controlerende taak alsnog kon uitvoeren, de kwestie is of hij misdrijven heeft verborgen of zelfs zelf gepleegd heeft.

Dan kom je na een paar jaar nog eens aankakken met dat het weglopen van verantwoording een juiste stap was. Poepoeh.
Tja ik zie het nut niet zo in van een bij voorbaat onhoudbare bewindspersoon nog door de hele kamer te laten afmaken als er toch geen kans is dat hij het overleefd.

Een enquete dat kan natuurlijk altijd en dan moet hij toch wel komen opdraven. Dus daarvoor is het niet relevant.
pi_189600827
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 17:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja ik zie het nut niet zo in van een bij voorbaat onhoudbare bewindspersoon nog door de hele kamer te laten afmaken als er toch geen kans is dat hij het overleefd.
Daar gaat het dan ook niet om. Het debat is er in de eerste plaats voor de kamer zodat die de regering kan controleren. Het wel of niet sneuvelen van een bewindspersoon is slechts bijzaak

quote:
Een enquete dat kan natuurlijk altijd en dan moet hij toch wel komen opdraven. Dus daarvoor is het niet relevant.
Maar dat gebeurt niet want het moet wel leuk en gezellig blijven binnen het partijkartel, laat de lijken vooral in de kast want we moeten nog met elkaar door. Opstappen als de maximale 'straf' en dan ook nog zonder verantwoording te hoeven afleggen. Als ik de koning was zou ik het ontslag weigeren zolang er nog geen verantwoording is afgelegd.
  donderdag 24 oktober 2019 @ 18:59:53 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189601670
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar gaat het dan ook niet om. Het debat is er in de eerste plaats voor de kamer zodat die de regering kan controleren. Het wel of niet sneuvelen van een bewindspersoon is slechts bijzaak
Dat kan nog steeds. De opvolger kan alle shit op tafel gooien en mochten daar strafbare feiten uit komen dan kan men aangifte doen.

quote:
Maar dat gebeurt niet want het moet wel leuk en gezellig blijven binnen het partijkartel, laat de lijken vooral in de kast want we moeten nog met elkaar door. Opstappen als de maximale 'straf' en dan ook nog zonder verantwoording te hoeven afleggen. Als ik de koning was zou ik het ontslag weigeren zolang er nog geen verantwoording is afgelegd.
Al die complotten ten spijt. Het blijft een verantwoordelijkheid van de kamer om een enquete in te stellen of niet. Enne wanneer heeft onze antikartelpartij FvD precies een voorstel voor een enquete gedaan rondom deze kwestie? Kennelijk vinden ze het niet zo boeiend.
pi_189601692
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 13:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik herhaal. Hij zegt nu dat hij terecht moest opstappen en dus gefaald heeft daarin
Excuses zijn jaren later nogal makkelijk te maken, wanneer foute en frauderende bestuurders zoals Opstelten en een Kees van der Hoeven geen celstraf maar miljoenen mee krijgen. Door en door foute bestuurders komen in dit land met alles weg. Maar vooral lekker met bromstem 'keihard aanpakken' blijven roepen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 24 oktober 2019 @ 19:17:38 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189602096
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Excuses zijn jaren later nogal makkelijk te maken, wanneer foute en frauderende bestuurders zoals Opstelten en een Kees van der Hoeven geen celstraf maar miljoenen mee krijgen. Door en door foute bestuurders komen in dit land met alles weg. Maar vooral lekker met bromstem 'keihard aanpakken' blijven roepen.
Heb je al aangifte tegen Opstelten gedaan vanwege al zijn misdaden?
pi_189602363
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds. De opvolger kan alle shit op tafel gooien en mochten daar strafbare feiten uit komen dan kan men aangifte doen.
Kwam die opvolger niet samen op het ministerie met de VVD-premier fractievoorzitter van de VVD Dijkhoff, de kamervoorzitter (ook VVD), en een papierversnipperaar om de zaak te sluiten? Hoe zat het ook alweer?

quote:
Al die complotten ten spijt. Het blijft een verantwoordelijkheid van de kamer om een enquete in te stellen of niet. Enne wanneer heeft onze antikartelpartij FvD precies een voorstel voor een enquete gedaan rondom deze kwestie? Kennelijk vinden ze het niet zo boeiend.
Het was ook voor hun tijd.

Maar hieruit blijkt maar weer dat ze wel een punt hebben wat betreft het partijkartel.
pi_189602524
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

:') Dit is gewoon een bananenland

https://www.bnnvara.nl/ze(...)kendoen-met-justitie
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_189603001
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:17 schreef Hexagon het volgende:
Dan weet je een ding zeker
Dat de aangever wordt vervolgd en Opstelten geld krijgt en een lintje
Grapperhaus :') :r vervolgt ook klokkenluiders :(
  donderdag 24 oktober 2019 @ 19:49:02 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189603020
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:27 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Kwam die opvolger niet samen op het ministerie met de VVD-premier fractievoorzitter van de VVD Dijkhoff, de kamervoorzitter (ook VVD), en een papierversnipperaar om de zaak te sluiten? Hoe zat het ook alweer?
Dat hebben ze dan niet heel goed gedaan want het politieke kerkhof werd later nog aangevuld met Ard van der Steur. De vraag is ook wat je verder nog moet weten over Opstelten behalve dat hij zich bestuurlijk gezien onmogelijk gemaakt heeft. Van welke concrete misdaden beschuldig je hem?

quote:
Het was ook voor hun tijd.

Maar hieruit blijkt maar weer dat ze wel een punt hebben wat betreft het partijkartel.
Ja en? De bijlmerrampenquete was ook pas twee kabinetten verder. Ze kunnen wanneer ze willen een verzoek ter stemming brengen. Pas als dat afgewezen is dan is er een punt.

En wanneer hebben de andere niet-kartelpartijen die enquete voorgesteld?
  donderdag 24 oktober 2019 @ 19:50:21 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189603048
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 19:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

:') Dit is gewoon een bananenland

https://www.bnnvara.nl/ze(...)kendoen-met-justitie
Dat gaat niet over Opstelten
pi_189628918
Ik heb nooit gesnapt waarom hij het bedrag wat Teeven hem vertelde niet meldde aan de Tweede Kamer. En dat bedrag bleek juist te zijn,
In plaats daarvan ging hij wat fantaseren over hoeveel het moest zijn.
Ook raar dat toen journalisten meldden dat er een bewijs was van dat bedrag binnen een paar dagen men op het ministerie dat bonnetje vond.
Dat riekt naar doofpotterij

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 26-10-2019 18:38:35 ]
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 17:48:01 #26
136343 BasEnAad
pi_189631257
En dan ook nog het laatste woord willen hebben over zijn beschamende periode als minister. Het blijft een wereldvreemde idioot.
  maandag 28 oktober 2019 @ 08:55:41 #27
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_189663079
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 17:48 schreef BasEnAad het volgende:
En dan ook nog het laatste woord willen hebben over zijn beschamende periode als minister. Het blijft een wereldvreemde idioot.
De nationale politie was nog zo'n succesnummer van hem.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 28 oktober 2019 @ 10:34:48 #28
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189664175
Biograaf over Ivo Opstelten: ‘Hij kan niet goed terugkijken’

Het optekenen van de memoires van Ivo Opstelten zou een klusje van een jaar worden. Maar de oud-burgemeester van Rotterdam blijkt toch ondoorgrondelijker dan gedacht, ontdekte zijn Vlaardingse biograaf Ron Meerhof. Na drie jaar ligt het resultaat alsnog in de boekenwinkel.

Drie jaar lang spreken met en óver Opstelten. Hoe is dat?
,,Opstelten kan niet goed terugkijken, daar kwam ik al snel achter. Hij praat min of meer zijn eigen knipselkrant na. Hij kan niets met een vraag als ‘wat ging er toen door u heen’? Zo werkt zijn brein niet. Hij leeft in het eeuwigdurend nu en morgen. En, ook belangrijk, hij wil niemand voor de voeten lopen. Dus ik heb nog veel andere mensen moeten spreken.’’

Hoe verklaart u zijn populariteit in Rotterdam? En dat hij op gebied van veiligheid toch een kleine revolutie heeft bewerkstelligd?

,,Hij ziet als geen ander wanneer de tijd rijp is voor verandering. Hij loopt niet voorop, dat zeker niet. Het is: nee.. nee.. ja! Als het zover is, dan gaat hij er helemaal voor. Een mix tussen pragmatisme en opportunisme. Hij weet heel goed wat hij wil, met wie en hoe. En dan gewoon lekker besturen, lekker dingen voor elkaar krijgen voor de mensen.’’

Meest beklemmend in het boek blijft de chaotische en gespannen periode na de moord op Fortuyn.

,,Ach, het was toen bloed- en bloedspannend. De afkeer tegen de bestuurlijke elite was intens voelbaar. Uit heel het land stroomden mensen naar Rotterdam. Voor de deur van het stadhuis stonden ook veel beruchte voetbalhooligans. Let wel: dezelfde lui die bij de huldiging van Feyenoord in 1999 de binnenstad hadden geplunderd. Opstelten kwam toch naar buiten om voorop te lopen in de stille tocht, samen met de pas aangetreden Leefbaar-bestuurders. Wat denk je? Mensen riepen: ‘Oppie! Oppie!’ Ongelooflijk, want Opstelten was juist bij uitstek onderdeel van de bestuurlijke elite.’’

Hoe kan dat? Toch niet alleen omdat hij het voorkomen heeft van een aaibare burgervader?

,,Opstelten was wel iemand die luisterde naar de mensen. Hij begreep dat Rotterdammers de criminaliteit en de drugsoverlast helemaal zat waren. Privacy? Mensen wilden cameratoezicht! Het gezag op straat moest worden hersteld. Opstelten heeft vanaf 1999 veel in de steigers gezet. Na de winst van Fortuyn en de komst van Leefbaar Rotterdam werd het veiligheidsbeleid voorzien van een superturbo.’’

Opstelten legde blijkbaar veel druk op zijn ambtenaren.

,,Dat is een onderbelichte kant van Opstelten. Hij kende zijn dossiers heel goed. Hij gaf zijn mensen geen rust, de targets werden steeds opgehoogd. Van de Stuurgroep Veilig sloeg hij geen vergadering over. Ambtenaren gingen met knikkende knieėn naar de bijeenkomsten. Hij schuwde powerplay niet.’’

Uit het boek blijkt dat hij zelfs een keer met aftreden heeft gedreigd.

,,Dat was op het eind, in 2008, toen hij bezig was met een voor hem zeer belangrijk onderwerp: de verhoudingen herstellen met zijn voorganger Bram Peper. Dit was de nasleep van de Rotterdamse bonnetjesaffaire. Maar de PvdA-fractie dreigde dat in de gemeenteraad te blokkeren. Toen mompelde Opstelten in het voorbijgaan aan PvdA-wethouder Kriens: ‘We kunnen dat afscheid van mij ook vandaag doen natuurlijk’. Tsja, dat was het de PvdA niet waard en Opstelten kreeg zijn zin. Nee, hij was niet wars van een trucje op zijn tijd.’’

Ivo Opstelten overhandigde deze week het eerste exemplaar van zijn memoires aan premier Mark Rutte

https://www.ad.nl/rotterd(...)erugkijken~ad3a29b4/

Wat een lul :r hij durft niet eens alle ellende die veroorzaakt heeft onder ogen te zien :r
Laat staan dat hij daar verantwoording over af gaat leggen :r
  maandag 28 oktober 2019 @ 10:38:10 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189664201
Wat ik niet dan niet snap is waarom er altijd weer overgegaan wordt op ontkennen dan toegeven als er weer iets gevonden wordt dan weer ontkennen en dan weer toegeven etcetera etcetera. Dat is wat het dit soort onbenullige zaakjes opblaast. Waarom niet gewoon meteen toegeven dat er destijds een deal van een paar miljoen is gemaakt? De hele affaire ging uiteindelijk helemaal nergens over maar explodeerde alleen maar door alle domme geheimzinnigheid en gepruts van Opstelten en Teeven.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 28 oktober 2019 @ 10:39:32 #30
136343 BasEnAad
pi_189664215
En dat dat interview in het Viva-volkskrantmagazine met al die frivole fotootjes erbij. Om onpasselijk van te worden, zo ongepast.
  maandag 28 oktober 2019 @ 11:08:07 #31
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_189664526
https://nl.politiek.narki(...)diep-in-demmink-gate

Ook zo een lekker stukje over deze lul ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')